Korensant Verhildersum

Wierde 42 9965 TH Leens Nederland Kaart

Over het restaurant Korensant Verhildersum

In een woord WAUW

Restaurant Korensant Verhildersum beschikt over een van de mooiste plekjes van het rustieke Leens, op steenworp afstand van het Groninger Wad. De kaart bestaat uit seizoensgebonden gerechten die zoveel mogelijk worden bereid met producten uit de regio. Voor natuurliefhebbers is dit schilderachtige restaurant ook absoluut een bezoekje waard. Eerst kun je genieten van de prachtige omgeving om vervolgens aan te schuiven voor een welverdiende lunch of uitgebreid diner.

Meer informatie over restaurant Korensant Verhildersum

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zaterdag 18:00 - 20:30
Zondag Gesloten

9,1
Edward M.
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2014
Tegen het schitterende decor van het huis en landgoed Verhildersum beleefden wij een culinair hoogstandje, en een genoeglijke avond in het Schathuys. De ontvangst door de (piep)jonge gastheer was correct en ongedwongen, een naam was niet nodig want er was op deze zondagavond slechts één vierpersoonstafel gedekt. De kaart oogde wat rommelig en zonder leesbril moeizaam te ontcijferen, maar dat werd geen probleem omdat we ons graag lieten verrassen met een driegangenmenu.
De start met een amuse van asperge- en komkommerschuim, afgemaakt met eendenkroos was veelbelovend en we werden dan ook in het vervolg niet één keer teleurgesteld. Voor het voorgerecht had de keuken het zich niet gemakkelijk gemaakt: een carpaccio, flinterdun, van gerookte harder met een klein mootje zeewolf en een prachtige bieten-citroendressing. De vinologische begeleiding kwam uit een goede en betaalbare fles Pinot Grigio, waar om was gevraagd als alternatief voor de standaard Chardonnay-huiswijn. Ook het vervolg mocht er zijn: een heerlijk malse eendenborst in kleine plakjes op een fundament van citroenrisotto, met een verrukkelijke jus en knapperige voorjaarsgroenten (klein minpuntje: de wortel was wel iets té knapperig...). Hier voldeed de standaard Merlot-wijn prima. Het dessert, opgediend op zwarte borden, was een ware waterval van smaakbelevenissen met onder meer versgedraaid honingijs. Wat een werk was gemaakt van dit verrassingsmenu! Bij de koffie opnieuw heerlijke huisgemaakte friandises, en dat allemaal voor een alleszins acceptabele prijs van nog geen € 50.- pp.
De hele avond was onze jonge gastheer die naar later bleek (wat door ons bijna niet geloofd werd) hier zijn eerstejaars stage liep druk in de weer. Hij bleek een gemakkelijke prater, goed voorzien van culinaire kennis van wat er op ons bord lag. We vergaven het hem graag dat hij niet altijd tijdig het gebruikte servieswerk van de tafel verwijderde. Die Ramon komt er wel!
Na deze voortreffelijke maaltijd en gedane zaken dwaalden we nog een tijdje in het laatste licht van deze dag door de (beelden)tuinen van Verhildersum en besloten dat het hier goed toeven is. Tot gauw!
Willem B.
  • Datum van je bezoek: 8 jun. 2014
Na een wandeling door de prachtige tuin werden wij welkom geheten door de zeer attente gastheer en in overleg besloten wij het aperitief op het zonovergoten terras te gebruiken. Er werd vlot een tafel voor ons buiten klaargemaakt zodat wij ook het voorgerecht buiten konden gebruiken. Er werd gekozen voor het drie-gangen verrassingsmenu. Een heerlijke entree van truffel kroketjes op een carpaccio van rode biet. Voor het hoofdgerecht verhuisden wij naar binnen, waar wij werden bediend door een nog jongere maar evenzo attente gastheer. Eend op drie manieren bereid en geserveerd op een bedje van smakelijke groenten prima a dente gegaard en daarbij een sublime citroen risotto.
Het dessert bestond uit karnemelk/duindoorn ijs, vanille ijs en een aantal puntjes huisgemaakte taart.
Wat wordt hier verrassend orgineel en smakelijk gekookt en alle gerechten prachtig gepresenteerd. Wij waren uitgenodigd om de verjaardag van onze vriendin te vieren en dat werd op deze manier een waar "feestje"
Winfried V.
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2014
Afgelopen vrijdag hebben we met vier personen gegeten en overnacht in 't Korensant, erg plezierig. Ik had een heerlijke verse pasta met visvulling in een saus van wat wij dachten dat het lever(!) was; vegetarische groninger lasagna van topkwaliteit, een mooi hoofdgerecht met wild en een al niet uitgebreide, maar mooie selectie van kazen. Een van de tafelgenoten had gevraagd om een totaal vegetarisch menu. De kwaliteit daarvan was prima, maar stak een beetje mager af qua verrassing ten opzichte van de andere gerechten. In zijn geheel zijn we uiterst tevreden, zeker als je de prijzen in ogenschouw neemt. Elders hadden we voor deze service en kwaliteit maar zo het dubbele betaald. De bediening is uiterst relaxt hetgeen z'n uitwerking op ons niet miste. Om die reden geen enkel bezwaar als je dan ergens wat langer op moet wachten. Om het geheel nog perfecter te maken was het fijn geweest als er water op tafel had gestaan.
Petra V.
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2013
Helemaal naar het noorden van het land rijden voor een maaltijd? Jazeker.

