Over restaurant In den Doofpot

Respect voor smaak

In het hart van historisch Leiden kookt chef Patrick Brugman innovatieve gerechten met veel respect voor smaken. Onnodige franje komt je hier niet tegen op je bord. Wel verrassende combinaties waarbij prachtige wijnen worden geschonken. Hier draait het om het totaalplaatje en dat merk je aan alles.

Glas champagne

Meer informatie over restaurant In den Doofpot

• Speciale voorwaarden om te komen
    U loopt onder de Morspoort door via de Morsstraat over de brug aan uw linkerhand
  • : P Morspoort

Ernst V. Gastronoom (20 recensies) 9,5 /10
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2016
DEROXA . Gastronoom (16 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Drie verdiende negens.... Prachtig mooie opgemaakte borden met de meest heerlijke gerechtjes. Wij gingen voor de 5 gangen met een daarbij passend wijn arrangement. Een zeer kundige en enthousiaste brigade. Smaakvol en stijlvol pand in het centrum van Leiden. Hier valt niets verkeerds over te zeggen, dit is terecht een avond genieten. Chapeau Doofpot !!!!
Lekkor E. Gastronoom (37 recensies) 7 /10
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
Op een rustige en warme avond hier wezen eten met z’n tweeën. De ambiance is echt top. Heel klassiek maar daar houden wij wel van, deuren stonden open waardoor je wel het eea mee kreeg van de drukke straat voor de deur maar wat ook zorgde voor een heerlijk verkoelend briesje. We kozen het 5 gangen diner met bijpassende wijnen. En hoewel de overall ervaring goed was, vond ik dat er, voornamelijk met de prijs in mijn achterhoofd, toch wat opmerkingen over te maken zijn.

De pommes soufle was bijvoorbeeld te taai en erg plakkerig, is natuurlijk een arbeidsintensief hapje maar de uitvoering was niet perfect. Het voorgerecht van ceviche van zeebaars was een leuke smaak combinatie, echter was de balans in het gerecht helemaal zoek doordat er heel weinig zeebaars werd gegeven en daardoor de oester erg domineerde in de smaak.

Het hoofdgerecht van black angus rund was perfect gegaard en ook de groente garnituren waren heerlijk, echter werd er geen aardappel oid bij gegeven maar weer een stuk brood om het een beetje te laten vullen. Ondanks dat ik begrijp dat het geven van een meelspijs ingrediënt binnen een gerecht de balans of smaak soms helemaal niet ten goede komt, en ik ook begrijp dat groente en vlees relatief duur zijn, kan het niet dat de helft van het ‘hoofdgerecht’ bestaat uit nog een stuk brood. De kazen waren heerlijk maar ook weer een naar mijn mening te kleine portionering.

Het tempo van de gerechten was redelijk laag, naast ons zat een tafel die voor 8 gangen ging en die kregen de gerechten die wij ook aten telkens tegelijk met ons. Combineren van gerechten maakt het voor de keuken natuurlijk makkelijker, maar dat zorgde ervoor dat wij (relatief) lang moesten wachten, en de heren naast ons binnen 2 minuten al een nieuw gerecht op tafel hadden staan.

De bediening was over het algemeen goed en netjes. De geschonken wijnen waren over het algemeen van goede kwaliteit maar werden soms gebracht als een voor ingestudeerd riedeltje. En toch valt het me dan op dat de eerste wijn, een door oud Leidenaren geproduceerde sauvignon Blanc uit Nieuw Zeeland, elke keer als ik hier kom eten in het menu verwerkt zit. Leuke en mooie wijn, maar het lijkt wel alsof die standaard geschonken moet worden.

