Olivar

Service7,5/10
Decor7,8/10
Alicia V. Bourgondiër (3 recensies) 6 /10
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
Toevallig hier beland. Geen grote honger, maar lekker eten is altijd goed! Het oogt als een restaurant waar nog authentiek Spaans gegeten kan worden. We besloten drie tapas te nemen en een artisjok carpaccio te delen. De artisjok was hard en zuur, jammer. De tapas waren karig voor het geld dat je betaald, dat is in Spanje wel anders! Leuk dat de huiswijnen steeds verschillen! Maar erg beroerd dat de bediening er dan niets zinnigs over kan vertellen..
Jan N. 1e beoordeling (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2015
In het kloppend hart van Amsterdam ligt deze heerlijke eetgelegenheid, heerlijke lamsbout met kikkererwtjes en spinazie met een goed glas rioja wijn , vriendelijke bediening in een mooie ambiance , een echte aanrader voor culinaire genieters!!
Halucobo . Gastronoom (19 recensies) 7 /10
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2015
We zijn per toeval hier aangeland. Olivar is een fijne plek om ontspannen te eten. En er is niks mis met het eten en de bediening.
Donkirk . Bourgondiër (2 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2015
Zojuist bij Olivar gegeten met mijn vriendin en een top avond gehad! Warme brood met allooi om te beginnen. En daarna allebei een dorade als hoofdgerecht… Ze waren perfect gemaakt, goed gekruid en mals. De fles witte Rioja was zeer goed. En de chocolade dessert was ook perfect, en zag er ook prachtig uit. En last but not least… Echt heerlijke muziek in de achtergrond. De twee meisjes in de bediening waren snel en attent. We komen terug!
Marieke V. Gastronoom (67 recensies) 6,3 /10
  • Datum van je bezoek: 5 apr. 2015
Ik lees de recensies hier pas nadat ik in het restaurant heb gegeten en ben een beetje verbaasd. Misschien dat wij een mindere avond troffen doordat we er op 1ste Paasdag hebben gegeten. Eten vond ik verre van bijzonder. Vooraf de bisque, deze was dikker dan menig erwtensoep. Veel zetmelen. Als hoofdgerecht gekozen voor een soort paëlla (had een andere naam). Deze was best ok. Andere hoofdgerechten aan tafel waren minder smakelijk, vooral het hert viel erg tegen (zeer droog stoofvlees). Nagerecht zijn we niet aan toegekomen. Er was maar 1 iemand in de bediening en alles duurde voor ons veel te lang.

Wijnen vond ik niet spannend.

We zaten wel op een leuk plekje aan het raam en het restaurantje zelf is knus en leuk ingericht.
Henkn . 1e beoordeling (1 recensie) 10 /10
  • Datum van je bezoek: 20 mrt. 2015
Het is de derde keer dat we hier een avond doorbrengen en ik dacht: Ik neem eens de tijd om er iets over te schrijven… Ik schrijf heel bewust "doorbrengen", want dat is precies wat je in dit prachtige restaurant moet doen. De muziek in de achtergrond, de sfeer… en de gerechten zijn hier uitstekend!  Dit keer hadden wij vooraf de kalfspaté en de carpaccio van tonijn met coquilles, allebei perfect van smaak en prachtig gepresenteerd. De kalfspaté was een perfecte balans tussen zout, zoet, zacht en hard. De Pedro Ximenez kon ik heel subtiel proeven, iets dat zeer aangenaam is vanwege zijn sterk zoetige smaak, klein beetje frisse sla erbij en wat toastjes maken dit voorgerecht echt compleet. De carpaccio van mijn vrouw was ook fantastisch… Fris, lekker en zag er prachtig uit met die bloemen erbij! Ik had een entrecote als hoofdgerecht en die was ook perfect bereid, rood met een korstje, voorgesneden en alweer prachtig gepresenteerd met een zeer smakelijke kaassaus. Geen frietjes, maar heerlijke gekonfijte aardappelen en mooie groenten erbij, zelfs pastinaak! De doradefilets van mijn vrouw zagen er ook prachtig uit, en smaakten ook goed, mals, net gaar en de cavasaus is perfect gecombineerd met diverse verse kruiden. Ik proefde zelfs mosterdzaadjes, zeer aangenaam. Achteraf een kaasplank, niet plankje, want je krijg hier een mooie grote steen met maar liefst 5 verschillende kaasjes! Dit alles in combinatie met een fles Ribera del Duero en een top Chablis. Die dame in de bediening is echt een kenner! Zo aangenaam om weer eens professionele service te krijgen. Iets dat in Amsterdam steeds moeilijker te vinden is. De ontvangst, de oplettendheid en vriendelijkheid die je in dit klein restaurantje ervaart is iedere keer boven verwachtingen!
