Il Cavallino

Maasstraat 67 HS 1078 HE Amsterdam Nederland Kaart
31-206753814

Over restaurant Il Cavallino

Knusse huiskamer

Een gezellig buurtrestaurant waar je een geweldige avond hebt met familie en vrienden. Geniet van het authentieke eten, de heerlijke wijnen en de geweldige service. De perfecte avond!

Meer informatie over restaurant Il Cavallino

Voordelig
Rico R.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2016
Heerlijke avond. Het begon met Vitello Tonnato. Overdadig, veel, en erg lekker. Hertenbiefstuk. Eveneens ruime portie, goed op smaak. De borden waren zo goed gevuld dat de bijgerechten vrijwel onaangeroerd bleven. Sgroppino als nagerecht: een romiger, smakelijker sgroppino zelden gezien en geproefd. Alle bij elkaar: een topavond in deze gezellige huiskamer, met zeer galante bediening. Met liefde zetten ze een extra stap.
Dinnerbabe ..
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
Met hoge verwachtingen (PR en IENS recensies) bij Il Cavallino aangekomen. Nog net een plaatsje kunnen veroveren op de zaterdagavond. De Amuse (een tomatensoepje) was niet bijzonder en flauw. Toch jammer, de amuse mag de aankondiging zijn van wat komen gaat. De anti pasta (van alles wat): lekkere vitello, carpaccio, caprese, crostini, zalm. Niet op datzelfde niveau: artisjokkensalade, tomaat, vleeswaren. De huiswijn was oké. Als hoofdgerecht, het gerecht met kalfsvlees was er helaas niet, de pasta gorgonzola. Ik vond t jammer dat er niet gericht een bijpassende wijn kon worden aangeraden. Denk dat t mogelijk moet zijn bij vaste gerechten zoiets feilloos te weten. Ik koos dus zelf de Verdechio. Die wijn heerlijk. Maar of het nog een extra boost gaf qua gerecht/wijn combi? Tafelgenoot had Vitello als hoofdgerecht en vond die prima. Tiramisu na was lekker, niet te zwaar. Bediening soms niet alert op plek waar wij zaten. Hoge verwachtingen niet waargemaakt, maar gewoon goed gegeten.
PeterF48 .
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2016
Pluk de dag. Na al het hondenweer van de afgelopen week leek de vrijdag een aankondiging van betere en vooral zonniger tijden. Nu zoonlief er voor had gekozen om met een vriendje naar de bioscoop te gaan, grepen wij de gelegenheid maar aan om dat te vieren en hoe beter dan met een feestelijk onaangekondigd etentje. Letterlijk, want ik had de sliptongetjes al pan gereed in de keuken liggen indachtig het adagium dat visite en verse vis dan wel 3 dagen goed blijven maar toch de eerste dag toch het best genietbaar zijn. Ach 1 dagje langer kan best.
Maar waar zullen we eens heen gaan? Ik stelde voor om maar af te zakken naar de Maasstraat in Amsterdam. Mijn vrouw werkt in de Rivierenbuurt. Daarom kom ik er geregeld en kan ik me verbazen en verheugen in de zaken die zich hebben gespecialiseerd in het verwennen van de inwendige mens. Ik kan lovende verhalen vertellen over een zekere kaasboer of een bepaalde slager en over een aantal restaurants heb ik op deze plaats al één en ander gezegd.
We hadden in de auto al besloten tot Italiaans. Mijn vrouw kan heel erg van lekker eten genieten maar wil toch ook graag alles een beetje in de gaten houden door het aantal koolhydraten te beperken. Een goeie Italiaan is dan ideaal. Als je gewoon de pasta gang overslaat kan je toch goed aan je trekken komen.
Nadat we na wat zoeken de auto kwijt hadden geraakt en rond hadden gekeken, liepen we naar Il Cavellino. Voor de diehard optimisten stonden er buiten al terrastafeltjes klaar maar wij zijn realist genoeg dat zelfs met een heleboel zon in je hart een temperatuur van 10°C toch wat aan de koele kant is en stapte gewoon naar binnen. Daar was het heerlijk warm en heel gezellig. We waren vroeg dus alle keus wat betreft de mooiste tafeltjes. Wij namen er één bij het raam.
De afgelopen jaren heb ik al heel wat Italiaanse restaurants gezien in Amsterdam. De meeste tot mijn verbazing gerund door volbloed Italianen. Bij Il Cavellino werden we ondanks de aanwezigheid van een blonde serveerster met een toch aan Sophia Loren refererende uitstraling en vormgeving in de lokale tongval verwelkomd. Geloof het of niet, vinden we toch leuk. De tent zelf is qua inrichting een beetje retro Rome met veel zwart wit foto’s van La Loren. Lekker laagdrempelig en dat geldt ook voor de bediening. Niet popie jopie maar gewoon open, hartelijk en toch gedegen.
