Infocafe 't Ailand

Vrijdag t/m Zondag 11:00 - 19:00

Voordelig
Jannemiek K.
  • Datum van je bezoek: 18 sep. 2016
Na het lezen van de vorige rescensies op naar het " 't Ailand".
We waren te voet en het bleek een langere wandeling dan we vermoed hadden, we kwamen wat laat op de avond, dat bleek geen probleem. Het mooiste tafeltje binnen was net vrij gekomen, we boften.
We bestelden gegratineerde waddenoesters, tarbot en harder, kregen er frites, een smakelijke salade en ratatouille bij. Als toetje appeltaaart met vaniile ijs en koffie. We hebben heerlijk en niet duur gegeten.
Jos D.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2016
Op onze fietstocht maken we omweg om bij 't Ailand te eten. De moeite waard. Heerlijk aan de haven van Lauwersoog en de Waddenzee. Jan en Barbara Geertsema zijn Goede Vissers, hun visrestaurant staat geheel in het teken van de Slow Food beweging. Wij kozen voor de grote variatie met een mooie Duitse witte wijn. Viskoekjes, gegratineerde Waddenoesters en garnalen kroketten. Zelfgemaakt. Hoofdgerecht schar, kabeljauw en harder met hun overheerlijke frieten. wederom het omfietsen waard!
Beste Jozias,

Bedankt voor de complimenten.
Fijn dat jullie zo kunnen genieten bij ons. Dat stimuleert. We blijven ons best doen.

Groeten van het 't Ailand team
Simone T.
  • Datum van je bezoek: 12 jun. 2016
Heerlijk gegeten, oesters, garnalen (zelf pellen) langoustines en kokkels, vers en naturel bereid. Goede frites en sla. Lekkere wijn en bier. Ijsje toe. Lekker zitten naar de bootjes kijken boekje lezen. Echt een fijne plek.
Martin Van L.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2016
Wij kwamen als groep van 13 incl 4 vegetariërs de zaterdag voor Pinksteren. De vraag is of dat een verstandige keuze was want er hangt wel een vislucht en ze hebben maar 1 vegetarisch menu dat bestaat uit friet, wat rouwkostsalade en een prefab gepaneerd sojaburgertje in de visvorm. Dat dat minder dan een tientje kost was pas achteraf een troost, maar ook niet meer dan dat. Jammer. De meesten van ons bestelden een klein vis plateau. Dat werd na heel lang wachten op een schaal gepresenteerd net als de frieten en de salade. Wij moesten het zelf verdelen en het bleek van alles echt weinig. Dat werd later royaal goed gemaakt maar ook dat was achteraf, toen was de stemming al naar beneden. De salade was net als het vegavisje ongeïnspireerd: rauwkost met veel zuur erin.
Ook al is de opzet sympathiek: het moet veel beter kunnen en dat mag, maar hoeft niet meer te kosten.
Beste meneer of mevrouw van Tijgeren,

Heel jammer dat we niet aan jullie verwachtingen konden voldoen. Misschien was ons (vis)proeflokaal inderdaad niet de beste keuze voor jullie gezelschap. Wij serveren vooral eenvoudig op de plaat gebakken vis met huisgemaakte patat en salade of wat groenten. De salade is wisselend van samenstelling, afhankelijk van wat we in huis hebben, net als het visaanbod. We ontvangen sporadisch vegetariërs en we zijn gestopt om daar altijd iets voor klaar te hebben liggen. We maken dan ter plekke een vis van notengehakt of falafel. Dat kost tijd, dus als we weten dat er vegetariërs bereiden we altijd iets voor. Verder adviseren we voor groepen altijd de visvaria. Die komt dan in delen, schaal na schaal, kort na elkaar, en iedereen kan pakken wat hij wil. Verschillende losse bestellingen raden we bij groepen altijd af. Het kan wel natuurlijk, maar dan komt meestal alsnog een deel later ivm onze kleine keuken.
Door die kleine keuken duurt het soms iets langer voordat het eten komt. Ondertussen kan ja genieten van het uitzicht, de kinderen kunnen spelen en we hebben een schat aan boeken over de zee en de visserij. We hopen dat met meer kennis onze vis nóg lekkerder zal smaken.
Joost V.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2016
Gewoon tentje met roldeuren naar terras, daarom een 8 vor het bijzondere decor. Eten geweldig, o.a. Dramatisch lekkere tongstrelende oesters. Vriendelijke bediening. Aanrader!!!
JWW11 .
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2016
De service en ambiance is heel basic. denk Oerol. Maar tegelijkertijd heel attent en klantvriendelijk. Het is wel duidelijk dat ze ook nog andere beslommeringen hebben dan de klant in het proeflokaal. Ik heb me erg op mijn gemak gevoeld (8 gasten) maar het lijkt mij een drama als het druk is. te weinig professioneel vrees ik.
Het decor IS de Waddenzee met uitzicht op Schier. Toen wij er waren, was het te koud voor het dakterras, maar dat moet geweldig zijn!
Het eten past bij het decor en de service: vers en echt en eerlijk zoals het hoort, zonder drama en liflafjes. (Nog nooit geweten dat een wijting zo geweldig smaakt!)

