John Dory

Prinsengracht 999I 1017 KM Amsterdam Nederland Kaart
31-206229044

Over restaurant John Dory

Vistronomisch genieten aan de Amsterdamse gracht

Neem een prachtig pakhuis uit 1680 aan de Prinsengracht, plaats daar een open keuken en vul het met voortreffelijke geuren en smaken. De vistronomie die dan ontstaat laat weinig te wensen over. De vis op je bord is dagvers. De kaart is overzichtelijk met gerechten van hoge kwaliteit. De wijnkaart presenteert unieke smaaksensaties, laat je gerust adviseren door de gastvrije bediening.

Meer informatie over restaurant John Dory

Dinsdag t/m Zaterdag 16:00 - 22:30
Zondag Gesloten

• Af te huren , Airconditioning , Per boot te bereiken , Wi-Fi
Monique V.
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2016
Wat een super leuk, sfeervol en lekker restaurant. Bediening is super en het eten fantastisch. Mooie wijnen bij iedere gang mogelijk
Martin86 .
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2016
Ondanks dat de Chef er niet was (of misschien wel dankzij)was het eten weer geweldig lekker en een top bediening! Al verschillende keren hier gegeten en iedere keer buiten gewoon.
Sophie D.
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2016
Mee uit eten genomen door mijn vriend voor mijn verjaardag gisteravond. Het eten was waanzinnig. We hadden gekozen voor het 6-gangenmenu en een lekkere fles Chablis. De smaken liepen perfect in elkaar over, we vonden alle gangen erg lekker. De tijd die tussen de gangen genomen werd was goed, personeel vriendelijk en professioneel. De Harbot, De mosselen met Risotto en de Schol met Lamszwezerik sprongen er uit. We werden daarnaast verrast door het kaasplankje, met name de eerste 3 kazen (St Maure, Brillat Savarin en Maroilles) waren perfect op smaak, echt gekozen op rijpheid.
Rutger B.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Uitstekend restaurant, klopt helemaal. Ook als je geen visfanaat bent is hier goed te genieten. Wij kozen voor een 4 gangen verrassingsmenu zonder op de kaart gekeken te hebben. Alle vier de gerechten waren plaatjes, met zeer uiteenlopende smaken en invloeden. Mooi en knap gedaan. De bediening was heel netjes, aardig en gastvrij. Leuk ingericht, goeie sfeer. Omdat ik mijn rekening kwijt raakte werd deze alsnog gemaild. Al met al een aanrader.
Martijn O.
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2016
Vroeger zat hier Les zinc et les autres waar ik altijd graag ik een keer wilde- maar nooit ben wezen eten, weet ook niet waarom. Nu is er John Dory gevestigd, een visrestaurant met aan het roer de voormalige chef van Vis aan de schelde waar ik eerder gedineerd heb toen hij daar nog achter de kachel stond. Omdat ik daar nog mooie herinneringen aan koester was ik licht bevreesd dat mijn verwachtingen te hoog gespannen zouden zijn maar gelukkig was dat niet zo. Integendeel, ze werden ruim overtroffen.
Ook hier niet alleen plaatjes van gerechten maar ook de smaken en structuren perfect in balans. Van die gerechtjes waar het niet uitmaakt welke componenten je combineert want alles klopt. Als ik exact ga opnoemen wat ik alle 7 gangen gereserveerd kreeg wordt het een nog al een lang stukje maar het was overheerlijk. Ga er zelf maar eten dan kom je er achter. Mijn tafelgenote heeft een bepaalde aversie tegen een paar soorten vis en die zaten nou net in het menu wat ze serveerden maar daar wisten ze moeiteloos alternatieven voor op het bord te toveren. Mazzel voor mij want ik mocht dat dan proeven en omgekeerd ging dat dus niet (hoera!).
De ambiance toont bij binnenkomst (beneden) nogal ruig. De grote authentiek houten balken en metalen deur naar de toiletten onderstrepen dit en het past prima bij de open keuken. Als je niet beter zou weten zou je verwachten dat hier grote lappen vlees op de grill worden gegooid. Eenmaal in het restaurantgedeelte op de eerste verdieping zou je er achter komen dat je op het verkeerde been bent gezet, hier niet meer dan élégance en sereniteit.
We werden bediend door een jonge heer die een beetje een slungellige indruk gaf maar dat allerminst was. Misschien was het een act, maakt ook niet uit want bedoeld of onbedoeld, het werkte en gaf zijn benadering en service een charmante twist. Hij heeft ook geen steekje laten vallen en al had hij dat gedaan, ik had het hem makkelijk kunnen vergeven.
Al met al dus een fantastische ervaring en ik zou hier eigenlijk snel weer willen aanschuiven zelfs al zou ik hetzelfde menu voorgeschoteld krijgen want potjohndory dat was niet verkeerd!
Rosalinde V.
  • Datum van je bezoek: 23 jun. 2016
Dit is weer een prachtige aanvulling op de Amsterdamse horeca. Heel fijn grachtenpand waar heerlijk wordt gekookt. Natuurlijk kies je voor de verrassingsmenu's. De prijs-kwaliteit is echt heel erg goed. Het viel ons ontzettend mee wat we afrekenden na een 3 gangen menu gevolgd door thee (met heerlijke friandises die bijna door konden voor dessert) en een fles prima Riesling. De bediening is heel professioneel, schenkt wijn attent bij etc. Toch waren er wat momenten deze avond dat ze het net iets te druk hadden. Misschien net iets teveel tegelijkertijd. Daarom een 7. Als iemand met gluten- en lactosesensitiviteit ben je hier op het perfecte adres. Er worden geen dingen weggelaten in de keuken, maar op voortreffelijke wijze vervangen, waardoor er heerlijke volle smaken op het bord liggen. De amuses zijn ook heerlijk. Hele ervaring voor herhaling vatbaar.
DavidH .
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
En nog een nieuw visrestaurant in Amsterdam. De visliefhebbers worden ineens verwend met heel veel keuze. John Dory richt zich duidelijk op de bovenzijde van de markt. Mooie setting aan de Prinsengracht. Aangename ruimte om te eten, er heerst een prettige sfeer.

