Le Bon Vivant

Capucijnenstraat 91 6211 RP Maastricht Nederland Kaart

Over het restaurant Le Bon Vivant

Gezellige en knusse gewelvenkelder

Restaurant Le Bon Vivant zit in een keldergewelf, wat sfeer geeft. Het restaurant heeft een Franse keuken die blijft verrassen: niet alleen ganzenlever, maar ook coquilles en trio van eend zijn er te bestellen. Niet alleen het eten, maar ook de service in dit restaurant is goed. Het personeel is vriendelijk en bij binnenkomst krijg je een warm onthaal. Je voelt je meer dan welkom in deze kelder!

Meer informatie over restaurant Le Bon Vivant

Maandag en Dinsdag gesloten
Woensdag t/m Zondag 18:00 - 23:00

Uitmuntend
9,2
Pieter J.
  • Datum van je bezoek: 23 mei 2015
Topavond gehad bij dit knusse restaurant in het centrum van Maastricht. Heerlijk driegangen menu, met smaakvolle amuses vooraf, deskundig wijnadvies bij de heerlijke gerechten (de wijnkaart biedt volop keuze voor wijnen per glas). Als voorgerecht hadden we de typisch Franse kikkerbilletjes en de verrassende tartaar, beide met een oosters tintje (kikkerbilletjes in tempura en de tartaar in nori met gember en augurk). Daarna de roodbaars en de tournedos, perfect klaargemaakt. Tot slot de tarte tatin en4 heerlijk smeuïge kazen. De bediening is attent en professioneel, en we vonden het erg leuk dat de (chef?)kok bij het hoofdgerecht de toelichting aan tafel kwam geven. Zelfs het tempo waarin de verschillende gangen werden geserveerd was precies goed (niet te kort, niet te lang!). Enige minpuntje was de muziek die naar onze smaak wat te hard stond. Dit is echt een aanrader!
Annelies V.
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2015
Heerlijke procureur, maar de tartaar als voorgerecht was super.
Leuke sfeer in een kelder. Goede passende wijnen bij de gerechten
M V.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2015
We hebben heerlijk gegeten,de wijnen per glas laten schenken. Uitstekende combinaties! Beetje prijzig, dat wel. Voor de drankjes meer betaald dan de door ons bestelde 3 en 4 gangen menu's. Maar kwaliteit was uitstekend. De kikkerbillen waren bijzonder. De tournedos perfect,net als de landhoen die bijzonder was bereid.
Entourage helemaal top,lekker lounge muziekje,niet te hard.
Bediening was vlot en zeer beleefd, naar onze smaak zou dat iets minder formeel kunnen, wordt alles nog relaxter...
Alles bij elkaar heerlijke avond gehad.
Jacqueline S.
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2015
Het is een mooie plek, de gerechten waren lekker, maar de hoeveelheden klein. Na een vier gangen diner hadden we nog trek. Dat kwam voornamelijk dat het lang duurde. Wat heel hinderlijk was, was de sterke frituurlucht die in het restaurant hing, terwijl we geen friet hebben gezien!
Roel V.
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2015
Tijdens de TEFAF hier gegeten met vrienden. Restaurant is mooi gesitueerd in een werfkelder. Ontvangst was goed en vriendelijk, menu biedt veel keuze. Gekozen voor een 4-gangen menu waarvan wij van elk gerecht hebben genoten. Personeel was behoorlijk formeel en had - mede door de drukke avond - weinig tijd.
A.H. M.
  • Datum van je bezoek: 20 dec. 2014
Zaterdag 20 december in Le Bon Vivant gegeten. Herfstmenu genomen, was uitstekend. Voorgerecht leverparfait was "parfait" van smaak (maar geen ijs). Combinatie met rode ui chutney heerlijk. Hoofdgerechten, Tarbotine, houtduif en dessert tarte tatin waren goed maar niet spannend. Bediening was zeer attent, had alles ondanks de drukte toch goed in de greep, compliment!. De ruimte in een keldergewelf is in beginsel zeer sfeervol, echter: het restaurant heeft blijkbaar aantrekkingskracht op grotere gezelschappen, wij nu twee keer geweest, twee keer grotere gezelschappen als medegasten, en dat geeft in een gewelf veel drukte en dus druk op de sfeer. Maar in totaal: een zeer geslaagde avond gehad, heerlijk gegeten en beslist een aanrader!
Julian S.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2014
Afgelopen zondag hebben we een bijzonder feestelijke lunch gehad bij Le Bon Vivant ter voorbereiding op mijn buluitreiking. Een prachtig ingerichting, heerlijk eten (herfstmenu met zalm, kalfsribeye en tarte tatin) en uitstekende wijnen! Ik kom zeker nog een keer terug!
Homleo V.
  • Datum van je bezoek: 16 nov. 2014
Wij waren na een bezoekje aan het theater wat aan de vroege kant, maar de ontvangst was uiterst vriendelijk.
Vooraf werden enkele bijzonder smakelijke amuses met heerlijk brood geserveerd.
Wij kozen voor het 3 gangen menu du chef. Een voorgerecht: coquilles op 2 manieren bereidt, voortreffelijk. Het hoofdgerecht herterugfilet: perfect gegaard met fijne groenten mix, zeer smaakvol, en een zoet nagerecht.
De opgediende gerechten waren een plaatje en werden door de chefkok vakkundig en charmant toegelicht.
De wijnkaart liet een grote keuze aan wijnen per glas zien. Zowel de witte, een Grüner veltliner uit Oostenrijk als de gedecanteerde rode wijn uit Spanje waren op de juiste temperatuur en smaakten prima.
Al met al een zeer geslaagde culinaire beleving.
sacha K.
  • Datum van je bezoek: 15 nov. 2014
we hadden hier gereserveerd op aanbeveling van Iens recensies. De ruimte is mooi, in een gewelf in het souterrain. We hadden een beetje pech met een tafeltje direct voor de ingang, de aankomende en vertrekkende gasten staan dan toch een beetje hinderlijk dicht op je tafel om hun jas aan of uit te trekken. Tevens had ik de pech om dicht bij een geluidsboxje te zitten dat de hele avond het geroezemoes van de gasten begeleidde met een lounge beat in mijn oor.

