Koriander

Burgemeester Wuiteweg 18 9203 KK Drachten Nederland Kaart

Over het restaurant Koriander

Midden in Friesland, tussen de Friese meren en de Wouden ligt restaurant Koriander in het hart van Drachten. Sinds 1994 runnen Jan en Corry Gaastra daar het restaurant Koriander, inmiddels staat het op de internationale culinaire kaart.

Jan heeft een eerlijke stijl van koken die je eerlijk kunt noemen. Verse, goede regionale producten sieren het bord, zonder allerlei tierelantijnen. De seizoenen, versheid van de producten, smaak en puur koken staan hoog in het vaandel. En Michelin heeft het restaurant sinds 1999 een ster toegekend!

Koriander in Drachten is een restaurant waar een ieder zich thuis kan voelen, warm, gastvrij en zeer ruim van opzet. Dit en het uiteraard heerlijke eten maakt dit restaurant tot een aanrader, dus reserveer er snel!

Meer informatie over restaurant Koriander

Dinsdag t/m Zaterdag vanaf 17:30
- Diner vanaf 17:30
Zondag Gesloten

9,1

Jouw recensie over het restaurant Koriander

Loeky .
  • Datum van je bezoek: 1 jun. 2018
Heerlijk gegeten bij restaurant de Koriander! We hebben echt een totale "avond uit " ervaring gehad waarbij we meer dan 3 uur hebben getafeld. Echter hebben wij op geen enkel ogenblik het idee gehad dat we te lang moesten wachten of dat de bediening te langzaam was, de tijd vloog voorbij!

We werden ontvangen door een erg vriendelijke gastheer die ons gedurende de hele avond op een informele manier heeft bediend maar wel met de klasse die je van je sterrenrestaurant mag verwachten. We hebben gekozen voor het 6-gangen verrassingsmenu met zowel vlees als vis.

Vooraf een fijn aperitief genomen met heerlijke amuses, hierna verschillende verfijnde gerechten gekregen met mooie simpele smaken en een perfecte bereiding. Daarbij werd ons voorgesteld om een rode wijn te nemen, aangezien het merendeel van de gerechten met vlees was. Dit was een prima, soepele wijn, passend bij het hoofdgerecht. Voor de bob werd een lekker alcohol-vrij alternatief drankje bereidt.

Wel jammer was dat wij hadden verwacht dat wij meer een wijn-arrangement zouden krijgen aangeboden, met daarbij verschillende wijnen, passend bij de gerechten. Dit werd echter niet voorgesteld en dezelfde wijn werd bij alle gerechten uitgeschonken. Wij vonden zelf de rode wijn iets minder goed passen bij het tussengerecht met vis.

Voor het nagerecht hebben wij nog een kaasplateau genomen wat voor ons een van de hoogtepunten van de avond was. Een heerlijke collectie van verschillende kazen die gepresenteerd werden, voorzien van goede uitleg en op de juiste manier opgediend. Er werd niet moeilijk gedaan over de hoeveelheid kaas en iedereen mocht naar gelieve een plateau samenstellen.

Tot slot was het nagerecht ook heerlijk op smaak, vooral de verse frambozen en het frisse citroenijs waren een prettige afsluiter.

