Lot en de Walvis

Haven 1 2312 MG Leiden Nederland Kaart

Over restaurant Lot en de Walvis

En wat is jouw favoriet?

Lot en de Walvis is een fijne hotspot in Leiden. Het terras is knus en cool want het bestaat uit wrakhout en visnetten. Met uitzicht op de haven zit je hier heerlijk in de avondzon. Binnen staan cactussen, industriële design meubels, een haard en er hangt een fluffy kleed aan de muur. Het eten is al net zo goed als de sfeer: Lots favoriete gerechten zijn bijvoorbeeld brioche, jerk chicken en de tapasplank.

Meer informatie over restaurant Lot en de Walvis

Maandag t/m zondag 09:00 - 01:00

• Terras , Toegankelijk voor rolstoelen , Wi-Fi
Manon D.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2016
Wat een heerlijke sfeer in dit restaurant! Het restaurant ligt in de haven van Leiden en heeft een aangename ambiance door de rustieke aankleding. Het is redelijk groot, maar het restaurant is fijn opgedeeld in verschillende ruimtes en behoudt zo zijn intieme sfeer.
De bediening was erg vriendelijk en proactief. Het eten smaakte ons ook erg goed! Het voorgerecht om te delen is zeker een aanrader. Er waren wat kleine dingetjes die beter hadden gekund (koud espresso kopje etc), maar over het algemeen erg goede prijs-kwaliteit verhouding en de heerlijke sfeer maakt het een ontzettend gezellige avond.
Jori J.
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2016
Mijn voorgerecht (gerookte zalm) was erg lekker. Mijn tafelgenoten hadden carpaccio, deze was ook lekker. Hoofdgerecht lam was goed, curry en burger ook. Ik had de kabeljauw, deze was goed bereid maar voor de rest een saai gerecht. Toetje: chocoladetaart was heerlijk. Bediening was vriendelijk, ontvangst erg rommelig. Duurde erg lang voor we ons eerste drankje konden bestellen.
Barbara B.
  • Datum van je bezoek: 21 aug. 2016
Hele leuke locatie, lekker eten en vriendelijke bediening. Ik kan het iedereen aanraden, de lunch was prima gisteren! Goede huiswijn erbij...:-)
Kim D.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Het plankje van Lot was lekker als voorgerecht. Leuke variatie: van brood met smeersels, tot chorizo en kaas met vijgenjam. Wij gingen voor de beefburger en vegaburger. Beide heerlijk. Jammer dat er geen proeverij van de drie burgers wordt aangeboden. Had graag ook de visburger geproefd.
De chocoladetaart was..... Fantastisch!
Elise V.
  • Datum van je bezoek: 15 aug. 2016
Lot en de Walvis heeft een prachtige locatie met fijne meubels, een haard, avondzon en prachtig uitzicht op de haven van Leiden. Van het personeel zijn we ook gecharmeerd, maar we vinden het jammer dat de kaart niet veranderd. Zelf zijn we vegetariërs en vinden de keus niet heel spannend. Wel moet ik zeggen dat de ovenschotel met aubergine, mozzarella en tomaat zeer lekker is, maar niet spannend genoeg om vaker voor naar Lot te komen. Eerder stond een vega curry op het menu, maar die was zo scherp dat zelfs mijn partner die gek is op pittig er nog buikpijn van krijgt. Qua locatie en personeel dus top, maar qua vega-keuze schieten ze tekort. We komen zeker terug als het menu een keer wordt opgefrist.
S. V.
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
We hebben op deze gezellige locatie geluncht. Locatie ziet er top uit en de bediening is erg aardig. Minpunt vonden wij de hoeveelheid eten tov de prijs, weinig voor veel.
Lisanne K.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Prima gegeten! We vielen zomaar binnen op een vrijdagavond. Het was erg druk en na even wachten kregen we toch een mooi tafeltje bij het raam.
Het eten was lekker en een prima prijs.
De bediening was niet erg oplettend qua drankjes bijschenken of bestellingen opnemen. Maar we zaten erg leuk en de sfeer was super, dus even wachten was ook niet zo erg.. Het was overigens wel erg warm binnen.
Al met al een plek om naar terug te gaan! Nog een keer op het mooie terras lunchen staat op de verlanglijst!
Valentijn S.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
In juli lekker gegeten bij Lot. Heerlijk aan het water op het zonnige terras. Gratis tapwater met verschillende groenten en fruit er in voor een smaakje en verfrissing. De Fish Curry smaakte goed en was vol ingrediënten.
De bediening is vriendelijk en alert. Over interieur kan ik weinig zeggen, omdat ik buiten gezeten heb.
Terras was leuk aangekleed met wrakhout en visnetten op een hippe (niet kitscherige) manier.
Aanrader voor lekker, betaalbaar eten op een mooie locatie.
Irmademoed .
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Een heerlijk plekje om weg van de drukte op het terras te hangen. Aanrader als je dicht bij het centrum toch rustig wilt zitten. Aankleding is super, leuke lampjes aan de overkapping op het terras.

