Over het restaurant Podium onder de Dom

Pure gerechten met een losse benadering

De culinaire kunst van Chef-kok Leon Mazairac is dat hij zijn gasten verrast met de oorspronkelijke smaak van zijn producten. In een schitterende en ruime ambiance geniet je van de allerlekkerste ingrediënten van het seizoen. Bovendien wordt alles hier ambachtelijk bereid, van brood tot patisserie. De koks en gastheren houden elkaar scherp, waardoor de kwaliteit gewaarborgd blijft. Als gast pluk je hier de vruchten van en hoef je eigenlijk maar één ding te doen: genieten.

Meer informatie over restaurant Podium onder de Dom

9,1

Jouw recensie over het restaurant Podium onder de Dom

Femke V.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2018
Voor EUR 160 per couvert verwacht ik verrassende smaken, passie en een unieke ervaring.
Helaas dat niet aangetroffen. Gerechten zijn opgebouwd op basis van kleine stukjes vis of vlees, waarbij veel andere ingredienten zijn toegevoegd. Toch proeft het voor mij niet als een eenheid en is de smaak van het vlees/vis wat vlak.
De staf is over het algemeen jong en vertelt braaf bij elk gerecht wat er op het bord ligt, echter het lijkt alsof men dit heeft ingestudeerd, waardoor het niet als authentiek en passievol overkomt. Het is allemaal zeker niet slecht, maar voor deze prijs valt het tegen.
Wellicht heb ik een andere smaak/verwachting, maar dit restaurant is voor mij te stijfjes, te klassiek en te gemaakt.
Natasja V.
  • Datum van je bezoek: 15 jan. 2018
Zaterdag hier met een vriendin gegeten, we waren al heel lang van plan om een keer bij Podium te eten, echter was het er nog nooit van gekomen.. door de goeie verhalen om ons heen waren de verwachtingen hoog! Ontvangst was erg netjes, we werden naar onze tafel geleid waar gelijk op viel dat er veel ruimte tussen de tafels zat, lekker! hierdoor had je alle privacy die je zou willen. We kozen voor het 7 gangen menu, de amuses werden erg leuk gepresenteerd. Verder hebben wij stuk voor stuk van elke gang genoten, de tijden tussen de gangen door waren prettig. De gastheer was erg betrokken, hij voelde ons zeer goed aan. Dat maakt de avond compleet. Podium heeft al onze verwachtingen waar gemaakt! Wat we op de avond al zeiden '' We zijn verkocht! '' We hebben een hele fijne avond gehad!
Evert L.
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2018
Na twee jaar hebben we weer gegeten in dit mooie restaurant in het centrum van Utrecht. Een leuk ontvangst en bediening en een prima tafel in de grote ruimte met veel afstand tussen de tafels. De setting was goed.
Op deze koude dagen was de plek waar wij zaten wel een plek waar veel koude lucht met de bediening mee het restaurant in kwam, dus warm kregen we het niet.

Het 5 gangen menu waren mooie verrassende gerechten met een aantal mooie smaak combinaties, met de klassieke raviolo met gekonfijte runderstaart als hoogtepunt. We hadden geen mega honger vandaar dat de erg kleine porties voor ons nog genoeg vulden. Het stukje eendenborst ter grootte van 1 plakje sashimi, was extreem klein als hoofdgang. Zo weinig heb ik nergens in de wereld nog op mijn bord gekregen. Het menu is eigenlijk meer een amuse menu en viel wat dat betreft tegen.
De wijnen pastten weer perfect bij de gerechten en zorgde er voor dat de smaakcombinaties lekker waren.

Het was een leuke ervaring en we hebben prima gegeten, maar het is niet een restaurant waar ik zelf nog een keer heen zou gaan. Om echt een toprestaurant te zijn mag je wel iets meer rekening houden met prijs/kwaliteit i.p.v. de filosofie less is more.
Kris S.
  • Datum van je bezoek: 21 dec. 2017
De bediening was echt top! Een hele gezellig avond gehad met zijn tweeën - en genoten van menu Podium. Kaas van de kaaswagen was een groot succes, dankjewel Jasper!
Arent A. T.
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2017
Deze chef verwart het opdienen van extreem kleine gerechten met haute cuisine. Drie gerechten waren teleurstellend van smaak.

