Lieve

Herengracht 88 1015 BS Amsterdam Nederland Kaart
31-206249635

Over het restaurant Lieve

Ordinair genieten Ambachtelijk Belgisch eten kan al meer dan 20 jaar in Restaurant Lieve aan de Herengracht in Amsterdam. Dagelijks maakt het team van Lieve huisgemaakte stoverijen, patés en klassieke streekgerechten, die hedendaags verfijnd worden afgewerkt. Ook aan de beroemde Belgische bieren wordt gedacht, die van aperitief tot dessert zijn aangepast op je gerecht. Lieve presenteert dineren in drie verschillende sferen: Het grootste verschil zit in hoe de tafel is opgedekt en hoe de avond verloopt. Bij alle sferen kies je altijd zelf wat je eet! Allereerst is er Mams Keukentafel, het drie gangen keuzemenuuke met een verkleinde menukaart. Bij Belgisch Barok ga je met je tafelgenoten delen: in drie gangen worden meerdere gerechtjes gepresenteerd op etagères, dit is een bourgondisch eetfestijn. Madame Champoepel staat voor uitgebreid vier gerechten dineren van de kaart. De sferen zijn niet gebonden aan een ruimte in het restaurant: elke tafel kan in de sfeer die jij wilt opgedekt worden!

Meer informatie over restaurant Lieve

Maandag t/m Donderdag 17:30 - 22:00
Vrijdag en Zaterdag 17:30 - 22:30

• MasterCard , Pin , Visa card
  • Af te huren , Huisdieren welkom , Per boot te bereiken , Terras , Wi-Fi
Angela D.
  • Datum van je bezoek: 12 jun. 2017
Net even iets anders. Wil je meer proeven van al het lekkers op de kaart, kies dan het Barok menu. Begeleid van het bierarrangement maakt het compleet en speciaal. Kom er graag weer.
  • Datum van je bezoek: 22 mei 2017
Vol verwachting gingen wij uit eten bij Lieve. Het heeft onze verwachtingen overtroffen!
Allereerst een mooie ambiance, met een vriendelijk en gastvrije ontvangst. Aan een gezellige gedekte tafel, heerlijk gesmuld van het ‘Belgisch Barok’. Een leuk eet- concept om zelf de gerechten samen te stellen, waarbij er keuze genoeg is.
Heerlijk gerechten met verrassende smaakcombinaties, een streling voor de tong. En echte Belgisch friet zoals friet moet smaken. Samen met heerlijke wijn, werd dit een culinair geslaagde avondje.
Met complimenten aan de kok en de bediening! Ook een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Kortom: Een echte aanrader voor een gezellig avondje uit eten, het is een feestje! Wij komen in ieder geval terug!
Marco C.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2017
Beh! Se siete ad Amsterdam fateci una cena ne vale la pena
Stan O.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2017
Mooie locatie aan de gracht in een prachtig pand. Binnen is veel aandacht besteed een kleurrijk en warm gezellig interieur te creëren. Erg origineel en echt een mooi restaurant, waarbij het Belgische (en dus het bier) de rode draad vormt. Er is zeer veel ruimte in meerdere ruimtes, en een grote open keuken. Ook de tafels en alles daarop ziet er prachtig en hip uit, met als minpunt het bier, dat uit goedkope simpele stapelglaasjes moet worden genuttigd. Bizar.
Helaas werden we met de groep echt ver weg in een kleine ruimte achterin geplaatst. Bovendien krijgen we helaas een tweetal dames die ons bedienen die erg jong en zenuwachtig zijn, en daardoor ook meermaals wat fouten maken zoals borden aangeven over de tafel, glazen omstoten en om laten vallen, en erg lang doen over soms verkeerde bestellingen. Ze deden wel erg hun best en waren vriendelijk.

Best goede huiswijnen en ook een erg lekkere Nero d'Avola gedronken. En aan de enorme wijnkamer te zien, ligt er nog veel meer lekkers te wachten.
We kregen een afgesproken kaart met drie maal enkele keuzes. Ik ben niet zo gecharmeerd van de zogenaamd grappige gerechtnamen met woordspelinkjes (Ik heb er paling aan / Wie niet weg is, is sardien etc.) want volgens mij zijn we toch met een groep volwassenen.

