Proevens

Gelkingestraat 58 9711 NE Groningen Nederland Kaart
31-502041287

Over het restaurant Proevens

Klassiek met een knipoog

Rock & roll op het bord! Hoe ervaren de chef ook is, hij blijft innoveren en steekt Nederlandse klassiekers graag in een modern jasje. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. En het decor? Een retro bar, open keuken en knusse hoekjes om te zitten. Een leuk weetje is dat er ook kookworkshops gegeven worden.

Meer informatie over restaurant Proevens

Zondag & Maandag Gesloten
Dinsdag t/m Zaterdag is de keuken van 17.30 tot 21.30 Geopend

• Mastercard , Pin , Visa
  • Af te huren , Engels gesproken , Huisdieren welkom , Nederlands gesproken , Wi-Fi
Uitmuntend
9,4
9,3
Jolande U.
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2016
Vriendelijk personeel in een gezellige, niet al te spannende, locatie. Eten was origineel en goed.
Evelien D.
  • Datum van je bezoek: 17 sep. 2016
Gisteren voor het eerst Bij Proevens gegeten en dat viel niet tegen! Het interieur is modern en sfeervol en mooier dan vanaf de buitenkant (wellicht) doet vermoeden. De kaart is niet uitgebreid maar dat is geen minpunt, nu wat je geserveerd krijgt tongstrelend is: warme, goed gegaarde, originele gerechten. Puur met een twist. De bediening was attent en heeft ons bij onze gerechten een bijpassend wijnarrangement samengesteld waar wij zeer van hebben genoten. Het kaasplankje als afsluiter was zo heerlijk; in tijden niet zo'n origineel en passend plankje gehad! Kortom: zeer voor herhaling vatbaar!
LCY L.
  • Datum van je bezoek: 19 aug. 2016
Vrijdag weer eens gegeten bij Proevens. Ditmaal het drie gangen menu voor 28,50 genomen. Erg van genoten, zeker in combinatie met de lekkere wijnen! Service was wederom erg goed. Het restaurant heeft een warme sfeer en is zeer mooi aangekleed. Echt een aanrader!!!
Edwina D.
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2016
Heerlijk eten, heerlijke wijn. Mooi geserveerd. Bijzondere en verrassende kaart. Terras achter (4 tafeltjes beschikbaar buiten). Artistiek/creatief ingericht. Attent en deskundig personeel. Goede sfeer. Ruim opgezet restaurant, met een plezierige indeling. Originele kunstwerken aan de muur, die te koop zijn. Een aanwinst voor de stad Groningen (hartje centrum) en een aanrader!
SteenRon .
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Top ervaring.
Mooie wijnen bij heerlijk verrassingsmenu. 4 gangen die goed in evenwicht waren en qua hoeveelheid goed geproportioneerd
Edzo B.
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2016
Op een rustige woensdagavond hebben we met ons vieren hier gegeten. We kozen voor het verrassingsmenu, waarbij aangetekend 3 x vega en 1 x vlees (geen vis). Alle gerechten zagen er prachtig uit, met "vergeten" groentes, meerdere bereidingen van een ingrediënt en kundig bereid. De sfeer was losjes en aan tafel zeer gezellig. Een aanrader.
Michiel D.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Opvolger van de Parelvisser. Proevens, komt dat proeven! Wat een enthousiasme, wat een leuke sfeer, wat een mooie avond. Geweldige gastheer die duidelijk veel vakkennis heeft en zijn energie overbrengt op zijn gasten. We hebben een 5 gangen diner genoten. Harder, zacht gegaarde procureur, zijlende, kaas, nagerecht. Alleen het nagerecht was vlak en saai. Maar dat is vergeven.
Veel wijnen per glas, zeer mooie wijnen. Uitstekend bij de gerechten.
Fraai opgediende gerechten. Prima prijs/kwaliteit.
Dit restaurant verdient het om het te redden, een aanwinst voor de stad!
Frank J.
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2016
Na alle positieve recensies hier eens gaan eten. Erg rustig op een vrijdagavond, geen goed voorteken. Bediening uiterst vriendelijk, toch vraag ik me af hoe ze met 2 man alle tafels hadden willen bedienen als het vol zat. Afijn, tapbier hebben ze hier niet. Dat zie je wel vaker bij "gastronomische" restaurants. Jammer maar daar valt mee te leven. Het eten zelf viel zwaar tegen. De steak tartare kwam uit de Magimix en had daarvoor de textuur van babyvoedsel. Was ook absoluut niet op smaak (mede door het ontbreken van ui). Als hoofdgerecht namen we de harder. Ik schat dat er misschien 50 gram vis op het bord lag. De vis zelf was "overcooked" en ook dit gerecht was niet op smaak. Koolhydraten in welke vorm dan ook werden niet geserveerd, waardoor we met honger vertrokken zijn. Om ons de teleurstelling van een slecht desert te besparen zijn we bij de Italiaan een lekker schepijsje gaan halen. De rekening: 106€, waarbij niet eens een fles wijn zat. Geen wonder dat hier weinig mensen zitten want dit kun je niet anders bestempelen dan een rip-off. Bediening was overigens wel dik in orde, dat moet gezegd. Al bij al een afrader dus.
Henk B.
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2016
Proevens, gevestigd in het pand van het betreurde visrestaurant De Parelvisser in de Gelkingestraat, is een aanwinst voor Groningen.