De Devils potato was het dieptepunt. Matig gekookt bleek aardappeltje met licht pittige crème eronder. Devil was nergens te bekennen.

De ravioli botste qua smaak met de saus. En met het serveren van een enkele ravioli per persoon moet deze wel heel perfect zijn. Bij mij was de pasta een stuk weg, slordig.

Dessert van Citroën zag er leuk uit
Maar was extreem zoet, zodanig dat de dessert wijn verandere qua smaak in een droge wijn.

Alles samen mag voor deze prijzen het menu wel een vernieuwing hebben en de gerechten verdubbelen qua omvang. Ambiance blijft formidabel en bediening erg vriendelijk.
Paul B.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2017
Vorig jaar november geweest, nu met een stel collega’s. Enorme pluspunten voor de sommelier die voor het eerst in jaren mij eens een goed arrangement voorschotelde. Het eten was op 1 gang na ver boven het gemiddelde van overige restaurants in Utrecht en omstreken. Met een rekening van onder 800e met 6 personen is het met de prijs kwaliteit hier enorm goed voor elkaar.
PB1981 .
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2017
Nt S.
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2017
Zeer prijzig voor wat je krijgt. Sommige gerechten subliem anderen matig. Kleine porties, 25 euro voor voorgerecht. Wijn goed; kleine glazen flink aan de prijs. Leuk voor een keer maar niet voor herhaling vatbaar.
Maarten V.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2017
Afgelopen zaterdag met drie vrienden hier gegeten. Het geheel is ruim opgezet, tafels ver uit elkaar waardoor je voldoende privacy en ruimte hebt Vind ik altijd erg fijn. Het eten was dusdanig wisselend van kwaliteit dat ik vermoed dat dit de reden is dat ze (nog) geen ster hebben. Er zaten prachtige gerechten tussen, met als absolute uitschieter de klassieke raviolo met gekonfijte runderstaart. Voor mij één van de beste gerechten van dit jaar. Als alles uit de keuken kwam dergelijke kwaliteit had, hadden ze zelfs wel 2 sterren verdiend. Ook de griet was ongelooflijk lekker en geserveerd met perfect kloppende garnituur. Echter voor een 2e gang wel een maatje te klein. We moesten echter weer opnieuw worden geprikkeld omdat onze 1e gang wel zeer teleurstellend was: Zeeuwse mosseltjes en haring met gekonfijte koolrabi. Er werd een zeer sterke wijn bij geserveerd die wellicht klopte bij de (al te) bittere koolrabi, maar beiden leidden er toe dat de (wel erg minimaal aanwezige) visjes niet of nauwelijks te proeven waren. Een haring bij de gemiddelde visboer is voller van smaak en de 2 mosseltjes vielen compleet weg bij de wijn en de kool. Ook het hoofdgerecht was van eetcafé-kwaliteit. Een aantal dun gesneden plakken runderlende. Ze waren weliswaar goed gegaard, maar het was niet veel en ook hier zat weinig garnituur bij. Bediening op orde, soms een tikkeltje te snel in hun verzoeken en te afwezig in het bijvullen van water.

