Meliefste

Wolphaartsdijkse Veer 1 4471 ND Wolphaartsdijk Nederland Kaart

Over restaurant Meliefste

Gastronomisch genieten aan het Veerse Meer

Chef Thijs Meliefste laat zich met zijn vrouw Anuschka inspireren door de natuurrijke omgeving van Restaurant Meliefste. Het menu is een afspiegeling van de Zeeuwse natuur. In Wolphaartsdijk kent iedereen de gastronomische geschiedenis van deze bijzondere plek. Thijs en Anuschka geven hier op een gastvrije manier hun eigen invulling aan. Sfeervolle inrichting, excellente en mooi opgemaakte gerechten, snelle en professionele service, het wordt allemaal erg gewaardeerd.

Meer informatie over restaurant Meliefste

Maandag 12:00 - 22:00
Dinsdag en Woensdag Gesloten
Donderdag t/m Zondag 12:00 - 22:00
9,1
Voordelig
PaulteBooij .
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2016
Vanavond gegeten met me liefste bij Meliefste, goed eten, goed drinken, goede sfeer. Had me geen betere plek kunnen wensen. Gerechten worden in losse ambiance door een uitstekende brigade geserveerd. Kennis gecombineerd met een ontspannen houding, altijd goed en mede daardoor het gevoel dat je welkom bent. Een paar jaloersmakende foto's van de stuk voor stuk heerlijke gerechten naar vrienden gestuurd. Kortom Meliefste in wolphaartsdijk de moeite waard om een behoorlijk stuk voor om te rijden
Michel D.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2016
Geweldig diner gehad met geweldige gerechten en prachtige wijnen geserveerd door het meest gastvrije team olv Thijs en Anuschka.
Annick R.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Schitterende belevenis! Zeer attent en prachtige gerechten ! Je zit er mooi aan het water, in comfortabele stoelen te genieten van elke hap. Attente en leuke bediening. Bravo voor zoveel talent.
Roger M.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Een feest voor de smaakpapillen en voor de ogen! Bekwaam personeel met attente bediening. Aangepaste wijnarrangement in BOB formule zodat je toch niet te veel wijn hoeft te drinken en kundige sommelier kiest de juiste wijn bij de gerechten.
Elma K.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
Een schilderijtje op je bord!! Bij Meliefste is het niet alleen eten, maar smaak beleven.
Als je een keer wat anders wil dan het standaard food, dan is dit restaurant de place to be.
En een pluim voor de koks, het is vakwerk.
Claudia S.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2016
Heerlijk eten, bijzondere combinaties en heel verrassend, lekker, frisse dressing bij de mosselen, super coquilles met een heerlijke uienjus. Doorhebt vaste menu eet je dingen die je anders misschien niet snel kiest.
De wijn wordt geschonken en met veel passie verteld over de achtergrond ervan. Heel leuk!
Inrichting is beter dan eerst, ruime opzet waardoor je gezellig en toch heel prive en rustig zit te eten.
Geweldige ervaring!
Robert S.
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2016
Voor een jong restaurant als Meliefste gaat het wel heel erg snel : prima klandizie, goeie reviews en interessante nominaties. Zelfs een ster wordt niet onmogelijk geacht. Het eten was zonder meer top. In alle gangen was er sprake van een mooie variëteit aan ingrediënten en dus smaken. Zowel het vlees en de vis waren goed bereid en de opmaak was artistiek en een lust voor het oog. Alleen het kaasbordje viel wat uit de toon. In het wijnarrangement zaten een paar interessante Oostenrijkse wijnen. Jammer was het dat de interpretatie van ( de inmiddels zo geroemde) gastheer/vrouwschap niet strookte met onze ideeen daarover. Het was desalniettemin toch een aangename culinaire avond. Dat vond de gehele groep van twaalf personen.
Ilona P.
  • Datum van je bezoek: 22 sep. 2016
byzonder leuk en heerlijk gegeten. creatieve keuken en mooi opgemaakt. zeer smaakvol en attente bediening. .........wellicht een ster waard ..
Headezeeuw .
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2016
De absolute top in de regio in gekozen producten , smaak en wijze van serveren. Voor mij kan bedienend personeel het niveau niet bijbenen, maar daar hief je in de prijs kwaliteit verhouding nu ook weer niet te zwaar aan te tillen. Porties mi iets te klein , waardoor he al snel meer drinkt dan eet. Bijzonder adres.
Proevertje83 8.
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2016
Heerlijke gerechten die er uitzien als schilderijtjes. Lekkere bijpassende wijnen, en vlotte bediening. Ook de keukenbrigade laat zich regelmatig zien aan tafel om de gerechtjes toe te lichten.Echt een aanwinst voor Wolphaartsdijk.
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2016
Vorig jaar aangenaam kennis gemaakt, we zijn benieuwt naar de ontwikkelingen van dit jonge team. Het was prima weer, goede temperatuur, aangename bries en een getemperde zon waardoor het terras de beste optie was. Met uitzicht over de jachthaven en het water, mooi.

