Lot en de Walvis

Haven 1 2312 MG Leiden Nederland Kaart

Over het restaurant Lot en de Walvis

En wat is jouw favoriet?

Lot en de Walvis is een fijne hotspot in Leiden. Het terras is knus en cool want het bestaat uit wrakhout en visnetten. Met uitzicht op de haven zit je hier heerlijk in de avondzon. Binnen staan cactussen, industriële design meubels, een haard en er hangt een fluffy kleed aan de muur. Het eten is al net zo goed als de sfeer: Lots favoriete gerechten zijn bijvoorbeeld brioche, jerk chicken en de tapasplank.

Meer informatie over restaurant Lot en de Walvis

Maandag t/m zondag 09:00 - 01:00

• MasterCard , Pin , Visa card
  • Terras , Toegankelijk voor rolstoelen , Wi-Fi
Christel A.
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2017
Op een zonnige zaterdagmiddag ziet het terras er erg aantrekkelijk uit en we besluiten plaats te nemen. Ze hebben hier een moderne jonge menukaart met minder standaard lunchgerechten. Ik besluit de makreel sandwich te nemen. Lekker brood, rijk belegd met een makreelsalade, lekker. Mijn tafelgenoot besluit de pulled chicken te nemen. Deze valt ook in de smaak. Voordat je drinken bestelt loont het de moeite om even te kijken wat ze naast de standaard drankjes nog meer hebben. De bediening is jong en informeel. Bij het afrekenen krijgen we nog een vrijblijvend in te vullen enquete op een tablet. Kleine moeite om aan te geven dat we zeer tevreden zijn!
maaike W.
  • Datum van je bezoek: 17 mei 2017
Heerlijk geluncht in origineel restaurant met niet -doorsnee kaart en ook nog aan het water. Wat wil je nog meer op een zonnige dag! En als Fee dit ooit leest en " ook nog prima gezelschap!"
Olga T.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2017
Vanmiddag voor het eerst wezen lunchen bij Lot & de Walvis. Helaas hadden we er meer van verwacht. We moesten 45 minuten wachten op ons voorgerechtje en even lang op onze salade. We moesten een aantal keer vragen hoe het kwam dat het zo lang duurde. Het eten viel vervolgens tegen: heel eenvoudig en niet al te lekker. Ook vergaten ze veel, waardoor we er steeds achteraan moesten. Ook hadden we ons dochtertje mee, maar er bleek geen omkleedkussen aanwezig op het toilet, toen moesten we de baby op de grond verschonen.
Madelijn .
  • Datum van je bezoek: 5 apr. 2017
Vorig jaar in de zomer heerlijk geborreld en genoten van het prachtige terras. Deze keer gaan lunchen en helaas enorm teleurgesteld. Erg lang moeten wachten op onze lunch en het eten was erg weinig voor wat je betaalt. Daarnaast is de bediening niet erg attent en doet weinig moeite. Jammer!!!!
Corrie T.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2017
Erg leuk restaurant, leuke plaats en uitzicht.
Marijke W.
  • Datum van je bezoek: 12 feb. 2017
Het is duidelijk dat het concept van Lot en de Walvis tot in de puntjes uitgedacht is. Het lijkt alleen wel alsof de eigenaren daarna geen moeite meer wilden doen. De kaart en het eten zijn totaal niet bijzonder en het personeel ongeïnteresseerd. Wellicht dat het in de zomer leuk is om op het mooie terras te zitten, maar ik de winter ga ik hier niet meer naartoe.
Pjotr V.
  • Datum van je bezoek: 4 feb. 2017
Tijdje niet geweest. Wat is de keuken vooruit gegaan! De plek was altijd al fantastisch en het personeel bijzonder aardig. Maar nu wordt er ook nog prima gekookt. Fijne vegetarische opties, voor de sandwich met knolselderij-salade, gemarineerde aubergine en truffel-chips kom ik zeker terug. Aanrader: de perfecte Eggs Benedict. Origineel: zoet brood met geroosterd fruit en vanilleroom. Ideale plek om te brunchen, op z'n Deens.
Renee P.
  • Datum van je bezoek: 26 jan. 2017
super ingericht. gave sfeer en leuke bediening. het eten vind ik niet bijzonder. toen we met een groep kwamen eten hebben we van alles bijbesteld omdat het te weinig was. in de zomer is het terras een heerlijke plek aan de haven
Manon D.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2016
Wat een heerlijke sfeer in dit restaurant! Het restaurant ligt in de haven van Leiden en heeft een aangename ambiance door de rustieke aankleding. Het is redelijk groot, maar het restaurant is fijn opgedeeld in verschillende ruimtes en behoudt zo zijn intieme sfeer.
De bediening was erg vriendelijk en proactief. Het eten smaakte ons ook erg goed! Het voorgerecht om te delen is zeker een aanrader. Er waren wat kleine dingetjes die beter hadden gekund (koud espresso kopje etc), maar over het algemeen erg goede prijs-kwaliteit verhouding en de heerlijke sfeer maakt het een ontzettend gezellige avond.
Jori J.
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2016
Mijn voorgerecht (gerookte zalm) was erg lekker. Mijn tafelgenoten hadden carpaccio, deze was ook lekker. Hoofdgerecht lam was goed, curry en burger ook. Ik had de kabeljauw, deze was goed bereid maar voor de rest een saai gerecht. Toetje: chocoladetaart was heerlijk. Bediening was vriendelijk, ontvangst erg rommelig. Duurde erg lang voor we ons eerste drankje konden bestellen.
Barbara B.
  • Datum van je bezoek: 21 aug. 2016
Hele leuke locatie, lekker eten en vriendelijke bediening. Ik kan het iedereen aanraden, de lunch was prima gisteren! Goede huiswijn erbij...:-)
Kim D.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Het plankje van Lot was lekker als voorgerecht. Leuke variatie: van brood met smeersels, tot chorizo en kaas met vijgenjam. Wij gingen voor de beefburger en vegaburger. Beide heerlijk. Jammer dat er geen proeverij van de drie burgers wordt aangeboden. Had graag ook de visburger geproefd.
De chocoladetaart was..... Fantastisch!
Elise V.
  • Datum van je bezoek: 15 aug. 2016
Lot en de Walvis heeft een prachtige locatie met fijne meubels, een haard, avondzon en prachtig uitzicht op de haven van Leiden. Van het personeel zijn we ook gecharmeerd, maar we vinden het jammer dat de kaart niet veranderd. Zelf zijn we vegetariërs en vinden de keus niet heel spannend. Wel moet ik zeggen dat de ovenschotel met aubergine, mozzarella en tomaat zeer lekker is, maar niet spannend genoeg om vaker voor naar Lot te komen. Eerder stond een vega curry op het menu, maar die was zo scherp dat zelfs mijn partner die gek is op pittig er nog buikpijn van krijgt. Qua locatie en personeel dus top, maar qua vega-keuze schieten ze tekort. We komen zeker terug als het menu een keer wordt opgefrist.
S. V.
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
We hebben op deze gezellige locatie geluncht. Locatie ziet er top uit en de bediening is erg aardig. Minpunt vonden wij de hoeveelheid eten tov de prijs, weinig voor veel.
Lisanne K.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Prima gegeten! We vielen zomaar binnen op een vrijdagavond. Het was erg druk en na even wachten kregen we toch een mooi tafeltje bij het raam.
Het eten was lekker en een prima prijs.
De bediening was niet erg oplettend qua drankjes bijschenken of bestellingen opnemen. Maar we zaten erg leuk en de sfeer was super, dus even wachten was ook niet zo erg.. Het was overigens wel erg warm binnen.
Al met al een plek om naar terug te gaan! Nog een keer op het mooie terras lunchen staat op de verlanglijst!
Valentijn S.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
In juli lekker gegeten bij Lot. Heerlijk aan het water op het zonnige terras. Gratis tapwater met verschillende groenten en fruit er in voor een smaakje en verfrissing. De Fish Curry smaakte goed en was vol ingrediënten.
De bediening is vriendelijk en alert. Over interieur kan ik weinig zeggen, omdat ik buiten gezeten heb.
Terras was leuk aangekleed met wrakhout en visnetten op een hippe (niet kitscherige) manier.
Aanrader voor lekker, betaalbaar eten op een mooie locatie.
irmademoed .
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Een heerlijk plekje om weg van de drukte op het terras te hangen. Aanrader als je dicht bij het centrum toch rustig wilt zitten. Aankleding is super, leuke lampjes aan de overkapping op het terras.