Dit hele verhaal klinkt nu alsof het slecht was en dat was het zeker niet. Ik ga hier zeker weer terugkomen! Maar voor dit geld, en de in de wandelgangen rondgaande ambitie om een Michelinster te bemachtigen, maken het dat er nog wat dingen verbeterd kunnen en misschien wel moeten worden. Daarom sluit ik graag af met de dingen die wel van zeer hoog niveau waren: de amuses en hapjes vooraf (muv de pommes soufle) waren echt top, het tussengerecht van kabeljauw? was perfect gegaard en in balans, het dessert van oa aardbeien was geweldig en heel mooi gepresenteerd en ook de friandises, koffie en bruine rum smaakten erg goed. Kortom: één van de beste restaurants van Leiden waar met nog een stukje meer aandacht, tijd en moeite nog meer kan worden uitgehaald.
Karin H. Bourgondiër (3 recensies) 9,3 /10
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2016
Een complete avond uit! Tot in de puntjes verzorgd. Erg leuk ook dat naast de gerechten uit het 4-gangendiner (waarvoor wij hadden gekozen) elke keer weer verrassende mini gerechten werden geserveerd. Fantastische wijnen. Wat we erg leuk vonden was dat de chef de amuse serveren, en daardoor 'het gezicht' achter de gerechten liet zien.
Md_maissan . 1e beoordeling (1 recensie) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
De scheermessen, krab en kreeft waren heerlijk op smaak en mooi gepresenteerd. Het hoofdgerecht met black angus net zo.
Naar onze smaak iets te veel geleitjes in/bij de gerechten die verder niets toevoegen.

Bij dit alles heerlijke wijnen gedronken. Het enthousiasme van de sommelier was zo groot dat je bijna aan de oprechtheid ging twijfelen, opvallend maar niet storend.
Tastyservice T. Gastronoom (11 recensies) 10 /10
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2016
Keurig ontvangen op een zonnige donderdag vroeg in de avond. Begonnen met een flesje Ruinart champagne blanc du blanc die ons werd aangeraden als aperitief. Smaakte fantastisch. Daarna kwam de chef met Canapés, het menu en de wijnkaart volgde. Enthousiaste service, wij kozen voor het 5 gangen menu en een fles Pouilly Fumé uit 2013. Ondertussen kregen we onze Amuse Bouche en daar boven op een heerlijk krab gerechtje (tempura). En de eerste gang moest nog komen! Het 5 gangen diner was op en top miraculeus. Vooral de Black Angus en de kreeft waren we zeer over te spreken. Het dessert van watermeloen en basilicum zag er ook keurig uit! Alles klopte hier. Wij komen wanneer de eerstvolgende speciale gelegenheid het toe laat zeker terug! Bedankt team In Den Doofpot, it was a pleasure!
Kimhandoko . 1e beoordeling (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2016
Heerlijk gegeten en ook de wijn-spijs combinaties waren erg goed. Alles was goed verzorgd. We hebben een mooie avond gehad.
Frederique H. Fijnproever (5 recensies) 9,8 /10
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2016
Zoals altijd een zeer geslaagde avond! Geweldig eten, zeer goede service en een geweldige, zeer toegewijde sommelier! Het 6 gang menue was een al verrassing en zeer geslaagd. De twee vegetariërs hebben er even veel ervan kunnen genieten.
Marinus.margaret . 1e beoordeling (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2016
Uitstekende sfeer, fantastisch eten en super bediening. Puur genieten en een reden om terug te komen. Mooie wijnkaart en verrassende wijn arrangementen.
Jooss . 1e beoordeling (1 recensie) 9,3 /10
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Alles wat je hier eet is een waar kunstwerk. En ook hele lekkere, bijzondere smaken. Wel allemaal kleine hapjes, maar je zit echt wel vol!! Ze weten precies wat je wel/niet mag als je aangeeft zwanger te zijn of een ander dieet te hebben. Als ze dat weten, passen ze het menu voor je aan en vervangen ze het e.e.a. aan producten. Ze hebben snelle service en houden goed in de gaten wanneer je bord leeg is. Je betaald ervoor, maar het is het ook waard!! Een echte aanrader!
Damstra . Bourgondiër (3 recensies) 10 /10
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2016
Wegens de verjaardag van mijn moeder gingen wij in Leiden eten bij In den doofpot. Wat een heerlijke avond hebben wij gehad! Fancy, maar toch ook huiselijk met heerlijk eten op een vernieuwende wijze bereid en gepresenteerd. Kunstwerkjes die bijna zonde waren om op te eten. Alles van de hoofdgangen, het brood, de amuses, de wijnen, de whisky en de limoncello: genieten! De kaasplank mag zijn eigen hoofdstuk in deze recensie, combinaties die je smaakpapillen laten zinderen. In den doofpot is een echte aanrader, zeker als je iets te vieren hebt!
F.ooms . 1e beoordeling (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2016
Heerlijke gerechten, pure smaak met goede keus voor de bijpassende wijnen. Ook onze zwangere tafelgenoot werd verwend met licht mousserende biodrank.
Mhens . Bourgondiër (2 recensies) 10 /10
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2016
Ik heb hier samen met twee anderen gegeten op 14 mei 2016 en we zijn allemaal nog geweldig onder de indruk van deze avond. Ondanks het feit dat wij met zijn drieën niet erg makkelijk zijn qua dieet ( er was 1 veganist en 1 vegetarier in het gezelschap) hebben wij alledrie heerlijke, creatieve gerechten gehad.

