Over restaurant Le Bon Vivant

Gezellige en knusse gewelvenkelder

Restaurant Le Bon Vivant zit in een keldergewelf, wat sfeer geeft. Het restaurant heeft een Franse keuken die blijft verrassen: niet alleen ganzenlever, maar ook coquilles en trio van eend zijn er te bestellen. Niet alleen het eten, maar ook de service in dit restaurant is goed. Het personeel is vriendelijk en bij binnenkomst krijg je een warm onthaal. Je voelt je meer dan welkom in deze kelder!

Meer informatie over restaurant Le Bon Vivant

Dinsdag t/m Zondag 18:00 - 23:00

Eten8,5/10
Service7,7/10
Decor8,5/10
Koen R. 1e beoordeling (1 recensie) 10 /10
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2016
Puur genot! Cold cooking op z'n best. Super vers, licht verteerbaar met verrassingen tijdens elke gang. Van het zeven gangen menu was er niet een gang die er boven uit stak; alles was gewoon top!
Jack105 . Bourgondiër (2 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2016
Geweldige avond gehad met zeer verrassende gerechten. Bij een gerecht met een ingrediënt wat een van onze gasten niet lustte werd een compleet ander gerecht geserveerd en niet het ingrediënt weggelaten. Zeker niet goedkoop maar erg goed. Een aanrader.
Jodyverver . Bourgondiër (2 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2016
Alles was lekker maar het glutenrvije broodje was ik het meest blij mee. De service was uitstekend. Enige minpuntje was de muziek
Andre_Ede . 1e beoordeling (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2016
Wij hadden een vier gangen menu met bijpassende wijnen gekozen. Op één wijn na pasten de wijnen goed. Navraag leerde dat de oorspronkelijke wijn niet voorradig was. Dit was voor ons niet storend overigens. Overall niet goedkoop, maar wel prijs kwaliteit waardig.
Tanja . Gastronoom (11 recensies) 6 /10
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Je kunt hier kiezen uit een aantal menu's, maar mag daar absoluut niet van afwijken.
Tevens moeten alle disgenoten hetzelfde menu bestellen. Houdt er éen niet van vis, of van een zoet nagerecht, dan gaat de hele tafel het veel duurdere a la carte circuit in, met overigens precies dezelfde gerechten. Ter vergelijking: hetzelfde 3 gangen menu, maar a la carte omdat tafelgenoot liever kaas heeft dan tarte tatin: 50 euro i.p.v. 37,50.
Daarom voor gastvrijheid en service een 1.
Dan het eten. De ceviche van zalm is werkelijk goddelijk! Als ik ooit weer hier eet, ben ik geneigd het als voor, hoofd en nagerecht te bestellen. Als dat mag tenminste. Of zou er dan een extra toeslag komen omdat je een voorgerecht als hoofdgerecht neemt?
Hoofdgerechten: smakelijk, echter veel vlees en nauwelijks groente.
Maar al met al prima gegeten en goede wijnsuggesties gekregen.
ErikHerfst . 1e beoordeling (1 recensie) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2016
Uitstekend restaurant, heerlijk gegeten, niet goedkoop, maar eten was met grote zorgvuldigheid gemaakt, wijnen zorgvuldig gekozen (en van uitstekende kwaliteit).
Aanrader ...
Frequent_eters . Fijnproever (5 recensies) 7 /10
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2016
Jammer, dat een aantal kosten (zoals bijbetalen voor kaas) niet duidelijk wordt gecommuniceerd. Ook het zitten aan een grote leestafel (weinig privacy), zonder tafellinnen, is niet echt een aanrader voor een restaurant.
Tijs63 . 1e beoordeling (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2016
Met z'n 2-en gegeten voor een bijzondere gelegenheid en beide gekozen voor het menu van de chef. Prachtige- en zeer smakelijke gerechtjes, wat ons betreft 'waar voor je geld', hier is duidelijk talent aan het werk. Omdat 1 van ons 2 later op de avond nog moest terugrijden, beide gevraagd om 1/2 glas wijn van het wijnarrangement per dinergang, wat zonder omhaal gehonoreerd werd; top! Mooie en smaakvolle entourage ook, je hebt het gevoel 'onder' de stad te vertoeven in vroeger tijden. Enige (minimale) puntjes van kritiek betreffen de werkelijk zeer minimale toelichting op de wijnkeuze binnen het arrangement, en wij vonden het vreemd dat alle verschillende gasten aan 1 kant van de ruimte werden gezeteld wat een beetje een vreemde ruimteverdeling als resultaat had. Al-in-al een aanrader als u in Maastricht bent en de dag met een kwalitatief diner wilt afsluiten in een sfeervolle omgeving.
Carol G. Bourgondiër (2 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2016
