Meliefste

Wolphaartsdijkse Veer 1 4471 ND Wolphaartsdijk Nederland Kaart

Over het restaurant Meliefste

Gastronomisch genieten aan het Veerse Meer

Chef Thijs Meliefste laat zich met zijn vrouw Anuschka inspireren door de natuurrijke omgeving van Restaurant Meliefste. Het menu is een afspiegeling van de Zeeuwse natuur. In Wolphaartsdijk kent iedereen de gastronomische geschiedenis van deze bijzondere plek. Thijs en Anuschka geven hier op een gastvrije manier hun eigen invulling aan. Sfeervolle inrichting, excellente en mooi opgemaakte gerechten, snelle en professionele service, het wordt allemaal erg gewaardeerd.

Meer informatie over restaurant Meliefste

Pieter J.
  • Datum van je bezoek: 27 apr. 2017
FamThaler .
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2017
Wij zijn bereidt om 2 uur te rijden in de wetenschap dat wij daarna op een hoog niveau culinair verwend gaan worden. Van de vele amuses tot en met de koffie met friandises, alles is van een even hoog niveau. Het is slechts een kwestie van tijd dat de recensenten van Michelin hier neerstrijken en Meliefste belonen met tenminste één ster. Wij zien uit naar het volgende bezoek en de gerechten die Thijs en zijn team dan weer met liefde voor ons klaargemaakt hebben. Chapeau!!!

Fam Thaler Haarlem
Annik F.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2017
Peter Z.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2017
Geweldig restaurant met prachtige gerechten. Alles is zeer creatief opgemaakt. Erg smaakvol en geweldige combinaties. Mooie wijnen met een perfecte uitleg door de sommelier. Een zaak om terug te komen. In de toekomst sterwaardig. Een minpuntje is misschien dat er heel veel verschillende mensen van de bediening aan tafel komen, dit deed in onze ogen wat rommelig aan. De geweldige (6) amuses werden in onze ogen wel erg snel achter elkaar opgediend. Verder niets dan lof.
Abraham J.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2017
Zeeuwse TOP, één van het beste restaurant van Zeeland.
Pdm .
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2017
Van bij het begin worden je smaakpapillen verwend. Eerst door de verschillende hapjes, die, buiten het feit dat het echte kunstwerkjes zijn, ook nog eens erg lekker zijn. Dan hadden wij het 6 gangen menu genomen en het ene was al beter dan het andere. Er viel werkelijk niets op aan te merken. Onze complimenten aan de chef, zijn vrouw en hun team.
Hans N.
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2017
Een fantastisch menu, mooie afwisseling van vis, vlees en schaal&schelpdieren. Perfect aangepast aan de wensen van ons gezelschap: zeer creatieve vegetarische varianten op de gerechten.
Birgitte V.
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2017
Het is een feest om hier te mogen eten!
Wat een heeelijke gerechten, fantastische bediening, lekkere wijnen en een leuke sommelier!
Martine M.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2017
We zijn er voor de vijfde keer gaan eten.Ze worden alleen maar beter.Aan elk gerecht besteden ze veel aandacht.Vanaf de eerst amuse tot aan de koffie.Wij zijn fan!!!
Karin D.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2017
Kleine gerechtjes, mooie en subtiele combinaties van smaken en texturen. Mooi opgemaakte borden. Michelinster-waardig. Aanrader.
vonkje .
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2017
Het is hier een ware smaak sensatie. En daarbij uiterst vriendelijke bediening; je voelt je helemaal welkom. Een aanrader voor diegenen die van bijzondere gerechten houden op heel hoog nivo.
Jos V.
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2017
Heerlijk eten uit de streek, gastvrij onthaal en bediening, met prachtig uitzicht over het Veerse Meer. Wat wil je nog meer? (lelijk rijm) Op naar de eerste, verdiende, ster!
Wim B.
Ontzettend genieten hier!

