Over de Tong

Willemskade 7 8011 AC Zwolle Nederland Kaart

Evenementen

AH Restaurantactie keuzemenu 39.5€

Drank is niet inbegrepen bij deze actie
Beschikbaar op het gekozen tijdstip

• Voorgerechten
  • Nagerecht
      Nagerecht verrassingsmenu
      Nagerecht verrassingsmenu

Over het restaurant Over de Tong

Geef je over aan de chef

Bij Restaurant Over de Tong dagen ze je uit. Laat je verrassen en laat alles over aan de kok door te kiezen voor het 4-gangen verrassingsmenu. Het is het risico zeker waard want de vakkundigheid van de chef resulteert in de meest verrukkelijke gerechten. Ook de gastheer besteed veel persoonlijke aandacht aan iedere gast en zorgt voor wijn die de smaken in al je gerechten nog meer versterkt. Tongstrelend genieten!

Glas champagne

Uitmuntend
9,5
Marjolein B.
  • Datum van je bezoek: 21 aug. 2015
Erg goed gegeten. Ster waardig. Er werd voor ons buiten een tafeltje gecreëerd. Goede en gezellige bediening. Kortom een aanrader voor iedereen die culinair wil genieten in een gemoedelijke omgeving.
Yvonne R.
  • Datum van je bezoek: 15 aug. 2015
Leuk restaurant en dito gastheer. De tafeltjes staan wat dicht bij elkaar, maar dat heeft ook z'n voordelen. Tussen de gerechten door hebben wij leuk gepraat met onze buurtjes. We hadden het menu van de AH restaurantactie geboekt. De gerechten waren tongstrelend. Als voorgerecht kregen we een soepje van kurkuma en een gefrituurde bloem. Het hoofdgerecht was parelhoen met lekkere knapperige groenten en als nagerecht werden heerlijke aardbeien met allerlei lekkers erbij geserveerd. Wij hebben genoten!
Herma B.
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2015
Het was een super avond bij" Over de Tong " . OOgstrelende gerechten en het eten was superlekker !!! Wij vinden het een van de betere restaurants van Zwolle.
Bijzonder aardige gastheer en de bediening was top.Wij komen graag terug om ons nog eens te laten verrassen. Wij kunnen iedereen die graag uit eten
gaat dit bijzondere restaurant aanbevelen.
janagten .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2015
Wijn per glas met € 5,25 wat over de top. Eten heel goed. En een patron met humor zie je niet zo vaak. Ik kom nog wel eens terug.
Jacqueline D.
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2015
we hebben heerlijk gegeten bij over de tong! met lekkere bijpassende wijnen. We hadden wel geluk dat het tafeltje naast ons vrij was, anders zit je wel erg dicht op elkaar.
Caroline J.
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2015
Gisteravond gegeten bij 'Over de Tong'.
In één woord: Wauw!
We waren onderweg, en wilden de terugweg in Zwolle een hapje eten... maar ja, maandagavond, wat is er open?
We kwamen terecht bij 'Over de Tong'
Een restaurant ZONDER menukaart! Nou, dat zouden meer restaurants moeten doen...
Vooraf kwam de eigenaresse en ook tevens chef kok ons vragen wat we wel en vooral niet eten...
Heerlijke amuse, daarna brood met boter, olijfolie en zeezout...
2 heerlijke voorgerechten, hoofdgerecht: parelhoen, botermals... en een heerlijk nagerecht met vers fruit, vele soorten zelf gemaakt ijs...
Iedere gang was een feestje ;-) Wat hebben we genoten...
Dan de gastheer en gastvrouw: wat een lieve mensen, gastvrij, niets is teveel... Ook een vriendelijke jongen in de keuken.
Pluspunten: klein, intiem, de chef en de jongen in de keuken serveren zelf de gerechten, gastvrij!
Minpuntje: stoelen en bankjes zitten niet heel fijn...
Gezellige sfeer, ondanks dat het niet druk was... Maar we waren ook vrij laat, pas om kwart over 9...
Wij zijn zeker van plan hier weer terug te komen!
Elly G.
  • Datum van je bezoek: 18 jul. 2015
Afgelopen zaterdagavond genoten van de gastvrijheid en gerechten bij Over de Tong in Zwolle. Hoewel het buitenterras volgeboekt was bleek er na overleg met de eigenaar toch een plek toe te voegen. Het verrassingsmenu menu heeft ons echt verrast door de geweldige smaken. Ook de geadviseerde wijn paste volledig. De vriendelijke en attente bediening en de aandacht die de eigenaar zijn gasten gaf maakte het een plek om je welkom te voelen. Top. Dit maakt dat Over de Tong bij ons nog vele malen positief over de tong zal gaan.
E&W Maassluis
Lia V.
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2015
We hadden ons, na de goede recensies op Iens en het bekijken van de menu kaart verheugd op een heerlijk diner, maar dat viel tegen. Er bleek een verplicht, 4-gangen ' verrassingsmenu' te zijn. Geen keuzes dus, ook niet de mogelijkheid om alleen een voor- en hoofdgerecht te kiezen, wat we eigenlijk van plan waren gezien het feit dat één van ons nog anderhalf uur moest rijden. Wat een verrassing, inderdaad, en deze verrassing was niet op de website aangekondigd.
Het menu bestond uit 1. gebrande rauwe kabeljauw (goed) 2. nog een keer kabeljauw, nu met een roomsausje (helaas helemaal afgekoeld toen het bord op tafel kwam) 3. hertenstoof (restje van de feestdagen ? Alleen net iets te weinig alleen om een fatsoenlijke portie te maken.) met een soort olvarit-achtige wortelpuree met een kwart gekookte rode biet erin gelegd (die bieten kan je zo kant en klaar gekookt kopen, kosten vrijwel niks, en geen werk ook als je ze zo op het bord gooit) . 4. een beetje chocolade mousse (theelepel groot) met een keihard bevroren stukje roomparfait en een druppeltje lime en een druppeltje koffiesaus. Het voorgerecht kwam pas na een uur en drie kwartier op tafel, het volgende gerecht weer bijna een uur later... omdat iedereen hetzelfde menu had werd alles op dezelfde tijd uitgeserveerd, lekker makkelijk voor de keuken. De bediening reageerde niet op mijn opmerking over de afgekoelde kabeljauw; de flessen wijn van het wijnarrangement werd niet getoond, alleen na expliciet vragen. De bediening was sowieso erg lomp en amicaal, de eigenaar hing over mijn schouder, luisterde gesprekken mee vertelde ons wat we moesten vinden.
De (erg jonge) hulpjes in de bediening kregen de beschrijving van de gerechten niet geformuleerd en gaven geen antwoord op vragen.
Uiteindelijk werd om half elf (we zaten er vanaf 7 u) het dessert geserveerd ; ik heb de terugtocht naar huis maar zonder koffie aanvaard , gezien de nog lange rit die ik nog voor de boeg had. Al met al een teleurstellende ervaring.
(De ruimte die wij ter beschikking hebben blijkt onvoldoende om op alle punten reaktie te kunnen geven). Uit niets bleek dat uw tijd beperkt was en dat het allemaal te lang duurde, wij zouden daar zeker op gereageerd hebben, zowel m.b.t. aantal gangen als snelheid. Integendeel, u had een genoeglijke en gezellige avond. Uw beschrijving van het eten is schandalig, denigrerend, soms onwaar, lijkt rancuneus en etaleert onwetendheid. Wij voelen ons zeer beledigd.