Als aperitief een Riesling van Siener uit de Pfalz die goed beviel. Het eerste hapje was een sandwich van kaaskoekjes met ertussen een crème van mimolette, erop een toefje frisse gel. Lekker hartig.

In een houten schaal die de natuur reflecteert vonden we, tussen het touw, twee kussentjes van gebrand brood, gevuld met een crème van piccalilly. Erg lekker, ietsje minder fris dan verwacht.

Een rariteit was de gedroogde wortel die geïnfuseerd was met wortelsap. Erop gerookt zout, toefjes gefermenteerde wortel, bloemen blaadjes, basilicum en duizendblad. Een hele speciale textuur, beetje taai maar mooi hoog op smaak, met aangename smaak accenten, verrassend.

Het lekkerste hapje werd gepresenteerd door de chef zelf. Op een schaaltje gevuld met stukken hout, tarteletje met Hollandse nieuwe afgewerkt met een royaal assortiment kruiden- en bloemenblaadjes. Heerlijk!

Als laatste een hoorntje van filodeeg gevuld met een crème van kippenlever, gel van algen en afgewerkt met forelkuit, ook weer erg lekker, de lever in de hoofdrol.

We waren gereed voor het echte werk, Geert Rutten (Sommelier) presenteerde op kundige wijze de eerste begeleider. Uit zuid Italië een Doride Ciro bianco van het huis De Luca gemaakt van Greco, die mij een beetje aan een appelwijn deed denken. Op het bord een mooie presentatie. Twee stukken makreel, die op gaan in het garnituur van doperwt, sugarsnap, groene asperge, verse kruiden en een granité van zuring, die de smaakmaker op het bord was. De groentes hadden een aangename bite, de granité was zoetzuur met een toets van groene appel en venkel, die de wijn positief beïnvloede. De makreel was mild, deze gaf het gerecht een aangename textuur. Een prima start.

Door met een Riesling 2013 van Siener, van de wijngaard Rotligend gelegen op de helling van de Kastanienberg. Duidelijk voller dan het aperitief, met een fijne mineraliteit, heerlijk. In een zwart schaaltje een stuk gelakte paling op een bedje van wakame met ernaast stukjes courgette en bundelzwammen in een dashi bouillon die heerlijk aangezuurd was. Afwerking met verse kruiden en een speciaal lila bloemetje (met smaak en textuur, wow!). De paling die normaliter de hoofdrol opeist werd nu één met het garnituur, erg goed gedaan De wakame zorgde voor een aangename bite, de wijn was keurig in balans. Genieten!

Uit Zuid Afrika een rijke Viognier met Chenin blanc 2015 van David en Nadia, beetje ingetogen aroma, vol in de mond met een toets van perzik. Op het bord een fleurige compositie met een grote geschoeide langoustine, structuren van wortel (heerlijk aangezuurd) en citrus afrikaantjes. Een speciale schroei bereiding overigens, want de langoustine was behoorlijk doorgegaard, een lekker sappige textuur en een ziltige toets, geweldig lekker. De zuren van de wortel hadden een smaak versterkende invloed op de wijn die met zijn rijke smaak het gerecht aanvulde, prima!

Even een klein overgangsgerecht voor het pièce. Stukjes kreeftenschaar in een basilicum bouillon overgoten met karnemelkstampers en takjes duizendblad. Erg lekker.

Rood uit Spanje (Priorat) in een kleurloze fles, de 4 Gotes 2014, kersenrode kleur met in het aroma tonen van bosfruit in de mond sappig met kruidigheid en een stevige afdronk. Op het bord een keurige balk van de lamsrug, ernaast een quenelle couscous met basilicum en groene olijven, een gebrande groene asperge, dubbel gedopte tuinbonen, stukjes zilverui en aan tafel afgewerkt met een kalfsjus. Het lam had een uitstekende cuisson en een milde smaak. De couscous was verrassend lekker (smeuïg met basilicum toets), evenals de gebrande toets van de asperge. De wijn werd soepeler naast het gerecht, hij vulde het gerecht aan, met zijn zuren en kruidigheid, een hele mooie ronde weer.

De dessertwijn (onlangs nog gedronken), Cerdon 2015 van Renardat-Fache, licht mousserend met in het aroma tonen van aardbei in de mond zacht met relatief weinig suikers. Uit de keuken een hele originele presentatie. In een zwart schaaltje een struik met takjes van koek met aan het eind toefjes gel van magnolia. Deze waren gestoken in een kogel ijs van magnolia welke op een bedje van mascarpone lag dat bedekt was met een poeder van witte chocolade. Magnolia kende ik van de parfums, dit proefde je ook, leuk. Lekker licht en fris, de wijn versterkte de smaak. Een speciale ronde weer.