Al met al kijk ik terug op een restaurant waar ik heerlijk heb gegeten, maar waar ik door de verschillende tegenvallers toch met mixed feelings op terug kijk. Te meer omdat het prijskaartje wel gelijk is aan dat van een 1 of 2 sterren restaurant. Jammer, want potentie is er zeker!
Marja V.
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2017
Wat een heerlijk menu van Podium! Veel gangen die allemaal even lekker zijn en mooie kleine porties hebben. Heel fijne smaken in de gerechten en mooie combinaties met het wijnarrangement. De sommelier weet waar hij over praat zonder in eindeloze verhalen te verzanden.
Ellis V.
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2017
Ook het zomermenu is ons weer erg goed bevallen, mooie gangen, de soep met mosseltjes, de oester met sardine, de raviolo en het ree sprongen hier bovenuit; heerlijk fris nagerecht met zalige bijpassende wijnen. Aangenaam verrast door de bijzondere grappa bij de koffie.
Alfred V.
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2017
Gisteren de verjaardag van mijn lief gevierd met een heerlijk diner bij Podium onder de Dom. We zijn hier al meermalen wezen eten en niet voor niets. Keer op keer weet de chef ons weer te verrassen met fantastisch mooie gerechten. Ook het wijnarrangement deed ons van de ene in de andere verbazing vallen. Prachtig hoe mooi gerechten en wijn kunnen samengaan.
Kortom, een heerlijk avondje.
Bernard S.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2017
Al met al een wisselende ervaring. Ambiance rustig en verzorgd, bediening vriendelijk, helaas kan je niet kiezen uit de open wijnen, die informatie is niet beschikbaar. De amuses waren een verrassing: een aantal verschillende soorten vis, erg smakelijk. Bijna een voorgerecht. Moet je wel van vis houden. Bijpassende wijn goed geadviseerd. Dat werd nog eens overtroffen bij voorgerecht, de Vlaamsche Aardappel zoals thuis...bijzonder smakelijk gerecht, de wijn, van 3 druivensoorten, wit, uit Portugal was voortreffelijk. Het hoofdgerecht, in dit geval betreft het de reegeit en de griet. De griet was uitstekend van smaak, mooi zacht gegaard, bijzonder. De reegeit was teleurstellend. 5 dunne plakjes reegeit voor 35€... de bijgerechten van wat krieltjes en wat salade was zeer mager, voor een hoofdgerecht ver onder de maat qua hoeveelheid, Zoiets zet een flinke domper op het voorgaande. De geadviseerde rode wijn uit Italië was prima. Het werd al eerder geschreven, men is zeer ruim met het brood, anders krijg je de neiging thuis nog wat te eten. Aanrader is dan om toch een tussengerecht te nemen, loopt de prijs wel wat op. Heb al met al niet de neiging snel terug te keren.
ozuidema .
  • Datum van je bezoek: 8 jun. 2017
Ambiance: zeer verzorgd en rustig. Goede stoelen, prettige afstand tot andere tafels, muziek niet te luid. Top.
Bediening: uitsluitend jonge mensen, die zeer vriendelijk en correct zijn. Bediening mag van mij iets "losser", maar dat is meer een persoonlijke voorkeur dan kritiek. De kok is niet naar onze tafel gekomen, dat was jammer.
Tempo van serveren is prettig; je hoeft niet eindeloos op je volgende gang te wachten.
Eten: de slagzin van PodD is "eenvoudig is al complex genoeg", maar dat vind ik in de gerechten niet terug. Er wordt juist tamelijk "gecompliceerd" gekookt, met veel ingrediënten en bewerkingen, zoals dat in het hogere segment gebruikelijk is. Wij kozen het 4 gangen menu. De amuses vooraf waren prima, en dat gold ook voor de tartaar van makreel; verrukkelijk. Daarna ging het echter bergafwaarts: de smaken van de raviolo gevuld met vis en met (dacht ik) een palingsaus kwamen totaal niet bij elkaar en qua structuur leek het wel of het opgewarmd was in de magnetron. Het lam op 3 manieren bereid was op z'n best redelijk: veel te lauw en met een merkwaardig garnituur dat niets toevoegde. Kaasplankje was goed, maar vergt geen kookkunst. Champagne vooraf was uitstekend en mijn tafelgenoten waren te spreken over de aanbevolen wijnen (zelf niet gedaan). Porties waren wel erg klein; zonder het (lekkere) brood vooraf zou ik na afloop nog uitgesproken honger hebben gehad.
Prijzen: Vier gangenmenu is 50 euro, wat op zich niet raar is. Met drank erbij schiet je zo naar 100 euro per persoon; een glas champagne is € 13,75, dus dan gaat het hard. Prijs/kwaliteit verhouding al met al niet o.k.
Conclusie: ze kunnen hier echt wel koken en er is potentie om heel goed te worden, maar ik zou niet snel opnieuw gaan.
M C.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2017
Een sfeervolle plek, waar we lekker zaten. Maar een vegetariër kun je niet als verrassing van de kok aardappelpuree met wat geraspte paddenstoel voorzetten...
Rick V.
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2017
Onvoorstelbaar dat 't Podium geen Michelinster heeft. We waren hier tijdens een, perfect georganiseerde, wijnproeverij met aansluitend diner. Het diner bestond uit verschillende signature dishes van Leon Mazairac. Met, voor mij, als hoogtepunten de raviolo met ossestaart in een romige saus van mascarpone en het kaasplankje. Ik begrijp dat je daarvoor niet hoeft te koken, maar wat een vondst deze streekkazen!
Ferry K.
  • Datum van je bezoek: 13 mrt. 2017
Een 7 gangen diner. Op zijn minst kan ik zeggen dat het heel bijzonder was. Gestart met verschillende visgerechtjes en natuurlijk de bijpassende wijnen. Van rauwe zeebaars naar mul in een bisque.
Dun gesneden paardenvlees met een saus van oester. De raviolo met truffel was wel 1 van de hoogtepunten.
Dit eet je niet in een willekeurig restaurant. Sterwaardig.
Niet goedkoop maar heel erg goed. Jong personeel maar niet onbekwaam. Zelf de chef kok komt langs om te vragen of alles naar wens is.
Oscar V.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2016
Dit had iets moois kunnen zijn.. Maar haalde helaas niet de verwachting.