Het eten is altijd goed en de gerechten lenen zich goed om gedeeld te worden. Zo kun je mooi meerdere dingen proberen. Mooi servies!

Bediening over het algemeen vriendelijk en attent maar verliezen het terras soms uit het oog.
Inge H.
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2016
Met stip mijn favoriete hangout in Leiden! Al ben ik helaas niet de enige die dit vind, dus het terras aan de haven zit geregeld vol.
Toffe lounge plek voor zwoele zomeravonden en brakke zondagochtenden. Dan serveert Lot namelijk haar onovertroffen "recovery breakfast", waarbij je je aan het ontbijt in een heerlijk vakantiehotelletje waant.
Gewooneten .
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2016
Nu verschillende keren bij Lot&de Walvis geweest voor lunch/diner en borrel. Echter alle keren ontzettende slechte bediening. Geïrriteerde bediening en erg lang wachten op überhaupt het eerste drankje. Na de eerste keer eten heb ik ook een klacht ingediend. Er werd verteld dat wij de beste mensen op onze tafel hadden staan. Nu deze beste mensen hebben de uitstraling alsof ze hun baan totaal niet leuk vinden en alsof je in de weg zit. Ondanks alle lovende recensies denk ik dat het vooral de ambience is van het restaurant dan de geweldige service of eten. Het eten is prima maar niet speciaal. Na verschillende kansen geef ik de hoop op dat Lot&de Walvis personeel gaat aannemen wat hun werk WEL leuk vindt!
Stacey D.
  • Datum van je bezoek: 5 jun. 2016
Groot terras, mooie locatie aan de haven! Zal echter niet meer terug komen naar Lot. Gereserveerd voor zeven. Tafel voor zes gekregen, dus een stoel aan de picknicktafel geschoven. Vervolgens erg lang op de vraag naar een drankje moeten wachten. Prima, dan toch een drankje gekregen. De bediening heeft of een erg lange dag achter de rug door het prachtige weer, of heeft er gewoon geen zin in, want het geluk straalde niet bepaald van hun gezicht.
Na wederom erg lang te hebben gewacht werden de keuzes opgenomen. Zalm vooraf was erg goed. Goede portie en heel zacht! Bediening haalt helft van de tafel leeg en komt vervolgens tien minuten later pas de andere helft weghalen. De klassieke 'Oh ja-reactie' maakte de serveerster niet populairder aan tafel.
Dan het hoofdgerecht, bijna een uur later ontvangen. Prima porties, burgers waren goed van smaak en vullend.
Na zo lang op ieder drankje/gerecht te hebben gewacht was het voor het meerendeel van het gezelschap wel voldoende en is het toetje gelaten voor wat het was.

Al met al was het eten best aardig, hoewel niet aan ons besteed door voedselallergie voor Koriander, wat werkelijk op ieder gerecht werd gegooid. Echter was het de bizar slechte service, waardoor wij hier niet nogmaals zullen komen.
Mvlaren .
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2016
Een prachtig pand in de haven van Leiden, dat belooft veel goeds! Bij aankomst besluiten we om eerst buiten op het terras te genieten van de zon met een lekker drankje. Het terras zit goed in de zon en je zit lekker op de loungebanken. Bij ons drankje bestelden we een gerecht van de het bite-menu; de nachos. Even later verscheen een groot portie nachos waar niet zuinig was gedaan met de kaas, room en Jalapeños. Heerlijk!

