In Den Gapenden Eter

Uitmuntend
9,3
Lennie237 N.
  • Datum van je bezoek: 27 okt. 2016
Met als aanleiding een verjaardag hier op 27 oktober gereserveerd voor het lezersdiner: een vijf-gangen verrassingsdiner. De avond startte al met een verrassend huis-aperitief, prosecco met citroengras. Heerlijk.
Hierna vijf gangen met mooi opgemaakte borden met diverse goed bij elkaar passende smaken en bij ieder gang een bijpassend glas wijn.
De smaakvol ingerichte ruimte was goed gevuld en de bediening gaf uitgebreid uitleg over de gerechten op het bord en de herkomst van de wijnen. Een prima avond, waarbij we alleen de prijs voor twee flessen water voor € 10 wat aan de hoge kant vonden.
Hans van der Bijl en Lennie Nijenhuis, Leiden.
Lisa V.
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2016
Perfect voor een zakelijk diner. Stuk voor stuk schilderijtjes van gerechten, en het smaakt vervolgens ook even goed als het eruit ziet!
Maikel V.
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2016
Kwaliteit van dit restaurant blijft van subliem niveau.
Dit geldt voor de locatie, de gastvrijheid / aandacht voor de gast en de keuken.

Mijn laatste bezoek was al weer even geleden, maar dat maakte de verwachting er niet minder om.
Weer een hele fijne avond mogen genieten van het menu van de chef, en het uitstekend bijpassende wijn arrangement.
Henk B.
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2016
Eten was goed bereid. mooi opgemaakt en lekker. Bediening afstandelijk, ongeïnteresseerd en weinig flexibel. Ondanks telefonisch toegezegd was a la carte eten met zes personen niet mogelijk. 'Nou dan heeft u bij mij gereserveerd en ik heb dat zeker niet beloofd', het 'lekker puh' ontbrak nog net.
Decor aardig. Totaal ervaring goed. Prijs kwaliteit verhouding enigszins scheef. Komen we terug? Netraal.
JAltenburg .
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Topavond !
Met vier personen een heerlijke avond gehad. Wij kozen voor het door de Chefkok\eigenaar zelf aan onze tafel met passie aanbevolen 4-gangen Menu IDGE met wijnarrangement. Alle gangen zagen er niet alleen prachtig uit, maar de met zorg bereide hoogwaardige gerechten smaakten uitstekend. Ook de wijnen pasten perfect bij de gerechten en de bediening door de jonge gastvrouwen en -heren was prima. Kortom een aanrader, wij komen hier zeker terug !
Zowel voor ons als voor het restaurant (!) was het een geluk, dat er nog 1 tafel vrij was, met een mooi uitzicht op het Rapenburg. Onze tijdige telefonische reservering bleek niet te zijn vastgelegd ! Voortaan, zeker als je ruim van tevoren een tafel reserveert, altijd nog even checken of de reservering klopt, of (tip) het restaurant zou even een bevestigingsmail of SMS moeten sturen.

Jan A
Voorschoten
M123 .
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2016
Wij hebben het viergangenmenu genomen met het bijpassende wijnarrangement. Heerlijk en verrassend eten. De wijnen combineerden goed met het eten. Als dessert hadden wij de kaas genomen, dat was minder verrassend dan gedacht. Jammer! Verder zeker een aanrader, want toch één van de beste restaurants van Leiden.
CMMV .
  • Datum van je bezoek: 4 dec. 2015
Alle gerechten waren even lekker. Heerlijke bijpassende wijn. Vriendelijke bediening. Echt een belevenis. Mooi avondje uit.
Nicolette V.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2015
Van ontvangst tot eindegenoten van exquise eten, gastvrijheid en heerlijke ambiance...!!

