Infocafe 't Ailand

Kan beter

Jouw recensie over het restaurant Infocafe 't Ailand

Feiko J.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2018
Het was alweer drie jaar geleden dat wij hier goed gegeten hadden, tijd voor een herhaling. Helaas een enorme tegenvaller. Eerst moesten wij een half uur wachten voor wij drinken konden bestellen en een menukaart ontvingen. De tafel werd wel afgeruimd, maar niet schoongemaakt. De kleine visvaria smaakte redelijk, er werd niet verteld welke vissoorten werden geserveerd. De zeebaars was klein, goed van structuur, maar te zout. De bijgeleverde salade was veel te klein, daarom één extra besteld. Die werd niet geleverd. De patat was hard en droog, Bij het afrekenen werd een extra portie patat in rekening gebracht. De serveerster had bij het opnemen van de bestelling en het opdienen vergeten ons te melden dat wij daarvoor extra moesten betalen,. Wel excuses, maar wij moesten wel betalen. Voor ons de laatste keer dat wij hier geweest zijn. Een helaas slechte ervaring.
Douwe J.
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2018
Thuis komen aan zee.
Liefde in eten
En contact.
Werkelijk hart voor de zaak.
Duurzaam en echt eten.
Van dicht bij het bord
Noah N.
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2018
Jammer dat de kwaliteit hard terug gaat. Opgewarmde friet, veel te weinig groente, ik ben een kleine eter maar het portie was wel minimaal.
Ik ben er jaren met veel plezier gekomen maar nu is het echt de laatste keer geweest.
Prijs is nu ook veel te hoog voor een matige kwaliteit
jacobshe .
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2018
Al jaren verheugd op een bezoek aan proeflokaal ‘t Ailand. Afgelopen vrijdag was het dan zover. Oesters besteld, vistrio en gebakken schol. Alleen de oesters verdienen het predikaat goed tot zeer goed, vlezig en prima zilte smaak.
De gebakken schol was ondermaats, een haar in de vis en niet goed gebakken, dat niet goed doorbakken gold ook voor de vistrio. Daarenboven zijn de scholletjes ook echt scholletjes, langer dan 12 cm zijn ze niet.
De bediening is redelijk, kan veel netter en geinteresseerder.
Helaas voor mij geen ‘t Ailand meer. Service, kwaliteit en netheid moeten eerst op een normaal niveau gebracht worden.
myratermeulen .
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2017
Heerlijke verse vis gegeten: heek,poon en een pannetje kokkels. Vooraf oesters en garnalenkroketjes. Alles smaakte heerlijk.Patatjes worden snel koud op een bord maar daar is wat aan te doen natuurlijk.
En, de witte wijn is erg lekker!
De plek is fantastisch,het Wad naast de achterdeur en de vissers bij de voordeur.
Een enorme aanrader voor alle vis liefhebbers.
Arjen R.
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2017
Speciaal er naar toe gereden om er voor de lunch verse vis te eten. En die kregen we. Heerlijk; makreel, wijting en heek. Eenvoudig bereid met geen poespas. Patat en salade erbij. Hiervoor ga je er naar toe
Geen echt restaurant, dat is duidelijk. Rommelig in de aankleding en bediening. Prachtige uitzichten over het wad en de haven. Komen zeker terug.
Hendrik B.
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2017
Wat een tegenvaller! We hadden enorme trek in een vers gebakken scholletje. Toen die werd opgediend was deze lauw, slap, niet gaar, snotterig en smakeloos. De salade zag er niet fris uit door de bruin geworden stukjes appel. We lieten weten aan de keuken dat de vis niet goed gebakken was. Deze werd opnieuw op de plaat gelegd. Na nog geen 3 minuten werd deze nogmaals opgediend, iets warmer nu, maar nog steeds niet gaar van binnen. We hebben de vis wederom teruggebracht. Er werd ongeinteresseerd gereageerd en gezegd dat we waarschijnlijk diepvriesvis gewend zijn. Vervolgens ging het personeel door met het helpen van andere gasten zonder enig excuus of alternatief. We waren verbijsterd door deze minachting voor de klant. Teleurgesteld zijn we vertrokken.
D V.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2017
Een enthousiaste en vriendelijke gastvrouw die over ieder gerecht of drankje kan vertellen waar het vandaan komt of wat er goed bij past. Het eten bestel je aan de balie en je zit aan knusse tafels met stoelen of krukken. Alles straalt uit dat het hier om het eten gaat zonder verdere poespas. Daar zijn ze geweldig in geslaagd. We hebben een heerlijk Varia-menu op met 5 soorten vis, gruwelijk lekkere verse friet en appeltaart na. Het Ailand ligt helaas op 2,5uur rijden voor ons, maar mocht je in de buurt zijn dan is het zeker de moeite waard!
Jannemiek K.
  • Datum van je bezoek: 18 sep. 2016
Na het lezen van de vorige rescensies op naar het " 't Ailand".
We waren te voet en het bleek een langere wandeling dan we vermoed hadden, we kwamen wat laat op de avond, dat bleek geen probleem. Het mooiste tafeltje binnen was net vrij gekomen, we boften.
We bestelden gegratineerde waddenoesters, tarbot en harder, kregen er frites, een smakelijke salade en ratatouille bij. Als toetje appeltaaart met vaniile ijs en koffie. We hebben heerlijk en niet duur gegeten.
Jos D.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2016
Op onze fietstocht maken we omweg om bij 't Ailand te eten. De moeite waard. Heerlijk aan de haven van Lauwersoog en de Waddenzee. Jan en Barbara Geertsema zijn Goede Vissers, hun visrestaurant staat geheel in het teken van de Slow Food beweging. Wij kozen voor de grote variatie met een mooie Duitse witte wijn. Viskoekjes, gegratineerde Waddenoesters en garnalen kroketten. Zelfgemaakt. Hoofdgerecht schar, kabeljauw en harder met hun overheerlijke frieten. wederom het omfietsen waard!
Beste Jozias,