Pepijn_V . 1e beoordeling (1 recensie) 7,8 /10
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2014
Deze week spontaan met z'n tweeën een hapje 's avonds bij Olivar gegeten. Buiten op het terras, aan het water. De bediening was vriendelijk, sprak passend tot de zaak spaans en engels (geen nederlands). We dronken cava (prima) en verdejo (ook prima), als vooraf gamba's en als hoofdgerecht rijst (toebereid als een soort risotto) met kleine inktvisjes en een dorade met groene asperges.
Zoals op de kaart stond zou de toebereiding van de rijst met inktvis ca 30 minuten duren - de gambas zouden dus als vooraf prima de wachttijd overbruggen moeten. we kregen echter alles tegelijkertijd, hoofdgerechten en gambas in een keer.
Dit deed de kwaliteit echter geen afbreuk. Alles was vers toebereid, met oog op het detail. De saucen bij de gambas waren van zacht tot pittig en gaven een goede kick. Niet puur spaans, ook wat "fusion), wat wel zo aangenaam was. De risotto met de inktvis was erg goed, rijst was perfekt, niet te gaar, niet te hard. De dorade was goed, jammergenoeg net iets te lang gebakken. achteraf viel mij op dat ik geen groene asperge had ontdekt - of die was goed verstopt, of niet overdadig aanwezig. De verdere groentes die erbij waren waren goed toebereid en de kombintaie met de vis erg goed. De espresso achteraf was zeer goed.
De bediening (zoals gezegd wel vriendelijk) was kennelijk een beetje onder de stress, op de rekening waren een aatal dingen verkeerd ingegeven (tot nadeel van het restaurant). Dit werd snel en vriendelijk door de zeer aardige eigenaar gekorrigeerd - en wij werden bedankt met een extra glas cava ;-)
Ondanks de paar kleine puntjes die verbetert kunnen worden is het een goed adres om te eten, een originele keuken met niet teveel, maar goed klinkende gerechten op de kaart – en die absoluut niet op de langskomende touristen doelt, maar voor diegene is, die eerder gastromisch willen genieten. Als details kloppen en de service nog ietsje beter is, dan is de prijs-kwaliteitsverhouding in orde (voor de 3 gerechten, enkele glazen wijn en cava, koffie en een fles water ca 90,- euro). Wel voor herhaling vatbaar, zeker in de zomer als men met uitzicht op het water kan genieten.

EduardH . Bourgondiër (3 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 31 mei 2014
Richting station stapte ik bij Olivar binnen om een hapje te eten en werd aangenaam verrast door de warme ontvangst en later het heerlijke eten! Ik was alleen en moest eerst even wachten bij de bar op een tafel. Mocht even twee soorten wijn proeven en de Pinot Grigio vond ik perfect! De zaak was vol en de tafel kwam helaas niet vrij. Uiteindelijk aan de bar gegeten, geen probleem. Gezellig! Voorgerecht was een aardappeltaartje met zalm en geitenkaas, het was gewoon heerlijk en smaakte naar meer. Als hoofdgerecht een zwarte rijst met inktvis, ook perfect. Brood was warm, alioli was lekker en alles met top jazz in de achtergrond. Kom zeker terug!
