Nostimo

Van der Hoopstraat 60 1051 Amsterdam Nederland Kaart
31-206868686

Over restaurant Nostimo

Een Mediterrane reis

Bij Nostimo kom je terecht in een zaak die doet denken aan de keuken van een Griekse mama. Het lijkt alsof de gerechten zo vanuit Thessaloniki bij Nostimo binnen komen. In een rustige omgeving met aardse tinten, is Nostimo een plek om lekker te eten en tot rust te komen in Mediterrane stijl. Zo zit je prettig bij Nostimo in West!

Meer informatie over restaurant Nostimo

• : Valet parking

7,2
7,1
Peter T.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2016
Hier voor het eerst gegeten. Wat ons aansprak was dat de mensen uit Thessaloniki komen. Daar zijn we inmiddels 3 keer geweest. Een erg mooie stad. Is niet toeristisch en je hebt er prima restaurants. Het eten bij Nostimo vond ik niet erg bijzonder. De taramasalata, die wordt geroemd, is inderdaad super. Sterke kuitsmaak, die je niet vaak zo proeft. De octopus van de grill was oké. Als hoofdgerecht hadden we de zalm en de zeebaars. Die waren niet bijzonder gekruid. De groente er bij was erg zout. Verder is de bediening aardig. Het is een beetje of je bij Grieken thuis aan het eten bent. Wat wel jammer is, is dat al aan het begin van de avond geen zeep op het toilet is en geen handdoekjes om je handen af te drogen.
Saskia K.
  • Datum van je bezoek: 4 apr. 2015
Prima gegeten maar niet heel bijzonder, ik had er iets meer van verwacht na de vele lovende recensies gelezen te hebben! Vooral de groenten vond ik tegenvallen, slapgekookt (of iets anders mee gedaan) en daardoor niet zo lekker. De zalm was oké maar ook niet denderend.
De twee eigenaressen (?) zijn wel erg hartelijk en gezellig en je ziet wel dat ze hun zaak met liefde runnen. Gedurende de avond een aantal vaste klanten zien langskomen dus misschien zijn de andere gerechten wel beter! Decor is niet om over naar huis te schrijven (dode planten en niet-gebruikte airconditioning apparaten op de vensterbank, hele oude wiebelstoeltjes:-). Wel een leuke avond gehad en op zich prima gegeten, maar volgende keer ga ik een ander grieks restaurant proberen.
Kirstin S.
  • Datum van je bezoek: 15 mrt. 2015
Gegeten met 2 kinderen. Bij binnenkomst gevraagd om een kinderstoel, helaas vond de 'gastvrouw' het aansteken van waxinelichtjes bij lege tafels belangrijker. Iedereen kreeg stokbrood, wij niet. Omdat dit niet op de kaart stond, nemen wij aan dat dit er bij hoorde. Hoewel de afhaal vooral voor gyros is, is gyros in het restaurant niet te krijgen. Wij hadden een mixed grill besteld, maar daar zat geen gyros bij. Op mijn vraag of ik er Tzatziki bij kon krijgen, kreeg ik te horen dat dit 5 euro (!) kostte. Voor de kinderen wilden wij wat gyros, omdat de kaart niet veel keus bood. Het was ons niet toegestaan dat in het restaurant te nuttigen en erbij bestellen kon niet. Wel konden we een ontbijtbordje patat bijbestellen, want met de 8 stuks patat per bord gingen wij het niet redden. Voor de kinderen is uiteindelijk een kleine portie gemaakt voor 9 euro: een spies met 4 stukjes kip, 8 patatjes en wat komkommer en tomaat. Verder nog Ice Tea besteld, waarop een Ice Tea Green werd neergezet. Andere hadden ze niet, en ik moest zelf verzoeken of ik wat anders te drinken mocht nadat ik al had aangegeven de groene ice thee niet te hebben besteld en niet te lusten. Al met al helaas geen aanrader...
Rosa V.
  • Datum van je bezoek: 13 dec. 2014
Binnen Griekse kringen had ik al goede dingen gehoord over Nostimo, en omdat we sinds kort in de buurt wonen zijn we erheen gegaan, hoewel ik wel enige bedenkingen had door enkele lauwe recensies die ik hier las. Nou: totaal onterecht!
