Lieve

Herengracht 88 1015 BS Amsterdam Nederland Kaart
31-206249635

Over restaurant Lieve

Ordinair genieten

Ambachtelijk Belgisch eten kan al meer dan 20 jaar in Restaurant Lieve aan de Herengracht in Amsterdam. Dagelijks maakt het team van Lieve huisgemaakte stoverijen, patés en klassieke streekgerechten, die hedendaags verfijnd worden afgewerkt. Ook aan de beroemde Belgische bieren wordt gedacht, die van aperitief tot dessert zijn aangepast op je gerecht.

Lieve presenteert dineren in drie verschillende sferen:

Het grootste verschil zit in hoe de tafel is opgedekt en hoe de avond verloopt. Bij alle sferen kiest u altijd zelf wat u eet!

Allereerst is er Mams Keukentafel, ons drie gangen keuzemenuuke met een verkleinde menukaart. Bij Belgisch Barok gaat u met uw gezelschap delen: in drie gangen worden meerdere gerechtjes gepresenteerd op etagères, dit is een bourgondisch eetfestijn. Madame Champoepel staat voor uitgebreid vier gerechten dineren van de kaart.

De sferen zijn niet gebonden aan een ruimte in het restaurant: elke tafel kan in de sfeer die u wenst opgedekt worden!

Meer informatie over restaurant Lieve

Maandag t/m Donderdag 17:30 - 22:00
Vrijdag en Zaterdag 17:30 - 22:30

• Af te huren , Huisdieren welkom , Per boot te bereiken , Terras , Wi-Fi
Duur
Ilse R.
  • Datum van je bezoek: 10 nov. 2016
Enige jaren geleden heb ik enorm genoten van dit restaurant maar dit keer viel het behoorlijk tegen. Wij hadden een vier gangen diner maar thuis lustte ik nog wel een boterham. Erg kleine porties, mini stukje 'steak' en weinig aankleding. Bij de bananentaart en citroentaart verwacht ik toch een beetje slagroom, maar niks van dit. De sfeer is leuk maar de ruimte waar wij zaten was erg rumoerig en we konden elkaar slecht verstaan. Het eten was, over het algemeen, best lekker maar de porties waren niet meer van deze tijd. Verder vond ik het jammer dat wij telkens het personeel moesten aanspreken om te vragen of we drankjes konden bestellen. Niet één keer maar meerdere keren. Jammer. Het is een top locatie, heel leuk concept maar vond het een beetje teleurstellend. Ik lees in meer commentaren dat mensen de porties erg klein vonden. Misschien moeten ze daar toch wat mee gaan doen.
J. V.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
Een mooie gelegenheid die, naar ik heb begrepen, al 26 jaar bestaat.

Het menu is origineel en wordt met de nodige enthousiasme vertelt. Goede kennis van eten i.c.m. De wijn / bier.

Zelf, maar dat is persoonlijk, zou ik adviseren mij toe te leggen op maar twee concepten Belgisch Barok en Madam Champoepel. Het geeft de mogelijkheid je hier geheel op toe te leggen - specialiseren.

Een kleine bemerking. De porties zijn kleiner dan normaal. Dit daar er meerdere gerechters worden gepresenteerd. Echter door de beperkte hoeveelheid koelt het sneller af. Het zou helpen de borden voor te verwarmen.

Dit tekort aan warmte wordt wel weer meer dan dan genoeg gecompenseerd door de eigenaresse en personeel. Ik beveel dit restaurant van harte aan op deze toplocatie.
Naam G.
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2016
Te duur voor de kwaliteit (flauw, karig, niet "Belgisch"). Geen service tot aan de uitgang.

Wij hebben de Belgisch barok gegeten en dit viel ons enorm tegen. Dit menu kost €33 p/p de 3 koude, 4 warme en 3 zoete gerechten.

We werden binnen eerst 10min. in een zithoek gezet omdat we nog op een tafel moesten wachten, er waren genoeg tafels klaar waar niemand zat maar omdat ze de "bijzondere menu's" spectaculair brachten hadden wij het idee dat het wachten beloond zou worden, tot daar was de bediening dus goed getraind. Eenmaal aan tafel was het lang en onnodig wachten op bediening (restaurant was bijna leeg, ik telde 5 man voor 4 tafels).

