Piloersemaborg

Sietse Veldstraweg 25 9833 TA Den Ham Nederland Kaart

Over restaurant Piloersemaborg

Dineren in erfgoed

Het is historisch genieten in de Piloersemaborg. Je dineert in cultureel erfgoed. De Piloersema- of Hamsterborg bij Den Ham is een indrukwekkend zeventiende-eeuws huis omringd door water en de rijke Groningse natuur. De regionale gerechten maken de ervaring compleet. Laat je verrassen door de smaakcombinaties van de kok.

Meer informatie over restaurant Piloersemaborg

9,1
Karin V.
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2016
Wij zijn in het weekend van 19 en 20 november te gast geweest.op Piloersemaborg.
Wat een gastvrije ontvangst,Wat een heerlijk eten(verrassingsmenu met wijn arrangement) en een fantastisch ontbijt!!
Wij komen zeker terug!!
Henk R.
  • Datum van je bezoek: 16 nov. 2016
afgelopen weekend met 8 man hier gegeten en dat was een teleurstelling . in een chambre séparée kregen we een menu van vier gangen waarbij het voorafje en toetje redelijk/goed waren ,maar de steenkoude terrine van vis obv bouillabaisse en de buikspek( in een vaststaand menu !? ) van het livar-varken (veel niet krokant vet) erg tegen vielen. de wijnen( omdat het een arrangement was?) waren vlak ,met een nog redelijke witte (sauvignon, herkomst vergeten) en een rode uit het zuiden van de bourgogne obv gamay en pinot noir (saône et loire op de fles ,zonder jaartal ) zonder enige vitaliteit . toen we bij de kaas een andere lekkere rode wijn vroegen kostte dat toch moeite en kwam er een vaucluse , geen keuze obv een wijnkaart. misschien kwam dat doordat we een arrangement hadden en we daar "binnen" moesten blijven maar het leek of er ook bij de wijn geen kaart of keuze bestaat.
gezien de unaniem fantastische recensies vonden wij het een gekke maar echt tegenvallende ervaring .
Erik D.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2016
Fantastische gerechten. Toelichting van de kok aan tafel. Passie voor lokale producten, creaties en bijzondere combinaties. We zijn hier nu een aantal keren geweest en gaan zeker nog een keer. Prijs kwaliteit is prima. Vior een speciale gelegenheid, de volgende keer misschien wel met overnachting.
Ilse E.
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2016
Wat een ontdekking! Een prachtige borg in de provincie Groningen.
6 gangen menu met amuses,friandises: alles erop en eraan. Het eten was voortreffelijk. Hoofdgerecht wilde eend,subliem. Verder alles van hoge kwaliteit. Bediening ontzettend aardig,hebben alles goed in de smiezen. Qua wijn-spijs nog wel wat verbeterpuntjes,maar dit mag de pret niet drukken. Topavond gehad!
Loes K.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2016
Wij aten bij Piloersemaborg buiten op het terras met uitzicht op de boomgaard. Een prachtige plek op een mooie zomeravond. Het 4-gangen menu begon met 3 mooie amuses. Daarvan vond ik met name de hamburger van snoekbaars met zomertruffel en appel bijzonder lekker. Van het menu zelf was de langzaam gegaarde varkensprocureur indrukwekkend goed. Heerlijke wijnen erbij, die helaas door onze serveerster een beetje zuinig werden geschonken.
Jos D.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
Tja, wat valt er nog aan toe te voegen als je voor alles een tien geeft.... Alles klopt hier, en door de mooie zomerse avond konden we ook nog buiten uiten, en zon ondergang over de boomgaard meemaken. De salade vooraf met 14 verschillende soorten planten was een schilderijtje. De bediening is hier warm en gastvrij. En wanneer we de volgende ochtend zitten aan het ontbijt, is het moeilijk afscheid nemen en verlangen we alweer naar ons volgend bezoek aan de borg van Hilde en Dick Soek.
Peter O.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Uitstekend gegeten in dit goed verborgen restaurant in the middle of nowhere. Een sfeer zoals je zou verwachten in een borg in het Grongingse land met prachtige stijlkamers en dito inrichting. Je hebt geen keuze en moet eten wat de pot schaft, maar dat is hier geen straf. Integendeel, alle gerechten zijn met zorg en aandacht bereid en van de hoogste kwaliteit. Alle leveranciers van de ambachtelijke en veelal lokale ingrediënten staan op de achterzijde van het menu vermeld. Ik was onder de indruk van de prachtige salade met 18 ingrediënten en ook de twee verschillende bereidingen van geitenvlees waren subliem. Naast een bijzonder aperitief van prosecco met rabarbersap en een mooie brachetto frizzante bij het dessert werden alle gangen begeleid met een mooie witte en rode wijn. Al met al een prachtig all-in concept en de reis naar het Groningse platteland zeker waard!
Thomas S.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Laat ik met de deur in huis vallen, het viel een beetje tegen. Om twee redenen: de aankleding en sfeer was naar onze smaak te stijfjes, waardoor voor ons de gezellige ambiance ontbrak. En wij vonden niet elk gerecht even geslaagd (de lichtgerookte vissoep/ zoetzure pompoen met koffiesaus en aardappelvanilecreme bv) en lekker eten is toch waar het voor een belangrijk deel om gaat.

