Ma Brown's

Nieuwe Groenmarkt 31 2011 TT Haarlem Nederland Kaart

Over het restaurant Ma Brown's

Met de pink omhoog

De naam Ma Brown komt van een pub in Coventry. Niet onverwacht serveren ze hier van een Engelse kaart. De eeuwenoude Britse traditie van de Afternoon (high) Tea verschijnt in verschillende vormen op de tafel. Erna keuze van een prachtige kaart met gerechten als Honey Roasted Bacon en Hot Crumble. En als je geluk hebt ben je getuige van live muziek!

Meer informatie over restaurant Ma Brown's

Maandag t/m Woensdag Gesloten
Donderdag en Vrijdag 18:00 - 22:00
Zaterdag
- High Tea 12:00 - 17:00
- High Tea 12:00 - 17:00

Klaas N.
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2017
Zondagavond 23 juli ’17 hier gegeten met een Groupon voucher. Het is een klein maar knus pand met een duidelijk retro karakter. Aan de zeer hoge rode lambrisering hangen veel foto’s van affiches van reclameobjecten uit grofweg de jaren 30 tot 60 van de vorige eeuw (auto’s, motoren, dranken etc.). De ontvangst was prettig door de enige jongedame in de bediening. De hele bemanning bestond trouwens uit slechts twee mensen. Naast de jongedame was er nog de kok.
Dit was voor mij een goede gelegenheid om weer een nieuw speciaal bier te proeven: Fuller’s Golden Pride. Een echt Engels bier waarvan de brouwerij langs de Theems is gevestigd. Dit moutige en enigszins donkere bier is lekker zoetig. Mijn lief nam een Bitter lemon.
Na bestudering van de kaart, besloot mijn partner eens een keer helemaal vegetarisch te gaan. Als voorgerecht nam zij de met Stilton kaas gevulde champignons. Die vond ze best heel smakelijk. Zelf liet ik me verwennen door gevulde en gerookte kalkoenfilet met een lekker frisse abrikozen chutney. Echt, een heerlijk gerecht.
Bij het hoofdgerecht nam ik nog zo’n verrukkelijk biertje en mijn gezellin nog een Bitter lemon. Dat gerecht was voor mijn disgenote courgette gevuld met bosui, noten, abrikoos en Cheddar kaas. Ook hierover was ze zeer te spreken. Zelf nam ik de plakken bacon, in de oven gebraden en voorzien van honing. Hierbij werden potjes Branston Pickle en Colman’s Mustard opgediend. Sauzen uit een potje? Tja, waarom eigenlijk niet? Die mosterd is heerlijk scherp en geler dan gewoonlijk. Waarom zou je iets dat goed is, zelf moeten bereiden? Zoiets als het wiel opnieuw uitvinden. De combinatie van het zoet, zuur en de mosterd leverde hemels lekkere bacon op. Daarbij werd een schaal met warme groenten (met o.a. wortel, sperziebonen, rode paprika) en geroosterde aardappelen geserveerd.
O ja, voor ik het vergeet, we kregen ook een soort brood met boter. Dat brood schijnt met onder meer yoghurt te worden gemaakt (als ik het goed verstaan heb). Het deed me in de verte denken aan roggebrood, maar dan veel luchtiger. Gevolg van die luchtigheid was wel dat het brood verkruimelde, maar lekker was het zeker.
Het dessert was een keuze van taarten op de trolley. Mijn lief koos voor lemon cheesecake (meende ik gehoord te hebben) en ik voor karameltaart (denk ik tenminste). Zo’n groot stuk taart ligt echter wel zwaar op de maag. Ik kon het nauwelijks op en mijn partner al helemaal niet.
Afsluiten deden we tenslotte met een kop thee.
Hoewel de totale bezetting dus uit twee personen bestond, hadden zij geen enkel moeite om de gerechten tijdig te bereiden en uit te serveren. En dat vind ik wel knap.
Josefien_Wouda .
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2017
Enorm verheugd op high tea vanwege lovende recensies op wereldwijde web, maar ondanks erg aardig personeel en zichtbare liefde waarmee producten gemaakt zijn viel de high tea tegen. Zoetigheden en hartigheden wel aardig, maar niet bijzonder. Geen bijzondere smaken om voor terug te komen. Jammer. Misschien te hoge verwachtingen of verwend door superbe high tea elders.
Trudy H.
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2017