Patrick V. Fijnproever (7 recensies) 9,8 /10
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2013
Gisteren een zeer geslaagd diner gehad bij Olivar. Heerlijke tapas vooraf en ook de hoofdgerechten waren heerlijk! Het heek stoofpotje was uitstekend, niet alleen de smaak maar het was ook prachtig gepresenteerd, we waren aangenaam verrast want dat hadden we niet verwacht. Het hoogtepunt van de avond was de dorade. De serveerster kwam aan met een trolley en een schaal vol zout! Ze haalde rustig de dorade uit een soort zout cocon, even fileren, en vervolgens legde ze de vis op een bord voor ons neer. Dit duurde een aantal minuten… Vlak voordat ze klaar was ging ze even weg om het gerecht van mijn vriendin op te halen. En voilà! Alles tegelijkertijd op tafel, het leek ons zo lastig… Voor de service geef ik daarom een 10. Kaasplankje achteraf was top, en de bijpassende wijnen waren ook erg goed! Een top restaurant, waar we zeker nog eens naar terug gaan.
Ilonaiens . Bourgondiër (2 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2013
We waren hier op aanraden van vrienden, en ze hadden helemaal gelijk. Wat een leuk tentje! We hebben de hele avond hier doorgebracht, eerst buiten op terras met een heerlijke verdejo, we begonnen met een paar glazen maar we zijn snel overgegaan op een fles. De calamares erbij waren de perfecte keuze (dit op aanraden van de serveerster) we hebben er maar liefst 3 porties van besteld! Heerlijk… Jammer dat het weer omsloeg… En we naar binnen moesten… Wel met een tussenstop aan twee kleine tafels onder de luifel (beste plek naar mijn mening). Binnen was het druk, warm en gezellig. Uiteindelijk hebben we een paar hoofdgerechten besteld. Een dorade en een stoofpotje, gewoon lekker eerlijk eten. Het duurde wel even voordat we alles kregen maar het was absoluut het wachten waard. De twee toetjes kregen we wel heel snel (inmiddels waren de meeste gasten al weg) en die waren ook lekker, muerte chocolade en een heerlijk kaasplankje. Rond twaalf uur was het weer tijd om naar huis te gaan, maar voordat we weg konden, kregen we een drankje aangeboden door de eigenaar. Licor 43! Dankjewel voor de leuke avond. We komen snel terug.
Wvandekar . 1e beoordeling (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2013
Spaanse aanrader!
Eerst dronken wij buiten op het terras aan het water een lekker Spaans biertje.
Een zeer levendige en kleurrijke locatie.
Vervolgens binnen in een nette rustige Spaanse entourage begonnen met de ‘selecion de tapas’.
Zeer gevarieerd en smakelijk.
Als hoofdgerechten een stoofpotje met uitstekende rijst: Estofado de cerdo al Jerez
Mijn tafelgenoten een, een hele Dorade, en een prima tournedos, alles mooi aangekleed.
Grappig genoeg vond ik het toetje misschien wel het hoogtepunt: Flan casero, een huisgemaakte crème caramel.
Tot slot: goede koffie met een bijzondere Spaanse Cognac.
En dan ook nog attente bediening.
Kortom, een geslaagd etentje in hartje centrum.