Reactie van proever:

Tsja, niet iedereen kan blijkbaar tegen kritiek; en deze reactie onderschrijft mijn kritiek: mij wordt nogmaals verteld wat ik moet vinden.....
Rik V.
  • Datum van je bezoek: 27 okt. 2014
Megalekker gegeten. Fantastisch! Waar vind je een kok(kin) die zo op verzoek kookt? Juist! Bij over de tong. Van amuse tot dessert; Tonijn en Herten sucade. Lekkere wijnen, gezellige ambiance. Parel aan de Willemskade in Zwolle. Aanrader is de vis en vleesschotel. Kortom aanrader!
Armand S.
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2014
Dit keer hebben we gekozen voor een restaurant in Zwolle die wij nog niet eerder hebben bezocht. Via Iens.nl hebben we onze keus bepaald en al gauw viel restaurant ‘Over de tong’ op door de keurig verzorgde website en de smakelijke gerechten. Geen onzinnige informatie maar straight to the point en mooie foto’s.
Bij binnenkomst viel ons de gemoedelijke en gezellige sfeer op in het restaurant, de schilderijen en kunstvoorwerpen. De gastheer nam onze jassen aan en wees ons de plekken aan waar we konden gaan zitten. Bij het raam, altijd gezellig, wij hadden echt zin in om er een romantische culinaire avond van te maken én omdat we samen iets te vieren hadden.
We kozen voor een viergangen verrassingsmenu en lieten de wijnkeus aan de gastheer over.
Als eerste werd ons een heerlijke lichte frisse fruitige witte wijn ingeschonken, van de populaire Verdejo druif uit het mooie Rueda. Een zweempje buxus en vers gemaaid gras afgewisseld met limoen en groene appel Duitse witte wijn ingeschonken. Antonio Sanz die stuitert door het glas, maar zonder brokken te maken. weet wijnschrijver Harold Hamersma treffend te beschrijven.
Al snel volgeden een paar amuses, knapperige kerriekoekjes en een gebonden soepje van veschillende groentjes. Heerlijk om zulke starters voorgeschoteld te krijgen, erg smaakvol en met een uitleg van de kok himself.
Het viergangen menu begon met een salade met makreeltartaar, kleine rolletjes zoetzure komkommertjes, wasabicreme, limoen en koriander. Een fijne combinatie van smaken.

