Le Jardin

Mariaplaats 42 3511 LL Utrecht Nederland Kaart

Over restaurant Le Jardin

Tuin in de stad

Cactus kopen? Le Jardin is een bloemist, plantenkas, restaurant en uitzonderlijk uniek tegelijkertijd. In een mooi pand in de oude binnenstad van Utrecht neemt de chef groenten als uitganspunt (ook wel: ''groentenomie''). Dit betekent niet per se vegetarisch, maar de focus is afgeweken van vlees of vis. Tussen alle weelderigheid zit je hier behoorlijk chique!

Meer informatie over restaurant Le Jardin

Dinsdag t/m Zaterdag vanaf 17:00
Zondag Gesloten

Martin S.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Bij toeval in dit restaurant terechtgekomen, maar het is direct mijn favoriet in Utrecht. Zeer verfijnd eten, goede ambiance en perfecte bediening. In eerste instantie een 3 gangen menu gekozen, maar daar toch nog een dessert aan toegevoegd. Alles klopte gewoon. een topper.
Paul V.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2016
Voor de derde keer in 1 jaar tijd bij Le Jardin gaan eten. Het blijft mijn favoriete zaak. Vorige keren zijn we voor een 5-gangen menu gegaan, maar nu hadden we iets minder trek, dus nu werden het er 3. Aangevuld met een mooie smaakvolle amuse, een versgebakken broodje en koffie met friandises toe. We hebben opnieuw heerlijk gegeten. Prijs/kwaliteit voor het eten vind ik uitstekend. De prijs/kwaliteit voor de dranken vind ik een verbeterpunt. Service is net als eerdere keren perfect. Van begin tot eind is de bediening oprecht vriendelijk en leuk. Tot over een paar maanden!
Wouter V.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2016
Heerlijk gegeten, prijs kwaliteit van het eten is goed. Vonden de wijnen niet bijzonder genoeg om de prijs van rond de 7,- per glas te betalen. Keuze in bieren zeer beperkt, alleen pils beschikbaar. We zouden er wel teruggaan voor het eten, maar selectiever omgaan met de keuze van de wijn.
Olivier S.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2016
Iemand uit Amsterdam vertelde me dat ze zo goed gegeten had in Utrecht. Het bleek Le Jardin te zijn: heel leuk, heel lekker. Ik als Utrechter kende Le Jardin nog niet en het blijkt er toch al bijna een jaar te zitten ...

Met z'n viertjes kozen we voor een lange avond tafelen en namen het 5-gangen verrassingsmenu: een entree, 3 tussengerechten en een hoofd. Het was al snel duidelijk: wat een aanwinst voor Utrecht! Mooie zaak ook! Er wordt hier heel goed gekookt met gebruik van spannende, lekker verse groentecombinaties, aangevuld met bijvoorbeeld pastrami, krab en varkenswang. Heerlijk! Vooral ook het hoofdgerecht met heilbot was dik in orde en heilbot kan ook heel erg misgaan is onze ervaring. Maar hier zeker niet: goed gegaard, maar niet te ver en mooi krokant aangebraden/gegrild. Top.

Een aanrader dus, wij komen hier zeker terug. Hulde aan de keuken, het is duidelijk te merken dat koken hier gelukkig tot een serieus ambacht is verheven. En ook over de service verder niets dan lof. Heerlijke avond gehad!
Hanneke N.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2016
Lekker gegeten bij Le Jardin. We hadden het 3-gangen verrassingsmenu. Originele gerechten, mooi opgemaakt, porties wel wat aan de kleine kant. Ik had na afloop nog welwat gelust eigenlijk.
Maar wat tegenviel was de rekening achteraf. 29 euro voor het menu is een prima prijs, maar uiteindelijk 60 euro betalen vind ik toch wel schrikken. Glaasje port (eigenlijk Banyul) 7,50, glaasje likeur voor bij de koffie 7,50, goedkoopste wijn 30 euro voor een fles.... Dat was toch wel een beetje een domper op een verder geslaagde avond.
Oscar V.
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2016
Vrijdagavond Le Jardin; dit restaurant stond al een tijdje op mijn "daar moet ik nog eens heen" lijstje. Een kleine week ervoor gereserveerd en toen waren er nog maar beperkte tijden beschikbaar. Men weet Le Jardin dus goed te vinden. Enfin, toen we aankwamen was het ook behoorlijk druk en in tegenstelling tot veel andere zaken was mijn indruk niet: druk = chaos, maar was het gezellig druk. Waarschijnlijk gevoed door een attente gastheer die ons vriendelijk en efficiënt naar een vrij tafeltje bracht. Dat is ook de algemene indruk over de bediening; ze werken efficiënt. Kennis van gangen en wijnen wat beperkt, maar enthousiast en servicegericht.

