Over restaurant Mastika

De weelderige smaak van Turkije

In hartje Rotterdam eert Mastika de rijke culinaire traditie van het Ottomaanse Rijk. Hoe belangrijk kookkunst was voor de heersers van dit wereldrijk, wordt meteen duidelijk als je hun oude paleis bezoekt. In de enorme keukens werkten 1300 keukenmedewerkers onder leiding van chefs die met elkaar wedijverden om de sultan te behagen. Geen wonder dat de Turkse keuken vol zit met weelderige smaken.

Meer informatie over restaurant Mastika

• : Gratis parkeren in de buurt, Parkeerplaats & Valet parking

Dinsdag t/m Zondag 17:00 - 23:00

Snegaya .
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2014
Als zwangere vegetariër eet ik niet alles, maar dat was geen enkel probleem voor de keuken van dit restaurant. Alles was goed op smaak, dat is soms wel eens anders bij vegetarische gerechten.
Het personeel was super vriendelijk en behulpzaam.
Er waren maar n paar tafels bezet, maar waarom t hier niet vol zat is mij volstrekt onduidelijk. Zeker n aanrader!
Adrianabalke .
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2014
Afgelopen week aten we hier met 6 mensen, waaronder 3 vegetariërs. Een van ons volgt een dieet met veel restricties. Daar werd uitstekend en voorkomend op in gespeeld. We hebben heerlijk gegeten en we voelden ons zeer welkom. Het restaurant ziet er mooi uit, de muziek is prettig en zacht, zodat je elkaar uitstekend kunt verstaan.
Ron D.
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2014
Op 27/9 hier gegeten ihkv de Iens diner deal. Had een volle bak verwacht vanwege de diner deal dagen en het feit dat het zaterdag was. Slechts 4 tafeltjes bezet inclusief ons en later nog 1 stel. Vooraf 5 mezze met oa feta, olijven,yoghurt en tarwe:redelijk. Vervolgens 2 filodeegjes met feta en spinazie: smakelijk. Als hoofdgerecht een droog stukje kipfilet op een bedje van tarwe met daarop wat schijfjes groente: niet bijzonder. Als nagerecht een smakelijk ijsje. Waar de gemiddelde 8 vandaan komt is me echter geen moment duidelijk geworden. De witte Anatolische huiswijn was de meest aangename verrassing van het geheel.
Indivisible .
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2014
De ambiance is zeer aangenaam, je bent hier welkom vanaf moment van binnenkomst. Het Ottomaanse menu bestaande uit 4 gangen was een lust voor het oog en zeer verrassend van smaak. De bediening was perfect, bij elk gerecht werd verteld wat het was en welke ingrediënten er voor waren gebruikt. Na ruim 2 1/2 uur hebben wij met z'n vieren dit smaakparadijs weer tevreden verlaten. Wat ons betreft is dit een absolute aanrader waar je als gastronoom (fijnproever) niet omheen kunt.
Albert G.
  • Datum van je bezoek: 4 sep. 2014
We genoten gedrieën van Ien's deal bij het Ottomaans restaurant. Prachtig opgediende gerechten die stuk voor stuk erg lekker waren maar ook allemaal, hoewel verschillende, ook dezelfde hapjes waren.
De bediening was vriendelijk en voorkomend maar moest halverwege wisselen omdat de medewerkers, zichtbaar, onwel werd.
De entourage is wonderschoon, maar je moet een beetje van serails houden.
John V.
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2014
Prima restaurant met een hele goede prijs-kwaliteit verhouding. Aan alles zie je dat er zorg aan is besteed. De gerechten hebben een goede smaak en worden mooi opgediend. De gastvrouw is heel vriendelijk. Mastika is in een mooi oud pand gevestigd en de inrichting is strak maar beslist niet ongezellig. Kortom, een echte aanrader!
Rolf K.
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2014
Correct, soepel, aardig, kennis van zaken. Mooi uitgezochte aanbieding. Vond de smaken prima, fijne wijnen en zorgvuldige bediening. Wij komen er zeker terug!! (we waren er ook eerder al geweest)