Het eten was was erg karig en smakeloos (flauw, neutraal iets wat ook in een verzorgings centrum had kunnen liggen maar waar ze dan een beetje hun best hadden "geprobeerd" te doen maar het niet gelukt was te behalen waar ze zo op hameren in die zithoek... chiquer, menu, uitgebreider etc etc).
Zo zouden ze in het menu friet en bijgerechten moeten bijserveren en daar niet nog een toelage van €3,5 per frietje bij moeten rekenen omdat zonder die friet of andere side dishes zijn de gerechtjes geen hapjes voor 2 pers. En kan je ook nergens je smaak neutraliseren. De hapjes zijn meer voor 1 persoon waardoor we nog lang dachten dat het dan wel €33 voor 2 personen moest zijn ipv p.p..
De toetjes waren mierzoet maar kwa smaak wel het beste van alles wat we hadden gegeten.
Bij dergelijke restaurants waar ze zulke menu's hanteren is de kwaliteit wel goed dus hun eten geven wij dus een 3.

Kwa inrichting ambiance krijgen ze wel een 8 maar adviseren wij ze ze de storende opmaak van 'mams keukentafel' aan te passen. Als je zelf voor een duur menu hebt gekozen is het maar niks als je zit te kijken naar tafels waarvan de opmaak het gevoel geeft dat je buurvrouw even snel een zeiltje op tafel heeft gelegd omdat er anders vlekken op haar houten tafel zouden komen. Leuk bedacht maar kies een ander kleedje, denk bijv. aan de theedoek ruit en kleed de tafel toch chique aan, veel knusser en toch bij moeder thuis gevoel ipv zo'n action/xenos te druk zeiltje.
Daarnaast staat de vitrine kast heel ongunstig voor de gasten, het bestek geluid is enorm storend en als er dan al geen muziek aanstaat (advies, speel sferishe muziek want ze stralen kwa interieur wel klasse en creativiteit uit) en je een doffe ruimte hoort waar je van iedereen het gesprek kan afluisteren dan kan je je dus extreem irriteren.

We hebben het idee dat ze zelf de Iens recenties schrijven die heel positief zijn want juist vanwege hun recensies hadden we de toko om de hoek een keertje afgeslagen en tot ons spijt €90+ weggegooid.

Doe aub iets met deze tips; betere service tot aan de uitgang (dus niet alleen in de zithoek en daarna weg service), neem een andere kok (ga eens eten bij Bak en proef wat zij bieden voor €35 of bij Bordewijk of biertuin) en vergroot de porties dmv bijgerechte en kort het menu in zodat er van alles echt goede en verse kwaliteit geleverd kan worden.Muziek!!

Jan S.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2016
In tegenstelling tot wat de locatie, entourage en informatie op iens doet vermoeden vonden wij dit restaurant bijzonder teleurstellend. Het terras was volgepropt -tussen zo'n Amsterdamse 'peperbus' aan de ene kant en een bierterras aan de andere kant- en de tafels stonden dan ook veel te dicht bijelkaar. Het verkeer rijdt gewoon direct langs het terras zodat wij ons afvroegen waarom de exploitant uberhaupt op deze plek een terras zou willen. Bij binnenkomst van het restaurant zelf moet je je tussen de buiten staande rokende gasten van Lieve doorwurmen en in de hal struikel je over kinderwagens van boven het restaurant wonende bewoners. Het meest teleurstellende vonden wij echter de bediening en de keuken. Wij werden op z'n typisch Amsterdams arrogant bejegend en alles waar we bescheiden extra om vroegen was duidelijk 'teveel'. Het gebodene op onze borden was volgens ons al in de middag klaargemaakt en voor de gasten slechts even snel in een magnetron opgewarmd. Wij komen hier niet meer terug en zullen het al onze vrienden en collega'a afraden. Heel jammer, deze avond.
Nn3 O.
  • Datum van je bezoek: 12 sep. 2016
Lekker eten. Kitsch inrichting en ingewikkeld gedoe over keus in 'belevingen'. Hoofdgerecht erg weinig (ook al waren het 'dubbele porties'). Voorgerechten: het ene was veel meer (eten) dan het andere.
Ruvisser65 .
  • Datum van je bezoek: 4 sep. 2016
Wij zijn hartelijk ontvangen door de medewerkers van Lieve. Onze tafel werd gedekt in de sfeer die we gekozen hadden; Belgisch Barok. De sfeer en aankleding, de vriendelijke bediening het was allemaal dik in orde. Het eten was gewoon goed, maar niet bijzonder. Als we in weer in Amsterdam zijn dan kan het zo maar zijn dat we er weer heen gaan. Wat ons betreft zeker een aanrader voor een goed maal en goede sfeer!
RJMB .
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2016
ALGEMEEN
Leuk restaurant met prima eten en vriendelijke bediening. In zomer leuk terras aan de gracht. Helaas alleen niet echt klassiek Belgisch, zoals de naam wel doet vermoeden.

LOCATIE
Op 5 minuten ten westen van de Dam is Lieve gesitueerd op een locatie die net wat rustiger is dan de bekende 'tourist traps', maar wel dicht bij alle main sights gelegen is. Het pand is fraai gelegen aan de gracht.