Was het dan een tegenvaller? Dat ook weer niet. Bij Dick Soek komen verrassende gangen voorbij, uit de streek en de wijnen pasten voortreffelijk.

Ook de bediening was dik voor mekaar. Attent, in een goed tempo en met hier en daar ook een vleugje humor.

En 119 euro voor een 4-gangenmenu inclusief de nodige extra's en wijnen voor 2 personen is natuurlijk niks.

Toch kwamen mijn hooggespannen verwachtingen niet helemaal uit.
Herman P.
  • Datum van je bezoek: 24 mrt. 2016
De Piloersemaborg is een restaurant met de mogelijkheid om ook te overnachten er zijn 5 kamers, reserveren is voor de hotelfunctie een must maar ook voor het restaurant is het verstandig om het te doen. Ze hebben vast menu's door de week 4 gangen en in het weekend 6 gangen. Er komen zoveel lekkere tussen gerechten langs dat het al gauw met 2 a 3 gangen mag worden vermeerderd.
Alleen al de hele entourage is al een reden om er heen te gaan.
Wij zijn door de weeks gegaan met overnachting, bij aankomst persoonlijk ontvangen door de gastvrouw die zich ook voorstelt, geeft al direct een welkomstgevoel, na intrek in onze kamers te hebben genomen een welkom drankje in de oude woonkamer van de borg.
Het diner wordt in een mooie ruimte op het oude deel gegeten.
Hele vriendelijke bediening , goede uitleg over eventuele variaties op het menu en mogelijkheden over wijnarrangementen of eigen wijnkeuzen.
Het menu zelf was in mijn ogen sterklasse. zelden zo lekker gegeten.
Overigens zijn zij door de zeer kritische restaurant beoordelaars van het Dagblad van Het Noorden als meesterlijk bestempeld het geen reserveren zeer wenselijk maakt.
De overnachting in deze borg , die vrij afzijdig op het platte land licht, is door de rust en lekkere bedden een genot.
Het ontbijt , tussen 7 en 10, men geeft zelf an wanneer men wil beginnen , is in de oude weekkamer van de borg. Je zit er aan 1 grote tafel met alle gasten, maximaal 10, afhankelijk wanneer dezen willen eten, waar het ontbijt geserveerd wordt met enkel streek producten,vleeswaren van de biologische slager, eigen gemaakt brood meerdere soorten, eieren van de eigen kippen, melk, karnemelk en kaas van de plaatselijke biologische boer.
Zoals in de bovenstaande beoordeling al aangegeven nog nooit zo'n mooie ervaring van eten slapen ontbijten meegemaakt.
Karin V.
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2016
Vrijdagavond hebben wij gegeten bij Piloersema borg. Wat een culinaire ervaring ! De bediening was uiterst vriendelijk , het eten overheerlijk en de wijnen ook.
Wat wij ontzettend waardeerden was de korte rondleiding door een paar kamers van dit prachtige pand.Ondanks dat het restaurant vol zat nam de gastvrouw hier even de tijd voor.Kortom een aanrader en wij komen zeker eens terug!
Pvanbakel .
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2015
Een weekendje uit met mijn vriendin in groningen bracht ons naar dit hoog gekwalificeerde restaurant. De amuses waren werkelijk geweldig en het 5 gangenmenu was zoals verwacht erg goed.; De rekening was echter zeer gepeperd en daardoor de prijs / kwaliteit iets uit balans anders hadden ze dikke 10en gekregen.
Rogier V.
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2015
Prachtige balans, verfijning, originaliteit en creativiteit! Bijvoorbeeld de gang met geitenwrongel op peer met gepofte knoflook, krokante boerenkool walnoot en kastanje, heel bijzonder! Dank Dick, voor weer een fantastisch ervaring!
Lucas S.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2015
Een prachtige boerderij in een heerlijke rustige omgeving. Dick Soek weet ieder gerecht zijn pure smaken te laten behouden en op een mooie manier te presenteren.
De wortelcreme met duindoorn en de sorbet van wei en oost-indische kers zijn een smaaksensatie.
Alle gerechten die voorbij kwamen waren super van smaak. De biet in poedervorm, als merenge, chips en grookt met geitenwrongel smelt en je mond.
Pre smaken, pur koken en pur genieten.
Krieno H.
  • Datum van je bezoek: 17 okt. 2015
Wat weer een belevenis, prachtige combinaties en ideeën! Vol enthousiasme door de chef aan tafel gepresenteerd. Blijft een parel op het Groningerland!
Wolter P.
  • Datum van je bezoek: 26 sep. 2015
Jubileum 25 jarig huwelijk

