Le Petit Latin

Nieuwezijds Voorburgwal 306 1012 Amsterdam Nederland Kaart
31-206249425

Over restaurant Le Petit Latin

Heerlijk lang tafelen

Een geheime parel in hartje Amsterdam dat gerund wordt door Jacques en zijn zoon Julien. De klassieke Franse keuken bereikt hier een heerlijk hoogtepunt. Neem de tijd, geniet, lach, praat en proef.

Meer informatie over restaurant Le Petit Latin

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zaterdag 19:00 - 21:30
Zondag Gesloten

• Af te huren
Monique V.
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2016
Fantastisch gegeten. Ontvangst, romantisch, wijn per glas met advies, zalig brood, eten top. Keuze voor ieders smaak. Heerlijk!
Jacoba M.
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Eenvoudig klein restaurant met een gezellige ongedwongen sfeer. De kok zelf komt langs om alle gerechten toe te lichten en een advies over de wijnen uit te brengen. Dit alles tot onze grote tevredenheid. De bediening is vriendelijk en goed. Het eten ronduit voortreffelijk. Het voorgerecht van dun gesneden kalfsvlees vond ik heerlijk en het hoofdgerecht ( stoofvlees ) smolt op de tong. De erbij geserveerde wijnen markten het af. Kortom: Heerlijk gegeten en een heel fijne avond gehad.
Lodewijk K.
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Ontvangst door twee zusjes (?) en goede uiteg wie wat doet. Jacques, de voormalige chef, eigenaar en vader van de huidige chef kiest de wijn, en het hele team kan mooi over de gerechten vertellen. wij kozen ervoor alles te delen. Cocquilles st Jacques: prima en mooie sauce; maar de salade de ghesiers: origineel, authentiek, ieder hoekje van het bord een nieuwe smaak. Wow. Mooi 'blij varkentje' en een uitgebeende cuisse de canard in truffel. Tsja, dan vergeet je bijna Emma, de door dames in de Corbieres gemaakte rode wijn. Dit alles zonder haast, er is maar 1 service; je gaat zitten en bent thuis. De aanbevolen Corbieres, aan tafel ontkurkt en in karaf geschonken kost 24,50 op de rekening...een les voor pretentieuze marge boeren! Wij stommelden na een lange en fijne avond de trap op en komen snel weer terug. Merci Jacques et equipe!
Thérèse W.
  • Datum van je bezoek: 18 dec. 2015
Buitenkant van het pand ziet er niet uitnodigend uit. Binnen lijkt het alsof je in een Franse bistro beland bent. Jacques, gastheer en wandelende wijnkaart, is dé publiekstrekker. De rest van de bediening is schuchter, weet relatief weinig en moet alles aan de keuken vragen. Het eten is table d'hôtes kwaliteit, wat in deze entourage prima past. Voorgerechten boudin noir (bloedworst) en terrine waren smakelijk. Hoofdgerecht sanglier (varken) was lekker mals, hoofdgerecht hert was helaas taai, vlak en te laag op smaak. Nagerecht kaasplank had mooie kaasjes inclusief (leuk!) een verrassende Brabantse blauwader. De citroen crème was subliem maar we proefden weinig citroen. De prijzen van de gerechten vonden we aan de hoge kant voor hetgeen geserveerd werd. Kleine porties en het brood werd ná het voorgerecht weggehaald. De prijzen voor het menu staan op een bord in de zaak aangegeven. De prijzen voor drank zijn nergens te bekennen. We misten hierin transparantie wat de drank kost en pas bij het afrekenen wordt duidelijk hoeveel hiervoor wordt gerekend. Een glas champagne voor € 9,50 kan best goedkoper en een fles redelijk vlakke wijn, minervois, voor € 21,50 is ook aardig aan de prijs. Voor het eten zouden we terug gaan maar de hoge drank prijzen maakt dat we vermoedelijk niet terug komen.
Elles P.
  • Datum van je bezoek: 31 okt. 2015
Wow, hoe vaak ik hier al ben langsgefietst? Ontelbaar veel keren en het restaurant is me nooit opgevallen (wellicht is dat een goede zaak). Van buiten ziet het er niet aantrekkelijk uit. Een lelijk logo op de muur dat doet denken dat er een zonnestudio zit. Binnen is het gek genoeg -in esthetisch opzicht- ook niets bijzonders, maar toch klopt het en voel je je er onmiddellijk thuis. Dat ligt ook aan de gastheer/eigenaar, een robuuste Fransoos die ons (2 stellen) met alle egards en bombarie ontvangt. De bediening, twee bloedmooie Tunesische dames, doen er net zo hard aan mee, wat een welkom! De avond is geweldig. De eigenaar somt aan tafel de gerechten op (stuk voor stuk loopt het water ons in de mond). Bij ieder gerecht kiest hij een wijn uit die passend is. Wat een feest. Niet nadenken, alleen maar achterover zitten en genieten. Onze voorgerechten: de Rolls Royce onder de uien gevuld met stoofvlees (de doos uien komt nog op tafel omdat wij er alles over willen weten). Dit wil ik thuis ook kunnen maken! Een bord met diverse inktvis variaties. Oooh zalig, net als de St Jakobsschelpen. De hoofdgerechten: een blij varkentje, een patrijs, een lamsnek en een echte coq (au vin). Dit alles gelardeerd met hemelse spinazie en aardappelpuree (zo kan het dus ook). De wijnen maakten het uiteindelijk echt helemaal af. Oooh ja, de desserts. Je vermoedt het waarschijnlijk al, de Franse klassiekers op zijn best. Soesjes gevuld met citroenmousse en een chocolade taart. Dans un mot: DELICIEUX. Onze avond was top. Erna nog een lekker drankje bij de nieuwe hipster bar Mr Porter, pffff, wat ons betreft waren we lekker bij Le Petit Latin blijven zitten, veel gezelliger ;-)