Met kerst gaan lunchen bij Podium, een restaurant waar we al een tijdje graag een keer gingen eten. Interieur is ruim opgezet en kent veel rood; met kerst vond ik dit kunnen, maar ben bang dat dit gedurende het jaar misschien wat "over the top" kan voelen. Achja, de akoestiek is goed en je hebt lekker de ruimte. Dat waardeer ik.

Bediening is jong, maar kundig. Leuk om te ervaren dat leeftijd niets afdoet aan kennis en kunde.

Of wij het bijpassende wijnarrangement wilde? Zeker!

De amuses waren naar onze smaak veel te rijk: Een lauwwarme oester, met een romige saus gekleurd met inkt (inktvis). De saus was al gaan zetten, waardoor het een soort teer leek op een lauwwarme oester. Niet onze smaak.
Daarnaast werd ganzenlever met wederom een lauwwarme romige emulsie ( dit keer truffel) geserveerd. Twee keer lauwwarm en erg romig, naar onze smaak echt te zwaar en in contrast met de frisse salade van kreeft die volgde, in onze optiek echt een verkeerde keuze voor amuses.

"we serveren hier een lekker glaasje champagne bij, met oceanische toetsen" - Erg lekker. ( Maar houd deze even in het achterhoofd)

De overige gangen waren goed en erg lekker. Weinig bijzondere bereidingen als krokant, gel, mousse of andere structuren in dit lunchmenu. Ook minder innovatief dan waar ik op had gehoopt gezien de naam van Podium. Ik kan niet beoordelen of dat bij diner ook zo is.
In deze lunch wel perfect gegaarde kreeft, erg smaakvolle mul en botermals hert. En feitelijk dus zeker smaak gegeten.

Echter toch een nare afdronk van dit bezoek; Naast het wijnarrangement ( 30,00 p.p) vonden wij namelijk ook de Champagne apart op de rekening. En wel voor 27,50 ( 13,75 per glas)
Terwijl dit niet los is besteld en werd gepresenteerd als standaard onderdeel van het wijnarrangement.
Dit kan echt niet.

