Over restaurant Merlot

Puur genieten in Amersfoort

Merlot vindt alweer 10 jaar haar onderkomen in een prachtig gerestaureerd pand aan de Grote Koppel in Amersfoort. Het brood dat wordt afgebakken, pruttelende sausjes en sissende pannen, je ziet het allemaal gebeuren in de open keuken. De chef kookt het liefst met producten van vaderlandse bodem met als basis de Franse keuken.

Meer informatie over restaurant Merlot

• : Parkeerplaats & Betaald parkeren in de buurt

Maandag t/m Zaterdag 17:30 - 21:30
Zondag Gesloten

• American Express wordt geaccepteerd , Betaalpas , Mastercard , Visa card
  • Af te huren , Catering , Per boot te bereiken , Rolstoelvriendelijk , Terras , Wi-Fi
Eten8,4/10
Service8,2/10
Decor8,1/10
Smullie H. Meesterproever (44 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2016
Heerlijk zesgangen menu geserveerd gekregen. De risotto met truffel en parmezaan was bijzonder smaakvol. Eendeborst als hoofdgerecht goed medium gebakken. En het dessert was een prachtige compilatie van bosbes bereidingen. Bij elk gerecht is naar wens een passend half of heel glas wijn te bestellen. Parkeren in Eemsplein garage en bij Merlot krijg je voor € 4,40 een uitrijkaart. Top geregeld!
Enige opmerking was de vraag of we (2 personen) nog een nieuwe fles(!) water (3,90) wilden bij het dessert. Een glaasje aanbieden is dan meer op zijn plaats. Maar laat dat de pret niet drukken, Merlot is een heerlijke en goede plek om te genieten van smaakvolle gerechten en wijnen! Aanrader!
Myri . Proever (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2016
Heerlijk om ons te laten verrassen voor de Iens restaurant-actie. Het eten was, zoals ik hier gewend ben, weer eens perfect. Zo verrassend, met zorg bereid en smaakvol! Toen ik een kokkel proefde had ik het idee dat ik in Bretagne aan zee zat, het voorgerecht bracht me terug in een groot huis met open haard.... De smaken zijn zó puur. Wat ik heel charmant vind aan dit restaurant is dat je ontzettend vriendelijk en goed ontvangen wordt, of je nu voor het 7gangen menu komt of voor een Iens-actie. Ik heb geen verschil ervaren met eerder bezoeken. Je wordt ook niet afgescheept met een minderwaardig menuutje, echt top!
Mirjamvanginkel . Proever (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2016
Heerlijk 3-gangenmenu gegeten bij Merlot, speciaal samengesteld voor de AH-actie. De bijpassende wijnen maakte het helemaal compleet!
Lex B. Expertproever (6 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 31 aug. 2016
Het AH 3 gangen diner bij Merlot was heerlijk. De gerechten zijn prachtig opgemaakt en de combinatie van smaken binnen een gerecht zijn goed uitgebalanceerd. Geldt ook voor de Verdecchio Riserva. Enige minpuntje is, dat wij niet geïnformeerd zijn dat er uit 2 voor-, -hoofd en -nagerechten kon worden gekozen. Kwamen daar later en bij toeval achter.
Celine_cornelis . Proever (1 recensie) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2016
Met de Albert Heijn actie hier gegeten en het was gewoon erg goed. Het is een mooie locatie, en voor de prijs krijg je goed waar je geld. Wat ik echt ongelofelijk tof vond is dat je bij het bijpassend wijnmenu kunt kiezen tussen hele of halve glazen! Ik drink graag bijpassende wijn, maar 3 glazen is mij veel te veel voor een etentje, dus de halve glazen optie is voor mij een goede uitkomst.
Jan B. Meesterproever (14 recensies) 7 /10
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2016
Aangemoedigd door de verhalen van vrienden wilden wij ook wel eens zo'n AH spaaractie genieten. Wij kozen daarvoor Merlot in Amersfoort. Bij het reserveren bleek al snel dat deze actie zeer succesvol is. De enige mogelijkheid op de door ons gekozen dag was om 17.45 uur. Dat was geen onoverkomelijk bezwaar. Het was een prachtige dag, een zwoele zomeravond en wij konden plaats nemen op het terras dat na enige tijd geheel vol was. Inderdaad een uitverkocht huis. Die drukte noopte kennelijk tot snel handelen. Bij het aperitief werden al spoedig twee amuses gebracht. Een friemeltje van kip, Tom kah kai, rettich en paprika, waarin wij met name de smaak van de kip niet terug konden vinden. De andere amuse was een compositie van aardappel. Flinterdunne chips met een licht overheersende rooksmaak.
Vervolgens werden een paar sneetjes heerlijk, waarschijnlijk zelfgebakken, brood met Spaanse olijfolie geserveerd, waarvan niet duidelijk was of dit eigenlijk bij het voorgerecht hoorde.
Het menu werd niet bekend gemaakt en bleek een verrassing te zijn. Wel mocht je aangeven wat je niet zou willen eten. Wij zijn niet zo van die verrassingsmenu's, tenzij we het restaurant en de kok goed kennen en binnen kunnen komen met:"Maak maar iets lekkers voor ons"!
Dit is niet in overeenstemming met de in de AH folder genoemde voorwaarden. Ik citeer uit deze folder:" Sommige restaurants bieden u een à la carte menu aan, waarbij u helemaal vrij bent in het samenstellen van uw driegangendiner. Andere restaurants bieden u in het kader van deze actie een speciaal keuzemenu aan, met keuze uit minimaal drie voor-, drie hoofd- en drie nagerechten en gerechten van de reguliere kaart ".
Doordat wij geen idee hadden wat er als voorgerecht zou verschijnen konden we ons ook niet verdiepen in de wijn die wij er bij zouden willen drinken. Daar werd vervolgens ook niet naar gevraagd, dus dat lieten we maar zo. Mijn voorgerecht bleek een "Merlotburger" met een creme van Wagyu rund uit Putten, tomaat, champignon, Parmezaanse kaas, augurk en ui. Het zag er feestelijk uit door de opmaak met al deze tierlantijnen. Het smaakte redelijk, maar deze explosie van smaken had voor mij niet gehoeven. "Less is more"! Mijn tafelgenote had iets van gebrande makreel, kokkels, courgette, hummus, aubergine en miso. Het was lastig om die smaken terug te vinden. Het leek meer op een verzameling van sausen zonder iets substantieels. Zij bleek niet bereid om er iets over te zeggen toen de ober vroeg of het gesmaakt had. Dan weet ik dat zulks niet veel goeds betekent.
Op ons dringende verzoek om vooraf te vernemen wat het hoofdgerecht zou zijn, bleek dat tamme eend. Daardoor kon ik gelukkig aangeven dat ik het op prijs zou stellen als die wat langer door gegaard zou zijn dan gewoonlijk. Dat is uitstekend gegaan. De eend smaakte prima en was naar mijn zin goed gaar, hoewel ook hier weer veel smaken op het bord bij elkaar kwamen. Een maiskolfje met Kerriesaus (?), spitskool, gebakken witlof en jus bij het gevogelte. Hierbij dronken wij een frisse fruitige Spaanse Grenache. Het door ons als tussengerecht bestelde kaasplankje van een vijftal binnen- en buitenlandse kazen met een stukje suikerbrood en een lepeltje Limburgse appelstroop vergezeld van een Italiaanse Merlot en een Chileense Shiraz, beviel ons uitstekend.
Het nagerecht voldeed ook weer geheel aan het Merlot-adagium van veel diverse smaken. Een mousse van bosbes, citroengranité, yoghurt ijs en crème Banyuls, waarbij de in eerste instantie opgesomde lemoncurd ontbrak omdat daarvoor het weer te warm zou zijn.
Het personeel was vriendelijk en kon de ingrediënten goed beschrijven, maar ze waren heel druk met de volle zaak. De prijs/kwaliteit verhouding is acceptabel door de AH actie. Normaal zou dit aan de dure kant zijn.
Komen wij terug?
Voorlopig niet, maar wij sluiten het niet geheel uit.