Truus V.
  • Datum van je bezoek: 21 aug. 2014
Bij dit restaurant gegeten omdat ze een goede Iens-deal hadden. Het restaurant is gevestigd in een prachtig pand aan de Eendrachtsweg. We hebben er fantastisch gegeten, vanaf de amuse tot aan het dessert en de bediening was zeer charmant! Vooral het hoofdgerecht, de gegrilde eendenborst, was bijzonder lekker. Dit restaurant en de Iens-deal zijn zeker een aanrader!
Wijbo M.
  • Datum van je bezoek: 21 aug. 2014
Wij waren hier met een reservering voor een iens-deal.
Het voorgerecht met de mezze was slecht van de 6 soorten waren er 2 echt niet lekker en de rest gewoon smakeloos. De serveerster schaamde zich waarschijnlijk ook voor wat er stond, want ze serveerde het mompelde iets, en was gelijk weer weg.
Toen kwam het tussengerecht, als je het tenminste nog een gerecht kan noemen. 3 rolletjes filodeeg met een beetje spinazie en matige feta, 3 hapjes en weg was het. De smaak was net acceptabel zij het gewoontjes.
Hierna het hoofdgerecht (mijn torentje was ingestort) was een torentje van op de bodem koude droge rijst met hierop verbrandde kipfilet met een schijfje wortel, met daarop een paar schijfjes groente.
Het nagerecht met de baklava was hierna net zo'n teleurstelling. Wij hadden ons verheugd op een lekkere zoete kleverige door het opwarmen zacht geworden lekkernij. Niets was minder waar, onze baklava was taai en koud, gelukkig was het maar een heel klein stukje. De kwart pannenkoek die erbij geserveerd werd kwam volgens mij zo uit het koelvak van de supermarkt, taai en ook niet lekker.
Al met al was het de €24,50 absoluut niet waard. Van pure ellende zijn we hierna een café ingedoken om toch nog iets smaakvols te nuttigen en er toch nog een gezellige avond van te maken. Als je hier serieus normaliter €49,- voor betaald, moet je je na laten kijken.
Voor ons eens maar nooit weer!
René H.
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2014
We hebben een fantastische zondagavond gehad bij Mastika. We waren (helaas voor de vriendelijke bediening en geweldige kok) de enige die avond. We hadden genoeg tijd om van het geweldige interieur te genieten. Ik voelde me schuldig dat wij de enige waren en ook nog de IENS deal hadden besteld. Goed, dan maar wat extra glazen wijn besteld en een goede fooi achter gelaten. Het voorgerecht was heerlijk. 6 tapenades. Fantastisch van smaak. Daarna warme filodeegloempia's met spinazie en fetakaas. echt goede combi. Het hoofdgerecht had een heerlijk couscous, gegrilde groenten en malse kipfilet. De kipfilet was voor mijn smaak (en die van mijn tafelgenoten) iets te enthousiast op smaak gebracht met zout. Daarentegen was de balans met de groenten goed. Heerlijk gerecht. Turkse koffie met baklava toe. Ik heb dit restaurant al bij verschillende mensen aangeraden en ga er zeker nog een keer a la carte eten.
Mstevenaart .
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2014
Vanavond met ons 2 wezen eten vanwege de AH/iens - actie (2e diner gratis).
We weten dat Mastika "behoorlijk aan de prijs" is, maar deze actie gaf ons de gelegenheid, om weer eens kennis te maken.
Nou, daar hebben we geen spijt van gehad. We hadden er zelf veel zin in, zeker nadat we over een bomvolle Witte de Withstraat hadden gelopen met al haar terrassen en vooral veel vrolijke mensen. Wat wil je nog meer op een vrijdagavond.
We hadden wat vroeg gereserveerd, namelijk om 18.30 uur. Achteraf gezien wel handig, want toen we binnenkwamen was het restaurant nagenoeg leeg en eenmaal vol bleven er slechts twee tafeltjes van 4 personen onbezet.
We bestelden een fles Turkse Muscatwijn (€ 18.50) en een fles water(€ 6.00). Aangegeven werd, dat de fles wijn nog niet koud genoeg was dus kregen we een glas uit een open fles uit de koeling. De literfles Chaudfontaine was heerlijk koud en werd in een koeler op tafel gezet.
We konden inderdaad kiezen van de hele kaart.
Mijn partner bestelde als voorgerecht lamslevertjes met rode uitjes, paprika en aardappel in een pannetje en ik bestelde de garnaaltjes met zoete peper, ui, knoflook en tomaten, gegratineerd met Turkse kaas. Beide gerechten waren heerlijk. Normaliter eten wij niet zoveel en zouden wij aan dit volume mogelijk al bijna genoeg hebben, maar het voelde alsof we bijna niets gegeten hadden. Qua koken is dat ook een kunst.
Als hoofdgerecht bestelde mijn partner de ossenhaas met lamskotelet en ik de gegrilde kalfshaas. Beide gerechten waren lekker en verfijnd. Geen volumes en dat kan (zeker omdat de gerechten € 25,75 per stuk kosten) andere bezoekers tegenvallen. Als je weleens hele lekkere dingen hebt gegeten, waarbij elke hap circa € 10,-- kost, moet je bij deze verfijnde smaken, de prijs voor lief nemen.
Zo niet, om de hoek op de Witte de Withstraat heb je een vijftal Turkse restaurants die wel volume bieden voor die prijs. Ga daar dan heen.
De muscatwijn was inmiddels heel goed op temperatuur dus die hebben we heerlijk aangesproken.
En na al dit lekkers paste er dus maar EEN nagerecht en dat was het Ottomaanse Grand dessert. Kosten € 16.50 per persoon, maar als je toch bezig bent met genieten, moet je dat op bijbetalen van 2 x € 7,-- of daaromtrent, niet laten afspringen.
