Lux

Jackie H.
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2016
Stephanie H.
  • Datum van je bezoek: 9 okt. 2016
We gingen hier met een groep van twaalf mensen eten. Was erg goed. Goede akoestiek, mooie inrichting, zeer vriendelijke service. De wijn was geweldig. Het eten was erg lekker. Dessert origineel en heerlijk. Ik, als organisator, kreeg meerdere complimenten voor deze keuze. Erg tevreden dus. Dank!
Eva M.
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2016
Laat ik met het positieve beginnen, het is een aangenaam lokaal geworden het Lux anno2013. Het heeft alle ingrediënten om een avondje sfeervol culinair te vertoeven. En wat een verademing de muziek komt van een platenspeler en niet vanuit een van te voren onverschillig gekozen playlist.
De uiterst zachtaardige en vriendelijke obers maken dat je je welkom en op je gemak voelt. Een 7 gangen menu prima, als er de vrijheid is van kleine aanpassingen en die is er.
Vol verwachting beginnen wij aan het eerste gerecht; groenten uit een houtoven met een yoghurtcitroendip. Het gerecht wordt zorgvuldig met naam en toenaam gepresenteerd, aardig bedoeld maar een stuk prei en broccoli mondeling presenteren alsof het de meest exotische groenten zijn schept wellicht te grote verwachtingen. De groenten, op de pompoen na, zijn smakeloos de dip niet bijzonder. Het tweede gerecht is een vleeswarenplankje, ik krijg niks want ik kies voor een vleesloos bestaan.
Ik bespeur een lichte weerzin bij mijn zeer ervaren culinair ontwikkelde tafelgenoot die voor een diversiteit van culinair creatief overal voor open staat. Varkensnekvet, Bressola en Coppa di Parma. Het varkensnekvet nekt hem, het is voor een mens met verfijnde smaakontwikkeling 2016 niet te doen, het vet smaakt naar niks in de verte een zweem van reuzel. Wenst de hedendaagse culinaire toeschouwer de smaak van reuzel op zijn tong? We vinden het geen goede keuze van de kok.
De volgende gang krijgt dit keer mijn tafelgenoot niks, hij is allergisch voor mosselen, had dit gerecht niet ten tijde van de vleesplank opgediend kunnen worden zodat wij gelijktijdig het dinertje voor twee hadden konden voortzetten, keukenbonnenautisme?
Bakje mosselen zoals mosselen smaken. De Ravioli in salieboter gang, klinkt goed, smaakt vlak en baggervet. De kleine spikkeltjes salie in de boter wat is daarmee gebeurd? Ik proef in de verte iets vaags verbrand.
De ravioli (1stukje) bevat een pompoencrème die flauw is. Je kan de pasta van de ravioli al dente noemen maar het smaakt alsof de ravioli al een tijdje mis en place heeft gelegen, de buitenste randjes zijn hard en taai.
De noedels, lekker verrassende kruiden en een rauwe eierdooier on top. De nasmaak is me te ‘vissig’ en ranzig. Maar laat ik dit de kok niet aanrekenen, dit is duidelijk een kwestie van persoonlijke smaak. Ik waardeer de keuze van het gerecht, ik draag de koks die hun nek uitsteken voor een concept buiten de culinair gebaande paden een warm hart toe. In principe deze Quinto Quarto kok die gaat voor slowfood, Romeins/Testacciciaans dus ook.
De zeeduivel, ik verwacht het paradepaardje van het menu, smaak noch kraak. Hoe krijg je het als kok voor elkaar. Een groot stuk visbot waar je om heen het taaie stuk vis met moeite eraf snijdt. Door het getrek met mijn mes stop ik uiteindelijk een paar stukjes gerafelde witvis in mijn mond, de gemillimeterde stukjes vis (3) kunnen de smaak van de zeeduivel absoluut geen recht doen. De grof gesneden kool eronder bevat uitermate onaangename harde stukken, een paar uiteindjes hebben de houtvlammetjes licht geraakt en dat geeft nog enigszins wat smaak maar het is zelfs voor een weliswaar partime raw food liefhebber niet te doen, ook hier zoveel boter.
De octopus is taai heeft gelukkig nog wel de smaak van een grill godzijdank mag ik dat nog proeven. Aangekomen bij het kaasbordje ben ik opgelucht, de kaas is mooi gekozen en smaakt heerlijk, het einde van de rit.
Dit zeven gangen menu daar valt nog aan gelaagdheid van smaak veel te ontwikkelen en te winnen. Wij vinden het een mooi creatief culinair streven om vanuit het Romeins/Testaccioaans te koken, graag laten wij ons daarin meenemen maar ik geloof dat ons culinair fijn ontwikkelde smaak waarbij het vroegere Lux zeker aan heeft bijgedragen, zich niet kan verhouden tot de manier zoals het bij Lux anno 2016 wordt opgediend.
Zullen we het over de rekening maar niet hebben?