Benoem als iets een supplement is, zoals bij de kaasgang wel is gedaan. Zeker als de prijs van het supplement buiten-proportioneel is.

Je verhoogt hiermee, voor gasten onbewust, het wijnarrangement met bijna 50% en dat is niet fair en niet nodig.
A. M.
  • Datum van je bezoek: 24 dec. 2016
Op kerstavond heerlijk gegeten bij Podium. Het stond al erg lang op mijn lijstje om naartoe te gaan, maar gezien de prijs is het voor mij niet een restaurant waar ik 'zomaar' heen ga. Kerstavond was echter een goede gelegenheid om het uit te proberen. We hadden een menu met bob-arrangement. Elke gang was heerlijk, met name de raviolo (signature dish). Ook de wijnen waren heerlijk en pasten goed bij de gerechten. Podium is wat mij betreft een van de beste restaurants in Utrecht!
Harry M.
  • Datum van je bezoek: 17 dec. 2016
Een hachelijke onderneming om een recensie te willen schrijven over een restaurant als Podium onder de Dom, zeker voor iemand die doorgaans betaalbaardere locaties kiest, liefst met gebruik van een fikse grouponkorting. Toch waag ik een poging.
We werden hartelijk onthaald en naar onze tafel begeleid, waarbij onze stoelen naar achteren werden geschoven, zodat we makkelijk plaats konden nemen. Slechts enkele keren eerder hadden wij op een vergelijkbaar culinair niveau gegeten en al vanaf het eerste moment deed onze ervaring daaraan denken. Prettig correct en volgens de etiquette, wat toch ook wel iets dwingends heeft. Je voelt je toch gedwongen om je keuriger te gedragen dan je gewend bent, maar toen ik onhandig al bij het eerste gerecht een vork op de grond liet vallen, was binnen tien seconden een ober ter plaatse om de vork te vervangen.
We hadden een mooie tafel met veel ruimte om ons heen. We hadden iets te vieren en besloten ons niet te laten tegen houden door de financiën en kozen voor het Podium menu (7 gangen) inclusief het wijnarrangement.
De bediening bestond volledig uit zeer jonge mensen. Alleen de chef, die af en toe aan onze tafel verscheen om op smakelijke wijze iets te vertellen over het eten, was van middelbare leeftijd. Ook de sommelier was een jonge man van 23 jaar. Voor ons maakte het niet uit, maar ik kan mij wel voorstellen dat een wijnkennende klant misschien niet snel iets aanneemt van een jongen die nog maar een paar jaar legaal alcohol mag gebruiken. Hoe dan ook, de sommelier had steeds een enthousiast en aanstekelijk verhaal over de wijnen en schonk ons continue een vriendelijke glimlach.
Lang hoefden wij niet te wachten op de gerechten. Het was heerlijk en wij vonden het vrij spectaculair. Maar nogmaals, wij zijn geen echte kenners. Alle hapjes waren erg klein, dat hoort natuurlijk ook wel bij een zeven gangen menu, maar daardoor leek er geen onderscheid te bestaan tussen voor-, hoofd- en tussengerechten. De gerechten waren hapjes waardoor het meer op een proeverij dan op een diner leek. Een paar uitblinkers waren de ‘Zeeuwse platte’, een fantastisch bereide oester, de kabeljauwwangetjes en de grof gehakte tartaar met flinterdunne plakjes rauwe champignon. Ook de ravioli, waarbij de chef zelf verse truffel raspte boven mijn bord, was echt spectaculair te noemen. Toch waren er ook gerechten die ‘gewoon’ goed waren zonder dat er sprake was van ‘intense smaken’. Begrippen als ‘smaaksensaties’ of ‘smaakexplosies’ gebruik ik dan ook niet. Wat dat betreft was het wel aan de voorzichtige kant.
Door de extra - buiten het menu vallende - rasp van verse truffels en een afwijkende desertkeuze, werd de prijs uiteindelijk toch nog flink duurder dan verwacht. Fantastisch, maar misschien wel terecht nog geen ster.