Donderdag 13 juli 2017 hebben wij met twee personen gegeten bij dit restaurant en wij kunnen niet anders zeggen dan dat we genoten hebben. De lokatie is sfeervol en verzorgd.
Het eten was verrukkelijk, de wijn heerlijk en de bediening uitermate vriendelijk en professioneel. We vielen van de ene verbazing in de andere! Ga hier vooral naar toe! En je hebt een fantastische ervaring!
Voor mij persoonlijk was de link met de pub 'The Old Windmill' in Sponstreet in Coventry ook erg leuk, omdat ik daar met echtgenoot
en oudste zoon, die aan de Universiteit in Coventry zijn Double Degree en zijn Masters behaalde, regelmatig tussen de locals een borrel dronk.
Bri B.
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2017
Heerlijk gegeten, alles was even lekker en zag er prachtig uit. Hé leuke bediening en prima, en het Engelse sfeer. Aanrader!
Rory D.
  • Datum van je bezoek: 3 mrt. 2017
Erg leuk restaurant, voor zover ik weet uniek in NL. Het eten is niet echt verfijnd te noemen, de portionering zeer ruim maar het is allemaal goed klaargemaakt en smaakvol. De bediening is een beetje scholiers/studentikoos maar niet storend.
Anjuli O.
  • Datum van je bezoek: 24 feb. 2017
Heerlijk voor authentiek engels eten! En de trolley op het einde met heerlijke dessert is echt een aanrader! Eens wat anders dan de standaard restaurants in Haarlem.
Joost R.
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2017
Met drie personen voorgerecht en hoofdgerecht gegeten en iedereen was zeer tevreden over elk gerecht dat op tafel kwam. Helaas waren we de enige gasten die avond; Ma Brown's verdient meer! Aanrader.
Ans F.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
Echt een gezellige tearoom! Uiterst correct ontvangen door de bediening. Namen onze jassen aan. leuke Entourage met het juiste meubilair en servies. Heerlijke lekkernijen bij de thee/ koffie. Echt een aanrader!
Eiko R.
  • Datum van je bezoek: 20 jan. 2017
Je kan heerlijk Engels eten hier, waren met 7 en iedereen was enthousiast over het eten. De bediening was ronduit matig, heel onervaren, de dame moest alles alleen doen, was niet efficient, traag, raakte niet in paniek, dat was heel knap. Wel heel vriendelijk allemaal. Wachttijd voor het eerste drankje was 15 minuten, het opnemen van het eten nog eens 15 minuten. Na opnemen ging het prima met het uitserveren. De inrichting kan veel smaakvoller, houten stoelen met schuifende kussentjes was een ramp.
Albert M.
  • Datum van je bezoek: 17 dec. 2016
Op aanraden van een kennis eindelijk is gegeten bij Ma Brown's dinner & tea. We hadden dit veel eerder moeten doen. Het restaurant op de rustige Nieuwe Groenmarkt is qua decor typisch Engels en daardoor erg sfeervol. In het restaurant veel oog voor detail waaronder het oud blikwerk van de Colemans mustard en de typische bewaarblikken van digestive koekjes. De bediening was vlot en opmerkzaam. En de keuken was uitstekend. We hebben heerlijk genoten van de vele smaken. Met name de Game Pie was voortreffelijk bereid met heerlijk mals vlees. Ma Brown's maakt goed gebruik van de variëteit binnen de verschillende seizoenen. Absolute aanrader! Kom met lege maag want er wordt genoeg geserveerd!
Hanna V.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2016
- te weinig personeel zowel in de keuken als in de bediening.
- 1 uur en 30 minuten wachten voor het hoofdgerecht op tafel kwam.
- het restaurant was veel te koud en te tochtig.
Beste mevrouw van Ekeren, ik vind het jammer dat u deze ervaring heeft gehad in ons restaurant, naar alle eerlijkheid zijn er deze avond vanwege onderbezetting een aantal steekjes gevallen en daar heeft u hinder van geleden en dat spijt ons zeer, de keuze om de open haard niet aan te steken deze avond was ook de verkeerde hebben wij ervaren, het was dusdanig koud dat onze cv het restaurant niet warm genoeg kon krijgen.

