Ramen-Ya

Oudezijds Voorburgwal 236 1012 GK Amsterdam Nederland Kaart
31-202103033

Over restaurant Ramen-Ya

Japanse sensatie

Restaurant Ramen-Ya is het adres in Amsterdam voor Japanse noodlesoep. De noodles worden hier dagelijks vers gemaakt zonder kunstmatige toevoegingen. Ontdek ook de veelzijdigheid van Hakata noodles. Stevig en slank tegelijk, geserveerd in een voedzame bouillon gecombineerd met vlees, groenten of fruit. Ramen-Ya bevindt zich in een kelder, dus ga voorbereid op pad zodat je deze oosterse parel niet mist.

Meer informatie over restaurant Ramen-Ya

Hendrik V.
  • Datum van je bezoek: 26 okt. 2016
Kort hiervoor heerlijk gegeten bij het beste Ramen restaurant in Londen (Kanada-Ya). Gezien de recensies van dit restaurant gegeten tijdens de lunch. het is rustig.

Gekozen voor hun standaard Ramen: Hakata Shio.

Bediening is snel en erg vriendelijk.

Eten: Porties zijn groot, misschien te groot. Het uiterlijk is matig. Ingrediënten zijn grotendeels verstopt in het bouillon. Dit zou aantrekkelijker gepresenteerd kunnen worden. De bouillon is dik en erg machtig. Smaak lijkt goed, maar al snel misselijkmakend, waarschijnlijk door het hoge vetgehalte. Ingrediënten zijn soms van matige kwaliteit. Een bos zeer taaie fenegriek-achtig groen ligt op het oppervlak, niet lekker. Het vlees smaakt aardig, ook erg vet. Een half ei, goed klaargemaakt, maar ik miste de andere helft. Voor de rest ook een matige vulling. Noodles zijn goed.

Inrichting: in een kelder, maar wel gezellig. Weet niet hoe de gehorigheid is als het vol zit.

Na mijn ervaring in Londen nu toch een koude douche. Het kan zoveel beter, vooral ook in de presentatie en keuze van vulling.
Ikik87 .
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
De Kim-chi ramen vond ik heerlijk, de 'standaard' ramen (Hakata tonkotsu ramen met charsiu en miso) was ons iets te machtig. Omdat het onze eerste ramen-ervaring was weet ik niet of de smaak precies zo hoort te zijn en wij misschien geen ramen-types zijn. Wat mij betreft wel voor herhaling vatbaar om dat te toetsen.
Karen H.
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2016
Heel lekkere ramen, in een smaakvolle bouillon. Goed en goedkoop! Bediening was vriendelijk en heel vlot. Het was een beetje te warm in het restaurant, blijkbaar was er iets mis met de airco, maar dat heeft ons etentje zeker niet bedorven.
Mike B.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2016
Voor het eerst bij Ramen-Ya! heerlijk gegeten, vriendelijk ontvangen en bediend. De Sesame Chicken is zeer aan te raden! Wij komen zeker weer een keer terug.
Sammi .
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2016
Deze noodlebar stond al een tijd op mijn lijstje, aangezien ik graag noodles eet. De locatie is misschien wat onopvallend vanaf de Damstraat, maar weer eens wat anders omdat het in een kelder zit.
Het interieur is strak en er is rekening gehouden met grotere groepen (halve ronde tafels) en kleinere groepen (rechthoekige tafels). Het mist alleen wat sfeer, waardoor je er niet lang wilt blijven natafelen.
De kaart is eenvoudig en duidelijk. Wat ik positief vond was dat je ook bijgerechten kunt nemen en ook voor extra toppings kunt kiezen. Daarnaast hebben ze meerdere soorten Japanse thee en huisgemaakte dranken.
Ik wilde de Sesame Chicken nemen, maar werd de Kimchi Ramen aangeraden omdat de laatste minder zout zou zijn. Ik kon het varkensvlees vervangen door kip. Als bijgerecht had ik de dumplings besteld.
De kom is best groot en ruim voldoende voor de gemiddelde eter. De noodles waren lekker: stevig, lang en goede 'bite'. De maaltijd bestaat voor ongeveer 75% uit noodles en 25% uit andere ingrediënten, los van de bouillon gezien. De kip in mijn soep bestond uit bijzonder grote plakken en had geen echte 'kip-smaak'. Ik had zelfs nog gedacht of het misschien toch niet varkensvlees was.
Al met al was de noodlesoep voldoende, maar niet speciaal. De dumplings waren helaas te vet. Dat had voorkomen kunnen worden door het vet door papier te laten absorberen alvorens te serveren.
Het personeel was vriendelijk en behulpzaam. Daarnaast was het eten ook snel klaar.
De noodlebar is prima voor een snelle en vullende hap, maar niet meer dan dat.
FridgeParade .
  • Datum van je bezoek: 10 feb. 2016
Als je ooit in Japan bent geweest en je verlangt naar een lekkere kom Ramen, blijf dan vooral weg bij Ramenya. Belachelijk zout tot op het ranzige aan toe (dit geld ook voor de Karaage Chicken), veels te intense soep en de ni-tamago is gewoon een ei. Het vlees dat je verwacht is ok van textuur maar je proeft er eigenlijk niks meer van door al het zout. Service is ook nogal gehaast en onpersoonlijk. Decor is ok, wel een beetje cliche en donker.
William B.
  • Datum van je bezoek: 20 jan. 2016
Het eten was heerlijk. Ik heb zelf de Karaka-men genomen en mijn vriendin de kimchi ramen. Beide waren perfect voorbereid en snel ook. Authentieke smaken, perfect gekookte ramen en een goede portie. Ook hebben we gyoza als bijgerecht genomenm heerlijk knapperig en vol smaak. Het personeel was ontzettend vriendelijk en professioneel. De inrichting was intiem, modern en heel comfortabel. Zeker een aanrader!
Shayed S.
  • Datum van je bezoek: 17 jan. 2016
De Hakata Ramen ain't no joke! Een uit de kluiten gewassen kom vol huisgemaakte noedels, char siu, bamboescheuten, gekookt ei, nori... en ik vergeet vast nog iets. En dan het belangrijkste: een volvette varkensbouillon ramvol umami. Zo dik, het lijkt bijna een curry! Deeply satisfying.
Vincent V.
  • Datum van je bezoek: 29 dec. 2015
Fijn dat er na de sushi-hype een ander aspect van de Japanse keuken wordt omarmd! Ramen-ya - gelokaliseerd in een kelder op de hoek van de OZ Voorburgwal en Damstraat - ziet er gelikt uit, de sfeer doet echt Japans aan. In Japan zul je op deze manier in kelders ook vaak van dit soort ramententjes vinden.

