Manis

Eerste Goudsbloemdwarsstraat 3 1015 JV Amsterdam Nederland Kaart
31-206230181

Over restaurant Manis

Het beste uit Indonesië

Toko Manis bestaat al weer meer dan 20 jaar in de Jordaan en is gestart door Budi nadat hij daarvoor een restaurant op het Leidseplein onder zijn hoede had. Door de jaren heen zijn er verschillende samenstellingen geweest, maar Budi is altijd de rode draad gebleven. In 1974 maakte hij de overstap van Indonesië naar ons koude kikkerlandje. Het koken en de passie voor lekker eten heeft hij van huis uit meegekregen. Als kleine jongen leerde hij al het koken van zijn moeder. In Banten West Java kreeg hij de beginselen van de Sundanese keuken mee. Later werden hier andere Indische stijlen aan toegevoegd zoals Padang en typisch Balinese gerechten. Al deze invloeden zijn inmiddels terug te vinden op het menu van Manis, dus je krijgt van alle provincies alleen de beste lekkernijen voorgeschoteld!

Meer informatie over restaurant Manis

Dinsdag t/m Zondag 16:00 - 22:00

Jeffrey1101 .
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2016
Het eten is hier altijd fantastisch lekker en van de zelfde kwaliteit!
Ze waren een paarweekjes dicht i.v.m. vakantie maar wat heb ik ze gemist!!!
Heb er weer heerlijk gegeten en de vriendelijke en gezellige zweer was weer als vanouds.
Het is er altijd gezellig lekker en schoon.
Zeker een aanrader als je in de Jordaan bent om daar langs te gaan!
Groetjes en tot gouw.
Marcel D.
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2016
Heerlijke sate kambing met nasi rames gegeten.
er wordt veel vers gemaakt. De bediening is bovendien heel erg vriendelijk.
Hier ga ik vaker komen.
Parkerbes .
  • Datum van je bezoek: 27 jan. 2016
Saté Gambin! de beste, met de Gado Gado mijn favoriete combi. Alles is vers, ook de kruiden, knapperig en met liefde bereid.
Juri K.
  • Datum van je bezoek: 26 jan. 2016
Absoluut favoriet onder de toko's. Altijd goed op smaak. Geen smaakversterkers maar echte kruiden. Sate is superlekker. Sinds kort een lumper op de kaart. To die for. De emping is de lekkerste die ik ooit gegeten heb. Als ze biologisch zouden worden ga ik er wonen ????
Joost W.
  • Datum van je bezoek: 23 jan. 2016
Al tijden stond Manis op ons verlanglijstje om een keertje te gaan afhalen. Gister kwam het er dan eindelijk van, maar wat een tegenvaller zeg! De geiten sate was bijna niet doorheen te komen. De gebakken rijst, droop letterlijk in het vet. Ik begrijp absoluut niet hoe de score op iens zo hoog kan zijn. Geen Manis meer voor ons. Jammer!
Fap .
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2015
Warung Manis Goudsbloemdwarsstraat.

Wij trekken met een groepje jongens, met Indonesische achtergrond, Nederland door op zoek naar het best Indische eten. Overigens bij voorkeur in wat rommelige zaakjes.

Deze warung zoals je er in Amsterdam in de jaren 70/80 veel meer hebt gehad, hebben we zo’n 4 keer bezocht, komt tot nu toe boven aan te staan op onze lijst. De vriendelijke dames, de rommelige keuken het eenvoudige decor met foto's van Paatje uit Indonesië, de laatste der Mohikanen zullen we maar zeggen. Alhoewel er hoofdzakelijk wordt afgehaald staan er 4 krukken met een barretje bij het raam. Waarom toch voor het decor een 8? Omdat het precies past bij de sfeer, de smaak en de prijs.

Maar het belangrijkste, het eten! Alle bekende gerechten zijn er te krijgen. Hier wordt authentiek gekookt en alle gerechten hebben een andere touch door verschillende boemboes te gebruiken. Een voorbeeld, een bijgerecht als ketimoen wordt net zo apart bereid als de hoofdgerechten. Omdat de sambals zelf worden gemaakt, zijn die niet elke keer hetzelfde, geweldig! Gerechten met petehbonen dat is vaak moeilijk, althans zelfs bij de meeste Indonesische warungs of restaurants is men niet in staat de bonen op de juiste manier zacht te laten worden waardoor ze hard worden en smakeloos. Bij Manis weten ze dat precies smeuïg te koken. Hier is kambing écht kambing en geen lamsvlees.