AMBIANCE
We hebben enkel op het terras gezeten, wat prima was. Leuk publiek, gezellig terras (met paarse servetten, goudkleurig bestek en felgekleurde glazen - funky!). Interieur schijnt mooi te zijn, maar helaas niets van meegekregen.

ETEN
Prima eten. Als amuse een tonijn-groentetaartje dat van goede kwaliteit was. Als starter eenmaal de salade met kikkererwten - verfrissend voor een zomeravond - en de tonijn - die van goede kwaliteit was. De dopertwensoep was prima, doch niet bijster bijzonder. De kaaswafel was daarentegen, aldus mijn gezelschap, wel erg lekker doch machtig. Als hoofdgerecht een uitstekende botervis met zalige aardappeltjes. De parfait van lavendel als dessert was matig.

DRINKEN
De huiswijnen waren van prima kwaliteit. Personeel had goede kennis in huis wat betreft bijpassendheid.

BEDIENING
Uitermate vriendelijk en gezellig. Niet opdringerig, maar zeker zeer attent.

PRIJS-KWALITEIT
Uiteindelijk ca. 50 EUR p.p. voor 4 gangen met wijn en koffie. Dit was het waard.
Nico L.
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2016
Uitstekend gegeten, dit keer buiten met prachtig uitzicht en goudkleurig bestek. Attente bediening en prima prijs-kwaliteit verhouding.
Kris B.
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2016
Ik heb mijn mijn partner hier gegeten en heerlijk genoten van alles. Het eten is niet de standaard menus die je in restaurants tegen komt. Ze hebben goed bij de gerechten nagedacht. Je kan kiezen uit verschillende menus. De tafel wordt hierop gedekt waardoor de tafels in het restaurant ook verschillend versiert zijn. Aan de maaltijd niks aan te merken. Ik moet glutenvrij eten en hiervoor hebben ze een speciale kaart. Een goed wijnarragement waar de bediening ook goede uitleg bij geeft.
Het decor moet je van houden. Ik vind het prachtig ingericht. Van binnen is het restaurant veel groter dan van buiten lijkt. Zeker een bezoekje waard.
Karinkim .
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2016
Mooi restaurant met gezellige sfeer. Diverse ruimtes en zo prima geschikt voor grote groepen en klein gezelschap.
Wij kozen voor Belgisch Barok, heerlijke keuzes om te delen. De etagère was wat onhandig of de tafel te klein.
Keuze van bijpassende biertjes bij dit concept was niet ideaal. 3 soorten bier bij de 2e gang maakt het te veel van het goede en gaan de smaken door elkaar. Prima keuze om bij 3 of 4 gangenmenu. Heerlijke biertjes.
Eerste bediening weet veel over de menu's en soorten bier. Bediening later was hier wat overvarender en rommelig in. Wij komen zeker terug.
Duncen .
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
echt lekker en goede keuken net dat extra .
bediening prettig . gewoon ern leuke plek om goed te eten
prijs kwaliteit zeker oke
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2016
Ik ben hier al vaker geweest om te eten
Echter nooit wat geschreven maar wel vaak willen doen omdat ik het een ongelooflijk leuk restaurant vind
Alle keren dat ik hier ben geweest heb ik heerlijk gegeten en ben ik super vriendelijk bediend
De recente verbouwing bij Lieve heeft mij doen besluiten om eindelijk een stukje te schrijven
Ik vind Lieve namelijk nog leuker geworden
En dat wil ik graag delen
Het heeft echt een opknapbeurt gekregen en nog steeds is de prijs-kwaliteit verhouding zeer goed
Ik raad het iedereen aan

Linda V.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2016
Gisteravond voor onze bruiloft bij Lieve gegeten, en wat waren we blij! Het eten was erg lekker van het Barok style! Iedereen van onze groep had genoeg gegeten en gedronken! Er was ook volop aandacht van de bediening of we nog meer wilden en ze kwamen op tijd om bij te schenken qua drankjes! Dank je wel, personeel van Lieve voor deze super toffe avond! Jullie hebben er voor ons ook een onvergetelijke avond voor gemaakt! Liefs van de bruid en bruidegom
Monique U.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2016
1. Zoveel grote groepen zo weinig personeel waardoor we heel lang moesten wachten op onze drankjes en eten.
2. Zalm wafel was hard en droog, sucade was droog en smaakloos (soep overigens ook)
3. Kaasplankje was matig
4. De frieten en garnalen waren lekker!
Marten79 .
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
Het interieur is werkelijk waar prachtig! Een tikkeltje industrieel, modern maar ook bol van de leuke grapjes. Ga eens naar de toilet! Een bezoekje waard..