Aan de prijzen is echter helemaal niets Japans. Een beetje lekkere kom noodles gaat hier al snel richting de 15 euro, waar de prijzen in Japan twee keer zo laag liggen. Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking, maar de vraag is of het concurrerend is met een riante pizza, een biefstukje met toebehoren, of een halve rijsttafel voor twee personen. Het blijft immers een kom 'pasta' in bouillon met evt. een ei en vlees.

De ramen moet dus wel van uitzonderlijke kwaliteit wil het concurrerend zijn.... en dat is helaas niet zo. De noodles zelf zijn lekker, het vlees was wat vettig en karig, maar het meest storende was de flats sambal of chilisaus die in de soep zat. Op deze manier is het meer de Thaise, Indische, of Indiase keuken. Ik drink graag mijn kom met soep leeg, maar dat was hier echt niet mogelijk! Voorzichtig met de pepers!

Uiteindelijk is Ramen-ya misschien meer voor de liefhebber, dan voor de toerist die vrijblijvend iets wil proberen.

Duivel .
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2015
Fijne kom pittige bouillon, heerlijk, mooie noedels en grandioos varkensvlees, lieve bediening, prima wijn, meer hoef ik niet te zeggen denk ik......
GijsjeD .
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2015
Een heerlijke geurige noedelsoep met zacht varkensvlees en knapperige groenten, alles zekfgemaakt. De bamboe scheuten vielen me op, ze waren zoetzuur, wat heerlijk was bij het vlees. Alles was met zorg bereid.
De bediening was heel vriendelijk en alert.
Vooral ook fijne plek om te lunchen.
Formula29 .
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2015
Op een vrijdagavond hier wezen eten met een vriendin. We hadden beiden trek in Japans eten en ik ben hier al meerdere malen geweest. Het restaurant zit in een kelder en valt niet op in het centrum van Amsterdam. Wel zijn er veel andere aziatische restaurantjes in de buurt. Ik had The Hakata Deluxe shoyu ramen genomen en dat smaakte heerlijk! De portie is redelijk groot en genoeg voor een dame met eetlust. Enig minpuntje is dat er pittige kimchi bij zat dat de soep heel pittig maakte waardoor ik de soepbasis (soya sauce) daarna minder goed kon proeven. Service is heel vriendelijk, aardig druk en gezellige donkere sfeer. Leuk om snel te kunnen eten. Dit restaurant is minder geschikt om lang te tafelen omdat je elkaar minder goed kan verstaan door de drukte. Ik kom hier vaker terug als ik snel iets lekkers naar binnen wil werken.
Taznihao .
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2015
Het laatste half jaar heb ik al meerdere malen bij Ramen-ya gegeten. Er wordt als hoofdgerecht alleen Ramen geserveerd, maar daar kom je ook voor als je naar Ramen-ya gaat. De Ramen smaakt authentiek Japans en is een echte aanrader. Het eten zelf staat altijd vlug op tafel na besteld te hebben. Ook de appetizers zijn goed van smaak, vooral de porkbuns zijn heerlijk.

Wat vooral opvalt hier is de zeer vriendelijke bediening: elke keer weer worden wij hier gastvrij ontvangen. De bediening spreekt zowel Nederlands als vloeiend Engels en is zeer attent.

