Korensant Verhildersum

Wierde 42 9965 TH Leens Nederland Kaart

Over het restaurant Korensant Verhildersum

In een woord WAUW

Restaurant Korensant Verhildersum beschikt over een van de mooiste plekjes van het rustieke Leens, op steenworp afstand van het Groninger Wad. De kaart bestaat uit seizoensgebonden gerechten die zoveel mogelijk worden bereid met producten uit de regio. Voor natuurliefhebbers is dit schilderachtige restaurant ook absoluut een bezoekje waard. Eerst kun je genieten van de prachtige omgeving om vervolgens aan te schuiven voor een welverdiende lunch of uitgebreid diner.

Meer informatie over restaurant Korensant Verhildersum

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zaterdag 18:00 - 20:30
Zondag Gesloten

9,1
Hessel O.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2014
Genoten van het kerstdiner. Kwam een beetje langzaam op gang, maar dat was waarschijnlijk omdat men alle gasten in hetzelfde 'ritme' moest krijgen c.q. houden.
Aankleding van de ruimte was zeer stemmig - perfect voor deze gelegenheid. Sowieso past een prachtige borg natuurlijk ook in de kerstsfeer.
Heerlijke gerechten / amuses en bijzondere combinaties zoals een bitterbal van haas met een beetje advocaat. En ook lekker Hogelands gevogelte met een heerlijke 'boeren jongens' jus met rumrozijnen.
Er moest nog gereden worden, dus qua wijn hebben we het rustig aan gedaan.
Bediening was prima.
Rene B.
  • Datum van je bezoek: 13 dec. 2014
Beste Wicher en Sigrid,
Weer heerlijk in het groningse land geweest en gegeten bij het idyllische plaatje Molenrij. En wat hebben jullie en het team ons verwend. We hebben ontzettend genoten van ons verblijf, een perfecte verzorging. Een heerlijke onthaastingsplek.
Uit alles blijkt liefde en passie voor het vak. Chappoo, we genieten nog steeds na.
Groet Rene & Marijke
franncess .
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2014
Samen met een vriendin heel erg lekker gegeten,een tafel in de comfortabel verwarmde kas tussen tomaten,pompoenen en eetbare bloemetjes.We kozen het vier-gangen menu waarvan vooral de twee visgerechten heerlijk waren.Als hoofdgerecht had ik de vegetarische gang genomen maar daar had ik spijt van want deze was vlak van smaak.Mijn tafelgenote had de filet van hert als hoofdgerecht,volgens haar de beste van het menu.Het dessert bestond uit kleine hapjes,allemaal even verrassend.Dit restaurant is een aanrader,heerlijk eten,goeie aardige bediening en zeker niet duur.
ingrid S.
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2014
Voor de tweede keer bij t Korensant gegeten, net als de vorige keer waren wij verrukt over het eten. Portie´s aan de kleine kant. Duur brood dat zonder te vragen op tafel werd gezet, lijkt me fijn om te vertellen dat dit 9,00 voor vier pers. kost... Gezellige sfeer maar rommelige bediening, deze gaven geen rust. Vergaten de wijn, wel teveel op de rekening..... Wachttijd tussen de gerechten was net als de vorige keer veel te lang. Nagerecht was zeer matig. Nog een keer terug..... ?? twijfels!!
Liset W.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2014
Recentelijk voor het eerst gegeten in Molenrij!
Warm ontvangst en prachtige ambiance. Wat vrijwel meteen in het oog sprong was de kas waarin ook gegeten kon worden. Waar zie je zoiets? Verse kruiden worden geplukt door de koks terwijl je zit te dineren! De bediening verliep vlot en uiterst vriendelijk! En het eten? Ware kunstwerken verschenen op het bord, smaakexplosies in combinatie met heerlijke zorgvuldig uitgekozen wijnen! Van amuse tot dessert, alles heeft heerlijk gesmaakt. Prijs/ kwaliteit verhouding helemaal goed, naar mijn mening absoluut sterwaardig! Wij komen zeker weten nog een keer dineren!
Anya B.
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2014
't Korensant werd ons al aangeraden door de B&B waar we verbleven, en het viel niet tegen. Het restaurant is knus ingericht, maar we waren helemaal aangenaam verrast door de tafels in de kas, waar je kunt eten tussen de tomaten en de Oostindische Kers. Heel bijzonder en gezellig! Door het groen word je op een subtiele manier 'gescheiden' van de andere gasten, zonder dat het ten koste gaat van de sfeer. We kozen voor het vegetarische driegangenmenu. Ik ben altijd blij verrast als er in een restaurant creatief vegetarisch gekookt wordt, en dat was hier zeker het geval. De gerechten (en het servies) waren een lust voor het oog en smaakten ook nog eens voortreffelijk. De kok maakte veel gebruik van eetbare bloemen en koos voor bijzondere smaakcombinaties. Zonder een overdaad aan kaas of andere zuivel, wat je soms bij vegetarische gerechten weleens aantreft. Tussen de gangen door kregen we een heerlijk verfrissend drankje op basis van rozenwater. De bediening was vriendelijk en niet opdringerig, wat fijn was, maar misschien wel zelfs iets te bescheiden en subtiel. Al met al een heerlijke avond gehad bij 't Korensant.