Zoals al gezegd was het uiteindelijk erg druk in het restaurant en dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd, dat we zowat 3 kwartier op ons nagerecht hebben moeten wachten. Dat was jammer, maar toen het eenmaal op tafel stond hebben we het ons goed laten smaken. Mooi en lekkere ijslepel met slagroom, iets onbekends (maar wel heerlijk) in een soort gele vla, een flensje met een heerlijke bosvruchtenvulling, wat druiven aardbeien en meloen en twee heerlijke zoete gerechtjes van bladerdeeg. Per persoon uiteraard.
Het is dat door alle vertraging onze parkeermeter bijna verliep, anders hadden we ook nog een glaasje heerlijke dessertwijn (€ 4.00) genomen. Helaas.
De rekening had volgens de menukaart iets van € 135,-- moeten zijn en vanwege de kortingsactie waren we samen € 85,-- kwijt. Exclusief tip uiteraard, want de bediening en service waren voortreffelijk.
Het is crisistijd, dus we wachten de volgende actie af om daar weer eens langs te gaan, maar voor degenen die het zich kunnen permitteren: een aanrader.
Gelukkig en breed lachend hebben we ons weer langs al die vrolijke mensen in de Witte de Withstraat begeven naar onze daar geparkeerde auto.
Dank AH, Iens, de mensen van Mastika en al die vrolijke en interessante mensen die we hebben gezien voor deze indrukwekkende avond. Was dat nou een actie die voor herhaling vatbaar was of niet? Antwoord: JA.
Emgee .
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2014
Met zijn tweeen hebben we deze zondagavond gegeten bij Mastika. We hebben dit gedaan met de actie van de AH waarbij het tweede driegangenmenu gratis is. Bij uitreiking van de menu kaart hebben we dit nog extra aangegeven, maar we konden gewoon van de menukaart bestellen. Het eten was lekker en smaakvol. Wel waren de porties aan de kleine kant (1 van ons kan normaal gesproken volstaan met twee gangen en nu waren drie eigenlijk te weinig). Bovendien had 1 van ons als hoofdgerecht de ossenhaas en lamskotelet besteld. Bij nadere inspectie van het bord bleek er geen lamskotelet aanwezig te zijn. Omdat er tijdens het eten van het hoofdgerecht geen personeel zichtbaar was kon dit pas na afloop van het hoofdgerecht worden aangegeven. Hierop kregen we te horen dat bij de kortingsactie geen lamskotelet werd geserveerd, maar dat het stukje ossenhaas groter zou zijn. Het stukje ossenhaas dat op het bord lag was echter niet groot. Het stuk vis van de ander was van een beduidend groter formaat. De voor- en nagerechten waren op zich ok, maar bijna € 10 voor twee stukjes baklava met bolletje ijs (inclusief ijskristallen) en een paar schijfjes fruit vonden wij aan de dure kant. Daarnaast viel ons op dat het glas wijn dat werd geserveerd wel erg zuinig was en waar bij de buren de spa rood in een flesje werd geserveerd kwam die bij ons in een glas waarin minder dan een flesje paste.
We snappen best dat bij een kortingsactie als deze een aangepast menu hoort, maar meld dit dan ook van te voren. Bovendien horen de porties wel van een dusdanig formaat te zijn dat ze vullen. Wij waren nu € 54 kwijt voor drie drankjes (wijn en 2x spa rood) en een drie gangenmenu voor twee personen. Voor wat we nu te eten hebben gekregen zouden wij niet bereid zijn om het dubbele te betalen. Volgens ons een gemiste kans om je als restaurant goed te profileren, want wij komen hier niet meer terug.
Maisey C.
  • Datum van je bezoek: 18 jul. 2014
We waren hier geweest met de AH IENS deal waar we de 2e 3e gang menu gratis kregen. Hiervoor mochten we gewoon alles van de kaart bestellen. Ik had een heerlijke deeg/ pasta achtige voorgerecht genomen, wat erg lekker was. Vervolgens een torentje van aardappel, aubergine en kip, wat echt prachtig uitzag. Als na hadden we het dessert voor 2 genomen, die bestond uit flensjes, fruit, baklava en nog een appel deeg gerecht. Lekker fris en zoet. Het is gevestigd in een erg mooi pand met een hoge plafond en een kroonluchter.
LeniK .
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2014
Gisteravond heerlijk gegeten met gebruik making van de AHiens actie. Vooraf hadden we wat mindere recensies gezien maar het eten was voortreffelijk.
Het restaurant is gezellig ingericht en de ontvangst was vriendelijk. We kozen voor een 3 gangen verrassingsmenu met wijnarrangement. Al direct kwam een amuse op tafel in de vorm van brood, olijven, wat kaas en olijfolie met granaatappel saus.
Bij elke gang werd uitleg gegeven over het gerecht en de bijpassende wijn.
Het eten smaakte heerlijk en werd mooi gepresenteerd. Ook de wijnen pasten prima bij de gerechten.
Een aanrader.
Kees S.
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2014
Wij aten hier met de Iens aanbieding. Ontvangst was hartelijk, leuke inrichting en muziek, eten was matig: soep was lauw, garnalen voorgerecht lekker, maar
Pittig geprijsd, vegetarische wrap was in orde, vulling niet opzienbarend (groenten met wat feta), gerecht met kip was weinig en erg zout, helaas was de Kadayf op ( en dat voor een Turks restaurant), de flensjes waren lekker, maar enigszins taai (niet vers gebakken). Borden waren sowieso niet voorverwarmd. Prijs kwaliteit vonden wij aan de lage kant erg hoge prijzen voor een matig diner. Helaas geen aanrader dus, terwijl wij in de buurt bij vele Turkse restaurants uitstekend hebben gegeten.
Vinck .
  • Datum van je bezoek: 27 jun. 2014
Wat een teleurstelling!

