Jonas in den Walvis

Service7,7/10
Decor7,1/10
Nancy W. Gastronoom (14 recensies) 5,8 /10
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2016
Vooraf zalmtartaar gegeten en die was goed, hoewel een beetje laf van smaak. Vervolgens een mosterdsoep die volgens mijn man "uit een pakje kwam". Kalfssucade was redelijk d.w.z. gedeeltelijk nogal droog van smaak, hierbij werd een grote bak gegratineerde aardappelen geserveerd met onder de aardappelen wat prei in een onbestemd sausje en een bak gekookte groente met een klodder saus eroverheen. Het geheel deed mij erg denken aan hetgeen mijn moeder geserveerd kreeg in het verzorgingshuis. Echter wat echt niet kon waren de gebakken slibtongetjes! Mijn zoon van 15 had deze besteld. Ze zagen er al niet al te best uit, alsof ze niet heet genoeg gebakken waren. Mijn zoon verbaasde zich erover dat de graat zo snel brak. Normaal gesproken kan je de tong fileren en de graat er in 1 keer uithalen. Hij had al 1 slibtong op toen mijn man een stukje wilde proeven. Mijn man had direct door dat de tong niet goed was. Sowieso niet vers en het leek wel ontdooid, opnieuw ingevroren en weer ontdooid met vervolgens veel bloem eroverheen. De bediening gezegd dat de tong niet goed was en dat ze zelf maar even moesten proeven. Vervolgens kwam een ober naar ons toe, die op een nogal vijandige manier vroeg wat er dan wel mee mis was, want zij vonden hem OK.
We hadden geen zin om er toestand van te maken, dus hadden zoiets van..als jullie het goed vinden laat dan maar. Enfin, ze hebben de slibtongetjes niet op de rekening gezet, dus dat was wel weer netjes.
Prijs/kwaliteit vond ik niet in verhouding en geen idee hoe ze aan de gemiddelde 8+ komen.
Sita L. Gastronoom (21 recensies) 7,8 /10
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2015
Weer eens bij Jonas gegeten. We zijn weer erg verwend. Na een amuse hebben we als voorgerecht beide de aardappelsalade met kipfilet gehad. Deze was lekker fris. Als hoofdgerecht hadden we varkenshaas met champignons en maiskip met witlof. Beide gerechten waren heerlijk bereid. Als bijlages spitskool en salade en krielaardappeltjes. Het was allemaal ruim voldoende en met zorg bereid. Als nagerecht een grand dessert, heerlijke cheesecake, panacotta en verschillende smaken ijs. In tijden niet zo veel gegeten! We waren erg tevreden en vinden dat Jonas het verdient ook in deze tijden nog wat voller te zitten!
Sander B. Gastronoom (30 recensies) 6,8 /10
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2015
We waren op vakantie in Heeg en hebben op woensdagavond buiten het seizoen met onze dochters gegeten bij Jonas in den Walvis. Het was erg rustig maar we waren ook vroeg en in het hele dorp (wat 'afhankelijk' is van buiten recreatie (varen)) was het rustig. We werden alleraardigst ontvangen en met aandacht naar een tafel geleid. Later in de avond kwamen er nog meer klanten bij en werd het nog wel gezellig druk. De bediening was netjes en zorgzaam met leuke tips en adviezen. Er waren smakelijke keuzemenu's. We kregen een smaakvol aperitief met daarbij een aparte versie voor onze dochters (6 en 8). We hadden een smaakvolle soep vooraf en als hoofdgerecht Eendenborst. De kaart was gevarieerd en voor ieder wat wils. De chef-kok heeft plezier in zijn werk want dat zie je en proef je terug. Qua inrichting is het wel aan te raden om het te blijven ontwikkelen omdat het nu wel een beetje 'oubollig' begint te ogen wat niet klopt met de bediening en de keuken.
Het is zeker een restaurant om heen te gaan als je even lekker. gezellig en ontspannen een hapje wilt eten in Heeg.
Leo D. Gastronoom (22 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2015
Vooraf hadden we gerookte zalm en paling, eenvoudig gerecht maar uitstekend van smaak. Opmaak ietwat grof. Ook het taartje van vijg was zeer smaakvol. De hoofdgerechten vielen ook zeer in de smaak, grote portie's en aangevuld met verse groente, salade en aardappel garnituur.
De huiswijn is uitstekend.
AnneHilly . 1e beoordeling (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2015
Zondag 6 september heerlijk gegeten met z'n drieën bij Jonas in den Walvis.
Verrassende amuse vooraf.
De sliptong, vleestrio en de maiskip waren voortreffelijk. Lekker wijntje erbij. Leuke bediening.
We komen graag terug!
Alydeboer . 1e beoordeling (1 recensie) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2015
Voor het 3e jaar op rij weer bij Jonas gegeten. Nu op het terras. Prachtige locatie. Zowel het eten als de twee heren in de bediening waren top. Lekkere vissoep en een carpaccio zoals het hoort met een perfecte niet overheersende dressing. Tournedos precies goed, zeebaars perfect. Betaalbare en zeer smakelijke huiswijn. Zowel rood als wit. Terras wel wat aan vernieuwing toe.
Hanny B. Gastronoom (29 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2015
Dit jaar weer Jonas geprobeerd. Door het slechte weer binnen gezeten, maar ze hebben ook een verwarmd terras. We kregen een lekkere amuse vooraf, namen daar een glaasje cava bij, lekker fris wijntje.
Als voorgerecht de vissoep, goed gevuld en de warme zalm op lamsoor, heerlijk. Hoofdgerecht vis uit lokale vangst Snoekbaars uit het Heegermeer, een mooie moot, perfect gegaard, maar wel aan de prijs. De trio van vlees was echt uitstekend, erbij aardappeltjes, salade en een groente gerechtje. We zaten in het erkertje en een 2 persoonstafeltje is daar wel klien en dicht op her tafeltje erachter, waardoor je toch een beetje krap zit.
Bediening was perfect, jongeman bleef steeds informeren of alles naar wens was. Tijd tussen voorgerecht en hoofdgerecht was op het randje van te lang wachten, maar er kwamen ook veel mensen rond dezelfde tijd binnen, of die geen voorgerecht namen.
Teleurstelling van vorig jaar is hersteld.
Meulenvander . 1e beoordeling (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2015
Ontzettend goed gegeten, als voorgerecht de carpaccio en de gamba's. Rijk van smaak en royaal portie, dit in combinatie met een heerlijke huiswijn. Als hoofdgerecht hadden we de Maiskip en de Tournedos. Perfect gebakken en mooi opgemaakte borden. Voldoende bijlagen, eventueel is het mogelijk om nog meer te krijgen maar dit was voor twee personen meer dan genoeg.

