Muziek-eetcafe van der Wal

Vrijdag en Zaterdag 12:00 - 04:00
Voordelig
PeterF48 .
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Weer eens langs Schiedam geweest en als je daar dan toch bent waarom dan niet meteen een hapje doen bij Van der Wal. We hadden een alcoholistisch feestje en dan moet je even een bodempje leggen. Je ziet het er niet direct aan af maar de keuken presteert op een doordeweekse dinsdag vaak beter dan menig pretentieus modernistisch restaurant op hun favoriete zaterdag.
Ik heb mijn waarnemingen al eerder en beter alhier beschreven. Nu geen zin om in herhalingen te vervallen. Laat ik maar van start gaan met de natjes en de droogjes. Voor mij was dat een goed getapte Jupiler en voor de vrouw de huiswijn. In sommige café’s is het een traditie om een huiswijn te selecteren die de smaak van aangelengd accuzuur combineert met een stevige uren durende hoofdpijn. Niet hier dus. Lekker wijntje waarin soepelheid en body tot een alleszins redelijk compromis konden komen.
Als voorgerechten hadden we 2 bistro favorieten, slakken in hun huisje voor mij en carpaccio voor mijn vrouw. Mijn slakken kan je beschrijven met een 3 letterig woord: TOP. De carpaccio was gewoon goed, al zou die nog beter zijn geweest als de pijnboompitjes net iets langer in de pan waren geweest. Gelukkig zijn wij geen kniesoren. Overigens nog een compliment voor het bijgeleverde knappend versche brood.
De hoofdgerechten sloten mooi aan. Voor mijn vrouw de saté en voor mij de dagschotel zijnde varkenshaas in roomsaus. Het is wel interessant om te bedenken dat dit laatste gerecht decennia lang beschouwd is als het toppunt van de verfijnde Hollandse keuken en inmiddels eigenlijk als het tegenovergestelde daarvan. Mijn mening is dat een goed bereid varkenshaasje mag worden beschouwd als een koningsmaal. Mijn schoonzus heeft goede contacten met Laurentien. Dus het is niet ondenkbaar dat mijn vrouw en ik ooit eens een vorkje zullen pikken met Wim Lex en Maxima. Ik zal dan zonder enige schroom deze varkenshaas laten aanrukken. Dan de saté van de vrouw. Een week eerder had ze een berenslechte ervaring met een volkomen suf gegaarde versie in het centrum van Rotterdam. Dat werd niet gewaardeerd. Nu had ze duidelijk gevraagd om medium en hij kwam…. (pauken en Psycho viooltjes)
Inderdaad medium. Zodat je ten minste de smaak en de structuur kan waarderen. En vergezeld van een aangenaam pittige satésaus. Niets dan lof ook voor de goudgele patat en de aardappelkroketjes. Alles ging schoon op. Een duidelijker compliment kan je niet maken.
Tijd voor een toetje was er niet want we dienden op tijd in Delfshave te zijn ter lediging van de grote dorst. De volgende ochtend geen spatje hoofdpijn gehad. Ik kan niet bewijzen dat dit toe te schrijven is aan Van der Wal maar ik kan het ook niet ontkennen. Doe er uw voordeel mee!
PeterF48 .
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2016
Ik heb wel eens eerder uit mijn mond laten vallen dat ik niet zo hecht aan decorum en decoraties als het om een goede maaltijd gaat. Liever lekker van een oud bord dan zozo van porselein. Goed, ik geef toe dat een mooie aankleding bevorderlijk zal werken maar ik probeer er doorheen te kijken.