We kozen het 4 gangen menu en werden niet teleurgesteld. Van de harder tot het draadjesvlees, alles was smakelijk en smaakvol, en voor een weliswaar pittige maar aanvaardbare prijs (39,50). De bediening (Fabian) was professioneel en ontspannen, opereerde in een prettig tempo, en zorgde voor passende wijnadviezen.
Wij komen hier zeker terug.
Sanne P.
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2016
Een viergangen-menu gekozen. Goede porties, mooi opgemaakt. Er wordt geprobeerd creatief te koken met variaties in kleur en smaak. En dat lukt al aardig. Het nagerecht, met creme fraiche ijs en variaties met basilicum en pesto, vond ik uiteindelijk wat smaak betreft het beste samengesteld. In de andere gerechten miste ik de verfijning van smaak: het in balans brengen van met name de zure smaken met de overige 'tinten' smaak. De bediening is vriendelijk en staat open voor suggesties en verder leren. Mooie aankleding van het restaurant. Fijne plek om te eten.
Robert-Haren .
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Uitstekend verzorgd, mooie opmaak van gerechten. Hoge kwaliteit gebruikte producten. Het vier gangen diner is een aanrader.
Dina En Bennie D.
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2016
Heerlijk gegeten, erg gast gericht.
Wij kiezen bijna altijd voor een verrassings-menu en ook dit keer weer heerlijk verrast!
Genoten van het heerlijks, lekkere wijn, kundige bediening.
Graag tot ziens!
Josefien B.
  • Datum van je bezoek: 12 mei 2016
Wat een leuke plek om te eten! heerlijk eten, fijne wijn en de bediening was top!
Echt een aanrader! met mooi weer hebben ze een paar mooie tafeltjes buiten, maar ook binnen zit je erg prettig, veel ruimte tussen de tafels, dus zeker voldoende privacy. De timing van de gerechten was perfect niet te snel, maar we hebben ons ook zeker niet afgevraagd waar het bleef.
Marlie W.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2016
Wij hebben met z'n tweeën echt ontzettend genoten van een heerlijk 4 gangen diner. De borden met veel zorg en aandacht opgemaakt. De bediening is erg betrokken bij wat ze doet en praat met verstand van zaken over wat je op je bord krijgt en welke wijn er lekker bij is (en de wijnen die we hebben gedronken waren echt verrukkelijk!) Een echte aanrader!
Wilma M.
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2016
Heerlijk gegeten met verrassende smaken en originele bereiding van het staartstuk. Wijnadvies was prima en bediening vriendelijk.
Miriam-Bos .
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
Wat een heerlijke smaaksensaties! Het begon al bij de amuse met yoghurt hangop met een snufje komijn, heerlijk. Daarna de winterkabeljauw gemarineerd in rode bieten sap en als dessert de kaasplank die bestond uit louter kazen uit Nederland. Hier wordt met liefde gekookt! Je wordt als gast echt in de watten gelegd door het bijzonder aardige en toegewijde personeel. Als je in Groningen bent (of ben je Groninger) dan moet je echt hier gaan eten, super!
Karin H.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2016
Heerlijke avond gehad! Eten (vier gangen menu) was top, de bediening erg gastvrijheid zonder ook maar een moment opdringerig te zijn en de locatie erg gezellig ingericht. Aanrader!!
Reitdiephaven .
  • Datum van je bezoek: 5 mrt. 2016
Explosie van verschillende smaken, heerlijk gegeten! Jammer dat er weinig bezetting was voor een zaterdagavond, het verdient meer drukte!
Esther_99 .
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2016
Heerlijk gegeten bij Proevens. We kozen voor het verrassingsmenu. Na 2 smaakbommetjes - eh amuses, kwam het voorgerecht op tafel: tonijn (op verschillende manieren bereid) en Friese geitenkaas. Het was fris, ziltig en zacht van smaak. Daarna volgde een tussen- en hoofdgerecht wat ik hier niet ga verklappen, het is tenslotte een verrassingsmenu. Maar bijvoorbeeld dat bolletje sorbet van spinazie of pastinaak met witte chocola als een van de vele garnituren... oww zo lekker! Het dessert heb ik van de kaart besteld: het was geen probleem om dat in te ruilen voor het verrassings-dessert. Ook dat was weer een smaaksensatie: o.a. gelei van whiskey en een tortellini van marsepein. Bediening is ontspannen en aardig, en legt uit wat er op je bord ligt. Dat is namelijk niet altijd duidelijk, omdat het in spannende vormen wordt geserveerd. Het wijnarrangement paste er prima bij. Ik ga hier zeker weer eens eten!
Sgrdbm .
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2016
Uiterst gastvrij (ietwat formeel) ontvangen zonder dat we gereserveerd hadden op een drukke zaterdag. Geen enkel probleem. Mijn vriend koos voor het verrassingsmenu (4-gangen) en ik van de kaart (3-gangen). De keuze van de kaart is beperkt en dat vind ik persoonlijk juist wel prettig. Vooraf had ik een rouleau van kwartel, als hoofdgerecht sukade. Beide waren erg lekker en mooi opgemaakt. Dessert was gevarieerd, vooral de ravioli van marsepein vond ik leuk. Bediening uitstekend, goede timing, ze leggen alles uit. Je ziet dat ze trots zijn op de zaak. Interieur warm, sfeervol en voor een restaurant in de binnenstad opvallend ruim opgezet. Kortom, wij hebben hier een heerlijke avond gehad.