Louis XV

Oude Kijk in Het Jatstraat 47 9712 EC Groningen Nederland Kaart

Over het restaurant Louis XV

Bougondisch genieten

"Après nous, le déluge", oftewel: "Na ons de zondvloed". Beroemde woorden die de Franse koning waar het restaurant naar vernoemd is ooit van zijn maîtresse te horen kreeg. Geniet van het moment, morgen zien we verder, bedoelde zij ermee. Een bourgondische levensopvatting die ze hier met genoegen hebben geadopteerd.

Meer informatie over restaurant Louis XV

Maandag t/m Donderdag 17:00 - 22:00
Vrijdag en Zaterdag 16:00 - 22:00

Agnes V.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2017
Na afloop wel feedback gegeven over de koffie (waterig). Daar werd goed op gereageerd en men zou t in orde gaan brengen.
Verder zelf heerlijk gegeten en leuk bediend.
Merle S.
  • Datum van je bezoek: 19 feb. 2017
Gezellige sfeer met een lekker betaalbaar 3-gangen dinner!
Gerhardatv .
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2017
We konden zelf een tafel kiezen en hadden een prettige plek in een rustige hoek van het restaurant. Hoewel het druk was, werden we vlot bediend. Voor AH menu as er alleen keuze bij het hoofdgerecht. Het vegetarische menu was lekker, de vis niet heel bijzonder.
C S.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
Prima prijs-kwaliteit verhouding. We waren 60,- kwijt voor het AH menu -tweede driegangen diner gratis- incl een flesje wijn (22,50 euro). Aandacht voor de klant kan beter. De ober kwam gehaast over.
Mark V.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
Lekker en kwalitatief goed eten. Bediening was goed, maar is ons alleen aan het begin gevraagd of we iets wilde drinken. Ontvangst was wel matig. Porties van het eten zijn zeker niet groot, maar wel net voldoende om tevreden te zijn. Bij koffie of thee na zal het zeker voldoende zijn. Erg fijn was dat ikzelf een andere hoofdgang mocht hebben dan de AH-restaurantactie menukaart voorschreef. Online stond er namelijk oa gevogelte op, en nu varken wat ik niet kan eten.
Ria S.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
Commercieel, alleen maar ah gasten .Rommelige borden, lauwe producten, trieste salade en weinig frites.
Kortom veel verbeter puntjes.
Chris S.
  • Datum van je bezoek: 26 jan. 2017
Gezellig restaurant met fijne bediening en goed eten !
henkgeukes .
  • Datum van je bezoek: 26 jan. 2017
Erg lekker gegeten! Was onze eerste keer bij Louis XV maar zeker niet de laatste keer.. . Zowel het voor-, hoofd- als nagerecht was heerlijk! En ook de wijn was prima. Kortom, een hele leuke avond in een sjieke ambiance!
cristaboersma .
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2017
Samen met vrienden heerlijk gegeten, vriendelijke en ook snelle bediening. We waren met de AH restaurantactie, proeverij als voorgerecht, het hoofdgerecht kon je uit drie dingen kiezen en tot slot het nagerecht het was allemaal heerlijk!
F A V.
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2017
het eten zag er goed verzorgd uit (leuke opmaak) en was ook van goede kwaliteit. Dit was onze eerste keer maar zeker niet de laatste
Daniëlle D.
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2017
Middels de AH-actie kwamen we bij Louis XV. We werden vriendelijk ontvangen en mochten zelf een tafel uitzoeken. De wijnkaart stond al op tafel, het is mogelijk om 20(!!) Verschillende wijnen per glas te bestellen. Ook hebbem ze een anomatic waar je de wijnen kunt (voor) proeven. Ons voorgerecht was eem proeverij van drie verschillende gerechten. Alle drie zeer smakelijk. Als hoofdgerecht gingen we voor vis en vlees. De saus gepaard met de varkenshaas was subliem! De tijd tussen elke gang was precies goed. Bediening is oplettend en uiterst vriendelijk. Wij komen zeker een keer terug!
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 23 jan. 2017
Afgelopen maandag door vrienden uitgenodigd om bij dit restaurant in het centrum van Groningen te komen dineren.

