Leafe Sâwntjin

Lege Hearewei 14 9054 KA Hijum Nederland Kaart

Over restaurant Leafe Sâwntjin

Verrassend eerlijk

Dit restaurant wil je laten verbazen met hun gerechten en uitstekende wijn. Het vlees is biologisch en de eigenaren oprecht. Puur en eerlijk dus, gebaseerd op de Friese cultuur. Laat je verrassen want een menukaart is er niet!

Meer informatie over restaurant Leafe Sâwntjin

Dinsdag t/m Zondag 12:00 - 23:30
- Ontbijt vanaf 08:00
- Lunch vanaf 12:00
- Diner vanaf 17:30

Tjitte Peter K.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2016
Hier kom ik graag en regelmatig! Caroline kookt de sterren van de hemel en Jilles is een leuke socioloog met veel verstand van muziek, wijn en mensen. Uniek plekje, ook in de zomer in de achtertuin bij kwakende kikkers.
Rob_Mackaay .
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2016
Uiteraard kan ik uitweiden over de goede kwaliteit van de seizoensgebonden streekproducten. Of over het menu dat we hebben gehad. Maar beter is het om het te hebben over de vriendelijke correcte ontvangst. Over het persoonlijk tintje. De uitleg bij het eten en het juiste wijnadvies. Gelukkig is het restaurant klein gebleven en al jarenlang in dezelfde handen. Dan houd je de kwaliteit hoog. Dat blijkt ook uit de reinheid van het restaurant en de glazen die je tegemoet blinken. Zowel de kokkin als de sommelier verstaan niet alleen hun vak, maar zijn tovenaars op het gebied van allround smaakbeleving. De gerechten zagen er ook prachtig uit - in geuren en kleuren zogezegd. Een toprestaurant waar je het niet zo snel zou verwachten. Graag tot spoedig ziens!
Beijers-Man20 .
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
Wij waren al vaker in dit restaurant, waar we ooit bij toeval terecht kwamen omdat wij een B&B adres zochten na een feestje in de regio. Zijn we in de buurt, ook al gebeurt dat niet vaak dan reserveren wij hier een tafel om weer eens gezellig en uitgebreid te eten. Ditmaal dus via de AH-restaurantbon. Wij hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om met bijbetaling een extra gang te bestellen, het is ons prima bevallen. Wij zijn geen wijnkenners en beperken ons daarom altijd een glas van de huiswijn. De mensen van Leafe Sâwntjin hebben ons naast een heerlijke maaltijd niet teleurgesteld. Met ruim 20 couverts is dit een intiem en gezellig restaurant, op donderdagavond bijna geheel bezet! De omgeving van het plaatsje Hijum per fiets verkennen is ook een aanrader.
Michael F.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2016
Via de AH restautant zegel actie bij Leafe Sawntijn beland. N.a.v. van de keuze van het menu op het internet. In praktijk blijkt er geen keuze te zijn in menu's, slechts 1 gerecht is beschikbaar.

Voorgerecht was wel lekker, maar niet overtuigend. Gezouten schelvis en 3 gekookte mosselen in een mager sausje van olie, knoflook en peterselie. Zat geen bite in.

Tussendoor warm brood, met boter en zeezout. Waar was de olijfolie gebleven?

Hoofdgerecht bestond uit twee stukjes sukade van biologisch varken (nergens te achterhalen of het echt biologisch is) met een beetje groente garnituur. Te weinig jus. De smaak sterker maken met peper of zout kon niet, want dit stond niet op tafel. Voor een grote eter was dit bordje echt ondermaats.

Uit de toetjes (3) kon wel gekozen worden, wat tegenstrijdig is met de hele opbouw van het niet bekende menu (elke dag een verrassing volgens de kaart buiten aan het restaurant). Chocoladetaartje van Carolien was erg machtig en lekker.

Opvallend:
De gastheer pretendeert een wijnkenner te zijn; echter een wijnkaart ontbreekt. Heel raar.

Bij het voorgerecht ging ik voor een witte wijn. Er werd een Italiaanse ingeschonken waar ik slechts het etiket in een vlaag voorbij zag komen. Dus geen referentie. Het was wel een frisse en smakelijk wijn. Na aanloop van het hoofdmenu vroeg ik om een zelfde glas witte wijn. De gastheer kwam terug met een glas rode wijn, zonder uitleg van zaken.

Mijn tafelgenote wilde geen wijn bij het eten. Gastheer begreep dit niet. Totaal niet BOB meedenkend. Het enige alternatief was Spa Blauw. Geen fris, sap of iets creatief. Het werd een kop thee, zonder enige keuze van de smaak thee. Het smaakte naar de thee die je tijdens de rust in de kleedkamer krijgt.