De sfeer is übergrieks: heel warm, hartelijk en menselijk, net als de eigenaressen. En het eten was ook super, pita gyros fantastisch, en een speciale vermelding voor de taramosalata. De beste versie die ik ooit heb gegeten waarbij ik zelfs de viskuit nog uitgesproken proefde, dat is nogal zeldzaam voor taramosalata. Een perfect gegrilde vis en een heerlijke xoriatiki. Kortom: alles was zorgvuldig en met liefde bereid. Dus voor ons is dit een blijvertje waar we zeker blijven komen, ook als we ergens anders heen verhuizen. Met de live Griekse muziek erbij was voor ons het plaatje compleet: topplek!
Jenneke V.
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2014
Vaste klant. Ik neem altijd een variatie van kleine gerechten. De octopus is een must-have! Ook de andere gerechten vind ik altijd heerlijk. Het is een beetje een huiskamer met veel aanloop van allerlei vrienden en buurtgenoten. Fijne sfeer, lieve mensen.
Franny V.
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2014
Op de avond dat Nederland-Costa Rica op het programma stond en wij een weekendje Amsterdam deden zijn wij bij Nostimo gaan eten. Vooraf had ik de salade met tomaten, komkommer, pepers, uitjes, olijven en feta en als hoofdgerecht de gegrilde gamba`s met heerlijke patat. Ik heb heerlijk gegeten en vond het jammer dat er niet meer mensen in het restaurant zaten naast ons zat nog een tafeltje met 4 dames. Het was heerlijk echt een aanrader als u in westerpark, Amsterdam bent
Imeldaaah .
  • Datum van je bezoek: 24 apr. 2014
Omdat Johannes van Dam ooit een lovende recensie had geschreven, besloot ik om hier wat af te halen. Eenmaal over de drempel zakte de moed me in de schoenen en had ik spijt. Er werd flink gerookt, zelfs de eigenaressen rookte vrolijk mee. De rokers vlogen naar buiten of ze drukte hun peuk vlug uit alsof wij controleurs waren. Ik kwam er al snel achter dat deze mensen helemaal geen eten kwamen afhalen, maar bekenden waren. Er werd druk in het Grieks gekakelt. In het restaurant zelf zat helemaal niemand (19.00 uur...). Alles zag er nogal haveloos en armoedig uit. Ik voelde me helemaal niet op mijn gemak daar. Na 15 min. kreeg ik mijn bestelde pita met souvlaki mee. Het kostte 5 euro (kleine portie), geen geld natuurlijk. Opgelucht gingen we de zaak uit, de rokers vlogen terug naar binnen. Het eten smaakte verder normaal, gewoon hetzelfde als alle ander Griekse afhaal adresjes.
Frans W.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2013
Jarenlang zijn wij vaste gast geweest bij Savvas, de beste Griek van Amsterdam, tot hij zijn eethuis helaas moest sluiten. Sindsdien zijn we als liefhebbers van Grieks eten op zoek naar een nieuwe goede Griek. Ik herinnerde me een oude lovende recensie van Johannes van Dam over een restaurantje in de Staatsliedenbuurt, gerund door twee Griekse dames, en zo kwamen we vandaag bij Nostimo terecht.
Maar dat viel helaas een beetje tegen.
We arriveerden om zes uur in een restaurant/annex afhaal en werden ontvangen door twee rokende dames, die voornamelijk Engels tegen ons spraken. Het restaurant had de uitstraling van een voetbalkantine, maar dat zou vast beter worden als er meer gasten kwamen.... Tegen negen uur verlieten wij het restaurant en tot dat moment was geen enkele gast binnengekomen. Wel een steeds groter wordend aantal kennissen van de eigenares en kokkin, allen druk in het Grieks pratend en vooral rokend.
Maar nu het belangrijkste: het eten. Laat me zeggen dat twee dingen goed waren: de ouzo en de retsina, weliswaar geen Mallematina, maar echte Griekse "koperen-kannetjes-retsina".