De ambiance in het restaurant is rustig en sfeervol en het decor had een huiselijke maar nette uitstraling.
Wij vonden het erg jammer dat het zo rustig was voor een vrijdagavond, en dit is ook niet terecht, want wij hebben een heerlijke avond gehad!
Mirjam D.
  • Datum van je bezoek: 17 mrt. 2018
Wij hebben genoten van dit vriendelijke mooie restaurant welke zijn ster waardig is. De toegankelijke ober voelt goed aan wat de gasten waarderen, mooie kennis van wijn en een goede gastheer die je welkom laat voelen. Het welkom begon al toen ik zelf mijn reservering verkeerd had genoteerd en zo een week later pas kwam, de eigenaresse stuurde mij een vriendelijke email en het was geen enkel probleem, hierdoor voelde het niet ongemakkelijk een week later aan te schuiven, bedankt! We genoten van drie gangen met drie amuse van het huis, waar de bloemkool met garnalen favoriet waren. Verder was ons voorgerecht, zalm, subliem en de meest lekkere die wij beide ooit hebben geproefd. De combinatie van het hoofdgerecht was perfect, eend, rode kool en een heerlijke puree. Alles klopte eigenlijk tot in detail. Misschien allemaal wel erg positief maar welgemeend en we zullen vaker komen! Bedankt voor een heerlijke avond!
Anneke K.
  • Datum van je bezoek: 24 feb. 2018
Wij hebben een hele fijne avond gehad , de gerechten waren heel mooi en heerlijk , de uitleg was prima verzorgd zoals ook het wijnarrangement.
Volgens de etiquette werden wij bediend ,zoals we verwachten in een sterren restaurant ,complimenten aan de dochter die de meeste feeling met de gasten had.
Ronald K.
  • Datum van je bezoek: 23 feb. 2018
Omdat we om acht uur al bij het theater aan de overkant van de weg moesten zijn schoven we stipt om half zes aan bij Koriander. Zes gangen kregen we in een perfect tempo geserveerd. Prima gerechten waaronder eendenborst, zalm en een heerlijke soep van citroengras en makreel. De wijnen waren echt uitstekend. De sfeer in het restaurant was prima, hoewel wat stilletjes omdat de keuken en personeel zich een verdieping hoger bevond. Ik hou zelf van wat meer bedrijvigheid in een restaurant. In die zin is Koriander wat klassiek en traditioneel (net als de muziek van Sade). Onze gastheer leek zo de tent in zijn eentje te runnen. Vriendelijk en attent, dat zeker. Al met al levert Koriander goede kwaliteit voor een zeer redelijke prijs.
Marijke M.
  • Datum van je bezoek: 9 okt. 2017
Fantastisch gegeten! We waren uitgenodigd door een bevriend echtpaar. Zeer hoog niveau, alles opgediend door goed getraind personeel! Topklasse!
renate D.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2017
Het is al een poosje terug. maar met collegas hier een voortreffelijk diner genoten, een zes gangen menu waarbij bijna iedere gang een culinair feest was. Dat er op het eind van de avond een brandje uitbrak in de afvalbak doet niet ter zake. Keurig bedrijf en leuke bediening.
jansroelf1945 .
  • Datum van je bezoek: 3 mrt. 2017
Verrassingmenu genomen in het kader van de restaurantweek. Gerechten zagen er prachtig uit en werden goed toegelicht. Smaak was van de meeste gerechten nogal vlak, zonder uitgesproken krachtige smaken. Duurde allemaal erg lang, ondanks slechts 12 gasten in het modern ingerichte, doch nogal sfeerloos restaurant. Keuken is boven het restaurant en alles komt per lift naar beneden. Geen kok gezien. Slechts 1, overigens aardige ober. De kaas en de koffie maar overgeslagen, aangezien we uiteindelijk al meer dan 3 uur aan tafel zaten en nog 45 min. moesten rijden
Jean Bart J.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2016
Vanavond fantastisch gegeten bij Koriander. Jan Gaastra en zijn team hebben ons een culinair hoogstandje getoond. Dit was onze tweede keer dat we er hebben gegeten en komen snel voor een derde keer.
Gerard S.
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2016
Lekker gegeten, alles goed op smaak maar niet echt spannend. De jus/saus combineert bij iedere gang goed en maakt het gerecht. De wijnen goed gekozen maar weer niet spannend. Tafels staan ruim uit elkaar wat wij als plezierig ervaren. De kaaswagen is goed gesorteerd en wordt niet moeilijk gedaan over de portie. Alles eigenlijk goed maar dan komt de vraag: was het de prijs waard? 4 gangen met wijn en borrel ruim 100 euro pp. Waren de verwachtingen te hoog ivm de sterren? Conclusie: prijs niet in balans met geboden gerechten.
Henk R.
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2016
Hier gegeten met het 6 gangen Heerlijk menu. Goede prijs voor het aangebodene ( ik zou het niet de volle prijs waard vinden).
De gerechten op zich waren niet echt spannend, maar de verschillende smaken die door sauzen/just/extra ingredienten op het bord lagen waar zeer goed. Wij hebben zelf ook nog extra 1 x kaas van de wagen genomen. Hier werd niet moeilijk gedaan met welke je wilde.
Jammer genoeg maar 3 tafels bezet in een heel ruim opgezette huiskamer sfeer. Degene die bediende (deed het alleen) was zeer aardig en leuk mee kunnen kletsen. Goede wijnen voor normale prijs en uit zichzelf gewoon kraanwater aanbieden.
Dus ja zeker voor herhaling vatbaar.
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
Hier gegeten in het kader van een 'heerlijk' menu. Het 6 gangen diner voor € 50 euro was het geld dubbel en dwars waard. Vanwege het mooie weer in de tuin gegeten, die heb ik wel eens aardiger gezien (het zicht is op de kantoren rondom), maar binnen is het fraai. De 6 gangen waren alle 6 prima, en eigenlijk vond ik dat ook wel het enige minpunt: het mag best wat gewaagder wat smaken betreft. Plezierig was dat er ook flessen wijn van € 20 te bestellen zijn. Niet top, maar wat prijsstelling betreft mogen vele restaurants daar een voorbeeld aan nemen.
Kmi .
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2016
Hier wezen eten met mijn partner. Wij dineren vaker in een sterrenrestaurant en Koriander springt er voor ons echt tussen uit voor een 1-sterrestaurant, wij gokken dat ze hard op weg zijn naar een tweede ster.