Stefan B.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2014
t Korensant is een klein restaurant in het noordwesten van de provincie Groningen. Het eten is er uitstekend, van verse ingrediënten uit de streek en met heel veel liefde, zorg en smaak klaargemaakt. Ik heb zelden zo lekker gegeten. De bediening is voorkomend en helemaal erop gericht het de gasten naar de zin te maken. Het wijnarrangement bij de maaltijd maakt alles nog lekkerder!
Edward M.
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2014
Tegen het schitterende decor van het huis en landgoed Verhildersum beleefden wij een culinair hoogstandje, en een genoeglijke avond in het Schathuys. De ontvangst door de (piep)jonge gastheer was correct en ongedwongen, een naam was niet nodig want er was op deze zondagavond slechts één vierpersoonstafel gedekt. De kaart oogde wat rommelig en zonder leesbril moeizaam te ontcijferen, maar dat werd geen probleem omdat we ons graag lieten verrassen met een driegangenmenu.
De start met een amuse van asperge- en komkommerschuim, afgemaakt met eendenkroos was veelbelovend en we werden dan ook in het vervolg niet één keer teleurgesteld. Voor het voorgerecht had de keuken het zich niet gemakkelijk gemaakt: een carpaccio, flinterdun, van gerookte harder met een klein mootje zeewolf en een prachtige bieten-citroendressing. De vinologische begeleiding kwam uit een goede en betaalbare fles Pinot Grigio, waar om was gevraagd als alternatief voor de standaard Chardonnay-huiswijn. Ook het vervolg mocht er zijn: een heerlijk malse eendenborst in kleine plakjes op een fundament van citroenrisotto, met een verrukkelijke jus en knapperige voorjaarsgroenten (klein minpuntje: de wortel was wel iets té knapperig...). Hier voldeed de standaard Merlot-wijn prima. Het dessert, opgediend op zwarte borden, was een ware waterval van smaakbelevenissen met onder meer versgedraaid honingijs. Wat een werk was gemaakt van dit verrassingsmenu! Bij de koffie opnieuw heerlijke huisgemaakte friandises, en dat allemaal voor een alleszins acceptabele prijs van nog geen € 50.- pp.
De hele avond was onze jonge gastheer die naar later bleek (wat door ons bijna niet geloofd werd) hier zijn eerstejaars stage liep druk in de weer. Hij bleek een gemakkelijke prater, goed voorzien van culinaire kennis van wat er op ons bord lag. We vergaven het hem graag dat hij niet altijd tijdig het gebruikte servieswerk van de tafel verwijderde. Die Ramon komt er wel!
Na deze voortreffelijke maaltijd en gedane zaken dwaalden we nog een tijdje in het laatste licht van deze dag door de (beelden)tuinen van Verhildersum en besloten dat het hier goed toeven is. Tot gauw!
Willem B.
  • Datum van je bezoek: 8 jun. 2014
Na een wandeling door de prachtige tuin werden wij welkom geheten door de zeer attente gastheer en in overleg besloten wij het aperitief op het zonovergoten terras te gebruiken. Er werd vlot een tafel voor ons buiten klaargemaakt zodat wij ook het voorgerecht buiten konden gebruiken. Er werd gekozen voor het drie-gangen verrassingsmenu. Een heerlijke entree van truffel kroketjes op een carpaccio van rode biet. Voor het hoofdgerecht verhuisden wij naar binnen, waar wij werden bediend door een nog jongere maar evenzo attente gastheer. Eend op drie manieren bereid en geserveerd op een bedje van smakelijke groenten prima a dente gegaard en daarbij een sublime citroen risotto.
Het dessert bestond uit karnemelk/duindoorn ijs, vanille ijs en een aantal puntjes huisgemaakte taart.
Wat wordt hier verrassend orgineel en smakelijk gekookt en alle gerechten prachtig gepresenteerd. Wij waren uitgenodigd om de verjaardag van onze vriendin te vieren en dat werd op deze manier een waar "feestje"
Winfried V.
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2014
Afgelopen vrijdag hebben we met vier personen gegeten en overnacht in 't Korensant, erg plezierig. Ik had een heerlijke verse pasta met visvulling in een saus van wat wij dachten dat het lever(!) was; vegetarische groninger lasagna van topkwaliteit, een mooi hoofdgerecht met wild en een al niet uitgebreide, maar mooie selectie van kazen. Een van de tafelgenoten had gevraagd om een totaal vegetarisch menu. De kwaliteit daarvan was prima, maar stak een beetje mager af qua verrassing ten opzichte van de andere gerechten. In zijn geheel zijn we uiterst tevreden, zeker als je de prijzen in ogenschouw neemt. Elders hadden we voor deze service en kwaliteit maar zo het dubbele betaald. De bediening is uiterst relaxt hetgeen z'n uitwerking op ons niet miste. Om die reden geen enkel bezwaar als je dan ergens wat langer op moet wachten. Om het geheel nog perfecter te maken was het fijn geweest als er water op tafel had gestaan.
Petra V.
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2013
Helemaal naar het noorden van het land rijden voor een maaltijd? Jazeker.

