Japanese Pancake World

Voordelig
Lang
Christel A.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2016
We hebben gereserveerd en dat is geen overbodige luxe. Het restaurant is vrij kleinschalig dus zit het al snel vol. Het restaurant doet Japans aan. We zijn wat aan de vroege kant maar dat maakt niks uit, we kunnen al wel plaats nemen. Wel wordt er aangegeven dat het wat langer gaat duren, ook omdat de okonomiyaki nou eenmaal veel bereidingstijd vergt. We nemen de kaki-age en de chicken kara-age vooraf. De porties zijn wat groot wordt aangegeven, hier hebben we met zijn vieren dan ook genoeg aan.

In Japan hebben we enkele keren okonomiyaki gegeten, een Japanse pannenkoek die in verschillende streken anders gegeten wordt. Elke stijl heeft als overeenkomst dat deze gevuld en/of getopt kan worden met een keur aan verschillende ingredienten. Vlees, vis, groenten of een mix hiervan. De verwachtingen zijn hoog of de okonomiyaki in Amsterdam net zo smaakt als in Osaka en Hiroshima waar we deze ook hebben gegeten. In Japan wordt de pannenkoek geserveerd op een bakplaat op tafel, bij Japanese Pancake World gebruiken ze warme gietijzeren bordjes. Hierdoor garen ze niet echt meer door en vallen ze iets sneller uit elkaar dan in Japan, smaaktechnisch zijn ze spot on. Ook de bonitovlokken dansen als vanouds levendig door de warmte.