De kaart en 2 glazen van de huiswijn (een heel prettige montepulciano d’abbruzzo) stonden binnen no time voor ons neus. Naast het gebodene op de kaart lichtte de allervriendelijkste ober ons ook even in over hetgeen er vandaag naast de kaart beschikbaar zou zijn. Daar hou ik erg van hé. Dat je als je toch al niet kan kiezen nog een extra keus krijgt. Meestal ga ik dan voor die dagkeus want hé: morgen kan het niet meer.
Tijdens het kiezen kregen we een karafje water, wat brood met wat roomboter. Ik mag wel zeggen heerlijk geurig knapperig versgebakken brood en op de boter viel ook niets aan te merken. Als een tent van dit soort details al een feest weet te maken, zit je gewoon gebakken.
De voorgerechten kwamen al rap. Mijn vrouw had tot ieders verrassing (not!) gekozen voor de vitello tonato. Inmiddels is ze expert. Was zeker geen teleurstelling. Prachtig roze kalfsfricandeau met een duidelijk zelfs gedraaide milde romige tonijnmayonaise stevig begeleid door een bosje rucola. Ik had de bruscheta misto. Niet mis, 4 copieuze stukken in olijfolie gebakken brood met een topping van vitello tonato, verse zalm met pesto, carpaccio en klein gesneden tomaat met basilicum. Alles even kraakvers en onmogelijk om te bepalen wat het lekkerst zou zijn. Wel veel. Met zijn 2en zou je er ook genoeg aan hebben. Gelukkig dat er een klein mesje was mee geserveerd. Kon ik het mooi delen met mijn lief. Als je genoeg hebt, is delen geen straf.
Dan de hoofdgerechten. Vrouwlief had zich laten verleiden tot de dagvis: tonijnsteak met een salade niçoise-achtige begeleiding van sla, haricot verts, ei en ansjovis. Zonder meer top door de versheid en de mooie producten. Ik zelf had de pancia di maiale. Ja mij zei het ook niets maar dat is dus knapperig gebakken varkensbuik met eveneens haricots en gebakken venkel waarbij een aantal druppels van een balsamico met een opmerkelijk anijzerige smaak waar ik echt van opkeek. Net als van de smaak van die varkensbuik. Nog nooit zo iets gegeten bij een Italiaan. Zonder meer onovertroffen qua smaak en textuur. Alles werd overigens vergezeld van een schaaltje gemengde salade en zoetige gebakken aardappeltjes… en natuurlijk voor ons beiden nog een glaasje van die montepulciano. Genieten maar!
Halverwege kwam de donkerblonde vrouwelijke chef (cheffin heeft toch een andere lading) even informeren of alles naar wens was. Nou mag je niet praten met volle mond maar ik kon het toch niet laten om mijn goedkeuring te laten blijken. De borden gingen sowieso schoon leeg dus iets anders was uiteindelijk toch ongeloofwaardig.
Beetje vol buikje maar uit eten zonder toetje is onaf. Dus voor mij die panna cotta. Heerlijk romig licht met mooie tegentonen van rood fruit. Vrouwlief wilde eigenlijk iets van fruit met slagroom. Dat bleek niet echt voorhanden dus suggereerde de dienende dame de brownie met een bolletje appelsorbetijs. Dat is er 1 om gewoon op de kaart te zetten. Ik mocht gelukkig proeven. Zelden zo’n heftige chocoladeoverdaad van een brownie meegemaakt die dan ook nog eens geweldig combineerde met dat frisse op de tong tintelende appelsorbetijs. Geen hapje voor de matige eter want echt heel heftig maar lekkûr!!!
Even een beetje bijkomen met een doppio en een kommetje verse mintthee met een lekker klein koekje. Volledig voldaan allebei. Heerlijk gegeten. Allemaal authentiek Italiaanse smaken waar zo nu en dan de keuken een extraatje aan toevoegt. Hoe ik ook hou van de ‘echte’ Italiaanse keuken, ik weet dat ze zo nu en dan wel eens een beetje te strikt zijn omdat het anders niet smaakt zoals nonna het vroeger maakte voor het zondagsdiner. Bij Il Cavellino laten ze zich duidelijk niet beperken. Aan het gegeven dat de huidige uitbater de tent al 15 jaar draait, zou ik zeggen dat ze er niet ongelijk in zullen hebben.
Snel weer eens langs. Arrivederci amici!
Arminius .
  • Datum van je bezoek: 29 feb. 2016
Het is mij en mijn partner al twee keer gebeurd dat we zonder reserveren in dit geweldige restaurant konden eten. Maar een derde keer zal er wel niet in zitten, want ik heb het gevoel dat steeds meer mensen Il Cavallino hebben ontdekt.