Thomasdepuis25 . 1e beoordeling (1 recensie) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 24 mei 2013
Gisteren hier wezen eten met een paar vrienden. We hadden niet gereserveerd maar de ontvangst was super gastvrij. We mochten aan de bar aanschuiven om te wachten voor een tafel en de gastheer, desondanks de drukte, liet ons een paar wijnen proeven voordat we een keuze maakten. De Rioja was fantastisch, lekker vol maar toch niet zwaar. Het duurde wel even voordat we een tafel voor drie konden krijgen (ze hebben maar 6 tafels), maar het was het wachten waard! Ik had een salade als voorgerecht, lekker simpel, maar met eerlijke ingrediënten: Serrano ham, reuze bonen en groene asperges, perfecte combi. Als hoofdgerecht had ik een dorade, die was heerlijk. Chocolade 'moord' als dessert… en tot slot een kaasplankje met de rest gedeeld. Alles zag er even smakelijk uit en de bediening was snel en zorgvuldig. Een tip: Asbakjes op het terras zouden fijn zijn.
S_wijk . Bourgondiër (3 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 23 mrt. 2013
Van buiten zag het er veelbelovend uit dus zijn we in de avond teruggekomen en zijn we niet teleurgesteld. Het eten was echt bijzonder lekker. Ik had de kwartel met witlof die mooi gepresenteerd was. Simpel maar smakelijk bereid, gewoonweg de beste kwartel die ik ooit gehad heb. Mijn vriend had de gevulde calamares. Ook een origineel gerecht, lekker met rijst erbij. Als toetje namen we de gestoofde peren in een wijnsaus en het kaasplankje met appelstroop. Ik kan niet anders zeggen dan dat het ons allemaal zeer heeft gesmaakt. En dat met een vriendelijke bediening in een sfeer die toch heel Spaans aanvoelde. Toffe avond gehad! Aanrader
HvS . 1e beoordeling (1 recensie) 7,3 /10
  • Datum van je bezoek: 22 feb. 2013
Mooi restaurantje, prijs/kwaliteitverhouding niet in evenwicht. bediening zeer matig, hinderlijk dat er niet gewoon een mandje brood werd geserveerd, pas nadat we er om vroegen. De alioli kan dan wel weg. De merluza was soppig in een saus die niet goed was. Salade met wortel lekker en ook het chololadedessert was perfect. Ik zou er meer sfeer in brengen: gewoon mooie simpele gerechten maken en aandacht besteden aan je gasten, want dat was minimaal. En de wijnen zijn te stevig geprijsd, de witte huiswijn was waterig en een rueda (lekker!) hoeft geen 26 te kosten bijvoorbeeld. Doe gewoon een paar lekkere betaalbare huiswijnen en dan nog een keus uit duurdere. Muziek werd op ons verzoek zachter gezet, erg mooie muziek trouwens. Kortom, laat het meer voelen als een stukje Spanje in Amsterdam, Spanjaarden komen hier niet!
Charlottedezwaan . Bourgondiër (3 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 16 feb. 2013
Mooie avond hier gehad. Heerlijke tapas als voorgerecht... Ik had een soort spies van aubergine met blauwekaas en de tortilla was perfect! Het visgerecht van mijn vriend was ook super lekker. Daarna hadden we samen een paella (noemen ze hier arroz caldoso) het was fantastisch. Onze Rioja smaakte naar meer. De bediening was heel vriendelijk en lette goed op alles... We komen hier zeker terug!
Bellanewman . Fijnproever (6 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2012
Hier afgelopen weekend voor de tweede keer gegeten met vrienden. Super locatie en vriendelijke bediening. Het eten daarentegen was een stuk minder dan de eerste keer. We kozen voor wat tapas vooraf en als hoofdgerecht gekozen voor de kip met groenten. De tapas waren prima, maar niet bijzonder van smaak. Hoofdgerecht was wel lekker! (kip met groenten)
Anneadriaansen . Bourgondiër (2 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2012
Erg lekker gegeten hier afgelopen donderdag. Het was gezellig druk. Ik moest daardoor heel even wachten op mijn stoofpotje van heek, maar die was het wachten waard! Ik kreeg een volle dampende terracotta pan met heek dus, groente en aardappel, dat baadde in het vocht waarin het getrokken was. Met het brood dat ik erbij had besteld, heb ik de pan helemaal leeg geschraapt. Mijn tafelgenoot had een tournedos besteld en heeft er zijn vingers bij afgelikt. Goede prijs/kwaliteit-verhouding. Lekkere muziek, bijzondere wijnen en vriendelijke bediening. Wij komen zeker terug!