Voor het hoofdgerecht besloten wij naar binnen te verhuizen om aan een tafeltje te zitten, hier begonnen wij met het halen van een gratis(!) watertje van de waterbar met 3 smaken. Erg leuk om op deze manier lekker wat verfrissing voor bij de wijn, en het eten te drinken. Als hoofdgerecht bestelden wij de spiesjes van lamsgehakt, gegrild, kruidige couscous, een harissa-yoghurtdip en een burger van kruidige falafel met harissa-yoghurt en homemade komkommer.

De lamskebab was heerlijk van smaak, ook de couscous vond ik erg lekker. Wat wel opmerkelijk was is dat het lamskebab naast de couscous ook met friet als garnituur werd geserveerd. De combinatie was niet perfect, maar goed; je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. De burger was ook erg goed van smaak echter gold voor beide gerechten dat ze vrij droog waren en er toch nog iets van "pit" miste in de gerechten. Ik denk dat dit bij beide gerechten opgelost kon worden door er extra Yogurthdip aan toe te voegen. Ook waren de paprikastukken die bij het lamskebab werden geserveerd erg grof, de smaak zou beter tot zijn recht komen als dit iets fijner is.

Al met al hebben we prima gegeten, maar wat er vandaag echt uitsprong was de bediening. Erg vriendelijk, snel en correct. We komen zeker nog een keer terug om het eten een 2e kans te geven!
  • Datum van je bezoek: 24 mei 2016
Lot en de Walvis is een gastvrij restaurant, met vriendelijke bediening, waar heerlijk eten wordt gereserveerd. Zowel de lunchkaart als het avondmenu bieden originele, heerlijke gerechten. Elke keer weer als ik er eet, heb ik een fijne maaltijd gehad. De ambiance is prettig, met name overdag voelt het als een oase van rust.
BinkL .
  • Datum van je bezoek: 22 mei 2016
Een mooi pand op een fantastische locatie, wat een buitenkans voor de uitbater!
Interieur zeer sfeervol, kaart niet sjiek maar wel prima keuze voor de lunch uit veelbelovende slalades, sandwiches, burgers, voor-, hoofd- en nagerechten. Voor iedereen wel wat te vinden.
We bestellen, en wachten vervolgens ruim drie kwartier op....de verkeerde burgers!
Er worden twee vis- ipv veggieburgers opgediend naast de twee beefburgers.... Alles gaat terug naar de keuken zodat we zometeen alsnog samen kunnen lunchen: heel fijn meegedacht! Sowieso is het bedienend personeel erg vriendelijk.
Vervolgens kost het ons wéér drie kwartier later (pfff) voor we onze lunch geserveerd krijgen.
De biefburger is prima, de mee geserveerde frietjes lekker ondanks dat ze wat droog en taai zijn.
De veggieburger is minder bijzonder: hij is stevig en valt zwaar en is weinig geraffineerd gekruid.

Je zou verwachten dat die vriendelijke bediening je een drankje serveert voor het ongemak, of iets van een appetizer aanbiedt. Dit gebeurde niet, en ook op de rekening wordt niets gedaan met het genoten ongemak. Als je anderhalf uur moet wachten op 4 burgers gaat er iets niet zoals ze zelf zouden willen, iets om even bij stil te staan!
Ik ga er nog eens terug, omdat het een leuke tent is en ik gewoon nieuwsgierig ben of het ook beter kan.

Maikel V.
  • Datum van je bezoek: 10 mei 2016
Op een dinsdagavond toch maar even gebeld of men plaats had, en gelukkig kon men nog net 1 tafeltje voor 2 vrij maken.

Eenmaal aangekomen troffen wij vriendelijk en enthousiast personeel aan, en een dito decor. De aanpassingen aan het decor werpt zijn vruchten af t.o.v. wat de vorige eigenaar had gedaan met de ruimte. Daar waar het eerst bedompt voelde was het nu heerlijk ruim en open.
Zoals eerder opgemerkt is de akoestiek niet al te best, en overstemde de groep naast ons regelmatig onze tafel. Nu stoor ik me daar persoonlijk niet zo aan, maar dat is wel een punt van aandacht.