We kregen snel de kaart en ik bestelde een glaasje kraanwater. Dat kon niet, ik moest een fles bestellen, want kraanwater past niet in de bedrijfsfilosofie, legde de eigenaar uit. Dat maakte ons natuurlijk nieuwsgierig naar wat die bedrijfsfilosofie dan was. De eigenaar legde uit dat kraanwater niet geschonken wordt, omdat bruisend water de smaak van de wijn beter ten goede komt. Aha. Maar ik wil gewoon plat water, mag dat dan wel gewoon uit de kraan? Nee, dat doen we normaal gesproken niet. Ok, maar nu dus wel? Nee, dat doen we niet. Goed, bakzeil halen en fles plat water bestellen om de kas te spekken. Prima hoor, maar kom niet met onzin over je bedrijfsfilosofie.

We hadden als voorgerecht zalm en terrine. De terrine was prima. De zalm was mooi opgemaakt, maar had teveel verschillende smaken die niet allemaal bij elkaar pasten. Qua smaak te rommelig. als hoofdgerechten hadden we kalf en tarbottine. De tarbottine was prima, maar qua portie erg klein. het kalfsvlees zag er niet zo aantrekkelijk opgemaakt uit en smaakte eigenlijk niet echt naar iets. Er zou truffel bij zijn, maar die heb ik niet geproefd. Er was in het kort niets mis met het eten; het was gaar, de borden netjes opgemaakt. Maar qua smaak waren we niet onder de indruk.