Beste JWW11.

Fijn dat jullie je op je gemak voelden.
Voor een stel vissers die in het weekeind restaurantje spelen doen we het blijkbaar niet slecht. Gelukkig is er in het hoogseizoen wel meer hulp. Maar dan nog blijft 'tAiland ook de thuisbasis van vissers, zodat er altijd dingen gebeuren die niets met het restaurant te maken hebben. We doen ons best de gasten te laten voelen dat ze heel erg welkom zijn. We laten jullie graag proeven hoe lekker wijting is.
Robin V.
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
We kwamen wederom voor de waddenoesters. Liefst een heleboel! Er waren er helaas nog maar 16, niettemin geweldig lekker. Hier komen we altijd weer terug als we in het noorden zijn.
Fairvalue .
  • Datum van je bezoek: 26 sep. 2015
Prima, erg verse vis, goede zelfgemaakte frietjes en alles zoveel mogelijk biologisch. En heel schappelijk geprijsd, voor 6,25 bordje poon, met salade en friet met mayo. De vis wordt eenvoudig klaargemaakt, heel licht gebakken, precies gaar, geen peper en waarschijnlijk ook geen zout. Maar zo smaakt verse vis. Restaurant en lokatie helemaal geweldig als je ervan houdt. Een soort grote keet, eclectisch ingericht, zeedingen, biodingen, vrolijk en fantastisch uitzicht over vissershaven Lauwersoog en het Wad. Dakterras en terras beneden, tussen de potten sniebiet, sla en kruiden voor de keuken. Een leuk allegaartje. En neem vooral wat verse vis mee voor thuis!
Lilian V.
  • Datum van je bezoek: 26 sep. 2015
Het uitzicht bij 't Ailand is fantastisch, op de haven van Lauwersoog, of boven op het dak van het restaurant over de Waddenzee. De duurzame vissers van 't Ailand serveren hier hun vis(schotels). Het leuke is dat alles biologisch en duurzaam is, echt van deze tijd. We bestelden voor de lunch vissoep, inktvisstoofpot en zeebaars geserveerd met friet, mayonaise en salade. De vissoep was prima, maar had wel wat meer op smaak gemogen. De inktvisstoofpot was niet wat we ervan verwachtten. De inktvis zelf was lekker mals, maar het geheel smaakte naar rode kool, vanwege toegevoegde kaneel denk ik? De zeebaars was prima, op de huid gebakken. Voor de prijs hoef je dit adres zeker niet voorbij te gaan en alleen het uitzicht al is onbetaalbaar.
Wouter T.
  • Datum van je bezoek: 7 sep. 2015
'T Ailand in de haven van Lauwersoog laat zich niet in een categorie-net vangen. Je kan er vers gevangen vis kopen en eten. De inrichting is een charmant rommelig allegaartje waar wij ons prima thuis voelden. Er is niet veel plek en de keuken is alleen van vrijdag tot zondag open en dan nog tot 19:00 à 20:00 uur. We hadden een plek met uitzicht gereserveerd en kregen een tafel (waar dan ook o.a. een verrekijker en een vogelboek op lagen) met fraai uitzicht op Schiermonnikoog en als bonus een Strandlopertje dat voorbij scharrelde. Conventies gelden hier niet, de bediening is vriendelijk, er is weinig keuze, maar de vis is erg lekker. Wij hadden een visvaria met Poon, Heek en Tarbot, zelden zo lekker vis gepeuzeld. De patat kwam met heerlijke mayonaise, niks mondjesmaat, maar een St. Jacobsschelp vol. De sla was rijk, maar wat aan de slappe kant. Al met al een bijzondere gelegenheid waar je heerlijk vis kan eten.
