Kushi-Tei of Tokyo

Zaterdag 18:00 - 22:30

• Per boot te bereiken , Terras
Chris T.
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2015
Kushi Tei is een prachtig voorbeeld van de tweedeling die is ontstaan bij de japanse restaurants in Amsterdam/Amstelveen. Aan de ene klant heb je de blinkende 'vreetschuren' volgehangen met decoraties en gelikte verlichting, gerund door chinezen en bedoeld voor nederlanders. Aan de andere kant heb je de traditionele japanse restaurants die gerund worden door echte japanners in de stijl en aankleding die gewoon is in Japan. En die stijl is: gewoon goed eten, en zonder decoratieve fratsen. Tussen Amsterdam Rai en hotel Okura vind je 3 echte japanners en 1 nepper . De nepper herken je al van een kilometer afstand en zit compleet afgeladen met nederanders. De echte zijn minder opvallend aanwezig en minder druk, maar daar komen wel japanse zakenlui eten. KushiTei valt in de laatste categorie. Het is een japanse grillbar, er staat "restaurant" op de deur, maar dat dekt de lading niet echt. Het eten voldoet gewoon aan de verwachting die je mag hebben van een japanse grillbar en zolang je die gerechten bestelt krijg je prima te eten. Het is geen sterrenrestaurant maar heeft een authentieke charme die je vooral zal begrijpen als je in japan bent geweest of er vandaan komt. Tips voor hollanders: Daar ga je dus niet heen om sushi te eten, want daar is dit restaurant niet voor bedoeld. En dat moet je vanuit een japans oogpunt bekijken: in japan verkopen normale restaurants ook geen sushi. Sushi haal je in een sushibar. En aangezien er gegrilld wordt kan het zijn dat je naar trui naar grillbar ruikt als je buiten staat. Sterker nog, in Japan kan je vaak zelf aan je eigen tafel grillen en was de aankleding nog veel spartaanser geweest dan hij nu is. Gelukkig hebben we dit soort restaurants nog in Amsterdam, en hoop dat ze nog lang mogen blijven bestaan. Wie gewoon lekker met de hele familie wilt stuntelen met stokjes die met een elastiekje zijn samengebonden en zich wil vergapen aan een kok die geen woord japans spreekt noch fatsoenlijk japans kan koken maar wel heel handig kan jongleren met messen of een pepermolen kan beter teruglopen in de richting van RAI daar zit namelijk precies zo'n restaurant. Het is namelijk jammer dat de score van authentieke japanners omlaag wordt gehaald door mensen die het concept ervan niet goed begrijpen.
Churchilllaan .
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2015
Door de positieve reacties op Iens gaven we dit restaurant een kans, maar wat 'n aanfluiting. Voor de sushi moet je er sowieso niet heen, want ze serveren niets met verse vis. (We bestelden maki met zalm. De rijst was te vochtig, waardoor de rol uit elkaar viel. De zalm was uit blik en smaakte oud.) Blijven over: de grillgerechten. De eend, de lamskoteletten en het wagyuvlees, alles was door en doorgaar en smaakte nogal hetzelfde. De unagi was nauwelijks gemarineerd, maar wel doordrenkt met saus. De courgette en shii-take waren lekker. De bediening was laat en bot. We zeiden van tevoren dat we later mogelijk wat wilden bijbestellen en na het serveren van het laatste gerecht leek de (Nederlandse) serveerster ons te negeren, opgelucht dat er weer een tafel zou vertrekken. 62 euro betaald voor 9 gerechtjes en drie bier. We hebben onze magen met een pizza van een restaurant verderop gevuld. Helaas, ik raad Kushi-tei ten zeerste af.
Micasjas .
  • Datum van je bezoek: 29 dec. 2014
Grappig hoe sommigen denken te weten hoe echte Japanse Kushi hoort te smaken en dat nog even benadrukken door het te vergelijken met andere Japanse restaurantjes etc om te bewijzen dat ze kennis van zaken hebben.

Helaas !!! Kushi Tei was vroeger, jaren terug echt goed met de smaak zoals ze in Japan hebben, de laatste jaren is de smaak te veel verwesterd en waar je vroeger een heel schaaltje met diverse groente kreeg met miso dat was de laatste keer dat ik er was hoogstens een paar blaadjes spitskool en elke Kushi die we kregen smaakte eigenlijk te zout en het zelfde. Mijn beide ouders, die wel Japans zijn waren vroeger wel tevreden over dit restaurant maar het feit dat we er al jaren niet meer zijn geweest zegt genoeg.

Zowiezo snap ik niet waarom iemand hier sushi gaat eten. Je gaat in een pannenkoeken restaurant toch ook geen mixed grill bestellen ofzo. Omdat het Japans is betekent niet meteen dat de kok alles kan maken wat er in de Japanse keuken te vinden is.

