MangiAccanto

7,2
Voordelig
Matthijs L.
  • Datum van je bezoek: 22 sep. 2016
Na deze zomer een paar weken in Italië geweest te zijn was ik op zoek naar een lekkere Italiaan in de buurt. Mangiaccanto heeft daarin mijn verwachting overtroffen! De antipasto voor twee personen was verrukkelijk. In Italië krijg je hem niet beter. Ook de pizza's waren erg lekker. Het is duidelijk waarom de pizzabakker is uitgeroepen tot beste pizzabakker van Nederland. Kortom zeker een aanrader als je authentiek Italiaans wilt eten in Nederland.
JimGT .
  • Datum van je bezoek: 12 aug. 2016
Afgelopen weekend hier een hapje mogen eten met wat familie. Het voorgerecht, een schaal vol met Italiaanse lekkernijen, was heerlijk. Met mooie opmaak en voortreffelijke smaak. De pizza die daarop volgde is wellicht een van de besten die ik ooit heb mogen proberen. Daarnaast was de service vlot, sympathiek en aanwezig, maar niet te aanwezig, wat mij bij andere restaurants wel eens heeft gestoord.

Al met al een erg fijne ervaring hier gehad en zeker voor herhaling vatbaar.
Vanstaalen .
  • Datum van je bezoek: 3 aug. 2016
Jammer genoeg viel het erg tegen nadat wij de recencies hadden gelezen.
De amuse van olijven, brood en worst was lekker, maar geen pittenbakje erbij voor de olijfpitten.
Met veel genoegen de hoofdgerechten besteld: 4kazen pizza was heerlijk, de zeetong met wat citroen was lekker maar miste buiten de paar blaadjes sla verder garnituur.
De linguine met kreeft, helaas was de kreeft taai, en niet lekker qua geur. Niet opgegeten, keurig van de rekening gehaald.
De vraag voor een ander gerecht: netjes, maar dan niet na 15 minuten terug komen, terwijl de andere aan tafel hun gerecht niet koud laten worden en op eten.
De deserts: panna cotta met chocolade op een prachtig bord, de tiramisou in een armoedig plastic bakje: jammer.
Helaas hier kom ik niet zo snel terug.
RJMB .
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2016
ALGEMEEN
Leuk restaurant in het rustige deel van De Pijp met smaakvolle, authentieke en verse Italiaanse keuken. Leuk als je eens een keer wat anders wilt.

LOCATIE
Net buiten 'het gebied waar het gebeurt', ligt MangiAccanto. Het is dan ook een etablissement waar men vooral veel 'locals' aantreft, hoewel wij ook Franse en Italiaanse gasten om ons heen hadden. Makkelijk te bereiken met OV en nog net voldoende parkeerplaatsen in de directe omgeving.

AMBIANCE
Het interieur van MangiAccanto is redelijk. Het is niet bijzonder sfeervol, maar ook geen afknapper. De tafels zijn simpel, de decoratie ook. Echter, de open keuken, de Italiaans flamboyante bediening en het prettig publiek maken het toch een aangename zaak.

ETEN
Vers. Dat is wat de boventoon voert. Als voorgerecht een zalige huisgemaakte ravioli en de disgenoot een pasta vongole. Presentatie is simpel, maar het eten spreekt voor zich. Dit is Italiaans - rasecht. Als hoofdschotel bestelden wij tweemaal gestoofd lamsvlees. Zalig. Het perfecte resultaat van uren zacht stoven; een absolute aanrader. Alle gerechten waren de aanbeveling van de chef, die zeer zeker een positief effect hadden op onze smaakpapillen.

DRINKEN
De bediening adviseerde in bijpassende wijn, waarin zij niet faalden. Prima en smaakvol en bovenal goed passend.

BEDIENING
Flamboyant Italiaans - doch zeer oprecht. Qua efficiëntie kan er nog wat verbeterd worden (te lang wachten op de menukaart; een glas Limoncello dat bijna uit Italië leek te moeten worden gehaald). Echter, de vriendelijkheid en het meedenken met de gast is second-to-none. Daarom toch al met al een goed gevoel.

