Over het restaurant Merlot

Merlot huist alweer sinds 2003 in een mooi oud en gerestaureerd pand aan de Grote Koppel in Amersfoort: vlak bij de oude binnenstad.

Onze Chef en zijn brigade laten graag zien hoe zij te werk gaan: stomende ovens – pruttelende stoverijen – inkokende “jus de veau” en de geur van vers gebakken brood en vlees doen de smaakpapillen al tintelen.
Verwacht geen “buigende pinguïns” maar wel prettige gastvrouwen en heren die er alles aan willen doen om u een mooie tijd in ons restaurant te laten beleven. De basis is vooral veel plezier, gecombineerd met een gezonde dosis passie en professionaliteit. Graag ontvangen wij u met een warme hand: welkom!

Meer informatie over restaurant Merlot

Ns Amersfoort Centraal op 15 minuten loopafstand, Bus vervoer op 5 minuten loopafstand
  • Kom je met de auto?
    Parkeren bij parkeergarage het Eemplein
  • : Parkeerplaats & Betaald parkeren in de buurt

Maandag t/m Zaterdag 17:30 - 21:30
Zondag Gesloten

9,1

Jouw recensie over het restaurant Merlot

Marco J.
  • Datum van je bezoek: 15 nov. 2017
Eerste kennismaking met Merlot. Na vele goede verhalen hier een tafeltje voor 2 geboekt. Heerlijk 6 gangen-diner. Mooie zaak, leuk zo'n open keuken, grote ramen en chique interieur. Amuses waren lekker. Kroepoek van aardappel, aardappelschuim en (sosa smokepowder?) rookpoeder. Krokantje met een zachte mousse en ansjovis was spot on. Precies mijn smaak. Brood was nog warm, de beurre-noisette boter bijzonder luchtig. Leuk om te horen hoe ze dat gedaan hadden.

Voorgerecht van makreel was voor mij de topper van de avond. Lekkere structuren van radijs en rettich met ingelegde groente & makreel. Ik zou persoonlijk voor een kommetje kiezen ivm met de dashi dan hoef je je bord niet zo scheef te houden :-)
Kabeljauw met kreeft mousse en schuim lekker had voor mij wat warmer gemogen. Vervolgens een raviolo gevuld met paddenstoelen, 2 halve aardappeltjes, salie en spinazie. Zeer klein, geur was smaak opwekkend maar voor mij niet vullend genoeg. De koningsboleet wat mijn favoriete paddenstoel is was niet prettig te eten met zoveel (cayenne/chili?) kruiden erop.
Bij de andere tafels zagen we risotto voorbij komen. Scoorde al punten toen we zagen dat wij dit ook kregen. Helaas was dit wel de domper van de avond. Te gare risotto, met een overdaad aan kaas. Jammer. Hoofdgerecht van varken, kalfswang, kruidensaus goed gegaard. Gooi er een beetje maldon op en het was perfect. Het 63 graden eitje leuk bedacht maar had voor mij niet veel toe te voegen.
Dessert van kokos, mango, en chocolade. Leuke speelse structuren met name de zachte elementen hadden 't meeste smaak.
Het geheel was wel teveel kokos.

Een zaak met veel potentie, jong personeel en aandacht voor eten, presentatie en wijn. Wellicht tot een volgende keer.
Herman E.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2017
Voorafgaand aan de film met vrouw en dochter gegeten in Merlot.
Verrassend leuke locatie, fijne rustige inrichting.
Prima ontvangst, waardoor je je direct welkom voelt.
Mooie gerechten met de nodige verrassende elementen.
Ook bij wijnkeuze wordt regelmatig een ongewone, maar aangename uitstap gemaakt.
Zeer aan te bevelen!
Jaco V.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2017
Genoten van een heerlijk en perfect op elkaar afgestemd 6 gangen diner met voortreffelijke wijnen. Groot compliment voor dit Top team.
Hans R.
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2017
We hebben hier heerlijk gegeten. Geweldige bediening in een prachtige ambiance. Een echte aanrader voor een bijzonder diner.
Paul E.
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2017
Zeer gastvrij en een warm welkom. Heerlijk eten en lekkere wijnen met een leuke uitleg. Daarnaast is de acoustic erg prettig, waardoor je elkaar goed kan verstaan. De sfeer is huiselijk en warm. Een absolute aanrader
Lex B.
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2017
Voor de tweede keer dit jaar met partner met AH naar Merlot . Voorgerecht was prachtig opgemaakt en heerlijk van smaak. Ook de als hoofdgerecht gekozen victoriabaars en "verschillende bereidingen van Gaasterlands kruidenvarken" smaakten bijzonder goed. Dat gold zeker ook voor het nagerecht. Wijnarrangement iets duurder (ca 7 Euro per glas), maar wel voortreffelijk gekozen en goed uitgelegd. Opvallend was, dat op een maandagavond, de hele zaak vol zat. Geen tafel meer onbezet. Kortom, Merlot blijft een aanrader!!
ConnyvandenBerg .
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2017
Heerlijk met 4 personen gegeten, 1 persoon gluten, koemelk en geraffineerde suikervrij. Dit werd zo goed opgepakt, prachtige en smaakvolle gerechten! Perfecte bediening!
arjavanvelzen .
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2017
Wat een mooi eten met een superkundige bediening.Erg genoten en zeker snel weer eens terug!Eten ziet er zooo mooi uit en een kleine hoeveelheid zodat je ook echt wilt proeven wat er op je bord ligt.Mooie wijn erbij en je hebt een topavond
WJPW P.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2017
Net als vorig jaar met de AH-actie naar Merlot geweest. En ook op maandagavond zit het helemaal vol met mensen die van deze actie gebruikmaken.