Leuk in de Jordaan, écht een aanrader. En tot slot de prijs, veel mensen uit de buurt en studenten komen hier vandaar dat de prijzen laag zijn. Je krijgt ruime porties voor de meeneemmaaltijden.

Selamat makan!
DianaAmsterdam .
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2015
Al vele jaren een heerlijk Indonesisch afhaaladres. Er zijn ook twee eetplekken aan het raam. De saté kambing is onovertroffen. Er is ook een ruime keus aan andere lekkere gerechten, zoals bamboe met garnalen, aubergine en daging smoor. Erg smakelijke vegetarische gerechten. En dat alles voor een uiterst redelijke prijs. Een pareltje in centrum Amsterdam.
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2015
Heerlijk Indonesisch eten voor een heel schappelijke prijs. Probeer de sate kambing en de karedok - de sate (van geit) is met lekker kleine stukjes en in een goede ketjapsaus, en de karedok is heerlijk fris met een pindasaus die niet te overheersend is. Echt heel lekker, en een goede frisse tegenhanger voor het lekker hete vlees! De service is ook heel snel en goed, en hoewel het decor niet per se uitnodigt voor een romantisch etentje (al is het terrasje wel heel lief), ziet het er heel netjes en schoon uit. Aanrader!
Jan Willem B.
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2015
Het eten is fantastisch, elke keer weer. Vergeet vooral de saté van geit, rendang en blado niet mee te nemen. De Lemper is ook heerlijk. Net zo belangrijk als het eten zijn de vriendelijke en beeldschone dames die je bedienen, zij alleen zijn haast een bezoekje waard. Let wel op dat je er niet (echt) kunt eten, dus neem de heerlijkheden mee naar huis. Tot de volgende keer!
Sander H.
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2015
Het eten is heerlijk vooral de Bami en de saté met kroekoek.
De prijs is ook niet duur dus handig bij de catering.
Je zou door de vriendelijkheid van het personeel geneigd zijn om meteen fooi te geven.
Het minpunt vind ik de locatie zo een restaurant als Maniz hoort een super grote top locatie te hebben.
Denk bijvoorbeeld aan de Bijlmer.