Culinaire groet,
Kees en Bianca
Jrvanommen .
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
Met vijf personen een zeven-gangen-menu bij Lux gegeten. Stuk voor stuk verrassende gerechten, die uitstekend van smaak waren. Echt een genot om hier te eten, met een zeer vriendelijke bediening. Het restaurant zit een stukje uit het centrum, maar is de omweg meer dan waard.
Bedren .
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Afgelopen zaterdag hier gegeten met z'n tweeën. Allebei een 7 gangen menu bestaande uit allerlei kleine gerechtjes. Authentiek Italiaanse keuken, eenvoud èn raffinement. Bijvoorbeeld spaghetti met venkelzaad en tonijnhart. Met daarop een eidooiertje dat je er doorheen kunt mengen, fantastisch. Maar alles was lekker. De ober weet niet alleen wat er op je bord ligt maar ook hoe het wordt bereid. En dat alles in zeer ontspannen sfeer. Goede wijn, het personeel heeft echter wel een royale hand van schenken, we hadden elk een half wijnarrangement. Dan heb je toch ruim 7 halve glaasjes op, dat is teveel om daarna nog te moeten rijden. Gelukkig waren we met het OV; metrohalte Dijkzigt vlakbij. Het interieur is mooi en sober ingericht.
Dit was onze derde keer, we komen beslist weer terug!
Niii58aq .
  • Datum van je bezoek: 16 jun. 2016
Lekker gegeten, verse pasta met tonijnhart en venkelzaad is een aanrader, goed bij passende wijn. Kaart is wellicht wel wat te complex voor de gem. Nederlander. Eea zou wat losser kunnen, het leent zich misschien meer voor een standaard menu en dan alleen kiezen voor vlees, vis of vegetarisch. Lekker zelfgebakken brood. Olijfolie erbij zou nog passen
Doperwt .
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2016
Prima gegeten maar wat ik bijzonder jammer vond was dat je als vegetariër hetzelfde krijgt voorgeschoteld als je vleesetende tafelgenoot, zonder vlees uiteraard, maar dat er niets anders voor het vlees in de plaats komt. Hierdoor misten sommige gerechten bij mij samenhang terwijl mijn tafelgenoot genoot.
Cores76 .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Voor het eerst gegeten bij Lux en het was allemaal echt heerlijk. Leuk klein, gezellig restaurant en vriendelijke bediening. 7gangenmenu, dat in het begin snel verliep. Toen restaurant voller werd, was het opvallend dat dit aanzienlijk langzamer ging en bediening geen oog had voor lege (te vullen) glazen.
Over het geheel zeer positief en eten was heerlijk.
Yalda N.
  • Datum van je bezoek: 4 mei 2016
We hadden een 7-gangenmwni genomen, eten was goed, maar erg kleine porties. Ik had nog steeds honger...., service was heel goed, aardige mensen.
100566 .
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2016
Gisteren met drie personen hier gegeten. We zijn het er alledrie over eens dat we een geweldige avond hebben gehad. We hebben voor het 7 gangendiner gekozen en daar hebben we enorm van genoten. Heerlijke kleine hapjes van hoogstaande kwaliteit. Twee van ons hadden het wijnarrangement. De wijnen waren erg lekker en onze BOB kreeg ook steeds een klein slokje wijn. Dat vonden wij bijzonder attent van deze vriendelijke bediening. Kortom, voor herhaling vatbaar!
Piemonjolande18 .
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2016
We waren al een tijdje niet meer geweest en waren blij verrast door de persoonlijke atmosfeer, de verrassende kaart met typisch Italiaanse gerechten en bijpassende goede biologische wijnen uit o.a. Piemonte. We komen zeker terug!
Wouter S.
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2016
Echt heerlijk gegeten bij Lux. Het was niet zo druk toen we binnen kwamen (we waren er redelijk vroeg), maar we werden warm welkom geheten door de gastheer. Na uitleg allergieën en een zwangere vrouw hebben we de keuze van de chef genomen, dat was heerlijk! Natuurlijk is de anti pasti wagen top (met kimchi), maar de rest van het eten was dat zeker ook! En het zijn meer gangen dan je denkt.

Het meest voortreffelijk was echter de service. De ober wist van elk ingrediënt te vertellen wat het was en waar het vandaan kwam, de wijnen waren ook perfect bijpassend en hij dacht mee (halve glaasjes ivm rijden).