Meulenaar .
  • Datum van je bezoek: 28 aug. 2015
Vrijdagmiddag, we worden nauwelijks begroet, ongeinteresseerd personeel. Vieze tafels. Lang wachten. De vis, schar en witvis, was niet gebakken, maar werd lauwwarm en niet gaar opgediend met een prutje sla. Vieze smaak. Bij afrekenen een anoniem met de hand geschreven bonnetje uit een Duits bonnenboekje als betalingsbewijs.
Afgelopen vrijdag was het zoals vaak op vrijdag een drukte van belang. 's Ochtends vroeg hebben we brood gebakken en verse patat gemaakt. Ook de sla gewassen, wortelen geschild en gesneden, dressing gemaakt. In het fileerlokaal waren een paar mensen druk met twee tubs zeesla uit de Waddenzee die gespoeld en uitgezocht moesten worden. Er was al Noordzeevis die donderdag was aangeland en die hebben we in porties gefileerd zodat de keuken een langzaam groeiend assortiment verse vis had. Tussendoor kwam meer verse Noordzeevis van de afslag in Den Oever aan. Die hebben we uitgezocht en gefileerd.
Over smaak valt niet te twisten, maar 'een prutje sla' is een vreemde beschrijving voor vers binnengekomen prachtige kroppen die vlak voor service zijn schoongemaakt en gemengd met idem wortelen, tomaat, venkel en/of wat er maar voorhanden was. Misschien vond men de sla te weinig? Dan hadden ze gerust om meer mogen vragen en dat ook zeker zonder meerkosten gekregen.
Het kan zijn dat de chef een fout heeft gemaakt met het garen van de vis, zodat die niet helemaal warm was vanbinnen, en dus ook niet gaar (de eiwitten stollen pas bij voldoende hoge temperatuur). Dat hoort natuurlijk niet zo. Maar het is wel makkelijk op te lossen door het terug te geven aan de keuken die het dan opnieuw klaarmaakt.
Jammer dat onze drukke bezigheden op de vrijdag bij deze gasten overkwam als ongeïnteresseerdheid. Daarvan is namelijk helemaal geen sprake. Als gasten vragen wat we aan het doen zijn, het fileerlokaal willen bekijken, nieuwsgierig zijn naar de enorme bult zeesla in het fileerlokaal, of de strandkrabben, of waar de aardappels van de patat vandaan komen dan zijn ze welkom om te kijken en we geven graag antwoord.
Helaas gaat het weleens mis als mensen onze drukte van een visserijbedrijf, de verwerking, alles zelf maken en gasten laten meeproeven niet begrijpen. Dat spijt ons, want we staan juist graag gasten te woord, maar we dringen ons niet op.
Het klopt dat we de bestellingen altijd opnemen in een bonnenboekje met doorslag. Eén blad is voor de keuken om het eten klaar te maken, en één blad is voor de balie om de rekening op te maken. Wat daar mis mee is is ons niet helemaal duidelijk. Natuurlijk kunnen we er een naam opzetten, dat gebeurt geregeld. Alle omzet wordt opgegeven, dus er is geen enkele reden om daar moeilijk over te doen.