We bestelden bij de ouzo Melitzanosalata, een smeersel met aubergine en feta. De aubergine was duidelijk, de feta nauwelijks te proeven. Niet slecht, maar een beetje vlak. De Spanakopita,die ze hier Spanakotiropita noemen, was beter. Maar ook hier miste ik wat pit.
Dat gold des te sterker voor onze hoofdgerechten, Garides (gegrilde scampi's) voor mijn vrouw) en mixed grill voor mij. Beide gingen vergezeld van wat zelf-gesneden friet (niet slecht), warm aubergine-prutje (veel te gaar) en wat rauwkost van de groothandel. De scampi waren matig van smaak, de mixed grill stelde teleur. Ook hier was alles kant en klaar ingekocht en heel vlak van smaak. Het was niet echt slecht, maar het miste dat beetje uitgesprokenheid dat je in een goed restaurant verwachten mag.
En - heel vreemd - dat gold zelfs voor de frappé (koude Griekse koffie) die we na bestelden.
Bij onze binnenkomst verbaasden we ons er over dat wij op een zaterdagavond de enige gasten waren. Drie uur later vroegen we ons af hoe dit restaurant het volhoudt zonder gasten, maar we begrepen wel waarom het niet druk was.
Om in Michelin-termen te spreken: dit restaurant is "de omweg" niet waard
Karen K.
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2013
Ik kom hier al jaren en al jaren is de kwaliteit consistent en heel goed. Simpele, erg goede Griekse gerechten, je weet wat je krijgt en het is altijd van prima kwaliteit. Vlees is goed gegrild en er zijn heerlijke voorgerechten. Ook visliefhebbers komen aan hun trekken, probeer bijvoorbeeld de heerlijke gamba's.
Bart A.
  • Datum van je bezoek: 21 dec. 2012
Lekkere voorgerechten gegeten met een goed variantie van smaken.
Alleen de hoofd gerechten vielen tegen. Waren gewoon stukjes gebakken vlees met groenten en frietje. Niet spectaculair. Had liever een stifado gezien. Als je hier gaat eten bestel dan voorgerechten.
Judith B.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2012
Heerlijk warm onthaal! Alles vers, en alles echt grieks. Niet te veel poespas of franje maar juist al t goede, vooral de echte smaak. Vriendelijke dames, die hard werken om je lekker te laten eten. Niet lang wachten. Regelmatig live muziek. Veel grieken komen hier eten: dat zegt mij genoeg!! Ook met kinderen of grotere groep een aanrader.
Foofoodie .
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2012
Zolang je tot een 'incrowd' behoord is klant koning. Maar je kunt je ook erg onwelkom voelen als de dames met klanten bij de nazit een joint opsteken en andere totaal negeren. Het eten is al jaren hetzelfde. De lamskoteletten zijn lekker maar uit verhouding geprijsd. Het eten is boers Grieks. Wel oké maar niet bijzonderder dan een buurt Turks/oriëntaals restaurant. Verder heb je het gevoel dat je in een klaslokaal zit te eten. Koude acoustiek.
Andreas82 .
  • Datum van je bezoek: 10 nov. 2012
Its the first time i'm giving a review for a restaurant, but i felt i need to do it for Nostimo!
Since i'm greek, i'm avoiding to go to Greek restaurants cause food is never like home! But with Nostimo is different! Food is excellent and Elena and Fani (the owners) are giving to the place a family atmosphere! Priceless!!
The menu highlights are the fish, the lamp-chops and the octopus!
Delicious homemade tzatziki and tirokauteri
and of course a good selection of greek wine!
Highly recommended! :)
Edwin P.
  • Datum van je bezoek: 4 nov. 2012
Voor een instant Grieks vakantiegevoel op een grauwe winteravond! ga je naar Nostimo. Vooraf een kleine meze van huisgemaakte tarama, tzaziki, boerensaldade en gehaktballetjes in tomatensaus. De superverse gegrilde dorade smaakt perfect; krokant van buiten en smeuiig van binnen. Stuk voor stuk (h)eerlijke gerechten waarbij een witte Assyrtiko wijn het geluk compleet maakt. Meer heb je niet nodig. Laat de winter maar komen...