Daphne G.
  • Datum van je bezoek: 31 mei 2015
In mijn studententijd heb ik met veel plezier gewerkt in Le Petit latin. Ik ben nu 41 en probeer een keer per jaar vanuit de provincie te gaan eten omdat ik dan gegarandeerd een heerlijke avond heb. Eerlijke gerechten, lokale Provençaalse keuken met gerechten als daube, gesiers, coquilles, mooie lamsrack au moutarde. Jacques staat tegenwoordig niet meer in de keuken maar zijn zoon doet zeker niet onder voor hem. En Jacques adviseert over de bijpassende wijn. Inrichting knus, romantisch, intiem. Kaarslicht. Verwacht hier geen twee shifts maar een avond met aandacht voor heerlijk eten en tijd voor een goed gesprek.
Gon Z.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2015
Wat een gastvrijheid voel je hier in deze gezellige bistro, ik waande me echt in Frankrijk.
Heerlijke gerechten, puur van smaak en dan die zalige wijnen erbij, wat wil je nog meer?
Nou, dat weet ik nu wel, gauw weer eens terugkomen en dan opnieuw gaan genieten!
Iz40 .
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2015
Lekkere gerechten gegeten: carré d'agneau, blanquette de veau en canard, allemaal even goed en prima, eenvoudige bijgerechten; smaakte heel Frans. Gezellige sfeer en goed wijnadvies (zelfs proeven vooraf!)
Lutzen H.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2015
Het was als altijd weer voortreffelijk. De kaart heeft naast een paar vaste klassiekers wisselende
echt Franse topgerechten. Dit keer namen wij vooraf de Piquillo en Brick en daarna Boef en Lotte. Dus eerst een gevulde gepelde paprika en asperges in korstdeeg, gevolgd door gestoomde Zeeduivel die nog steviger was dan de super malse koe! Het is zo goed dat de chef vaak aan tafel iets uitlegt en ook de dames van de bediening zijn top. Dit is Parijs in Amsterdam
Dimitry H.
  • Datum van je bezoek: 18 apr. 2015
Als je het niet weet dan loop je er voorbij. Fijne ontvangst, inspirerende rondwandelende kaart (eigenaar) en tja... dan die echte Franse smaken waarbij je er niet aan ontkomt om met een stokbroodje de laatste sporen saus van het bord af te likken. De wijnen zijn sappig vol en fruitig. Gewoon zoals het moet! Echt een aanrader om daar eens te gaan eten. Decor is iets gedateerd, maar soit..
Wolt90 .
  • Datum van je bezoek: 6 mrt. 2015
Dit is Frankrijk op zijn allerbest. Als het zich in een hotel zou bevinden zat er een Michelin ster aan vast, maar dat hoeft dus niet. Gezellig, eerlijk, waanzinnig goed wijnadvies, fantastisch eten, vriendelijke bediening Als je het niet kent en in Amsterdam bent, zeker proberen!
Madeleine G.
  • Datum van je bezoek: 6 mrt. 2015
Gastvrije ontvangst door de eigenaar, prima adviezen over het eten en de wijn. Geweldig gegeten! Ongedwongen sfeer, een absolute aanrader.
Madeleine
AndreJ .
  • Datum van je bezoek: 21 feb. 2015
Druk, druk, druk. Dus wel de recensies geschreven, maar niet op IENS geplaatst. Bij deze dan alsnog. Onze vrienden hebben ons voor ons 4-jarig huwelijk getrakteerd op een etentje bij Le Petit Latin. Een hele smakelijke keuze, zo bleek al gauw. Het restaurant zelf heeft veel weg van een Franse bistro, gezellig, kleurig, druk, net vakantie. De eigenaar is een hartelijke man, ik heb nog nooit iemand zo vol passie, interesse en gevoel voor show het menu van de dag zien uitleggen. Daar kunnen ze in veel sterrenrestaurants nog wat van leren... Je kreeg van die voordracht alleen al lekkere trek. Ik had vooraf een lauwwarme salade, waarin o.a. verschillende soorten orgaanvlees. Een heerlijke gerecht dat ik echt niet gauw zal vergeten. De Coq au vin vond ik heerlijk en authentiek, het toetje erg smakelijk. Een heerlijke rode wijn, uitgezocht door le patron zelf, deed het prima bij alle gerechten. Kortom: een geslaagde avond en zeker voor herhaling vatbaar.
Carol S.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2015
Het draait bij Le Petit Lapin toch allemaal om de sauzen, en die zijn goddelijk. En alles was gewoon heerlijk. De pate vooraf kwam op tafel met een zuurtje zoals het hoort. Mijn tafelgenoot nam de geroosterde groenten, die ook in een heerlijke saus kwamen. Daarna het konijn en de met kalfsgehakt gevulde inktvis. Wederom heerlijk en weer andere sauzen! We zijn niet echt zoetekauwen en namen dus daarna de kaas. Wat een keus! En vele kazen uit Nederland. De wijnen zijn allemaal lekker, de bediening is aardig en attent, het is gewoon zoals je altijd zou willen eten, tenminste, in Frankrijk dan. Dit is een klein stukje Frankrijk in Amsterdam.
Anne S.
  • Datum van je bezoek: 7 feb. 2015
Wat een heerlijkheden!
Net weer anders dan de standaard Franse boerenkeuken zoals ik die ken. Hier maakt de kok hele verfijnde bijzondere gerechten met veel mooie ingrediënten.