Als nagerecht is er niet veel anders te kiezen dan gerechtjes met ijs. Ik heb eigenlijk geen zin in 3 bollen en ook een vriendin deelt die mening. We besluiten 1 x de Japanese ice cream crepe met een extra lepeltje te bestellen. Het sesamijs en het groene thee ijs smaakt goed en is lekker licht van smaak. We komen graag nog eens terug, we waanden ons weer even in Japan.
GVX .
  • Datum van je bezoek: 1 jun. 2016
Terug uit Osaka wilden we de Okonomiyaki wel vaker eten. Hier kan dat gelukkig! Omdat er zo weinig tijd tussen de reis en het restaurant zat durf ik te stellen dat de klassieke versie Osaka-style wel heel erg naar het Japanse exemplaar proeft. Ook in Osaka is de klassieke variant in alle eettenten nét even anders :-) We zijn hartelijk ontvangen met een eerlijke uitleg dat het bereiden ruim 30 minuten vraagt (staat ook aangegeven). Bij ons bezoek iets langer omdat de chef er even alleen voor stond. En inderdaad, het duurde even, maar het was het meer dan waard. NB. Je gaat hier niet heen om iedere 5 minuten de vraag voor een volgend drankje te krijgen, je hoeft hier niet allerlei bijgerechten te bestellen, er is geen superluxe aankleding met linnen en je gaat zeker niet om snel je eten op tafel te hebben en na een snelle hap te vertrekken. Je hebt gewoon de tijd voor je gezelschap :-)
Akina_nqn .
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2016
Ik was erg enthousiast toen ik afgelopen zondag een Okonomiyaki zaak tegen kwam in Amsterdam; dit soort eten kom je niet zo gauw tegen in Nederland! Echter was mijn eerste ervaring met de okonomiyaki bij de Japanese Pancake World niet echt om over naar huis te schrijven. Het verbaast mij dat deze restaurant goed scoort op decor. De buitenkant en het interieur van het restaurant was totaal niet uitnodigend; klinisch witte muren met de onderste helft oud rood verf en zo sfeervol als een oude snackbar. Wellicht dat het wat meer karakter zou krijgen als de zaak vol zat, maar helaas was ik na vijven nog de enige klant op deze zonnige dag. Uit nieuwsgierigheid ben ik toch naar binnen gegaan.
De bediening was beleefd en vriendelijk en gaf beknopt uitleg over wat de verschillende stijlen okonomiyaki waren. Ik ging voor de duurste Osaka style pannenkoek, ‘de luxe’, omdat ik van zeevruchten houd en het was bovendien een van de chef’s aanbevelingen. Dit was een grote fout; de okonomiyaki werd overweldigd door de smaak van mosselen en inktvis. Ik proefde niets meer van de rest van de ingrediënten; salami, kaas, shitake en pork strips. Er zit beni shouga (gember ingelegd met azijn) door in het gerecht om de overweldigende smaak van mossel en inktvis uit te balanceren, helaas waren de twee smaken geen lekkere combinatie. Als er meer kool in dit gerecht had gezeten dan had de frisheid wellicht de seafood smaak nog kunnen doorbreken en was de okonomiyaki beter eetbaar. Maar dan had ik wellicht de Hiroshima stijl moeten nemen waar typisch meer kool in zit. Dus mijn tip voor de bediening is om de gasten die dit voor het eerst doen beter te begeleiden bij hun keuze; meer vragen naar hun smaken en voorkeur om zo een gepaste aanbeveling te doen. Én de aanbeveling voor de Luxe Osaka okonomiyaki weglaten op het menu.
Het beslag van de pannenkoek was nog een klein beetje nat van binnen, alsof het halfgaar was. Het zal wel zo horen omdat de pannenkoek nogal dik was. Ik had nog maar de helft op en ik was de smaak van de pannenkoek (lees mosselen en inktvis) al helemaal zat; geen zin meer om door te eten. Het was geen vies gerecht, maar ik kan het niet meer dan eetbaar noemen. Ik weet niet hoe de andere okonomiyaki’s smaken dus ik kan mijn cijfer alleen baseren op mijn bestelling; een 5!
Jammer! Ik had wellicht wat meer bescheiden moeten beginnen met de zeer basis kaas, champignons en spek variant. Aan de ene kant wil ik dit nog een kans geven want het is immers een zeer populaire gerecht in Japan en ik wil weten wat het dan zo bijzonder maakt. Maar aan de andere kant nodigt de sfeer en het decor van het restaurant je niet uit voor een tweede bezoek. Ik ben ook niet bereid om 15 Euro te betalen voor een pannenkoek van ontbijtbord-formaat met slechts 3 ingrediënten erin.
Bas V.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2016
Okonomiyaki zoals je dit in Japan eet! En ontzettend veel keuze! We hebben hier gegeten op een vrijdagavond. Het is een kleine tent en zat helemaal vol waardoor we vrij lang moesten wachten op de gerechten, maar dit was het meer dan waard! De ober is vriendelijk en geeft goed advies over de verschillende opties. Enige minpunt is misschien het feit dat de misosoep bij het voorgerecht wel een erg klein kommetje was. Maar al met al een prettige ervaring!
Monique P.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2016
Mini locatie met eenvoudige inrichting. Door de glazenpui en gebruik van een warme kleur rood ziet het er uitnodigend uit. Wel even bij binnenkomst de deur stevig achter je sluiten. Vriendelijk en beleefde bediening, Een prachtig geserveerde pannekoek met als soyant detaille bewegende tonijn vlokjes die zorgen voor een verrassend effect. :) wel goed kijken, het is een beetje donker door de spaarzame verlichting. Ik had een okonomiyaki super met garnalen en op mijn verzoek een extra bite. Met de complimenten aan de kok! Net genoeg pikantje zodat de andere smaken behouden blijven. Lekker en smaakvol gerechtje, was zelfs vergeten de bijgeleverde saus uit te proberen. Warme sake erbij en een japans ijsje toe van groenethee, zwarte sesam en witte sesam ijs met pruimenwijn likeur. Kort om een heerlijke ervaring. De prijs in mij onbekend, ik werd getracteerd.
Mmhuijskes .
  • Datum van je bezoek: 29 dec. 2015
Gisteren heerlijk gegeten in dit kleine knusse restaurant. Boven aan de teppan gezeten. Superleuk om te zien hoe het eten met verse ingredienten werd bereid. Osaka-style gegeten en het was heerlijk. Pancake vulde enorm maar dat is ook niet zo gek als je ziet wat er allemaal in gaat. Vooraf een japans biertje en tijdens het eten een lekkere warme sake. Genieten alom. Bediening is vriendelijk en aan de teppan een ontzettend leuk gesprek met de (mede) eigenaar gehad! Top tent voor iedereen die op zoek is naar iets aparts.
Sylvie_Lyin .
  • Datum van je bezoek: 21 dec. 2015
Een vriend in Amsterdam raadt ons deze restaurant aan. Ik hoor ook van die vriend dat die een redelijk oude restaurant is. De decor is daarom een beetje van oude stijl, maar de restaurant ziet wel netjes uit. Toen waren wij een beetje laat, maar de baas van de restaurant spreekt ons nog vriendelijk aan. Wij worden ook duidelijk uitgelegd wat de eten zijn en hoe die werkt.
De Japanse pannenkoek is moeite waard om een keer te zien en te proeven. Was lekker. Niet te veel of te weinig, kreeg mijn portie makkelijk op. Ik kom zeker nog een keer terug!
Muller50 .
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2015
Een bijzondere ervaring om hier te eten. Een klein restaurant (plm. 20 plaatsen), strak ingericht zonder teveel opsmuk. Bijzonder attente en persoonlijke bediening. Op aanraden van de bediening hebben we genoten van de pancake voor beginners: de Osaka-style. Mijn echtgenote de mushroom-pancake, ikzelf de pancake met beef, spinazie en ui. Een plezier om in de open keuken te zien hoe deze bereid worden. Om daarna te genieten van de bijzondere smaken. Zeker een herhaling waard!
Frederieke V.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2015
Ik ging hierheen omdat mijn vriend ontzettend enthousiast is, hij heeft hier al een paar keer gegeten. Hij eet 1x per week in een snackbar dus ik had misschien beter moeten weten.
Ik miste de smaakcombinaties die ik ken van de Japanse keuken, er zat geen smaak aan of smaakte allemaal hetzelfde, ik heb geen verse ingrediënten kunnen bespeuren of ze waren misschien tot pap gekookt, en het was gewoon niet lekker. Maar ook niet zo slecht dat je het niet kan doorslikken, daarom geef ik een 6.
Als voorgerecht had ik de gefrituurde zeevruchten in de hoop dat het op tempura zou lijken, maar nee. Het was te hard gebakken, en smaakte alleen naar gebakken olie. Ik had even tevoren de bakplaat gekeken, waar ze op lagen voor te bakken. Het zag er toen al vies uit, van die gecombineerde zeevruchten zoals je die in een zak uit de vriezer haalt, en dan van zo'n kwaliteit dat het nergens naar smaakt. Het was heel vet, en als begeleiding was er alleen wasabimayonaise. Voor mij de eerste keer dat ik die mayonaise at en het combineerde niet met de smaak en vettigheid van het gefrituurde en was op zich ook niet lekker.
Als pannekoek had ik een Osaka-stijl met beef. Die was zompig, het leek wel gekookt. En smaakte alleen naar sausen. Mijn vriend had de pork, die was knapperig gecarameliseerd en daardoor lekkerder, maar wel heel uitgesproken en eentonig van smaak. De dansende visflinters waren wel leuk om te zien, maar ik heb toch liever dat het eetbaar is allemaal.
De sausen waren weer die wasabi-mayonaise, en oestersaus. Ik gebruik zelf geen oestersaus in de keuken maar wat ik me ervan herinner is dat het een soort sojasaus is. De oestersaus die hier werd neergezet veel minder smaak, alsof er maïzena doorheen zat. De presentatie van de sausen in van die snackbar-knijpflessen vergrootten de beleving dat je junkfood zit te eten. Het is niet duur, maar omdat het echt niet lekker is, is het toch weggegooid geld.
Linda M.
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2015
Op aanraden van een kennis hebben we heerlijk gegeten bij Japanese Pancake World. We hadden nog nooit van Japanse pannenkoeken gehoord, maar ze smaakten erg goed!
Het personeel was erg vriendelijk en gaf goed advies, al was het wel wat vreemd dat ze de eerste van ons die in het restaurant arriveerde al wilden laten beginnen met eten voor de rest kwam.
Het is een klein restaurant, dus reserveren is aan te raden.
Tom V.
  • Datum van je bezoek: 9 mei 2015
Het Restaurant is een behoorlijk dicht geweest volgens mij, maar recent zag ik een tafeltje buiten staan en heb meteen maar mijn slag geslagen...
Een nieuwe (mede) eigenaar welke vol enthousiasme je ontvangt en perfect je uitlegt waar voor te gaan als nieuwkomer op het gebied van japanese pannenkoeken.

