Le Jardin

Mariaplaats 42 3511 LL Utrecht Nederland Kaart

Over het restaurant Le Jardin

Tuin in de stad

Cactus kopen? Le Jardin is een bloemist, plantenkas, restaurant en uitzonderlijk uniek tegelijkertijd. In een mooi pand in de oude binnenstad van Utrecht neemt de chef groenten als uitganspunt (ook wel: ''groentenomie''). Dit betekent niet per se vegetarisch, maar de focus is afgeweken van vlees of vis. Tussen alle weelderigheid zit je hier behoorlijk chique!

Meer informatie over restaurant Le Jardin

Dinsdag t/m Zaterdag vanaf 17:00
Zondag Gesloten

Jouw recensie over het restaurant Le Jardin

Emily K.
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2017
Op zaterdagavond gedineerd bij Le Jardin. Ontvangst was vlot en vriendelijk. We kregen een tafeltje vlakbij de deur toegewezen. Dit vonden we niet zo prettig. Zonder gedoe mochten we achterin aan een tafeltje plaatsnemen. De stoelen zijn leuk maar zitten niet heel comfortabel.
We bestelden een glaasje bubbels als aperitief. Vreemd genoeg werd dit uitgeschonken in onze wijnglazen. Ik had het fijner gevonden als we dit in een flute hadden gekregen. Zeker voor de prijs van €9,00 per glas mag deze moeite wel even genomen worden.
We startten het diner met een amuse: een hartige Madeleine, erg smaakvol. Ook krijgen we heerlijk brood met een dipje. Helaas geen side plates voor het brood.
We kiezen voor een 4 gangen menu. De gastvrouw stelt voor het hoofdgerecht als vierde gang te doen. We geven aan dat we van desserts houden en misschien dus beter de derde gang als hoofdgerecht kunnen doen. De dame oppert dat de gangen klein zijn en dus beter na 4 gangen kunnen beslissen of we een dessert willen. Oke, we zijn overgehaald.
De gerechtjes die in rap tempo achter elkaar volgden waren heerlijk, maar echt klein! We zijn geen extreem grote eters, maar zelfs wij vonden dit wat krap. Een dessert hebben we dus ook genomen.
We rekenden bijna €130,00 af. Best een flink bedrag.
Het was een fijn diner, maar voor ons niet voor herhaling vatbaar. Heel jammer, want de entourage is zeer prettig.
meike W.
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2017
Heerlijk verwend, 4 gangen verrassingsmenu met veel verschillende groenten maar ook heerlijk vlees/vis erbij. Sympathieke en attente bediening ook.
Paul L.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2017
Dit leuke restaurantje in de sfeer van een mooie bloemenzaak is er eentje om te onthouden. In de gerechten zijn de groenten het belangrijkste, maar mooi aangevuld met vis of vlees. De diverse bereidingen van groenten en lekkere kruiden zorgden bij mijn vrouw en mij voor een brede grijns op ons gezicht. Heerlijke locatie om een avondje te genieten.
johan G.
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2017
Mooie gerechten, met veel en afwisselende groentes. Mooie Italiaanse wijn (wel wat prijzig). Samen met mijn zoon heerlijke avond gehad. De moeite waard om vanuit Helmond voor af te reizen. Gr. Johan
Tim G.
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2017
Een prachtige locatie verscholen aan de mooie Mariaplaats. Het lijkt op het eerst gezicht een bloemist maar erachter schuilt een fantastisch restaurant! De decoratie en het eten zijn allebei zeker een bezoek waard.
Ineke K.
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2017
Mooie, groene ambiance, attent personeel, plezierige sfeer. Wij waren met twee alleseters en twee vega's (mijn echtgenoot en ik). Het 3-gangenmenu begon met een intrigerend koud tartaartje van tomaat, prei en een hart van een soort vloeibare kaas. Het is voor mij altijd een sport om te bedenken of ik een gerecht zelf zou kunnen bereiden, maar in dit geval: nee. En dat is bedoeld als compliment.
Het hoofdgerecht was een smakelijke bonencassoulet; toe kregen we een werkelijk heerlijke combi van mangostructuren (ijs, gebrande mango enzovoort).
Onze gastheer, Potugees, was aangenaam verrast door de uitstekende Vinho Verde op de kaart.Ook hij en zijn vrouw hadden een heerlijke avond.
Isy V.
  • Datum van je bezoek: 21 sep. 2017
Heel leuk restaurant. Origineel concept om dit te combineren met een bloemisterij. Wij namen het verrassingsmenu. De amuse vond ik niet zo lekker, het vegetarische voorgerecht was mooi opgemaakt, met fluwelige structuur, maar wat flauw van smaak, het tussengerecht heeft weinig indruk gemaakt, het hoofdgerecht (vis) was lekker en het nagerecht vond ik mooi opgemaakt, maar niet veel smaak hebben.
Stoelen nogal hard, meer geschikt voor een snelle lunch dan voor een avondje tafelen.
Met de lekkere wijn en de bijzondere ambiance toch een heerlijke avond gehad.
Stijn C.
  • Datum van je bezoek: 11 sep. 2017
De basis van Le Jardin zit helemaal snor voor mij: groentegerechten zijn het uitgangspunt en geheel vegetarisch is eenvoudig mogelijk. De sfeer, decor en personeel zijn erg goed. Qua eten en drinken is het begin ook goed: afwisselende gerechten met bijzondere smaken en ingrediënten, zoals een groene gazpacho met een peperige nasmaak. Toch zaten er ook een aantal minpunten bij het eten en drinken naar mijn smaak: het hoofdgerecht (een bonenschotel) was te vlak van smaak en het dessert was ok, maar niets meer. Verder zijn de wijnen per glas wel erg duur naar mijn smaak; 7 - 9 euro per glas. Ook zat er voor het hoofdgerecht wel heel lang tussen de gangen. Is geen ramp, maar viel wel op.