Le Jardin volgt de trend van focus op groentes. Daar komen smakelijk gerechten uit naar voren. De gerechten die wel een dierlijk eiwit gebruiken doen dit ook in beperkte mate, ben je dit bewust: Je krijgt een kleiner stukje vis/vlees dan je misschien denkt/hoopt.

Prijs kwaliteit van de gerechten is in orde.
Prijsniveau van de wijnen ligt echter te hoog naar mijn smaak. Flessen beginnen eigenlijk bij 30, snel naar 40. De meeste wijnen kunnen wel op glas worden gedronken ( dat is luxe) en komen dan op circa 7,50-10.00 per glas, best een bedrag. Juist hier verwacht ik dan een sommelier ( of enthousiaste gastheer/vrouw) die iets meer kan vertellen dan "dat deze er lekker bij is" . Snelle winst om het naar een hoge niveau te tillen.

Concluderend eet je bijzondere gerechten in een leuke setting. Menuprijs/ a la carte prijs is fair, wijnprijs wat stevig zonder dit echt te kunnen onderbouwen. Bediening vriendelijk en hardwerkend.
Focus op groentes. Wij kwamen net onder 100,00 voor 2.
Noortje K.
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2016
Gisteren met 8 personen geweldig gegeten bij Le Jardin. We gingen voor het 3 gangen verrassingsmenu, en dit was echt geweldig. Goede wijnen, prachtig opgemaakte borden en fantastische bediening! Zeer betrokken personeel en je kan zien dat iedereen aandacht voor eten heeft. Echt een aanwinst voor Utrecht!
Philippa W.
  • Datum van je bezoek: 20 sep. 2016
Afgelopen week at ik eindelijk bij Le Jardin. Het prachtig gelegen restaurant was me ten positieve opgevallen op social media. Op een zwoele avond at ik zodoende op hun terras, genietend van de klanken die uit het nabij gelegen conservatorium waaierden.

De bediening is voorkomend, heeft humor en een goed tempo.
Het eten is heerlijk, prima porties en alles smaakte vers, fris en gezond. We kozen voor een 3 gangen menu en lieten ons verrassen. We werden erg blij van het voorrecht met doperwt en het hoofd met lam. Zalig. En omdat we niet konden kiezen tussen het kaasdessert en het kaasplankje, genoten we likkebaardend van beiden. Wat een topkazen!
Met name de époisse (mijn lievelingskaas) met Marokkaanse kruiden beviel goed. Tot slot meld ik graag dat alle wijnen per glas te bestellen zijn. Dikke vette aanrader. Deze tuin ziet mij gauw terug!
Brittvissers .
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
Afgelopen week mochten we weer! We hebben heel erg uitgekeken naar de nieuwe kaart en konden niet wachten om weer nieuwe gerechtjes te proeven. Ook nog eens geluk met het weer, dus we konden op het fijne terras eten. Dat blijft een heus feestje, dat terras.
Le Jardin wordt steeds een beetje beter en dat is leuk om te zien (en leuk om te proeven vooral). Het blijft geweldig hoe alle verschillende smaken bij elkaar zorgen voor een perfect geheel.
We hebben heel erg genoten van het gerecht met bulgur en schol en er werd wederom rekening gehouden met mijn allergieën zoals ze dat op geen enkele andere plek doen. Keep up the good work! Wij blijven terugkomen.
Kim V.
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2016
Wij hebben een tafel geboekt n.a.v. de recensies op Iens. En wat een goede keuze!