De service was helemaal prima, vriendelijke en kon prima onze wijnen adviseren. Beide keren spot on.
Kortom over de wijnen kunnen we kort zijn de witte Nebla / Verdejo / Rueda is een absolute aanrader. Helaas weet ik niet meer welke rode wijn we gedronken hebben maar ook deze was heerlijk.

Vooraf deelden we de nacho's, wat ruim voldoende was voor 2 en erg lekker.
Als hoofd had ik de biefstuk, welke mooi getrancheerd geserveerd was en netjes medium gebakken. Samen met de gegrilde groenten was het geen hoogvlieger qua smaakbeleving, maar wel erg lekker.
Ook mijn tafelgenoot was erg tevreden over lamskebab.
Als toetje deelden we Lots of Choice, van alles wat van het dessert menu en ook dit was geslaagd.

Qua keuken, helemaal prima geen hoogvliegers maar dat had ik ook niet verwacht. Qua prijs zou je iets meer verwachten, maar wellicht ben ik weer te lang in Italië geweest waar ik voor 12 euro een heel mooi hoofdgerecht krijg.
Echter de wijnen valt niets op aan te merken, en dat geldt ook voor de bediening en de algehele locatie.
Mooie aanwinst voor Leiden zeker voor de komende zomer !
Marijke G.
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2016
Wat een leuke plek en locatie! Het interieur is geweldig, evenals de service! In het begin liep dit niet zo soepel, dus absoluut een pluspunt. Het eten is op zich oké, maar dit kan nog wel verbeterd worden. Tapashapjes zijn wel leuk. Dit is gewoon een hele relaxte plek in Leiden waar het zeker met mooi weer, buiten goed vertoeven is.
Christine P.
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2016
Heerlijk op het terras geborreld, de bediening hielp snel en soepel om een plek te maken voor ons gezelschap van 10 . Daarna binnen verder (waar we wel hadden gereserveerd): goed op tempo, aardig en behulpzaam personeel. Een foutje werd snel en goed hersteld. Plank 'That's a Lot' met manchego/vlees/olijven/brood met spreads: allemaal lekker. In ons gezelschap werden salades, hamburgers, kebab, vis en biefstuk besteld - en iedereen was blij met zijn keuze. Lekkere friet met heel goede mayo. Zelfgemaakt? Goede toetjes ook - de chocoladetaart met fudge, lobbige room en vanille ijs is een aanrader!
Emveebee _.
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2016
De locatie, zo aan de haven, is prachtig. Binnen is het fraai ingericht alhoewel de akoestiek niet fantastisch is.
Het eten is redelijk, de kaart biedt gedurende dag behoorlijk wat mogelijkheden. Het rund was iets te doorbakken maar okay, de bijgeleverde friet was echter zo melig dat ik na 4 frieten gestopt ben.
De bediening vergat het stokbrood te brengen, vervolgens de wijn en ook de rekening liet lang op zich wachten.
Ondanks de fraaie ambiance niet vor herhaling vatbaar.
Elvire L.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2016
Lot makes you feel at home! I absolutely love this place! Prachtige locatie aan de haven met een sfeervolle en trendy inrichting. Buiten kun je lekker loungen op het grote terras. Wij komen bijna iedere week bij Lot. De gerechten zijn heerlijk en de wijnen zijn uitstekend. Leuk ook dat je zelf je glaasje water mag 'tappen' bij de uitgebreide waterbar met allemaal lekkere smaakjes.

Deze keer kwamen wij om lekker uitgebreid te borrelen op het terras. De plank 'That's a Lot' is een 'must' als je gaat borrelen bij Lot. De prijs-kwaliteit verhouding is erg goed. Daarnaast hebben we ditmaal ook de gamba's piri piri en de sticky meatballs geprobeerd. De sticky meatballs vond ik persoonlijk minder, maar de plank en de gamba's waren verrukkelijk!

Er hangt een hele leuke sfeer en de bediening is vriendelijk en attent. Écht een aanrader! Het is in de avond altijd gezellig druk bij Lot, dus ik zou wel van tevoren reserveren als je wilt dineren. Naast een gezellige borrel of een diner is de recovery breakfast op zondagochtend trouwens ook écht de moeite (van het vroege opstaan) waard.