De vorige keer vonden we het 3-gangendiner een beetje magertjes. We hadden nog trek bij vertrek. Dat was deze keer helemaal niet zo. Het dessert met veel chocola was vrij machtig.
Het hoofdgerecht heeft veel vlees, 3 stukken varkensvlees. Mooi vlees, heerlijke jus. De garnituren, waar Merlot nogal eens overdadig mee is, ontbraken hier grotendeels.
Het voorgerecht vonden we de topper van de avond. Een makreeltaartje met rammenas en komkommer, in een erg goede bouillon.

We hebben weer genoten. Mooie gerechten, heerlijke wijnen. Toch zouden we hier buiten de acties om niet snel reserveren. Voor een 4-gangendiner betaal je normaal 50 euro. Dat is fors.
Bea V.
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2017
Een echt "verwen"-avondje! Verrassende combinaties van gerechten en wijnen in een uitstekende ambiance.
Wij zijn echte fijnproevers en Merlot staat inmiddels hoog op onze voorkeurslijst.
Marion Batstra .
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2017
Zeer tevreden en de kwaliteit is steeds uitstekend vandaar ik graag dit restaurant bezoek. ik raad iedereen aan dit restaurant te bezoeken.
Amarjit V.
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2017
Goede keuken, mooie opmaak van de gerechten, prettige bediening. De inrichting van het restaurant is stemmig door de donkere kleuren, uitnodigend. Geen storend geluid van muziek; je kunt met de tafelgenoten gewoon een gesprek voeren.
marjolein F.
  • Datum van je bezoek: 10 okt. 2017
Lekker eten, heerlijke wijn, vriendelijk personeel. Goeie tent!
Gretha L.
  • Datum van je bezoek: 10 okt. 2017
Vriendelijke sfeer en bediening en erg klantgericht. Top restaurant met hele mooie inrichting die je verbeelding laat spreken!
Ellen_Spoor .
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2017
Via AH restaurantactie. Erg leuk om Merlot eens van binnen te zien en van het eten en drinken te genieten. Heerlijk gegeten in prettige omgeving.
Peter-Paul H.
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2017
Nette persoonlijke ontvangst gevolgd door een heerlijke avond. Wij hadden het proefmenu en bij elke gang was het een aangename verrassing. Wat heel fijn is dat ze ook halve glazen wijn schenken. Zo kan bij elke gang een bijpassende wijn gedronken worden. De service was uitstekend. Zeer vriendelijk en correct en er werd uitgebreid verteld wat we op ons bord en in ons glas kregen. De prijs is stevig, maar je krijgt er veel voor terug.
Gies J.
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2017
Fantastisch gegeten! Bediening was ontspannen en los, maar wel zeer professioneel. Wijn - spijs combinaties waren erg goed. Mooie gerechten met interessante smaakcombinaties. Tempo waarin de gerechten geserveerd werden was rustig maar prima. Al met al een heerlijke avond gehad.
Noele V.
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2017
We hebben genoten van een heerlijke 4 gangen verassingsmenu met mooie bijpassende wijnen. De gangen werden mooi opgediend en smaakten verukkelijk. De huisgemaaklte risotto is een topper. De bediening was goed; ontspannen en goed geïnformeerd. Een absolute aanrader!
paultimmermansadvies .
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2017
Uitstekende ontvangst, prettige sfeer, voorgerecht goed, hoofdgerecht matig,dessert matig, mooie wijn, bediening heel prettig.
Jeroen W.
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2017
Heerlijk gegeten, zoals we gewend zijn bij Merlot. Topservice en mooie wijn-spitscombinaties. Altijd verrassend ! Aanrader !!