Mijn vriend en ik hebben hier erg lekker gegeten in een intiem sfeertje. Er is zeer goed rekening gehouden met mijn allergieën en met het feit dat ik momenteel niet lang kan zitten.
We hebben beide een voetgangen vivant menu besteld. We kregen 2 setjes amuses die ons goed heeft gesmaakt. Voorgerecht was een cheviche van zalm gepresenteerd als sushi. Ik vond creatief en goed in balans hoe de zuid Amerikaanse smaken werden gecombineerd met Aziatische smaken. Buikspek was mals en sappig met een lekkere rokerige smaak gecombineerd met een koolsla salade. Verder werd seroendeng en popcorn (hoefde voor mij niet was iets te bitter en niet in balans) bij geserveerd. Bij het hoofdgerecht hadden we twee bereidingen van vlees wederom goed voorbereid. Geserveerd met ondermeer witlof bieten. Toetje was een combinatie van crème brulee, ijs en bavarois. Ook lekker op smaak. Ik kom zeker terug!!
Remco54x S. Fijnproever (5 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2016
Dit restaurant viel ons nogal tegen na de hoge waardering op Iens. De ambiance is fraai (oud gewelf / kelder), maar het personeel is afstandelijk en de prijs-kwaliteit verhouding klopt niet naar ons idee. Ook was de kwaliteit van het eten wisselend, van erg lekker (zalm sushi), redelijk (kalfsvlees, makreel), tot vrij vies (voorafje popcorn met ansjovis-smaak en als garnering gefrituurde boerenkool, beiden echt te zout). Ook kregen we het gevoel dat ons steeds drankjes werden opgedrongen (3 x), niet prettig. De prijs van 65 euro p.p. voor een 4-gangen menu en een fles wijn en een koffie vonden we te veel. Kortom: niet nog een keer. Een dag later naar Piet Potloed, veel prettiger. Geen poeha en gewoon prima Limburgs eten.
Saskia.rietbroek . 1e beoordeling (1 recensie) 10 /10
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2016
Chef Bjorn kan erg lekker koken. We zijn al meerdere keren gaan eten bij Bon Vivant, en het wordt steeds beter. Aanrader.
Mark B. Gastronoom (58 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2016
Leuke zaak met lekker eten en een gezellig sfeertje. We werden, net als drie andere stellen, aan een hoek van een grote tafel geplaatst. In eerste instantie leek me dat wel wat erg intiem met de buren op de andere hoek, maar eigenlijk viel het in de praktijk heel erg mee. De akoestiek is goed en de setting is heel mooi, in een gewelfde kelder midden in de binnenstad. We kozen het 5 gangen menu. Vooral enkele eenvoudige maar lekkere amuses met (speciaal voor valentijn?) een oester. Smaak ging een tikje verloren in de stevige dressing, maar toch leuk. Lekker, vers brood ook. De tweede gang, makreel met knolselderij en kerrie was helaas niet voorradig en werd vervangen door een aangepast gerechtje uit het vegetarische menu. Ratatouille van venkel, met een bitterbal van risotto. Dat werd overduidelijk de minste gang uit de serie. Dat er een prima kok in de keuken staat bleek voor ons vooral bij het hoofdgerecht. Lekker mals kalfsvlees, goede jus en witlof met net een bitterzuur tintje. Nagerecht met appel was ook goed verzorgd. Wij vonden de service prima; attent en vriendelijk maar niet te aanwezig en ook niet te afstandelijk. Ik las in een van de eerder recensies een klacht over slecht gevulde wijnglazen; dat is onzin. Het restaurant gebruikt mooie, ruime glazen. Die worden natuurlijk niet tot dezelfde hoogte gevuld als je 200cc wijnglas thuis... Kortom; prima middenklasse restaurant. Misschien niet het goedkoopste restaurant in deze klasse, maar goed. Je zit dan wel in die mooie kelder vlakbij het Vrijthof. Wij komen terug.
Arijane . 1e beoordeling (1 recensie) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Het eten was bijzonder goed. Wij namen het uitgebreide menu van de chef en waren onder de indruk. De bediening was vriendelijk en enthousiast. De ruimte is charmant, iets minder is de akoestiek, wij hadden moeite elkaar te verstaan ondanks de kleine tafeltjes. En de bank langs de muur zit niet lekker voor een hele avond, een klein kussentje in de rug zou dit al oplossen.
Funkyjazz . Fijnproever (6 recensies) 7,8 /10
  • Datum van je bezoek: 15 jan. 2016
Een weekend Maastricht. Vrouwlief kiest het restaurant "Le Bon Vivant". Dat klinkt als muziek in de oren.
Voordat wij afdalen hier een aantal cruciale tips:
1) zorg voor goed gezelschap
2) Nuttig voldoende alcohol
3) Neem een gevulde portemonnee mee
4) Trek een oude jas aan

