In Park Frankendael, wat mij betreft het mooiste park van Amsterdam, vind je in het allerlaatste buitenhuis van Watergraafsmeer Huize Frankendael dit prachtige en bewuste restaurant. Hier koken ze volgens het Slow Food principe, wat inhoudt dat ze koken op een manier dat bijdraagt aan een goed, schoon en eerlijk voedselsysteem. Zo werken ze alleen met vis Goede Vissers, deze vangen vis namelijk met respect van de zee, vlees van de Lindenhof en gebruiken ze veel groen dat geplukt wordt uit hun eigen tuin. Chef Marc Wunderink weet mooie bordjes met veel groen op tafel te zetten die je in hun fantastische tuin of binnen in de sfeervolle ruimte kunt oppeuzelen.

Geschreven door: Susam Pang van BySam.nl
Fotografie door: Susam Pang van BySam.nl

INSIDER tip

Tip van bySam: Op een warme dag kun je jezelf installeren op hun verborgen terras met wat lekkers te eten en te drinken. Restaurant Merkelbach is namelijk zowel open voor de lunch als tijdens het diner. Wedden dat de stadse drukte opeens heel erg ver weg lijkt?

Meer informatie over restaurant Merkelbach

Tram 9 vanaf Centraal Station

Maandag 08:30 - 18:00
Dinsdag t/m Zaterdag 08:30 - 23:00
- Ontbijt 08:30 - 15:30

Jouw recensie over het restaurant Merkelbach

Wim B.
  • Datum van je bezoek: 15 dec. 2018
Mooie locatie in de Watergraafsmeer, goede sfeer, plezierig personeel, heerlijk eten en prima wijnen. Tja, wat wil je nog meer en dat op een zeer koude avond (15-12-2018)
hanna W.
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2018
Zijn hier vaak tot volle tevredenheid geweest, maar deze keer ging veel mis.
Bediening gedeeltelijk niet ter zake kundig.
keuken : pasta met citroën ricotta hoort niet met tomatensaus geserveerd te worden.
Fred H.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2018
Heel plezierig gedineerd met verrassende gerechten en prima bediening in een sfeervol restaurant.
Mirjam V.
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2018
Het eten was heerlijk, maar heb hetzelfde gegeten als 2 weken geleden. Navraag leert dat het menu maar 1x per maand verandert en dat is niet sterk. Er werd ons alleen verteld dat er een 5-gangenmenu was, pas toen wij ernaar vroegen kregen wij te horen dat een 3-gangenmenu ook mogelijk was. Personeel bedoelt het goed en is vriendelijk, maar moet nog veel leren. We moesten lang wachten tot er na aankomst iemand naar onze tafel kwam en de uitleg over de gerechten en wijnen duurde zo lang dat het ijsbolletje van het nagerecht al flink gesmolten was voordat we daaraan konden beginnen. Ook niet goed als de wijn pas uitgeserveerd wordt nadat het gerecht is uitgeserveerd. Maar we blijven hier zeker komen!
Borracha V.
  • Datum van je bezoek: 4 sep. 2018
Prachtige locatie, heerlijke lunch en heel prettige bediening. Kortom, een uitstekende voortzetting van een supermooie dag.
Anne M.
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2018
Het eten is prima, maar de service is zwaar teleurstellend.
We hadden een 3 gangen lunch gereserveerd en na 30 min. kwam ze eindelijk een keertje langs.
Tussen het tweede en derde gerecht hebben we ook minstens 30 minuten gewacht. Het is dat we erom vroegen, anders zou het nog langer duren. Volgens mij had de kok het allang klaar gemaakt, maar de service liet op zich wachten. Wat een geweldige ervaring zou moeten zijn is teniet gedaan door de waardeloze service. Het eten is lekker, maar met een goede service zou het een fantastische ervaring zijn geweest en nu zou ik het absoluut NIET aanraden. Bejaarden zijn waarschijnlijk sneller dan deze twee jonge mensen die hier in de bediening werken.
Gerbrand B.
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2018
Zeer bijzonder eten op een zeer bijzondere lokatie! Zowel qua smaak, kleur, samenstelling, proportionering, volgorde..het klopte allemaal als een bus. Het weer hielp, zeker, maar waar vind je, zeker in Amsterdam, een plek waar de kruiden en de bloemen die voor je ogen door de keuken uit de tuin worden geknipt even later op je bord terug vindt? Het is lang geleden dat we zo genoten.