Hoewel de eigenares geen Italiaanse is, heeft ze wel begrepen dat 'Italiaans' voor eenvoud, puurheid en kwaliteit staat. Niet helemaal wordt begrepen uit welke bestanddelen een Italiaanse maaltijd bestaat. De Nederlandse menuvorm wordt gehanteerd. Dat heeft als voordeel dat je bij een 'secondo' geen 'contorni' hoeft te bestellen. Want op zijn Hollands krijg je er sowieso aardappeltjes, groente en sla bij.
Wij kozen onlangs parelhoenderbouten als 'hoofdgerecht'. Een waar feest!
De bediening is goed. Normaliter zijn studenten niet de beste garantie voor vakkundige service, maar ik kon weinig negatiefs ontdekken bij de warme manier waarop we werden onthaald. De Italiaanse chef van het personeel is minder vriendelijk, maar dat maakt het er allemaal des te Italiaanser op. Een kort gesprekje met de eigenares is verkwikkend.
De prijzen zijn gode zij dank heel redelijk.
Peter S.
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2016
Il Cavallino is een knus en altijd druk Italiaans restaurant (zonder pizza's op de kaart) in de Rivierenbuurt. De inrichting is nogal kitscherig maar het eten en de bediening is er uitstekend. Voor het voorgerecht kregen we lekker warm Turks brood met gezouten boter. Vooraf hadden we de vitello tonnato: een ruime portie en goed op smaak. Als hoofdgerecht hadden we de zeewolffilet met spinazie en wittewijnsaus en de ossenhaas met eekhoorntjesbrood, brandy, Parmezaanse kaas en rucola. Dat laatste gerecht vond ik uitzonderlijk lekker. Bij beide gerechten werden gebakken aardappeltjes met rozemarijn en een salade geserveerd. De aardappeltjes waren lekker maar de salade was te eenvoudig. De tiramisu na was daarentegen weer uitstekend. Il Cavallino zal niet snel teleurstellen.
Stefan M.
  • Datum van je bezoek: 24 feb. 2016
Ronduit fantastisch.
Perfecte bediening, heerlijke wijn en fantastisch eten.
Als voorgerecht de anti pasti misto: vitello tonate,bruchetta,carpaccio,salmone,insalate caprese en overheerlijke geitenkaas.
Hoofdgerecht de cotelette de d'angilio,zeebaars,filetto,gamberoni,insalate, patate,pasta.
Dessert de scroppino,tiramisu,limoncello en italian coffee.
Zeer zeker voor herhaling vatbaar!
Jasper K.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2016
Gisteren voor het eerst gegeten bij Il Cavallino. De anti pasti was zeer smaakvol als voorgerecht. De Verdecchio smaakte er ook prima bij. Als hoofdgerecht hadden we de penne ossenhaas en linguine gorgonzola. Deze vielen helaas allebei wat tegen; de gorgonzola pasta was volgens ons te waterig. De gerechten waren wat gewoontjes, alsof je deze thuis ook zo kon maken.
Bediening was prima maar het interieur zou wel eens een 'make over' kunnen gebruiken.
Lali .
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Wat een culinaire verrassing voor zo'n onopvallend buurtrestaurantje! Niet gewoon een lekker bordje Italiaans, maar verfijnde gerechten met pure ingredienten en sublieme smaken, perfect afgemaakt met verse kruiden. De wilde zwijnenstoof is onovertreffelijk. Die chef verdient een ster! Een gouden tip voor Amsterdammers (en voor Hiske Versprillen)
MMCB .
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2015
Met een grote groep gegeten bij il Cavallino, op de Maasstraat in Amsterdam. Betaald parkeren voor de deur. Geweldige pasta, zowel met vlees als vegetarisch, ook antipasti en tiramisu waren heerlijk. Pure ingredienten, goed gekruid. Volle Italiaanse wijnen.
Milan K.
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
Met een groep van vijf heb ik gegeten bij dit kleine Italiaanse restaurantje. De gerechten zijn eenvoudig en niet hoogdravend. Zelf had ik een 'vis van de dag', de dorade. Die was goed. Lekker vers en combineerde goed met het prutje dat er omheen lag (geen idee wat het was). Voor herhaling vatbaar.
SaintJoost .
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2015
Wat was het enorm druk! Zowel binnen als buiten zat het helemaal vol. Toch werd er een plaatsje vrijgemaakt, en aan de attente bediening hebben we niet gemerkt dat we niet de enige gasten waren. We hadden ons voorbereid op een lange wachttijd, maar blijkbaar had de keuken het goed voor elkaar: alles keurig op tijd. De pasta met mosselen was gewoon: zoals het hoort! helemaal goed dus. En ook met meer mosselen dan pasta ;-). Fijne mensen, fijn eten. Ik heb de kok een handje gegeven, en gezegd dat we zeker terug komen.