In één woord: voortreffelijk!!
Chris V.
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2015
We hadden sinds lang niet meer bij In den Gapenden Eter gegeten, en werden eraan herinnerd doordat het restaurant bovenaan in het lijstje van beste restaurants in Leiden op Iens figureerde (samen met een restaurant aan de Apothekersdijk). Altijd een leuk restaurant geweest, en soms van wat wisselende kwaliteit (ja, ik ken Leiden al 40 jaar lang). Deze avond was echt fantastisch! Heel subtiele smaken, combinaties die je zelf niet zou kunnen verzinnen en verrukkelijk samenvloeiden tot schitterende gerechten. Niets teveel ook, maar ook niet te weinig. Een speciaal compliment aan de serveerster / sommelier voor haar begripvolle benadering van mijn afschuwelijke hoestbuien, naast haar uitstekende kennis van de gerechten en de wijnen. Een aanrader!
René V.
  • Datum van je bezoek: 30 sep. 2015
Midden in Leiden, gezellig aan de gracht, ligt dit knusse en gezellige restaurant. Prima ontvangen met een goed glas bubbels. Goede kaart met mooieen eerlijke gerechten. Wij hebben een top avond gehad.
Deheiden .
  • Datum van je bezoek: 12 sep. 2015
de kinderen verrasten mijn vrouw met een etentje bij dit schitterende restaurant. De chef had een prachtig menu samengesteld dat hij aan tafel kwam toelichten. Bij het opdienen kregen wij een uitgebreide uitleg van de gerechten. Wij namen een wijnarrangement (ook een BOB arrangement was mogelijk) en kregen van de sommelier een uitgebreide uitleg van de druivenrassen en de smaaksensaties. Toen ik een rode wijn in eerste instantie wat vlak vond werd een andere rode wijn geopend. Uit eindelijk namen we toch de eerste wijn en die paste perfect bij de entrecote. Het was een perfecte avond en de prijs/kwaliteit verhouding is gezien het gebodene prima in orde.
Alicia03 .
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2015
Oprecht heb ik nog nooit ergens zo lekker gegeten als hier. De koks verdienen een pluim. Fantastisch op elkaar aansluitende gerechten, met bijpassend wijnarrangement helemaal heerlijk. De bediening weet veel over de wijnen en het eten en neemt de tijd ervoor om dit uit te leggen aan tafel. We zijn hier nu twee keer geweest en beide keren verrast door het menu, en de volle, rijke smaak die de gerechten hebben. Het enige is dat er veel licht is in de zaak en de stoelen ver uit elkaar staan, wat enigszins afdoet aan sfeervol dineren. Dat doet verder niets af aan de ervaring! Prijs kwaliteit verhouding is erg goed op elkaar afgestemd. Zeer tevreden over dit restaurant!
Lekkereten2222 .
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2015
Met vier personen heerlijk gegeten. Goede gerechten die heerlijk bereid zijn, mooi opgediend en met goede bijpassende wijnen. Leuke locatie, alleen akoestiek in het restaurant kan een stuk beter. Soms kun je je tafelgenoten moeilijk verstaan en mis je ook de uitleg van de gerechten door veel rumoer.
Maikel V.
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2015
Voor mij is dit het beste / mooiste restaurant van Leiden (ergo 3 x een 10 )

Gerechten op sterren niveau met een excellente service van sommelier / maître en de gastvrouw.

Onovertroffen originaliteit met een constante kwaliteit (ik kom hier al enige jaren met regelmaat).
Chef weet me iedere keer weer te verassen met mooie originele gerechten. Betiteld door mijn gezelschap als "art on a plate".
Remco V.
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2015
Eén van de beste restaurants in Leiden!

Gisteravond samen met mijn vriendin gegeten bij In Den Gapenden Eter. De aankleding van het restaurant geeft een huiselijk gevoel en er zijn verschillenden leuke elementen uit de voormalig gevestigde drogisterij. De tafels staan ruim uit elkaar en de stoelen zaten erg comfortable.

De chef-kok kwam zelf trots het nieuwe menu aan tafel presenteren. Dat zien we graag, een eigenaar/chef met passie voor zijn mooie producten.

We kozen voor het 5-gangen menu met het bijbehorende wijn-arrangement. Het was in één woord: fantastisch! De wijn/spijs-combinatie was werkelijk een vondst. Niet alleen aanvullend maar soms ook contrasterend, zoals bij het tussengerecht. De wijn was een verrijking aan het gerechtje met de rode poon.

We hadden slechts een paar kritische puntjes. Naar onze smaak waren er te veel zwarte olijven bij het tussengerecht, wat het gerecht iets te hoog op smaak bracht en de heerlijke bloemkool een beetje ondergeschikt maakte. Bij het kaasplankje hadden we graag een meer uitgebreide toelichting gekregen in plaats van enkel de naam van de kazen en land van herkomst.