De gerechtjes waren aardig, maar niet wereldschokkend. Ook wat betreft originaliteit en aanbod zou het wat beter kunnen.
Na een redelijke crostini met eiersalade en een minicarpaccio, kwam een lekker stukje zwaardvis. Tot slot een lekkere trifle, terwijl ik normaal niet zo van de desserts ben.
Bij de koffie na kregen we helaas geen suiker en melk, tot we er enkele malen om hadden gevraagd, en de lauwe koffie moest worden omgeruild.

Kortom, een prachtig restaurant, met prima eten en drinken, maar er valt aan de gang van zaken helaas nog veel te veel bij te schaven om hiervoor om te fietsen.
Eva1984 .
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2017
We waren met een groep. Het eten viel tegen. Bierkip was op het randje van rauw en de scholfilet was koud. De bur blanc zat gewoon een "velletje" overheen zoals je dat bij gekookte melk ook wel eens ziet. Bediening liet om de haverklap dingen uit de handen vallen en stootte tegen stoelen aan. Veel te veel tafels veel te dicht op elkaar. Ze deden erg hun best maar het was denk ik te druk.
Hans C.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2017
Afgelopen zondag hier gegeten. Vooraf een pate en een carpaccio van hert. Smaakte goed. Vervolgens 2 x konijn: een konijnenstoofpot met kippenlevers en brood. Erg lekker !! Hierbij nog 1 x frites en compote. Een lekkere (en betaalbare) wijn uit Puglia erbij en onze diner was zeer geslaagd. Afgesloten met een espresso.
We komen terug !
  • Datum van je bezoek: 8 mrt. 2017
Allereerst een mooie ambiance, met een vriendelijk en gastvrije ontvangst.
Aan een gezellige gedekte tafel, heerlijk gesmuld van het ‘Belgisch Barok’.
Een leuk eet- concept om zelf de gerechten samen te stellen met genoeg aan keuze.
Heerlijk gerechten met verrassende smaakcombinaties, een streling voor de tong.
En echte Belgisch friet zoals friet moet smaken.

Samen met heerlijke frisse wijnen, werd dit een culinair geslaagde avondje. Ook een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Met complimenten aan de kok en de bediening!

