Karmozijn

Gierstraat 69 2011 Haarlem Nederland Kaart

Over restaurant Karmozijn

Adellijk en schattig

Een perfect avondje uit. Eigenaar Ton Overbeek heeft iets heel bijzonders gecreëerd in restaurant Karmozijn. De luxe inrichting en elegante service zorgen voor een welhaast adellijke ambiance, maar de knusse trekjes van een bruine kroeg in een schattig Haarlems straatje maken het vooral een gezellig restaurant.

Meer informatie over restaurant Karmozijn

Zondag vanaf 18:00
- Diner vanaf 19:00

Zadak .
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
Ton's Karmozijn is al ruim 15 jaar mijn favoriete eetkamer.

Zijn gevoel voor klasse komt, soms subtiel, soms onmiskenbaar, in alles terug.
Het servies, het bestek, het fantastisch lekkere brood!
De gerookte olijfolie (Heerlijk!) De ambiance. En dan hebben we het nog niet over de kaart gehad...

De klasse van de gerechten komt vooral tot uiting in de finesse, de weldoordachte balans van smaken. Elke keer weer slaagt de man er in om in een klassiek kader het onverwachte te doen.
En zijn amuses zijn fabuleus!

De sfeer is als in geen ander restaurant: hartelijk, persoonlijk en Ton is altijd op tijd om de glazen bij te vullen, want ja, dat houdt hij ook bij. Zijn benadering is al jaren uniek, hartelijk en altijd vol humor.
Een avond bij Karmozijn is een avond tot rust komen, je bent in handen van de beste gastheer en chef die je wensen kunt.

Dank je wel Ton, voor zoveel heerlijke, diverse diners, en tot gauw,

Ari
Uiteten16 .
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2016
We hadden iets te vieren en besloten dat te doen bij restaurant Karmozijn en dat was een goede keus! Een kok met gevoel voor humor die het ene na het andere heerlijke gerecht schijnbaar moeiteloos tevoorschijn tovert, de lekkerste bijpassende wijnen inschenkt, er steeds precies op het goeie moment is en toch alles in z'n eentje doet. Mooie eetkamer, goeie sfeer, alles ziet er prachtig uit en smaakt verrukkelijk. Wij komen hier zeker terug! Een aanrader.
Minne W.
  • Datum van je bezoek: 13 dec. 2015
Inderdaad een prachtige, schattige locatie. Wij hebben heerlijk gegeten, van de terrines tot het dessert. Alles werd prachtig bereid. Respect voor de vriendelijle gastheer/chef!
Jojo1961 .
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2015
Ons debuut bij Karmozijn van Ton Overbeek. Om nooit te vergeten.
Voorspel: een jarige in ons midden voor wie een vriendin bi het restaurant namens meerdere vrienden stiekem een kadootje en een fles bubbels had georganiseerd, die maestro Ton met stijl aan de jarige aanbood.
Amuse: erwtensoep in bitterbal, schuim van rookworst. Toveren.
Voorgerechten: Salade Riche als potpourri van Ton's voorafjes. Terrines van wilde gerookte zalm en hert, rivierkreeftjes en garnaaltjes, plakje hertenfilet. En chroucroute en croute. Hmmm. Het was ook nog eens feest voor het oog. Precies de goede Spaanse witte wijn erbij.
Tussendoor kon je de maestro vragen stellen over het eten, de geschiedenis van zijn restaurant, en de muziek met precies de goede nummers uit onze jeugd, zonder dat Ton dat wist, dus ook dit was raak.
Hoofdmaal: boterzachte ribeye, feestje van paddestoeltjes en boontjes erbij, tempura van bosuitstronk, en een bitterbal van zwezerik. Allemaal echt heel erg lekker! Op een ander bord hertenfilet met dezelfde accessoires en ook die was van de buitencategorie. Een rode merlot uit Stellenbosch liet nog meer engeltjes over je tong piesen.
Toetje: iemand had een perenpartijtje, de ander een kaneelfeestje, twee anderen een chocolade-orgie. Met ijs en taart en bavarois in die smaken. Om toch het lekkerste aan te wijzen: de moelleux van chocola.
En gingen we dan blut de tent uit? Nee hoor, voor 60 EUR de man hadden we een volmaakte avond, hebben we drie uur getafeld met slow food en lange gesprekken. Want daar hadden we de tijd voor. Onder leiding van een unieke gastheer.