De entree beloofde een leuke avond. Op de begane grond gezellige zitjes en leuke inrichting. We waren met 2 stellen (AHiens aanbieding). Boven kregen we een ronde tafel met draaiplateau. Dit beloofde een spannende avond. De verwachting was een groot culinair festijn.

Helaas op alle fronten werd het een teleurstelling.
Dat het Ottomaanse rijk ten onder is gegaan merk je in deze keuken.
Op de site wordt wel vermeld dat het met weinig kruiden werkt. Dat is goed te merken, bijna niets is op smaak. Er is een verschil tussen kruiden gebruiken of iets op smaak maken. De enige kruiden die duidelijk aanwezig waren werden als decoratie gebruikt.

Laten we beginnen bij de voorgerechten
De twee dames namen de garnalen, één heer de geknepen deegjes met 'gehakt' de andere heer de warme en koude voorgerechten.

De garnalen (4! kleine garnaaltjes) in een yoghurt/tomaten saus waren koud, lauw en de knoflook was vergeten. Dit lauwigheid gold ook voor de fijngeknepen stukjes deeg gevuld met gekruid kalfsgehakt. Wel zat hier knoflook in.

De Osman mezesi bestond uit 'warme' en koude één hap gerechtjes. Het merendeel was op basis van geitenkaas. Zelfs het gehakt balletje (dat bij aanraking zo droog was dat het spontaan uiteen viel, had ook een kern van geitenkaas. De 'ladyfinger' was kleiner dan een kinderpinkje. De presentatie daarentegen oogde heel mooi.

De hoofdgerechten:
Twee maal de ossenhaas met lamskotelet, de dorade filet en vegetarische wrap.
Laat ik met de laatste beginnen.

