Over het restaurant Italica

Op vakantie naar Italië

De lekkerste Italiaanse smaken vind je bij Italica in Alkmaar. De chef-kok Daniele D'Aniello is steeds opzoek naar nieuwe smaken, en werkt alleen met verse en gezonde ingrediënten. Zo biedt de kaart heerlijke gerechten en verrassende kwaliteit tegen aantrekkelijke prijzen. In de open keuken zie je hoe heerlijke gerechten met verse ingrediënten worden bereid. Vergeet vooral niet naar de bijzondere wijnkaart te vragen om zo de ultieme smaakbeleving te creëren.

Meer informatie over restaurant Italica

Dinsdag t/m Vrijdag 18:00 - 22:00
Zaterdag en Zondag 13:00 - 22:00

• Af te huren , Catering , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen
Momiep123 .
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2017
Wij zijn hier met collega's geweest omdat we dinercadeau kaarten hadden. Bediening was ietwat overdreven, constamt ja mevrouw, alstublieft mevrouw enz, moet je dus van houden. Ik had zelf een zoete witte wijn gevraagd en kreeg een dessertwijn, die ik dus niet had besteld. Eten was op zich goed, wat je kan verwachten in een culinair restaurant, lekker maar hele kleine porties. Moetsen ook met z'n 5en met een heel klaien schaaltje groeten doen en een heel klein schaaltje aardappelpuree, dat was dus wel erg schraal. Maar het ergste was toen we af wilden rekenen ze niet 2 kaarten wilden accepteren. Ze hebben zichzelf toen maar even €50 fooi toegeeigend omdat ze voor elke kaart kosten kwijt zijn. Nou vraag ik je!!!!!!!!!!!!!! Toen we bij thuiskomst op de site keken bleek dat ELK restaurant wat meedoet met die kaarten meerdere kaarten per keer aanneemt!!!!! Voor ons dus absoluut nooit meer hier eten, was een afzetters!!!
Duco V.
  • Datum van je bezoek: 5 mrt. 2017
Top
Peter H.
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2017
Je kan 3 of 5 gerechtjes 'shared dining" kiezen van de "kleine Kaart" of a la carte van de grote kaart.
Wij hadden nog een Groupon en dan gold de kleine kaart. Lekker hoor maar niet al de gerechtjes nodigen uit tot delen: zo is er bijv. 1 coquille met ananas en om deze nu te delen is wel wat sneu :-)