We zijn zwaar onder de indruk. Meer dan tevreden verlieten we Meliefste. We vermoeden dat ze in de toekomst als een komeet omhoog zullen schieten in de annalen van Michelin, want hier wordt ronduit uitmuntend gekookt. De bediening is erg gastvrij, attent en uitstekend op de hoogte van wat er in de keuken plaatsvindt. Sommelier heeft perfecte passende wijnen uitgezocht bij de gerechten. Onze welgemeende complimenten!
Wim.
Margriet B.
  • Datum van je bezoek: 3 apr. 2017
Een zeer smakelijke ervaring. Wat een smaakverrassingen!
Het wijnarrangement is een aanrader. De gekozen wijnen zijn in volkomen harmonie met de gerechtjes.
Een heerlijk adres: om vaker te bezoeken!
Filip H.
  • Datum van je bezoek: 3 apr. 2017
Mooie locatie waar we genoten hebben van super lekkere gerechtjes.
De bediening was vlot en zeer vriendelijk, een echte aanrader!!
Rietjes .
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2017
Het was in één woord: Heerlijk!
Super lekker gegeten. 8 gangen diner en 6 amuses in een aangenaam tempo genuttigd.
En elke gang was weer een belevenis en een smaaksensatie.
Zeker voor herhaling vatbaar!
Jack V.
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2017
De hele avond bij Meliefste was in een woord geweldig. De bediening was vriendelijk en zeer attent. De gerechten en de wijn vormden een mooie combinatie. De presentatie en het verhaal bij de wijnen paste mooi in de sfeer van de avond. Kortom een aanrader!! We gaan zeker nog eens terug.
Annelies O.
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2017
We hebben genoten! En wat een mooi rettas hebben jullie,we komen zeker een keer terug, maar dan op de fiets kunnen we gelijk met het pontje varen......
Dankjewel
Nicole F.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2017
Ge-weldig! Mooie gerechtjes, bijzondere creaties, heerlijke sfeer en prachtige wijnen. Kortom, een topavond in goed gezelschap. Dank!
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 12 feb. 2017
Nog maar amper twee jaar geleden geopend, vanaf de start een groot succes. De eerste verbouwing zit er inmiddels op. Het restaurant heeft een aardige metamorfose ondergaan. Lounge en barruimte zijn opgeofferd voor het vergroten van het restaurant gedeelte. Zwart is de belangrijkste kleur geworden waardoor het binnen wat donkerder geworden is, hierdoor is er aan de verlichting veel aandacht geschonken, fijn! Aan de ene zijde ronde tafels die keurig met linnen zijn ingedekt en met ruim voldoende afstand van elkaar staan. Aan de andere zijde voornamelijk rechthoekige tafels die geschakeld kunnen worden zodat ook grotere groepen terecht kunnen. De gevlochten stoelen hebben plaatsgemaakt voor zacht lederen kuipstoelen met goede pasvorm. Voor de bar is een zwart gordijn gehangen om het geheel nog iets rustiger en strakker over te laten komen. Een grote tweede verbouwing start volgende week, de keuken, waarin inmiddels zes personen actief zijn zal flink wordt vergroot en gemoderniseerd. Het restaurant zal hierdoor zo’ n vijf weken gesloten zijn.

We hadden gereserveerd voor een lunch op een zondag, in een uitverkocht huis. We werden begeleid naar een tafel langs de wand. Het menu kiezen was nog niet zo makkelijk (allemaal lekkere ingrediënten) uiteindelijk gingen we voor de zeven gangen.
Als aperitief een champagne, de les Mugiers extra brut van Francis Boulard die uitstekend beviel.
De eerste amuse was een koekje van oude kaas met ertussen een vulling van mimolette, zacht krokant mooi op smaak. Gevolgd door een krokantje van kippenhuid met erop schaafsel van eigeel, erg lekker.
De derde amuse was keurig gepresenteerd op een gedroogde makreel. Stukjes gepekelde makreel daarna gebrand en gelakt met trompet de la mort, hierop citroenzeste met hennepzaadjes. Zachte textuur en mooi vol van smaak.
Als laatste het bekende hoorntje van van filodeeg gevuld met een crème van kippenlever, gel van algen en afgewerkt met forelkuit, ook weer erg lekker met goede textuur.

De eerste begeleider werd door Geert Rutten behoorlijk uitgebreid met een goed verhaal gepresenteerd. Een droge witte Bergerac van Chateau le Payral een elegante sappige wijn met een toets van appel. Thijs presenteerde zelf zijn keurig gedresseerde gerecht. Sashimi van coquille in een bieslookolie, afgedekt met plakjesappel en gelpareltjes van sherry, afgekruid met verse geplukte kruidjes en takjes rood hoorntjeswier, aan tafel afgewerkt met een saus van gefermenteerde appelsap waarin een vleugje codium. Een hele verfijnde smakencombinatie die mooi in balans was en die door de wijn keurig werd ondersteund. (9.5)

Verder met Spaans wit van het huis Marques de Gelida, verrassend complex met subtiele zuren. In een zwart schaaltje een oester op een mayonaise van oester en een crème van gefermenteerde aardpeer afgedekt met een gelei gemaakt van het oestervocht voor een subtiele bite. Verder nog een krans van takjes verse dille, aan tafel afgedekt met een saus van wei en bieslook. Verfijnd, complex met veel smaak overgangen waarnaast de wijn keurig in balans was. (9.6)

