Over het restaurant Over de Tong

Geef je over aan de chef

Bij Restaurant Over de Tong dagen ze je uit. Laat je verrassen en laat alles over aan de kok door te kiezen voor het 4-gangen verrassingsmenu. Het is het risico zeker waard want de vakkundigheid van de chef resulteert in de meest verrukkelijke gerechten. Ook de gastheer besteed veel persoonlijke aandacht aan iedere gast en zorgt voor wijn die de smaken in al je gerechten nog meer versterkt. Tongstrelend genieten!

Meer informatie over restaurant Over de Tong

• : Gratis parkeren in de buurt, Valet parking & Betaald parkeren in de buurt

Maandag t/m Zondag vanaf 18:00
- Diner vanaf 18:00

9,3
a.beeltje .
  • Datum van je bezoek: 23 aug. 2015
Heerlijk eten en zeer gastvrij ontvangen door de gastheer! Prachtige gerechten en mooie smaak combinaties.
Een aanrader!
jokejohanna .
  • Datum van je bezoek: 23 aug. 2015
Wij vonden het Gezellig, muzikale achtergrond paste bij ons. Goede gastheer en mevrouw alert en het eten goed verzorgd en lekker.
Vriendelijke groeten
Herman en joke
KiesJaRis .
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2015
Een zeer compleet en geslaagde avond. Een warm welkom opgevolgd door een opeenvolging van onderscheidende gerechten met een prachtige opmaak en samensmeltende smaken. Wij waren in staat om het bord af te likken, je doet het niet, maar de gerechten verdienen het wel. Hier wil je meer dan één keer zijn!
Christian M.
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2015
het eten was heerlijk, leuke originele gerechten met extra amuses.Keuken van hoog niveau, vriendelijke bediening. Met persoonlijke aandacht
Marjolein B.
  • Datum van je bezoek: 21 aug. 2015
Erg goed gegeten. Ster waardig. Er werd voor ons buiten een tafeltje gecreëerd. Goede en gezellige bediening. Kortom een aanrader voor iedereen die culinair wil genieten in een gemoedelijke omgeving.
annemiekedrenthe .
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2015
Het was geweldig! Heerlijk eten, prettige gastheer en een mooie entourage. Dat wordt zeker nog een keer een leuke avond in de 'Over de tong'.
Yvonne R.
  • Datum van je bezoek: 15 aug. 2015
Leuk restaurant en dito gastheer. De tafeltjes staan wat dicht bij elkaar, maar dat heeft ook z'n voordelen. Tussen de gerechten door hebben wij leuk gepraat met onze buurtjes. We hadden het menu van de AH restaurantactie geboekt. De gerechten waren tongstrelend. Als voorgerecht kregen we een soepje van kurkuma en een gefrituurde bloem. Het hoofdgerecht was parelhoen met lekkere knapperige groenten en als nagerecht werden heerlijke aardbeien met allerlei lekkers erbij geserveerd. Wij hebben genoten!
Herma B.
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2015
Het was een super avond bij" Over de Tong " . OOgstrelende gerechten en het eten was superlekker !!! Wij vinden het een van de betere restaurants van Zwolle.
Bijzonder aardige gastheer en de bediening was top.Wij komen graag terug om ons nog eens te laten verrassen. Wij kunnen iedereen die graag uit eten
gaat dit bijzondere restaurant aanbevelen.
janagten .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2015
Wijn per glas met € 5,25 wat over de top. Eten heel goed. En een patron met humor zie je niet zo vaak. Ik kom nog wel eens terug.
Jacqueline D.
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2015
we hebben heerlijk gegeten bij over de tong! met lekkere bijpassende wijnen. We hadden wel geluk dat het tafeltje naast ons vrij was, anders zit je wel erg dicht op elkaar.
Jeroen Caroline S.
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2015
Gisteravond gegeten bij 'Over de Tong'.
In één woord: Wauw!
We waren onderweg, en wilden de terugweg in Zwolle een hapje eten... maar ja, maandagavond, wat is er open?
We kwamen terecht bij 'Over de Tong'
Een restaurant ZONDER menukaart! Nou, dat zouden meer restaurants moeten doen...
Vooraf kwam de eigenaresse en ook tevens chef kok ons vragen wat we wel en vooral niet eten...
Heerlijke amuse, daarna brood met boter, olijfolie en zeezout...
2 heerlijke voorgerechten, hoofdgerecht: parelhoen, botermals... en een heerlijk nagerecht met vers fruit, vele soorten zelf gemaakt ijs...
Iedere gang was een feestje ;-) Wat hebben we genoten...
Dan de gastheer en gastvrouw: wat een lieve mensen, gastvrij, niets is teveel... Ook een vriendelijke jongen in de keuken.
Pluspunten: klein, intiem, de chef en de jongen in de keuken serveren zelf de gerechten, gastvrij!
Minpuntje: stoelen en bankjes zitten niet heel fijn...
Gezellige sfeer, ondanks dat het niet druk was... Maar we waren ook vrij laat, pas om kwart over 9...
Wij zijn zeker van plan hier weer terug te komen!
Elly G.