Op 10 augustus hebben wij kennisgemaakt bij Herberg 't Korensant. En dat is ons uitstekend bevallen.
Na een paar goeie mondvermaakjes aten we een heerlijk menu met vis, vlees en schaaldieren uit eigen streek.
Elk nieuw bord met prachtige lekkernijen werd door kok Sytske persoonlijk geserveerd. Zijn aanstekelijke manier van vertellen over het eten, maakte het bij voorbaar al lekker. Wat staat hier een enthousiast team te koken!

De jonge vrouw van de bediening gaf eerlijk toe dat zij voor wat betreft de wijnen echt nog lerende is, maar zij wist een aantal uitstekende glazen wijn bij de gerechten te serveren.

De ruimte van Herberg 't Korensant is curieus, het lijkt of je in een oud streekmuseum komt. De wijnkelder is een open ruimte midden in het restaurant. Er hangt een goeie sfeer. Op de achtergrond klinkt prettige jazzmuziek.

Bij Herberg 't Korensant is een B&B. Aanrader! Bij het ontbijt is er vers gebakken brood en staat de kok alweer in de keuken.

Ik kom hier graag weer eens terug.
Groet van Pieper
mph .
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2013
Woensdag 7 augustus 2013 waren wij voor het eerst in ons leven in het plaatsje Molenrij, gemeente Marne. De amuses beloofden veel. Rode bietmousse met blue stilton en een knoflookkroepoekje; panacotta van Marne mosterd met gerookte harder. Het vegetarische voorgerecht Groningse lasagna met truffel en een sabayon van Wyandotte eitjes was onbeschrijflijk lekker. Alles op zijn plaats. Ook het voorgerecht met gerookte makreel en drie bereidingen van appel was voortreffelijk. Wij namen het tussengerecht met coquilles op venkel, spinazie en quinoa; mooie combinatie, echter de rivierkreeftjes hadden wat ons betreft achterwege gelaten kunnen worden, zij voegden weinig toe. Het hoofdgerecht tongschar was tongstrelend, ook door de Pinot Noirsaus en opgerolde lintpasta. Wij hebben enorm genoten van deze avond, de bediening was perfect: aanwezig, maar niet t? nadrukkelijk.
Sandra W.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2013
Een hele rit, maar het is de moeite waard. Heerlijk eten, veel variatie en een prachtig decor. Helaas was mijn vlees wat aangebrand, maar de overige gerechten maakten dat meer dan goed. Het kaasplankje kon zelf samengesteld worden in de zijkamer; keuze uit tientallen kazen, fantastisch.
Armand62 .
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2013
Vandaag (13 juli 2013) van een 4-gangenmenu genoten. De kwaliteit van de verschillende gerechten was prima, de bediening daarentegen zou best voor verbetering in aanmerking kunnen komen. Er werd niet aangeboden of we nog wat wilden drinken (na het opnemen van de bestelling van het eten). Ik bestelde een wijnarrangement, echter na het serveren van elk gerecht moest ik zelf vragen om de bijpassende wijn. Ook het water werd alles behalve proactief geserveerd. Positief is wel dat er probleemloos leidingwater werd geserveerd. Al met al hadden we de indruk dat er door het personeel geïmproviseerd moest worden, wellicht door ziekte of iets dergelijks.
Joy123 .
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2013
Voor een speciale gelegenheid hier geluncht. De locatie is fantastisch! We zaten buiten met uitzicht op de borg. De keuze op de kaart viel ons wat tegen, daar mag wel wat meer variatie in. Bovendien zaten er veel vlekken op, dat vonden we niet zo fris.
We kozen voor de club sandwich met kaas en kalfsvlees. Het smaakte goed, maar niet zo subliem als verwacht. Het toetje, de chocoladetaart met ijs was niet helemaal gaar en te zacht.
De bediening was correct, niks op aan te merken.
Alles bij elkaar prima, maar kan hier en daar nog wat puntjes op de I gebruiken.
e B.
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2013
Heerlijk uitje, iedere keer weer! verrukkelijke variaties op truffel, komkommer, rode biet, etc. Heerlijke lokale producten. Tong strelend. Goede bijpassende met zorg uitgekozen wijnen. In prachtig restaurant.
Heinterpstra .
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2013
Afgelopen zondag geluncht. De plek is fantastisch. Zeker met mooier weer kun je heerlijk buitenzetten met uitzicht op de tuin en schathus. We begonnen met een bitterballetje van kruiden uit de tuin, de toon was gezet. Daarna had de kok voor ons een heerlijk keuze menu samengesteld met veel vis. Voor de kinderen werd apart gekookt op aangeven van ons. Wat een service! Het geheel was zeer verzorgd, en klaargemaakt met streekproducten. Twee vonden de kabeljauw iets biter, ondanks de goed haring. Misschien kwam het door de andere wijn? Al met al ook door de zeer goede bediening een heerlijke middag. Nu het weer mooier weer wordt, wel even de limoncello in de vriezer graag ;-) we komen zeker terug!
