Proevens

Gelkingestraat 58 9711 NE Groningen Nederland Kaart
31-502041287

Over het restaurant Proevens

Klassiek met een knipoog

Rock & roll op het bord! Hoe ervaren de chef ook is, hij blijft innoveren en steekt Nederlandse klassiekers graag in een modern jasje. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. En het decor? Een retro bar, open keuken en knusse hoekjes om te zitten. Een leuk weetje is dat er ook kookworkshops gegeven worden.

Meer informatie over restaurant Proevens

Zondag & Maandag Gesloten
Dinsdag t/m Zaterdag is de keuken van 17.30 tot 21.30 Geopend

• Mastercard , Pin , Visa
  • Af te huren , Engels gesproken , Huisdieren welkom , Nederlands gesproken , Wi-Fi
Uitmuntend
9,5
9,4
MicheleT .
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2016
Vakmanschap is meesterschap, dat geldt ook voor koken en bedienen.
Vanaf de eerste seconde voel je je welkom, dankzij het sfeervolle interieur en natuurlijk het warme ontvangst. De zijn mensen trots zijn op hun restaurant en hebben plezier in hun vak, en dat voel je in alles. De bediening is correct, maar geen poeha. Er werken èchte mensen met een eigen karakter.
Het eten was bijzonder om te zien en smaakte heerlijk. Ze werken met lokale seizoensproducten en duurzaam/biologisch, en dat proef je. Relatief weinig gerechten op de kaart, en dat is voor mij helemaal prima. Ik heb liever wat minder keuze in de gerechten en goede kwaliteit. Het leuke van deze werkwijze is dat de kaart regelmatig wisselt en je er dus altijd weer opnieuw verrast kan worden.
Wij hebben 4 gangen van de kaart gegeten, maar je kan ook voor een menu kiezen. Voor mij zaten er verrassende combinaties tussen, waarbij geur, structuur, smaak èn opmaak samen een waar kunstwerkje op je bord maken. Je krijgt steeds uitleg wat er op je bord ligt (vlot, niet te langdradig), vind ik leuk om te weten want veel dingen zou ik niet herkennen.
Uitstekend wijn advies ook, gelukkig maar want er was veel keuze qua wijn. Niet de standaard "dit hoort daarbij", er werd even de tijd genomen om te ontdekken waar wij van houden en wat in dat geval het best zou matchen bij ons eten.
Dus een aanrader voor een leuke avond gezelligheid en verwennerij. Als je van lekker eten houdt moet je Proevens echt een keer proberen.
Peter V.
  • Datum van je bezoek: 26 jan. 2016
Perfect diner zonder opsmuk