Een flinterdunne crêpe gevuld met 2 brokken WINTERwortel!! en 2 stukken gekookte aardappel. Geen smaak maar pittig geprijsd € 18,75 (hoe durven ze?).

Dan de ossenhaasjes, ik zou bijna zeggen - uiteraard lauw-. Dit restaurant heeft duidelijk geïnvesteerd in het opleuken en opbouwen van de gerechten. Inventief maar helaas redden ze het niet qua smaak. Wij hopen dat de keuken bemand gaat worden door een kok in plaats van een iemand die de cursus 'bord opleuken' met cum laude heeft afgerond.

De vis was 'weggezwommen' volgens de ober, kwam derhalve na een minuut of 10. Van de beloofde samenstelling : gekruid in olijfolie, laurier en zwarte peper, ingepakt in druivenbladeren, gestoofd in aardewerk, met gestoofde groenten" was helaas niets te merken. De kok had de vis doorbakken in de oven en twee blaadjes laurier op de huid geplakt en snel in wijnbladen gestopt. Wat de laurier er in deed is mij nog steeds een raadsel.

Grappig was het opleuken van de gerechten met een takje tijm. Advies: gebruik kruiden IN de gerechten in plaats van te laten zien dat de keuken ze in voorraad heeft.

Het dessert: tweemaal het fruit met eigen gemaakt ijs. Prima.

Dan tweemaal de appel in kaneel. Op zich een kunststukje, het bord was met een laagje van 2 millimeter appel en kruimeldeeg in mozaïek vorm verdeeld. Minimalisme optima forma, ijs schijnt er ook geweest te zijn.

Na afloop toch maar aangegeven dat de bereidingen van de gerechten flauw was met een vlakke smaak. (je blijft beleefd nietwaar). De ober ging een discussie aan en beweerde dat wij de Turkse keuken niet kennen. Helaas zit hij hier naast. Wat wij niet kenden is de Ottomaanse keuken. Als Mastika het exponent hiervan is, weten wij ook genoeg. Het Ottomaanse rijk is inmiddels ten onder en als de keuken niet snel verbeterd gaat Mastika ook snel die richting op.

Neem de tijd en zorg dat je met een gevulde maag aankomt. De bediening liet lang op zich wachten en ook zijn porties zijn erg karig maar bijzonder prijzig.
Zonder korting zouden wij voor dit 'avontuur' ruim 270 met vier personen kwijt geweest zijn.
Als prijs kwaliteitsverhouding zouden wij zeggen prijs 100 punten kwaliteit 4 punten (vanwege het eigen gemaakte roomijs).
Raponsje .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2014
Heerlijk gegeten met de Iens aanbieding via AH, we konden van de gehele menukaart kiezen en begonnen met een selectie van voorgerechten: goede smeersels en warme hapjes met Turks brood. Daarna als hoofdgerecht kip met o.a. courgette, prachtig opgediend en als nagerecht warme appel met vanillesaus en kruimeldeeg. Leuk is dat het restaurant op de 1e verdieping gevestigd is waardoor je een mooi uitzicht hebt op de groenstrook en het water aan de Eendrachtsweg. Tafels zagen er mooi gedekt uit. Bediening was goed, het enige was dat het wat lang duurde voordat het voorgerecht kwam maar daarna verliep alles vlot. Restaurant valt in het hogere segment qua prijzen maar met de Iens aanbieding was het prima te doen. Ik zou hier zeker nog een keer terug komen.
Els L.
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2014
Heerlijk gegeten.
De service nagenoeg perfect.
Helaas waren de leuk lampjes niet te koop die benden aan de vitrinekast hing.
Absoluut een aanrader.
Els Lobbe en Michel Noppert.
Gytha R.
  • Datum van je bezoek: 24 mei 2014
Heerlijk gegeten, echt genoten van de Ottomaanse keuken. Alles wordt ook mooi opgediend. De tapas vooraf en het grand dessert zijn echt een aanrader!
Jorn D.
  • Datum van je bezoek: 17 mei 2014
Erg lekker en gezellig gegeten bij Mastika met de Iens dinerdagen. Voorgerecht stond erg vlug op tafel en het personeel was erg vriendelijk. Er zat naar onze mening teveel tijd tussen voor en hoofdgerecht maar het smaakte allemaal uitstekend. Zeker een aanrader.