Al met al heel goed, maar niet perfect.
markandre .
  • Datum van je bezoek: 1 sep. 2017
"Le Jardin kookt met groenten als uitgangspunt". Er zijn dan ook weinig restaurants waar ik groenten heb gegeten die zo smaakvol worden klaargemaakt en opgediend. Hiermee spreekt Le Jardin vooral een markt aan van een groeiende groep voedingsbewuste mensen die tegelijk houden van finesse en kwaliteit. Een belangrijk deel van deze groep eet geen of weinig vlees of vis. Gek genoeg wordt deze groep door Le Jardin dan slecht bediend. De opvatting van Le Jardin voor een vleesloze maaltijd is namelijk steevast: we laten het vlees weg en vervangen het met nog meer groenten. Het gerecht wordt daarmee een ratjetoe van groenten waarmee het concept van het gerecht verwatert, waarmee door uitblijven van een eiwithoudend element (noten, een mooie boon, ei, tempe, etc.) de maaltijd een prettige en noodzakelijke voedingsbalans mist, en .... waarmee je ondanks 3 gangen met honger de deur uit loopt. "Groenten centraal" is een sterk uitgangspunt met enorme potentie, trek het nu dan ook door met ook een goede visie op voeding, en heb daarmee oog voor precies wie je restaurant bezoekt. Aan de crew en de ambiance van Le Jardin zal het niet liggen.