Puck V.
  • Datum van je bezoek: 13 okt. 2012
Het is altijd heerlijk om bij Nostimo te komen eten. De sfeer is zo gastvrij en ontspannen, de service uitmuntend en het eten verukkelijk. Wat een heerlijke griekse gerechten, zo perfect bereid. Afgelopen zaterdag was er live muziek van een one woman band die het wederom tot een zeer bijzondere avond maakte. Hulde voor Nostimo!
C H.
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2012
Wow... wat een lekker eten! Een uitmuntende kok, ik snap wel dat Johannes haar een 9 1/2 gaf... Ik at tzatziki, de choriatiki salade en aardappels, en mijn moeder lamshaas met rode wijn - feta saus met een soort ratatouille en rijst met groenten. Zij zei dat het "het lekkerste was dat ze in jaren had gegeten". Ook mijn eten was heel Grieks en smaakvol. Zeer goede ingrediënten, sappig gegrild vlees, geurige saus, goede balans en hoeveelheden. Ik drink niet, maar mijn moeder vond de retsina erg lekker. De bediening was zeer vriendelijk en warm, en gaf goede uitleg. We voelden ons erg welkom. De inrichting van het pand is prettig en rustig, zonder grote bijzonderheden. De prijs voor eten, drank en griekse koffie toe, was 40,= euro.. daar doe je het nog eens voor!
Ingrid V.
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2012
Ik kwam voor het eerst bij Nostimo toen ik met een gezelschap werkte aan een voorstelling in het aangrenzende Westerpark. Lange dagen, laat aan eten toekomen. Dan wordt je weer geconfronteerd met de kleinburgerlijke horeca setting van Amsterdam. Vind maar eens een keuken die na 10 uur open is.
De gastvrouwen van Nostimo blonken echter uit in gastvrijheid, alsof we bij hen op bezoek waren! Hier geen enkel probleem om na 10 uur nog een visje op de gril te gooien. Uh, een visje op de grill? Het werd de verrukelijkste Dorade die ik ooit in Amsterdam en omgeving at! Ik kom er nog regelmatig, en tref er soms uitbundige vrienden van de dames, soms val ik middenin live-muziek sessie, alsof Griekenland in deze huiskamer even in Amsterdam tot leven komt. En al die keren at ik nooit minder dan voortreffelijk! Niet onterecht door Johannes van Dam ooit met een 9,5 beoordeeld!
Iainb .
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2012
Een Grieks restaurant waar oprechte gerechten geserveerd woredn, geen culinaire hoogstandjes, maar smakelijk en vers. Met een altijd gastvrij onthaal en vriendelijke bediening. Veel Griekse jonge mensen komen hier ook eten en dat geeft ook een leuke sfeer.
Roons .
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2012
Afgelopen zaterdag weer gegeten bij de gezellige dames van Nostimo. En weer gewoon super. Grieks zoals je het daar thuis ook krijgt (tenminste zo voelt het). Dit restaurant is geen grillroom, maar een plek waar Griekse dames met passie voor hun vak en supergoede ingredienten eenvoudige maar lekkere gerechten voor je maken. De setting is gezellig, maar simpel en de Staatsliedenbuurt is ideaal om ergens anders nog een drankje te doen. In 2009 gaf Johannes van Dam dit restaurant nog een 9,5. Zo ver wil ik niet gaan, maar wil je eens echt Grieks eten, ga dan gewoon eens kijken.
Lydeke .
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2012
Wat mij altijd weer opvalt in Nostimo, is de constante kwaliteit van het eten: altijd vers en altijd met zorg en aandacht bereid. Ik kom er nu al jaren, soms vaker soms minder vaak, en steeds heel voldaan vertrokken. Zelf vind ik de gegrillde visjes en vleesjes erg lekker, maar ook de gebakken kaas als voorgerecht, hmm.. heerlijk. En ik voel me er altijd welkom, bij de twee dames van Nostimo! Lydeke, een buurtbewoner