Tonslager . Proever (1 recensie) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 23 aug. 2016
Gisteren heerlijk op het terras gegeten. Drie gangen via AH actie. Mooi menu. 2 verrassende amuses, mooi voorgerecht met licht gerookte makreel en een hoofdgerecht met eendenborst . Ook het dessert was top. Mooi vers fruit met heerlijk citroen ijs. Een plaatje om te zien. We dronken een lekkere Sauvignon uit de Loire erbij. Ruim 6 Euro per glas, dus behoorlijk aan de prijs.
Eva-aisling . Proever (1 recensie) 7 /10
  • Datum van je bezoek: 23 aug. 2016
Merlot ziet er mooi uit en het terras aan de waterkant is heerlijk zonnig. De bediening is over het algemeen vriendelijk maar niet allemaal even sterk in het vak. Het verschik tussen gastvrouw/heer en ondernemer is duidelijk zichtbaar en dat doet de zaak geen goed.
Het eten was lekker maar niet bijzonder en ondanks de ah-actie nog best prijzig in verhouding met kwaliteit.

Al met al leuk om een keer geprobeerd te hebben maar ik ga zeker niet nog een keer.
Han77 . Proever (1 recensie) 7 /10
  • Datum van je bezoek: 23 aug. 2016
Eend was goed bereid en de witte huiswijn was prima. Vriendelijke bediening alleen het geven van een hand bij aankomst hoefde voor ons niet.
Tobiastaal . Proever (1 recensie) 7,8 /10
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Met AH kaart gegeten. Standaard verrassings menu, zij vragen wat je wel en niet lust. Was erg lekker en verrassend. Alles met veel fantasie opgemaakt. En over de bij passende wijnen kan men ook veel vertellen
Richard O. Proever (1 recensie) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
Prima creatief diner. Huiswijn goed en betaalbaar. Gratis water (als je er om vraagt). Wordt binnen wel warm in de hoek richting Eem als de zon schijnt.
Rian M. Fijnproever (2 recensies) 10 /10
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2016