Dennis V.
  • Datum van je bezoek: 15 mrt. 2013
Met vier personen hier een 4-gangendiner genomen. Was erg rustig in de zaak. Eten was zeer goed. Hoog op smaak en m.i. bijna sterwaardig. De klassieker Groninger lasagne was ditmaal met schuim van de bijgeschonken wijn. Nog steeds erg mooi, maar mag van mij weer met witte wijn schuim. Aardige jonge bediening, die voldoende informatie gaf. Enige minpuntje was dat de temperatuur wel een graadje warmer mag. Kom graag weer terug!
Diederik V.
  • Datum van je bezoek: 9 mrt. 2013
Tijdens de restaurantweek hier met 4 personen 4gangenmenu gegeten. De tafel achterin 'de kas' tussen drie glazen wanden ver weg van het verwarmingselement is echt te koud als het buiten vriest, niet meer gebruiken. Met jassen over de benen hebben we moeten eten, dat had niet gemogen. De bediening probeerde te zoeken naar een oplossing, fijn. Alleen de gastvrouw kreeg er geen glimlach uitgeperst aan onze tafel, een tegenvallertje.
Goede punten:
Eten was echt heerlijk, wijnen goed bijpassend, amuses verrassend, de rest vd bediening vriendelijk, de kok kwam even langs. Helemaal zoals het hoort.
We komen graag nog eens terug als de gastvrouw een dagje vrij heeft.
RRB .
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2013
Met 2 personen het 5-gangen menu met bijpassend wijnarrangement besteld. Overall erg smakelijk en goed aangevuld met super amuses. Alleen de wijnen waren wat minder bijzonder en de kennis van de "sommelier" idem. Verder een top-avond gehad en voor herhaling vatbaar.
A-O .
  • Datum van je bezoek: 16 dec. 2012
Heerlijk gedineerd in het schathuis. We zaten in de jachtweide met uitzicht over de verlichte borg. De bediening was gastvrij en vriendelijk. De amuses waren verrassend en het 3 gangen menu heerlijk. Zeker de moeite waard om eens te gaan kijken wat de nieuwe eigenaar daar allemaal doet!
Marjan B.
  • Datum van je bezoek: 19 okt. 2012
Fantastisch gegeten.Biologische gerechten,leveranciers van heel dichtbij.Een van de gasten eet vegetarisch, het is fijn dat ook aan haar gerechten net zoveel aandacht is geschonken als aan de gerechten met vlees en vis. Het wijn arrangement sloot naadloos aan bij de sublieme smaakbelevingen. De gastvrouw is erg vriendelijk en past zich aan de toon van ons gezelschap goed aan.De ontbijtjes na 2 overnachtingen in het appartement in de tuin ,waren ook puur en eerlijk, geen sinaasappelsap, maar zelfgemaakte appelsap en heerlijke broodjes.
We hebben een fantastisch weekend gehad!!
vaakenveel .
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2012
We hebben heerlijk gegeten en voortreffelijk geslapen in een van de appartementjes. Wat een rust en wat een geweldige bedden.
Toch een bemerking: de kaart is klein maar fijn, per menu is er niet zoveel keuze. Wij vonden het niet sympathiek dat er dan een aantal gerechten is waarbij een nogal fors supplement betaald moet worden. Als je 9,50 euro bijbetaald voor runderhaas, waarvan wij dachten dat het bavette was (o.k, ook rund maar je denkt toch al gauw aan ossehaas bij de term runderhaas) is de insteek van de Bib gourmand toch wel verdwenen voor ons.
Afgezien hiervan:gezellige sfeer, vriendelijke bediening en zeker een adres voor als je eens in een ongekend rustige streek van ons land wilt genieten.
Glaser .
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2012
Wat eten betreft kan ik kort zijn: subliem! Uitstekende smaakcombinaties, bordopmaak, keuze van servies en creativiteit van combinaties. Goede wijnkeuze bij de gerechten en originele amuses en entremet. Wat minder te spreken over de ambiance in De Kas, waar de " kasbeleving" teniet wordt gedaan door aan de ene kant de gevel van de keuken, en de kant van de tuin uitkijkt op de privehuis van de achterburen waarin mannen met ontbloot bovenlijf een biertje zitten te drinken en een matig onderhouden restauranttuin met veel onkruid. De bediening werd gedaan door een jongeman die weliswaar een aantal dingen geleerd had maar absoluut geen feeling heeft voor wat gasten van een dergelijk goed restaurant willen. De vrouw van de eigenaar kwam pas kijken toen wij uitgegeten waren... Er was geen belangstelling en we hebben haar niet gesproken. Jammer, want dir restaurant verdient beter!
Hanneke T.
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2012
Tijdens de restaurantweek in maart heerlijk hier gegeten, lekkere en originele gerechtjes met heerlijke bijpassende wijnen. Enige minpunt was dat er nog een darmkanaal in de gamba's zat, en dat de bediening hier vervolgens niets mee deed toen we dat zeiden.
Marc H. .
  • Datum van je bezoek: 15 mrt. 2012
Bezocht tijdens de restaurantweek op donderdag 8 maart