Maar al om al, de bediening heeft kennis van zaken en wist ons te verassen met hele mooie wijnen met uitleg.

Kortom, breng je een bezoek aan Leiden sluit de dag dan succesvol af bij dit top-restaurant!
Rob T.
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2015
heerlijk gegeten in dit gezellige huiskamersfeer restaurant aan de historische Rapenburg in het oude centrum van Leiden.
Alles klopte van ontvangst tot afscheid.
We hebben genoten van een heerlijk menu met voortreffelijke bijpassende wijnen, die gepresenteerd werden door een deskundige en attente sommelier.
De chefkok kwam persoonlijk aan tafel het menu toelichten.
Prijs/kwaliteit verhouding was ook dik in orde.
We hadden een bijzonder geslaagde avond.
Een Aanrader, waar we zeker terugkomen.
Harry V.
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2014
Op 2e kerstdag het kerstmenu genoten. En dan wel genoten in hoofdletters. Alles klopt in dit restaurant, het personeel is geweldig, de kok uitstekend, de wijnen en het eten voortreffelijk en wat een ambiance. Het kost dan wel iets meer dan andere restaurants, maar dat is het gewoon zeker waard. We aten tonijn en zeetong, Anjou duif en hertenbiefstuk, blauwschimmelkaas, dessert en koffie. Ik zie mij genoodzaakt hier veel vaker te komen. Ik heb overal een 9 voor gegeven, dat geeft mij ruimte om de volgende keer het maximaal aantal punten te geven.
Keeslau .
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2014
In Den Gapenden Eter heeft de reputatie een topper te zijn in Leiden en dat is deze avond zonder twijfel weer bewezen. Het restaurant aan het Rapenburg is niet al te groot maar dat maakt het ook juist zo prettig. De bediening is zeer attent en eigenlijk ongemerkt aanwezig. Precies wat je wilt.
Bij het diner hebben we het wijnarrangement gekozen wat ik zeer kan aanraden. Ik zal ze niet allemaal gaan noemen maar het waren verrassende en heel goed passende wijnen bij al de gerechten. De Iberia Cream Sherry bij de kaas verdient een speciale pluim.
De start was Kwartel met een salade van spelt, eendenlever, zuurkool, kwartelei met truffelmayonaise en truffel. Lastige ingrediënten die nogal te veel smaak leveren aan een gerecht maar hier is de afstemming perfect in orde. Vervolgens Bretonse schelvisfilet met beluga linzen, hachee van mosselen, gerookte hazelnoten en een schuimige saus van look. De hachee van mosselen was heel smaakvol en de schelvis was mooi gebakken. Heerlijk als een kok een gewone vis aandurft en die dan heel goed bereidt.
Als hoofdgerecht kregen we Gebraden hertenfilet met een crème van knolselderij, blok knolselderij met een sinaasappelmarmelade, rode kool, pied de mouton, gnocchi en een specerijenjus geserveerd. Een topper. Er werd afgesloten met een assortiment van kaas wat nogal vlak van smaak was. Daar hadden best wat meer uitgesproken kazen tussen mogen zitten. De overzijde van de tafel had Clafoutis (een speciaal frans gebak met kersen) met appel, appelcompote met een schuim van kaneel, beignet van gewelde appel en rozijnen en een parfait van kaneel met een amaretto karamel. Ingewikkelder te maken en daarom beter geslaagd zou ik bijna denken. Volgens mij heet het gerecht met appel overigens Flaugnarde maar deze klasse kok Eugène Hoogenboom durf ik bijna niet tegen te spreken.
MyriamB .
  • Datum van je bezoek: 18 okt. 2014
Hier met de familie het vaste menu gegeten omdat we met een groep van 6 waren. Veel mensen twijfelde over het wijnarrangement, maar ze boden de "bob" versie aan, elke gang wel een glas wijn, maar dan half vol. Een prachtige optie voor mensen die van wijn houden, maar niet te veel willen drinken. Het eten was goed, met als hoogte punt de vis met truffel en een schuim van paddenstoelen. Een heerlijke avond gehad met de familie.
Loes O.
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2014
Wij hebben hier een uitstekend vier-gangen menu gegeten, prima wijnen gedronken en een erg gezellige avond gehad. De ligging aan het Rapenburg en de inrichting maakten het plaatje compleet. We komen graag terug bij dit aangename restaurant.