In de keuken van Floris

Honingerdijk 259 3063 Rotterdam Nederland Kaart

Over restaurant In de keuken van Floris

Voor al je zintuigen

‘In de keuken van Floris’ wordt de bereiding van jouw gerechten een levendige voorstelling. De muzikale ondersteuning bestaat uit de geluiden van snijden, raspen en mengen. Rustgevend en spannend tegelijk. De hoofdrollen worden vertolkt door Patron-Cuisinier Floris Versluijs en Maître-Sommelier Wilfred Roth. Zij verrassen je met negen gerechten en een gevarieerd wijn- of alcoholvrij sap-arrangement. Hier heb je niet genoeg aan alleen je mond, al je zintuigen worden geprikkeld. Zorg dat je geen detail mist.

Meer informatie over restaurant In de keuken van Floris

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Vrijdag 19:00 - 23:00
Zaterdag 18:30 - 23:00
Zondag Gesloten

Duur
Roel222 .
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2016
Hier verbijsterend slecht gedineerd in de zomer en nu pas hersteld van die ervaring. En dat terwijl de gerechten toch bij voortduring worden opgediend met het aplomb alsof we hier te maken hebben met een begenadigd kookgenie. Mijn advies aan Floris: laat die muffe, naar vochtig bordkarton smakende graansoorten en andere (terecht) 'vergeten' groenten en weleer-onzin voortaan achterwege, alsmede al die 'revolutionaire' tierelantijnen, bestel wijn die beduidend lager in hun zuren zitten, schaf servies aan en ga koken zoals je dat ooit geleerd moet hebben. Maar alsjeblieft, schotel niet langer de vruchten van een onbespoten wereldbeeld voor. Dan komt het vanzelf weer goed met In de Keuken van Floris. Heus.
Rene H.
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2016
Om weer eens heerlijk culinair verrast te worden, dit keer gereserveerd voor de "Kliekjesavond" , de afsluiter van het zomerseizoen.
Wat wij geserveeerd kregen waren zeker geen kliekjes maar stuk voor stuk mooie culinaire plaatjes zowel in smaak als opmaak.
De amuse van bloemkool op verschillende manieren bereid is al een uitdaging voor je smaakpupillen. Na deze heerlijke start volgen er mooie gerechten die je telkens weer aangenaam verrassen. Dit in combinatie met de wijn en bierkeuze van de sommelier maken dit tot een perfecte culinaire avond.
In de Keuken van Floris is en blijft een fantastische avondvullende beleving. Wij kunnen niet wachten op de nieuwe gerechten die Floris met zijn team na de vakantie zal introduceren.
Ikke .
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2016
Afgelopen weekend hebben wij hier gegeten, een lange zit van 4,5 uur maar met prachtige gerechten (zowel vegatarisch als de vlees/ vis combi) maar met als hoogtepunt het guacemole dessert - echt SUBLIEM, wij hebben zelden zo een lekker en verrassend dessert op.
K.vandalen .
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Het was een gezellige avond. Ik was niet heel erg onder de indruk van de smaak van het eten. Presentatie was goed. Wijnen waren goed maar niet bijzonder. Ik heb een leuke avond gehad en doordat het een Iens deal was was de prijs-kwaliteit ook goed in verhouding maar de smaakbeleving had ik meer van verwacht. Hoofdgerecht gerookt in het sigarendoosje was wel subliem.
Wivine H.
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
Wij hebben genoten van de culinaire avond! Alle gerechten zijn verassend en mooi gepresenteerd. Ook de uitleg van de wijnen i.c.m. de gerechten is erg interessant!

Zeker een aanrader!
Carl V.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Voortreffelijk goed eten, mooie combinaties. Neem wel de tijd om er van te genieten, het is meer dan eten. De geschonken wijnen versterken het smaakeffect.
Wat veel rust geeft is dat er tijdens het eten geen gasten binnenkomen of weglopen.
Dennis V.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Na het horen en lezen van de vele positieve recensies over de kooktalenten van Floris en zijn keukenbrigade, toch wel erg nieuwsgierig geworden. Zaterdagavond was het dan zover en wisten wij een tafel te bemachtigen in zijn restaurant. Iets voor 19.00 uur stappen wij over de drempel en werden wij naar de laatst beschikbare tafel geleid. Direct valt je oog op de strakke keuken die, hoe kan het ook anders, het middelpunt vormt van dit restaurant. Daaromheen zijn de tafels gesitueerd met daaraan cognac leder bekleedde draaistoelen en banken. De combinatie van een geheel met mos bedekte wand, veel houtelementen, boomstronken en prachtige bloemen, versterken de puurheid van de gerechten die volgen.

