Javaans Eetcafé

Schuitendiep 33 9711 RA Groningen Nederland Kaart

Over restaurant Javaans Eetcafé

De lekkerste Indonesische gerechtjes

Het Javaans Eetcafé is één van de beste Indonesische restaurants in Groningen en werd in 2012 bekroond met de Gouden Tapknop.
Javaans Eetcafé zorgt niet alleen voor lekker eten in hun café, maar verzorgt ook catering in de regio Groningen, Drenthe en Friesland.
Wanneer je eet in het Javaans Eetcafé, dan kun je genieten van een gezellige sfeer met traditionele Indonesische elementen. Je wordt er ook heerlijk verwend door het personeel terwijl je proeft van de lekkerste Indonesische gerechtjes.

Meer informatie over restaurant Javaans Eetcafé

Service8,4/10
Decor7,8/10
Dkiewiet . 1e beoordeling (1 recensie) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2016
prima eten zal andere mensen ook aanraden om naar deze top restaurant te gaan verder hebben wij niks toe toevoegen aan deze tekst
Petradenheijer . 1e beoordeling (1 recensie) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2016
Erg leuk dat ze bij het menu ook de rijsttafel hadden, dit wilde ik mijn ouders uit Friesland (zelf ben ik student in Groningen) toch ook eens laten proeven. Ook zij vonden het heerlijk (en dat terwijl mijn vader een kritische eter is (niet veel lekker vinden)). Top dus!
Marein26 . Bourgondiër (3 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2016
Gezellig en heerlijk gegeten, bediening vriendelijk. Menu actie AH voldoende voor 2 personen. Eten was goed van smaak. Voor herhaling vatbaar.
Sannevanm . 1e beoordeling (1 recensie) 7,8 /10
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2016
Ik vond het een gezellig restaurant. Zelf ben ik indisch en herkende ik de gerechten, maar mijn vriend had nog nooit indisch gegeten dus ik dacht van waarom niet bij het javaans eetcafé. Gerechten waren lekker alleen ik vond het jammer dat ons toetje niet echt indisch was. Kan ook liggen aan dat we het AH menu hadden maar vind het wel jammer
Mkoopal . 1e beoordeling (1 recensie) 9,5 /10
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Het ah keuze menu bestond uit een indische rijstafel. Het was voortreffelijk. Je kon onbeperkt bij bestellen. Een echte aanrader.
Rose G. 1e beoordeling (1 recensie) 7 /10
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Prima eten voor niet Javanen. Ik als Javaan vond het niet bijzonder en een tegenvallen. Ik heb de soto nog nooit zo gegeten. De rest was prima te eten.
Voor Nederlanders denk ik een leuke ervaring maar voor Javanen/Indonesiërs een afrader.
Inrichting gezellig.
Leek mij een leuke ervaring maar werd een extra domper toen het vvv dinercheque inwisselen niet werkte. Werd het ook nog eens een duur etentje en ze hadden liever niet dat ik met visa betaalde, stom dat ik daar in mee ben gegaan, klant is toch koning??
Paul L. Bourgondiër (3 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
Leuk restaurant, in mijn ogen authentieke gerechten, vooraf kopje soto ajam, prima gekruid, daarna een mini rijsttafel, 3 soorten rijst sajur, sate, droge gerechten zoals serundeng en rudjak en atjar en bawang goreng, sg boontjes en geurige kip in kerriesaus, geen probleem om nog wat bij te bestellen, dit was gratis, op eventuele sate na. Daar moet je terecht iets voor betalen. Het speciaalbier wat was aanbevolen was erg lekker.
Nagerecht was behalve de spekkoek niet authentiek, 2 soorten ijs , slagroom en spekkoek, had liever tjendol gehad, maar al met al een aanbeveling waard
Zeker "selamat makan"
Edmond V. Gastronoom (42 recensies) 5,5 /10
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2016
De tweede dag van een weekje met zijn tweeën en vooraf aan een concert in de Oosterpoort, wilden we samen vanuit het werk even lekker eten in Groningen. De keuze viel op het Javaans Eetcafé, netjes vijf dagen voordien via de site gereserveerd.

Bij aankomst zat mijn lief al te wachten aan het allerkleinste tafeltje in de zaak met de trap omhoog in de rug van de enige andere plek aan die tafel. Waar je dan hoopt dankzij de reservering juist een goede plek te krijgen, niet bij het Javaans Eetcafé. Er waren voldoende grotere tafels beschikbaar maar duidelijk niet voor twee personen. Wel als die later komen, dan ontvangt men je graag wel aan die tafels maar dus niet wanneer je jouw komst hebt aangemeld, dan houdt men liever de kans op vier of meer eters open.

De kaart van het Javaanse Eetcafe bevat een selectie uit de Javaanse keuken maar de nadruk ligt duidelijk op de rijsttafel en de rijsttafel "deluxe". Vol zin om samen hier wat uurtjes door te brengen en benieuwd naar de keuken van deze zaak die al zo lang bestaat, kozen we voor de laatste. "We beginnen deze Deluxe met een kopje Soto ayam en dan een verrassende proeverij van bijna alle hoofdgerechten die wij serveren. Niet voor niets onze meest verkochtte rijsttafel" aldus de menukaart.

In vlot tempo kwam daarna de lekkere soep en in de tweede ronde zoveel bakjes met gerechten dat deze niet op de tafel pasten. Menukaarthouder, bierkaart, een bloemetje, alles moest de verhuizen en ook dan nog kwamen de gerechten plek te kort. Ze werden in elkaar geschoven en uiteindelijk stonden ze bij mij en mijn lief tot onder de ellebogen. Om ons bestek te pakken moesten we over de bakjes heen grijpen en vooral goed opletten niets van de tafel te stoten.