het personeel was vriendelijk en wilde het goed doen aan tafel. Toch vonden wij een paar dingen niet helemaal netjes: wijdbeens gebukt aan tafel staan om een gerecht uit te leggen, een knalblauwe pleister aan de hand die serveert, saus over het kalfsvlees schenken terwijl het zweet van je voorhoofd parelt. Je kunt hier prima eten, maar het is (nog) geen restaurant om aan te raden wat ons betreft.
Hans T.
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2014
4 Gangen herfstmenu (ca 52 euro) gekozen: Prima amuse met heerlijk brood. Vooraf coquilles (uitstekend), gevolgd door bisque van kreeft en kwartel en truffel (ook uitstekend), daarna hertenrug biefstuk (weer uitstekend). We hadden liever een 9,5 willen geven voor het eten. Het dessert bestond uit verschillende zoetigheidjes die niet allemaal even lekker waren. Over de bediening zeker geen klachten, ze waren attent, vriendelijk en hadden verstand van bijpassende wijnen bij ieder gerecht.

Heel leuk vonden we dat de chef soms zelf aan tafel verscheen om uitleg te geven over de gerechten en te informeren of alles naar wens verliep.

We waren ontevreden over het zitcomfort van de banken aan sommige tafels: Daarop wordt het wel een lange zit. De eetzaal wordt gebruikt voor ongeveer 50 couverts en bevindt zich in de gewelven waardoor de akoestiek verschrikkelijk is, vooral naarmate de avond vordert en er meer gedronken is neemt het geluid fors toe. Wij zaten in een hoek: bij voorkeur niet kiezen!

