John Dory

Prinsengracht 999I 1017 KM Amsterdam Nederland Kaart
31-206229044

Over het restaurant John Dory

Vistronomisch genieten aan de Amsterdamse gracht

Neem een prachtig pakhuis uit 1680 aan de Prinsengracht, plaats daar een open keuken en vul het met voortreffelijke geuren en smaken. De vistronomie die dan ontstaat laat weinig te wensen over. De vis op je bord is dagvers. De kaart is overzichtelijk met gerechten van hoge kwaliteit. De wijnkaart presenteert unieke smaaksensaties, laat je gerust adviseren door de gastvrije bediening.

Halve fles mineraalwater

9,1

Jouw recensie over het restaurant John Dory

Mike K.
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2017
Het was de eerste keer dat wij bij John Dory aten. Hoe is het ons bevallen? Hierover kunnen wij kort zijn, erg goed. Vanaf de binnenkomst viel alles op zijn plek. Uitermate professionele en correcte bediening. De tijd tussen de gerechten door is uitstekend en de gerechten zelf zijn zeer goed. Bij binnenkomst kregen wij meteen een amuse (in totaal kregen wij er drie), die was zeer goed op smaak.

De begeleidende wijnzen zijn ook met zorg uitgekozen.

Bij John Dory krijg je een verrassingsmenu voorgeschoteld (naar keuze 4 tot 8 gangen) en je kunt met een gerust hart de chef de vrije teugel geven, want hij maakt er iets moois van.

Al met al een hartstikke gezellige avond gehad.