Carolinelouise .
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2015
2 maanden geleden troffen we een nieuwe eigenaar bij Manis. Het eten was echt heel goed. Tot mijn verbazing is het eten wat wij de laatste keer hebben afgehaald slecht. Vlees was heel droog. Weinig saus tegenover veel rijst. Heet . dmv. chili vlokken. Verder weinig smaak. 2 gerechten dwz 2 bakjes rijst met wat vlees en 1 sperzieboon 17,00 euro. Slecht!
Derk S.
  • Datum van je bezoek: 1 mrt. 2015
Met een flinke dosis nieuwsgierigheid en veel vergelijkingsmateriaal op zak ben ik gisterenmiddag Manis binnen gestapt. De deur zat nog dicht toen ik iets over vier naar binnen wilde maar die werd snel van het slot gehaald en met een vriendelijk " we zijn open hoor, wees welkom" stapte ik deze kleine toko binnen. Het meenemen van losse gerechtjes was geen probleem.
Het eten is goed gekruid. Knapperige groenten en malse kip- en rundgerechten. De daging blado niet overdreven pedis. Het smaakje dat hieronder wordt beschreven bij de daging rendang in ongetwijfeld anijs. De ayam malaka vonden wij het minst bijzonder maar de kip zelf van uitstekende kwaliteit.
Deze toko komt in mijn top 5.
Loed S.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2015
Als je het mij vraagt de beste Indonesische afhaal in Amsterdam! Ik ben al jaren vaste klant en het eten is altijd even heerlijk en de familie even vriendelijk. Mijn favoriet is de Rendang met gele rijst, semur (zoete rund), tempe, sayur lodeh (groenten in kokosmelk) en karedok. Ik kan het iedereen zeer aanbevelen!
Albert K.
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2015
In een uithoek (zal me door de buurtbewoners niet in dank worden afgenomen) van de Jordaan ligt dit klein afhaalzaakje. In de vitrine liggen 3 rijen bakken met bami, nasi goreng, vis, vlees, vegetarische en wat bijgerechten, alles ziet er heel smakelijk uit! We zijn met tweeën en bestellen 1 x nasi goreng en 1 x gewone witte rijst met ieder 4 gerechten. De 2 vierkante borden staan binnen 5 minuten op tafel, dat had best langer mogen duren want het eten was eigenlijk te koud. Het grote nadeel van het gebruik van de magnetron en we hadden uiteraard kunnen vragen om de borden nog een paar minuten langer in dat vreselijke apparaat te leggen maar goed, als je niet bepaald fan bent van zo'n ding dan hoop je maar dat de kwaliteit van het eten de rest compenseert. Alle gerechten smaakten goed, eerlijk en vers met toch een paar 'maarren'. Rendang lekker van smaak, vlees goed van structuur maar er zat een smaakje aan dat ik niet thuis kon brengen. Daging smoor zelfde verhaal, lekker maar teveel kruidnagel. Lodeh goed vers en alle groenten precies goed gaar maar net iets te flauw. De nasi goreng en het tempehgerecht goed van smaak maar wel iets te zout. De karedok smaakte me nog het best maar dat had misschien te maken met het feit dat het een koud gerecht is en dus niet hoeft te worden opgewarmd. Voor thuis nog risolles en lemper meegenomen: de risolles ook al zo vers maar 'inhoudsloos' en de lemper had vreemd genoeg geen omhulsel: geen folie, geen bananenblad, helemaal niks. Bij het thuis opwarmen viel alles uit elkaar en dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest... Had graag een hoger cijfer gegeven voor het eten maar de wijze van opwarmen is hier wat mij betreft de grote boosdoener. Decor is niet heel erg bijzonder, de paar mooie foto's aan de muur daargelaten en de service is prima (hoewel, gebruiksaanwijzing bij de de lemper was niet overbodig geweest). Nog 1 maar dan: Op de vraag of het had gesmaakt heb ik wel ja gezegd want dat had het MAAR een volgende keer zal ik zeker een opmerking over die magnetron en/of de temperatuur van het eten maken want ik ga echt wel terugkomen!
Kim V.
  • Datum van je bezoek: 4 jan. 2015
De Rames speciaal is mijn favoriet!! Lekker Indonesisch voor een goede prijs! Zelf ben ik dol op de Rendang, maar dat is persoonlijk. Eigenlijk zijn alle gerechten daar heerlijk!
John L.
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2015
Heerlijk eten. Een van de beste toko's die ik ken. Genoten van de sajour loder. En de tahu tumis. Leuke ambiance ook! We komen snel terug!
Janvanklaveren .
  • Datum van je bezoek: 16 dec. 2014
Lekkere Sate ,gado gado gegeten en indische rijstafel, met 4 personen.
Nergens in Amsterdam,zo lekker, goed gekruid indonesich gegeten.
Verder hadden we saoto soep met rijst, per vergissing,extra hete saus gebruikt.
Werd heel erg pittig ,maar lekker

De service is vlot en vriendelijk.

We komen zeker vaker hier terug.
Theodort .
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2014
Lekkerste indo van de Jordaan en misschien wel Amsterdam. Ben nog niet eerder een afhaal tegengekomen die alle boemboes zelf maakt en geen smaakversterkers gebruikt. Hoewel de gerechten in de vitrine top zijn ga ik steeds vaker voor de verse items uit de keuken. Aanrader is de saté van de grill en de gado gado speciaal die beiden ter plekke voor je gemaakt worden. Wel het wachten waard.
Rizwan A.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2014
Gisteren middag Vegetarische rames en Gado afgehaald op verzoek van mijn collega.
Eten is abnormaal lekker.De smaak van indonesie zit er heel goed in.Hebben nog een nieuw drank geproefd met kokosmelk. heel lekker.
We komen hier zeker terug
Petracom .
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2014
een kleine schoon afhaalzaak met paar krukjes aan de raam , de koel vitrine zit vol met lekkernij , gadogado vegetarisch, en rames met nazi , eten lekker maar net niet dat goed gekruid maaltijd die uitspringt , behulpzaam verkoper