Smaken zijn intens en vol, alles op de juiste temperatuur geserveerd met bijpassende wijnen. Opmaak van de borden zoals je zou mogen verwachten van een sterrenrestaurant. Wij genoten van een zes gangen menu, met royale porties voor gangen 4 t/m 6. Ons dessert ruilden we om voor een kaasplankje waar niet te zuinig mee werd gedaan: maar liefs 7 verschillende kazen van flinke portie.

Ambiance zeer prettig en huiskamerachtig. De kunst werd hieronder eerder omschreven als gewaagd en/of gedurfd, maar paste prima in de setting. Bediening attent, professioneel en redelijk informeel. Als wij vaker in de buurt van Drachten komen, zullen we Koriander zeker weer aan doen!
Lan V.
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2016
Het eten bij Koriander is op z'n best 'oke' te noemen. We hadden het 6 gangen verrassingsmenu genomen en de enige gang die mij echt is bijgebleven is het dessert. De eerste 3 gangen was met vis, oa een kale bisque. Je hebt 1 ster, doe er dan een langoustine in of een klein stukje kreeft. De vierde gang was een rouleau van kip (want kip is goedkoper dan een gang met kaas?) en het hoofd was een stukje eendenborst. Smaken waren niet spannend, het eten was niet speciaal. Ook waren alle sauzen bij de gangen veel te zout, wellicht te veel ingekookt? Alleen het aardbeien-kersen dessert was van hoger niveau. Het lijkt wel of de chef z'n passie voor het koken kwijt is.

Bediening is vriendelijk en de ambiance is prettig, maar dat neemt niet weg dat we enigszins teleurgesteld het restaurant verlieten.
Wybren Y.
  • Datum van je bezoek: 4 mei 2016
Uitstekende service, attent en behulpzaam. Absoluut beste restaurant in Drachten en omstreken indien je van verfijnd eten houdt.
Peter V.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2015
Tweede kerstdag met zijn achten gegeten bij de Familie Gaastra.
Wat hebben we genoten, aan een ronde tafel, naast de kerstboom was het goed vertoeven. Uitstekende service, mooie en appetijtelijke gerechten i.c.m. met goede (flessen) wijn. Gezien onze gemiddelde leeftijd en onze blijk van interesse in alle gerechten en bijbehorende vloeibare geneugten van het leven, werden we aan het eind van de avond uitgenodigd om een kijkje te nemen in de keuken. Dit hebben wij erg gewaardeerd en dit moment dan ook aangegrepen om de witte brigade te trakteren op een dankbaar applaus. Zo konden wij ook wat terug doen en was dit een mooie afsluiter op een culinaire avond! Dank & hulde!
WimTaanman T.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2015
Op eerste kerstdag hebben we van een vijf (van de mogelijke zes) gangenmenu genoten. Vanaf de amuses tot en met het dessert een uitgekiende opvolging van gerechten. Wij kozen als hoofdgerecht voor de hertenrugfilet en deze bleek boterzacht mals en perfect gegaard te zijn. Voor het dessert kwam enerzijds de echte zoete toet op tafel en anderzijds werd de rijk gevulde kaastrolley voorgereden. Niet zuinigjes drie stukjes maar indien gewenst van alle kazen een stuk, vergezeld van een fijn glas port.
De witte brigade bleek naast hoffelijk ook zeer efficiënt en qua kennis van de gerechten goed geïnformeerd te zijn. De zaak zat bomvol maar werd met enthousiasme foutloos gemanaged. Bravo!
Qua inrichting was er voldoende aan kerstsfeer terug te vinden zonder dat je je in een kerststal van een warenhuis moest wanen. Voor de wat langere medemens zijn de stoelen wat oncomfortabel. Van de kunst aan de muur moet je houden, die is vrij apart.
Dit al langer bestaande adres weet een hoog niveau te handhaven. Houden zo!
Hendrik V.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2015
Het eten is heerlijk, heel mooi gepresenteerd.
Service: één van de personeelsleden was erg amicaal, ongevraagd werden verschillende personen in onze groep fysiek aangeraakt. Een ander kwam wat stug over. Ongevraagd wordt er continu water bijgeschonken. Vaak worden er op een subtiele manier extra hapjes aangeboden, waarbij het niet duidelijk is dat deze betaald moeten worden, maar achteraf de rekening fors omhoog brengen.
Decor: heel gezellig, maar doordat meerdere rokers meerdere keren door een deur moesten, kwam regelmatig een onaangename koude windvlaag naar binnen.
Verder wel een heel gezellige avond gehad.

