Leafe Sâwntjin

Lege Hearewei 14 9054 KA Hijum Nederland Kaart

Over het restaurant Leafe Sâwntjin

Verrassend eerlijk

Dit restaurant wil je laten verbazen met hun gerechten en uitstekende wijn. Het vlees is biologisch en de eigenaren oprecht. Puur en eerlijk dus, gebaseerd op de Friese cultuur. Laat je verrassen want een menukaart is er niet!

Meer informatie over restaurant Leafe Sâwntjin

Dinsdag t/m Zondag 12:00 - 23:30
- Ontbijt vanaf 08:00
- Lunch vanaf 12:00
- Diner vanaf 17:30

Errit D.
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2017
Het huiskamer idee kan sfeervoller worden aangekleed.
Nieuw leven inblazen.
Het is daar landelijk, terpen boerderijen met veeteelt en akkerbouw, je ziet dat niet terug in de eetgelegenheid.
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2017
We hebben heerlijk gegeten! De sfeer is uitstekend en de bediening is vriendelijk! De kok serveert het merendeel van de gangen zelf (waarschijnlijk omdat het rustig was) en geeft een prima uitleg over de gerechten. Zeker voor herhaling vatbaar.
Reinder B.
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2017
Heerlijk eten bij aardige mensen
Het eten is qua smaak en samenstelling verrassend en uitgebalanceerd.
Je proeft vakmanschap en liefde in elke gang.
bert R.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2017
Heerlijk gegeten. Een vriendelijke bediening, met goede uitleg over eten en de wijn.Vlees is langzaam gegaard, wat je zeker proeft. Zo mals. Wij komen zeker terug .Bert en Elvira
Marianne R.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2017
Wij hebben heerlijk gegeten. Het was mooi weer en het was erg fijn om buiten in de tuin te eten.
Het was niet druk en de sfeer was relaxed.
Ook binnen even rond gekeken en het restaurant is erg gezellig ingericht.
Wij komen hier zeker terug.
Paul E.
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2017
Net boven Leeuwarden in Hijum een leuk klein en sfeervol restaurant. Prima kwaliteit prijs verhouding, geen spectaculaire culinaire hoogstandjes.
Geertje J.
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2017
Super gegeten en erg vriendelijke bediening, leuke omgeving, was prachtig weer dus konden heerlijk in de tuin zitten met een drankje en later de koffie.
Zeker voor herhaling vatbaar
Marijke B.
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2017
Een fijne en huiselijke sfeer en het eten was heerlijk en verrassend. We gaan zeker nog een keertje langs in Hijum ! Het personeel was zeer attent en erg vriendelijk.
Marieke J.
  • Datum van je bezoek: 1 jun. 2017
We hebben in een goede sfeer lekker gegeten. Met een, lettterlijk en figuurlijk, voldaan gevoel keerden wij huiswaarts!
Anita V.
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2017
Heerlijk gegeten, eerlijk eten en kids ook heerlijk meegegeten...
En als dessert heerlijke glutenvrije chocoladetaart!
Josee J.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2017
Wij zijn hier al vaker geweest. Het eten was altijd verrassend en heel goed. Speciale wensen worden uitstekend uitgevoerd. Aanbevolen wijnen: altijd perfect passend. Alle lof!
Elke B.
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2017
Een verassing in een klein Fries dorpje in Noordwest Friesland. Gastvrij en vriendelijk. Aandacht voor detail en heerlijk gegeten.
tav66 .
  • Datum van je bezoek: 17 dec. 2016
Zeer zeer lekker gegeten in een gezellige omgeving met prima bediening. Maar of wij er zonder korting (AH) nog een keer een rit van 45 min voor over hebben dat weet ik nog niet precies
KingPier .
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2016
We gebruikten een 4 gangen diner. In een fijne huiselijke omgeving. De gepresenteerde gerechten waren van hoog niveau, zowel wat presentatie als wat ingrediënten en smaak betrof. Nu voor de 3e keer wezen dineren. We komen zeker nog eens langs. Chef kok en de sommelier zijn toppers!
Albert T.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2016
Prima restaurant. Lekker eten en aardige bediening. Één opmerking: Bier in een wijnglas kan echt niet :-).

