It Posthûs

Plein 15 8754 ER Makkum Nederland Kaart

Over restaurant It Posthûs

Restaurant It Posthûs is gevestigd in het oude Post- en Telegraafkantoor van Makkum. Het gebouw is ruim 130 jaar oud en rijst statig op aan de kop van het Plein, een beetje afgezonderd van de drukte op en rond de terrassen en winkels in ‘t hart van het Friese plaatsje.
In ons restaurant of op het terras kunt u genieten van een heerlijk kopje koffie of van een borrel met bijvoorbeeld een kaasplateau van heerlijke streekkazen uit Friesland, maar natuurlijk kunt u bij ons ook terecht voor een heerlijk diner.

Meer informatie over restaurant It Posthûs

Maandag, dinsdag en woensdag gesloten
Donderdag t/m zondag 17:00 - 20:30
- Diner 17:00 - 21.00

• Af te huren , Catering , Duits gesproken , Engels gesproken , Nederlands Gesproken , Open op zondag , Terras , Wi-Fi
Erg rustig
Fred K.
  • Datum van je bezoek: 4 nov. 2016
Een doordeweekse avond in de herfst, tegen 18:30. Ik was de eerste..
Vooraf bouillon met groene apserges, gnocchi, citroengras en lenteui. Prima. Citroengras weinig van gemerkt, maar heerlijke bouillon.
Hoofd: kabeljauw met kreeftenjus. Voortreffelijk, vooral ook omdat de vis precies goed was gegaard, glanzend in schijfjes, zeg maar.
Er kwam nog wel een enkel stel binnen, maar het bleef stil. De ambiance en de bediening overigens zeer prettig.
Susanne D.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2016
Ondanks de drukte (binnen en buiten alles vol) toch snel geholpen. Harde werkers en over het eten ook niets te klagen. Erg vriendelijk personeel dat op de hoogte is van wat ze serveren (en daardoor deskundig advies kunnen geven).
Paul R.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2016
Was goed eten, maar service is echt te traag. Het duurt veel te lang voor he eten en dribken krijgt, jammer. Locatie was wel mooi.
Mgm B.
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2016
Op een hete zomerdag belandden we hier. Het terras was vol, dus moesten we binnen zitten. Het hele restaurant draaide op 3 mensen, inclusief kok, en dat was veel te weinig. Positief waren de originele verantwoorde en mooi opgemaakte gerechten en het eigengemaakte citroenwater. De kaart was wat beperkt, zodat mijn jongste dochter van 11 maar aan een overpriced kindermenu is begonnen. Dit restaurant is een paar jaar geleden tot 1 van de leukste restaurants van friesland gekozen
B. M.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2016
Wij aten hier met een groep een driegangenmenu. Hierbij kozen we zelf de begeleidende wijnen, omdat we wat twijfels hadden bij de aanbevolen wijnen. De bediening op dit punt was heel soepel, we mochten de wijnen voorproeven, en kozen zo onze wijnen bij de gerechten. De gekozen wijn smaakte goed.
Als voorgerechten kozen we de kerriesoep, de pasta met truffel en de geitenkaas. De kerriesoep werd heel origineel geserveerd. Het smaakte allemaal prima.
Als hoofdgerechten hadden we vis en de kipspies. De zalm en de kabeljauw waren precies goed gegaard. De kabeljauw leek wel uit de vriezer te komen, gezien het uitloopvocht op het bord. Het smaakte goed.
De kipspies was heel fijn van smaak en het vlees van prima kwaliteit. Dit restaurant doet duidelijk haar best om ‘het betere vlees’ te serveren. Op de kaart of bij de bediening wordt vaak ook de herkomst van het vlees vermeld.
We hadden frites als ‘extra’ bij de hoofdgerechten besteld. Zonder deze ‘extra’ is het hoofdgerecht voor sommigen wellicht aan de kleine kant.
De salades die bij de hoofdgerechten werden geserveerd waren wat minder. Het was vrij weinig en het oogde ook magertjes in de relatief grote schalen.
Als nagerecht hadden we de Dame Blanche en de Cheesecake. De Dame Blanche werd mooi, origineel geserveerd en smaakte uitstekend. De Cheesecake smaakte ook goed.
Het restaurant heeft een sfeervolle inrichting, met erg ruime tafels.
De ontvangt was hartelijk. De bediening was vriendelijk, correct en van goede wil, maar had de handen vol aan het volle restaurant. Ook leek de ‘warenkennis’ wel wat voor verbetering vatbaar, maar het was niet storend.
Wij komen hier zeker nog eens terug. Het eten was lekker, de bediening sympathiek en er is een interessante menukaart.
Jacqueline V.
  • Datum van je bezoek: 2 apr. 2016
Vanavond ontzettend lekker gegeten in It Posthûs in Makkum. Vooraf kregen we een amuse: een heerlijk zachte gazpacho van asperges. Verder hebben we als voorafje het broodplankje met desembrood genomen. Heerlijk vers brood, zacht van binnen en met een knapperige korst van buiten. Erbij zaten een olijventapenade, aioli en een rozekleurige yoghurtdip met, als ik het me goed herinner, paprika.

