Morita-Ya

• Af te huren
7,2
Lyza .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2015
Je waant je qua entourage in Morita-Ya behoorlijk in een typisch Japans eethuisje. Met als bonus het prachtige uitzicht op de Amsterdamse grachten en bijbehorend schouwspel met voorbij kabbelende bootjes. Echter, de kwaliteit van de producten is niet typisch Japans (dus verre van excellente kwaliteit). In de box die wij bestelden, zaten sushimi en sushi die niet vers proefden. De prijzen zijn wat ons betreft dan toch ook echt te hoog voor de geboden kwaliteit. De bediening was daarentegen wel heel vriendelijk maar uiteindelijk is een culinaire avond de som der delen (eten, service en decor). Jammer want volgens mij weten ze wel hoe het hoort op zijn Japans.
JackOrinda .
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2015
Morita-ya

Ooit ben ik in Japan geweest. Morita-ya is het soort zaak die je daar overal aantreft. Een eethuisje is in Japan een eethuisje, niet meer maar zeker ook niet minder. Morita-ya betekend vrij vertaald naar het Nederlands ‘Het winkeltje van Morita’. Morita is een bijzonder verschijnsel in het culinaire landschap van Amsterdam. Ik eet aan haar tafels sinds 1987, toen ze nog op de Tweede Weteringdwarsstraat zat. Ik ben dus ook een deel van de geschiedenis van Morita-ya, de zaak die zo mooi oud wordt: 100% Wabi-sabi! Kon ik driekeer een twaalf geven, dan deed ik dat. Lang leve Morita!
Eric Megel .
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2014
Kom hier vaker als ik trek heb in verse Sushi maar doe dit nooit pas na de opening om 18uur. Sushi is lauw en komt van de middaglunch. Serveren tevens tegenwoordig (maar de prijs is hetzelfde) surimi voor verse vis! Wat is er gebeurt in de keuken? Andere kok? Geen succes in elk geval Jammer want ik vindt het decor geen probleem omdat het eten vers en lekker...was??
Nadine K.
  • Datum van je bezoek: 29 mrt. 2014
Heel vriendelijke bediening in dit schattige eethuisje. Begonnen met enoki met daikon, heel fris gerechtje en yakitori, altijd goed. De sushi die we erna bestelde was wel erg groot gesneden en de nori een beetje taai, viel een beetje tegen. Hoofdgerecht was tonkatsu, niet vet ondanks dat het gepaneerd is en heerlijk met die saus erbij! Volgende keer neem ik de udon, die zag er ook heel lekker uit!
Niels H.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2013
Een van mijn favoriete adressen in Amsterdam. Morita-Ya (Het winkeltje van Morita) is een eenvoudig Japans eethuisje. Kneuterig, piepklein, er kunnen maximaal 20 mensen eten, aan kleine tafeltjes in een krappe ruimte die er een beetje oud en rommelig uit ziet.

Dat klinkt niet al te best, maar toch is dit een fantastische plek. Het eten is heerlijk, de bediening zeer vriendelijk, en ondanks het uitzicht op de Amsterdamse Wallen waan je je echt in Japan.

De kaart bevat klassiekers als sushi en sashimi, en allerlei gerechten die je zelf aan tafel kunt bereiden. Rijst met vis om zelf sushi van te maken, bouillon met ramen en groenten wordt op een brander geserveerd zodat je de soep gloeiend heet en precies zoals je zelf wilt kunt eten. En je kunt zelf vlees grillen. De grill en brander op de piepkleine tafeltjes zijn bij gebrek aan ruimte nogal avontuurlijk. Je mag daarom maar één zo'n gerecht per tafeltje bestellen.

De mevrouw in de bediening spreekt een apart soort Japans-Engels (haaaaaaaii!) met een vleugje Nederlands, ze is bijzonder vriendelijk. Ook erg geschikt om met (niet al te veel) kinderen te gaan eten. Lekker en avontuurlijk, je hebt er gegarandeerd een geweldige avond.
MickyMouse .
  • Datum van je bezoek: 12 mrt. 2013
Heb hier jaren geleden ook een aantal maal gegeten. Het is nog steeds een heel authentiek Japans restaurant ( ik kan t weten in Japan gewoond hebbende). En echt Japans dat betekent ook een beetje rommelig, geen gladde sjieke strakke tent dus, leuk! De sushi en maki zijn nog steeds heerlijk.Wij hadden een box met van alles en een groot bord met allerlei rauwe vis. De dame die bedient is enorm vriendelijk en attent met haar talenmixje van Engels, Nederlands en Japans. Dus: als je wilt eten zoals de Japanners in Japan ben je hier op de goed plek!
M O.
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2012
Hier kan je zelf sushi maken en natuurlijk eten. Maar het is gewoon echt B kwaliteit! Je krijgt veel komkommer en dat soort bijzaak, en de echte vis is gewoon schaars en niet zo vers. En dan bedoel ik echt niet lekker. De bediening was vriendelijk, dat wel hoor, echt. Maar verder... En het is hier ook niet zo proper.