Tineke V. Gastronoom (83 recensies) 7 /10
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2012
Voor de 2e keer naar Olivar. Nog steeds een super leuk tentje met een paar tafels. Maar waarom moet die muziek nou zo hard worden gezet. En als het dan nog Spaanse muziek zou zijn maar gewoon pop muziek en dat past helemaal niet bij de entourage. En als je daar heen gaat, ga je voor de gezelligheid met elkaar en lekker kletsen en dat was op het laatst amper mogelijk. Overigens heb ik dit de 1e keer ook al gemeld maar kennelijk wil men dit zo. Onze Hongaarse ober was bijzonder vriendelijk zij het wat vergeetachtig en we moesten wel steeds er achter aan. De gamba's vooraf waren weer lekker, helaas niet zo goed als de 1e keer, maar nog steeds prima. Ik vond de tapa's voor 2 een beetje armzalig ogen, wetend hoe veel lekkere tapa's er zijn. Broodjes moet je extra vragen en dan komt er niet lekker stokbrood maar kleine puntjes met wel weer goede knoflook mayaonaise. Mijn hoofdgerecht, dorade, vond ik zo veel graatjes hebben dat ik het maar heb opgegeven halverwege. Over de inktvis hoorde ik dat die wel lekker was, maar niet zo lekker als men gehoopt had. Erg flauw. De salades net zo goed als de 1e keer. Nagerechten: chocolade dessert zag er heerlijk uit. De kaas kon me niet echt imponeren. Wel de rioja (crianza) waar we 3 flessen van hebben gedronken. Top wijn.Kraanwater gratis in karaf. Samenvattend: nog steeds een leuk adres, grenzend aan de Zeedijk, weer lekker gegeten, maar ik was toch minder onder de indruk dan de 1e keer. En als die muziek niet zachter gaat kom ik er niet meer. De prijs is heel ok.
Sandradekkers . Bourgondiër (2 recensies) 9,3 /10
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2012
Op aanraden van een vriendin ben ik hier gisteren wezen eten samen met mijn vriend. En we hebben genoten! We hadden niet gereserveerd en moesten aan de bar wachten op een tafel maar het was zo gezellig dat we daar bleven zitten… De bartender liet ons een aantal wijnen proeven (zeer attent) en uiteindelijk bleven we achter met een zeer bijzondere witte Rioja, heerlijk! Ik had wat tapas besteld om te beginnen maar was daarna lekker vol… De octopus en de gemarineerde vis waren heel bijzonder gekruid en erg lekker en de dorade die mijn vriend bestelde was uitstekend, echt perfect gemaakt! We zijn de hele avond aan de bar blijven zitten, gewoon gezellig, leuke muziek (eindelijk een Spanjaard zonder de constante flamenco!)… Te gekke plek!
Alex-Kruissen . 1e beoordeling (1 recensie) 10 /10
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2012
Ik heb hier voor de derde keer gegeten en ik moet nu echt mijn ervaring delen! Erg goed eten, geen onzingerechten maar lekker, goed gekruide hapjes. De laatste keer was ik hier met mijn vriendin en hadden we eerst de tapasproeverij besteld… Die was voortreffelijk! 7 verschillende kleine hapjes van de specialiteiten, en ruim genoeg voor twee personen… Daarna had mijn vriendin de gevulde inktvis en ik een stoofpotje van varkensvlees, allebei fantastisch! Heb zelden zo mals varkensvlees gegeten. De huis rioja paste perfect bij mijn gerecht en mijn vriendin was aan de verdejo (op aanrader van de personeel) die ook prima met haar gerecht paste. Leuke tent, ziet er verzorgd uit, vriendelijk dame in de bediening, leuke sfeer… Hier blijven we komen!