  • Datum van je bezoek: 18 jul. 2015
Afgelopen zaterdagavond genoten van de gastvrijheid en gerechten bij Over de Tong in Zwolle. Hoewel het buitenterras volgeboekt was bleek er na overleg met de eigenaar toch een plek toe te voegen. Het verrassingsmenu menu heeft ons echt verrast door de geweldige smaken. Ook de geadviseerde wijn paste volledig. De vriendelijke en attente bediening en de aandacht die de eigenaar zijn gasten gaf maakte het een plek om je welkom te voelen. Top. Dit maakt dat Over de Tong bij ons nog vele malen positief over de tong zal gaan.
E&W Maassluis
Isabelle222 .
  • Datum van je bezoek: 18 jan. 2015
Wat zijn we in Zwolle toch bevoorrecht met geweldige restaurants. We komen geregeld bij 'Over de tong': een toprestaurant dat sinds kort dus ook de erkenning krijgt als Iens Topper 2015 & in Lekker 500 staat genoteerd.
We eten vegetarisch en in Zwolle is dit het beste adres. We kiezen altijd voor het verrassingsmenu en dat is echt elke keer weer anders. Gerda, chefkok, kookt met de ingrediënten die toevallig in huis zijn. Maar oke, nu maar eens een beschrijving.
Als klein begingerechtje startten we met het traditionele kerriekoekje. Deze slaan we snel achterover zodat het koekje nog lekker knapperig is. Vervolgens krijgen we als amuse een soepje met pompoen en eendenkroos & een balletje met eendenkroos. Gerda experimenteert hier sinds kort met eendenkroos. Het smaakt bijzonder en is lekker.
Als voorgerecht eten we een krokant tomaatje met avocadomouse en witte chocolade dressing. Echt het toppertje van de avond. Een heerlijke combinatie van smaken; zoet, fris met een zurige bite van een zilveruitje.
Het tussengerecht was een paddenstoelenravioli met wilde spinazie en aardpeer en wat losse gebakken paddestoelen erbij. Als vegetariër krijg je wel vaker paddestoelen of champignons, maar op deze manier geserveerd is het zeker niet een 'makkelijk' gerecht geworden.
Het hoofdgerecht was ook weer fantasievol gemaakt met bloemkool met een korstje van zoete pinda, spruitjeslof en een sju van sherry.
Als dessert is het kaasplankje een aanrader, maar ook het zoete gerecht ijs met basilicum smaakte bijzonder goed.
Lia V.
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2015
We hadden ons, na de goede recensies op Iens en het bekijken van de menu kaart verheugd op een heerlijk diner, maar dat viel tegen. Er bleek een verplicht, 4-gangen ' verrassingsmenu' te zijn. Geen keuzes dus, ook niet de mogelijkheid om alleen een voor- en hoofdgerecht te kiezen, wat we eigenlijk van plan waren gezien het feit dat één van ons nog anderhalf uur moest rijden. Wat een verrassing, inderdaad, en deze verrassing was niet op de website aangekondigd.
Het menu bestond uit 1. gebrande rauwe kabeljauw (goed) 2. nog een keer kabeljauw, nu met een roomsausje (helaas helemaal afgekoeld toen het bord op tafel kwam) 3. hertenstoof (restje van de feestdagen ? Alleen net iets te weinig alleen om een fatsoenlijke portie te maken.) met een soort olvarit-achtige wortelpuree met een kwart gekookte rode biet erin gelegd (die bieten kan je zo kant en klaar gekookt kopen, kosten vrijwel niks, en geen werk ook als je ze zo op het bord gooit) . 4. een beetje chocolade mousse (theelepel groot) met een keihard bevroren stukje roomparfait en een druppeltje lime en een druppeltje koffiesaus. Het voorgerecht kwam pas na een uur en drie kwartier op tafel, het volgende gerecht weer bijna een uur later... omdat iedereen hetzelfde menu had werd alles op dezelfde tijd uitgeserveerd, lekker makkelijk voor de keuken. De bediening reageerde niet op mijn opmerking over de afgekoelde kabeljauw; de flessen wijn van het wijnarrangement werd niet getoond, alleen na expliciet vragen. De bediening was sowieso erg lomp en amicaal, de eigenaar hing over mijn schouder, luisterde gesprekken mee vertelde ons wat we moesten vinden.
De (erg jonge) hulpjes in de bediening kregen de beschrijving van de gerechten niet geformuleerd en gaven geen antwoord op vragen.
Uiteindelijk werd om half elf (we zaten er vanaf 7 u) het dessert geserveerd ; ik heb de terugtocht naar huis maar zonder koffie aanvaard , gezien de nog lange rit die ik nog voor de boeg had. Al met al een teleurstellende ervaring.
(De ruimte die wij ter beschikking hebben blijkt onvoldoende om op alle punten reaktie te kunnen geven). Uit niets bleek dat uw tijd beperkt was en dat het allemaal te lang duurde, wij zouden daar zeker op gereageerd hebben, zowel m.b.t. aantal gangen als snelheid. Integendeel, u had een genoeglijke en gezellige avond. Uw beschrijving van het eten is schandalig, denigrerend, soms onwaar, lijkt rancuneus en etaleert onwetendheid. Wij voelen ons zeer beledigd.