Op 10 augustus hebben wij kennisgemaakt bij Herberg 't Korensant. En dat is ons uitstekend bevallen.
Na een paar goeie mondvermaakjes aten we een heerlijk menu met vis, vlees en schaaldieren uit eigen streek.
Elk nieuw bord met prachtige lekkernijen werd door kok Sytske persoonlijk geserveerd. Zijn aanstekelijke manier van vertellen over het eten, maakte het bij voorbaar al lekker. Wat staat hier een enthousiast team te koken!

De jonge vrouw van de bediening gaf eerlijk toe dat zij voor wat betreft de wijnen echt nog lerende is, maar zij wist een aantal uitstekende glazen wijn bij de gerechten te serveren.

De ruimte van Herberg 't Korensant is curieus, het lijkt of je in een oud streekmuseum komt. De wijnkelder is een open ruimte midden in het restaurant. Er hangt een goeie sfeer. Op de achtergrond klinkt prettige jazzmuziek.

Bij Herberg 't Korensant is een B&B. Aanrader! Bij het ontbijt is er vers gebakken brood en staat de kok alweer in de keuken.

Ik kom hier graag weer eens terug.
Groet van Pieper
Sandra W.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2013
Een hele rit, maar het is de moeite waard. Heerlijk eten, veel variatie en een prachtig decor. Helaas was mijn vlees wat aangebrand, maar de overige gerechten maakten dat meer dan goed. Het kaasplankje kon zelf samengesteld worden in de zijkamer; keuze uit tientallen kazen, fantastisch.
Armand62 .
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2013
Vandaag (13 juli 2013) van een 4-gangenmenu genoten. De kwaliteit van de verschillende gerechten was prima, de bediening daarentegen zou best voor verbetering in aanmerking kunnen komen. Er werd niet aangeboden of we nog wat wilden drinken (na het opnemen van de bestelling van het eten). Ik bestelde een wijnarrangement, echter na het serveren van elk gerecht moest ik zelf vragen om de bijpassende wijn. Ook het water werd alles behalve proactief geserveerd. Positief is wel dat er probleemloos leidingwater werd geserveerd. Al met al hadden we de indruk dat er door het personeel geïmproviseerd moest worden, wellicht door ziekte of iets dergelijks.
Joy123 .
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2013
Voor een speciale gelegenheid hier geluncht. De locatie is fantastisch! We zaten buiten met uitzicht op de borg. De keuze op de kaart viel ons wat tegen, daar mag wel wat meer variatie in. Bovendien zaten er veel vlekken op, dat vonden we niet zo fris.
We kozen voor de club sandwich met kaas en kalfsvlees. Het smaakte goed, maar niet zo subliem als verwacht. Het toetje, de chocoladetaart met ijs was niet helemaal gaar en te zacht.
De bediening was correct, niks op aan te merken.
Alles bij elkaar prima, maar kan hier en daar nog wat puntjes op de I gebruiken.
e B.
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2013
Heerlijk uitje, iedere keer weer! verrukkelijke variaties op truffel, komkommer, rode biet, etc. Heerlijke lokale producten. Tong strelend. Goede bijpassende met zorg uitgekozen wijnen. In prachtig restaurant.
Dennis V.
  • Datum van je bezoek: 15 mrt. 2013
Met vier personen hier een 4-gangendiner genomen. Was erg rustig in de zaak. Eten was zeer goed. Hoog op smaak en m.i. bijna sterwaardig. De klassieker Groninger lasagne was ditmaal met schuim van de bijgeschonken wijn. Nog steeds erg mooi, maar mag van mij weer met witte wijn schuim. Aardige jonge bediening, die voldoende informatie gaf. Enige minpuntje was dat de temperatuur wel een graadje warmer mag. Kom graag weer terug!