Komen wij terug? Echt wel!
Rijk V.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2017
Top restaurant. Proffesioneel en persoonlijk. Stuk voor stuk klasse gerechten. Hoog niveau. En ook leuk.
Bea V.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2017
Wij genoten afgelopen zondag op Sunday Funday van een geweldige lunch.
Een heerlijke en eerlijke creativiteit met vis leidde tot prachtige en smakelijke gerechten die ieder op zich steeds weer verrassend waren. De bediening was hier helemaal op ingespeeld : persoonlijk, vlot en professioneel . De mannen en de enige vrouw presenteerden de gerechten en de wijnen met een gedegen kennis en vol enthousiasme. Goede timing: we hoefden ondanks de drukte niet te lang te wachten op onze gerechten en op verzoek werden de tijden ertussen evenzo gemakkelijk verlengd. Het water werd steeds opnieuw bijgevuld. De sfeer was ongedwongen en ondanks dat het helemaal vol zat , hebben we voldoende privacy ervaren.
Het was echt een funday!
chris D.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2017
Goede gerechten, maar niet allemaal even genuanceerd en smaakvol. Vooral het zoet was mierzoet waardoor smaaknuances vervlakken. Al met al lekker gegeten maar niet helemaal in verhouding tot de hoge prijs.
Monica B.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2017
Heerlijk gegeten! Alles smaak papillen getriggerd, een aanrader voor alle vis liefhebbers!
William M.
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2017
Heerlijk eten in een aangename sfeer met perfecte en vriendelijke service
Aukje T.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2017
Wat hebben we hier heerlijk gegeten. We namen het 3-gangen verrassingsmenu. We kregen echt verrukkelijke en verrassende gerechten. Echt smaakexplosies in je mond die daarna ineens weer veranderden in een andere smaak. Echt bizar. Bediening was fantastisch. Koks stonden vlakbij waardoor we allerlei vragen konden stellen. Echt ontzettend genoten. Het is niet goedkoop maar het is zeker je geld waard!!
jelle P.
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2017
Aantrekkelijk concept: vis vis vis. Wat ons daardoor wat tegenviel was dat dat er in de gerechten niet echt af spatte: het had allemaal nog wel wat zilter/frisser en knallender gekund. Wel uitgesproken smaken en lekkere gerechten maar de vis werd soms wat overdonderd door de garnituur. Het beste van het menu was daarom wat ons betreft de makreel tartaar: fris vettig en rauw. Helemaal top. De amuses spraken ook boedelen: zeesmaak. Daarna was het dus wat vlakker van smaak maar desalniettemin wel kundig bereid. Prima bediening, er werd rekening gehouden met allergieën en zo hoort het ook. We kregen geen tafelwater aangeboden maar dat vonden we niet erg. Prijs/kwaliteit is wat aan de hoge kant.
Dirk V.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2017
Heerlijk gegeten!
Super lekker visrestaurant. Aardige bediening en mooi decor!
Kan dit restaurant van harte aanbevelen en verheug me al op een volgend bezoek..
E. L.
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2017
Heerlijk gegeten. Verassende gerechten met verschillende smaken en bereidingen - allemaal even bijzonder en goed. Personeel is zeer vriendelijk, attent en heeft verstand van zaken. Een echte aanrader dus en om zelf zeker terug te keren!
mark W.
  • Datum van je bezoek: 21 dec. 2016
Een mooie aanwinst voor Amsterdam Centrum, dit smaakvol ingerichte vis restaurant verdeeld over twee verdiepingen. Attente en vriendelijke bediening, klein maar aantrekkelijk menu met keuze uit 3- tot 7-gangen. Gerechten zijn mooi opgemaakt, de smaken zijn voortreffelijk. De porties zijn aan de beschaafde kant, de combinaties lijken afgestemd op minimaal een 4-gangen menu. Naast een aantal open wijnen is er de keuze voor een wijnarrangement. De tweede verdieping heeft een restaurant uitstraling terwijl de begane grond met z'n open keuken meer een bistro uitstraling heeft. John Dory is een plek om zeker terug te komen.
Bas V.
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2016
Uitstekend gegeten. Rode mul, zeetong en rode poon waren allemaal prachtig bereid.Aardig wijnarrangement, Goede en gastvrije bediening.
martin86 .
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2016
Ondanks dat de Chef er niet was (of misschien wel dankzij)was het eten weer geweldig lekker en een top bediening! Al verschillende keren hier gegeten en iedere keer buiten gewoon.
de Hart S.
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2016
Mee uit eten genomen door mijn vriend voor mijn verjaardag gisteravond. Het eten was waanzinnig. We hadden gekozen voor het 6-gangenmenu en een lekkere fles Chablis. De smaken liepen perfect in elkaar over, we vonden alle gangen erg lekker. De tijd die tussen de gangen genomen werd was goed, personeel vriendelijk en professioneel. De Harbot, De mosselen met Risotto en de Schol met Lamszwezerik sprongen er uit. We werden daarnaast verrast door het kaasplankje, met name de eerste 3 kazen (St Maure, Brillat Savarin en Maroilles) waren perfect op smaak, echt gekozen op rijpheid.
Rutger B.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Uitstekend restaurant, klopt helemaal. Ook als je geen visfanaat bent is hier goed te genieten. Wij kozen voor een 4 gangen verrassingsmenu zonder op de kaart gekeken te hebben. Alle vier de gerechten waren plaatjes, met zeer uiteenlopende smaken en invloeden. Mooi en knap gedaan. De bediening was heel netjes, aardig en gastvrij. Leuk ingericht, goeie sfeer. Omdat ik mijn rekening kwijt raakte werd deze alsnog gemaild. Al met al een aanrader.
Martijn O.
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2016
Vroeger zat hier Les zinc et les autres waar ik altijd graag ik een keer wilde- maar nooit ben wezen eten, weet ook niet waarom. Nu is er John Dory gevestigd, een visrestaurant met aan het roer de voormalige chef van Vis aan de schelde waar ik eerder gedineerd heb toen hij daar nog achter de kachel stond. Omdat ik daar nog mooie herinneringen aan koester was ik licht bevreesd dat mijn verwachtingen te hoog gespannen zouden zijn maar gelukkig was dat niet zo. Integendeel, ze werden ruim overtroffen.
Ook hier niet alleen plaatjes van gerechten maar ook de smaken en structuren perfect in balans. Van die gerechtjes waar het niet uitmaakt welke componenten je combineert want alles klopt. Als ik exact ga opnoemen wat ik alle 7 gangen gereserveerd kreeg wordt het een nog al een lang stukje maar het was overheerlijk. Ga er zelf maar eten dan kom je er achter. Mijn tafelgenote heeft een bepaalde aversie tegen een paar soorten vis en die zaten nou net in het menu wat ze serveerden maar daar wisten ze moeiteloos alternatieven voor op het bord te toveren. Mazzel voor mij want ik mocht dat dan proeven en omgekeerd ging dat dus niet (hoera!).
De ambiance toont bij binnenkomst (beneden) nogal ruig. De grote authentiek houten balken en metalen deur naar de toiletten onderstrepen dit en het past prima bij de open keuken. Als je niet beter zou weten zou je verwachten dat hier grote lappen vlees op de grill worden gegooid. Eenmaal in het restaurantgedeelte op de eerste verdieping zou je er achter komen dat je op het verkeerde been bent gezet, hier niet meer dan élégance en sereniteit.
We werden bediend door een jonge heer die een beetje een slungellige indruk gaf maar dat allerminst was. Misschien was het een act, maakt ook niet uit want bedoeld of onbedoeld, het werkte en gaf zijn benadering en service een charmante twist. Hij heeft ook geen steekje laten vallen en al had hij dat gedaan, ik had het hem makkelijk kunnen vergeven.
Al met al dus een fantastische ervaring en ik zou hier eigenlijk snel weer willen aanschuiven zelfs al zou ik hetzelfde menu voorgeschoteld krijgen want potjohndory dat was niet verkeerd!
Rosalinde V.
  • Datum van je bezoek: 23 jun. 2016
Dit is weer een prachtige aanvulling op de Amsterdamse horeca. Heel fijn grachtenpand waar heerlijk wordt gekookt. Natuurlijk kies je voor de verrassingsmenu's. De prijs-kwaliteit is echt heel erg goed. Het viel ons ontzettend mee wat we afrekenden na een 3 gangen menu gevolgd door thee (met heerlijke friandises die bijna door konden voor dessert) en een fles prima Riesling. De bediening is heel professioneel, schenkt wijn attent bij etc. Toch waren er wat momenten deze avond dat ze het net iets te druk hadden. Misschien net iets teveel tegelijkertijd. Daarom een 7. Als iemand met gluten- en lactosesensitiviteit ben je hier op het perfecte adres. Er worden geen dingen weggelaten in de keuken, maar op voortreffelijke wijze vervangen, waardoor er heerlijke volle smaken op het bord liggen. De amuses zijn ook heerlijk. Hele ervaring voor herhaling vatbaar.
DavidH .
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
En nog een nieuw visrestaurant in Amsterdam. De visliefhebbers worden ineens verwend met heel veel keuze. John Dory richt zich duidelijk op de bovenzijde van de markt. Mooie setting aan de Prinsengracht. Aangename ruimte om te eten, er heerst een prettige sfeer.