Snelle en goede service, mooi en goed restaurant. Komen graag terug!
Fred C. 1e beoordeling (1 recensie) 5 /10
  • Datum van je bezoek: 5 jun. 2015
Voorgerecht: gravad lachs , was goed en hoopvol
Bij het hoofdgerecht viel de bijl: Alle 4 personen gamba's besteld, we kregen 4 schaaltjes met kleine gepelde garnalen, die dreven in een dikke laag smakeloze olie met een klein schaaltje frites, een klein schaaltje sla en een klein schaaltje
ondefinieerbare groente en stokbrood . In een woord zwaar onder de maat.
Svandermeer . 1e beoordeling (1 recensie) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 24 apr. 2015
Heerlijk gegeten bij dit restaurant.

Goede prijs/kwaliteit verhouding.

Bediening perfect!

Komen zeker nog eens terug.
Marisca H. Bourgondiër (2 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2015
Het voorgerecht de houtduif was het allerlekkerst, leuke presentatie. Onze dochter (8) wilde verrassing van de kok en dat kreeg ze ook ipv een standaard kindermenu. Nette prijs/kwaliteit verhouding en is wat anders dan de all you can eat wokrestaurant, hier zit je lekker rustig en ontspannen met eten waar aandacht aan besteed is
Piek65 . 1e beoordeling (1 recensie) 6,5 /10
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2015
Dit is ons derde jaar dat mijn man en ik bij Jonas dineren maar zien ook hier dat er moet worden bezuinigd.
We kregen een lekkere amuse vooraf en daarna de bestelde Gamba's deze zijn altijd erg lekker en ook nu was er niets mis mee alleen het aantal Gamba's wat je krijgt is minder geworden voor je € 13,50. Ook de sukade lapjes zijn heerlijk maar ook daar zien we de grote van het lapje verkleinen. De laatste keer zat de sukade in kleine pannetjes erg leuk geserveerd maar met veel jus verbloem je veel.
Met 3 kleine schaaltjes ; groenten, salade en aardappeltjes zaten we niet echt vol.
De prijs voor de sukade is € 19,50 waar je toch wel van mag verwachten een lekker groot stuk vlees te krijgen (wat voorheen altijd wel het geval was ! ) Met 2 wijntjes en 2 Cava's waren we € 84,50 kwijt en dat zonder nagerecht en koffie ! Jammer want we dachten ons stekje gevonden te hebben als we in de haven liggen maar helaas voorlopig geen Jonas meer voor ons.
Hanny B. Gastronoom (29 recensies) 6 /10
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2014
We zijn hier vaker geweest, maar deze keer viel het toch tegen. We kregen een amuse vooraf, een hammouse altijd lekker. Vissoep vooraf was prima en ook de salade van gerookte gevogelte, als hoofdgerecht de varkenshaas medaillons en mixed grill, beide kleine porties, bijgerechten fantasieloos, aardappels dreven in de olie en de 2 bakjes met rauwkost in de azijn . Zeker het bedrag niet waard. We hadden een fles wijn besteld die ook ruim boven het bedrag van andere restaurants lag gezien de prijs voor een huiswijn, we moesten hem zelf openen , geen taak voor de bediening blijkbaar, nog niet eerder meegemaakt. Nou voorlopig even geen Jonas
Frajobe . Fijnproever (6 recensies) 6 /10
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2014
Wij kregen als amuse een garnalenkroket en die was echt lekker. Dat beloofde wat. Helaas. Carpaccio was lekker, vlees was met te weinig saus op het bord gelegd. Gezelschap had mosselen besteld en die was echt niet lekker, smakeloos, mosselen waren niet goed schoongemaakt. Jammer. Sorbetijs was ontzettend zuur. Wederom jammer. De bediening was snel.
Ad V. Gastronoom (11 recensies) 7,3 /10