Zo kwamen we zaterdag min of meer bewust terecht bij Van der Wal. Sowieso een tent waar ik graag binnenloop als ik eens in Schiedam ben. Het personeel is uitermate geschikt tegen je, het bier gewoon goed en er zit altijd wel iemand aan de bar die ik al 20 jaar ken dus heel moeilijk is dat niet. Verder is ook de muziek niet onprettig. Sowieso is muziek van belang in deze tent. Op het podiumpje staat een drumstel, gitaren en bassen hangen gereed voor gebruik alsof er ieder moment een paar rockers de plafondplaten los kan proberen te spelen. Zelfs al liggen er Perzische tapijtjes het rock ’n roll aura overheerst.
Zolang ik weet, heeft er op die plek een cafe gezeten en meestal waren dat cafe’s waar Simon Carmiggelt hele mooie stukjes over kon schrijven vol van humor, liefde en heel veel weemoed maar geen zaken die nou zo geweldig liepen. Meneer van der Wal lijkt die traditie te hebben gekenterd. In ieder geval, iedere keer als ik er ben, wordt er druk gegeten of tenminste druk gedronken.
Niet meer dan terecht overigens want de keukenbrigade die een aantal lokale helden telt, presteert veel beter dan het gemiddelde eetcafé. Dat bewees zich maar weer aan de carpaccio die mijn vrouw op haar bordje mocht ontvangen. Buitengewoon smakelijk met vlees op temperatuur waarbij de truffelmajonaise, parmenzaanse kaas, ruccola en kappertjes een waarlijke smaaksymbiose genereerde. Mijn Hollandse garnaaltjes waren heerlijk vers en de hangop contrasteerde mooi. Daarbij kregen we wat mooi brood met boter. Vooral het zuurdesembrood was al een reden geweest om de reis te maken. Zelf vrouwlief die de koolhydraten mijdt als de waarlijke builenpest, kon het niet over haar hart verkrijgen om toch niet een stukje te nemen.
Dan de hoofdgerechten want daar valt en staat het mee. Vrouwlief ging voor grootmoeders stoofvlees gestoofd in ketel 1 samen met de rijst en de rode kool. Dat bleek overigens gelukkig gewoon een mooi stuk mals rundvlees maar dan supermals en met een extra smaakaccentje van de ketel 1. De rode kool was hierbij helemaal een aanrader. Gezien de smakelijkheid zou er van mij nog wel een lepeltje bij mogen. Maar alles bij elkaar was het toch meer dan mijn vrouw op kon.
Ik zelve had een eetcaféklassieker. De spareribs met 2 sauzen. Altijd weer lastig voor een kok om daar een eigen smoel aan te geven. Wat betreft de sauzen is dat aardig gelukt want het waren er 3. Altijd leuk als je meer krijgt dan je verwacht. Die sausjes heb ik eigenlijk alleen gebruikt om de heerlijke goudbruine frietjes te dopen, het vlees had het echt niet nodig. Een goeie malsheid waardoor het makkelijk losliet van het bot en een smaak waarin de zoetige marinade de vleessmaak aanvulde in plaats van verdrong. Overigens bonuspunten voor het bijgeleverde zuur dat net een tikje pittiger was dan je zou verwachten.
Wel 1 nadeel, de porties waren dermate copieus dat de ruimte voor een dessert volkomen op was gesoupeerd. Ik heb meer dan de helft van mijn patat laten staan en moest zelfs een laatste stukje vlees te toegang ontzeggen. Het doet nog pijn zelfs 3 dagen later.

Dat toetje moeten we de volgende keer maar inhalen. Net als de recensie van de wijn. Iemand moet er rijden en bij ribs heb ik liever bier. Volgende keer beter.
Hoewel? Misschien zou u het zelf kunnen uitproberen. Ik heb prima gegeten. Het zou me verbazen als iemand iets anders zou mee maken. Oh! En voor het geld hoef je het niet te laten.

Astr1d .
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2015
Goede sfeer, maar matige bediening. Het is duidelijk meer een cafe dan een restaurant. Soms moeite om de aandacht te trekken. Maar.... het eten is van goede kwaliteit, maar geen culinaire hoogstandjes uiteraard. Flinke porties en eerlijk, stevig eten. Prettige prijzen ook.