En toch hadden we geen wow ervaring. En waar dat nu precies aan ligt? We werden aardig ontvangen, konden eerst rustig nog even een aperitief buiten drinken en alvast de kaart bekijken. Het menu bestaat uit 7 gangen, waarvan 5 vis. Het gezelschap waarmee ik was, ging niet unaniem voor hetzelfde gerecht. Uiteindelijk hebben we met z'n allen 6 van de 7 gerechten gehad (alleen de kaas niet). Het begon erg goed met een nieuwe haring op een bijzondere manier gepresenteerd. Erg smakelijk. Vanaf dat moment ging het voor ons gevoel een beetje naar beneden, qua smaak en qua beleving. Bij het tweede gerecht waren de sardines vervangen door rode mul. Op zich een smakelijk gerecht, alleen de vis sneeuwde wel erg onder in alle smaken die op je af kwamen. De mosselen als gang 3 waren lekker. De rode poon was te zout, evenals de aardappelpuree bij het hoofdgerecht van schol. Dat laatste was overigens wel goed klaargemaakt. Het toetje was een mooi kunstwerk maar ook weer met ontzettend veel smaken bij elkaar.

De bediening aan tafel was erg formeel en weinig spraakzaam. In eerdere recensies lees ik over een sommelier. Die heb ik niet gezien of hij is niet aan tafel geweest. Want op onze vraag wat we nu beste konden nemen als een overall wijn werd één suggestie gedaan en later na aandringen nog eentje. Maar niet met het gevoel dat hier nu erg met passie en kennis werd gesproken. Op dit prijsniveau wil je verder ook niet meerdere keren om hetzelfde moeten vragen (brood, boter).

Ik ben blij dat er weer een visrestaurant op niveau bij is gekomen in Amsterdam. Maar voor het geld dat je hier moet neertellen verwacht ik dan wel op z'n minst dat je aan het einde van de avond met een blij en tevreden gevoel naar huis gaat. Dat had ik helaas nu niet. Wellicht over een tijdje nogmaals proberen.
Wendy K.
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2016
Gisteravond voor de tweede keer bij dit restaurant gegeten. We kregen een mooi tafeltje aan de kant van het raam en begonnen met een glaasje bubbels. Eigenlijk waren alle gerechten fantastisch maar de asperges met kreeft en zwezerik sprong er het meest uit. Ook het dessert met karamel en popcorn erin verwerkt vonden we heel speciaal.

Sommelier Wouter vertelde met passie over de wijnen, ik drink niet zo snel dus had gekozen voor een arrangement met halve glazen waardoor ik wel alle bijpassende wijnen kon proeven. Tussen de gerechten door kregen we ook nog verschillende amuses. Bediening is heel erg attent en doet erg hun best om het alle gasten naar de zin te maken.

Wauw wat hebben we genoten, heel erg bedankt allemaal en wij komen zeker terug!
Marylene S.
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2016
Een verrukkelijk restaurant, ook voor degenen die glutenvrij eten en alcoholvrij drinken!

We aten met ons vijven om te vieren dat een vriendin ging trouwen, en John Dory bleek het perfecte restaurant voor zo'n feestelijke gelegenheid. Cool interieur met uitzicht op de gracht; zalig, prachtig opgemaakt eten waarmee we gelijk kregen dat we het menu aan de keuken overlieten; aardige en kundige bediening; R&B als achtergrond muziek.

Van tevoren was aangegeven dat ik geen alcohol drink noch gluten eet, en daar werd de hele avond rekening mee gehouden: ik kreeg een lekker, niet te zoet drankje (volgens mij een virgin mojito) en waar nodig aangepaste gerechten.

Van harte aanbevolen!