Reactie van proever:

"Afgelopen vrijdag een drukte van belang"? Wij waren de enige gasten! Het geserveerde komt niet overeen met de beschrijving die nu, met veel omhaal en niet terzake doende feiten, wordt gegeven.
En niet mijn naam hoeft op het Duitstalige bonnetje, maar de naam van het restaurant. Dit doorslagbriefje zonder naam van het restaurant en zonder totaalbedrag voldoet niet aan het begrip "kassabon" waarom is gevraagd. Waarvan akte.

anf 2e reactie van restaurant:

De woordsnede 'drukte van belang' gaat in dit geval niet om de hoeveelheid gasten in het Proeflokaal, maar om de hoeveelheid mensen die bezig waren in en rond 'tAiland (proeflokaal, fileerlokaal, demonstratiefuiken achter het gebouw en visserijactiviteiten op het wad) . Er zijn op vrijdagmiddag vaak helemaal geen gasten in het proeflokaal. Toch zijn we dan druk. Bijvoorbeeld met het verwerken van de vangst van de visweek. Of met het voorbereiden van verse patat etc voor het weekeinde. Als we tijdens die bezigheden onvoldoende oog hebben voor gasten die alleen komen om iets te eten, dan spijt ons dat, natuurlijk moeten we ook daar oog voor hebben maar soms schiet dat erbij in. Maar we vertellen graag over ons werk dus een volgende keer kunt u gerust één van de medewerkers aanspreken en vragen wat we aan het doen zijn. We geven dan graag uitleg over het zeewier, de krabben, de zeehonden en de visstand op de Waddenzee. En u bent welkom om een kijkje te nemen in het fileerlokaal.
En nogmaals: vis die uit de keuken komt hoort door en door warm te zijn en dan is die ook goed gegaard. Als dat afgelopen vrijdagmiddag niet het geval was dan heeft de keuken een fout gemaakt en is de vis te snel van de bakplaat gehaald. Daarvoor onze welgemeende excuses.
Ric Lust Alles !.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2015
Goedbedoelde 'eerlijke' vistent aan de andere kant van de haven. Slordig in de keuken- Verse vis maar net even doorgeslagen, prima oesters maar met gruis van het openmaken en te veel slib in de kokkels. Lekkere frietjes. Vriendelijke mensen, met zo'n net te nuchtere eco-houding om het gezellig te krijgen. Leuke aankleding, met harde krukjes. Is het nèt niet.
Rindert E.
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2015
Na zeiltochtje hier gegeten. Vanaf de jachthaven wel nogal ver lopen voor de kinderen, omdat het restaurant helemaal aan de andere kant van de haven ligt. Eenmaal aangekomen ligt een beloning op je te wachten: verse vis, alles gericht op biologisch ook de drankjes, zoals de witte wijn die wij namen. De eigenaresse vist zelf van maandag tot donderdag in de Waddenzee op harder. Van vrijdag tot zondag is het restaurant open. Wij namen de 5 soorten vis. Eerst langoustine staarten apart gereserveerd (bijzonder) en daarna oa talbot, schol. Eenvoudig en eerlijk: met wat sla en patat. Mooi uitzicht over de Waddenzee, goed sfeertje. Prijzen mogen best wat omhoog.
JorritdeBoer .
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2015
Ik heb hier een paar keer eerder gegeten, de laatste keer was het druk. Of het daar mee te maken had weet ik niet maar die laatste keer was niet echt goed. Veel keuze is er niet, het draait hier om de vis. Wij hadden een visvaria: een gegratineerde oester, stukje visquiche en vier gebakken soorten. Vooral dat gebakken plateau was nogal slordig bereid: niet erg mooi gedaan (schol, stukjes zeeduivel) en frommelig gepresenteerd. De zelf gemaakte frieten slapjes en op 't randje van te donker. Je zou bijna een gebrek aan basiskennis van de bereiding vermoeden. Groente kennen ze hier eigenlijk niet en dat blijft een groot gemis. De bediening (je moet wel zelf je bestelling doen aan de balie) is zeker vriendelijk maar ook opzichtig amateuristisch.
Als je het treft met een plaatsje bij het raam aan de wadkant heb je, zeker bij helder weer, een mooi zicht op Schier.
Nog een puntje: de afzuiging van bakluchten. Misschien ook door de drukte maar er hing een lichte waas in het eetgedeelte en de volgende morgen roken me kleren er nog naar.
Ik heb hier wel eens beter gegeten (bv de harder) dus ik kom vast nog wel eens terug maar als het wat profesioneler zou worden aangepakt kan de kwaliteit een stuk omhoog. Als je wel eens mee bent geweest met een culinaire waddentocht op de boot van Jan Rotgans uit Den Oever dan weet je dat het met dezelfde vis echt beter kan.
De prijzen bij t Ailand zijn heel schappelijk dus daar zit wel wat rek in.
Mehory .
  • Datum van je bezoek: 5 apr. 2015
Het eten is welliswaar eerlijk maar vies. Vies lokaaltje. Appeltaart niet zoet. Frieten zacht glibberig. Vis vies. Jammer we hadden er veel van verwacht maar dit kan echt niet zo.
Beste Mehory,