Het was rustig wat niet verwonderlijk was gezien de dag en de kou buiten. Korrekte ontvangst en het gepresenteerde eten was ook goed. De kabeljauw was lekker bereid en ook het vlees een varkenshaas was goed gegaard.

Dank voor een gezellige avond.
Janet W.
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2017
We hebben hier gegeten met Restaurantweek. Door de drukte duurde het een beetje lang maar door de gezellige ambiance en lekkere wijn was dat geen probleem. Het eten was erg lekker. Kleine porties met veel smaak. De bediening was spontaan en heel aardig. De rekening klopte niet maar dat had de serveerster eerder door dan wij. Kortom, zeker een aanrader.
WimHut .
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2017
Zondagavond 22/01 heerlijk AH-3 gangenmenu gegeten in Louis XV. Voor- en nagerecht staan vast; hoofdgerecht keuzemogelijkheid uit vlees, vis of vegetarisch, e.e.a. aangevuld met frietjes en groenten. De porties zijn echt goed in balans. Ondanks de drukte -de zaak zat vol- zeer attent en vriendelijk personeel. Goede doorlooptijden. En de rekening? 2 x 3-gangenmenu (waarvan 1 gratis) + 3 glazen wijn en een karaf water (gratis): € 47,50. De niet in rekening gebrachte koffie kregen wij van het huis! Nogmaals dank! Zeer zeker voor herhaling vatbaar!
jorngramberg .
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2017
Sfeervol restaurant met verrassende indeling. Smaakvol eten met aandacht gepresenteerd. Portiegroote net voldoende. Met ah actie voordelig gegeten. Menu was hierdoor beperkt en bemerkte enige 'haast' bij het personeel.
Zeker een herhaalbezoek waard, ook om te beoordelen of het eten zonder kortingsactie positief effect heeft op de portiegroote, menu en gegeven aandacht van personeel.
DJdeKoning .
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2017
Zoals altijd een warm ontvangst bij Louis XV, we komen hier elk jaar een paar keer met AH aktie. (Spaarkaart niet nodig, kun je nog een keer terug komen) Om 18:30 was het al gezellig druk, we namen plaats in de oude wijnkelder. Als voorgerecht een proeverij van lekkere hapjes, Hoofdgerecht was uitstekend. Het nagerecht was een proeverij van verschillende desserts, meer dan voortreffelijk, beste dessert bij Louis ooit. De bediening is zoals altijd vriendelijk en goed in hun werk.
We komen zeker terug.
DJdeKoning .
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2017
Zoals altijd een warm ontvangst bij Louis XV. Om 18:30 was het al gezellig druk, we zaten dit keer in de oude wijnkelder. Als voorgerecht een proeverij van lekkere hapjes. Hoofdgerecht was uitstekend, het dessert ook een proeverij was het beste dessert tot nu toe wat we bij Louis gegeten hebben, bediening voortreffelijk.
We komen zeker terug.
Marjon V.
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2017
Wij waren met zn tweeën uit eten via de AH actie. Voorgerecht en nagerecht waren proeverijen. Het hoofdgerecht kon je kiezen uit drie gerechten. Gerechten waren opgedient als ware kunstwerkjes op prachtige borden. Tussen de gerechten zat precies voldoende tijd. We voelden ons hierdoor niet opgejaagd. Het was erg druk in het restaurant, maar wij kregen dus in een goed tempo onze gerechten. Prijs/kwaliteit is perfect in verhouding. Voor herhaling vatbaar!
g.l.borst .
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2017
We zaten in de kelder, hier niet zo gezellig en confortabel als in de rest van het restaurant, geen aanrader om hier te zitten. Verder is het eten erg lekker, en het personeel is goed! Daarom zeker voor herhaling vatbaar, maar volgende keer niet meer in de kelder.
HenkenRuud .
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2017
Zaterdagavond 21 januari aten we bij Louis IV in Groningen. Toen we rond 19:30u. het restaurant binnenkwamen was het redelijk druk, maar niet vol. Vier medewerkers liepen langs ons heen, zonder ons zelfs maar aan te kijken. Een vijfde sprak ons aan en verwees ons naar een zesde, die ons eindelijk naar een tafeltje bracht, onze jassen werden niet aangenomen op een garderobe werd niet gewezen.