Tenslotte vonden het teleurstellend dat we geen kopje koffie o.i.d. van het huis kregen aangeboden: Alles wordt terecht in rekening gebracht maar als er uiteindelijk met 2 personen totaal 150 euro betaald moet worden er kan dan geen drankje af, dan was het een opvallend minpuntje.
Toch gaan we graag terug op enig moment.
Solange V.
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2014
Ik ben hier drie weken geleden geweest en ik denk nog steeds met plezier terug aan het etentje. Bij binnenkomst werd ons gelijk veel aandacht gegeven. Binnen korte tijd werden onze jassen netjes opgehangen en hadden we gelijk een lekker glaasje prosecco. Ook kregen we gelijk heel lekker brood met goede olijfolie en verse boter. Vooraf heb coquilles gegeten, eenmaal gebakken met een heerlijk sausje, en eenmaal als ceviche vers geserveerd. Een bijpassend glaasje wijn werd geserveerd wat vriendelijk en professioneel werd geserveerd. Als hoofdgerecht had ik een stuk kalfsvlees, perfect gegaard met verse groentes die heerlijk knapperig waren. Ook hierbij werd veel aandacht geschonken aan een bijpassend glaasje wijn en de service was gedurende de hele maaltijd fantastisch. Helaas hadden wij geen tijd voor een toetje, maar daar kom ik zeker voor terug. De locatie is heel centraal, maar het restaurant is niet overdreven druk, ook al was elke tafel bezet. Precies de goede sfeer voor een ontspannen en een gezellige of romantische avond. Echt een aanrader.
Alette S.
  • Datum van je bezoek: 31 mei 2014
Wat een goed restaurant! Bij binnenkomst is de eerste indruk sober, maar stijlvol. In een kelder vlakbij het Vrijthof wordt gezorgd voor een zeer ontspannen en zeer geslaagde avond. Ieder gerecht werd prachtig opgemaakt en overtrof de verwachtingen. De bediening is vriendelijk en gastvrij. Leuk dat de chefkok halverwege de avond het hoofdgerecht kwam uitleggen. Zowel de coquille als de rundertartaar, maar ook de landhoen en de beef Wellington waren overheerlijk, maar de bisque was de topper! Kortom dit restaurant is zeker aanrader in het bourgondische Maastricht.
Jackie2013 .
  • Datum van je bezoek: 8 mei 2014
We hebben hier met z'n vieren, onverwacht, voortreffelijk gegeten!
We waren in deze hoek van Maastricht (nabij het Vrijthof) terecht gekomen op zoek naar een nabij gelegen restaurant. Door een recente positieve Volkskrant recensie was hier echter geen plaats.
Bij raadplegen van Iens zagen we 'Le Bon Vivant' met goede waarderingen.
We hebben gekozen voor het drie gangen voorjaarsmenu, een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding! Vooraf de tartaar, bulgur salade en eendenlever/bloedworst gerecht. Bij het hoofdgerecht was de Beef Wellington favoriet maar ook de Roodbaars smaakte uitstekend.
We zijn gastvrij ontvangen en alles was prima verzorgd. Na het diner met koffie te hebben afgesloten vertrokken wij voldaan weer naar huis. Een absolute aanrader voor wie echt lekker wil eten en daar de tijd voor neemt.
Koen E.
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2014
Hállo! Sta je zomaar tijdens het struinen door Maastricht in de Capucijnerstraat en zie je het uithangbord van Le Bon Vivant... Dat restaurant wat je online al tegen was gekomen tijdens de voorbereidingen op een paar dagen in deze bourgondische stad. Dit kan geen toeval zijn, dus even naar binnen om te reserveren voor de avond. Geen probleem.
Plek zat, bleek. Een doordeweekse dinsdagavond in een restaurant in de kelder van een zijstraat, vlakbij het Vrijthof. De ontvangst en verdere service was ronduit keurig, bijna op het formele af.
En dan de gerechten, waar daar gaat het uiteindelijk om. Niets dan lof! Prachtig opgemaakte borden met o.a. rundertartaar (op oosterse wijze), kwartel, een fantastische bisque en als hoofdgerechten risotto en een mooie beef Wellington. Een variatie op fruit en het kaasplankje als dessert maakten de avond compleet.
Fijne bijpassende wijnen zorgden voor de kers op de taart.
Mocht u nog twijfelen? Niet doen... Le Bon Vivant weet hoe het moet!
Ed D.
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2014
Op een zaterdagavond met 4 personen gegeten bij Le Bon Vivant. Dit restaurant ligt in een prachtige gewelfde kelder net buiten de drukte van het centrum van Maastricht.
Het eten is verrassend, origineel, goed verzorgd en bijzonder lekker. De ambiance is sfeervol. De bediening bestaande uit een jongeman en twee jongedames is kundig, vriendelijk en correct. De prijs is zeer acceptabel. Twee minpuntjes; 1) door de opstelling van de tafels zitten relatief veel gasten tegen een muur aan te kijken en zitten een paar gasten, vanwege één enorm grote tafel, als het ware zelfs bij elkaar aan tafel. 2) De jongeman kan een beetje minder formeel proberen te zijn. Wij gaven een forse fooi van ongeveer € 10, 00 en toch negeerde hij ons toen wij de zaak verlieten en in de jassen geholpen werden door een van zijn vrouwelijke collega's.
Echter, een mooie zaak waar je voor een goede prijs bijzonder lekker kunt eten.
Manon V.
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2014
Een geweldig leuk restaurant daar onder in de gewelvenkelder. Zowel het ontvangst als de bediening zeer vriendelijk. We kozen voor de tonijn vooraf en als hoofdgerecht de kalfsucade. Wat een feestje voor de smaakpupillen! De wijnen in overleg gekozen en heel goed passend. Al met al een fijne en gezellige avond en we gaan beslist weer terug om nog meer te proeven.Een echte aanrader: ze zijn daar echt goed en met veel passie bezig. Prijs en kwaliteit klopt helemaal.
Marc B.
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2014
We stappen binnen bij het restaurant (gelegen in een kelder). We worden van top tot teen beoordeeld door een dame die de jas aanneemt. We krijgen er een wat merkwaardig gevoel bij. Na enige tijd komen twee amuses. Deze worden vergezeld met de mededeling: U zult wel denken wat zijn dit voor kleine hapjes. Nee dat denken we helemaal niet. Mevrouw, we gaan echt wel eens vaker buiten de deur eten.