Op 30 autominuten van de stad Groningen.

Om te beginnen wat minpuntjes:
- De visamuse per tafel was prachtig, maar ik had van te voren kenbaar gemaakt dat 1 persoon absoluut geen vis wilde.
- Gastvrouw/eigenaresse is niets op aan te merken, de 2 heren in de bediening hebben nog wel wat ondersteuning nodig: in elk geval 1 van beiden geen enkele kennis van hetgeen er zoal op de menukaart prijkt, wijn schenken terwijl de gerechten al (langer) op tafel staan en (onderlinge) communicatieproblemen. In mijn ogen echte beginnersmissers.

Pluspunten:
- Hier wordt met liefde en toewijding gekookt. Prachtig te zien en te proeven dat er hoofdzakelijk met streek- en seizoensgebonden producten wordt gewerkt.
- Knus interieur. Indien het weer het toelaat kan er in een heuse kas getafeld worden.
- Sytse (tv programma "Topchef") en Wicher zijn uitstekend op elkaar ingespeeld.

Klein katertje: de weg (naar Groningen) staat vol flitspalen. Al jaren ontloop ik ze allemaal, behalve de "melkkoe" vlak voordat je Winsum uitrijdt richting Groningen. Ook dit keer heb ik 'm toch weer weten te scoren... voor € 85.-. U bent gewaarschuwd!