Johan (Haarlem)
ProfessorProever .
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2015
De Karmozijn stond al een tijdje op ons lijstje en gister zijn we eindelijk geweest. Chef, sommelier en gastheer, het lijkt erg druk, maar dat zie je aan Ton niet af. Hij is rustig en vriendelijk en kan koken. Dit is voor mij al voldoende.

De terrine met heilbot en rivierkreeftstaartjes was lekker.

De coquilles met picalilly vond ik apart van elkaar erg goed, maar ik snap niet wat ze samen op het bord doen. Het zuur van de picalilly overklast de verfijnde zoete smaak van de coquille volledig.

Mijn hoofdgerecht tarbot was heerlijk, de tarbot zelf iets te gaar, maar de beurre noisette en het gerfrituurde bosuitje samen met de goed schoongemaakte en perfect gegaarde sugar snaps maakten het tot een feestje.

Als afsluiter het chocoladedessert: geen poespas; een stuk chocotaart, een halve gateaux chaud, chocolade-ijs en heerlijk luchtige chocolademousse; perfect!

Eervolle vermelding voor de overheerlijke gerookte olijfolie bij het brood.

Bedankt voor een heerlijk diner, wij komen zeker terug.
Simone P.
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2015
wij hebben met z'n drieen een heerlijke avond "slow dinning" gehad.
vanaf de persoonlijke ontvangst tot aan het einde zijn wij door Ton in de watten gelegd. De kaart is klein maar fijn, net zo als de wijnkaart. De salade riche was top net zoals de coquilles. Ook de hoofdgerechten: hert, bavette en tarbot waren allemal uitstekend, mooie porties ook. Ook de combi van de toetjes was lekker. Het bijzondere aan Karmozijn is dat je echt kan onthasten en van de gerechten kan genieten. Geen onodige toeters en bellen. Geen obers die elke twee minuten vragen of alles naar wens is.
Gewoon goed eten in een gezellige huiskamer.
Paul S.
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2015
Eetkamerrestaurant Karmozijn stond al enige tijd op ons 'verlanglijstje' en was ons nu gelukt voor de zaterdagavond om 19:00 uur te reserveren bij dit restaurant dat vrijwel geheel door 1 man, Ton Overbeek, gerund wordt. Overbeek is gastheer, sommelier, bediening en kok tegelijkertijd en runt dit als een soort eetkamer ingerichte restaurant al ca. 16 jaar op deze wijze. (iets later kwam er wel een hulpje bij in de keuken.)
De inrichting is een allegaartje van lambriseringen, schemerlampjes en kroonluchters en veel oud hout. Het oogt allemaal wat donker en een schilderbeurt zou op z'n plek zijn. Verder ook niet echt brandschoon, want spinrag hier en daar
Tafels zijn mooi met echt linnen gedekt en ook het servies en het bestek is chique. Prima zittende stoelen (en dat moet ook wel...)
Na ontvangst door Ton Overbeek duurt het enige tijd voordat wij gevraagd worden of we een drankje willen hebben en we besluiten een glas Spaanse Rueda (Souvignon Blanc) te nemen.
Daarna volgt de menukaart die 4x per jaar wisselt en bestaat uit 4 voorgerechten ( 1 mabré en 2 terrines en een combinatie van de voorgerechten), 2 tussengerechten (uiensoep en coquilles), 4 hoofdgerechten (tarbot, kalfsribeye, hertenfilet en runderbavette) en ook nog eens 4 nagerechten (chocolade, peren bavarois, mousse en ijs van caramel en een kaasplankje).
Je kunt kiezen voor a la carte of voor een 3-gangenmenu voor € 42 of een 4-gangenmenu voor € 48.
Wij besloten a la carte te gaan.
Na ruim 1 uur kwam er een amuse op tafel: een bitterbal van erwtensoep met een schuim van rookworst. Een klassieker van hem blijkbaar, want wij zagen die in eerdere recensies van voorgaande jaren deze ook al voorbijkomen. Leuke, lekker combinatie.
Ondanks dat er standaard waterglazen op tafel staan moesten we zelf wel om wat bruisend water vragen en kwam ook toen pas een bordje met lekkere broodjes en boter, zout en olijfolie op tafel.
Voorgerecht: Om 20:30 (dus anderhalf uur na binnenkomst) kwamen onze voorgerechten. (Vreemd om er zo lang op te moeten wachten, want zowel marbré als terrines zijn allemaal van te voren al klaargemaakt.)
Voor mijn vrouw een terrine van kwartel en zuurkool met een mosterddressing. Smaakte heel erg lekker.
Ik nam ook een terrine, die van heilbot en rivierkreeftstaartjes met daarbij Hollandse garnalen en currysaus. Ook heel erg smakelijk en zeker geen kinderachtige portie terrine.