Door naar Zuid Afrika met een Chenin Blanc 2016 van het huis Joostenberg, heerlijk aroma met tonen van tropisch fruit en een hint van vanille, erg lekker. In een zwart schaaltje een geschroeide langoustine staart gelakt met een reductie van de koppen van de langoustine, ernaast een crème en couscous van bloemkool, gehakte hazelnoot, hele frisse mayonaise van langoustine, ringen van gepekelde sjalotjes en poeder van ui. De langoustine was lekker sappig en mooi op smaak. Het garnituur was verrassend lekker, fris en smeuïg met subtiele bite, de bloemkool en hazelnoot combineerden uitstekend. De wijn vulde het gerecht aan met zijn heerlijke aroma. (9.8)

Weer terug naar Spanje met een Cantayano 2014 gemaakt van Verdejo geplukt van 30 jaar oude stokken, vol en complex met tonen van rijpe appel en meloen. Op het groene bord een stukje op 52 graden gestoomde grietfilet met erop een stukje krokant gefrituurde boerenkool ernaast een crème van knolselderie met plakjes rauwe champignon en een vinaigrette van spekjes. Smaken van het seizoen die op verfijnde wijze bij elkaar gebracht zijn. De cuissons van de griet was perfect, de boerenkool zorgde voor een subtiele bite. Genieten weer. (9.5)

Over naar rosé (hoewel de bedoeling was om een witte te maken) met een Griekse Pata trava gemaakt van Xinomavro van Ktima Ligas. Biologisch gemaakt en ongefilterd, fris, aards en beetje boers met een toets van rode bes. Eigenlijk net zo speciaal als het gerecht. Gerookt hertenhart met karnemelkstampers en spruitjes, om in de winterse sfeer te blijven. Het favoriete gerecht van Thijs. De bereiding van het hart neemt ongeveer anderhalve week in beslag. Het wordt eerst gepekeld, gedroogd en gerookt waarna het over het gerecht wordt geschaafd. Op het gerecht nog toefjes gel van appelazijn en een poeder van zwarte bes. Het lekkerste stamppotje dat ik ooit gegeten heb. Het hertenhart is vooral aanwezig als rokerige toets in het aroma. Het gerecht is lekker fris en smeuïg, de wijn was keurig in balans. (9.7)

Over naar rood met een gekarafeerde Spaanse Bobal 2015 van het huis Clos Lojen, fris bessenfruit met een medium body en een vleugje hout. Uit de keuken twee stukken van de in hooi gerijpte duivenborst (hooi om te conserveren) met ernaast gedehydreerde en gerookte rode biet, makaron schotsen van rode biet waarop toefjes gel van gefermenteerde knoflook en zwarte bes, verder nog “aarde” van mout en as van prei, aan tafel afgewerkt met een jus van de duif. Cuisson van de duif was top, ondanks de rijping toch geen levertoets, prima! Mooie aardse smaakaccenten in het garnituur die de wijn aanvulden. Het was weer even heel stil aan tafel. (9.6)

De dessertwijn was een Storico Vermouth di Torino volgens het originele recept van Giulio geserveerd met een blokje ijs, rond en kruidig met een klein bittertje in de afdronk. Op het bord structuren van chocolade, crème, crumble en dunne krokante plaatjes, ertussen twee quenelles ijs van zuring, toefjes gel van munt en poeder van matcha thee. Een hele originele smakencombinatie die zeker niet te zoet was en waarin de matcha en zuring beide goed te proeven waren. De Vermouth sloot verrassend goed aan en completeerde het gerecht. (9.6)

De leuke Belgische patissier overgenomen van “In de Wulf” presenteerde zelf de friandises. De karamel van beenmerg en het tarteletje gevuld met crème van gefermenteerde appel hadden beide een originele en bijzondere smaakbeleving. Partner was onder de indruk van de meloenbereiding.

Bediening was uitstekend verzorgd, op een ontspannen informele wijze ondanks het uitverkochte huis. Anuschka Meliefste is een hele zachtaardige maître. Geert Rutten een sterke sommelier met een goed verhaal en keurige wijnselectie. Thijs presenteerde zelf de gerechten met gedetailleerde uitleg, super!

Prijs-kwaliteitsverhouding blijft ondanks de kleine verhoging uitstekend.

Thijs blijft zijn eigen signature doorontwikkelen. Ditmaal meer winterse smaken en iets rijkere gerechten. Allemaal met uitgekiende, moderne bereidingen die allemaal net even een wat andere smaakbeleving opleverden. John (verwende gourmand) die met hoge verwachtingen vertrok was aangenaam verrast dat zijn verwachtingen zelfs overtroffen werden. Een zaak om vaak naar terug te keren. Aanrader voor fijnproevers, verantwoorde eters, wijnliefhebbers en levensgenieters. Bedankt!