Meer informatie over restaurant IJkgebouw

Station Alkmaar CS
  • Kom je met de auto?
    Parkeren mogelijk in parkeergarage Karperton (3 minuten lopen) op Schelphoek (4 minuten lopen)

Dinsdag t/m Zaterdag 10:00 - 00:00
Zondag 9:00-00:00 uur

• Amex , Contant betalen niet mogelijk , Mastercard , Pin , Visa card
  • Af te huren , Per boot te bereiken , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen , Wi-Fi
Spvstaveren .
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2016
Lekker buiten een rijke gemixte borrel plate gegeten met een lekker wit biertje. Goede prijs-kwaliteit met verse gerechten, dus een echte aanrader. Kinderen kunnen lekker buiten op het gras spelen.
Chantal V.
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2016
Ik was hier met mijn vriend en we hebben heerlijk buiten op een sofa gegeten. Gezellig naast elkaar met het bord op schoot! Personeel was super, ze weten waar ze over praten en zijn oprecht vrolijk en goed geïnformeerd. Het eten was ook heel goed, vooral de dragonjus en de chocoladetaart met blauwe kaas (echt!). Laatste is echt een aanrader met de dessert wijn, dat had ik nog nooit ergens gehad!
Annemieke S.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Prachtig gebouw en aardige bediening. 2x gegeten, de eerste keer wat mindere maaltijd, viel niet goed op de maag. Bij beide diners om extra patat gevraagd en beide keer niet gekregen. Het zou een geweldig restaurant kunnen zijn maar ze laten wat steken vallen, de potentie is er in ieder geval.
Ad B.
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2016
Zaterdag in het IJkgebouw gegeten. Het restaurant is mooi en sfeervol. De bediening is vriendelijk. Mijn vrouw en ik hebben beide gekozen voor het dagmenu. Het was lekker, smakelijk, en het zag er ook nog eens mooi uit. Maar, helaas geen frietjes of aardappeltjes bij het hoofdgerecht. Het was wel mogelijk om frietjes apart bij te bestellen, maar behoorde niet bij het menu ! ? Gabakken aardappels heeft men niet. Ook geen groente bij het hoofdgerecht gezien. Toch een beetje karig.
Hannie58 .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Wij werden heel vriendelijk ontvangen ,personeel was aardig en behulpzaam .
Beiden namen wij een vis, Linda tarbot en ik zelf een scholfilet. De vis was goed bereid en heerlijk van smaak. Ook de desserts zijn een aanrader.De bediening kwam herhaaldelijk vragen of alles naar wens was. Wij zaten in de serre als ware in het Victoriapark. Wij zullen dit restaurant zeker nog eens bezoeken .
Xero .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Met twee vrienden lunch ik bijna wekelijks, meestal na museumbezoek. Deze keer was de keus gevallen op het IJkgebouw, een tamelijk nieuwe Alkmaarse horecagelegenheid in het Victoriapark aan het Noord-Hollands Kanaal.

Qua inrichting en locatie is het IJkgebouw een aanwinst voor Alkmaar, maar als lunchgelegenheid kan het de toets der kritiek niet doorstaan. De kaart is heel beperkt. Eenvoudige klassiekers als uitsmijters, broodje kroket, carpaccio en dergelijke zal je tevergeefs zoeken. Uit arren moede bestelden alle drie dan maar een brioche met gerookte zalm. Als wijn kozen we voor een witte Portugees.

Die kwam snel, maar voorproeven was er niet bij. De drie glazen werden pardoes volgeschonken. Nu is dat proeven vaak verworden tot een loos ritueel, maar in dit geval had het zin gehad. De wijn was namelijk niet goed gekoeld. Gelukkig verdween de fles daarna in een koelemmer met ijs, maar voor een fles van 25 euro mag je toch wat meer service verwachten. De wijn zelf was overigens redelijk en pluspuntje was ook het karafje water erbij.

Het broodje zalm was aan de minimalistische kant. Brioche is een zachte, luchtige, gele cadet die belegd was met een paar plakjes zalm, wat sla, een kwakje misomayonaise en twee stukjes avocado. Vier flinke happen en het was op en dat voor 8 euro.

Conclusie: bij het IJkgebouw is het leuk om iets te drinken. In de serre en op het terras aan het kanaal zit je geweldig, hoewel ze echt iets moeten doen aan die afschuwelijke houten picknick-banken. Maar lunchen liep voor ons uit op een teleurstelling.
Ruud_eet .
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2016
Met goede smaak is de geschiedenis (van ijkgebouw tot jongerencentrum) van het IJkgebouw bewaard in de inrichting. Het restaurant heeft een toplocatie in het Victoriepark aan het water en is in die zin een aanwinst voor deze hoek van de stad.