Een aparte ervaring die zeker naar meer smaakt. Ik heb de Osaka style pannenkoek genomen. Welke zeker de moeite was. De manier van eten met stokjes en de spatel is leuk en ongedwongen. Het duurt ook best even voordat je alles op hebt. Het zelfde geldt voor de tijd die het kost om het klaar te maken.
Je moet dus zeker geen haast hebben.

Klein tipje voor de eigenaar. Iets minder royaal met de oestersaus zou geen kwaad kunnen. Zeker aangezien er een fles van op tafel staat.

Voor de rest is het voor ons zeker niet de laatste keer.
Lekkerz B.
  • Datum van je bezoek: 15 jan. 2015
Tja, je loopt wel eens een zaakje binnen en dan gaat het helemaal goed. Dit is er zo een. Uiteraard is iedereen helemaal dood gegooid met de Japanse keuken. Maar de sushi, sashimi en teriyaki's komen ons inmiddels wel de neus uit. Bovendien wordt de echt goede sushi of miso soep niet eens herkend (de basis van de miso, dashi, is een echte studie in Japan en als je de echte niet kent is het al snel wel ok). Dit kleine restaurant is dan een geweldige uitkomst.

Geen sushi en sashimi, wel miso, maar dan ook wel verdomd goeie! Hier wordt aan de dashi gewerkt en wordt niet gewoon een pan water op het vuur gezet.