Daarna helaas weer erg lang wachten op onze hoofdgerechten. Dat komt mede omdat Overbeek er de voorkeur aangaf om eerst de tafels die ook een tussengerecht hadden besteld te bedienen. Uiteindelijk na weer een uur kwamen om 21:40 onze hoofdgerechten.
Tussendoor schonk Ton Overbeek wel ruimschoots de glazen witte wijn bij en nam mijn vrouw bij haar hoofdgerecht een rode wijn, een Springfield whole berry cabernet sauvignon uit Zuid-Afrika.
Voor haar de kalfsribeye en ragout zwezerik (in een soort bitterbal) met een saus van paddenstoelen. Een prachtig (groot) stuk rosé gebakken kalfsribeye met fraai garnituur daaromheen en een erg smakelijke saus.
Ik had gekozen voor tarbot met scampi met een kroketje van kreeft met een bieslooksaus. Ook dat was allemaal prima in orde. Groente garnituur op de borden was wel overal hetzelfde, maar allemaal ruim voldoende.

Vanwege de lange wachttijden en het feit dat we na deze 2 behoorlijke porties best al wel aardig vol zaten (het brood was inmiddels ook op door het lange wachten) besloten we om 22:10 het hierbij te laten en niet nog het risico van weer een uur wachten op een nagerecht te nemen en de rekening maar te vragen. Daarop reageerde Overbeek wat kriegelig met de woorden: "ik zit midden in mijn hoofdgerechten" en liet ons vervolgens nog eens 20 minuten wachten alvorens de rekening te brengen.
Na 3 en een half uur en een amuse en 2 gerechten later gingen we weer huiswaarts.
Conclusie: De extreem hoge cijfers hier op Iens worden afgewisseld met extreem lage cijfers en dat begrijpen we wel een beetje. Als je je er met een groter gezelschap op instelt dat je echt een avondvullende gaat krijgen en ca. 5 uur aan het tafelen bent zul je niet teleurgesteld zijn. Ben je niet van te voren daarop ingesteld dan kan ik mij de lagere cijfers voorstellen. Ton Overbeek kan zeker prima koken maar zou er goed aandoen de one-manshow te vervangen door wat meer extra hulp in zowel de keuken als in de bediening.
Honeysuckle .
  • Datum van je bezoek: 17 jan. 2015
Afgelopen weekend voor de eerste (en zeker niet de laatste) keer bij Karmozijn gegeten. We hadden hier al veel over gehoord, maar uiteindelijk overtrof dit restaurant nog altijd onze verwachtingen. De ontvangst was uitermate prettig en hartelijk. De amuse was een complete verrassing (bitterbal van erwtensoep met schuim van rookworst) en zeer smakelijk en origineel.
De salade riche (combinatie van voorgerechten) was ook zeer verrassend en lekker (en zeker niet te weinig). Hoofdgerechten zijn niet heel erg exotisch en bijzonder, maar wel zeer goed gemaakt en bijzonder lekker. Wij hadden nog net genoeg plek voor 't toetje............
Dit is geen restaurant waar je hoogstaande "toverkunst" moet en kan verwachten, maar dat kan ook niet anders : De eigenaar doet alles zelf en alleen ! (ontvangst, bediening, keuken etc.) (en dat ook nog eens zeer goed!) Al met al helemaal top en voor herhaling vatbaar.
Michiel B.
  • Datum van je bezoek: 7 sep. 2014
We hebben hier een hele fijne avond gehad. Het eten is verrassend en erg lekker. De service is warm en prettig. Ik vind het knap voor hoe de eigenaar in staat is in z'n eentje zo'n goede sfeer te creëren en ons goed te bedienen.
Anna-Belle .
  • Datum van je bezoek: 4 sep. 2014
Vorige week donderdagavond eindelijk gegeten bij Karmozijn,wat al weken op mijn Wishlist stond!