En toch hadden we geen wow ervaring. En waar dat nu precies aan ligt? We werden aardig ontvangen, konden eerst rustig nog even een aperitief buiten drinken en alvast de kaart bekijken. Het menu bestaat uit 7 gangen, waarvan 5 vis. Het gezelschap waarmee ik was, ging niet unaniem voor hetzelfde gerecht. Uiteindelijk hebben we met z'n allen 6 van de 7 gerechten gehad (alleen de kaas niet). Het begon erg goed met een nieuwe haring op een bijzondere manier gepresenteerd. Erg smakelijk. Vanaf dat moment ging het voor ons gevoel een beetje naar beneden, qua smaak en qua beleving. Bij het tweede gerecht waren de sardines vervangen door rode mul. Op zich een smakelijk gerecht, alleen de vis sneeuwde wel erg onder in alle smaken die op je af kwamen. De mosselen als gang 3 waren lekker. De rode poon was te zout, evenals de aardappelpuree bij het hoofdgerecht van schol. Dat laatste was overigens wel goed klaargemaakt. Het toetje was een mooi kunstwerk maar ook weer met ontzettend veel smaken bij elkaar.

De bediening aan tafel was erg formeel en weinig spraakzaam. In eerdere recensies lees ik over een sommelier. Die heb ik niet gezien of hij is niet aan tafel geweest. Want op onze vraag wat we nu beste konden nemen als een overall wijn werd één suggestie gedaan en later na aandringen nog eentje. Maar niet met het gevoel dat hier nu erg met passie en kennis werd gesproken. Op dit prijsniveau wil je verder ook niet meerdere keren om hetzelfde moeten vragen (brood, boter).