Het interieur is op zich wel echt Japans in de zin van klein, nauw en je amper kunnen bewegen. Door het ook nog donkere interieur vind ik het er zelf niet prettig.
VanWijckie .
  • Datum van je bezoek: 9 okt. 2014
Wat is dit een gezellig restaurant. Het is klein en simpel ingericht. Toch heeft het restaurant sfeer. Wij kozen voor verschillende hapjes. Stokjes kip, biefstuk, zalm, lam, garnalen, we hebben echt heel divers gekozen en alles was erg smakelijk. Ze grillen op houtskool. De bediening is beleefd en spreekt Engels. De prijs is meer dan schappelijk. Al met al een aanrader.
Danny .
  • Datum van je bezoek: 20 sep. 2014
Vanavond wezen eten. Na een aantal jaren weer geprobeerd. Gaan er niet meer heen. Vergane glorie. 1 dame in de bediening. Duurde lang tussen de gerechtjes en drankjes. Jammer
Suzan M.
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2014
We hebben een 7 gangen menu gehad voor een redelijke prijs, het was allemaal even lekker behalve de soep daar miste ik iets in, personeel was erg vriendelijk maar sprak alleen engels, het is
de moeite waard om er een keer te eten voor een goede prijs
Theodort .
  • Datum van je bezoek: 22 mei 2014
Heerlijk Japans eten voor mensen die niet de grote portemonnee hebben om aan het hotel aan de overkant te gaan eten. Vooral de vlees gerechten zijn een echte aanrader hier. Het is niet hel groot dus kom vooral op tijd. Met de sushi is overigens ook niets mis maar dat geniet gewoon niet mijn voorkeur hier omdat de andere gerechten er meer uitspringen.
Saskia C.
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2014
Vroeger kwam ik hier heel vaak, toen was het erg druk en moest je ruim van te voren reserveren.
We hadden ook dit keer van te voren gereserveerd maar voor een vrijdag avond was de zaak erg leeg, misschien nog drie tafels.
We hebben losse hapjes besteld deze waren als van ouds erg lekker. Bijna alles wordt op een stokje gegrild. Omdat het zo rustig was hadden we ons bestelde eten vrij vlot, wat aan de ene kant jammer is. Omdat je op je avondje uit snel klaar bent. Hopelijk wordt het weer wat drukker, het zou jammer zijn als zo'n goede zaak er onderdoor gaat aan de al you can eat zaken in de buurt.
Han S.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2013
We kwamen weer terug naar dit restaurant na 20 jaar en niets was veranderd . Zelfs nog dezelfde serveersters. Ook de menukaart en zelfs de bakjes met saus en garnituur waren hetzelfde. De tijd heeft echt stilgestaan. Voor ons heel leuk om te ervaren. Het eten was nog als vanouds heerlijk, al was de biefstuk en gamba wel te ver doorgebakken. Hele vriendelijke bediening nog steeds. Het interieur is erg gedateerd en voor iemand die hier geen verleden heeft niet aantrekkelijk. De enige speciaalzaak in Amsterdam die spiesjes grillt.
Nu met de komst van onbeperkt Japans zoals Shabu Shabu en sumo ed meer concurrentie in dit genre.
Wij vonden het in ieder geval als vanouds
Lodewijk K.
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2013
Kom hier al jaren met veel genot. Met 2 personen eet en drink je je buikje rond en betaal je meestal minder dan EUR 60. Super vriendelijke bediening en nu de Groupon gasten weer weg zijn is de rust weergekeerd en de kwaliteit weer als vanouds goed. Overigens dient men recensies van personen die een grill restaurant op de sushi afrekenen mijn inziens niet al te serieus te nemen :-)
YSYL .
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2013
Vriendelijke bediening maar het eten was minder. De sushi was niet zoals het hoorde, kippevleugel leek niet vers, 2 van hetzelfde besteld maar 1 was goed voorbereid en de andere totaal tegenovergestelde. Zalm yakitori te duur voor wat je krijgt. Het eten is slecht, bediening wel ok. Onbegrijpelijk dat er veel japanners heen gaan.
Kmi .
  • Datum van je bezoek: 3 aug. 2013
Via Groupon hier gegeten. Voorgerecht was een zeewiersalade, simpel opgemaakt maar lekker. Daarna 2 stuks grote sushi, deze waren erg lekker met de ietwat milde wasabi. Gevolgd door een drietal spiesjes met kip, beef en groente. De kipspies die ik had, was lekker gemarineerd, die van mijn partner was smakeloos. Daarna afgesloten met een lekkere smaakvolle miso soep. Helaas zat een dessert niet in het menu erbij, dus die hebben we alsnog besteld. Het interieur laat te wensen over, zeer oubollig en doet aan als een bruin café, in elk geval niet wat je verwacht bij een Japans restaurant.
Xkimm .
  • Datum van je bezoek: 3 apr. 2013
Laatst hier een bento box voor de lunch gegeten. De bediening was zeer vriendelijk. Het resaurant ziet er wat oudbollig uit en het eten vond ik persoonlijk erg vettig voor de lunch, jammer.
Necip T.
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2013