  • Datum van je bezoek: 20 apr. 2014
Op Pasen hier gegeten, redelijk druk, maar de bediening was goed en vlot. De amuse van kip met mango was heel speciaal. Vooraf de lamsham met asperges. Die kwam uit de koelkast, dus mag wat meer op kamertemperatuur voor de smaak, wat ik ook aan de ober heb gemeld. Als hoofdgerecht de sukade van rund (precies naar herkomst benoemd) en die was uitstekend. Tjonge, wat mals. Als dessert de crème brulée van Fries suikerbrood met een heerlijke parfait en van alles er om heen. Heel lekker en feestelijk bovendien. Jonas is een gezellig restaurant, niet te vol gepropt met een mooi interieur. De originele eetkamer uit 1794 is érg leuk en sfeervol.
Duif56 . Gastronoom (50 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 29 mrt. 2014
Voor de tweede keer bezochten we dit restaurant.
De eerste keer was in oktober. Toen aten we daar een overheerlijke hazenpeper met rode kool. Het vlees was om naar binnen te zuigen. Nu bestelden we als voorgerecht een zalmbouillon en mosterdsoep. Beide gerechten waren uitstekend van uitvoering en smaak. Maar het hoofdgerecht was wat ons het meest bijgebleven is: sucadevlees. Deze kok is grandioos met slow-food. Nog nooit hebben we zulke sucadelapjes gegeten. In draadjes viel het uiteen. Heerlijk! Dit vraagt om een herhaling.

Johan . Bourgondiër (3 recensies) 3,3 /10
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2014
Lekker eten met de kinderen op onze trouwdag was het plan..... Het werd een grote deceptie!
Het duurde bijna 3 kwartier voordat het voorgerecht kwam. Waarom is onduidelijk want een paar stukje rauw vlees + een soepje voorbereiden lijkt niet zo moeilijk.
Vervolgens 40 minuten later werd pas de tafel opgeruimd. Na bijna 2 uur nog geen hoofdgerecht.... Uiteindelijk zónder hoofdgerecht maar weggegaan, mijn dochter van 8 heeft dus alléén een soepje op....
Wat een slechte tent.
Piet V. Fijnproever (5 recensies) 5,3 /10
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2013
Ons enorm verheugd op een lekkere lunch op dit terras, berichten leken goed maar wat een teleurstelling! 3x geitenkaas salades waren een enorme homp harde koude geitenkaas op een mini-mini-bedje van sla. Saté's waren gortdroog met friet gebakken in oud vet en ook nog koud maar de topper was de specialiteit "gamba's" okay verwachtte een gamba salade foutje maar dit bleek een in olie sputterend zielig schaaltje verschrompelde garnaaltjes te zijn, dat kun je toch niet series nemen voor 12,75? Dit kun je toch niet meer voorzetten anno 2013?
Je hoopt op een sorry of iets waar de 6 hongerige klanten wel blij van worden maar het beklag werd mokkend opgelost door alleen de genoten drank af te rekenen want de Verdejo was wel lekker. Niet voor herhaling vatbaar, succes!
Vboven . Bourgondiër (2 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 3 aug. 2013
Heerlijk gegeten op het terras aan het water. Voor ons verzamelde zich voor de vlootschouw de bruine vloot van de Regionale Friese reünie. Geen betere ambiance. Prettige bediening.
Hanny B. Fijnproever (8 recensies) 6,5 /10
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2013
Het eten was zoals gewend ok, maar. Service c.q. Doorlooptijd van de gerechten was bedroevend, het duurde echt veel te lang voordat wij een hoofdgerecht kregen na het voorgrecht, wat ook al lang op zich liet wachten.
Bovendien bleek vandaag dat Heegermeer snoekbaars bij de buren 10 goedkoper is.