Spannend om een trap af te dalen. Eenmaal beneden komt je een heel knus, modern sjiek ingerichte wijnkelder tegemoet. Vriendelijk wordt je (oude) jas aangenomen en wordt je naar je tafel begeleid.
Wij hebben beide gekozen voor het 6 Gangen menu: "Menu du Chef" met alle toeters en bellen. Qua wijn hebben wij geen verstand. Gelukkig worden onze glazen gevuld met een zeer toegankelijk rode huiswijn.
In eerste instantie is het allemaal onwennig. Naast ons is een tres chique paar niet al te blij met ons. Ik probeer in het begin alle geleerde etiquette te hanteren maar al snel gaan deze het raam uit naarmate punt 2 zich vordert. Het zit gezellig. Op de achtergrond een hip lounge muziekje. We hebben lol en vermaken ons goed (punt 1).
Diverse amuses worden voorgeschoteld maar we zijn niet heel erg onder de indruk. Ach, punt 1 en 2 worden volledig uitgebuit dus wij zijn niet al te kritisch. Toch ontkom ik er niet aan om richting de gastvrouw kritiek te leveren op het kalfsvlees. Ik vond het te taai. Zelf met de jus vormde het kalf een touwballetje in mijn mond. Iets dat ik toedicht aan het rundvlees van mijn moeder toen ik nog jong was maar zekers niet aan een sjiek restaurant. De gastvrouw zal het vragen aan de kok...
Het kalfsvlees is geperst waardoor de sappen er grotendeels uit zijn wat gecompenseerd moet worden met jus. Naar mijn beleving werkt dat trucje niet al te best. Nog meer punt 2 en genieten van punt 1.
Hert wordt geserveerd. Ik ben wild van wild. Na de eerste hap mis ik direct de aparte wild smaak. Ik heb meer het idee dat ik prachtige ossenhaas proef. Het vlees is zeer mals en smaakt goed maar ik heb absoluut geen idee dat ik wild eet. Ook deze opmerking wordt via de gastvrouw naar de kok gestuurd...mmm...
Het betreft een speciaal hert ofzo. Je hebt europeesche herten en nog iets anders. Ik verlies mijn interesse in het verhaal. Tam hert, wild hert, europeesch hert...whatever.
PUNT 2!!
De avond loopt ten einde en wij ook. Met een vol hoofd reken ik af. Mompel iets over of de fooi digitaal of analoog geserveerd moet worden. (Teveel punt2).
WIj worden netjes in onze jassen geholpen en gaan terug naar ons hotel. De volgende ochtend zie ik de rekening op tafel liggen. Ik vouw hem open en krijg toch een ongemakkelijk gevoel. Dik tweehonderd euro. De kwaliteit van het eten was die prijs niet waard. Gelukkig heeft dat de afsluiting van de avond niet verpest door voldoende punt 2 en trouwens, ik betaal graag voor een gezellige avond. Ik ruik tevens een vreemde geur. Deze komt van mijn jas. De jassen hingen exact tegenover de keuken en mijn jas is rijkelijk gevuld met een vieze vette baklucht. Daarom punt 4.
Wij hebben een prima avond gehad. Het is een mooi knus gezellig restaurant. Dat heeft voor ons een hoge prioriteit als wij gaan uiteten. Prijs - kwaliteit vind ik niet in verhouding. Smaak is en blijft subjectief maar toch denk ik dat er een tandje bijgezet moet worden. Ik schrijf Le Bon Vivant absoluut niet af en zal ze nogmaals bezoeken wanneer ik daar de kans voor krijg. Maar wel met hetzelfde gezelschap en een oude jas.