Des te jammer dat het eten erg tegenvalt. Ik gaf de keuken het voordeel van de twijfel nadat ik er eerder een keer teleurgesteld wegging. Het konden immers opstartproblemen zijn. Helaas bleek ook nu van alles mis: vis in een voorgerecht verzoop in de crème fraiche, een stuk vlees bleek naar verbrand op de gril. Voor eenderde van het bestede bedrag at ik een dag later veel spannender in een traditioneel, Grieks restaurant. Dan gaat er dus iets mis.

De bediening is wisselend. Dit zegt ook iets. Een duidelijke gastvrouw was er niet, elke gang kregen we iemand anders aan de tafel. De ene dame was vrolijk, gezellig en trots op haar werk, een ander ongeïnteresseerd, onervaren maar pretentieus.

De locatie is te mooi om er niet nog af en toe iets te drinken. Voor een diner met een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit zal ik terug moeten vallen op de befaamde restaurants in de stad.
Bob_58 .
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2016
Voor het eerst met vrienden gegeten bij deze prachtige nieuwe aanwinst voor Alkmaar. Over het menu kan ik kort zijn, de krabsalade, parelhoen en zomers dessert waren gewoon prima, 8,5. Onze vrienden aten à la carte. De mozarella bleek heerlijk, de makreel viel wat tegen, maar onze disgenoot was er vanuit gegaan dat de vis gerookt zou worden geserveerd. Als hoofdgerecht hadden zij de Côte de Boeuf, een prachtig stuk vlees, dat aan de tafel werd gesneden.
De bediening liet wat kleine steekjes vallen, maar dit werd ruimschoots gecompenseerd door enthousiasme en vriendelijkheid.
Al met al een hele fijne avond gehad. Gaan we vaker doen!
Margrethe .
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2016
Menu is een aanrader, heerlijk fris voorgerechtje van filet americain met komkommer (klinkt simpeler dan het was), goed gegaarde parelhoen met bataat creme, linzen en mooie jus en een fijn nagerecht van mango, ananas, limoen ijs en passie vrucht. Goed gemaakt, smakelijk, mooi op smaak. We kregen er bijzonder goed passende wijnen bij geadviseerd, het was een feest!
Emma W.
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2016
Met 2 personen gereserveerd om 19:30 bij het Ijkgebouw, prachtige inrichting, prettige ambiance en en de serre (kas) is een detail wat niet onopgenoemd mag blijven. Bij binnenkomst werden wij vriendelijk geholpen. Kregen een leuke tafel aangewezen in de kas. Toen wij zaten werden wij al spoedig geholpen. Een lekker glaasje rosé. Wij kregen de kaart en hebben beide gekozen voor de asperge soep voor, gnocci als hoofd en een cheesecake en crème catalana als dessert. De aspergesoep stond binnen 4 minuten op tafel. Voor ons wat te snel. Was vrij waterig, niet hoog op smaak en wij mistte beide zout. De gnocci zelf was flauw, wél geserveerd met heerlijke seizoensgroenten die bedolven waren onder schuim van parmezaan. Hierdoor was het niet gezien wat we aan het eten waren. Ook was het gerecht meer soep geworden dan gnocci. Pompoen (wat wel op de kaart stond) was ook niet te vinden. Jammer. De cheesecake was erg lekker maar voor mijn tafelgenoot te zoet. Mijn crème catalana bevatte in verre wegen geen crème (of iets wat er op leek). Geserveerd in een kom met een bros, cremeux van passievrucht had er best in kunnen zitten maar weer niet kunnen zien vanwege een enorme dot schuim waaronder het bedolven zat. Prijs kwaliteit verhouding is hier helaas absoluut NIET in orde. Ik had er misschien ook meer van verwacht daarom een 5 voor het eten. De service was prima in orde.
Preim .
  • Datum van je bezoek: 23 jun. 2016
Voor het eerst bij het IJkgebouw geweest voor een koffie klein hapje lunch en een wijntje op deze mooie lokatie. Het IJkgebouw is geen plek om even snel een gewoon broodje voor lunch te nemen. De kaart omvat wat meer aparte dingen die je niet in elke lunchroom tegenkomt. Dit is dan ook geen lunchroom maargoed. Koffie hebben ze wel gewoon, of zo als jij het wil hebben. Koffie verkeerd besteld. Erg lekker en goed op tempetatuur, waarom dit €3.25 moet kosten begrijp ik echter niet, ook in deze zetting is €2.50 echt wel genoeg. We hadden moeite om iets simpels voor lunch te kiezen. Mijn vrouw nam een frittata en ik een croque monsieur. Deze waren beide lekker. Een apart bordje bij de frittata om het broodje te smeren zou geen overbodige luxe zijn geweest omdat de frittata in een klein houten "kratje" werd voorgezet. Een glas (huis)wijn werd de Quinta do C Fernao Pires. Een heerlijke Portugese wijn. Voor een huiswijn wel iets te hoog aan de prijs. De bediening kon goed uitleggen wat voor karakter de wijnen hadden. Duidelijk is dat het IJkgebouw zich richt op een wat hoger segment klanten. Dat is hun goed recht maar daarom niet mijn eerste keuze.