Voor de laatste ronde waren twee wijnen geselecteerd. De eerste keuze van de sommelier had mijn duidelijke voorkeur. Dit was een hele speciale. Hij was reeds een week van tevoren open gemaakt, verrassend! Een Pinot Gris Maceration 2014 uit de Alsace, zonder enige toevoegingen gemaakt door Jean Marc Dreyer. Beetje troebel met een lichte rode kleur, complex aroma met tonen van aardbei en een hint van karamel, in de mond erg hoog in zijn zuren, wow. Uit de keuken een strakke presentatie, linten van rabarber op een bedje van verse aardbei, een quenelle aardbeien ijs in een saus van rode bessen. Hele mooie pure smaken die de wijn helemaal tot zijn recht deed komen, super.

Als afsluiter nog een krachtige espresso in een leuk klein kopje en een viertal lekkere friandises, waarbij de witte chocolade kogel gevuld met een vloeibare bolus in positieve zin opviel.

Bediening was uitstekend, op een ontspannen informele wijze, met Anuschka Meliefste als maître. Geert Rutten als sommelier, (een sterke aanwinst) met goede presentaties en een keurige wijnselectie. De inmiddels uitgebreide keuken brigade presenteerde zelf om beurten de gerechten, super!

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, vijf gangen menu €50,-, huiswijn €6,50, begeleidende wijnen €6,50 en koffiearrangement €4,50.

De keuken is doorontwikkeld. Waren we vorige keer al aardig onder de indruk door het gebruik van gefermenteerde smaakjes en verse kruiden. De balans, in het gebruik ervan, is geoptimaliseerd. Erg goede uitgekristalliseerde gerechten met prima cuissons, uitstekende smaakbalansen met ernaast uitgelezen wijnen die naadloos aansluiten. Wij worden fan en het volgende bezoek zal zeker minder lang op zich laten wachten. Niet dichtbij maar een reis waard.
PeerkeF .
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2016
Diner bij Meliefste met 4 personen.
Eén van ons koos het 5-gangen kreeftenmenu, de overigen namen 5 gangen van het menu "Reflectie van de natuur 2016".
We startten met 3 aperitiefs van het huis en een glas champagne, en lieten ons verrassen met 4 uitstekende amuses, waarvan de laatste (een hoorntje van filodeeg met kippenlevermousse en foreleitjes) mij in het bijzonder beviel.
Op tafel kwamen een mooi zuurdesembrood en gerookte boter.
Daarna kwamen de gerechten in een prettig tempo door. Gastvrouw en personeel gaven uitgebreid uitleg bij onze gerechten en bij de goed bijpassende wijnen van het arrangement, dat voor het kreeftenmenu was aangepast.
De kreeftgerechten vielen bijzonder in de smaak. Zelf was ik, evenals de overige tafelgenoten, enthousiast over de verschillende smaken en temperaturen van de makreel met "groene groentjes".
Het lam was wel zacht maar niet echt botermals, en de bijgeserveerde witte asperge was erg schriel. Dat hoeft niet in aspergetijd. De met daslook aangemaakte cuscous (risotto?) vond ik nat en niet erg smakelijk.
Van de 5 kaasjes als dessert waren er 3 erg specifiek van smaak, ik had er graag een pittig boerenkaasje bij gehad.
Inclusief water en de supplementen voor kaas en port liep de rekening voor 4 personen op tot net boven de 400,--, een redelijke prijs voor het gebodene.
Al met al hebben we hier uitstekend gegeten, de wijnen werden keurig ingeschonken vóór de gerechten verschenen, de bediening is attent en heeft verstand van zaken. Een goed adres op een mooie locatie aan de jachthaven in Wolphaartsdijk.
Collin H.
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2015
In één woord geweldig. Dit restaurant biedt wat onze streek hen biedt. Het team zoekt zelf de ingrediënten bij elkaar. Wat een creativiteit! Voor ons een eerste keer hier en we komen zeker terug.
Huis03 .
  • Datum van je bezoek: 19 okt. 2015
Hier enige tijd geleden met vier personen gegeten. Prettige, sfeervolle inrichting. Leuke, vriendelijke gastvrouw. Eten was verrukkelijk. De opbouw van de porties kon beter. Het menu bestond uit: Kroepoek van kaas, kikkererwtensaus en amandelen.
Watermeloen met colakruid.
Rettich met zeesla, gedroogd zee-ei en bieslook met een dressing van yoghurt. Krab met wortel en crème fraîche. Paling met savooikool, snijbonen en zilte plantjes. Poon met asperges en jus van kefirlimoen. Lamsvlees met artisjok, jus van het lam en auberginepuree.
Dessert van vlier-, berk- en sparmerengue. Kortom: verwennerij!
Gerben R.
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2015
Uitstekend gegeten en dito service. Smaken zijn top, met goede afwisseling. Leuk dat de keukenbrigade actief aan tafel verschijnt om toelichting te geven en de laatste hand te leggen aan de presentatie op je bord. Ongedwongen én deskundig. Even wennen dat je geen keuze hebt, maar dat het een vast menu (4,5 of 6 gangen) is. De kwaliteit en variatie, alsmede de 3 prima amuses, maken dit ruimschoots goed. Er zweeft een ster boven Wolphaartsdijk....
Jan Frank D.
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2015
Niet normaal goed gegeten! Sterniveau en daar een stukje boven!
Wijn/spijs/presentatie, alles was tiptop in orde!