PRIJS-KWALITEIT
Niet goedkoop, zeker niet voor de locatie net buiten het 'hardcore' centrum. Wij betaalde ca. 90 Euro voor 2x voorgerecht, 2x hoofdgerecht, 3x wijn, 2x water, 1x koffie en 1x limoncello. Echter, karakteristiek en vers Italiaans eten van deze kwaliteit... tja, het is het toch wel waard!
Loes G.
  • Datum van je bezoek: 24 mrt. 2016
Gisteravond hier voor de tweede keer gegeten. De ontvangst was heel hartelijk, en ook de herkenning vond ik attent! Al snel kregen we de lekkere amuse. En de pinot grigrio smaakte er goed bij!Als voorgerecht had mijn partner inktvis met spiering, die zeer goed smaakte! Zelf nam ik de mozzarella met Daniëlleham, de mozzarella was niet zoals ik hem ken, deze was erg rul stevig en een beetje waterig, de peper en de eveneens waterige balsamico gaven geen extra toevoeging hieraan, de ham smaakte prima! Het hoofdgerecht namen we de halve kreeft met tomaat en met vongole met linguini, deze was lekker! De tiramisu traditionele on overtroffen! De koffie en limoncello maakte het af! Een prima avond gehad en kom zeker nog eens terug!
Astrid T.
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2016
Hele goede aanwinst voor de buurt! Fijn restaurant, lekker gegeten, de bediening is attent en vriendelijk en maakt dat je even heerlijk kan genieten.
PeterF48 .
  • Datum van je bezoek: 5 dec. 2015
Mijn vrouw en ik zijn behoorlijk fan van de Italiaanse keuken, zeker nu we een paar keer in Italië zijn geweest. Onze ervaring is, dat je daar bijna altijd goed eet. Zelfs in het meest toeristische aggenebbish tentje vindt je naast de atypische hamburgers en hotdogs toch vaak een heel behoorlijke lasagna of een prima spaghetti bolognese of matriciana. Met heel behoorlijk bedoel ik dus beter dan in veel Italianen in Nederland. Moet ik wel bij zeggen dat veel eenvoudige pizzeria’s worden bestierd door personen die weliswaar van Mediterrane afkomst zijn maar toch zeker geen Italiaanse bloed hebben. Niet dat je er dan slecht eet. Zeker niet, maar aan de authenticiteit kan wel eens worden getwijfeld. De pastasaus van oma uit Napoli spreekt me toch meer aan dan de pastasaus uit Anatolië zelfs als tie van overoverovergrootmoeder is.

Dus toen mijn vrouw zei dat er vlakbij haar werk in de Maasstraat een nieuw Italiaans restaurant was gekomen was ik wel geïnteresseerd. Zeker toen ik hoorde dat de uitbater Ciro in het verleden op pizzagebied al eens prijzen had gewonnen. Het klinkt misschien niet zo vleiend, pizzabakker van het jaar maar met zoveel concurrentie vind ik het wel een verdienste. Grote voordeel van een tent waar ze pizza’s serveren is, dat je zelden een probleem hebt om je kinderen van de bank te krijgen.

Die zaterdag waren we even over half 6 de eersten in de zaak. Prettig want dan kan je de beste tafel uitzoeken. De inrichting is eenvoudig maar goed met een donker houten vloer en grotendeels wit gestucte wanden waar halverwege de muren juist alle stuc was weggehaald zodat je een blik word gegund op de grove baksteen. Geen mandflessen en plastic druiventrossen dus al hing er in het keuken gedeelte wel een grote ham. Niet zo’n plastic nepgeval hè maar de real thing. Beetje in het kort wat we deze avond mochten verwachten. Persoonlijk kon ik er wel om lachen om de schilderijen met grachtenpandjes aan de muur. Dat kan echt alleen bij een echte Italiaan.

Ook het personeel was authentiek dus Italiaans en dat spraken ze ook. Al zou een kniesoor zou klagen over een ober uit het wat noordelijk gelegen Milaan terwijl de keuken duidelijk Napolitaanse trekjes vertoond. Wij zijn geen kniesoren zeker niet als het gaat om zulke aardige, voorkomende mensen maar ik klaag zelden over mensen die me wijn schenken.
Mijn vrouw deed de bestelling. MangiAccanto hanteert het systeem van primi piati, secondi piatti, carne enzovoort. Kinderen hebben meestal het geduld daar niet voor en in de beste Italiaanse tradities doet MangiAcanto er ook niet moeilijk over. Bij wijze van voorgerecht lieten we een Pizza Marguerita voor de boys en voor ons Antipasta Misto aanrukken. In afwachting daarop bestelden we cola voor de boys en voor ons een flesje plat water en 2 glazen van de huiswijn. Die was dus van Siciliaanse oorsprong en dermate stevig dat mijn vrouw spontaan besloot dat ik terug mocht rijden.