Ik ben blij dat er weer een visrestaurant op niveau bij is gekomen in Amsterdam. Maar voor het geld dat je hier moet neertellen verwacht ik dan wel op z'n minst dat je aan het einde van de avond met een blij en tevreden gevoel naar huis gaat. Dat had ik helaas nu niet. Wellicht over een tijdje nogmaals proberen.
Wendy K.
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2016
Gisteravond voor de tweede keer bij dit restaurant gegeten. We kregen een mooi tafeltje aan de kant van het raam en begonnen met een glaasje bubbels. Eigenlijk waren alle gerechten fantastisch maar de asperges met kreeft en zwezerik sprong er het meest uit. Ook het dessert met karamel en popcorn erin verwerkt vonden we heel speciaal.

Sommelier Wouter vertelde met passie over de wijnen, ik drink niet zo snel dus had gekozen voor een arrangement met halve glazen waardoor ik wel alle bijpassende wijnen kon proeven. Tussen de gerechten door kregen we ook nog verschillende amuses. Bediening is heel erg attent en doet erg hun best om het alle gasten naar de zin te maken.

Wauw wat hebben we genoten, heel erg bedankt allemaal en wij komen zeker terug!
NLNY .
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2016
Een verrukkelijk restaurant, ook voor degenen die glutenvrij eten en alcoholvrij drinken!

We aten met ons vijven om te vieren dat een vriendin ging trouwen, en John Dory bleek het perfecte restaurant voor zo'n feestelijke gelegenheid. Cool interieur met uitzicht op de gracht; zalig, prachtig opgemaakt eten waarmee we gelijk kregen dat we het menu aan de keuken overlieten; aardige en kundige bediening; R&B als achtergrond muziek.

Van tevoren was aangegeven dat ik geen alcohol drink noch gluten eet, en daar werd de hele avond rekening mee gehouden: ik kreeg een lekker, niet te zoet drankje (volgens mij een virgin mojito) en waar nodig aangepaste gerechten.

Van harte aanbevolen!