De opbouw van de rekening was mysterieus. Geen inzage in de kosten wat iets gekost heeft. Hoop gepruts met het pinapparaat alsof de gastheer dit voor het eerst deed. Super irritant.

Leafe Sâwntjin behoorde in 2004 tot de top van de Friesland culinair. Op dit moment leven ze nog steeds in die waan. Smaaksensaties weten ze niet te combineren of waar te maken en de service erom faalt aan alle kanten.

Conclusie; gewoon niet heengaan.

Het magere "sausje" over het voorgerecht was pure geklarifiseerde boter.
Als u in een restaurant "vraagt" naar een wijnkaart krijgt u die, ook bij ons.
Enig vertrouwen in de kwaliteit van het vlees zult in ieder ander restaurant ook op moeten brengen.
Conclusie: gewoon wegblijven
1943 .
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2016
Wat een geweldige zaak is dit, warm en huiselijk ingericht en met een prachtige tuin om te dineren.
Vakbekwame bediening, vooral de know how w.b.t. de wijnen valt hier op.
Als onze gastheer bevlogen over de smaak, herkomst etc van de de bijpassende wijn gaat adviseren/vertellen, dan komt dit uit zijn hart, tenen en is hij vol passie en schitteren zijn ogen.
De keuken bereidt schitterende gerechten, en de kokkin brengt vaak zelf ook nog even met een glimlach de gerechten op tafel met een duidelijke toelichting (klasse, kok kom uit je hok zeg ik altijd)
Wij hadden een 4 gangenmenu en alle gangen smaakten uitstekend.
De verhouding prijs/kwaliteit klopt hier UITSTEKEND.
Wat een genoegen om hier te mogen vertoeven.
Herman Vloon van Maaskant Schreuder
Bi.overstegen .
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Het eten was niet verrassend (geen keuze, maar dan mag het wel wat interessanter zijn.
De bediening liet behoorlijk wat steken vallen, bijv. niet melden welke wijn werd ingeschonken, het was heel rustig en toch niet even helpen met de jas. Nog met de borrel vooraf bezig, glazen waren nog half vol, maar toen kwam het voorgerecht al. Rekening gevraagd, maar niet gekregen. Twee bedragen, een voor het eten, een voor de drank. Niet gespecificeerd. Het restaurant is voor ons geen aanrader.
Peterwijbenga13 .
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
We hebben geen leafe sawntjin gevoel gehad. Het eten was prima maar niet bijzonder, prijs kwaliteit was dus niet op niveau. Voorgerecht was de (normaliter overheerlijke vis) schelvis te voor doorbakken waardoor hij droog was. Hoofd en nagerecht waren lekker maar niet bijzonder. Service was prima, complimenten voor de bijpassende wijnen, maar zorg ervoor dat een kleine onenigheid tussen gastheer en chefkokin niet te horen is voor de gasten aub. Muziek stond vroeg op de avond te hard, later werd deze een niveautje lager gezet. Afwerking van het huiskamerrestaurant kan nog aan gespijkerd worden.
Klaasknop .
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2016
Met mijn vriendin heerlijk gegeten bij Jilles en Caroline.
Gastvrij ontvangen en vertroeteld.
Er was geen een van de vijf gangen het lekkerst. Het was allemaal lekker.
Houtduivenborst op een bedje van appel en horserettich.
Drie soorten rund. Biefstuk, pulled beef en kalfstong.
Kaasplankje voor mij en een limoncello/tiramisu toetje voor mijn vriendin.
Met een mooi wijnarrangement erbij maakte het een pracht geheel.
Perfect hoe Caroline verrassende gerechten creëert.
Hansvanzellem .
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
We hebben prima gegeten en ruime uitleg gekregen over alle producten die voor de bereiding gebruikt werden. Een fijn en leuk restaurant. Zowel vlees als vis wat supermooi op uw bord geserveerd word.
Mmmirjammm .
  • Datum van je bezoek: 17 jan. 2016
Knus restaurant zonder menu kaart,
verrassende vegetarische recepten.
En de lekkerste chocolade taart is inderdaad de lekkerste!
Blommewyfke .
  • Datum van je bezoek: 17 jan. 2016
(1)Eten was goed maar kon naar mijn idee smakelijker, risotto was erg vet en flauw.
(2)Wat irritant dat bestek ed steeds op z`n plaats werd gelegd was oi niet nodig.(ben links).
Wijn werd van ene fles in ander overgegoten....niet de onze, wij drinken geen alcohol.
(3)Vond sfeer niet "je van het", maar vooral koud.(bibberrrr)
Kokkin vriendelijk.
Gastheer was niet onze "type".
Kla-ar .
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2016
We hebben met smaak gegeten. Er was zorg aan het eten besteed en dat kon je proeven!
Keurige zaak met een persoonlijke bediening.