We werden alleraardigst ontvangen door een Belgische dame die ons vlot van een Belgische Gin Tonic voorzag. Na een ontvangst besloten we voor Belgisch Barok te gaan. Samen met mijn vriendin heb ik genoten van een avondje bourgondisch eten. Verwacht bij Lieve geen culinaire hoogstandjes maar gewoon huisgemaakt, goed eten. In combinatie met een goede fles rioja waren wij helemaal blij aan het eind van de avond.

We werden goed bediend, attent en vlot. De gastvrouw (Belgisch) kwam nog even kletsen en dit maakte de avond compleet.

Wij hebben genoten van een avondje uit zonder culinaire fratsen en met een eerlijke rekening!
Benno B.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2016
Wat een enorm gezellige ambiance. Eten in de stijl die je vooraf kiest, wij hadden madamme champoepel, chique in stijl met goedkleurig bestek en tafelbedekking met champagnefotos. een uniek restaurant waar de Belgische achtergrond meteen blijkt uit bierflessen op de muur en leuke unieke resp ludieke namen voor de gerechten. kwaliatief zeer goed eten tegen een goede betaalbare prijs. Een aanrader is het bierarrangement waar je op het gerecht afgestemde belgische speciaalbieren krijgt, uniek en erg goed afgestemd. Kundige en laagdrempelige bediening, kortom, een aanrader !
Sznnh .
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2016
Interieur en ontvangst veel belovend. Mooi concept ook. Geweldig bestek! Maar dan het eten.. Niets was echt bijzonder, veel op smaak gebracht met zout. Geen subtiliteit terwijl de gerechten op de kaart zo fijn klonken. Het dessert was ook teleurstellend. We kozen voor de mango bavarois met merinque. De merinque was als een schuimpje uit een pakje. Ook de bavarois smaakte niet naar aandacht. Heel jammer. Het personeel was vriendelijk maar wist niet allemaal evenveel. Matig bieradvies. Wel vonden we het allemaal een beetje lang duren. Na binnenkomst moesten we eerst in een zithoek wachten en dit duurde best even voor we aan tafel mochten. Daarna zat er naar onze mening toch echt iets teveel tijd tussen alle gangen. Uiteindelijk toch best teleurstellend. Ik heb zelden gehad dat decor/ ambiance en eten zo ver uit elkaar lagen.
Leonie D.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Wij werden heel goed bediend! Vriendelijk en enthousiast waarbij we ook de tijd kregen om uit te buiken tussen warme en nagerechten.
Het eten vonden we wisselend waarbij met name de vis-gerechten minder in de smaak vielen, mogelijk omdat er weinig smaak aan zat (koud: kabeljauw, warm:roodbaars). Buikspek, fazant, pastinaak en pompoen/quinoa waren erg lekker! Toetjes lekker: koffiecrumble/panacotta en carrotcake. Redelijk: ananas met basilicum/citroen-ijs waarbij ijs meer naar basilicum had mogen smaken, nu overheerste de citroen.
Goede bijgaande wijnen in het wijn-arrangement!
Annemarie K.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Met mijn vriend hier gegeten in de stijl ban madamchampoepel. Restaurant zier er erg verzorgd, leuk en uniek uit. Een interieur als dit heb ik nog nooit eerder gezien. Erg leuk.
Bediening was vriendelijk maar niet iedereen had evenveel kennis. Bij het uitserveren bijvoorbeeld niet weten wat je uitserveerd dat kan eigenlijk niet.
Alles kon ook echt allemaal net wat vlotter. Vandaar mijn 7 voor de bediening.
Het eten was oke maar niet echt spannend. Van veel gerechten geproeft maar er is niets wat er echt uit springt, dat vond ik erg jammer. Het was gewoon normaal prima eten maar het mag allemaal echt even wat smaakvoller. Ik vind een 6 voor het eten te laag, maar het beste zou een 6,5 zijn voor het eten, helaas. Ik heb om die reden een 7 gegeven omdat men bij iens niet de keuze heeft om bijvoorbeeld een 6,5 te geven.
KMJansen .
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2016
Leuk concept en prima bediening. Erg leuke kaart die ons toch ook iets te uitgebreid was, valt niet mee de 3 gangen uit de kaart te kiezen. Champoupel menu gekozen met een wijn arrangement. Toch sprong geen enkel gerecht er echt uit in smaak. De potentie is er wel, misschien de zaterdagavond drukte? Hier ook de frietjes na de maaltijd en helaas was het koude voorgerecht echt (te) koud.
Prima wijnen en uitleg, en er werd netjes bijgeschonken ivm de verlate friet.
Redelijke aanrader.