Over het restaurant Merlot

Merlot huist alweer sinds 2003 in een mooi oud en gerestaureerd pand aan de Grote Koppel in Amersfoort: vlak bij de oude binnenstad.

Onze Chef en zijn brigade laten graag zien hoe zij te werk gaan: stomende ovens – pruttelende stoverijen – inkokende “jus de veau” en de geur van vers gebakken brood en vlees doen de smaakpapillen al tintelen.
Verwacht geen “buigende pinguïns” maar wel prettige gastvrouwen en heren die er alles aan willen doen om u een mooie tijd in ons restaurant te laten beleven. De basis is vooral veel plezier, gecombineerd met een gezonde dosis passie en professionaliteit. Graag ontvangen wij u met een warme hand: welkom!

Meer informatie over restaurant Merlot

Ns Amersfoort Centraal op 15 minuten loopafstand, Bus vervoer op 5 minuten loopafstand
  • Kom je met de auto?
    Parkeren bij parkeergarage het Eemplein
  • : Parkeergarage & Betaald parkeren in de buurt (Parkeren in de parkeergarage "het Eemplein"

Maandag t/m Zaterdag 17:30 - 21:30
Zondag Gesloten

Uitmuntend
9,2

Jouw recensie over het restaurant Merlot

Else V.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2018
We hebben een 5-gangen menu gegeten. Met name de eerste twee gerechten waren bijzonder. De bijpassende wijnen waren erg goed!
Corrie P.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2018
Heerlijk gegeten. Hadden een 6 gangen verrassings menu. Bediening vlot en zeer vriendelijk. Komen hier ook zeker terug
Mame M.
  • Datum van je bezoek: 20 mrt. 2018
In het kader van de restaurantweken zijn we gaan eten bij Merlot in Amersfoort.
We hebben dit keer het standaard driegangenmenu uitgebreid met een tussengerecht.

Het restaurant ligt aardig, aan het water en dichtbij een groot winkelcentrum aan de rand van het centrum van de stad. De bediening is vriendelijk en klantgericht. “Leuk” zouden we willen zeggen met een knipoog naar onze gastheer. Het interieur is modern.

Voor de maaltijd kregen we een amuse en bij de voorgerechten lekker warm brood met beurre noisette dat ook nageserveerd werd.
De keuze in non-alcoholische drankjes was helaas weer vrij beperkt. Zelfs alcoholvrije wijn werd niet geserveerd in dit toch in wijn gespecialiseerde restaurant. Het water kwam uit een eigen fles (tegen een klein bedrag).

Het eten was goed. Kleine porties (dus er was voldoende ruimte voor het tussengerecht van risotto met parmezaanse kaas), netjes opgemaakt, maar dat hoort erbij tegenwoordig. De smaken waren goed, al waren de pareltjes in de amuse en de vis in het voorgerecht te kort uit de koelkast. Op kamertemperatuur waren de smaken beter tot hun recht gekomen.

Voor het hoofdgerecht konden we kiezen uit is of vlees. De vis van mijn disgenoot was prima, mijn vlees bevatte te veel zenen waardoor het niet weg te krijgen was. Dat werd prima opgelost door mij daarna nog een visgerecht aan te bieden.

Het nagerecht was ook bescheiden qua volume maar mijn disgenoot, die een echte zoetekauw is, waardeerde de smaak als prima (o.a. chocola en karamel).

Al met al hebben we, ondanks de foutjes, lekker gegeten en een fijne avond gehad.
Sandra M.
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2018
Fantastisch. In dit restaurant begrijp je ineens het gezegde: Alsof er een engeltje over je toch piest. Prachtige gerechten, goede en vriendelijke bediening met verstand van zaken. Top!
marie-laure D.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2018
Wijnen zijn vrij duur, wel lekker. Eten was goed.
Remko B.
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2017
Alles was fantastisch, via vrienden terecht gekomen. Was heerlijke plek als verjaardagsverrassing????????
Frans S.
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2017
Heerlijk gegeten en gedronken verschillende heerlijke smaak sensaties. En een erg vriendelijke atente bediening.
Zeer zeker voor herhaling vatbaar
Lubert V.
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2017
Heerlijk gegeten met gebalanceerde gerechten met bijpassende wijnen. Met de allergie van mijn vriending zijn ze zeer goed omgegaan.
mieke N.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2017
WijJ WAREN HIER MET DE AH ACTIE ,onze verwachting lag hoog gezien de goede kwaliteit van dit restaurant in het verleden .Echter wij zijn teleurgesteld , het vorgerecht was met verschillende soorten rettich een ceviche van makreel ; de portie was echter minimaal een echt proeverijtje. De wijn was prima , de toelichting op de wijn was enthousiast . Ten kwam het hoofdgerecht dat bestond uit een stukje varkenswang , een stukje varkenslende en nog een ander stukje varkensvlees met een sausje ; helaas was het gerecht meer lauw dan warm jammer voor een hoofdgerecht , verder was de portie zo minimaal zonder enige bijgerechtjes , zodat wij op de vraag of het smaakte helaas met nee hebben moeten antwoorden . Wij kregen toen een nieuw hoofdgerechtje een entrecote , helaas wederom zonder bijgerechtjes . Het toetje hebben wij niet genomen . De bediening was zeer vriendelijk en attent , de wijn was goed , maar de gerechten vonden wij qua smaak en hoeveelheid beneden niveau. Helaas
Marco J.
  • Datum van je bezoek: 15 nov. 2017
Eerste kennismaking met Merlot. Na vele goede verhalen hier een tafeltje voor 2 geboekt. Heerlijk 6 gangen-diner. Mooie zaak, leuk zo'n open keuken, grote ramen en chique interieur. Amuses waren lekker. Kroepoek van aardappel, aardappelschuim en (sosa smokepowder?) rookpoeder. Krokantje met een zachte mousse en ansjovis was spot on. Precies mijn smaak. Brood was nog warm, de beurre-noisette boter bijzonder luchtig. Leuk om te horen hoe ze dat gedaan hadden.