Wij komen in ieder geval terug!
eric H.
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2017
Het was super!!!!!!!!
Remco V.
  • Datum van je bezoek: 5 feb. 2017
Helaas viel restaurant erg tegen.
Smaak eten ver onder de maat.
Bediening niet omgevingsgericht
Eenmalig en helaas niet voor herhaling
Annelies D.
  • Datum van je bezoek: 2 feb. 2017
op vrijdag 27 januari met vrienden gegeten , 2x bier en 2x wijn arrangement bij Madam Champoepel diner, goed eten, goede bediening lekker drinken en avondvullend, zeker voor herhaling vatbaar.
Caroline G.
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2017
Een leuk concept, anders dan anders, maar heel gezellig en gemoedelijk en bovenal.... erg lekker! Een aandrader.
Nadia_ .
  • Datum van je bezoek: 18 jan. 2017
Wij hebben hier met z'n tweeën gegeten op een rustige dinsdagavond. Er zijn verschillende sferen in het restaurant, en wij hadden gegeten met het Belgisch Barok, wat 7 gerechten zijn om te delen. Daarbij hadden we ook het wijnarrangement genomen, waarbij halve glaasjes werden geschonken bijpassend bij het eten dat je kiest. De bediening was snel en attent, het was duidelijk dat ze wisten waar ze het over hadden. Het eten was lekker, met name de eerste ronde was zeer goed. Na het lezen van eerdere recensies was ik bang dat de porties te klein zouden zijn, maar niks was minder waar. Ik zat erg vol aan het einde van de avond. De rekening aan het einde was wel aan de prijzige kant, dus helaas zit een bezoekje binnenkort weer er niet in!
Boudewijn K.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2016
Amai... alles kan beter. We waren hier 2e kerstavond. Eten was smakeloos. Eerste en tweede gerecht niet opgegeten. 3e gang kon er mee door, maar rest van de gerechten weer een dikke min. Zelfs de kinderen waren niet te spreken over kwaliteit.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2016
Uitgekeken om op deze bijzondere locatie te eten op eerste Kerstdag. We hebben gereserveerd voor een viergangenmenu a raison 35 euro. Het was een mams keukentafel menu, achteraf enkel geschikt voor op de camping. Één enkel waxinelichtje voor de sfeer, soep geserveerd in een klein waterglas, wijn in een half gevuld waterglas en het meeste eten in jampotjes, om uit te lepelen. De garnalen pannacotta was smerig, de mosterdsoep te scherp, Belgische friet was droog, met zwarte pitten en tig keer gebakken. Hertenbiefstuk in minimale porties waarbij de ene portie te rauw, de andere portie te doorbakken. Personeel waarschuwde voor een te heet bakje met wortels, (klopte inderdaad) maar de groente zelf was koud. Zo uit de magnetron. Of hier een echte kok werkt, wekt de vraag op. De bediening was vriendelijk, helaas wel zelf moeten vragen om de lege jampotjes mee te nemen, of om iets te mogen drinken. Kortom: elke gang van dit kerstmenu viel tegen, een echte afrader om hier te eten.
nil X.
  • Datum van je bezoek: 14 dec. 2016
wij zijn hier wezen eten met een groep collegas, vooraf besloten en gereserveerd welke menu wij wilden hebben. het ontvangst was supergoed waarin onze jassen werden aangenomen. Superleuk restaurant, zeer goed menu, waarin heel goed rekening wordt gehouden met verschillende keuzes en vriendelijk personeel.
Ilse R.
  • Datum van je bezoek: 10 nov. 2016
Enige jaren geleden heb ik enorm genoten van dit restaurant maar dit keer viel het behoorlijk tegen. Wij hadden een vier gangen diner maar thuis lustte ik nog wel een boterham. Erg kleine porties, mini stukje 'steak' en weinig aankleding. Bij de bananentaart en citroentaart verwacht ik toch een beetje slagroom, maar niks van dit. De sfeer is leuk maar de ruimte waar wij zaten was erg rumoerig en we konden elkaar slecht verstaan. Het eten was, over het algemeen, best lekker maar de porties waren niet meer van deze tijd. Verder vond ik het jammer dat wij telkens het personeel moesten aanspreken om te vragen of we drankjes konden bestellen. Niet één keer maar meerdere keren. Jammer. Het is een top locatie, heel leuk concept maar vond het een beetje teleurstellend. Ik lees in meer commentaren dat mensen de porties erg klein vonden. Misschien moeten ze daar toch wat mee gaan doen.
Jos V.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
Een mooie gelegenheid die, naar ik heb begrepen, al 26 jaar bestaat.

Het menu is origineel en wordt met de nodige enthousiasme vertelt. Goede kennis van eten i.c.m. De wijn / bier.

Zelf, maar dat is persoonlijk, zou ik adviseren mij toe te leggen op maar twee concepten Belgisch Barok en Madam Champoepel. Het geeft de mogelijkheid je hier geheel op toe te leggen - specialiseren.

Een kleine bemerking. De porties zijn kleiner dan normaal. Dit daar er meerdere gerechters worden gepresenteerd. Echter door de beperkte hoeveelheid koelt het sneller af. Het zou helpen de borden voor te verwarmen.

Dit tekort aan warmte wordt wel weer meer dan dan genoeg gecompenseerd door de eigenaresse en personeel. Ik beveel dit restaurant van harte aan op deze toplocatie.
naam G.
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2016
Te duur voor de kwaliteit (flauw, karig, niet "Belgisch"). Geen service tot aan de uitgang.

Wij hebben de Belgisch barok gegeten en dit viel ons enorm tegen. Dit menu kost €33 p/p de 3 koude, 4 warme en 3 zoete gerechten.

We werden binnen eerst 10min. in een zithoek gezet omdat we nog op een tafel moesten wachten, er waren genoeg tafels klaar waar niemand zat maar omdat ze de "bijzondere menu's" spectaculair brachten hadden wij het idee dat het wachten beloond zou worden, tot daar was de bediening dus goed getraind. Eenmaal aan tafel was het lang en onnodig wachten op bediening (restaurant was bijna leeg, ik telde 5 man voor 4 tafels).

