Lunchroom Het Monument

7,1
7,1
Peter G.
  • Datum van je bezoek: 16 dec. 2015
Tja, het is een soort veredelde snackbar met een erg gedateerd interieur dat herinneringen wil oproepen aan een kajuit. Op zich niks mis mee. Ik had hier een IJsselmeerhamburger die heel smakelijk was, met frietjes die uitstekend waren. Mijn disgenoot was iets minder tevreden over zijn omelet. Er waren champignons gebakken en daaroverheen was geklopt ei gebakken. En dat was opgevouwen. Het viel hem een beetje tegen: hij had gehoopt op een omelet die nog wat 'romig' was van binnen: 'baveux', althans dat zou je willen. Niettemin, best een aardige plek om even je maag te vullen als je trek hebt, maar verwacht zeker geen culinaire hoogstandjes. Die zijn er niet. Een lekker volle buik, voor een eerlijke prijs; dat is het hier.
Ron D.
  • Datum van je bezoek: 16 dec. 2015
Hier op woensdag 16 december geluncht. Langs de Afsluitdijk nu eens een keer gestopt om een klein hapje te eten. Als je bij een snackbar komt weet je wat je te wachten staat. Hier is de naam Lunchroom. Je verwacht een eenvoudige gelegenheid, maar dat eenvoudig is nog te hoog gegrepen. Het is veel meer een veredelde snackbar. Daarbij komt dat het eten maar zeer matig is en weinig voorstelt, weinig smaak, weinig kwaliteit en dan toch nog best een hoge prijs.
Bediening kennen ze niet en het is gewoon langs een counter lopen. Het interieur is een groot museum met vele tientallen foto's vaan de afsluitdijk en vooral vaan het dichten van de dijk.
Volgende keer rijd ik gewoon weer door en zal hier niet snel weer stoppen.
Mhvbem .
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2015
Wat een gezellige plek.. De in oude sfeer verkerende Lunchroom past geheel bij die tijd. Allemaal historische kaarten en foto`s van de bouw van de Afsluitdijk wat deze plek wel heel uniek maakt. Er hangt een vriendelijke sfeer. Door het personeel wordt iedere bezoeker keurig netjes begroet en gedag gezegd. Ook het eten is ons prima bevallen. De kwaliteit steekt wat ons betreft zelfs boven de prijs uit. Voor ons zeker een plek om terug te komen.
Erik1965 .
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2014
Is wel aan een make over toe. Banken zijn toch niet meer van deze tijd. Eigenlijk is het gewoon een snackbar. Kwaliteit is niks mis mee maar zit gewoon niet gezellig. WC voor 1 euro vind ik niet zo netjes naar onze toeristen toe.
Korteraar ..
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2014
Even snel een hapje/drankje genuttigd. Prima plek, en gelukkig echt in oude staat en niet of nauwelijks gerestaureerd. het is even wennen, maar het voldoet goed. En de dame achter de kassa was gewoon vriendelijk.
Rob M.
  • Datum van je bezoek: 18 okt. 2013
“Sneu”. Dat is het eerste woord dat in ons opkomt na een bezoekje aan Lunchroom het Monument aan de afsluitdijk. Was hier nu niet iets beters van te maken? Het gebouwtje met uitzichttoren van Willem Dudok uit 1933 is prachtig en de ligging is subliem. Precies op de plek waar de afsluitdijk in 1932 werd gesloten. Het terras biedt een weids uitzicht over het IJsselmeer. Binnen waan je je in een kajuit van een pont of binnenvaartschip. Kleine ramen bieden uitzicht op het water. Aan het plafond hangen scheepvaartattributen als een stuurwiel, een stormlamp, een duikhelm en een reddingsband. Aan de wanden historische foto’s van de bouw van de dijk en meer.

Helaas wordt deze vriendelijke oubolligheid doorbroken door een opzichtig roestvrijstalen buffet. Daar achter hangen grote zwarte borden met witte plastic priklettertjes. Dit geheel doet sterk denken aan een snackbar uit de jaren zeventig. Verder hangt het hele etablissement vol met waarschuwingen. “Alleen toiletbezoek € 1,- Vooruit te betalen!!” en “Meegebrachte eet- en drinkwaren mogen hier niet genuttigd worden.” “Consumptie Verplicht”. En dat dan op diverse plekken herhaald. Dit maakt een weinig gastvrije indruk. Ik begrijp de uitbaters wel. Het is natuurlijk vervelend als je eetgelegenheid alleen maar wordt aangedaan door plassers en lieden met een eigen broodtrommel. Maar daar is ook een logische verklaring voor. Buiten staan, zeer uitnodigend, precies dezelfde picknicktafels die je ook op openbare recreatieplekken ziet. Er is geen openbare WC en de dijk is 32 kilometer lang. Waar moet je dan heen met je volle blaas?

Eenmaal binnen plaats je je bestelling bij de vriendelijke kassadame van het buffet. Ze geeft een volgnummertje. Alsof je bij de afhaalchinees zit. Dit vind ik weinig klantvriendelijk. De wachttijd op het eten is twintig minuten. Te lang naar mijn zin. Vooral omdat het niet druk is. Wij bestelden een IJsselmeerburger, geserveerd met sla en friet. Niets mis mee. Een flinke hap en prima klaargemaakt. De tosti mozzarella-pesto smaakt ook. Helaas valt de pannekoek voor onze dochter wat tegen. Te droog.

Ik denk dat deze plek een fikse opfrisbeurt verdient. Maak er een eigentijdse snackgelegenheid van òf versterk de historische sfeer door het snackbuffet te verwijderen. Ontstaat er ook wat meer ruimte in de kajuit.