Over het menu wil ik vooral niet teveel verklappen. Zoals Floris zelf op de website al aankondigt gaat het om ‘eetmotie’ en daar sluit ik mij na zaterdag graag bij aan. De geheel eigen visie maakt zijn restaurant uniek en een ware beleving voor al je zintuigen. De avond kent vele verrassingen die je als liefhebber van goed en lekker eten zelf moet ervaren.

Maar liefst 9 gangen worden in een prima tempo uitgeserveerd door de alerte en vriendelijke keukenbrigade. Bij ieder gerecht en bijpassende wijn mag een goede introductie natuurlijk niet ontbreken ook die wordt keer op keer waar gemaakt. Het plaatje is compleet wanneer je het team bij ieder gerecht met volle aandacht tot aan het kleinste detail in de weer ziet. Er wordt geproefd, overlegd en nog eens geproefd om uiteindelijk zo’n 40 identieke couverts als plaatje gelijktijdig te presenteren als smaakvolle kunstwerkjes.

Ruim vijf uur later, net na middernacht, stappen wij zeer voldaan weer over de drempel naar buiten met een geweldige ervaring rijker. In de keuken van Floris is een complete smaakbeleving van niveau. Nog enige twijfel? Reserveer, schuif aan en laat het je overkomen. Wij komen zeker terug.
Marja N.
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2016
aparte ervaring om hier te eten in de keuken van Floris, je zit midden in de keuken , je ziet en beleefd hoe alles wordt bereid en klaar gemaakt, enigste nadeel is de krappe tafels en het iets te dicht op elkaar zitten.
aparte mooie smaakbelevingen begeleid door mooie wijnen en bieren die er echt bij passen, team is op elkaar ingespeeld en de service is goed.
echt een culinaire beleving, zeker voor herhaling vatbaar.
Jore .
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2016
‘Wij zijn er niet voor de grote, snelle en lastige eter’, lees ik op de vernieuwde website van Floris. En verder geeft hij op dit medium aan dat zijn kookstijl creatief, vernieuwend en veel signatuur bevat, technisch en transparant is en dat hij met passie een eigen kook(r)evolutie kookt.

Floris heeft op zijn site niet teveel ‘gezegd’, want elke gang is creatief en vernieuwend samengesteld. Elk bord wordt ‘uit de losse pols’ opgemaakt met stukjes en kloddertjes eten alsof het een schilderspalet is. Hiervoor worden pure en mooie ingrediënten gebruikt. De combinaties zijn gedurfd, zoals de rode poon met (twee) gefrituurde meelwormen of de met sigaar gerookte Miral eend, waarbij een echte sigaar en een prima kriekbiertje wordt geserveerd.

Het concept van Floris is in meerdere opzichten uniek en heeft (daarom?) veel aanhangers, gezien de uitstekende beoordelingen op Iens. Maar van mij mag Floris in zijn kook(r)evolutie een paar stappen in de tijd teruggaan. Zeven bereidingen van één ingrediënt op één bord zijn er mij vier teveel. Meedoen met de meelwormenhype vind ik niet nodig, want gefrituurde insecten smaken naar ‘oud frituur’ en dat genereert niet de smaak die ik aan een gerecht zou willen meegeven. Met een pincet eten is grappig, maar ik kan er zo moeilijk vloeibaar eten (crème) van mijn bord mee ‘oplepelen’. En mensen uitnodigen om (in een restaurant) sigaar te roken, is weliswaar heden ten dage revolutionair te noemen, maar mijns inziens niet correct. Daarnaast geeft de sigarenrook mij (als niet-roker) niet de gewenste meerwaarde aan het gerecht mee.

Er zitten enkele smaakvolle gerechtjes tussen: de lam met asperges, ansjovis en gezouten yuzu én het kaasplankje zonder veel 'poespas'. Maar door de gedurfde combinaties en de veelsoortige bereidingen weet ik bij de andere gangen regelmatig niet wat ik proef en ik mis ‘onderlinge samenhang’. Ik kom niet in mijn 'genietmodus'.