Geweldig restaurant. Alle gerechten waren een plaatje om te zien en zeer bijzonder qua smaak. Heerlijke wijnen. Goed opgeleid personeel die samen een mooi team vormen. Een echte aanrader. We waren een paar dagen in Amersfoort. We komen zeker nog een keer terug.
Nelie51 . Proever (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2016
Het was echt een verrassingsmenu. We hebben genoten. Alles klopte. De wijn bij de verschillende gerechten. De uitleg van de gerechten en de wijn die er bij paste.
Yvonneb18 . Fijnproever (2 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Prachtig restaurant waarin je de koks in de keuken aan het werk kunt zien. Lekkere en bijzondere gerechten die je niet snel ergens anders zult proeven. Heerlijk met een passend glas wijn erbij!
Tineke H. Meesterproever (56 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Het was weer lekker, het 3-gangenmenu obv de AH-actie. Een hand bij binnenkomst, heel speciaal. Het eten lekker en creatief. Aan de vegetarier aan tafel ook goed gedacht: vegetarische amuse, bereidingen van tomaat (hoewel ik hier weinig tomaat tegenkwam en ook veel andere ingredienten), het pannenkoekje van kikkererwten te dik en te veel een meelhap. Als hoofd allerlei groentetjes met linzen in wortelsaus als vulling. Lekker. Het gewone menu bestond uit makreel met kokkels vooraf, verstopt onder ook heel veel groentegarnituur en eend als hoofd. Het toetje was echt heerlijk fris met een basis van citroen..... (Sorry, vergeten hoe het heet), yoghurtijs, bosbessen, aardbeien en andere lekkernijen. De bediening attent en altijd weer goed in het toelichten van wat er gegeten wordt (iets langzamer mag, wij horen het voor het eerst), maar wel telkens weer een nieuw gezicht aan tafel. De ambiance is niet onze stijl: ouderwets met een golvend plafond dat er uitziet als een asfaltweg en spiegels in alle richtingen.
WJPW P. Meesterproever (37 recensies) 7,8 /10
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Aan de recensies te zien wordt Merlot overspoeld door mensen die via de AH-actie komen eten. Zo ook wij. En ook wij kregen eend als hoofdgerecht.

Merlot is een mooi restaurant. Aardige ontvangst en vriendelijke bediening. Leuk dat je letterlijk een kijkje in de keuken krijgt. Servies en presentatie is dik in orde. Veel en lekkere wijn en ook veel kennis over de wijnen.

Als voorgerecht kregen we makreel, kokkels, courgette, miso en hummus. Heerlijke smaken. Van de makreel hadden we wel iets meer willen proeven, heel lekker.

Bij de eendenfilet werden verschillende bereidingen van mais geserveerd, met wat witlof en spitskool. Hier had een pureetje op het bord niet misstaan. Gelukkig werd er heerlijk brood geserveerd, en ook aangevuld.

Het desert met bosbes, aardbeid, lemon curd en yoghurtijs kon ons erg bekoren. Heerlijk.

Achteraf gezien was het aangeboden tussengerecht van risotto wel een goed idee geweest. Gezien de forse prijzen hebben we het bij drie gangen gehouden. De prijs is meteen ook het enige minpunt. Voor de prijzen van Merlot kan je in Amersfoort ook in een sterrenrestaurant eten. En dat niveau heeft Merlot niet. Voorbeeldje: als iemand iets niet mag eten i.v.m. een allergie, laat dat dan niet alleen weg uit het gerecht, maar zorg ook voor iets vervangends.

Maar omdat we het tweede menu gratis kregen door de AH-actie, hebben we zonder buikpijn over de prijzen genoten van Merlot.
Hester K. Fijnproever (2 recensies) 9,5 /10
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
We aten hier met de AH restaurantactie. We kregen een verrassingsmenu nadat ons was gevraagd naar allergien ed.
Het was een heerlijk gevarieerd menu met als hoofdgerecht tamme eend uit de omgeving.
We namen er een passend wijn arrangement bij.
De bediening was attent, vriendelijk en ervaren.
Verariebeek . Proever (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Heerlijk gegeten! mooie samen gestelde gerechten. personeel is erg vriendelijk en professioneel. Fantastische wijnen.. kortom wij hebben genoten!! zeker voor herhaling vatbaar!
Rob_jong . Proever (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Verrassende avond,uiterst vriendelijk en vakbekwaam personeel,nog nooit zo heerlijk eend gegeten en een menu van topklasse.
Al met al een top avond ,een aanrader,prijs kwaliteit verhouding uitstekend.
Kpvh . Fijnproever (3 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Met de AH-actie naar Merlot. Heerlijk gegeten. Extra gang bijgenomen (risotto). Was wel erg druk voor een doordeweekse avond i.v.m. AH-actie (bijna iedereen die er zat), maar bediening was vlot en keurig. Gerechten houden het midden tussen "normaal" Frans en meer haute-cuisine, m.a.w. voldoende op je bord maar wel lekkerder dan de wat goedkopere restaurants, met interessante smaakcombinaties. Het hoofdgerecht, gebraden eend, was heerlijk mals (en de huid heerlijk krokant). Na afloop bij de thee ook nog amuse-achtige hapjes. Al met al zeer tevreden.