Ik moet minimaal een recensie schrijven van 120 letters dus ik hoop dat ik daar nu op zit.
Tjitte Peter K.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2016
Hier kom ik graag en regelmatig! Caroline kookt de sterren van de hemel en Jilles is een leuke socioloog met veel verstand van muziek, wijn en mensen. Uniek plekje, ook in de zomer in de achtertuin bij kwakende kikkers.
Rob_Mackaay .
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2016
Uiteraard kan ik uitweiden over de goede kwaliteit van de seizoensgebonden streekproducten. Of over het menu dat we hebben gehad. Maar beter is het om het te hebben over de vriendelijke correcte ontvangst. Over het persoonlijk tintje. De uitleg bij het eten en het juiste wijnadvies. Gelukkig is het restaurant klein gebleven en al jarenlang in dezelfde handen. Dan houd je de kwaliteit hoog. Dat blijkt ook uit de reinheid van het restaurant en de glazen die je tegemoet blinken. Zowel de kokkin als de sommelier verstaan niet alleen hun vak, maar zijn tovenaars op het gebied van allround smaakbeleving. De gerechten zagen er ook prachtig uit - in geuren en kleuren zogezegd. Een toprestaurant waar je het niet zo snel zou verwachten. Graag tot spoedig ziens!
Beijers-Man20 .
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
Wij waren al vaker in dit restaurant, waar we ooit bij toeval terecht kwamen omdat wij een B&B adres zochten na een feestje in de regio. Zijn we in de buurt, ook al gebeurt dat niet vaak dan reserveren wij hier een tafel om weer eens gezellig en uitgebreid te eten. Ditmaal dus via de AH-restaurantbon. Wij hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om met bijbetaling een extra gang te bestellen, het is ons prima bevallen. Wij zijn geen wijnkenners en beperken ons daarom altijd een glas van de huiswijn. De mensen van Leafe Sâwntjin hebben ons naast een heerlijke maaltijd niet teleurgesteld. Met ruim 20 couverts is dit een intiem en gezellig restaurant, op donderdagavond bijna geheel bezet! De omgeving van het plaatsje Hijum per fiets verkennen is ook een aanrader.
Michael F.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2016
Via de AH restautant zegel actie bij Leafe Sawntijn beland. N.a.v. van de keuze van het menu op het internet. In praktijk blijkt er geen keuze te zijn in menu's, slechts 1 gerecht is beschikbaar.

Voorgerecht was wel lekker, maar niet overtuigend. Gezouten schelvis en 3 gekookte mosselen in een mager sausje van olie, knoflook en peterselie. Zat geen bite in.

Tussendoor warm brood, met boter en zeezout. Waar was de olijfolie gebleven?

Hoofdgerecht bestond uit twee stukjes sukade van biologisch varken (nergens te achterhalen of het echt biologisch is) met een beetje groente garnituur. Te weinig jus. De smaak sterker maken met peper of zout kon niet, want dit stond niet op tafel. Voor een grote eter was dit bordje echt ondermaats.

Uit de toetjes (3) kon wel gekozen worden, wat tegenstrijdig is met de hele opbouw van het niet bekende menu (elke dag een verrassing volgens de kaart buiten aan het restaurant). Chocoladetaartje van Carolien was erg machtig en lekker.

Opvallend:
De gastheer pretendeert een wijnkenner te zijn; echter een wijnkaart ontbreekt. Heel raar.

Bij het voorgerecht ging ik voor een witte wijn. Er werd een Italiaanse ingeschonken waar ik slechts het etiket in een vlaag voorbij zag komen. Dus geen referentie. Het was wel een frisse en smakelijk wijn. Na aanloop van het hoofdmenu vroeg ik om een zelfde glas witte wijn. De gastheer kwam terug met een glas rode wijn, zonder uitleg van zaken.

Mijn tafelgenote wilde geen wijn bij het eten. Gastheer begreep dit niet. Totaal niet BOB meedenkend. Het enige alternatief was Spa Blauw. Geen fris, sap of iets creatief. Het werd een kop thee, zonder enige keuze van de smaak thee. Het smaakte naar de thee die je tijdens de rust in de kleedkamer krijgt.

De opbouw van de rekening was mysterieus. Geen inzage in de kosten wat iets gekost heeft. Hoop gepruts met het pinapparaat alsof de gastheer dit voor het eerst deed. Super irritant.

Leafe Sâwntjin behoorde in 2004 tot de top van de Friesland culinair. Op dit moment leven ze nog steeds in die waan. Smaaksensaties weten ze niet te combineren of waar te maken en de service erom faalt aan alle kanten.

Conclusie; gewoon niet heengaan.

Het magere "sausje" over het voorgerecht was pure geklarifiseerde boter.
Als u in een restaurant "vraagt" naar een wijnkaart krijgt u die, ook bij ons.
Enig vertrouwen in de kwaliteit van het vlees zult in ieder ander restaurant ook op moeten brengen.
Conclusie: gewoon wegblijven
1943 .
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2016
Wat een geweldige zaak is dit, warm en huiselijk ingericht en met een prachtige tuin om te dineren.
Vakbekwame bediening, vooral de know how w.b.t. de wijnen valt hier op.
Als onze gastheer bevlogen over de smaak, herkomst etc van de de bijpassende wijn gaat adviseren/vertellen, dan komt dit uit zijn hart, tenen en is hij vol passie en schitteren zijn ogen.
De keuken bereidt schitterende gerechten, en de kokkin brengt vaak zelf ook nog even met een glimlach de gerechten op tafel met een duidelijke toelichting (klasse, kok kom uit je hok zeg ik altijd)
Wij hadden een 4 gangenmenu en alle gangen smaakten uitstekend.
De verhouding prijs/kwaliteit klopt hier UITSTEKEND.
Wat een genoegen om hier te mogen vertoeven.
Herman Vloon van Maaskant Schreuder