Voorgerecht van makreel was voor mij de topper van de avond. Lekkere structuren van radijs en rettich met ingelegde groente & makreel. Ik zou persoonlijk voor een kommetje kiezen ivm met de dashi dan hoef je je bord niet zo scheef te houden :-)
Kabeljauw met kreeft mousse en schuim lekker had voor mij wat warmer gemogen. Vervolgens een raviolo gevuld met paddenstoelen, 2 halve aardappeltjes, salie en spinazie. Zeer klein, geur was smaak opwekkend maar voor mij niet vullend genoeg. De koningsboleet wat mijn favoriete paddenstoel is was niet prettig te eten met zoveel (cayenne/chili?) kruiden erop.
Bij de andere tafels zagen we risotto voorbij komen. Scoorde al punten toen we zagen dat wij dit ook kregen. Helaas was dit wel de domper van de avond. Te gare risotto, met een overdaad aan kaas. Jammer. Hoofdgerecht van varken, kalfswang, kruidensaus goed gegaard. Gooi er een beetje maldon op en het was perfect. Het 63 graden eitje leuk bedacht maar had voor mij niet veel toe te voegen.
Dessert van kokos, mango, en chocolade. Leuke speelse structuren met name de zachte elementen hadden 't meeste smaak.
Het geheel was wel teveel kokos.

Een zaak met veel potentie, jong personeel en aandacht voor eten, presentatie en wijn. Wellicht tot een volgende keer.
Herman E.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2017
Voorafgaand aan de film met vrouw en dochter gegeten in Merlot.
Verrassend leuke locatie, fijne rustige inrichting.
Prima ontvangst, waardoor je je direct welkom voelt.
Mooie gerechten met de nodige verrassende elementen.
Ook bij wijnkeuze wordt regelmatig een ongewone, maar aangename uitstap gemaakt.
Zeer aan te bevelen!
Jaco V.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2017
Genoten van een heerlijk en perfect op elkaar afgestemd 6 gangen diner met voortreffelijke wijnen. Groot compliment voor dit Top team.
Hans R.
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2017
We hebben hier heerlijk gegeten. Geweldige bediening in een prachtige ambiance. Een echte aanrader voor een bijzonder diner.
Paul E.
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2017
Zeer gastvrij en een warm welkom. Heerlijk eten en lekkere wijnen met een leuke uitleg. Daarnaast is de acoustic erg prettig, waardoor je elkaar goed kan verstaan. De sfeer is huiselijk en warm. Een absolute aanrader
Lex B.
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2017
Voor de tweede keer dit jaar met partner met AH naar Merlot . Voorgerecht was prachtig opgemaakt en heerlijk van smaak. Ook de als hoofdgerecht gekozen victoriabaars en "verschillende bereidingen van Gaasterlands kruidenvarken" smaakten bijzonder goed. Dat gold zeker ook voor het nagerecht. Wijnarrangement iets duurder (ca 7 Euro per glas), maar wel voortreffelijk gekozen en goed uitgelegd. Opvallend was, dat op een maandagavond, de hele zaak vol zat. Geen tafel meer onbezet. Kortom, Merlot blijft een aanrader!!
ConnyvandenBerg .
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2017
Heerlijk met 4 personen gegeten, 1 persoon gluten, koemelk en geraffineerde suikervrij. Dit werd zo goed opgepakt, prachtige en smaakvolle gerechten! Perfecte bediening!
arjavanvelzen .
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2017
Wat een mooi eten met een superkundige bediening.Erg genoten en zeker snel weer eens terug!Eten ziet er zooo mooi uit en een kleine hoeveelheid zodat je ook echt wilt proeven wat er op je bord ligt.Mooie wijn erbij en je hebt een topavond
WJPW P.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2017
Net als vorig jaar met de AH-actie naar Merlot geweest. En ook op maandagavond zit het helemaal vol met mensen die van deze actie gebruikmaken.

De vorige keer vonden we het 3-gangendiner een beetje magertjes. We hadden nog trek bij vertrek. Dat was deze keer helemaal niet zo. Het dessert met veel chocola was vrij machtig.
Het hoofdgerecht heeft veel vlees, 3 stukken varkensvlees. Mooi vlees, heerlijke jus. De garnituren, waar Merlot nogal eens overdadig mee is, ontbraken hier grotendeels.
Het voorgerecht vonden we de topper van de avond. Een makreeltaartje met rammenas en komkommer, in een erg goede bouillon.

We hebben weer genoten. Mooie gerechten, heerlijke wijnen. Toch zouden we hier buiten de acties om niet snel reserveren. Voor een 4-gangendiner betaal je normaal 50 euro. Dat is fors.
Marion Batstra .
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2017
Zeer tevreden en de kwaliteit is steeds uitstekend vandaar ik graag dit restaurant bezoek. ik raad iedereen aan dit restaurant te bezoeken.
Bea V.
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2017
Een echt "verwen"-avondje! Verrassende combinaties van gerechten en wijnen in een uitstekende ambiance.
Wij zijn echte fijnproevers en Merlot staat inmiddels hoog op onze voorkeurslijst.