Het eten is altijd goed en de gerechten lenen zich goed om gedeeld te worden. Zo kun je mooi meerdere dingen proberen. Mooi servies!

Bediening over het algemeen vriendelijk en attent maar verliezen het terras soms uit het oog.
Inge H.
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2016
Met stip mijn favoriete hangout in Leiden! Al ben ik helaas niet de enige die dit vind, dus het terras aan de haven zit geregeld vol.
Toffe lounge plek voor zwoele zomeravonden en brakke zondagochtenden. Dan serveert Lot namelijk haar onovertroffen "recovery breakfast", waarbij je je aan het ontbijt in een heerlijk vakantiehotelletje waant.
Gewooneten .
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2016
Nu verschillende keren bij Lot&de Walvis geweest voor lunch/diner en borrel. Echter alle keren ontzettende slechte bediening. Geïrriteerde bediening en erg lang wachten op überhaupt het eerste drankje. Na de eerste keer eten heb ik ook een klacht ingediend. Er werd verteld dat wij de beste mensen op onze tafel hadden staan. Nu deze beste mensen hebben de uitstraling alsof ze hun baan totaal niet leuk vinden en alsof je in de weg zit. Ondanks alle lovende recensies denk ik dat het vooral de ambience is van het restaurant dan de geweldige service of eten. Het eten is prima maar niet speciaal. Na verschillende kansen geef ik de hoop op dat Lot&de Walvis personeel gaat aannemen wat hun werk WEL leuk vindt!
Stacey D.
  • Datum van je bezoek: 5 jun. 2016
Groot terras, mooie locatie aan de haven! Zal echter niet meer terug komen naar Lot. Gereserveerd voor zeven. Tafel voor zes gekregen, dus een stoel aan de picknicktafel geschoven. Vervolgens erg lang op de vraag naar een drankje moeten wachten. Prima, dan toch een drankje gekregen. De bediening heeft of een erg lange dag achter de rug door het prachtige weer, of heeft er gewoon geen zin in, want het geluk straalde niet bepaald van hun gezicht.
Na wederom erg lang te hebben gewacht werden de keuzes opgenomen. Zalm vooraf was erg goed. Goede portie en heel zacht! Bediening haalt helft van de tafel leeg en komt vervolgens tien minuten later pas de andere helft weghalen. De klassieke 'Oh ja-reactie' maakte de serveerster niet populairder aan tafel.
Dan het hoofdgerecht, bijna een uur later ontvangen. Prima porties, burgers waren goed van smaak en vullend.
Na zo lang op ieder drankje/gerecht te hebben gewacht was het voor het meerendeel van het gezelschap wel voldoende en is het toetje gelaten voor wat het was.

Al met al was het eten best aardig, hoewel niet aan ons besteed door voedselallergie voor Koriander, wat werkelijk op ieder gerecht werd gegooid. Echter was het de bizar slechte service, waardoor wij hier niet nogmaals zullen komen.