De sommelier volstaat zijn vak en is minstens even vindingrijk als Floris. Hij schenkt niet alledaagse wijn en bier van hoge kwaliteit, die verrassend goed aansluiten bij de complexe gerechtjes. Top!
Ook de gastvrijheid van de bediening is dik in orde.
Het restaurant is propvol ingericht en als ik naar de WC wil, ben ik verplicht mijn bescheiden derrière tussen twee tafeltjes door te wringen.

Na een te lange zit (ruim vijf uur) haast ik mij naar de laatste metro. In de metro weet ik het: voor mij (even) geen avontuur en Floris meer.
Drs.ted.braakman .
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2016
Een geweldige ervaring in een heel prettige sfeer. En wat een fantastische smaak, geur en kleurcombinaties op het bord. De spijs-wijn combinaties waren zeer geraffineerd. Zeer bijzondere wijnen en biologische Champagne. Een aanrader!
HartjeRotterdam .
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2016
Heerlijke avond gehad! Het eten was bijzonder (en) lekker; een plaatje op je bord. En wat een mooie "wijnen" bij de gerechten. We hebben erg genoten.
D.wychgel .
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2016
voor de eerste keer hier geweest. Naast de eetbeleving ook een leuk avondvullend programma. Zien hoe alles met aandacht en passie in elkaar wordt gedraaid is leuk en alles loopt op rolletjes zonder een onvertogen woord in het keukenteam. Best wel bijzonder. En dan het eten: origineel, vraagt om eten met aandacht voor alle smaken. Mooie, originele presentatie van de gerechten. De wijnen bij de gangen waren passend en heerlijk en werden met enthousiasme en kennis van zaken gebracht. De champagneproeverij aan het begin was trouwens ook top. Een aanrader dus.
NPvH .
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
Wij waren erg geboeid door het concept van de keuken van Floris. We houden ervan om nieuwe dingen te proberen met betrekking tot eten en drinken en onze avond hier stelde ons zeker niet teleur! De gerechten waren interessant en zeer smaakvol en de wijnen pasten er heel goed bij. Ik bestel nog wel enkele flesjes na! Het personeel was goed op de hoogte van alles wat er geserveerd werd, inclusief achtergrond informatie. De setting was bovendien erg knus, wat ons betreft zeker een aanrader!
Arjan V.
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
De passie voor het vak straalt Floris uit, een geweldige avond gehad.
Door de smaaksensatie onthutst naar huis gegaan, wat een aparte ervaring.
Van de 9 gangen was er een niet echt mijn smaak, de overige gerechten super. Vooral de presentatie van de gerookte eend in het sigarenkistje. Hier komen we zeker terug.
Tim W.
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
Voor de tweede keer bij Floris gegeten, en het was wederom spectaculair! Fantastisch menu van allerlei kleine hapjes, maar je hebt zeker genoeg na zo'n avond! Het is echt een hele avond uit, en het menu was sinds een jaar geleden compleet nieuw. De tafeltjes staan wat kort op elkaar, maar dat is echt het enige dat aan te merken is op dit restaurant. Erg gaaf ook dat de wijn bij de gerechten evenveel aandacht krijgt als de gerechten zelf. Wij hebben uit de kelder van Floris nog een doosje besteld voor thuis.
Echt een aanrader. Tips: ga op de fiets want het wijnarrangement wil je niet missen, en trek er voldoende tijd en geld voor uit. Floris' website biedt hierover duidelijke informatie.
Ian19 .
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
Bij binnenkomst een mooie champagne proeverij genuttigd. Het eten is subliem icm de wijn wordt het er nog beter van. De wijn-spijs combi is fantastisch bij elkaar gezocht. Leuk concept, je zit letterlijk in de keuken. Service is uitstekend.
Jeroen L.
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
(wederom) een heerlijke avond beleefd! Vanaf het ontvangst met champagne tot de koffie/ thee met friandises en huisgemaakte limoncello één grote achtbaan van smaakbelevingen. Mooie combinaties op het bord met geweldige bijpassende wijnen. Kortom; we hebben van gang 1 t/m 9 genoten van mooie en smakelijke culinaire creaties van hoog nivo!