Karmozijn is gevestigd,in een van de leukste straatjes in Haarlem,makkelijk per auto of fiets te bereiken.We werden zeer hartelijk ontvangen door de eigenaar Ton Overbeek.Ik had er al heel veel over gehoord en nu zou ik het deze avond zelf mogen ervaren.Het restaurant doet heel gezellig aan,bij binnenkomst een leuke bar en in de zaak zelf 7 tafels die met wit linnen zijn opgedekt met prachtig serviesgoed! Ton kwam met de prachtige menukaart waar ik maar geen keuze uit kon maken!We begonnen met een bitterbal van mosselen met een schuim van bloemkool,heel verrassend,wat een heerlijke amuse.Als voorgerecht koos ik voor de salade Riche,Dit zijn 6 kleine gerechtjes die stuk voor stuk met liefde zijn klaargemaakt.Als tussengerecht koos ik voor de coquilles,ik heb ze al op vele plaatsen op deze wereldbol gegeten maar deze waren van een uitzonderlijke smaak en kwaliteit! Ondertussen zit ik met verbazing te kijken hoe Ton,al zijn gasten ontvangt,kookt,met liefde over zijn wijnen verteld en ondertussen ook nog met een charmante lach alles uitserveerd zonder enige stress.We gaan verder met het hoofdgerecht,Tarbot met scampi,kroketje van Kreeft en een bieslooksaus,de borden zijn prachtig opgemaakt en alles smaakt puur en heerlijk.Als nagerecht en vrouw zijnde ging ik voor het overheerlijke chocolade dessert!!!!! Zelfs de koffie is uitgebreid met heerlijke bonbons en zelfgemaakte koekjes! Waar kom je dit nog tegen en dat voor deze prijs!We hebben een heerlijk avondje uit gehad en we gaan hier zeker vaker terug om al het andere lekkers van de menukaart te proberen.Dit restaurant is ook heel geschikt voor als je iets leuks te vieren hebt dan kan je het hele restaurant voor jezelf afhuren,vertelde Ton ons met veel enthousiasme zelfs met live muziek als je dat wilt.Een aanrader in Haarlem!!!
Rob M.
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2014
Ook zonder aanbevelingen van meneer Michelin kookt gastheer Ton hier de sterren van de hemel. In Karmozijn ga je niet 'een hapje doen' maar 'een avondje uit eten'. Een groot verschil. Het restaurant straalt de sfeer uit van een 19e eeuwse opkamer. Alsof je op bezoek bent bij de Baron zelf. Die ontvangt je hartelijk, gunt je zijn allerbeste tafel, noteert je bestelling op een manier alsof dat tijdverspilling is want alles wat hij maakt is immers goed en verdwijnt dan rap naar zijn keuken om even later terug te komen met gerechten waar je je vingers bij af likt. Wij hadden een smaakvolle eendeleverpate dooraderd met flinke stukken pekingeend en een terrine van Heilbot en rivierkreeftjes. Flinke porties, vol van smaak en een feest voor het oog. Daarna kwartelsoep (met daarin een mals kwartelboutje) en eekhoorntjesbrood afgedekt met soufflé, een waar kunstwerkje. Mijn partner deed zich tegoed aan mooie coquilles met een geraffineerde piccadillysaus. Precies goed gebakken en prachtig gegarneerd. Als hoofdgerechten Tarbot met scampi en Ibérico varkenshaas. Top. De eigenaar schenkt royale glazen uitstekende bijpassende wijn waaronder echte pinot noir en een zeer goede port bij het kaasplankje. We waren voor dit alles met z'n tweeën ca. € 160,- kwijt. Niet te veel voor deze kwaliteit. We komen zeker terug.
ThomasR84 .
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2014
Ik ga geregeld eten bij Karmozijn omdat het naast heerlijk eten een perfecte avond uit is! Ga hier niet naartoe als je snel wilt eten want dat kan gewoon niet ivm het concept van de eigenaar. Persoonlijke service, heerlijk en een avond uit is wat Karmozijn uitstraalt.
De gastheer(gastvrij en humor), de aankleding, het eten en de wijnen zijn van absolute top kwaliteit. Voorheen was ik regelmatig in Antwerpen te vinden als ik mijn smaakpapillen wilde testen maar daar is Karmozijn een perfect alternatief voor.