Van relaxt eten was inmiddels geen sprake meer. Ik vroeg daarom de serveerster of er geen andere tafel beschikbaar was en hoewel ik er meerdere zag, was haar reactie afwijzend. "Een beetje duwen en het past wel" was haar reactie, om er ongetwijfeld goed bedoeld maar duidelijk onbekend met de uitwerking hiervan op iemand die rustig wil eten, aan toe te voegen "zodra u een bakje leeg hebt, zal ik het wel direct weghalen".

Voor mij was de lol er hiermee wel af. Wat een leuke en lekkere Indonesische maaltijd had moeten worden met nog wat lekkers toe en daarna een relaxte nazit met koffie, werd een fastfood-ervaring. Toen ik na de maaltijd de handen ging wassen en voor het eerst de trap achter mij beklom, bleek daar een hele bovenverdieping vol grote tafels te zijn, die behoudens twee plaatsen waar wat personeel (?) zat, allemaal leeg waren. Ik had er graag gezeten en de prima Indonesische gerechten genoten, maar helaas, het mocht niet zo zijn, van de bediening.

Door het ongemak bij het eten besloten we zonder nagerecht het restaurant te verlaten, dan liever een ijsje op straat. Toen ik bij het afrekenen als onderbouwing waarom ik geen fooi gaf nogmaals de grief uitte over de veel te kleine plek was de reactie "Ja inderdaad, die is wel onhandig klein hé. Maar ik hoop dat u toch nog genoten hebt". Nou nee. Helaas.

Uit eten is zoveel meer dan wat er op je bord komt, zou men dat bij het Javaans Eetcafé na 16 jaar echt nog niet weten. Ik kan het eigenlijk niet geloven.
Canteclaer . 1e beoordeling (1 recensie) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2016
Heerlijk indonesisch eten!
Wij hebben de rijsttafel genomen, gebruik makend van de Albert Heijn restaurant actie.
We werden netjes ontvangen. De sfeer is informeel en cafe-achtig.
Het eten is erg lekker, er wordt goed rekening gehouden met vegetariers, voor ons doorslaggevend in ons oordeel.
Ook leuk voor als je houten katachtigen kunt waarderen.
Bert G. Bourgondiër (3 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2016
we hebben weer uitstekend genoten van een driegangen menu met de A.H uit eten actie .het was weer prima verzorgt en het personeel erg vriendelijk en geeft altijd duidelijk uitleg. zeer zeker voor herhaling vatbaar.
Ingrid V. Bourgondiër (3 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2016
Gezellig eten voor een redelijke prijs.
Ook al is het een ah actie. Het eten is er niet minder om.
Iets meer tijd tussen de gangen zou prettig zijn.
Inestalves . 1e beoordeling (1 recensie) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 12 aug. 2016
Iedereen is heel aardig en alle gerechten smaken. De decor is fijn met alle katten op de muren en we hoeft niet te lang te wacthen voor de gerechten
Sharon.jose . 1e beoordeling (1 recensie) 9,5 /10
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Ontzettend lekker gegeten, de Rendang, kipkerrie, eigenlijk de volledige rijsttafel was verrukkelijk. De proeverij als dessert was een zalige afsluiter. De bediening weet precies wat ze serveren en zijn vriendelijk, we werden prima geserveerd.
JanJosefina S. Bourgondiër (2 recensies) 7,3 /10
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2016
Lekker eten, vriendelijke bediening, jammer dat ondanks de volle spaarkaarten een enorme rekening op het eind kwam. Het eten.was lekker maar niet zooooo divers voor dit geld.
Geesje S. Bourgondiër (2 recensies) 7,3 /10
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Het eten was heerkijk, de bediening was erg hulpzaam. De sfeer was ook prima kortom dikke prima. We komen hier graag een keer terug.
Grand60 . Bourgondiër (2 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2016
Bijzonder vriendelijke ontvangst, uitstekend voedsel (rijsttafel) leuk geserveerd met goede begrijpelijke uitleg. Lekker wijntje erbij. De koffie is thuis lekkerder.
Desireeayden . 1e beoordeling (1 recensie) 6 /10
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2016
We gingen naar het javaans eetcafe.met de ah restaurantactie. Ten eerste vond ik het best duur voor wat je kreeg. Daarnaast vond ik het eten niet lekker... plakkerige rijst, groenten die nergens naar smaakten en alles was lauw. De gastvrijheid en sfeer waren wel goed.
Btc1 . 1e beoordeling (1 recensie) 5,5 /10
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2016
Eten smaakte niet 'Indisch': weinig typisch bij rijsttafel behorende geuren en smaken. Boontjes uit blik, groente slap. Slechts 1 satestokje met 1 theelepel saus. Niet voor herhaling vatbaar.
Silviabouman . Bourgondiër (2 recensies) 9,3 /10
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2016
Ontzettend aardige bediening
Heerlijk gegeten zag er binnen erg sfeervol uit!
Als ze weer een keertje in Groningen zijn komen we zeker weer even binnenwippen!
Fhijlkema . 1e beoordeling (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2016
Heerlijk eten, snelle service en een uitgebreid menu. Van alles was genoeg en als je meer wilde van een bepaald gerecht werd dat (kosteloos) extra gebracht (behalve de sateetjes). Goede prijs voor het drinken en al met al hebben we voor €40 samen heerlijk gegeten. Aanrader dus!