Zorgelijk is dat de eigenaar bovenstaande recensie van Couverts heeft laten verwijderen.
Nina C.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2017
Heel erg lekker gegeten bij Le Jardin. Wat een leuk concept! Alles klopt hier, de gerechten, service, sfeer en locatie zijn top.
Nina C.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2017
Heel erg lekker gegeten bij Le Jardin! Ik ben voor een aantal producten allergisch, hier werd zorgvuldig mee omgegaan. De gerechten, sfeer, service en locatie zijn top.
Jan W.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2017
Bijzondere locatie, veel groen om buiten tussen te zitten. Ook binnen net ingericht. Het 5 gangenmenu bevat steeds erg kleine gerechtjes. Qua smaak OK, maar voor ons wat te klein voor de gevraagde prijs.
Aardige bediening, maar door te wisselen van tafels werd een kapitale fout gemaakt: pinda's serveren aan een gast met pinda-allergie. De cola om de zwelling tegen te gaan zagen we bij vertrek op de rekening....
Bosbende .
  • Datum van je bezoek: 7 jun. 2017
Met een club van 16 man een borrel en diner gehad in Le Jardin. Goede witte wijn en bijzonder smaakvolle en mooi gepresenteerde (kleine) gerechten. Hoofdzakelijk vegetarisch, maar niet persé. Nooit eerder drie soorten bloemkool gegeten. Starter was een mini-kruidentuintje, erg lekker, ook met broodje te combineren. Op de WC werd aangegeven wat het concept is van het restaurant: werk primair met groenten en kruiden. Dat kwam goed uit de verf, geen moment het vlees gemist. Adequate bediening. Door de kleine gerechtjes, is het aan te raden te kiezen voor wat meer gangen, zeker als je een grote eter bent. Absolute aanrader als je eens wat anders wilt dan standaard-eten.
Lonneke V.
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2017
Lekker gegeten bij Le Jardin. Een leuk concept door uit te gaan van groenten. De gerechten zijn mooi opgemaakt en creatief. Het restaurant is sfeervol. De bediening professioneel en vriendelijk. Soms iets te gehaast. Zeker een aanrader voor als je in Utrecht goed uiteten wil.
Trudy P.
  • Datum van je bezoek: 30 mrt. 2017
Wat een leuk restaurant! Het doet zijn naam alle eer aan zo naast de bloemenwinkel en met gerechten die stuk voor stuk een schilderijtje van bloemen en planten lijken. De bediening is vriendelijk en kundig. En de gerechten!! Heerlijk en bijzonder. Een aanrader in Utrecht.
Harald B.
  • Datum van je bezoek: 8 mrt. 2017
Dit was een tegenvaller. Ondanks vele positieve reacties, hebben wij een andere 'Le Jardin' meegemaakt. De kwaliteit van het eten viel tegen. Gerechten waren niet in balans qua smaak en verhoudingen. Te bitter, te zoet, te veel groenten. Feedback gelijk in het restaurant gegeven en werd 'doorgegeven aan de chef'. Verder niets. Gerechten kwamen erg snel na elkaar waardoor het aanvoelde als een haastig bezoek. Bediening liep ook wat op de automatische piloot rond. Aan het eind kregen we de rekening gepresenteerd. Veel te veel geld voor deze kwaliteit. Zonde dat er niets meer werd gedaan aan onze ontevredenheid. Wij komen niet zo snel meer terug.
Stefan B.
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2017
Top ervaring , leuk hoor! Gegegeten met een vriend, lid van hetzelfde eetclubje dat al minimaal 10 jaar bestaat. Bijgepraat en verrast dor het lunch menu.
Quintin W.
  • Datum van je bezoek: 28 dec. 2016
Fijn restaurant met een goed concept. De gerechten waren allemaal goed op smaak, met voor mij als persoonlijke favoriet de steak tartare van tomaat. Wij hadden gekozen voor het viergangenverrassingsmenu, met voor een van de twee een geheel vegetarische variant. Door het concept leent het restaurant zich ook uitstekend voor vegetariers. De wijnen die bij de gerechten werden geschonken waren creatief gekozen en hadden allemaal een duidelijk eigen karakter. Slechts twee kleine aanmerkingen: de uitleg bij de gerechten was van wisselende kwaliteit. De sommelier deed dit goed en uitgebreid, de rest van het personeel was wat spaarzamer met de uitleg. En wellicht ging het hele diner net iets te snel, in minder dan anderhalf uur stonden we weer buiten na een aperitief en vier gangen. Als we voor een volledig wijn-arrangement waren gegaan in plaats van voor een half, dan waren we denk ik vrij effectief dronken gevoerd.
sonjareuser .
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2016
Heerlijk gegeten. We werden door het zeer vriendelijke personeel prima verzorgd waardoor we ons zeer welkom voelden. We waren echt uit!
Martin S.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Bij toeval in dit restaurant terechtgekomen, maar het is direct mijn favoriet in Utrecht. Zeer verfijnd eten, goede ambiance en perfecte bediening. In eerste instantie een 3 gangen menu gekozen, maar daar toch nog een dessert aan toegevoegd. Alles klopte gewoon. een topper.