Bedankt voor de complimenten.
Fijn dat jullie zo kunnen genieten bij ons. Dat stimuleert. We blijven ons best doen.

Groeten van het 't Ailand team
Simone T.
  • Datum van je bezoek: 12 jun. 2016
Heerlijk gegeten, oesters, garnalen (zelf pellen) langoustines en kokkels, vers en naturel bereid. Goede frites en sla. Lekkere wijn en bier. Ijsje toe. Lekker zitten naar de bootjes kijken boekje lezen. Echt een fijne plek.
Martin van L.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2016
Wij kwamen als groep van 13 incl 4 vegetariërs de zaterdag voor Pinksteren. De vraag is of dat een verstandige keuze was want er hangt wel een vislucht en ze hebben maar 1 vegetarisch menu dat bestaat uit friet, wat rouwkostsalade en een prefab gepaneerd sojaburgertje in de visvorm. Dat dat minder dan een tientje kost was pas achteraf een troost, maar ook niet meer dan dat. Jammer. De meesten van ons bestelden een klein vis plateau. Dat werd na heel lang wachten op een schaal gepresenteerd net als de frieten en de salade. Wij moesten het zelf verdelen en het bleek van alles echt weinig. Dat werd later royaal goed gemaakt maar ook dat was achteraf, toen was de stemming al naar beneden. De salade was net als het vegavisje ongeïnspireerd: rauwkost met veel zuur erin.
Ook al is de opzet sympathiek: het moet veel beter kunnen en dat mag, maar hoeft niet meer te kosten.
Beste meneer of mevrouw van Tijgeren,

Heel jammer dat we niet aan jullie verwachtingen konden voldoen. Misschien was ons (vis)proeflokaal inderdaad niet de beste keuze voor jullie gezelschap. Wij serveren vooral eenvoudig op de plaat gebakken vis met huisgemaakte patat en salade of wat groenten. De salade is wisselend van samenstelling, afhankelijk van wat we in huis hebben, net als het visaanbod. We ontvangen sporadisch vegetariërs en we zijn gestopt om daar altijd iets voor klaar te hebben liggen. We maken dan ter plekke een vis van notengehakt of falafel. Dat kost tijd, dus als we weten dat er vegetariërs bereiden we altijd iets voor. Verder adviseren we voor groepen altijd de visvaria. Die komt dan in delen, schaal na schaal, kort na elkaar, en iedereen kan pakken wat hij wil. Verschillende losse bestellingen raden we bij groepen altijd af. Het kan wel natuurlijk, maar dan komt meestal alsnog een deel later ivm onze kleine keuken.
Door die kleine keuken duurt het soms iets langer voordat het eten komt. Ondertussen kan ja genieten van het uitzicht, de kinderen kunnen spelen en we hebben een schat aan boeken over de zee en de visserij. We hopen dat met meer kennis onze vis nóg lekkerder zal smaken.
Joost V.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2016
Gewoon tentje met roldeuren naar terras, daarom een 8 vor het bijzondere decor. Eten geweldig, o.a. Dramatisch lekkere tongstrelende oesters. Vriendelijke bediening. Aanrader!!!
JW W.
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2016
De service en ambiance is heel basic. denk Oerol. Maar tegelijkertijd heel attent en klantvriendelijk. Het is wel duidelijk dat ze ook nog andere beslommeringen hebben dan de klant in het proeflokaal. Ik heb me erg op mijn gemak gevoeld (8 gasten) maar het lijkt mij een drama als het druk is. te weinig professioneel vrees ik.
Het decor IS de Waddenzee met uitzicht op Schier. Toen wij er waren, was het te koud voor het dakterras, maar dat moet geweldig zijn!
Het eten past bij het decor en de service: vers en echt en eerlijk zoals het hoort, zonder drama en liflafjes. (Nog nooit geweten dat een wijting zo geweldig smaakt!)

Beste JWW11.