Ikzelf had geen selectie van de kaart gemaakt, maar heb gekozen voor het 5-gangen menu waarbij ik de chef liet kiezen welke gerechten bij elkaar pasten. Voor de dames werden soortgelijke menus samengesteld met uiteraard wat vervangingen voor vegetarisch/veganistisch. Zo konden we toch allen grotendeels van hetzelfde eten genieten en praten daarover.

De wijnselecties waren ook fantastisch en pasten precies bij het eten. De kazen bij het kaasplankje waren ook heerlijk, zeker in combinatie met de port.

De bediening is relatief formeel maar zeker niet té formeel en zetten zich echt 100% in om een prachtige avond neer te zetten. Kortom, een absolute aanrader!
Vanbinsbergen . Fijnproever (6 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2016
Door vrienden bij dit restaurant gaan dineren. Vlotte bediening en service is lekker gemoedelijk. Na aantal amuses vingen we aan met de gerechten, overigens mooie pure smaken met hier en daar fijne nuances. Niet voor het arrangement gekozen, daar de wijnkaart er spannend uit zag. Zeer zeker aan te bevelen!
Sander303 . 1e beoordeling (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
we gingen voor het 8 gangen menu met wijnarrangement. lekker gegeten, goede sfeer, prettige bediening. Sommelier maakte er een feestje van, deskundig en enthousiast.
Rowena M. Bourgondiër (3 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2016
Eten was voortreffelijk, alles was zeer smaakvol en mooi opgemaakt. Bediening heel vakkundig en vriendelijk. Werkelijk niets op aan te merken. Zeker een Michelinster waardig.
Andre V. Fijnproever (7 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2016
We hebben heerlijk gegeten in dit mooie restaurant. Inrichting van het restaurant is sfeervol en een tikje chique. We kozen voor het 5 gangen menu en daar kregen we geen spijt van. Vanaf de amuse tot en met de 5e gang, alles was overheerlijk. Mooie smaken en zeer origineel gepresenteerd. Meestal zijn we niet zo van de toetjes, maar de verschillende zoete variaties met rode biet smaakten top! Net als de andere gerechten trouwens. En daarbij werden heerlijke wijnen geserveerd, waarvan wij de Eradus het hoogtepunt vonden.
De bediening was een tikje formeel. Dat had voor ons iets minder gemogen. Prijsniveau is best pittig, maar dat hadden we graag over voor deze mooie avond. Dit is wat ons betreft een aanrader!
Lady_Daniels . Bourgondiër (2 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2016
Na het eten van de Zeebaars neem ik mij voor dat dit de enige manier is waarop ik voortaan vis wil eten. Wat een fantastische smaken. Ook de rest van het menu stelt niet teleur. Alles is even heerlijk!
Eten bij In den Doofpot is een feestje. De verfijnde gerechten, de combinaties van smaken, subliem. Ook het bijpassende wijnarrangement is perfect in balans.
De ambiance maakt dit feestje helemaal compleet. Ik noem fijn servies, grote ronde tafels en personeel dat gastheerschap tot een ware kunst heeft verheven.

Een parel binnen de Leidse singels!