Het eten was was erg karig en smakeloos (flauw, neutraal iets wat ook in een verzorgings centrum had kunnen liggen maar waar ze dan een beetje hun best hadden "geprobeerd" te doen maar het niet gelukt was te behalen waar ze zo op hameren in die zithoek... chiquer, menu, uitgebreider etc etc).
Zo zouden ze in het menu friet en bijgerechten moeten bijserveren en daar niet nog een toelage van €3,5 per frietje bij moeten rekenen omdat zonder die friet of andere side dishes zijn de gerechtjes geen hapjes voor 2 pers. En kan je ook nergens je smaak neutraliseren. De hapjes zijn meer voor 1 persoon waardoor we nog lang dachten dat het dan wel €33 voor 2 personen moest zijn ipv p.p..
De toetjes waren mierzoet maar kwa smaak wel het beste van alles wat we hadden gegeten.
Bij dergelijke restaurants waar ze zulke menu's hanteren is de kwaliteit wel goed dus hun eten geven wij dus een 3.

Kwa inrichting ambiance krijgen ze wel een 8 maar adviseren wij ze ze de storende opmaak van 'mams keukentafel' aan te passen. Als je zelf voor een duur menu hebt gekozen is het maar niks als je zit te kijken naar tafels waarvan de opmaak het gevoel geeft dat je buurvrouw even snel een zeiltje op tafel heeft gelegd omdat er anders vlekken op haar houten tafel zouden komen. Leuk bedacht maar kies een ander kleedje, denk bijv. aan de theedoek ruit en kleed de tafel toch chique aan, veel knusser en toch bij moeder thuis gevoel ipv zo'n action/xenos te druk zeiltje.
Daarnaast staat de vitrine kast heel ongunstig voor de gasten, het bestek geluid is enorm storend en als er dan al geen muziek aanstaat (advies, speel sferishe muziek want ze stralen kwa interieur wel klasse en creativiteit uit) en je een doffe ruimte hoort waar je van iedereen het gesprek kan afluisteren dan kan je je dus extreem irriteren.

We hebben het idee dat ze zelf de Iens recenties schrijven die heel positief zijn want juist vanwege hun recensies hadden we de toko om de hoek een keertje afgeslagen en tot ons spijt €90+ weggegooid.

Doe aub iets met deze tips; betere service tot aan de uitgang (dus niet alleen in de zithoek en daarna weg service), neem een andere kok (ga eens eten bij Bak en proef wat zij bieden voor €35 of bij Bordewijk of biertuin) en vergroot de porties dmv bijgerechte en kort het menu in zodat er van alles echt goede en verse kwaliteit geleverd kan worden.Muziek!!

Jan S.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2016
In tegenstelling tot wat de locatie, entourage en informatie op iens doet vermoeden vonden wij dit restaurant bijzonder teleurstellend. Het terras was volgepropt -tussen zo'n Amsterdamse 'peperbus' aan de ene kant en een bierterras aan de andere kant- en de tafels stonden dan ook veel te dicht bijelkaar. Het verkeer rijdt gewoon direct langs het terras zodat wij ons afvroegen waarom de exploitant uberhaupt op deze plek een terras zou willen. Bij binnenkomst van het restaurant zelf moet je je tussen de buiten staande rokende gasten van Lieve doorwurmen en in de hal struikel je over kinderwagens van boven het restaurant wonende bewoners. Het meest teleurstellende vonden wij echter de bediening en de keuken. Wij werden op z'n typisch Amsterdams arrogant bejegend en alles waar we bescheiden extra om vroegen was duidelijk 'teveel'. Het gebodene op onze borden was volgens ons al in de middag klaargemaakt en voor de gasten slechts even snel in een magnetron opgewarmd. Wij komen hier niet meer terug en zullen het al onze vrienden en collega'a afraden. Heel jammer, deze avond.
Nn3 O.
  • Datum van je bezoek: 12 sep. 2016
Lekker eten. Kitsch inrichting en ingewikkeld gedoe over keus in 'belevingen'. Hoofdgerecht erg weinig (ook al waren het 'dubbele porties'). Voorgerechten: het ene was veel meer (eten) dan het andere.