Proevens

Gelkingestraat 58 9711 NE Groningen Nederland Kaart
31-502041287

Over het restaurant Proevens

Klassiek met een knipoog

Rock & roll op het bord! Hoe ervaren de chef ook is, hij blijft innoveren en steekt Nederlandse klassiekers graag in een modern jasje. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. En het decor? Een retro bar, open keuken en knusse hoekjes om te zitten. Een leuk weetje is dat er ook kookworkshops gegeven worden.

Meer informatie over restaurant Proevens

Zondag & Maandag Gesloten
Dinsdag t/m Zaterdag is de keuken van 17.30 tot 21.30 Geopend

• Mastercard , Pin , Visa
  • Af te huren , Engels gesproken , Huisdieren welkom , Nederlands gesproken , Wi-Fi
Uitmuntend
9,5
9,3
Edzo B.
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2016
Op een rustige woensdagavond hebben we met ons vieren hier gegeten. We kozen voor het verrassingsmenu, waarbij aangetekend 3 x vega en 1 x vlees (geen vis). Alle gerechten zagen er prachtig uit, met "vergeten" groentes, meerdere bereidingen van een ingrediënt en kundig bereid. De sfeer was losjes en aan tafel zeer gezellig. Een aanrader.
Michiel D.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Opvolger van de Parelvisser. Proevens, komt dat proeven! Wat een enthousiasme, wat een leuke sfeer, wat een mooie avond. Geweldige gastheer die duidelijk veel vakkennis heeft en zijn energie overbrengt op zijn gasten. We hebben een 5 gangen diner genoten. Harder, zacht gegaarde procureur, zijlende, kaas, nagerecht. Alleen het nagerecht was vlak en saai. Maar dat is vergeven.
Veel wijnen per glas, zeer mooie wijnen. Uitstekend bij de gerechten.
Fraai opgediende gerechten. Prima prijs/kwaliteit.
Dit restaurant verdient het om het te redden, een aanwinst voor de stad!
Frank J.
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2016
Na alle positieve recensies hier eens gaan eten. Erg rustig op een vrijdagavond, geen goed voorteken. Bediening uiterst vriendelijk, toch vraag ik me af hoe ze met 2 man alle tafels hadden willen bedienen als het vol zat. Afijn, tapbier hebben ze hier niet. Dat zie je wel vaker bij "gastronomische" restaurants. Jammer maar daar valt mee te leven. Het eten zelf viel zwaar tegen. De steak tartare kwam uit de Magimix en had daarvoor de textuur van babyvoedsel. Was ook absoluut niet op smaak (mede door het ontbreken van ui). Als hoofdgerecht namen we de harder. Ik schat dat er misschien 50 gram vis op het bord lag. De vis zelf was "overcooked" en ook dit gerecht was niet op smaak. Koolhydraten in welke vorm dan ook werden niet geserveerd, waardoor we met honger vertrokken zijn. Om ons de teleurstelling van een slecht desert te besparen zijn we bij de Italiaan een lekker schepijsje gaan halen. De rekening: 106€, waarbij niet eens een fles wijn zat. Geen wonder dat hier weinig mensen zitten want dit kun je niet anders bestempelen dan een rip-off. Bediening was overigens wel dik in orde, dat moet gezegd. Al bij al een afrader dus.
Henk B.
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2016
Proevens, gevestigd in het pand van het betreurde visrestaurant De Parelvisser in de Gelkingestraat, is een aanwinst voor Groningen.
We kozen het 4 gangen menu en werden niet teleurgesteld. Van de harder tot het draadjesvlees, alles was smakelijk en smaakvol, en voor een weliswaar pittige maar aanvaardbare prijs (39,50). De bediening (Fabian) was professioneel en ontspannen, opereerde in een prettig tempo, en zorgde voor passende wijnadviezen.
Wij komen hier zeker terug.
Sanne P.
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2016
Een viergangen-menu gekozen. Goede porties, mooi opgemaakt. Er wordt geprobeerd creatief te koken met variaties in kleur en smaak. En dat lukt al aardig. Het nagerecht, met creme fraiche ijs en variaties met basilicum en pesto, vond ik uiteindelijk wat smaak betreft het beste samengesteld. In de andere gerechten miste ik de verfijning van smaak: het in balans brengen van met name de zure smaken met de overige 'tinten' smaak. De bediening is vriendelijk en staat open voor suggesties en verder leren. Mooie aankleding van het restaurant. Fijne plek om te eten.
Robert-Haren .
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Uitstekend verzorgd, mooie opmaak van gerechten. Hoge kwaliteit gebruikte producten. Het vier gangen diner is een aanrader.
Dina En Bennie D.
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2016
Heerlijk gegeten, erg gast gericht.
Wij kiezen bijna altijd voor een verrassings-menu en ook dit keer weer heerlijk verrast!
Genoten van het heerlijks, lekkere wijn, kundige bediening.
Graag tot ziens!
Josefien B.
  • Datum van je bezoek: 12 mei 2016
Wat een leuke plek om te eten! heerlijk eten, fijne wijn en de bediening was top!
Echt een aanrader! met mooi weer hebben ze een paar mooie tafeltjes buiten, maar ook binnen zit je erg prettig, veel ruimte tussen de tafels, dus zeker voldoende privacy. De timing van de gerechten was perfect niet te snel, maar we hebben ons ook zeker niet afgevraagd waar het bleef.