Gerechtjes zijn prima van smaak en nodigt uit tot een verdere kennismaking met dit restaurant.
We hebben ook heerlijke grappa kunnen proeven vanuit de mobile grappabar, 38 soorten, leuk!
Restaurant is zeker aan te bevelen, mag van ons qua interieur hier en daar wat moderner.
Marianne G.
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2017
Door een Groupon-actie hier met wederhelft terecht gekomen. Een vijftal gerecht(jes) per persoon tegen een aardige prijs. De zeevruchten met ananas, risotto, konijn, zalm en biefstuk allemaal hoog op smaak. Alles mooi opgemaakt en in een prima tempo op tafel. Waterbeleid, helemaal top. Een heerlijke avond gehad. Met dank aan gastheer Roberto en zijn collega's.
Aldo P.
  • Datum van je bezoek: 5 jan. 2017
Mijn vriendin en ik hebben donderdagavond, 06/01/2017 bij jullie gegeten. We werden zeer gastvrij ontvangen en onze jassen werden aangenomen. Wat een vreselijk, stijlvolle en mooie zaak! Echt, Italiaans, dus smaakvol. Fantastisch gegeten, en heerlijke wijn. Het wachten duurde niet lang, was precies op tijd en de service was niet opdringerig, of juist aflatend. Precies goed. De gerechten en wijnen werden goed uitgelegd en de manier waarop het eten op de borden was gecomponeerd, was alleen al een feest om naar te kijken. Grootse complimenten aan de voortreffelijke keuken, het bedienend personeel en de ambiance. De parel van Alkmaar! Wij komen zeer zeker weer terug! Mille grazie!
Ruud L.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2016
Heerlijk gegeten. Zwaardvis carpacio en tournedos.
Theo P.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2016
Uitstekend gegeten. Zwaardviscarpaccio een aanrader voor de visliefhebber.
Hier wordt met veel vakmanschap en trots Italiaans gekookt. Volgende keer dat ik in Alkmaar ben ga ik hier weer eten.
Christine B.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2016
We hebben heerlijk gegeten en gedronken. Perfecte avond door de mooie gerechten en wijnen en de bijbehorende verhalen. Als ik weer in Alkmaar ben, ga ik opnieuw hier eten!
Bert R.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2016
Wij hebben gisteren gegeten bij italica, en waren zeer onder de indruk. Het eten was voortreffelijk, de bediening was aardig, attent en vooral scherp. (Hadden alles in de gaten, je hoefde maar te kijken en je had oogcontact) Een restaurant waar met naar mijn idee hart en ziel in stopt. Wij komen vast terug.
ceesvanegmond .
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2016
Zaterdag 5 november hier met een gezelschap van 4 personen gegeten. Ervaring van mijn partner en ik was niet echt positief. Voorgerecht, gevulde paprika met spaghetti was lekker. Het hoofdgerecht, de ribeye kon ons niet echt bekoren, vrij droog. Dessert, panacota met iets van Blue Curacao vonden we vrij simpel. Bediening is zeer vriendelijk al hoeft voor ons dat gedoe met de cloche niet zo. Verder raden wij aan, iets met de isolatie te doen, het was behoorlijk koud.
Marianne G.
  • Datum van je bezoek: 26 okt. 2016
Gisteren weer eens bij dit restaurant gegeten en zoals al eerder hier beleefd, wederom genoten. De gamba's heerlijk op smaak op een bedje van verse spinazie. Voeg hier lekkere groenten bij en het wordt vanzelf een feestje op je bord. De super vriendelijke bediening maakte de avond tot een compleet succes. Het kraanwaterbeleid, helemaal oké. Wij blijven wel komen.
fok.de.boer .
  • Datum van je bezoek: 19 aug. 2016
Tonno Vitellato: flinke portie tonijn; van kalfsmousse en humus had ik nog wel iets meer gelust.
De Risotto was ook erg lekker maar ik zou iets zachtere rijst prefereren.
Mijn partner genoot van Ravioli con burro e salvia, evenals van de flinke zeebaars in een spectaculaire zoutkorst. Bediening was prima. Kortom dineren in Italica is zeker voor herhaling vatbaar.
LoGu .
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2016
Heerlijk gegeten! Carpaccio vooraf en heerlijke truffel risotto als hoofdgerecht - het was bijzonder goed en zeker voldoende. Helaas was de bediening niet goed - wellicht vakantie krachten?
ipeeters .
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2016
Wederom hier weer voortreffelijk gegeten, mijn man had à la carte besteld en ik had het menu van de chef gekozen. Een lekker aperitief vooraf en een wijnarrangement erbij om het helemaal af te maken. Erg vriendelijke bediening met een goede timing van alles.
Irene B.
  • Datum van je bezoek: 31 mei 2016
We zijn vroeg in de avond wezen eten. Daarom was het nog stil. Ondanks dat was de uitstraling van het restaurant heel plezierig en de ontvangst uitstekend. De aspergesoep was verrukkelijk. Het hoofdgerecht, tongrolletjes met bospaddestoelen, roomsaus en lintspaggeti. Daarbij groentengarnituur was heel verzorgd klaargemaakt. Voor mij smaak was de roomsaus iets te zout, maar in het totaal van smaken goed. Het nagerecht, aardbeientiramisu was ook weer heerlijk.
Het glas droge witte wijn, met een fruitige afdronk was zeer passend bij de maaltijd. De espresso toe maakte alles af. Voor mij is dit Italiaanse restaurant een aanrader
ingriddufais .
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2016
Heerlijk gegeten bij een hele vriendelijke echte Italiaanse familie.
Er wordt met passie gekookt en dan proef je!
De ambiance vonden wij zelf iets minder maar de tafels e.d. waren keurig gedekt.
wim-coenen .
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2016
Bij binnenkomst dachten we dat er muziek gemaakt ging worden maar het was de lijst voor het bij houden van de gasten die zouden komen. Keurig een tafeltje toegewezen en het drankje was er ook meteen.
De amuse was lekker net zoals het stokbrood met Tapenade.
Het hoofdgerecht was echt VRESELIJK. Voor Nederlandse begrippen was het een schenkel die wij in de soep doen. Vet , taai, bot , brr. De keus was ook minimaal. Tong of de schenkel. Wanneer je niet van Vis houdt blijft de schenkel over. Dus?? Geen keus, Jammer want dat is een reden om niet meer terug te komen.
Het nagerechtje was goed maar ook geen keus voor iets anders.
Een menukaart met de keus uit 2 gerechten is heel sober. 2 Schenkels kosten bij de slager 6 euro dus kosten besparend is dit menu al met al een slechte keus om terug te komen.
Anjadewit .
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Deze keer aten we met vier personen met de Shell diner actie. We kregen een klein keuzemenu (twee voorgerechten, twee hoofdgerechten en een een nagerecht). Iedereen koos iets anders. Als voorafje kregen we een heerlijk gerechtje van de chef. De gerechten waren allemaal goed bereid en werden mooi geserveerd.
De bediening was uiterst vriendelijk en gaf korte, duidelijke uitleg over het eten.
Hoewel het restaurant bijna vol was, heerste er een rustige sfeer.
Kortom we hebben een heerlijk avondje uit gehad. Met of zonder een restaurant actie, we komen hier zeker terug.
Langedijk1 .
  • Datum van je bezoek: 22 mei 2016
Het eten was perfect op smaak! Zeer goede bediening en een echt
italiaans restaurant. Wij gaan vaak uit eten
dus er valt uiteindelijk altijd wel iets te zeuren. Wij vonden
persoonlijk de gerechten wat eenvoudig en de portiegrootte was aan de kleine kant.
Wat er op het bord lag was heel goed!
ajmgkievit .
  • Datum van je bezoek: 15 mei 2016
Lekker gegeten van de shell voucher vond het dessert niet spectaculair de amuse gehaktballetje in tomatensaus ook niet erg spannend het voorgerecht gevulde aubergine erg lekker de pasta met tong bospaddestoeltjes en roomsaus voortreffelijk prima huiswijnen goede espresso en lekkere huisgemaakte limoncello de bediening was uitstekend en zeer attent echt een restaurant om je lekker te laten verwennen voor een avondje uit