Anne L.
  • Datum van je bezoek: 18 sep. 2015
Na een vriendelijke ontvangst werden we naar de tafel begeleid. Tot onze verbazing is er geen menukaart, we kunnen aangeven uit hoeveel gangen ons diner mag bestaan en waarvan wij niet houden. Dat wordt dus een verrassing. Voor een restaurant met een ster vind ik dit een beetje vreemd.
De amuse bestaat uit een soepje van wortel met gember, een mousse van rode biet en een mengsel van vis. De eerste 2 vind ik lekker maar het vismengsel kan mij ietsje minder bekoren, mijn man heeft geen aanmerking, hij is zeer tevreden.
Het voorgerecht is een gebakken coquille op een bedje van aardappel en zalm. Heel lekker.
Ons hoofdgerecht is sukade op een bedje van snijbonen. Echt overheerlijk.
We hadden aangegeven dat we niet van de zoete toeten waren, dus kwam de kaaswagen langs met een ruime keuze. Prima verzorgd, zo ook de bijpassende wijnen, prettig is dat er ook halve glazen wijn worden geschonken. De prijs kwaliteit verhouding is dik in orde
Hier komen wij zeker terug.
Anne-Gre E.
  • Datum van je bezoek: 1 sep. 2015
Op het eerste gezicht leek het of wij een woonhuis binnen gingen ipv een restaurant. Eenmaal binnen bleek het verrassend groot en erg ruim opgezet, met veel kunst. Het eten bleek erg lekker, het wijnarrangement goed gekozen en de bediening zeer attent en vriendelijk. Ook de prijs/kwaliteitsverhouding vinden wij uitstekend voor een restaurant met een ster.
Werner B.
  • Datum van je bezoek: 5 jun. 2015
Waar anderen met 30 graden wellicht een andere keuze hebben genomen, hebben wij lekker de aangename sfeer en temperatuur van dit restaurant opgezocht. Het restaurant is smaakvol ingericht en ademt stijl uit, versterkt door de mooie kunst aan de muren.

We zijn gestart met een smaakvol huis aperitief, waarna ons een 3-tal amuses werd geserveerd, stuk voor stuk een verwenning voor de smaakpapillen. Dit bleek een mooie start van een heerlijk diner.

Wij kregen deze avond een 6 gangen menu geserveerd, met de daarbij passende wijnen. We zijn gestart met een voorgerecht met verse kreeft op een zachte en smaakvolle salsa van tomaat en avocado. Daarna volgde een mooi soepje van asperge, romig qua uiterlijk maar perfect in balans. Het 3e gerecht was een combinatie van kabeljauw met tomaat en een schuim van aioli. Een combinatie die geserveerd is met een krachtige witte wijn, waarbij de onafhankelijk sterke(re) smaken van het schuim en de wijn mooi in balans kwamen. Waren we er dan al met de "tussengerechten"? Nee, er volgde een perfect gegaard stukje iberico rund, met cantharellen en een kruidenjus.
Als hoofdgerecht werd een stukje lam geserveerd, mooi op smaak en kleur, met daarbij aardappel en asperges. Als afsluiter een nagerecht met ijs maakt het geheel compleet.

De bediening is correct zoals het een sterrenrestaurant betaamt, nadrukkelijk zonder stijf te zijn. Er heerst rust aan de tafel, maar tijd voor een praatje of het beantwoorden van vragen is absoluut geen probleem.

Voor ons een heerlijke avond die absoluut voor herhaling vatbaar is!