Ontzettend jammer dat het eten bij ons zo tegenviel. We vragen ons af welke vis u heeft gegeten en wat er volgens u mis mee was. Heeft u aangegeven dat het geserveerde niet in orde was? Gewoonlijk maken we dan graag een vervangend gerecht voor u. Dat kan alsnog, een volgende keer dat u naar Lauwersoog komt.
Feiko J.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2015
Een fijn en verrassend adres om heerlijke vis verantwoord te eten. Ook de consumpties zijn hierop afgestemd. De vissoep, wijting en zeetong smaakten ons uitstekend, evenals de lekkere gemengde salade en frites, waar ik normaal gesproken niey zo'n fan van ben. Daarbij biologisch fris en Speltbier en een goede bediening. Het is geen echt traditioneel restaurant qua inrichting, maar je zit er op een mooie locatie en het is er gezellig. Ik vind het wel iets van de Rustende Jager op Terschelling hebben. Een heel ander restaurant dan de andere visrestaurants van Lauwersoog, zeer aanbevolen.
Marjan J.
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2014
Wat een verademing hier te eten!!!! Eenvoudig goed; zoals we in Spanje graag vis eten, zo uit de zee op je bord, geen zout, geen peper, en gelukkig geen citroen (wat alle smaak doodt). Geweldig!!! Zonder enige poespas goede vis, ruime porties, veel te goedkoop(!!), verse patat van aardappelen. Ik durf te wedden dat de piepers uit de buurt komen... We raden dit bij al onze vrienden aan in Utrecht, Amsterdam, where ever. O, wat wordt mijn vader hier blij van, en wat jammer dat mijn opa dit niet meer mag meemaken..Inrichting, omgeving, menukaart, bediening volkomen congruent
Acantus .
  • Datum van je bezoek: 2 aug. 2014
De dagvisjes, tong-schar en poon smaakten voortreffelijk. De frietjes waren in tegenstelling tot de 2 vorige keren prima. Het uitzicht is ondanks allerlei rommeltjes nog steeds geweldig. Ook de hond krijgt water en voelt zich prima op zijn gemak.
Frank B.
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2014
Geen restaurant in de zin van het woord, pretenderen ze ook niet.
De locatie op het dak maakt alles goed. Als of je op een schip zit, echt prachtig.
En dat je naar beneden moet lopen voor je bestelling of wijn maakt dan niet meer zoveel uit.
Geen topkeuken en bediening, maar precies dat, en wat meer, dan je zou willen direct aan zee.
Goddelijke oesters, zeer matige vistrio. (denk dat dit zeer zeker zal wisselen) en super friet
En heerlijk idealistisch en ontspannen. Dat is toch wat je wilt als je iets wilt eten?
Reinierv .
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2014
Wij eten graag biologisch, en dat mag dus wat kosten. Wel graag een beetje smakelijk, en het mag ook gepresenteerd worden. De "frietjes" leken op aangebrande zoete aardappel, en de vis was klein en klef. Dan kun je beter gewoon naar de viskraam gaan en een lekkerbek van onduidelijke oorsprong eten. Ik wil nl. wel eten. Beetje "onhandige" bediening, had niet het gevoel dat men met gasten omging. Het was gedeeltelijk ook zelfbediening. Jammer. Prachtige lokatie.