We bestelden beiden een whisky en kregen een niet al te fris ogend A4tje, waarop een speciaal keuzemenu voor de Albert Heijn actie stond vermeld. Nou ja, een keuze menu... Alleen bij het hoofdgerecht viel er iets te kiezen (vis, vlees of vegetarisch) het voor- en nagerecht lag vast. Op zich niet zo erg omdat het in beide gevallen om een proeverij ging. We maakten onze keuze en vroegen om de wijnkaart.

We zaten nog geen drie minuten met onze whisky voor ons, of het voorgerecht werd al gereserveerd. De inmiddels bestelde wijn was nog niet eens gebracht! Dit is iets wat ons heel vaak overkomt, dus niet alleen bij Louis IV. Men vraagt of je een aperitief wilt gebruiken, we kiezen voor een glas whisky (in dit geval € 8,00 per glas!) en je hebt nog geen slok genomen of hup! daar is het voorgerecht. Men denkt blijkbaar dat dat een lekkere combinatie is met voorgerecht. Ook gebeurd het vaak dat je nog aan het aperitief zit en men al wilt dat je de wijn proeft. Maar goed, in dit geval was er dus nog helemaal geen wijn. We hebben het voorgerecht uiteraard teruggestuurd.

Ook bij de tweede poging de voorgerechten te serveren, waren onze whisky glazen nog niet leeg. We drinken echt niet tergend langzaam, maar willen wel graag van de €18,00 kunnen genieten! Bij zoveel amateurisme ga je niet eens meer de strijd aan om het personeel iets te leren of om voor jezelf op te komen, je laat het gelaten over je heen gaan. Maar je avond is voor wat betreft het onderdeel 'gezellig uit eten' reeds verpest. Toen de wijn onze tafel bereikte was hij reeds open, het etiket werd ons niet getoond, er mocht nog net worden geproefd.

Het voorgerecht, dat natuurlijk ergens onder warmhoud-lampen had gestaan (we zijn niet gek) smaakte desondanks aardig. Het hoofd gerecht, de kabeljauw, smaakte goed evenals de garnituur, ware het niet dat er tussen de frites wel wat te hard of opnieuw gebakken stukjes zaten. Ook het nagerecht smaakte goed. Jammer dat bij in- en uitserveren de borden soms over tafel gingen en dat er niet door alle medewerkers goed werd geserveerd.

Op weg naar het toilet kreeg ik niet de kans de weg te vragen. De medewerker die mij zag lopen zei me zonder iets te vragen op norse toon: 'Daar is het toilet'.

Conclusie: Het eten was niet slecht, maar zeker geen hoogstandje. We kregen echt het gevoel, dat we qua keuze als minder behandeld werden omdat we gebruikmaakten van de Albert Heijn-actie. Als je daar als restaurant aan meedoet, wees dan niet kinderachtig, maar laat ook deze gasten royaal een keuze maken van de kaart en reken het duurste van de voor-, hoofd- en nagerechten af. Dan kom je gastvrij over, en laat je je gasten proeven van je beste kunnen, ze maken dan immers ook de keuze die hen het meest aanspreekt, dat is al de helft van je score.

Het werk van een kelner is een vak. Helaas zijn vakmensen onbetaalbaar geworden en wordt de uitvoering van het werk vaak overgelaten aan goedwillende studenten. Op zich begrijpelijk, maar werk deze jonge mensen dan wel in! Leer ze iets! Ze zijn het visitekaartje van je bedrijf. Hier werden jongen mensen aan hun lot overgelaten, met als resultaat dat gasten zich onbeleefd, bot en ongehoord slecht behandeld voelden.

Hendrik Jansen