Fijn dat jullie je op je gemak voelden.
Voor een stel vissers die in het weekeind restaurantje spelen doen we het blijkbaar niet slecht. Gelukkig is er in het hoogseizoen wel meer hulp. Maar dan nog blijft 'tAiland ook de thuisbasis van vissers, zodat er altijd dingen gebeuren die niets met het restaurant te maken hebben. We doen ons best de gasten te laten voelen dat ze heel erg welkom zijn. We laten jullie graag proeven hoe lekker wijting is.
Robin V.
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
We kwamen wederom voor de waddenoesters. Liefst een heleboel! Er waren er helaas nog maar 16, niettemin geweldig lekker. Hier komen we altijd weer terug als we in het noorden zijn.
fairvalue .
  • Datum van je bezoek: 26 sep. 2015
Prima, erg verse vis, goede zelfgemaakte frietjes en alles zoveel mogelijk biologisch. En heel schappelijk geprijsd, voor 6,25 bordje poon, met salade en friet met mayo. De vis wordt eenvoudig klaargemaakt, heel licht gebakken, precies gaar, geen peper en waarschijnlijk ook geen zout. Maar zo smaakt verse vis. Restaurant en lokatie helemaal geweldig als je ervan houdt. Een soort grote keet, eclectisch ingericht, zeedingen, biodingen, vrolijk en fantastisch uitzicht over vissershaven Lauwersoog en het Wad. Dakterras en terras beneden, tussen de potten sniebiet, sla en kruiden voor de keuken. Een leuk allegaartje. En neem vooral wat verse vis mee voor thuis!
Lilian V.
  • Datum van je bezoek: 26 sep. 2015
Het uitzicht bij 't Ailand is fantastisch, op de haven van Lauwersoog, of boven op het dak van het restaurant over de Waddenzee. De duurzame vissers van 't Ailand serveren hier hun vis(schotels). Het leuke is dat alles biologisch en duurzaam is, echt van deze tijd. We bestelden voor de lunch vissoep, inktvisstoofpot en zeebaars geserveerd met friet, mayonaise en salade. De vissoep was prima, maar had wel wat meer op smaak gemogen. De inktvisstoofpot was niet wat we ervan verwachtten. De inktvis zelf was lekker mals, maar het geheel smaakte naar rode kool, vanwege toegevoegde kaneel denk ik? De zeebaars was prima, op de huid gebakken. Voor de prijs hoef je dit adres zeker niet voorbij te gaan en alleen het uitzicht al is onbetaalbaar.
Ric lust alles !.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2015
Goedbedoelde 'eerlijke' vistent aan de andere kant van de haven. Slordig in de keuken- Verse vis maar net even doorgeslagen, prima oesters maar met gruis van het openmaken en te veel slib in de kokkels. Lekkere frietjes. Vriendelijke mensen, met zo'n net te nuchtere eco-houding om het gezellig te krijgen. Leuke aankleding, met harde krukjes. Is het nèt niet.
Rindert E.
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2015
Na zeiltochtje hier gegeten. Vanaf de jachthaven wel nogal ver lopen voor de kinderen, omdat het restaurant helemaal aan de andere kant van de haven ligt. Eenmaal aangekomen ligt een beloning op je te wachten: verse vis, alles gericht op biologisch ook de drankjes, zoals de witte wijn die wij namen. De eigenaresse vist zelf van maandag tot donderdag in de Waddenzee op harder. Van vrijdag tot zondag is het restaurant open. Wij namen de 5 soorten vis. Eerst langoustine staarten apart gereserveerd (bijzonder) en daarna oa talbot, schol. Eenvoudig en eerlijk: met wat sla en patat. Mooi uitzicht over de Waddenzee, goed sfeertje. Prijzen mogen best wat omhoog.
JorritdeBoer .
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2015
Ik heb hier een paar keer eerder gegeten, de laatste keer was het druk. Of het daar mee te maken had weet ik niet maar die laatste keer was niet echt goed. Veel keuze is er niet, het draait hier om de vis. Wij hadden een visvaria: een gegratineerde oester, stukje visquiche en vier gebakken soorten. Vooral dat gebakken plateau was nogal slordig bereid: niet erg mooi gedaan (schol, stukjes zeeduivel) en frommelig gepresenteerd. De zelf gemaakte frieten slapjes en op 't randje van te donker. Je zou bijna een gebrek aan basiskennis van de bereiding vermoeden. Groente kennen ze hier eigenlijk niet en dat blijft een groot gemis. De bediening (je moet wel zelf je bestelling doen aan de balie) is zeker vriendelijk maar ook opzichtig amateuristisch.
Als je het treft met een plaatsje bij het raam aan de wadkant heb je, zeker bij helder weer, een mooi zicht op Schier.
Nog een puntje: de afzuiging van bakluchten. Misschien ook door de drukte maar er hing een lichte waas in het eetgedeelte en de volgende morgen roken me kleren er nog naar.
Ik heb hier wel eens beter gegeten (bv de harder) dus ik kom vast nog wel eens terug maar als het wat profesioneler zou worden aangepakt kan de kwaliteit een stuk omhoog. Als je wel eens mee bent geweest met een culinaire waddentocht op de boot van Jan Rotgans uit Den Oever dan weet je dat het met dezelfde vis echt beter kan.
De prijzen bij t Ailand zijn heel schappelijk dus daar zit wel wat rek in.