Als hoofdgerecht had ik de makreel en mijn man de zalm. De makreel was boterzacht, zonder ook maar een enkel graatje. Ik vond de witte-wijnsaus erbij heerlijk. Mijn man vond de zalm ook erg lekker. We hadden er frites bij genomen, die trouwens ook erg lekker was. Niet vet en krokant van buiten en zacht van binnen. Overigens vind ik het apart in rekening brengen van dingen als frites, mayonaise en seizoensgroenten een klein minpuntje.

Als dessert had ik de dame blanche en mijn man de cheesecake. Bij de dame blanche zat een beetje chocolademousse, een macaron met wat slagroom erbij, een klein warm chocolade cakeje met vloeibare chocolade van binnen (dat toch verrassend licht was in de zin van, niet zwaar op de maag) en natuurlijk een bolletje vanilleijs met wat chocoladesaus eroverheen.

De cheesecake was wat eenvoudiger, dat wil zeggen zonder extraatjes erbij, gewoon een bescheiden, rond stukje cheesecake op een bodem van crumble, maar wel lekker. Wat mijn man betreft had hij iets groter mogen zijn. ;-)

Het hele restaurant zat gezellig vol. Doordat wij betrekkelijk dichtbij de buitendeur zaten, hadden we wat last van tocht, maar nadat er een andere tafel vrijgekomen was, zijn we op die plek gaan zitten en voelden we geen tocht meer.