De pizza volgde al rap. Daar kan ik kort over zijn. Beter heb ik in Nederland nooit op mijn bord gekregen. Ik vraag me af of tie zelfs niet beter was dan die ik in 1982 in Sorrento heb gegeten maar dat is oneerlijke concurrentie want geen kok kan op tegen een goeie herinnering. Deze pizza deed evenwel een heel aardige poging. Mijn zoon noemde het de beste pizza ooit. Die jongen is 11 en mist nog wat vergelijkingsmateriaal maar het lijkt me geen slechte reclame. Zelfs de korst was niet te versmaden. Het zal zeker 3 weken duren voor dat we weer ergens anders een pizza durven te nemen.

Inmiddels begon de zaak aardig vol te lopen. Wat je noemt een gemêleerd publiek: jonge stelletjes, oudere stellen, vriendinnen en hele families met kinderen. Opvallend veel Italiaans sprekende mensen hetgeen me ook niet slecht voorkomt. Iedereen werd even hartelijk ontvangen en iedereen leek zich ook direct thuis te voelen.

Even later kwam ook ons schaaltje met antipasta. Het schaaltje was rijkelijk gevuld met vleeswaren, kaas, verschillende gemarineerde stukken courgette, aubergine, broccoli, peen en artisjok alsmede olijven en allemaal even lekker. Speciale lof evenwel voor de salami die niet keihard en knagerig was maar zacht en mals en mild van smaak.

Op een enkel olijfje na ging het schoon op. We moesten nog ruimte houden voor de hoofdschotel. Mijn vrouw was wel toe aan een 2e glaasje wijn en die kwam vergezeld van een schaaltje met kleine gefrituurde visje. Ik neem aan ansjovisjes. De naam is niet belangrijk maar de smaak wel en die was voortreffelijk. Waarschijnlijk hartstikke simpel om te maken. Gewoon verse visjes, bloem en hop frituren, maar man wat is dat lekker en wat voelt het als vakantie om dat op je bord te krijgen op een druilerige donkere zaterdag in december.

Dat zelfde gold voor de verschillende hoofdgerechten. Dat waren in willekeurige volgorde lam in tomatensaus, rib-eye met gebakken aardappels en voor mij inktvis. Alle 3 werkelijk meer dan heerlijk en alle 3 met het gevoel van een instant vakantie aan de Middellandse Zee. Voor iedereen die wel eens het ongeluk heeft gehad om onder de naam calamari gefrituurde gepaneerde rubberringetjes op z’n bord te krijgen, deze inktvis had daar dus niets mee van doen. Dit was hoogst smakelijk en zeer mals.

Met zulke volle buikjes hadden we nu wel trek in koffie. Ondanks het lichte ongeduld wilde 1 van de jongens toch wel een toetje. Dat werd dus een tiramisu. Ik heb nog net een klein hapje van ‘m gekregen. Voor meer ontbrak toch de ruimte want het is meestal machtig spul. Ook hier maar meer dan heerlijk. Terwijl hij aan lepelen was namen wij nog maar een koffie. Een veel betere afsluiting van zo’n maaltijd kan ik niet verzinnen.

We kunnen alleen maar constateren dat Amsterdam er een toptent bij heeft gekregen. Geen kouwe drukte, geen hoge aspiraties maar gewoon geweldig vers voedsel met liefde bereid in de beste Zuid Italiaanse tradities. Mocht je deze winter verlangen naar het gevoel van vakantie in een zonnig gastvrij land, haal de zomer in je leven en stap naar binnen.
Uiteraard mag je ook langs gaan als je gewoon zin hebt in een goeie Italiaan. Grote kans dat je mij en m’n vrouw tegenkomt aan een tafel bij het raam.