De gehele tijd bekruipt ons een vervelend gevoel. De bediening komt formeel over en lijkt geen plezier in het werk te hebben. Ook missen we de samenhang in het team.

Het eten? We vonden het wat vlak. Niet bijzonder en ook wel heel kleine porties.

De menukaart is tamelijk ingewikkeld. Er staan hoofd- en bij-ingrediënten op. Wanneer je vraagt naar verduidelijking dan word je met een kluitje het riet in gestuurd. Het zou leuk zijn wanneer op de menukaart wat voor soort gerecht er wordt opgediend en niet wat de hoofdbestanddelen zijn.

Een dik uur tussen de gangen laten is misschien chique maar het kon ons niet heel erg bekoren.

Een restaurant dat veel pretendeert maar dat naar ons oordeel niet waarmaakt.

We besluiten het dessert maar niet te nemen door de sfeer die we niet als prettig ervaren en vertrekken vroegtijdig.
Dion W.
  • Datum van je bezoek: 21 mrt. 2014
Tijdens een dagje Maastricht hebben wij gegeten bij de nieuwe Bon Vivant. Via vrienden hadden wij al gehoord dat dit een verborgen pareltje is vlak bij het Vrijthof. Vol verwachting kwamen wij dan ook de trap af naar de kelder waar het restaurant zich bevind. Nadat wij hartelijk welkom werden geheten en naar onze tafel werden gewezen kwam een alleraardigste maître ons vragen wat we wilden drinken en de menukaart toelichten. Uiteindelijk hebben wij van een 4 gangen menu genoten dat was samengesteld uit verschillende gerechten van de kaart. Het was geen enkel probleem dat wij graag een hoofdgerecht wilden dat eigenlijk alleen in een speciaal samengesteld menu voorkwam!

Vooral ons voorgerecht met carpaccio van coquille met crème van mierikswortel en salty fingers was een ware openbaring! Super! Tevens moet gezegd worden dat de tournedos met groene asperges en truffel genieten was. De tournedos was zo mals dat hij je hem eigenlijk letterlijk niet hoefde te kauwen.

Bediening, sfeer en eten waren kortom perfect geregeld. Dit restaurant is dan ook zeker aan te raden. Ik verwacht nog veel van de jonge ondernemers die deze zaak hebben overgenomen en tot nieuwe hoogten hebben weten te brengen!
Josephine K.
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2014
We hebben dit restaurant op internet gevonden en wat een pareltje! Gisteren door Maastricht gewandeld waar men al druk was met Carnaval. In Le Bon Vivant is daar niets van te merken, want het zit in een zeer mooie gewelvenkelder, dus geen last van het feestgedruis.
Uitstraling is verzorgd en het is niet al te groot, wat een intieme sfeer creëert.

De bediening is netjes, doet erg zijn best, alleen zou er iets meer over de wijnen verteld kunnen worden, zoals waar de wijn vandaan komt.

Het driegangen menu was heerlijk, mooie smaken en combinaties die we nog niet eerder zijn tegengekomen (zoals een ceviche van coquilles).

We komen hier graag nog eens terug om weer nieuwe combinaties te proeven!
Bas R.
  • Datum van je bezoek: 22 feb. 2014
Eindelijk in Le Bon Vivant gegeten, na veel positieve verhalen over de heropening. Zaterdagavond 22 februari. Gastheer Caspar is correct, maar zeer vriendelijk; heeft goede passende wijnen uitgezocht bij elk gerecht. Chefkok Björn heeft sublieme gerechten klaargemaakt waarbij de tonijn voor en beef wellington als hoofdgerecht de absolute aanraders waren. Ambiance perfect in de mooie gewelvenkelder. Hier komen we nog vaak terug!