Een heerlijke bijpassende wijn, droge witte grauer Burgunder van het wijnhuis Ernst Brentz uit Rheinhessen werd geschonken bij de tweede gang: Kabeljauwwang, gerookte paling, parelgort, snijboon, balsamicum en schuim van parmezaan, alles goed op elkaar afgestemde smaken en op voortreffelijk op smaak. Tussendoor werden we op een onderhoudende en plezierige manier te woord gestaan door gastheer Dirk en zijn vrouw Gerda.

Ook de derde gang was Tongstrelend... hertenbout, rode biet, vetspek, knolselderij en jus van rode wijn. Een zuid afrikaanse rode Chardonny 'Kleine Zalze' begeleidde dit gerecht, een voortreffelijke combinatie van smaken geuren en kleuren.

En tot slot kozen we voor een zoete dessert van flenjes, rumrozijnen, chocolade, amandelpannacotta, crunch en citrus/kaneelgelei. Geraffineerd opgemaakt en heel lief dat Gerda het persoonlijk aan tafel kwam serveren. Een waardige afsluiter van deze avond.
Voor hetgeen het ons gekost heeft en wat we ervoor gekregen hebben een absolute aanrader!
Bedankt Dirk en Gerda, voor deze gezellige, heerlijke avond en we komen zeker een keertje terug.
JW W.
  • Datum van je bezoek: 7 mrt. 2014
Hoewel het alweer een tijdje geleden is dat we hier aten, mag dit restaurant niet ontbreken. Het is een van onze favorieten! Eten is fantastisch, de ambiance klein maar mooi en gezellig, en de service geweldig. Het wordt gerund door een wat ouder echtpaar: zij kookt (geweldig), hij is de sommelier en ober. Aanrader!
Frans B.
  • Datum van je bezoek: 1 mrt. 2014
Een restaurant wat er aan de buitenkant uiterst sober uitziet maar dat wordt aan de binnenkant helemaal goed gemaakt door een mooi interieur en een warme ontvangst. Weliswaar dat de gastheer Dirk en kok Gerda het klein willen houden. Ga voor het verrassingsmenu en laat je ook verrassen door het wijnarrangement en onderga de warme ambiance. Garantie voor een topavond, op het niveau van een michelinster!
Frans
Floris V.
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2014
Wat als je als gastheer een groep in de bovenzaal wegstopt en je personeel het werk laat doen? Dan kan dat zoals bij Over De Tong helemaal mis gaan. Bij aankomst gaat het al fout; aan de bar eerst een biertje drinken, waarbij ik gevraagd word zelf het biertje in te schenken.. Uh ok.. Eenmaal met de groep boven zittend, is het een opeenstapeling van misverstanden en vaagheden. We willen graag weten wat het verrassingsmenu inhoudt zodat evt gerechten veranderd kunnen worden, maar we krijgen te horen dat ze niet weet wat er geserveerd gaat worden. Na meer dan een uur krijgen we eindelijk een broodje, daarvoor hebben we naar een schoteltje met boter mogen kijken. Als we aangeven dat we ook wel wijn willen drinken bij het eten, komt eindelijk de gastheer naar boven. Het wijnarrangement die we bij het eten kiezen, wordt 2x ruim een kwartier nadat we het eten opgediend hebben gekregen pas ingeschonken.. Het eten zelf is op zich prima, maar de porties zijn aan de kleine kant (nee, ik hoef geen vol bord) en het kaasplankje bevat geen enkele verrassing. De koffie hebben we maar gelaten voor wat het is. De jassen, die wel aangenomen waren, vonden we terug op de grond bij het trappengat.
Naar aanleiding van het alle voorgaande recensies waren de verwachtingen hoog, en die zullen waarschijnlijk deels waargemaakt zijn als je beneden in het restaurant zit. Zorg er als groep voor dat je niet zoals wij boven wordt weggestopt, want ze raken de draad helemaal kwijt.
Geen uitgebreid verslag van het eten.. Je kan nog zo goed koken, maar als de ambiance en service zo abominabel is, dan smaakt niets meer.