Marlie W.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2016
Wij hebben met z'n tweeën echt ontzettend genoten van een heerlijk 4 gangen diner. De borden met veel zorg en aandacht opgemaakt. De bediening is erg betrokken bij wat ze doet en praat met verstand van zaken over wat je op je bord krijgt en welke wijn er lekker bij is (en de wijnen die we hebben gedronken waren echt verrukkelijk!) Een echte aanrader!
Wilma M.
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2016
Heerlijk gegeten met verrassende smaken en originele bereiding van het staartstuk. Wijnadvies was prima en bediening vriendelijk.
Miriam-Bos .
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
Wat een heerlijke smaaksensaties! Het begon al bij de amuse met yoghurt hangop met een snufje komijn, heerlijk. Daarna de winterkabeljauw gemarineerd in rode bieten sap en als dessert de kaasplank die bestond uit louter kazen uit Nederland. Hier wordt met liefde gekookt! Je wordt als gast echt in de watten gelegd door het bijzonder aardige en toegewijde personeel. Als je in Groningen bent (of ben je Groninger) dan moet je echt hier gaan eten, super!
Karin H.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2016
Heerlijke avond gehad! Eten (vier gangen menu) was top, de bediening erg gastvrijheid zonder ook maar een moment opdringerig te zijn en de locatie erg gezellig ingericht. Aanrader!!
Reitdiephaven .
  • Datum van je bezoek: 5 mrt. 2016
Explosie van verschillende smaken, heerlijk gegeten! Jammer dat er weinig bezetting was voor een zaterdagavond, het verdient meer drukte!
Esther_99 .
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2016
Heerlijk gegeten bij Proevens. We kozen voor het verrassingsmenu. Na 2 smaakbommetjes - eh amuses, kwam het voorgerecht op tafel: tonijn (op verschillende manieren bereid) en Friese geitenkaas. Het was fris, ziltig en zacht van smaak. Daarna volgde een tussen- en hoofdgerecht wat ik hier niet ga verklappen, het is tenslotte een verrassingsmenu. Maar bijvoorbeeld dat bolletje sorbet van spinazie of pastinaak met witte chocola als een van de vele garnituren... oww zo lekker! Het dessert heb ik van de kaart besteld: het was geen probleem om dat in te ruilen voor het verrassings-dessert. Ook dat was weer een smaaksensatie: o.a. gelei van whiskey en een tortellini van marsepein. Bediening is ontspannen en aardig, en legt uit wat er op je bord ligt. Dat is namelijk niet altijd duidelijk, omdat het in spannende vormen wordt geserveerd. Het wijnarrangement paste er prima bij. Ik ga hier zeker weer eens eten!
Sgrdbm .
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2016
Uiterst gastvrij (ietwat formeel) ontvangen zonder dat we gereserveerd hadden op een drukke zaterdag. Geen enkel probleem. Mijn vriend koos voor het verrassingsmenu (4-gangen) en ik van de kaart (3-gangen). De keuze van de kaart is beperkt en dat vind ik persoonlijk juist wel prettig. Vooraf had ik een rouleau van kwartel, als hoofdgerecht sukade. Beide waren erg lekker en mooi opgemaakt. Dessert was gevarieerd, vooral de ravioli van marsepein vond ik leuk. Bediening uitstekend, goede timing, ze leggen alles uit. Je ziet dat ze trots zijn op de zaak. Interieur warm, sfeervol en voor een restaurant in de binnenstad opvallend ruim opgezet. Kortom, wij hebben hier een heerlijke avond gehad.
Annelies P.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2016
Vandaag gastvrij ontvangen en heerlijk gegeten bij Proevens. Vooral de tonijn en de eend van het menu waren erg lekker en zeer smaakvol gepresenteerd.
Vriendelijke gastvrouw deed erg haar best voor mij als slechthorende een fijne plek te vinden. Aanrader!
info626 .
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
We werden erg gastvrij ontvangen en het eten was heel lekker. De sfeer was ontspannen en goed. Het retro interieur had van ons nog wel iets meer retro en rock&roll mogen zijn. Ga een lang bij Tim Tom zou ik zeggen;-)
Sonia C.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Proevens is een mooie zaak en serveert mooie gerechten die heel puur zijn van smaak en er prachtig uit zien op het bord. Echter vielen een paar dingen op; als eerste kregen we van het huis een groentenchipje in een komijndip. De chips waren zompig doordat ze denk ik te ver vantevoren klaargemaakt waren. Verder was de rosbief van het voorgerecht niet rood en zelfs niet rosé meer. Bij het kaasplankje lagen een paar onduidelijke gepofde boontjes die echt heel vies en muf waren. Die lagen er volgens de (heel vriendelijke) serveerster meer voor de sier bij... Onze overige gerechten (kwartel met worst en snoekbaars) waren lekker en goed. Maar voor mij persoonlijk een beetje saai van smaak. Mijn vriend was zeer te spreken over zijn hoofdgerecht (sukade).