Als voorgerecht is Salade Riche altijd een grote verrassing en verschilt elke keer (combi van vlees en vis). Een echte aanrader.
Tussengerecht: Coquilles!
Als hoofdgerecht kun je kiezen uit vis of vlees (meerdere gerechten). Allemaal heerlijk. Het hangt er vanaf waar je zin in hebt.
Wijnen: Laat u adviseren door de gastheer!
Ik kom hier zeker terug.
F V.
  • Datum van je bezoek: 21 jun. 2014
Wat een kanjer, deze Ton! Op uitnodiging, met een groep, alhier fantastisch gegeten. Sfeer was uitzonderlijk goed. Relaxt.
Amuse van gerookte makreel met aanrdappel is top, maar iets teveel. De 2 voorgerechten (beiden geproefd!) waren geweldig: marbré van vnl eendelever en een terrine van vnl gerookte zalm. Stevige porties. Hoge kwaliteit. Als hoofdgerecht at ik tarbotfilet met coquilles. Een zeer goede keuze! De groenten waren beetgaar, De saus zeer goed. Het dessert was ook heerlijk.
Ton is host, ober, kok en eigenaar, hetgeen ie allemaal voortreffelijk doet. Vind zijn scherpe tong zeer passend!
We komen zeker terug ...
Henk D.
  • Datum van je bezoek: 16 mei 2014
Bij binnenkomst heb je gelijk een welkom gevoel: een huiskamer die sfeer en gezelligheid uitstraalt, 7 tafeltje die keurig zijn opgedekt met een doorkijkje naar de keuken. De menukaart is beperkt maar zeer afwisselend, waardoor het toch lastig wordt om te kiezen uit al dat lekkers. Nog niet eerder een terrine van pekingeend en lever gegeten, maar die was heerlijk. Alle gerechten zijn goed op smaak, mooi opgediend en er zijn geen uitglijders. Karmozijn heeft een mooie wijnkaart, dus dat maakt het feest compleet. De eigenaar en gastheer is een bijzonder persoon en ik kan me voorstellen dat het niet met iedereen klikt. Wij hadden een fantastische avond: uitstekend gegeten en zonder kapsones. Sommige restaurants nemen zichzelf té serieus zodra de kwaliteit van het eten heel goed wordt, maar daar heeft men hier gelukkig geen last van. Dat is waarschijnlijk ook de kracht van de gastheer.
Ezra M.
  • Datum van je bezoek: 10 mei 2014
Heb hier in het verleden echt beter gegeten. Voorgerechten zijn erg vaak marbre of terrine en vind dat vaak vrij vet en niet erg spannend. Mijn coquilles waren niet helemaal gaar en die van mijn man ook niet. Hoofdgerecht was redelijk. Maar vooral het continue doorschenken van de wijnen vond ik hinderlijk. In het begin van de avond snap ik het, maar kreeg heel erg het gevoel dat het erom ging om zo veel mogelijk uit te schenken.
Tamaraboot .
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2014
Gisterenavond heerlijk gegeten bij Karmozijn. Heerlijke gerechten, mooie ambiance, goede wijnen en met veel bewondering voor de chef die ook de bediening voor z'n rekening neemt. Wij komen terug en zeggen het voort....
E E.
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2014
Geen heel grote kaart hier, wel verrassende gerechten. Het restaurant is klein en persoonlijk. Het eten wordt mooi geserveerd en heeft spannende accentjes. De wijnkaart is niet enorm groot en meer traditioneel Europees. Onze favoriet is de paddestoelensoep, echt heerlijk! Reserveren is een must. Als er geen reserveringen zijn wordt het restaurant soms niet geopend (helaas, maar begrijpelijk). Neem echt de tijd voor een avondje eten, je wordt beslist niet door de gangen heen gejaagd. Alles heel relaxed!
Wytze V.
  • Datum van je bezoek: 5 apr. 2014
Het eten was prima in orde. Het zag er ook gezellig uit. Maar de (éénpersoonsbediening- eigenaar van het restaurant ) was abominabel, bij het onbeschofte af. We zijn zelfs halverwege vertrokken met afzien van een dessert. Deze man lijkt niet in orde. pijnlijk bot en onwellevend.
Hier komen wij nooit meer