Ontvangst :
Het ontvangst was werkelijk super geregeld. De amuses begeleid met een appel cider heerlijk. Wij dachten : "Deze avond wordt een voltreffer ". Dit kan niet meer stuk.
Maar toen kwam de ene teleurstelling na de andere.

Bediening :
De bediening bestaat uit veel weekend personeel. Vier a vijf keer viel het bestek op de grond. Een jongen die de soep serveerde vroeg aan zijn collega of hij 1 van de 3 bordjes even over zou willen pakken. Het werd hem even te spannend. Een meisje die uitserveerde zei : " Sorry meneer maar ik weet niet meer wat u te eten krijgt ".
Bestek werd verkeerd neergelegd en of op tafel gegooid.
De volgorde van bediening c.q uitserveren is niet bij de jongsten beginnen.
Tegen iemand van 75 zeggen alsjeblieft i.p.v alstublieft mevrouw.
Elf borden netjes opgemaakt en de twaalfde is iemand tegen aangestoten.
Dit bord werd geserveerd als een mix bord.
Ach het zijn maar kleine dingen maar dit verwacht je niet bij de heer Soek.
Het is immers geen bruin café waar dit wel geaccepteerd wordt.

Eten :
Over smaak valt niet te twisten maar toch een aantal missers van de maand :
1. De artisjokken waren een smakeloos iets. Zout of bouillon miste ik hier.
2. Soep geen hoog vlieger maar mmmm
3. Het hoofdgerecht wat toch de klapper van de avond zou moeten zijn de misser wat mij
betreft van het jaar. Wij eten gem 1x pw buiten de deur.
-gare bloemkool.
-eend zo droog dat het korrelig was en naar lever smaakte.
( overigens was 1 wel goed klaar gemaakt )
-puree droog en heeft waarschijnlijk te lang op een warmte bron gestaan.
3. Dessert zo veel kruiden en " gras" dat de hangop en andere dingen niet meer te proeven
waren.

Tijdens het eten en na afloop niet vragen of het heeft gesmaakt.