Omdat Floris zijn 10-jarig jubileum viert is het volledige wijnarrangement + limoncello 'van het huis'! Altijd leuk!!
Ragnar S.
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
Totaal verrast door de variaties en smaaksensaties van Floris en zijn team. In één woord top! Alles vloeide qua tempo perfect door tijdens het 9 gangen menu
Miep-vos .
  • Datum van je bezoek: 16 jun. 2016
Originele gerechten, prima wijnselectie, vriendelijk en bevlogen personeel. Ook het (Bob) sappen arrangement klopte helemaal.
Nienke H.
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2016
Ondanks alle lyrische reviews, hebben wij helaas niet genoten in de Keuken van Floris. Aan elk gerecht waren hapjes lekker en dan weer elementen een klap in ons gezicht. Dit is ook de bedoeling van de chef, maar wij hadden voor de torenhoge prijs toch verwacht te kunnen genieten van ons eten. Jammer genoeg viel dat voor ons erg tegen. De ambiance is ontzettend leuk, het zitten in de keuken en te zien hoe de gerechten worden klaargemaakt is zeker een belevenis. Omdat mijn vriend moest rijden nam hij het sap-arrangement. Meerdere van de sapjes waren echt niet lekker, dit hebben we de sommelier ook aangegeven, deze vertelde steeds bij elke gang over de bijpassende wijn en de bijpassende sapjes. Toen we aangaven dat sommige sapjes niet onze smaak waren, heeft hij deze niet meer geintroduceerd, waardoor we mochten gokken wat er in zat. Erg jammer. Het sap werd op lichaamstemperatuur geserveerd. Ook weer bewust, maar dit maakte het niet aangenamer om te drinken. Helaas was er naast sap of wijn geen andere keus qua drinken. Een cola of alcoholvrij biertje konden we niet bestellen. Wij komen hier niet meer terug. Ik denk dat onze teleurstelling minder groot was geweest als de prijzen redelijker waren.
Als ik het zo goed lees, maak ik zeker uit het eerste deel op dat het voor een groot deel toch te maken heeft met smaak. Wij zijn experimenteel, gewaagd en zeker niet voor de makkelijke eter (niet implicerend dat jullie dit zijn). We gebruiken eigenlijk geen boter, eieren en room en werken veel met umami en fermentaties.
Onze gasten komen inderdaad voor verassingen en niet voor combinaties die ze bij bijna elk restaurant in Nederland al een keer gezien hebben.

Wat betreft de sappen in het arrangement is dit iets waar wij redelijk uniek in zijn, door dit uberhaupt aan te bieden. Er zit uren tijd in het maken van de sappen, en er wordt niks aan toegevoegd om dit te maken, het product blijft puur zoals het is, zonder toevoeging. Dat de combinaties ‘eenvoudig’ genoemd worden noem ik ‘logisch’, het is de bedoeling dat sappen en wijnen de gerechten verlengen en ik geloof dat we dat doen met een sap gemaakt met ingredienten die al in een gerecht zitten.

Het is jammer te horen dat jullie een leuke maar eenmalige ervaring hebben gehad bij ons. Maar met dit concept is het onmogelijk naar de mond van iedereen te koken. En dat doen we dus ook niet. Wij geven op de mooie aanbieding van de Iens al een korting van ruim 30% en dat die prijs nog steeds niet redelijk voor jullie is, vinden wij oprecht jammer!

Een link naar onze nieuwe website, waar een filmpje gemaakt is over de Bloemkool amuse, het is inmiddels een klassieker geworden, is misschien gaaf om te zien wat er allemaal gebeurt met een product voor het op een bord ligt. http://www.indekeukenvanfloris.nl/

DON'T GO THE POOL IF YOU CAN'T SWIM!

Reactie van proever:

Ondanks dat we graag verrast worden en regelmatig buiten de deur eten, bij een eetcafe maar ook in verschillende sterrententen waar wij vrijwel altijd kiezen voor een verrassingsmenu zonder daarbij aan te geven wat we niet lusten, waren de smaakcombinaties voor ons té experimenteel. Verrassingen zijn leuk, wij hebben echter een aantal keer iets uitgesproken vies gevonden. Dit lijkt ons toch niet de bedoeling van de chef. Maar inderdaad, over smaak valt niet te twisten. Dat de sommelier ons oversloeg in zijn uitleg over de sapjes en wij bij 4 sapjes moesten gissen wat erin zat, was echt een domper. Overigens hebben wij bij 2 sterrenrestaurants heerlijk gegeten én veel minder betaald. De teleurstelling dat we van de gerechten niet echt hebben kunnen genieten, heeft ten dele ook met de prijs te maken. Het concept is goed, de passie om te koken ook. De presentatie van de gerechten bijzonder en out-of-the-box. En toch springen we de volgende keer helaas niet meer in het zwembad van Floris