Maddie Boot
Sybe H.
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2014
Met 6 personen hier gegeten en in ruim vijf uur een heerlijke culinaire avond gahad. Wij hadden een amuse van een erwtensoep bitterbal met een schuim van rookworst smaak. Heerlijk krokant en niet te zwaar. De salade Riche bestaande uit verschillende terrine vormige voorgerechten zonder gelatine en puur van smaak. Daarna volgde een mooie soep van eekhoorntjesbrood als tussengerecht. Verder aten wij de uitstekend gebakken ossenhaas met een heerlijke maar misschien iets te machtige sukade saus en de vis was een mooi gegaarde tarbot. Als nagerecht o.a. een kaasplankje van zes verschillende kazen op de juiste temperatuur.
En dan naast het koken een perfecte service in een huiskamer achtige ambiance alles door één persoon.
Thesis13 .
  • Datum van je bezoek: 17 jan. 2014
Een meer dan fantastisch restaurant! De kok die het hele restaurant in zijn eentje runt is zeer vriendelijk en ondanks het feit dat hij 25man in zijn eentje moest bedienen ook nog in staat korte praatjes tussendoor te hebben en iedereen te ontvangen. Het eten dat wij gegeten hebben was heerlijk en uniek qua smaak. We hebben zowel kalf als hertenbiefstuk gegeten en beide was top! Vooral het hertenbiefstuk is uitmuntend het stuk kalf zou iets meer smaak aangegeven kunnen worden, maar dat is afhankelijk van je smaak denk ik.

Het is een genot om te zien hoe de kok/gastheer het hele restaurant alleen runt. Het feit dat je i.p.v. 2u, ruim 4u in het restaurant zit maakt het tegelijk een unieke ervaring en geeft je meer de tijd om een goed gesprek te voeren zonder continu met het eten bezig te zijn.

De benaming huiskamer is erg op zijn plaats, al heeft het ook veel trekjes van een oude bruine kroeg.