Raymond K.
  • Datum van je bezoek: 21 dec. 2013
Op aanraden van 2 goede vrienden dit restaurant bezocht. In tegenstelling tot ons gebruik(zelf kiezen van de kaart) zijn we gegaan voor het verrassingsmenu. In eerste instantie gingen we voor de 5 gangen vanwege de tijd maar dit hebben we later gewijzigd naar 6 gangen. Elk gerecht was heerlijk. Leuke en mooie combinaties van ingrediënten zonder dat het extreem was. Alles vergezeld van lekkere en mooie wijnen. De gastheer en zijn vrouw zijn zeer bekwaam en gastvrij!
De inrichting en dan met name de kunst vonden wij zelf niet in verhouding met het eten. Bij de bediening gingen enkele kleine details niet 100%. Zo miste er op 1 bord van de 6 een ingrediënt, vergat men aan het begin te vertellen wat men serveerde en bij 1 onderdeel spraken de obers elkaar tegen(werd wel direct gecorrigeerd). Al met al een echte aanrader als je een keer echt uit eten wilt en je wilt laten verrassen. Bedankt voor een topavond!
Ivan T.
  • Datum van je bezoek: 14 sep. 2013
Al meerdere malen hier gegeten. Altijd een super bediening, klantgericht en veel kennis van de geserveerde gerechten en wijnen. Het eten is altijd top en met veel zorgvuldigheid bereid. Je verwacht dit niet als je alleen af gaat op de buitenkant. Zo zie je maar weer dat de buitenkant en je eerste indruk niet altijd alles zegt. Een echte aanrader!!
Alex R.
  • Datum van je bezoek: 5 sep. 2013
Leuk en klein intiem restaurant! Zeer vriendelijke eigenaar! Ook de keuken brigade is erg vriendelijk! We hebben genoten van het eten en de leuke sfeer, de twee eigenaars zijn erg leuk met elkaar! We komen snel terug!
Nico R.
  • Datum van je bezoek: 23 aug. 2013
Prima gegeten hier tijdens de restaurantweek, gerechten goed en lekker en gastheer zeer vriendelijk, enige kanttekening is dat de oplossing voor een lactose allergie het weglaten van onderdelen van het gerecht inhield, vervangen of een ander gerecht is m.i. een mooiere oplossing
Joeri W.
  • Datum van je bezoek: 20 dec. 2012
Tijdje terug geweest met collega's. Heerlijke plek voor een avondvullend programma. We hebben ons laten verassen met een 7-gangen diner en wijnarrangement. Super genoten, lekker relaxte sfeer en persoonlijke service. Het is klein en knus, maar dat maakt het juist zo gezellig. In tijden niet zo lekker gegeten en genoten!
Kezia H.
  • Datum van je bezoek: 2 aug. 2012
Wij hebben onlangs heerlijk gegeten bij "Over de Tong". De gastheer wordt terecht geroemd, de sfeer is ontspannen. Dineren is echt een genot.

De gastheer weet veel te vertellen over de wijnen die met zorg worden uitgekozen. Prettig dat wijn ook per half glas geschonken wordt.

Wat ons betreft zijn wijn en sfeer de sterke punten van dit restaurant. De gerechten zijn lekker, maar niet heel bijzonder. Desalniettemin een aanrader en een van de betere restaurants in zijn categorie.
Jan Joost F.
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2012
Heerlijk gegeten in een zeer gastvrije ambiance. De gastheer werkt niet maar oefent zijn hobby uit. En dat straalt hij uit. Hetzelfde geldt voor zijn vrouw die de keuken bestiert. Wij kozen een 4-gangen menu met wijnarrangement. Ik kan niet anders zeggen dan dat alles prima was opgebouwd en samengesteld. De wijnkeuze goed afgestemd op de gerechten. Voor mijzelf als klapstuk van de avond: een creme brulée van munsterkaas met eendelever... In één woord subliem! Wij komen hier graag nog eens terug, al was het maar om te genieten van de ontspannen sfeer zonder overdreven en overbodige poeha.