Nienkekos .
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2016
Met collega's heerlijk gegeten. De bediening was af en toe wat langzaam i.v.m. de drukte, maar ze waren zeer vriendelijk. Meestal heb ik altijd wel een op of aanmerking over het eten, nu niet! Heerlijk stukje rogvleugel met asperges en een risotto met cantharellen. Zeker een aanrader, Ijkgebouw is een aanwinst voor Alkmaar!
Jaap V.
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2016
Op een morgen geluncht bij dit restaurant vond het eten erg vlak, geen tot weinig smaakvariatie en dit voor deze prijzen. Prijs-kwaliteit dus erg uit balans. Voor deze prijzen zijn er betere restaurants te vinden in Alkmaar. Ook de bediening ging mee in deze slechte ambiance, het duurde een kwartier voordat de bediening door had dat we een tweede kop koffie wilde bestellen.
Koen E.
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2016
Je loopt er vanuit het centrum van Alkmaar natuurlijk zo naar toe, het IJkgebouw staat in een park, langs het water en heeft een mooie uitstraling.
Heel toegankelijk terras en we werden er vriendelijk ontvangen.
Mooi en stijlvol ingericht.. Beetje oud, beetje nieuw, beetje gelaten voor wat het was en wat trendy elementen toegevoegd.
De bediening was prima. Aardige mensen die wel wisten waar ze het over hadden.
Duidelijke adviezen over de kaart en over de wijnen.
De steak tartare was top, originele versie van deze klassieker. Met lardo! Mooi porties ook, de eendenlever was zelfs ruim bemeten... Geen klachten!
Hoofdgerechten ook mooi op smaak. Genoeg keuze op de kaart en buiten de kaart om. De chefs maken 'verrassingsmenu's ' wat ook aan te raden is.
Geen culinaire missers deze avond. Kaasplankje als afsluiting met geroosterd suikerbrood, doet het bij ons altijd goed.
Gaan we er nog een keer eten? Ja.. Met vrienden... voor een romantisch diner-voor-twee zou ik niet zo snel kiezen voor het IJkgebouw.
Stan B.
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2016
Leuk autentiek restaurant, mooie locatie.
Hebben heerlijk gegeten ik had de steak tartaar me vriendin de soep van de dag samen hadden we de gnocci.
De service duurde heel lang.
Verder hebben we een heerlijke avond gehad
Janny M.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2016
Wat een aanwinst in Alkmaar! Een prachtige locatie, sfeervolle inrichting, heerlijk eten, goede vriendelijke bediening, direct zonder vragen een karaf water op tafel, lekkere wijn: wat wil je nog meer. Mij zien ze hier nog vaak terug.
Lindavermeulen .
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2016
Een paar dagen geleden in dit nieuwe restaurant gegeten.
(Geen eetcafe volgens mij zoals ik hier op Iens zie staan).Het was erg druk. Een internationale menukaart en vintage/industrial inrichting. Erg mooi het behoud van graffiti details van het vorige uiterlijk van dit gebouw in zowel in foto, typography als architectuur.
De gerechten vond ik leuk bedacht maar wat minder in de uitvoering. Het voorgerecht, een Aspergeflan was veel te slap van substantie maar wel goed van smaak. De Green Salad zag er mooi uit, maar had beter gewassen mogen worden. Het dessert, een Crema Catalana had niet de krokante gebrande suikerlaag die typisch is van dit gerecht en het ijs had wat mij betreft weggelaten mogen worden.
De sfeer was goed en de bediening snel en vriendelijk.

Kastanje .
  • Datum van je bezoek: 17 mei 2016
Menu van de chef gegeten, TOP!
Vooraf met geroosterde tonijn, hoofdgerecht met kabeljauw en asperges en nagerecht een combi van choco. Alles heel smaakvol en de bediening heeft duidelijk verstand van zaken. Was een zeer geslaagde avond.