We kozen voor het verrassingsmenu. 2x vlees/vis en 1x vegetarisch. Frisse smaken, porties precies goed en heerlijke combinaties met veel kruiden (het bewijs dat groente niet saai hoeft te zijn!). De wijnkaart is uitgebreid. De huiswijn was super.

De service was snel en erg vriendelijk. De eigenaar bediende ook, wat ik positief vind.

De locatie is centraal op de Mariaplaats. Mooi terras en ook binnen gezellig.

Wij gaan zeker terug!
Matthijs L.
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2016
Vanavond gegeten bij le jardin en elke gang heeft mijn verwachtingen overtroffen! Alle gerechten hadden groentes op een verrassende manier erin verwerkt en waren een plaatje op zich. bediening uiterst attent en wist goed te vertellen wat er op je bord lag en in je glas ging. Al met al een super ervaring en zeker een aanrader waard.
Patrick V.
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2016
Geluncht met een oud collega na het lezen van een mooie recensie in de Telegraaf.
We kozen voor een 3 gangen lunch met wijnarrangement.
1e Gang was een voltreffer: bereiding van bloemkool met kreeft. Tongstrelend!
2e Gang: lam met haricotsverts. Lekker maar de smaakbeleving was minder spannend dan bij het voorgerecht.
Het desert, 3e gang, een soufflé met braam was weer perfect.
Al met al, mede dankzij de vriendelijke, professionele bediening, een prima culinaire ervaring.
Mario V.
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2016
Le Jardin wat een super restaurant en helemaal van deze tijd. Speelse combinatie met een plantenzaak een echt tuinachtig terras en een super inrichting binnen. Het geeft een gezellig geheel wat tot in alle details is doorgevoerd. Het eten is zeer goed met veel groenten en verrassende smaak combinaties. Naast een goede bediening en een eigenaar met passie voor het vak en zijn zaak is het voor mij een 10. Wij hebben ook nog een paar mooie planten gekocht. Het was een top avond
Rosannekars .
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
Laatst kwam ik (eindelijk) bij Le Jardin. De entourage is prachtig, we aten in de 'tuin' op een zomerse avond en werden in de watten gelegd. Je maakt het niet vaak mee dat zowel het eten, de bediening als de entourage op en top zijn en ik heb dat hier mogen ervaren. Het is een romantische, vernieuwende plek en zeker aan te raden.
ElsKK .
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
Eindelijk een restaurant waar niet vlees of vis de boventoon voeren, en groente vaak niet verder komt dan als decoratiemateriaal, maar groentes. Wat een fantasierijke, smaakvolle toepassingen en wat een mooie presentatie. Kunstwerkjes in uiterlijk en smaak. (En laat de gedachte aan variaties op een wokmaaltijd maar helemaal uit je hoofd, want het komt niet in de buurt.)
Gastheer en chef zijn gepassioneerde mensen. Bedienend personeel is vriendelijk en netjes, alleen hebben sommige medewerkers soms wat moeite om het complexe gerecht gladjes toe te lichten.
Entourage is leuk door de combi met plantenwinkel en kasjes. Ik ben benieuwd hoe akoestiek is als het binnen vol zit. Nu zaten wij binnen, maar de meeste gasten waagden zich ondanks de tamelijk koele en vochtige avond toch buiten.
Arie1988 .
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
Twee weken geleden weer bij Le Jardin gegeten. Het was voor mij de tweede keer, de eerste keer zorgde ervoor dat ik zeker uitkeek naar deze avond. Het was wederom voortreffelijk. Het was een mooie avond, dus we konden buiten op het mooie terras plaatsnemen. We bestelde allen een vier gangen menu en lieten ons door de chef verassen. We kregen onder andere een heerlijke tartaar van gemarineerde tomaat (met een piccalilly, zo smaakvol!), echt zalig. Ook hadden we een heerlijk gerecht met maïs op verschillende manieren bereid, ik als maïs fan vond dit fantastisch! We Het was heerlijk! Als hoofdgerecht hadden we witvis met bulgur. De bulgur was helaas iets te hoog op smaak. De bediening was soms net wat te losjes; de wijn werd bijvoorbeeld zonder te vragen en een beetje onbeheerst uitgeschonken (dat kan iets subtieler).
Rieneke S.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Gisteren samen met mijn man een heerlijke avond gehad bij Le Jardin! Het was ons eerste bezoek dus we waren benieuwd. Eerst een drankje op het terras gedronken (lekkere wijn en water; in tegenstelling tot wat iemand hier eerder vertelt serveren ze wel gewoon karaffen gratis kraanwater, heel fijn) en alvast brood en een lekkere amuse gekregen (klein groententuintje). Voor het eten zijn we naar binnen verhuisd (heerlijke sfeer!) en ondanks dat het restaurant vol was en we toch al een tijdje buiten hadden gezeten, was het tafeltje bij de kas waar ik om gevraagd had bij de reservering voor ons vastgehouden. Super! Buiten eten kon trouwens niet. Dat vonden wij niet erg maar andere gasten wel, dus misschien is het een tip voor het restaurant om hier flexibeler mee om te gaan.