Wij koen voor het 4 gangen diner van Proevens. Een prachtig gebalanceerd geheel, mooie borden zonder overmatig gedoe. Het tussengerecht met gans en bitterbal van eend en het dessert, een prachtige collectie 'wit' met een scala aan bereidingen en smaken vonden wij eruit springen. Maar ook de overige gerechten waren uitstekend van smaak en samenstelling. Het was dinsdag, een rustige dag en daardoor konden wij het decor niet goed beoordelen. Wij kregen alle aandacht van de bediening met een leuke uitleg over de wijnen die, zoals het hoort, goed getimed vooraf aan het gerecht werden geschonken. Wel zijn wij van mening dat die wijnkeuze nog net iets spannender kan. Tip om nog verder te groeien, maar nu al een geweldige aanwinst voor de stad!
Tineke H.
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2016
Heerlijk gegeten bij Proevens. Mooie, originele gerechten, ook voor de vegetarier. Freeky vooraf, een soort van tarwe, opgeleukt met kleine blokjes kaas, boerenkoolblokjes en los en wat groentes. Origineel, gezond en smakelijk, maar geen topper. Het hoofdgerecht bestond uit spruiten, gekookt en gefrituurd in een jas, spruitjescreme en verder nog wat cremepjes en groentetjes. Erg lekker. Al met al wel te weinig om de verdere avond mee door te komen, maar met een kaasplankje toe toch helemaal tevreden. Lekkere wijnen, goed advies. Bediening heel correct en informeel, hij zelfs een beetje over de top. De inrichting mooi ruim en modern, maar wat koud aan de raamkant.
Mirre T.
  • Datum van je bezoek: 20 jan. 2016
Als voorgerecht de diamanthaas gehad en was toch niet zo gecharmeerd van het feit dat dit een koud voorgerecht is je heb toch een beetje het idee dat je op koude eerder bereide stukken vlees zit te kouwen. verder waren de wijnen er prima en zag het eten er mooi uit en vond ik het dessert ook al geen overtuigende afsluiting van het eten, een beetje saai en laf van smaak en te veel gelatine in de bavaroise.
Tony V.
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2016
Goed gegeten in een restaurant dat veel lokale producten gebruikt wat leid tot een interessante kaart en erg goed eten. Bediening is vriendelijk en attent.
PeBu69 .
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2016
Heerlijk gegeten!
4 gangen menu.
Prachtig opgemaakte borden, spannende smaken combinaties.
Leuke ambiance, tafels niet te dicht op elkaar.
Attente, vriendelijke bediening.
Aanrader!
Laurens G.
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2016
Met 5 man gegeten; gedurende de hele avond werden we prima verzorgd. Nette bediening, goede bijpassende wijnen (met wat uitleg, alleen was die net voldoende), en heerlijk en origineel eten. Vleesgerechten waren goed, de visgerechten waren goed, de bijgerechten en garnituren waren ook heel lekker. Wij hadden geen haast en daarmee waren ook de tijden tussen de gerechten nog te doen; die waren wel wat lang. Heel goede prijs/kwaliteit-verhouding, echt een heel mooie tent.
Henk V.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2015
Ik had er op gerekend ook a la carte te kunnen eten. Er was alleen een kerstmenu. Maar dit menu was geweldig lekker. Dus een 9 voor de kwaliteit en opmaak van het eten. Dat het net geen 10 is komt dat er in het menu alleen keuze was tussen de hoofdgerechten en niet in de voorgerechten. Dat vond ik jammer.
Verder: goede prijs/kwaliteit verhouding (inclusief wijnarrangement).
André W.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2015
Rustige sfeer, goede service met goede uitleg. De ober doet zijn uiterste best. Al de gerechten die onze tafel bereikten zagen er mooi opgemaakt uit en waren heerlijk van smaak. Ook de wijnen die we erbij dronken op aanraden van de ober waren heerlijk en pasten goed. Wij hebben een heerlijke avond gehad. Een aanrader. André en Esther.
Martine S.
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2015
Voor het 43-jarig huwelijk van mijn ouders hebben we gegeten bij Proevens. De poon als voorgerecht was bijzonder smaakvol. De quinoa was verrassend origineel en goed op smaak. Het staartstuk was zeer mals, bijna smeltend op de tong, en voor een vleesgerecht was het een behoorlijke hoeveelheid. Het chocoladedessert viel ook erg in de smaak en was een feestje op zich om te zien. De porties zijn niet te groot, maar zeker niet te klein.
De aanbevolen wijn paste zeer goed bij de gerechten.
De gastvrouw is hartelijk en attent en de sfeer voelt erg huiselijk. De tafels staan ruim gerangschikt, erg fijn om geen last te hebben van de omringende tafels.
Wij komen graag terug.
Wat een smaken
Heerlijk
Gerechten goed uitgekozen
Top
Komen zeker nog een keer

info456 .
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2015
Lekker eten, leuke ambiance, en de bediening was uitstekend!
Met een groepje van 6 mensen hebben we een heerlijk diner genoten bij Proevens. De dame en heer die ons bedienden, deden dat op een leuke, voorkomende wijze. Zeer oplettend en attent.
Het eten was goed, werd mooi opgediend, een beetje anders-dan-anders, en dat konden wij zeker waarderen. De prijs viel alleszins mee: prijs-kwaliteit verhouding is prima. Een aanrader dus!
Diana V.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2015
Ik ben niets dan lovend over het eten dit restaurant.
We kozen voor 3 gerechten a la carte,
Iedere gang was erg goed bereid, en smaakt overheerlijk.
De ober is aardig en kwam niet te snel en niet te langzaam.
De prijs kwaliteit verhouding is erg goed.
Enig minpuntje vind ik dat er veel licht is in de zaak, waarmee het niet echt een romantische setting kan worden genoemd.
Roland V.
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2015
Heerlijke gerechten van Hollandse oorsprong. Prettige en laagdrempelige service van de gastheer. Prima op de gerechten afgestemde wijnen. Was wel erg rustig voor een vrijdagavond. Misschien iets doen aan reclame want met alleen mond op mond is het met vorige restaurant (Parelvisser) ook niet gelukt. En dat zou jammer zijn.