Dit was niet mijn algehele beleving maar het unanieme oordeel van ons allen ( 12 personen )
Jaap Z.
  • Datum van je bezoek: 19 sep. 2015
Wat een totaal beleving! Vanaf het zeer vriendelijke ontvangst, de wandeling om de borg, het heerlijk relaxte diner, slapen in de bedstee en het zeer uitgebreide ontbijt bij kaarslicht in de bibliotheek. Van het diner waren de wrongel van geit met vier bereidingen van biet en de dubbelgetrokken tomaat/vis bouillon met schol en langoustine echt heel, heel erg lekker, nog net iets lekkerder dan de andere gerechten. Het doorschenken van één witte en één rode wijn, Riesling uit de Moezel en Cotes du Rhone a.o.c. was prima!
Ingrid S.
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2015
Wederom een groot feest om hier te mogen eten, van het begin tot het einde. Al die prachtige smaken, zo puur. Genoten van de amuses, salade, ,vis, vlees, nagerecht... teveel om op te noemen. En dan op de fiets weer naar huis, heerlijk nagenieten vooral na de vele glaasjes wijn, glas staat geen moment leeg. Tip... zacht muziekje op de achtergrond zou toch fijn zijn.
Jim-Wah C.
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2015
Dick en zijn souschef Jos blijven me verbazen hoe ze eenvoudige ingrediënten uit hun tuin of omgeving, zo creatief en lekker kunnen bereidden. Dit keer was het de 6 gangen arrangement.
Loes L.
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2015
Voor de eerste keer hier gedineerd. Geweldig wat een klasse. Elk gerecht is een traktatie en een smaaksensatie. Zoveel gangen die allemaal goed op elkaar waren afgestemd en begeleid met overheerlijke passende wijnen erbij. Wat een kok en wat een mooie ambiance in de borg.
Anand K.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2015
We aten bij Dick Soek en zijn team zo een 12 jaren geleden voor het eerst in het Schathoes, uiteraard zijn we als gast " meeverhuist " naar het prachtige historische piloersma Borg waar je landelijk kan dineren en als een vorst kan slapen. Dit is zo een adresje dat je liever aan niemand verklapt, want stel dat het zo vol zit dat je er zelf niet meer kan eten.
We begonnen met prachtige amuses van o.a. tonijn, rode biet en spelt ipv rijst, werkelijk onovertroffen zo heerlijk en spannend. Totaal aten we met 4 personen , 3 amuses en 6 gangen en 2 extra desserts. Ik zal de meest spannende gangen beschrijven. Witte asperges met Waddengarnalen ( de afgelopen nacht gevangen door kotter WL4), kervel, Nantua saus, haringkuit, zachte baby-inktvisjes en gehakt ei. Ik heb de laatste jaren zoveel van zijn gerechten mogen proeven maar dit was wederom meesterlijk. Puur, vers en ambachtelijk. Geen fuzz , maar hoog op smaak en super in balans. Vervolgens op de huid gebakken Snoekbaars ( uit het Reiterdiep) met een rode wijnsaus, gestoomde en gegrilde snijbiet en aardappel/daslookcreme.
Al deze gerechten waren kraakvers en mooi gepresenteerd. En wat belangrijk is , de perfecte cuisson, bord was echt warm en de vis ook. Dus niet lauw van de warmhoudlamp maar echt net uit de pan en dan voor je neus. Zo hoort het, dit is redelijk zeldzaam in culinair land. Chapeau.
De bediening was onberispelijk, niet alleen kunnen ze "onzichtbaar" service geven maar ook met warmte en voldoende distantie tegelijkertijd. Ik heb de hele avond niet om wijn of water te hoeven vragen, dat ging vanzelf. Ze hebben hier een goede wijnsmaak voor Vin Nature. Zeldzaam is dat de de prijskwaliteit geweldig, 89 euro voor zoveel gangen met wijn en koffie/water inclusief. Waar vindt je dat nog? We dronken vooraf als borrel, een fles witte wijn, gewoon inclusief, niets extra op de nota. Super.
Tenslotte zit je in een mooie sfeervolle eetzaal met uitzicht op bloeiende vruchtenbomen, gewoon een sprookje. We blijven komen. Dank je wel team Piloersma!