Met vriendelijke groet,
Stefan de Jong.
Tineke H.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2016
Glas wijn erg duur gezien het glas maar voor een kwart gevuld was
Beste mevrouw Hesp, normaal gesproken kan ik u verzekeren dat onze glazen wijn degelijk gevuld zijn ,wanneer dit in u geval niet zo was dan hebben wij daar van onze kant een steekje laten vallen, ik hoop dat u desondanks een fijne avond heeft gehad.

Met vriendelijke groet,
Stefan de Jong
Anne V.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2016
Hoewel ik gereserveerd had, werd het uitzoeken van een tafel aan ons zelf overgelaten. De voorgerechten werden pas na een uur op tafel gezet. Om het wachten te veraangenamen zou een stukje brood met boter of ander smeerseltje zeer welkom zijn geweest. De hoofdgerechten vielen erg tegen. De plakken van de honey roast bacon waren taai als schoenzolen en dreven in een bittere saus. Het eronder liggende bolletje puree was koud. Ook de steak was niet echt mals. De erbij geserveerde garnituur bestond uit aardappelen die boven op geroosterde groenten waren gelegd. De geroosterde groenten waren niet meer knapperig en de peultjes hadden nog draad. Tip: de aardappelen zouden beter smaken als ze in vieren waren gesneden. We hebben het dessert maar niet meer genomen. O ja, het was ook tamelijk koud in de ruimte.
Daphne-c .
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2016
Fijn dat Ma Brown's weer terug is. Heerlijk Engels eten in een passende ambiance, wij zien nu al uit naar het wild seizoen! Complimenten aan de kok!
Ezra M.
  • Datum van je bezoek: 12 aug. 2016
Ma Brown's is back! Blijkbaar alweer een paar maanden open, maar dat was mij ontgaan. Heerlijk gegeten en ook hele goede service! Had de honey roast bacon genomen (die precies zo was als het hoort) maar vond stiekem de lamb abricot pie nog lekkerder. Ik zat helaas al te vol voor de trolley, dus heb alleen maar gekeken en kom zeker nog terug voor de trolley en alle andere lekkere gerechten.
Wim V.
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2016
De eerste keer dat we bij Ma Browns restaurant aten was in 1985. Sindsdien kwamen we er minimaal eens per jaar. Helaas stopte kok/eigenaar Mike Cowley in 2013 en werd alleen de Afternoon Tea voortgezet. Onlangs gezien dat je er toch weer kon eten, dus gisteravond eens geprobeerd. Zou het hééél erg tegenvallen!?
Nee dus! Het blijkt dat de nieuwe kok/eigenaar een paar jaar met Mike in de keuken heeft gestaan en zo te proeven voldoende van hem heeft geleerd. De kaart is - in ieder geval voorlopig - nog wat klein gehouden. Maar dat is niet erg, voor elk wat wils. Wij hadden beiden vooraf natuurlijk een Engels bier, gevolgd door voor de één een huisgerookte gevulde kalkoenfilet en voor de ander een even smakelijke salade met tongfilet. Verrassenderwijs klaargemaakt door Mike, die toevallig langskwam en het leuk vond om voor zijn 'oude' gasten nog even in de keuken aan de gang te gaan. Daarna nam de jongere generatie het weer over en kozen we voor de (aloude) Honey Roast Bacon, en de visstoofpot, in heerlijke ciderroomsaus. Het geheel werd vervolgens ouderwets afgerond met 'sweets from the trolley'. Teveel natuurlijk, maar wel erg lekker!
Kortom: een jongere generatie heeft Ma Browns overgenomen, maar is goed door Mike ingewerkt, de kaart is wat kleiner geworden, het interieur is prettig onveranderd gebleven. We hebben een volgende reservering al weer staan!
amanda_bosch .
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2016
Was een heerlijke high tea. Met lekkere sandwiches taartjes en scoons. Overheerlijke zelfs gemaakte jam. Gezellige entourage en fijne bediening.
pieterdejong22 .
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Terug na een stop Ma Browns. Nu op naar de 40 jaar en nog steeds de enige mogelijkheid in Haarlem om lekker Engels te eten.
Engels? Lekker? Jazeker, met degelijk kookwerk en een lekker afwijkende kaart.
Doorslaggevend tot slot the sweets from the trolley. Lekker ongegeneerd gebak en taart als toetje eten
jasperklimbie .
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2016
Helaas erg slecht gegeten bij Ma Brown's. Deed de Engelse keuken op de verkeerde manier eer aan. Voorgerecht van gebakken ontbijspekjes van de euroshopper op blaadjes sla. Rubberachtige gebakken lever, keiharde well done sirloin in grijze kleur...Lamb 'stew' die bestaat uit kleine korrels droog lamsgehakt...de desserts waren wel okay, de koffie dan weer zeldzaam (Engels) smerig. Ja, zo slecht heb ik voor het laatst gegeten in 1993 in Engelend. Ze doen erg hun best en zijn vriendelijk maar in de keuken gaat het mis.
PeterGroningen .
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2016
Heerlijk gegeten met een groep van acht man. Zeer voorkomende, klassiek Engelse gastheer. Stilton mushrooms en lamb pie smaakten als in een Engelse pub en ook onze tafelgenoten met honey roast bacon en andere gerechten waren zeer tevreden. Van de bijgerechten sprongen de zeer krokant gebakken aardappelen (daar kon niet alleen plantaardig vet voor gezorgd hebben) eruit. De sfeer was helaas niet als in een Engelse pub en mag nog wel iets gezelliger.