Rodney I.
  • Datum van je bezoek: 17 mei 2016
Gister voor het eerst gegeten bij John Dory. De gerechtjes waren mooi en origineel. Je kunt kiezen uit het chef's menu, 3,4 of 5 gangen of andere gerechtjes à la carte. Alle gerechtjes die wij proefden waren goed op smaak.
Zeer vriendelijke bediening, in een mooie zaak.
Swie Swat O.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Met mijn zeer kritische, chique Zwitserse oom en tante ( net 80+ en 80- qua leeftijd) en mijn man gegeten op een zaterdagavond alweer ruim 2 maanden geleden. Wat voor gerechten we precies hebben gegeten weet ik niet meer, wel dat we allen zeer te spreken waren over de "cuisson" van de diverse vissoorten, de opmaak en de smaak van de verfijnde gerechten. De service was zeer vriendelijk ( wat wisselende type mensen in de bediening, wat zeker z'n charme had ), het interieur keurig, maar niet te stijf. Aanrader! Ook wat prijs-kwaliteit verhouding betreft....
Smaakisalles .
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2016
Eindelijk een goed visrestaurant in Amsterdam. Ontvangst is al leuk beneden met leuke zitjes voor een drankje en wat oesters, amuses geven de toon al aan, dit is een goede kok. Spannende visgerechten en perfect op smaak, goede wijnen. Gezellige ruimte en er is nagedacht over ventilatie.
Anneke R.
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2016
Heerlijk gegeten, vriendelijke bediening, mooie ronde tafel aan het raam. Wij hebben 4 gangen gekozen(zonder desert) en dit was meer dan genoeg. Ik had nog wel graag een schaaldier bij een gerecht willen aantreffen. Maar dat is omdat ik daar erg van hou. De gerechten hadden dit zeker niet nodig.
Joyce D.
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2016
Goed diner gehad van 5 gangen. Mooie, smaakvolle gerechten. De service is ook goed en heel vriendelijk. Er mag iets meer gelet worden op het bijvullen van de schoteltjes met brood, de boter en de glazen wijn.
Mangiamo .
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2016
Een leuk visrestaurant, vlakbij de Vijzelstraat, dus goed te bereiken met openbaar vervoer. De inrichting/sfeer is informeel, de zaak (restaurant op de 1e verdieping) is ook niet heel groot; erg geschikt voor een gezellig avondje. De vis was zonder meer vers, en de chef probeert er iets bijzonders van te maken. Het werken met "schuim" is misschien wel wat doorgeschoten, en de smaken kunnen misschien nog wat creatiever, dus daarom nu (nog) geen hoger cijfer. De bediening is uiterst vriendelijk; wel is het even wennen dat ze met microfoontjes met de keuken communiceren, dat voelt een beetje alsof je in een film zit...
Wim V.
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2016
Een aanwinst voor Amsterdam!
Heerlijk verse vis, vakkundig bereid, verrassende combinaties en attente vriendelijke bediening.
In de lounge op de begane grond van het mooie oude grachtenpand zijn we begonnen met heerlijke oesters, amuses en een goed glas wijn. Op de 1e verdieping werden we verrast met een 5 gangen diner.
Rebecca H.
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2016
Heerlijk restaurant; mooie ambiance aan de gracht, goeie sfeer en fijne bediening. We kozen voor 5 gangen ( je kan uit maximaal 6 gangen kiezen). De chef heeft het koken goed onder de knie en kan van een simpel ingrediënt, iets prachtigs maken. De menukaart was qua hoofdingrediënten dan ook niet erg spannend; o.a. dorade, koolvis en kabeljauw (zeeduivel was niet geleverd). De smaakcombinaties waren heerlijk en de vis was uitstekend klaargemaakt.
Wat verbeterpunten: de opbouw klopte voor ons gevoel niet helemaal. Het hoofdgerecht was lekker, maar niet zo bijzonder als de twee gerechten ervoor. (de snoekbaars en dorade waren echt lekker!)
Verder had er wat ons betreft ook een schelp of schaaldier- gerecht bij mogen zitten, of bijv. lekkere zalm/tonijn/langoustine/coquille/kreeft/oester. Nu was het eigenlijk alleen maar witvis.
Tot slot; ik had mijn bubbels even opzij gezet, toen het eerste wijntje op tafel kwam. Een paar minuten laten kwam ik erachter dat hij was weggehaald, terwijl hij nog ruimschoots halfvol zat. Gelukkig kreeg ik een nieuwe, maar zou het op z'n minst even checken bij je gast met zo'n vol glas..
Enfin, toprestaurant en overall fijne ervaring gehad. Voor herhaling vatbaar!
Stella H.
  • Datum van je bezoek: 10 mrt. 2016
Dit restaurant is heel wat frisser en hipper geworden vergeleken bij de voorganger...die overigens ook erg goed was.
Je kunt hier kiezen uit een aantal gangen van een vast vis menu..met een enkele touch van vlees in sommige gerechtjes.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van deze formule,omdat er altijd dingen bij zitten die je niet zou kiezen. Maar ok we gingen voor de 4 gangen.
De gerechtjes zijn van goede kwaliteit met mooie producten.
We hadden koolvis..zeeduivel en zeebaars.
Gefrituurde kleine visjes die erbij zaten vond ik niet echt smakelijk eruit zien zo met oogjes en al.
Bediening was vriendelijk en leek soms wat verstrooid....maar dat had waarschijnlijk te maken met headset die ze op hadden en ons niet goed verstonden.
Prima wijnarrangement en redelijk betaalbaar.

Massimo D.
  • Datum van je bezoek: 3 mrt. 2016
afgelopen donderdag, samen met 2 vriendin hebben we hier heerlijk gegeten,
3 gangen menu' , lekker cava en een lekker witte chardonnay. Echt gezellig avondje bedankt aan de mooi sfeertje dat krijg je als daar bent.

tot snel

Massimo
Ronald V.
  • Datum van je bezoek: 3 mrt. 2016
Wat een mooi vis restaurant. Heerlijk gegeten, goede bediening en een goede mix van mensen. Wel wennen dat de bediening met oortjes inloopt, toch steeds heel even het idee dat security eraan komt. Elke keer als we een andere wijn bij een gerecht wilde, mochten we voorproeven. Goeie service!