Nog niet zo goed gegeten in 2015!
Kimbbc .
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2015
Na een kijkje genomen te hebben op de website, waren we nog niks wijzer over wat meliefste ons zou serveren.. Maar aan het einde van de avond maakte ons dat niks meer uit! Wat een prachtig restaurant met leuke bediening en een top team in de keuken. Elk gerecht van het menu was een feestje op tafel. Vooraf aangegeven dat er 1x vis allergie bij zat, en hier is uitstekend rekening mee gehouden.
Een welkome frisse wind in de gevestigde orde in Zeeland. We komen zeker eens terug!
Jolien D.
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2015
Voor het eerst bij Meliefste gegeten, wij waren erg benieuwd naar dit relatief nieuwe restaurant. De inrichting is erg smaakvol gedaan, de kopertinten in het interieur maken het erg 2015. Wij kozen voor het 4-gangen menu met kaas ipv dessert. De gerechten waren stuk voor stuk erg smaakvol. Het ruime aantal amuses zorgt ervoor dat je erg zin krijgt in de gerechten. De keuken van Meliefste vonden wij puur, weinig opsmuk en niet teveel poespas. De ingrediënten spreken voor zichzelf. Erg leuk vonden wij dat de duif tijdens het bereiden aan ons werd gepresenteerd, de geur van hooi was erg lekker en zo krijg je ook meer waardering voor het product zelf (met de pootjes er nog aan). De bediening was jong maar desalniettemin erg vriendelijk! Zouden we dan toch een klein puntje van kritiek moeten geven: bij de bijpassende wijnen werd ons door de jongedame alleen de herkomst en de druif verteld. Graag hadden wij meer uitleg gekregen over het karakter van de wijn. Verder niks aan te merken!

Wij hebben een erg gezellige avond gehad en komen zeker terug!
MerieS .
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2015
We zijn met een hoop verwachtingen naar Meliefste gegaan en dat hebben ze zeker waar gemaakt! Wat een mooie, lekkere en bijzondere gerechten kregen we voorgeschoteld. Feestje om naar te kijken en te eten. Bediening was ook gastvrij en oplettend. Kortom: zeker een aanrader om dit leuke concept te gaan proberen!
Wolter1965 .
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2015
Een heerlijke avond in Wolphaartsdijk. We kenden het restaurant nog van (heel) lang geleden (toen nog Het Veerhuis, jarenlang met een Michelin ster), en van 2013 toen er een geslaagd pop-up experiment werd uitgevoerd. De zaak ligt er sinds het voorjaar van 2015 weer helemaal fris bij.

We dronken cava in de zon, heerlijk in de loungebanken met uitzicht op de jachthaven. 3 super amuses, waarvan de gebakken vissehuid met Belgische mayonaise de grootste verrassing was.

In het restaurant valt de vrijwel complete metamorfose op; het interieur is met veel aandacht tot stand gekomen, en de sfeer is warm, werelds en helemaal eigentijds.

We kozen voor het 4 gangen menu. Zeer goede prijs kwaliteitverhouding. Stuk voor stuk heel verrassende en uitgebalanceerde gerechten. Hoog op smaak en vlot gepresenteerd door een ontspannen en vriendelijke zwarte brigade. Hoogtepunt vormde een combinatie van bereidingen van piepkuiken, door de chef zelf aan tafel toegelicht en geserveerd.

We dronken de huiswijn, een chardonnay uit 2014. Geen overdreven houttonen, maar juist ook fris. Een uitstekende keuze. Opvallend mooi glasservies. Bij het hoofdgerecht dronken we een los glas licht gekoelde rode wijn uit Slovenië: een blend van pinot noir en Blaufrankisch. Een heel prettige fruitige wijn die goed tegen het hoofdgerecht bestand bleek.

Koffie met een tafel vol zoetigheden completeerden onze avond.

Een aanwinst voor Zeeland! Thijs Meliefste is een zeer ambitieuze en getalenteerde chef die bewijst dat hij zijn draai in de nieuwe zaak helemaal heeft gevonden. Een omreis waard/wij komen zeker terug!