Aanrader!
Smaaksma .
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2016
Vandaag heerlijk gegeten bij Lux.de over was super aardig en wist veel van het eten en de buurt zover opdringerig te zijn. De kaart was verrassend origineel zonder overdreven ingewikkeld te doen met smaken. Ik had de risotto met rode poon. De koolrabi erbij was een openbaring! Niemand zou vlees of vis missen met deze bereiding. Mijn partner had bistecca met rogge en spinazie. De bistecca wad perfect rare bereid en de warme, rokerige grillsmaak was op een of andere manier doorgetrokken. Super! Ik dronk er witte huiswijn bij, een lekkere Verdicchio. Ga erheen! Lux was een Rotterdams icoon. Deze chef heeft er nieuw betoverend, authentiek aroma in geblazen. Vraag naar het tafeltje bij de klimop.
Ingridvanegmond .
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2016
Goed echt Italiaans eten. Een beperkte maar goede kaart. Er was voor één gerecht de keuze uit 5 antipasto van de kar, maar er waren er maar vijf dus feitelijk geen keuze. De bediening was vriendelijk. Het restaurant is modern ingericht in zwart wit met hele mooie zwart wit foto’s. Het oogde wel wat kaal, maar dat kan ook komen omdat er niet veel gasten waren.
Moz .
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2016
Vroeger vaak genoten van de treffelijke keuken, geleden onder de dikwijls hilarisch slechte bediening waarna betere oorden gevonden in culinair Rotterdam. Maar via via vernomen dat er een heropstanding van Lux te verwachten was. De zaak is intussen gehalveerd, zit lang niet meer zo volgestouwd en de betere elementen van vroeger bloeien alweer open dankzij de vriendelijke en attente bediening, de verfijnde antipasti kar en de sobere kaart naar spijs en drank. De pecorino souflé was lekker maar spartaans met een selderstronk. Het half eitje met ansjovis mayo, de kastanjechampignons, terrine van gerookte makreel en Daniele ham met lekker brood en olie zorgden voor een weelderig smakenpalet. Wegens enkel vis in dag aanbieding koos de hele tafel voor een perfecte kabeljauw met gedroogde bos paddenstoelen in weekvocht. De gegratineerde bloemkool miste pit, de venkelsalade was heerlijk. De fameuze friet van vroeger was enkel in de tweede gang zoals het hoort. Het ijs dessert was matig. De wijn redelijk en de prijzen fatsoenlijk. Er is al bij al wel degelijk een Phoenix aan de slag in Lux.
Saskia D.
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2016
Gisteren met 8 personen bij Lux gegeten. Helaas viel het erg tegen. We hadden de 7 gangen proeverij met wijnarrangement.
De 1e gang was een variatie van hapjes op een bordje, per 2 personen van te eten. De broccoli met ansjovis was erg lekker. De pompoen met munt was n beetje smakeloos.
Daarna een mergpijpje om uit te lepelen (1 per 2 personen) en een soort tartaar van Ossehaas. Hier zat ook niet heel veel smaak aan.
Volgende gangen vielen ook tegen.
Het bestek werd niet gewisseld tussen de gangen door en mijn vork zag er niet meer heel smakelijk uit.
De bediening was erg vriendelijk maar de wijn, behorende bij de gang werd pas geserveerd op het moment dat de borden al bijna weer leeg waren.
Toen ik vroeg bij welke gang de wijn die kreeg nu hoorde gaf ze aan; " Oh, dat kan bij allebei".

Het dessert was lekker, de avond was heel gezellig, maar de gangen vielen tegen. Hier waren we het alle 8 over eens.
Charlotte L.
  • Datum van je bezoek: 5 feb. 2016
Vooraf ongelooflijk eenvoudig maar oh zo heerlijke spaghetti met venkel, geraspte hart v tonijn en eierdooier, daarna griet met wilde spinazie en toe café macciato - simpel en alles van topclasse !!
Marlon B.
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2016
Gisteravond heerlijk gegeten, 7 gangen proefmenu met wijnarrangement is een aanradertje. Service, keuken & bediening is goed!
Marco D.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2016
Na jaren weer een keer bij Lux gegeten. De ontvangst was zeer aardig, waar vind je dat nog dat je bij binnenkomst bij je naam wordt genoemd. Men was duidelijk op de hoogte van onze komst. De jassen werden aangenomen en we mochten zelf een tafel uitzoeken. Snel daarna werden we voorzien van vers water en de menukaart. We lieten ons verrassen en kozen voor het 7 gangen-menu waarbij je een wandeling door de gehele menukaart maakt. En dat viel helemaal niet tegen. Verrassende combinaties, waar je niet snel zelf voor zou kiezen. De antipasti van de kar was heerlijk. De spaghetti met tonijnhart was voortreffelijk. Zelfs lamshart gegeten en dat was erg goed. Ons menu afgesloten met een kaasplankje, een heerlijke koffie met limoncello. Kortom, heerlijk gegeten in een mooie atmosfeer.
A B.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2015
Geen gezeur met kerst: gewoon open als elke andere dag. Iedereen wel op z'n kerstbest gekleed, dat was wel aardig. Eten was heerlijk: kalfstartaar en garnalen vooraf, gevolgd door spaghetti en buikspek. Had ik toch bijna lamshart genomen... Volgende keer misschien. Bediening is vriendelijk maar we moesten af en toe wel wat aandacht vragen.