Over de inrichting zelf: leuk ingericht ook met verschillende booths om in te zitten naast normale eettafels. Aangezien het restaurant in de kelder zit loop je er makkelijk langs, maar het is zeer de moeite waard om er heen te gaan.

Oftewel: ik blijf hier terugkomen.
Swie Swat O.
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2015
Vanavond zonder ander gezelschap een smakelijke voedzame kom met Japanse noedels in bouillon, met varkensvlees, zachtgekookt eitje, paddestoelen, ingelegde en verse groenten en stukje zeewier gegeten, de Hakata de luxe, met wat vetter varkensvlees en de zout versie, omdat de soja en miso versie nog sterker van smaak zouden zijn volgens de behulpzame bediening. Kreeg 2 x een groot glas gratis water: super! Vond de noedels niet zo bijzonder als paar weken geleden bij een ander ramen restaurant in de Jordaan, evenals de bouillon, de toppings echter met meer smaak en sowieso meer. Moderne, schone inrichting, je moet de kelder in via een trap om in het restaurant te komen. Aanrader m.i.
Matsuza .
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2015
'Authentiek' (dwz, 'zoals in Japan') noodle soep restaurant onder de begane grond. De Hakata Ramen smaken inderdaad zoals in Hakata (Fukuoka) zelf, maar beide keren dat ik hier heb gegeten heb ik na het diner een zwaar gevoel op mijn maag gehad, de Cha Shui (varkensvlees) topping is inderdaad erg vettig. Ik zou graag terugkomen, maar ik weet niet of het vanuit lichamelijk oogpunt de juiste keuze is. De inrichting doet daarentegen wel weer denken aan een lounge en lijkt op een Izakaya (eetcafe) in Japan, leuk detail(!)
Chuanyan C.
  • Datum van je bezoek: 23 aug. 2015
Heerlijke ramen soep! Varkensvlees was super mals, lekkere bouillon, knapperige groenten en de noodles waren ook erg goed. Ik had de pittige variant en deze smaakte helemaal prima. Porties zijn voldoende. Leuke presentatie van het eten ook. Wij hadden een homemade icetea met lemongrass erbij, was erg fris en zoet. Het restaurant ziet er mooi uit en de bediening is erg vriendelijk. Aanrader als je in de buurt van de wallen bent en zin hebt in een gezonde maaltijd!
Meike S.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2015
Sinds een bezoek aan Londen zijn mijn vriend en ik gek geworden op ramen. Dit is de eerste plek in Nederland waar de smaak van de ramen heel dicht bij de authentieke smaak komt. Als extra hebben we de verse knoflook besteld, dit maakt de ramen helemaal compleet. Hier komen we seker terug!
Caffe1983 .
  • Datum van je bezoek: 5 mrt. 2015
Leuk interieur en ramen was verrassend lekker! Ik heb vele Ramen-shops bezocht in Japan en mijn mening is dat ik de Japanse authentieke smaak bij Ramen-Ya goed kon proeven. Wat betreft mij zeker een aanrader en voor herhaling vatbaar.
Liliane K.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2015
Vriendelijk en snelle bediening. Ruimtelijk, wel strak ingericht restaurant. Hakata de luxe genomen.
Heerlijk en smaakvolle bouillon. Portie precies goed en bijtgrage noedels. Vlees was wat vettig.
Dynel .
  • Datum van je bezoek: 1 feb. 2015
Als je besluit op een zondag door Amsterdam te slenteren, maak dan vooral een tussenstop bij Ramen-Ya. Naar mijn idee dé plek waar je echte Japanse ramen soep kunt eten.

Tussen alle toeristische trekpleisters door, zit het ruime Ramen-Ya verstopt in een kelder. Het blijkt er goed vertoeven, het decor is strak doch warm en vriendelijk. Het personeel loopt er eveneens goed bij, zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam.

Dan het hoogtepunt: Ik ging voor een "Hakata" dat is kortgezegd een soep op basis van varkensvlees, je kunt kiezen uit 3 soorten: zout, soja of miso. De soep wordt vervolgens aangevuld met allerlei ingredienten, met één in het bijzonder; zelfgemaakte noedels. Ik besloot om er nog een extra zachtgekookt eitje bij te nemen (dikke aanrader). De soep werd razendsnel geserveerd in een uiterst royale kom, helemaal top! Mijn vriendin ging voor een "Chicken Sesame" op sojabasis. Ook super.

En dan nog een verrassing, tot mijn grote vreugde bleken ze het Japanse drankje "Calpis" te hebben, dit is een soort yakult op siroopbasis wat men kan mengen met water. De drankjes werden geserveerd in grote jampotglazen met een schijfje citroen. Verfrissend en vulde de soep perfect aan.

Als je voor iets speciaals wilt gaan ipv het gebruikelijke broodje doner of zakje patat, dan zou een bezoekje aan dit restaurant zeker niet misstaan!