We kozen voor het 3-gangen verrassingsmenu (voor/tussen/hoofd) en de gerechten waren werkelijk heerlijk!!! Lekker veel groenten en goede verhouding met vlees, niet te grote porties. Houden wij van! Mooie opmaak ook. De bijpassende wijnen waren ook heel goed gekozen. En de service en bediening heel vriendelijk. Gewoon goed allemaal! Bedankt voor een topavond, wij komen zeker vaker!
Merijn B.
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2016
Vooraf had ik veel zin om naar Le Jardin te gaan. Nieuwe restaurants uitproberen is altijd leuk, maar pakt niet altijd even goed uit.
De eerste vraag bij binnenkomst was waar we allergisch voor waren, ik had al sterk het vermoeden dat dit de opmaat was naar iets waar ik helemaal niet om had gevraagd en dat klopte. Er werd iets te makkelijk vanuit gegaan dat we voor het verrassingsmenu zouden gaan, zonder nog maar de menukaart gezien te hebben. Een goede manier als je aan upselling wilt doen, een slechte manier om je gasten het gevoel te geven dat je er voor hún een leuke avond van wilt maken. Eten was niet heel bijzonder en de bediening onpersoonlijk en te gemaakt vriendelijk. Geen aanrader en zeker geen herhaal bezoek waard met nog zoveel leuke andere restaurantjes te ontdekken.
Kolibria .
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2016
Gisteren gegeten bij Le Jardin, voor het eerst. Het eten was niet slecht, maar ook niet echt heel lekker. De amuse was erg zuur, waardoor je de groente nauwelijks proefde. Het hoofdgerecht van zuurkool met vis was smakelijk, maar de smaak was vlak en de portie klein. Het dessert, een vanillesoufflé met bramensaus, was lekker en vulde. Ik zat op de lange bank en kreeg na een half uur rugpijn; het meubilair is oncomfortabel. Het tafeltje van 70 bij 70 is te klein, zeker als er ook nog een cactus en drie lichtjes op staan. Vijf euro voor een fles water, ipv een gratis karaf, we mochten niet buiten eten en we kregen door de bediening min of meer het verrassingsmenu opgedrongen. Ik vond het personeel persoonlijk over the top, niet naturel. Voor mij was Le Jardin eens en niet weer. Jammer!
G. A.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2016
Prijs/kwaliteit: Gerechten waaraan zo lang geknutseld is dat het kunstwerkjes lijken, zijn niet mijn favoriet. De portie (hoofdgerecht) is klein.

Sfeer: Toen we het restaurant binnenkwamen stond er luide muziek op zodat we elkaar niet konden verstaan. Gelukkig liepen we door naar de volgende ruimte waar het rustiger was. De bank langs de muur zat niet lekker, gaf geen rugsteun, en de tafeltjes waren net te klein voor 2 personen.

Service: Het bedienend personeel was goed geïnstrueerd, misschien te goed. Bij binnenkomst hebben we direct naar de kaart gevraagd en de verrassingsmenu's geweigerd. Achteraf een goede keuze, nu ik andere recensies lees,

Als ik uit eten ga met vriendin(nen) dan is voor mij ook ontmoeting belangrijk. Le Jardin drukte een eigen stempel op ons restaurantbezoek, alles was nét even 'te'.
Le Jardin was voor ons een eenmalige belevenis.