Kortom, erg lekker gegeten en we zullen zeker nog eens terugkomen.
Mariellepeze .
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2016
Mijn zusje en ik hebben hier heerlijk gegeten!
Heerlijke ingrediënten en mooi opgemaakte borden.
Wij hebben beide een 3 gangenmenu genomen. De carpaccio was heel erg lekker, daarna een mooi stukje entrecote met een smaakvolle saus en als toetje koffie met zoete lekkernijen. Mijn zusje heeft genoten van een truffel pasta als voorgerecht, vegatarische taartje met veel smaak en de zoete lekkernijen.
De bediening en eigenaren waren heel vriendelijk en gastvrij.
Wij hebben echt genoten van onze avond en zijn voldaan terug naar ons hotel gegaan.
Dit restaurant is een echte aanrader!
Gerard T.
  • Datum van je bezoek: 25 feb. 2016
Op donderdagavond met 4 mensen een tafel gereserveerd. We werden vriendelijk ontvangen. Ze hadden een speciale aanbieding: een driegangen keuzemenu (€ 25,-) voor de prijs van twee gangen. Het restaurant ligt op een mooie gezellige locatie in het centrum van Makkum.
Ook het restaurant is van binnen gezellig. Je voelt je er meteen thuis. We kregen een amuse bestaande uit een klein glaasje met ham, geitenkaas en een heerlijke mayonaise. Het had een lekkere nasmaak. We bestelden apart een broodplankje. Die smaakte verrassend goed. Vooraf had de een carpaccio en de ander zalm met een palingkroketje. Op de menukaart stond zalm en paling vermeld. Je verwacht dan een stukje paling. Het kroketjes was dus een verrassing. Overigens werd het mooi opgediend en smaakte het prima.
Als hoofdgerecht had de een rib-eye en de ander vis (Dorade) . Beide gerechten waren zeer smakelijk. Frites moest apart besteld worden, maar die was ook de moeite waard. Knapperig van buiten en zacht van binnen zoals goede frites hoort te zijn.
Als toetje dame blanche. Niet zoals je vaak ziet een berg vanille ijs met chocolade saus, maar een mooi opgemaakt schaaltje met een bolletje ijs, met iets van mousse, een dunne chocolade wafel een chocolade taartje en iets wat op een soort koekje leek. Een mooie combinatie van kleine hapjes.
Het eten was de top. De bediening informeel, vriendelijk, attent en geïnteresseerd. Dat bleef zo ondanks de drukte.
Een kleine smet is het feit dat een karaf kraan water alleen geserveerd wordt als je wijn o.i.d. drinkt. Anders alleen flessen water.
We hebben er een gezellige en smakelijke avond gehad.
Erik B.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2015
Met Kerst gaan wij altijd naar het Makkum Beach Resort; een topplek aan het IJsselmeer.
Dit jaar hebben we 2e Kerstdag bij It Posthus gegeten. Een 6 gangen diner incl. het bijpassende wijnarrangement (mijn vrouw de halve versie het zgn. Bob wijnarrangement). Het restaurant, wat op zich al gevestigd is op een fraaie locatie, was bijzonder fraai aangekleed voor de Kerst (bloemen op tafel en bij de servet een takje rozemarijn).
We hebben o.a. rilette van gekonfijte eend met ham uit Akkrum (zeer fraai opgemaakt), soep met gevogelte (de bouillon werd uit een soort theepot over de wintergroente met parelhoen en citroengras geschonken) , pasta met paddestoelen, truffel en parmesan, wild en gevogelte met wintergroente en hete bliksem, (mijn vrouw roodbaarsfilet), kaasplankje met honing, druiven, pain de noix met een portje en een aantal kleine desserts incl. de bijpassende wijn gehad.
Alles zag er bijzonder fraai uit en was goed van smaak. Ook mijn kinderen van 13 en 15 vonden het erg lekker en gezellig. Hier gaan we volgend jaar met Kerst zeker weer eten!
Wat leuk om te lezen en dat u het zo beleefd heeft, daar doen we het voor! We zien uw familie graag volgend jaar weer!
Harmannus T.
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2015
Helaas, de tweede keer in Makkum willen eten en de tweede keer het geserveerde teruggegeven. Vlees kompleet doorbakken, met als excuus dat het aan de buitenlucht ligt... 3 x om de kaart moeten vragen, en een overigens vriendelijke bediening die bij verschillende tafels fouten maakte. Tja..
Beste Mannes,
Normaliter reageren wij niet op recensies, maar wij vonden dat deze wel een reactie verdiende. U heeft gelijk, er ging gisteren het één en ander mis, mede door drukte op 1 piekmoment. Hierdoor kan het dus zijn dat u wat langer op uw menukaart heeft moeten wachten. Uw opmerking over het vlees vinden wij niet terecht, zoals gisteren reeds aangegeven door onze chef en zijn brigade. Zij hebben het door u teruggestuurde vlees bekeken en waren (en zijn nog steeds) van mening dat de biefstuk uitermate goed gebakken was. Indien dit niet zo was, zouden wij de eersten zijn om dit toe te geven. Maar wij staan achter de producten die wij aan uw tafel hebben meegegeven. Wat betreft de wind, deze heeft invloed op de temperatuur van het vlees. Dit kan inhouden dat de biefstuk sneller afkoelt dan normaal en wat droger overkomt. Helaas heeft u niet met een goed gevoel It Posthûs verlaten en dat betreuren wij, dit is namelijk wel ons doel bij elke gast. We hopen dat uw ervaring bij ons niet uw gevoel over Makkum heeft vertroebeld.

Met vriendelijke groet,
It Posthûs
Vincentbouma .
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2015
Erg lekker restaurant! De kalfswang als hoofdgerecht was ontzettend mals, en ook het voorgerecht van zalm en het kaasplankje achteraf waren verrukkelijk. De smaken pasten allemaal heel goed bij elkaar. Wel duurde het lang voor het eten geserveerd werd: we hebben voor een driegangenmenu ruim drie uur gezeten. Ook waren de porties iets aan de smalle kant (hoewel dat niet enorm storend was gezien de smaken). Al met al zeer smakelijk en zeker één van de beste restaurants van West Friesland!