Gabriel1982 . 1e beoordeling (1 recensie) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2016
Heerlijk gegeten gisteren. Wij hebben het bon vivant menu genomen met bijpassend wijnarrangement. Alle gerechten waren erg lekker, maar vooral de wijnen maakten het verschil. De bediening is netjes en beleefd en de sfeer is erg fijn. Klein verbeterpuntje is dat het felle licht van de keuken wel wat afdoet aan de ambiance.
Rob D. Bourgondiër (2 recensies) 9,8 /10
  • Datum van je bezoek: 30 dec. 2015
Wederom genoten van de mooie spijs/wijn combinaties van het menu du chef. Wat wordt hier goed gekookt. Een geweldige avond gehad met zijn drieën.
Sjaak R. 1e beoordeling (1 recensie) 7,8 /10
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2015
Eten meer dan prima en zeker een aanrader voor allen die van echt goed eten houden.
Personeel (serveersters) zeer gespannen, de man (eigenaar?) die de wijn inschonk kil en zeer afstandelijk.
Decor perfect en is een absolute toplocatie.
Jammer van de bediening anders hadden ze zeker 3 negens van ons gekregen!
Pim H. Gastronoom (19 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2015
Kerstdiner. Bon Vivant dit jaar een culinaire topper. Iedere gang op zich uitgekiende en bij elkaar passende smaken, of in het verlengde of juist tegenstelling ( bijvoorbeeld de kazen). Iedere gang zelf was kunststukje. Goede maar niet overdadige hoeveelheid. Passende wijnen per glas met goede adviezen daarbij. Voor dat heerlijks moet wel betaald worden, dus ook in dat opzicht was het een financieel hoogtepunt. Desondanks goede kwaliteit/prijsverhouding
Hans1601 . Bourgondiër (2 recensies) 7,8 /10
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2015
Lekkere amuses, goede hoeveelheden en een passend wijnarrengement. Halve glaasjes ook mogelijk. Gezellige sfeer. Een heerlijk avondje uit.
Hks . 1e beoordeling (1 recensie) 10 /10
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
Het was een zeer gezellige sfeer, goede adviserende bediening, mooie amuses, mooi op gediend en uitstekende passende wijnen. Zelfs de kok kwam nog even aan tafel bij het hoofd gerecht, hij serveerde zelf mee uit. Fantastisch. Zal het zeker bij anderen aanraden. Het was een avondje uit.