De namme "leafe sawntjen" en gjin ein wurdich.
P.j.bakker .
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2016
mijn vrouw en ik hebben heerlijk gegeten. We kregen goede voorlichting over het menu
Wij zullen dit zeker aan vrienden en familie aanbevelen . De naam van het restaurant zegt het al wat gebeurt me nu het was heerlijk
Fam Bakker
Wr.rodenhuis .
  • Datum van je bezoek: 18 dec. 2015
Perfect avond gehad. Geweldige bediening. Heerlijke combinaties van smaken en wijnen. De sfeer is relaxed.
We komen zeker weer.
Bedankt voor uw mooie recensie en hopelijk tot ziens.
B_j_groot .
  • Datum van je bezoek: 18 dec. 2015
Een driegangen-menu genomen. Het voorgerecht was verrukkelijk. Een verscheidenheid aan wildsmaken. Heerlijke mierikswortel en zwijnenworst. Mooi opgediend. Het hoofdgerecht viel echter zwaar tegen. De ossobuco bleek in een slowcooker bereid te zijn. De nadelen van deze methode zijn evident. Het vlees raakt z'n structuur kwijt en de smaak gaat totaal verloren. Persoonlijk vind ik het gebruik van een slowcooker voor een top-kok een brevet van onvermogen. Geen aanrader dus. Mijn vrouw had schelvis genomen, dat bleek een schot in de roos. Ze zat gelukzalig te smullen. Het nagerecht bestaande uit ijsvariaties was een heerlijke afsluiter. Over de wijnen niets dan lof, uitstekende keuzes.
B.G te F
Eventjes een reactie van onze kant op uw recensie. Allereerst bedankt voor uw reactie. Wij gebruiken geen slow-cooker in onze keuken, wij hebben een dergelijk apparaat niet eens. Dit vlees was bereid op traditionele wijze, langzaam garen in de jus en bouillon (slow cooking).

Reactie van proever:

Dat was dus een vergissing van mij. Sorry, blijkbaar heb ik dit verkeerd begrepen toen het hoofdgerecht werd opgediend. Laat onverlet dat het vlees op deze manier bereid, niet aan "mijn" wensen voldeed. Bovendien: traditioneel bereid wordt veelal gebruikt om aan te geven dat deze wijze iets bijzonders gaat opleveren. Dat lijkt mij een misvatting. Bakken en braden is ook traditioneel, maar levert veel meer smaak en structuur op.
B.G te F

Sharonn283 .
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2015
Geboekt via AH actie en een heel fijne avond gehad. Het eten was heerlijk en er hing een fijne warme sfeer! Je kunt hier ook heerlijk smaakvol vegetarisch eten. Het kaasplankje en chocoladetaartje zijn echte aanraders.
Wat een heel klein min puntje voor ons was is dat ik geen cappuccino mocht krijgen na mijn dessert. Dat hebben wij in Nederland nog nooit mee gemaakt. Waneer je kiest voor thee, krijg je geen keuze in de smaak of de sterkte van de thee. Maar voor alsnog een heel fijne avond gehad en heerlijk gegeten.
Heel vriendelijk bedankt voor jullie fijne recencie en hopelijk tot ziens.
Leonore A.
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2015
het vegetarische eten was verrassend en smaakvol, maar graag had ik nog wat meer groenten gehad, dat vond ik te weinig. Een salade bv. had ik er graag bij gegeten .
H.erkelens .
  • Datum van je bezoek: 3 dec. 2015
We hebben niet zo maar heerlijk gegeten, maar werkelijk heel smaakvol. En nog het een en ander geleerd ook over de wijze van bereiding. Zeer aanbevolen!
Jantinanutma .
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2015
De afzonderlijke gangen waren van uitstekende kwaliteit zeker in combinatie met de in veel grandeur geserveerde uitstekende wijnen. De keuze mogelijkheid in het voor - en hoofdgerecht is beperkt - de keus is vis of vlees. De door ons gekozen vleesoptie was heerlijk en de chocoladetaart als toetje was erg lekker.
Paul433 .
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2015
Erg lekker eten, gevarieerd, goed bereid en goed opgediend, erg gastvrije bediening in een huiselijke sfeer. Tomtom wel nodig om er te komen, maar dat mag aan de fraaie Waddenkust. Perfect!