Jan Pieter K.
  • Datum van je bezoek: 3 aug. 2018
Heerlijk gegeten. De gerechten zijn kleine porties, die erg lekker smaken en mooi worden opgediend.
Attent en vriendelijk personeel. Het is altijd speciaal om met mooi weer buiten in de tuin te eten.
Willem H.
  • Datum van je bezoek: 3 aug. 2018
Teveel personeel voor een feestje aan de andere kant van het gebouw leidde de aandacht af van de reguliere gasten. Wij hebben overigens genoten van het eten en de ambiance!
M.W.F. H.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2018
Vast “menu van de chef”. Wij namen een 3 gangen-menu, dat uit (te) kleine gerechten bestond. Het hoofdgerecht bestond uit groenten met een summier stukje vlees. Voor de tafelgenoot als extra gang toch maar een kaasplankje besteld, hetgeen voldoende hoeveelheid was, maar onzorgvuldig “opgemaakt”.
De bediening was duidelijk niet gecharmeerd van onze vragen, maar herstelde zich later gelukkig.
Voor wie van de moderne restaurant-aanpak houdt, waarschijnlijk een fijne gelegenheid!
“Ieder zijn smaak”!
Marieke '.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2018
Prachtige tuin en fijn eten
Cora G.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2018
Je waant je in een buitengebied terwijl je midden in Amsterdam zit. Zalige luxe. Lunchkaart mag meer keuze bieden. Al was de huidige keuze al heerlijk
Silvana L.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2018
Vriendelijk maar onprofessioneel personeel! Meerdere keren om bestek moeten vragen, geen servetten op tafel. Iets meer aandacht was fijn geweest. Jammer erg mooie locatie met lekkere borrelhapjes.
Nathalie L.
  • Datum van je bezoek: 4 jul. 2018
Heerlijk in de tuin onder een parasol zitten lunchen, waar kan dat anders met deze kwaliteit, prijs en stilte in Amsterdam
Ari V.
  • Datum van je bezoek: 4 jul. 2018
We zijn zeer tevreden over onze Lunch, buiten bij Merkelbach, om een lange vriendschap te vieren. Mooie sfeer qua ambiance, qua omgeving en qua service.
Sander D.
  • Datum van je bezoek: 4 jul. 2018
Zeer layd-back sfeer, geweldige gerechten. Bij de vegetarische zeewier pasta schrokken we wel van de zoute smaak maar, in combinatie met de bijgaande saus precies goed.
Liesbeth K.
  • Datum van je bezoek: 4 jul. 2018
De locatie is schitterend. Eten niet bijzonder. Toiletten en weg daar naar toe sleets. Een dergelijke parel van een gebouw verdient een betere aanpak van de binnenkant.
Jane N.
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2018
Het eten was van hoge kwaliteit en lekker vers (hoewel ik niet echt van het vissoep genoot — alles gepureerd). Iedereen was relaxed en toch professioneel, en het eten op het tuin terrasje was ongelofelijk fijn, onder een perenboom. Ik maak plannen om vaker te gaan, zeker door het mooie terras !
Karen K.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2018
Voor het eerst sinds jaren hebben we in een restaurant gegeten waar het eten echt niet lekker was.
We hadden een vijfgangen menu genomen.
De gerechten waren gekunsteld en wat smaak betreft niet op elkaar afgestemd. De visgerechten vonden we matig en de zeewolf was niet vers. Het vlees wisselde van kwaliteit. Sommigen hadden een prachtige entrecote, de ander trof een taai stuk.
Eigenlijk was geen van de gerechten écht lekker.
We hebben aan tafel bij elk gerecht onze teleurstelling bericht en het eten deels teruggestuurd. Aan het einde kwam er een fikse nota van ruim 400 euro (7 personen) en kon men er verder niets meer aan doen.
Wij eten er niet meer. Jammer want het is een prachtige plek.
henk D.
  • Datum van je bezoek: 21 jun. 2018
Een fijne frisse zaak met heldere biologische gerechten. Mooie porties en interessante keuze. In het klassieke gebouw in Park Frankendael. Aanrader voor kalme lunch. Espresso fortissimo!