De wijnen waren mooi en werden voor ons bij elk gerecht uitgezocht.

Van mij mag er op de achtergond best een zacht (klassiek) muziekje klinken.
Marianne S.
  • Datum van je bezoek: 12 feb. 2016
Wat een stijlvolle gerechten en bediening. Heerlijke vegetarische pannenkoekjes met spinazie gegeten. Aangenaam verpozen bij Proevens. Aanrader.
MicheleT .
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2016
Vakmanschap is meesterschap, dat geldt ook voor koken en bedienen.
Vanaf de eerste seconde voel je je welkom, dankzij het sfeervolle interieur en natuurlijk het warme ontvangst. De zijn mensen trots zijn op hun restaurant en hebben plezier in hun vak, en dat voel je in alles. De bediening is correct, maar geen poeha. Er werken èchte mensen met een eigen karakter.
Het eten was bijzonder om te zien en smaakte heerlijk. Ze werken met lokale seizoensproducten en duurzaam/biologisch, en dat proef je. Relatief weinig gerechten op de kaart, en dat is voor mij helemaal prima. Ik heb liever wat minder keuze in de gerechten en goede kwaliteit. Het leuke van deze werkwijze is dat de kaart regelmatig wisselt en je er dus altijd weer opnieuw verrast kan worden.
Wij hebben 4 gangen van de kaart gegeten, maar je kan ook voor een menu kiezen. Voor mij zaten er verrassende combinaties tussen, waarbij geur, structuur, smaak èn opmaak samen een waar kunstwerkje op je bord maken. Je krijgt steeds uitleg wat er op je bord ligt (vlot, niet te langdradig), vind ik leuk om te weten want veel dingen zou ik niet herkennen.
Uitstekend wijn advies ook, gelukkig maar want er was veel keuze qua wijn. Niet de standaard "dit hoort daarbij", er werd even de tijd genomen om te ontdekken waar wij van houden en wat in dat geval het best zou matchen bij ons eten.
Dus een aanrader voor een leuke avond gezelligheid en verwennerij. Als je van lekker eten houdt moet je Proevens echt een keer proberen.