Via via bij Kushi terechtgekomen, interessant ontdekking voor mensen die meer op zoek zijn naar Japans eten IPV alleen maar sushi. We zijn gegaan voor een gangen dinee, alles wat op tafel kwam was wel klein maar ook wel weer lekker. Bediening was vriendelijk en echt Japans ( wat tegenwoordig ook bijzonder is ) maar miste toch nog een wauw factor. Al met al een leuke tent maar in mijn ogen toch een beetje te duur voor wat je krijgt. Sake was lekker , pruimenwijn ook maar het servies mag wel een stuk beter zijn ( zag er armoedig uit ) en hetzelfde geldt ook voor het decor dat er echt saai uitzag.
Carmen W.
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2012
Via Groupon hier gegeten. Ondanks dat ze erg moeilijk daarover deden (want we wilden lunchen en dan kon niet, maar nergens stond dat het alleen voor diner is). Twee dames in de bediening, een was vriendelijk en de ander straalde veel arrogantie uit. De heren achter de grill keken erg chagrijnig. Het menu bestond uit: Miso Soep deze was erg zout, Groene salade met een dressing op basis van avocado en wasabi, Drie vegetarische pasteitjes, 1 spies asperge met bacon deze was erg droog, eendenborst met prei, een spies met courgette, Babycorn, maïskolf en deze was ook erg droog. Gegrilde zalmfilet die te doorbakken was, een stuk haasbiefstuk en een California Maki Sushi. Hoewel dit menu erg uitgebreid klinkt, valt het best mee. De porties waren erg klein en we hadden naast het menu nog extra sushi genomen. De vis op de sushi was wel vers, maar de rijst is niet goed gekneed. Het is te los waardoor het direct uit elkaar valt als je het in de sojasaus dipt. Geen aanrader.
Henri V.
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2012
In de nu zeer trendy Amsterdamse Pijp is op een paar vierkante kilometer heel veel keus aan goede restaurants, inclusief zaken met een of zelfs twee Michelin sterren. Een van mijn favorieten is de Japanse grill Kushi-Tei of Tokyo, een franchise keten met vestigingen in München, Düsseldorf, Brussel en Bangkok. En eentje in Amsterdam. Pal naast de ingang naar het Okura Hotel, op de hoek met de Scheldestraat heeft dit strategisch gelegen restaurant zich al meer dan 20 jaar geleden gevestigd. Ik heb er door de jaren heen tientallen malen verrukkelijk gegeten. In gezelschap of alleen.
De bediening is steevast jong, snel, attent en zeer vriendelijk en bestaat grotendeels uit ‘echte’ Japaners. Een gezellig interieur met veel ramen, een grote bar rond de grill waarachter steevast een ‘echte’ Japanner de grill stokjes omdraait. Want echt gekookt wordt er niet. Het is dan ook geen sushi zaak maar een grill. Het voedsel is vooraf geprepareerd en hoeft alleen maar gegrilled of verwarmd te worden. Vlees, vis en groenten, alles gaat de grill op en smaakt uitstekend. Er zijn verschillende menu’s vanaf € 16 tot € 24. In tegenstelling tot de meeste Japanse restaurants niet duur. Je kan ook kiezen uit een uitgebreide kaart, hetgeen ik de laatste keer deed. Alle ingredienten zijn vers en heerlijk.
Erg lekker is de Miso saus met groenten die je standaard als knabbeltje vooraf krijgt bij je biertje of warme saké.
Voortreffelijke lams ribbetjes, zalm met bacon op een stokje, kip, kroketjes, tonijn en wat al niet. Ik bestelde zeven gerechten a la carte en een flinke plens bier en saké en rekende € 49,50 af. Een smakelijke prima deal met een gezonde vetarme keuken. Zéér aan te bevelen.
Angelique S.
  • Datum van je bezoek: 15 aug. 2012
Gisteren weer een avondje kushi-tei gedaan met 4 personen. Was weer ouderwets lekker en gezellig (waarom blijven we toch iedere keer zo lang weg?) Was een beetje druk en chaotisch, maar veel Japanners, dus ook wel weer bijzonder.
Ilse .
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2012
We zijn hier geweest met een Groupon, leuk om uit te proberen, maar helemaal niet zoals verwacht. Eten was doorsnee, decor was beetje oud en onverzorgd...wel vriendelijke bediening! Wij gaan in ieder geval niet meer, zonder Groupon zou het ook veel te duur zijn voor wat je ervoor krijgt!!
Jord O.
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2012
Heerlijk gegeten. De bediening was vriendelijk maar soms is Engels een beetje lastig. We zaten aan een tafeltje bij het raam en voelde ons helemaal thuis. We hadden gekozen voor een menu zodat we ook een beetje een verassings element hadden, bleek een goeie keus. Lekkere kip yakitori en de gefrituurde gerechten waren niet te vet. Het feit dat er ook Japanners zaten te eten was voor ons meteen een goed teken.
Pascal V.
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2012
Oophs forgot about the dress code at the Ocura Hotel Restaurants... Maakt niet uit lekker easy going gegeten bij Kushi Tei... Best veel keus... Lekker warm opgediend omdat het op de charcoal grill wordt bereid. Gezellige ambiance... En je kunt nog na genieten wanneer je de kleding in de was doet ;-)