Annet108 .
  • Datum van je bezoek: 1 sep. 2015
Gisteravond hebben wij voor het eerst bij Il Cavallino gegeten. Wat verrassend goed :) Italiaans zoals Italiaans hoort te smaken! De bediening is supervriendelijk, attent en losjes op een heel natuurlijke manier. Vers gebakken brood en een amuse als appetizer. Ik koos voor de dagvis (zeewolf) met witte wijnsaus en spagetti aioli als bijgerecht. Zalig gewoon! We hebben er weer een adresje bij. Groetjes Annet
Moniek M.
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2015
Na een lange dag werken strijken we hier graag neer. We hebben hier al een paar keer gegeten en het is altijd top! De bediening is gastvrij, spontaan en vriendelijk. Het eten met hart bereid. Onze favoriet? Verse vis van de dag, pasta vongole en pasta met blauwe kaas. Het terras is verwarmd dus je kunt lekker veel buiten zitten. Wil je dat niet, dan is het binnen ook erg gezellig. Er wordt hier goed voor je gezorgd en dat proef je dus :) . Moniek108
Eric1314 .
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2015
Dit restaurant zou ook in Italië kunnen staan. De warme atmosfeer, de hartelijke bediening die jou als gast zien en je welkom doen voelen en dan nog het eten dat heerlijk smaakt. De Risotto met zwarte truffel vond ik persoonlijk het minste op de kaart, maar de pasta met zalm was fabuleus. Dat hoeft niet beter te zijn. Voor mij was het de eerste keer dat ik hier was, maar het heeft meteen een bijzonder goede indruk gemaakt. Gelukkig zijn ze er nog, dit soort leuke restaurants !
Wildzwijn .
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2015
Altijd goed. De locatie, de sfeer, de bediening allemaal prima. Heerlijke wijnen en goed Italiaans eten, een beproefd concept! Bij drukte op het terras soms wat lang wachten op het hoofdgerecht, maar die zijn zeer zeker het wachten waard.
Nico L.
  • Datum van je bezoek: 24 mrt. 2015
Gisteren weer bij Erna gegeten, zoals Il Cavallino ook wel vaak aangeduid wordt. Want het gaat om de gastvrouw/kok die dit restaurant zijn specifieke karakter geeft. De kwaliteit van het eten is hoog (heerlijke papardelle bijv.), de bediening hartelijk en persoonlijk en de ambiance is authentiek. De ''huiswijnen" zijn betaalbaar en van een uitstekende kwaliteit. Dagelijks een paar wisselende gerechten buiten de kaart, met name kakelverse vis. Een echte aanrader.
Marjodijk .
  • Datum van je bezoek: 13 mrt. 2015
Fantastisch smaakvol Italiaans eten in een gezellig rommelig buurt restaurant met echte Amsterdamse humor en persoonlijke service. Locatie: in de Rivierenbuurt op loopafstand van de RAI.
Henkie1959 .
  • Datum van je bezoek: 5 mrt. 2015
heerlijk gegeten vooral de vis van de dag was top. ( heilbot met paprika salsa en een gamba koekje) witte chocolade cheescake was ook super goed. partner was raasent enthousiast over de pasta krab met citroen. de anti pasti plateau is altijd goed. bediening is vriendelijk. de chef kwam ook nog ern vriendelijk praatje maken . in 2 woord top tent.
Hildeschaap .
  • Datum van je bezoek: 24 feb. 2015
Reusachtig aardige bediening en heerlijk eten.
Wij kwamen hier per toeval terecht; zochten als gezin iets in de rivierenbuurt te eten.
En kwamen hier terecht; het was redelijk vol, maar gelijk werden er tafeltjes verplaatst zodat wij met z'n 6-en een leuke ruime plaats hadden.
We hebben ieder iets anders van de menukaart genomen , als entree bruschetta's met verschillende belegsels, met z'n 6-en deelden we 2 schotels op aanraden van de bediening.
Ons hoofdgerecht kon iets langer op zich laten wachten, maar dat viel uiteindelijk reuze mee.alles was zeer smaakvol en vers, de gamba's, de penne met ossestaartpuntjes, de penne met wildzwijn en het buikspek van het varken. Gul en rijk van smaak.
Het restaurant doet heel gezellig aan, goede verlichting, geen overheersende muziek, leuk gedecoreerd.
Al met al waren we erg tevreden.
Judith V.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2014
Zalig eten. Kabeljauw met knolselderijpuree en courgette. Erg fris en zeer smaakvol. Aardappeltjes en een salade erbij. Mijn man had een goed gerecht met buikspek. Vriendelijke en geinteresseerde bediening. Goed advies over de wijnen. Kindvriendelijk. Makkelijk parkeren.