Ik had een heerlijke lauwwarme salade met ondermeer eendenmaagjes, foie gras en portsaus. Hèèrlijk!
Als hoofdgerecht had ik langzaam gegaarde buikspek met een saus van morellen.
Verder hebben we alle desserts geproefd. Alles was even lekker.

Sfeertje ongedwongen, heel fijn adresje waar ik nog vaak hoop te zullen eten.
Casper D.
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2014
Schitterend, niet opgeprikt maar gewoon heel erg gezellig en ongedwongen. En wat een geweldige gerechten. Stuk voor stuk heerlijk, goed uitgebalanceerd en hele pure smaken. En ook lekkere wijnen erbij! Avondje dineren in Amsterdam kan hier bijzonder goed!
Ik heb er inmiddels 4x gegeten in de afgelopen 1.5 jaar, iedere keer weer top.
Pommy64 .
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2014
Wat een juweeltje zo in hartje Amsterdam, heerlijk en hartverwarmend was ons 4 gangen menu zondagavond, met een uiterst charmante gastheer die heel enthousiast kon vertellen over alle gerechten en bijpassende wijnen. Wij komen zeker nog weer een keer
Janethmota .
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2014
Gezellig rommelig ingericht. Jacques en zijn mensen zijn helden en bijzonder attent. Het eten fantastisch en de wijnen idem dito. Le petit latin is altijd een aanrader.
Willemijn S.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2014
Heerlijk gegeten bij Le Petit Latin! Franse diner dagen van IENS. Heel lang niet geweest en altijd klein pareltje! Weer heerlijk zitten kletsen met de eigenaar Jacques en mooie wijnen gedronken.
Voor wie van een knusse sfeer houdt en van lekker Frans eten een echte aanrader in de binnenstad van Amsterdam, toppie! Dank je wel Jaques en keukenbrigade
Kevin P.
  • Datum van je bezoek: 15 nov. 2014
Een geweldige ontdekking, eindelijk eens uit de toeristenfuik, midden in Amsterdam. Totaal Franse sfeer en gastvrijheid met persoonlijke aandacht. En waar elders krijg je ooit wildezwijnenwangen te eten?