Diederik V.
  • Datum van je bezoek: 9 mrt. 2013
Tijdens de restaurantweek hier met 4 personen 4gangenmenu gegeten. De tafel achterin 'de kas' tussen drie glazen wanden ver weg van het verwarmingselement is echt te koud als het buiten vriest, niet meer gebruiken. Met jassen over de benen hebben we moeten eten, dat had niet gemogen. De bediening probeerde te zoeken naar een oplossing, fijn. Alleen de gastvrouw kreeg er geen glimlach uitgeperst aan onze tafel, een tegenvallertje.
Goede punten:
Eten was echt heerlijk, wijnen goed bijpassend, amuses verrassend, de rest vd bediening vriendelijk, de kok kwam even langs. Helemaal zoals het hoort.
We komen graag nog eens terug als de gastvrouw een dagje vrij heeft.
Marjan B.
  • Datum van je bezoek: 19 okt. 2012
Fantastisch gegeten.Biologische gerechten,leveranciers van heel dichtbij.Een van de gasten eet vegetarisch, het is fijn dat ook aan haar gerechten net zoveel aandacht is geschonken als aan de gerechten met vlees en vis. Het wijn arrangement sloot naadloos aan bij de sublieme smaakbelevingen. De gastvrouw is erg vriendelijk en past zich aan de toon van ons gezelschap goed aan.De ontbijtjes na 2 overnachtingen in het appartement in de tuin ,waren ook puur en eerlijk, geen sinaasappelsap, maar zelfgemaakte appelsap en heerlijke broodjes.
We hebben een fantastisch weekend gehad!!
vaakenveel .
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2012
We hebben heerlijk gegeten en voortreffelijk geslapen in een van de appartementjes. Wat een rust en wat een geweldige bedden.
Toch een bemerking: de kaart is klein maar fijn, per menu is er niet zoveel keuze. Wij vonden het niet sympathiek dat er dan een aantal gerechten is waarbij een nogal fors supplement betaald moet worden. Als je 9,50 euro bijbetaald voor runderhaas, waarvan wij dachten dat het bavette was (o.k, ook rund maar je denkt toch al gauw aan ossehaas bij de term runderhaas) is de insteek van de Bib gourmand toch wel verdwenen voor ons.
Afgezien hiervan:gezellige sfeer, vriendelijke bediening en zeker een adres voor als je eens in een ongekend rustige streek van ons land wilt genieten.
Marc H. .
  • Datum van je bezoek: 15 mrt. 2012
Bezocht tijdens de restaurantweek op donderdag 8 maart

Op 30 autominuten van de stad Groningen.

Om te beginnen wat minpuntjes:
- De visamuse per tafel was prachtig, maar ik had van te voren kenbaar gemaakt dat 1 persoon absoluut geen vis wilde.
- Gastvrouw/eigenaresse is niets op aan te merken, de 2 heren in de bediening hebben nog wel wat ondersteuning nodig: in elk geval 1 van beiden geen enkele kennis van hetgeen er zoal op de menukaart prijkt, wijn schenken terwijl de gerechten al (langer) op tafel staan en (onderlinge) communicatieproblemen. In mijn ogen echte beginnersmissers.

Pluspunten:
- Hier wordt met liefde en toewijding gekookt. Prachtig te zien en te proeven dat er hoofdzakelijk met streek- en seizoensgebonden producten wordt gewerkt.
- Knus interieur. Indien het weer het toelaat kan er in een heuse kas getafeld worden.
- Sytse (tv programma "Topchef") en Wicher zijn uitstekend op elkaar ingespeeld.

Klein katertje: de weg (naar Groningen) staat vol flitspalen. Al jaren ontloop ik ze allemaal, behalve de "melkkoe" vlak voordat je Winsum uitrijdt richting Groningen. Ook dit keer heb ik 'm toch weer weten te scoren... voor € 85.-. U bent gewaarschuwd!