Reactie van proever:

Tsja, niet iedereen kan blijkbaar tegen kritiek; en deze reactie onderschrijft mijn kritiek: mij wordt nogmaals verteld wat ik moet vinden.....
RobertdJ .
  • Datum van je bezoek: 29 dec. 2014
Onaangekondigd langsgegaan, er was geen tafeltje meer beschikbaar. Na aanhouden van onze kant mochten we dan als we wilden wel aan de bar eten, mits we dan het verrassingsmenu zouden kiezen. Hartstikke gezellig! Ook bij ons kwam de uitbater af en toe langs, maar wij vonden het juist leuk: gezellig, amicaal, je voelt je thuis. Viergangenmenu, maar er komen de nodige amuses bij. Het eten was zondermeer goed (voor het eerst van mijn leven zwezerik gegeten: heel bijzonder). Hertenstoofpotje was ook prima. Ja, niet te grote gerechten, maar omdat je er zoveel krijgt hebben we meer dan voldoende gehad. Het dessert tenslotte was PER-FECT: een mix van verschillende smaken en texturen. Ijs met basilicum was heerlijk....en ik hou niet eens van basilicum.
Sfeer was prima, bediening was attent en vriendelijk, eten was geweldig. Absolute aanrader!
Rik V.
  • Datum van je bezoek: 27 okt. 2014
Megalekker gegeten. Fantastisch! Waar vind je een kok(kin) die zo op verzoek kookt? Juist! Bij over de tong. Van amuse tot dessert; Tonijn en Herten sucade. Lekkere wijnen, gezellige ambiance. Parel aan de Willemskade in Zwolle. Aanrader is de vis en vleesschotel. Kortom aanrader!
Armand S.
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2014
Dit keer hebben we gekozen voor een restaurant in Zwolle die wij nog niet eerder hebben bezocht. Via Iens.nl hebben we onze keus bepaald en al gauw viel restaurant ‘Over de tong’ op door de keurig verzorgde website en de smakelijke gerechten. Geen onzinnige informatie maar straight to the point en mooie foto’s.
Bij binnenkomst viel ons de gemoedelijke en gezellige sfeer op in het restaurant, de schilderijen en kunstvoorwerpen. De gastheer nam onze jassen aan en wees ons de plekken aan waar we konden gaan zitten. Bij het raam, altijd gezellig, wij hadden echt zin in om er een romantische culinaire avond van te maken én omdat we samen iets te vieren hadden.
We kozen voor een viergangen verrassingsmenu en lieten de wijnkeus aan de gastheer over.
Als eerste werd ons een heerlijke lichte frisse fruitige witte wijn ingeschonken, van de populaire Verdejo druif uit het mooie Rueda. Een zweempje buxus en vers gemaaid gras afgewisseld met limoen en groene appel Duitse witte wijn ingeschonken. Antonio Sanz die stuitert door het glas, maar zonder brokken te maken. weet wijnschrijver Harold Hamersma treffend te beschrijven.
Al snel volgeden een paar amuses, knapperige kerriekoekjes en een gebonden soepje van veschillende groentjes. Heerlijk om zulke starters voorgeschoteld te krijgen, erg smaakvol en met een uitleg van de kok himself.
Het viergangen menu begon met een salade met makreeltartaar, kleine rolletjes zoetzure komkommertjes, wasabicreme, limoen en koriander. Een fijne combinatie van smaken.