Dan de gerechten, los van de miso. We begonnen met een chicken kara-age en een Shoguyaki beef. Met name de kip was zeer geslaagd, helemaal met de geweldige dip. Fris (yuzu?), scherp randje (wasabi) en lekker romig. Beef bleef iets achter qua smaakbeleving maar kwaliteit vlees valt niets op af te dingen.

Dan naar de pannenkoekjes. We gingen beiden voor de meest traditionele (Osaka-style) Okonomiyaki. Omdat we graag van elkaars bord prikken, hadden we de Shoguyaki special en de 'de luxe'. En wat een genot. Mooie smaken, heerlijke toppings en dips, prima ingrediënten en lekker rustig oppeuzelen. In Japan (Kobe) heb ik poffertjes met octopus en rund gegeten en ik waande mij weer even echt in Japan. Verder niet te veel opsmuk, maar een geweldig vriendelijke bediening, met veel geduld, uitleg en humor. Voor mij is dit een nieuwe favoriete tent en ik kom zeker terug voor de andere specialiteiten. Het is vrij machtig allemaal, dus neem de tijd. Reserveren is ook zeker aan te raden, want met slechts 20 zitplaatsen en deze kwaliteit moet het wel altijd vol zitten.

Tot snel!
Fleur H.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2014
Wat een bijzondere ervaring zo'n Japanse pannekoek, ze lijken klein maar wow wat vullen ze goed. Je kunt er in dit kleine maar knusse restaurantje verschillende soorten bestellen. Met een lekker aziatisch biertje erbij heb je zo een volle buik :-) De service was niet erg bijzonder. De chef van de pannekoeken (je kunt even kijken hoe ze de pannekoeken bakken en opleuken) was allerhartelijkst. Maar de jongen in de bediening wat sloom en hij oogde minder fris/hygiënisch. Het was een leuk experiment, maar ik denk niet dat we snel nog eens gaan.
Michiel .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2013
Ik had nog nooit van Japanese Pancake World noch Japanse pannenkoeken gehoord, toen mijn vriendin mij hier naar toe nam. Ik heb ontzettend lekker gegeten en de bediening was heel erg vriendelijk. Mensen die nog nooit Japanse pannenkoeken gegeten hebben, raad ik aan dit restaurantje eens te bezoeken. En alle anderen natuurlijk ook.
Proefpop .
  • Datum van je bezoek: 3 apr. 2013
Ik ga regelmatig een heerlijk Japans pannenkoekje eten en probeer dan een plekje bij de bakplaat te regelen. De bereiding gebeurt vakkundig, is met verse ingrediënten en het resultaat wordt sierlijk opgediend en smaakt altijd weer naar meer!

De enige min-puntjes zijn de kleine locatie en het feit dat de zaak vaak gesloten is.
A. V.
  • Datum van je bezoek: 10 mrt. 2013
Aanvulling op mijn recensie van 5-7-2008.

Inmiddels zijn we ruim 4,5 jaar verder en nog altijd is dit mijn favoriete restaurant. Sinds enkele maanden wordt het restaurant gerund door een Japanse chef, de Duitse chef die voorheen de gerechten bereidde is bezig het concept elders te introduceren. We mogen dus uitkijken naar meer Japanese Pancake World restaurants in Europa.
De kwaliteit is constant zelfs over de jaren heen, er wordt met strikte verhoudingen en recepturen gewerkt. Wel wisselt de bediening regelmatig maar dat is iets waar veel restaurants mee te kampen lijken te hebben. Persoonlijk heb ik hier geen problemen mee. Natuurlijk kan een nieuwe bediening eens een foutje maken maar zeg hier dan iets van dan kunnen ze ervan leren en ze zijn zeer service gericht dus zullen het correct oplossen.

Ik kom hier al vele jaren en blijf dit ook zeker volhouden!
Co_uiteten .
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2012
Uitstekend geschikt voor de stevige eter, die hartige pannekoeken! Toch is het er nooit van gekomen er nog eens heen te gaan. Blijkbaar trekt de verse vis elders ons toch meer. Leuke sfeer, klein restaurant, veel gasten die het voor het eerst proberen.
Diny K.
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2012
Ik ben geen fan van pannenkoeken maar wilde deze japanse versie wel een keer proberen. Het was leuk om een keer mee te maken en het pannenkoekje was lekker. Je volgt de kok naar het kookgedeelte en schuift aan zodat je kunt zien hoe hij alles maakt. Daarna wordt alles naar je tafeltje gebracht en kun je gaan smikkelen. De pannenkoekjes zijn niet groot maar door alle ingredienten en smaaksensaties lukte het ons niet om verder dan halverwege te komen. De rest kregen wij netjes in en boxje mee voor de volgende dag. Het restaurantje is klein en knus. Voor mij persoonlijk niet voor herhaling vatbaar maar leuk om geprobeerd te hebben.