Samengevat: goede culinair "oud hollandsche" gerechten. Goede wijn-spijs combi, fijne, laagdrempelige gastheer/vrouw.
HaagseKaren X.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2015
Een mooi en gezellig restaurant, hoewel er erg veel inrichtingsstijlen door elkaar zijn gebruikt, waardoor de eenheid wat ontbreekt. Wel duidelijk met veel zorg ingericht. Het eten is prima, maar de porties zijn klein. Zelfs na 3 gangen hadden we eigenlijk net niet genoeg gegeten en we zijn geen grote eters. Verder: te weinig bediening? Want men liet best wat steekjes vallen. Zoals: klam-natte servetten, die je dus niet op je schoot kon leggen. Mandje brood bij het voorgerecht dat verscheen toen het voorgerecht bijna op was. De karaffen voor het water waren 'op', terwijl het restaurant niet vol was. En heel veel tijd tussen de verschillende gangen. Wat ons betreft zijn er dus wel nog wat verbeteringen nodig voordat we dit restaurant écht van harte aanbevelen. Maar ... gezien het enthousiasme van de uitbaters hebben we daar wel vertrouwen in! Bovendien maken de uitstekende wijnen (ook per arrangement) ook veel goed! En dan nog een puntje waar zij zelf niets aan kunnen doen: heel onhandig dat je niet met de auto voor kunt rijden om mensen af te zetten / op te halen die slecht ter been zijn.
Hans W.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2015
Een overheerlijk en afwisselend 'wildmenu' gegeten; aangevuld met een tussengerecht met rode poon (helaas iets te zout). De gerechten zien eruit en smaken als een 'plaatje'. Enige opmerking zou kunnen zijn dat de groenten, etc. op het bord wel iets meer mogen zijn.
De wijnen door gastheer Fabian geadviseerd waren voortreffelijk en zeer passend bij de gerechten.
Samenvattend: Proevens ademt een zeer ontspannen atmosfeer en ambiance, waar gekookt en gewerkt wordt op hoog niveau en is een aanwinst voor de stad Groningen en verdient zeker meer gasten dan er deze avond waren.
Pablo66 .
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2015
Ze hebben van Proevens een sfeervol restaurant gemaakt met een moderne, maar toch gezellige uitstraling. Het eten wordt voornamelijk uit streekproducten bereid, mooi combinaties met een fijne wijnkaart (met voor de liefhebber ook een flink aantal open wijnen). De bediening was prima, ongedwongen maar met kennis van zaken. Mag zonder meer blijven!
lennartvl .
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2015
We vonden het eten goed op smaak, erg creatief en mooi opgemaakte borden. Bij het hoofdgerecht (we aten Runderstaartstuk) zaten een aantal kleine garneringen die er niet alleen voor de sier lagen, het hele bord was een belevenis qua smaken! Het vlees zelf was mooi rosé gegaard maar leuk om te zien dat aan alles eromheen ook aandacht wordt besteed.

We drinken graag wijn maar zijn geen enorme kenners, dus erg leuk dat we goeie suggesties kregen en we ook rustig een paar wijntjes konden proeven voordat we beslisten.

Zeer gastvrije ober en we zijn goed en attent bediend. Op zich vond ik de prijzen prima voor wat we aten, alleen het voorgerecht voor 13 euro vond ik wat prijzig in verhouding.

De sfeer vonden wij persoonlijk wat open en niet zo knus als omschreven, maar gewoon prima en gezellig.
  • Datum van je bezoek: 31 okt. 2015
Heerlijk gegeten. De kok is duidelijk heel creatief. Mooie aparte en lekkere gerechten met een verukkelijk wijnarrangement erbij. Heel aardige bediening. Een absolute aanrader.

Een toerist uit Utrecht
Bert3062 .
  • Datum van je bezoek: 31 okt. 2015
Mooie moderne gerechten, wordt veel met groentes gewerkt. Veel wijnen per glas. Leuke en sfeervolle inrichting. Attente bediening, kaart wordt meteen gebracht als er om vragen, dus niet eerst eindeloos een aperitief drinken.