Een heerlijke bijpassende wijn, droge witte grauer Burgunder van het wijnhuis Ernst Brentz uit Rheinhessen werd geschonken bij de tweede gang: Kabeljauwwang, gerookte paling, parelgort, snijboon, balsamicum en schuim van parmezaan, alles goed op elkaar afgestemde smaken en op voortreffelijk op smaak. Tussendoor werden we op een onderhoudende en plezierige manier te woord gestaan door gastheer Dirk en zijn vrouw Gerda.

Ook de derde gang was Tongstrelend... hertenbout, rode biet, vetspek, knolselderij en jus van rode wijn. Een zuid afrikaanse rode Chardonny 'Kleine Zalze' begeleidde dit gerecht, een voortreffelijke combinatie van smaken geuren en kleuren.

En tot slot kozen we voor een zoete dessert van flenjes, rumrozijnen, chocolade, amandelpannacotta, crunch en citrus/kaneelgelei. Geraffineerd opgemaakt en heel lief dat Gerda het persoonlijk aan tafel kwam serveren. Een waardige afsluiter van deze avond.
Voor hetgeen het ons gekost heeft en wat we ervoor gekregen hebben een absolute aanrader!
Bedankt Dirk en Gerda, voor deze gezellige, heerlijke avond en we komen zeker een keertje terug.
Daan S.
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2014
Vandaag, 25 mei, onze 21e trouwdag gevierd. Met mijn vrouw Ellen een ongelooflijk en fantastisch culinair hoogstandje mogen ervaren.
We hebben gekozen voor een 6 gangen menu bij gastheer Dirk en keukengodin Gerda.

Het 6 gangenfeest van Gerda met een wijnarrangement van Dirk verder geperfectioneerd.

We zijn groot fan van zeer regelmatig uit eten en Over De Tong staat in de top 3 voor ons in de toch al Hogeschool - lekker - eten in Zwolle.

Gerda en Dirk....het was grandioos, hier wordt men blij van....een feest over de tong...

Ellen en Daan Snellenburg
Reki G.
  • Datum van je bezoek: 5 mei 2014
Afgelopen zondag met mijn vriendin bij over de tong gaan eten op aanraden van een collega.

We komen zelf uit Utrecht en waren voor het eerst in zwolle.

We kozen voor het 5 gangen verrassings menu , het eten was van gang tot gang overheerlijk.

Ook de meneer in de bediening was gezellig en kundig, geweldig om te zien dat iemand die niet meer hoeft te werken toch zijn passie blijft uitvoeren.
De wijnkeuze bij de gerechten was ook perfect,

Ik hoop dat deze lieve mensen nog jaren doorgaan met hun ding doen want dat doen ze geweldig!
JW W.
  • Datum van je bezoek: 7 mrt. 2014
Hoewel het alweer een tijdje geleden is dat we hier aten, mag dit restaurant niet ontbreken. Het is een van onze favorieten! Eten is fantastisch, de ambiance klein maar mooi en gezellig, en de service geweldig. Het wordt gerund door een wat ouder echtpaar: zij kookt (geweldig), hij is de sommelier en ober. Aanrader!