IJkgebouw

Alckmariapad 2 1811ML Alkmaar Nederland Kaart

Meer informatie over restaurant IJkgebouw

Station Alkmaar CS
  • Kom je met de auto?
    Parkeren mogelijk in parkeergarage Karperton (3 minuten lopen) op Schelphoek (4 minuten lopen)

Dinsdag t/m Zaterdag 10:00 - 00:00
Zondag 9:00-00:00 uur

Jouw recensie over het restaurant IJkgebouw

Annemarie K.
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2018
Gelunched met een salade-bowl. Bowl kun je het niet noemen; het was een schoteltje met een hoge rand. De hoeveelheid in het schoteltje was erg weinig met welgeteld 6 blaadjes baby-spinazie.Het kon de naam saladebowl niet rechtvaardigen. 2 Bruine boterhammen ernaast om de honger te stillen...
De inhoud van de bowl was smaakvol maar te weinig om het als lunch te eten.
Hierover een opmerking gemaakt tegen het personeel, waarop het antwoord was: "ja het is een kleine portie".
Het restaurant is niet tegemoet gekomen aan mijn klacht.
Thea D.
  • Datum van je bezoek: 27 apr. 2018
Gisteravond weer heerlijk gegeten in het IJkgebouw. Goede humorvolle bediening, het eten heeft een verfijnde smaak. We komen hier zeker weer terug.
Jack W.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2018
Dit restaurant in eerste instantie online niet gevonden omdat je het niet via Iens kunt reserveren. Toevallig ontdekt en uitstekend gegeten - waarschijnlijk een van de beste restaurants van Alkmaar. Vriendelijke bediening (als je eenmaal gewend bent aan de Noord-Hollandse ironie en joligheid), fijne gerechten, goede wijn/spijs-combinaties. Aanrader voor wie in Alkmaar goed wil eten.
Mike1112 .
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2018
Barstaff en bedienend personeel waren aardig en hulpvaardig terwijl alles logistiek in de soep liep. Hoofdgerecht kwam niet op tijd waardoor de rest van onze avondplanning niet konden vervolgen. Manager probeerde het probleem een beetje weg te wuiven met flauwe grapjes in plaats van een oplossing te bieden (extra glas wijn of id). Wat betreft het eten: ik denk dat de vlees en visgerechten goed zijn, maar de vegetarische opties waren niet bijzonder en te duur.
Rita P.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2017
Heerlijk gegeten, we hadden een 4 gangen menu genomen, eilke gang was superlekker, goed tempo en gezellige sfeer! We komen zeker terug!
Manon L.
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2017
Woensdag gegeten bij het ijkgebouw, was ontzettend goed! Ik had de sukkade gegeten, echt een heerlijk stukje vlees en ook een echt stuk vlees en niet een die je moet zoeken op je bord. Perfect gemaakt, goed op smaak. Mijn tafelgenoot had de risotto, deze was ook heerlijk en goed op smaak. Goede ambiance, leuk personeel en prijs kwaliteit ook goed. Een echte aanrader voor iedereen!
Sophie F.
  • Datum van je bezoek: 6 feb. 2017
De locatie is prachtig, de bediening neemt de tijd voor je en het eten is erg lekker. Heerlijk voor de lunch of het diner
Jan D.
  • Datum van je bezoek: 30 dec. 2016
Prachtige locatie en goed eten.

Toen ik aan mijn gastvrouw van het B&B in Bergen vroeg, waar ik moest gaan eten met de kerstdagen, kreeg ik 5 tips.
1 ervan was het restaurant wat zij samen met haar man in Alkmaar runt.

Een goede keuze, die ons wel gevallen is.
Een prachtig 6 gangen kerst diner, waarbij de koks en de sommelier smaken goed samen lieten komen.
Alle gerechten tip-top in orde. Waar alleen over je eigen smaak nog viel te twisten.
Een heerlijke avond gehad en dat zag ik toch ook wel om mij heen.

Dit is zeker een plek waar ik naar toe terug zou gaan, als ik in deze regio woonde.

Als het personeel nog wat meer ervaring opdoet en de beleving uit de keuken nog meer uit kan gaan stralen, dan is het een compleet plaatje.
Benjamin K.
  • Datum van je bezoek: 20 dec. 2016
Ik ben hier geweest met mijn collega's. Ongeveer vijftig mensen. Het eten was goed, lekker en verrassend. De bediening is kundig en vriendelijk. Het pand alleen al is een bezoekje waard. Ik heb genoten en kom zeker terug.
Jessica B.
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2016
Kerstdiner met het werk bij het ijkgebouw. Vooraf keuzemenu gekozen. 3 keuzes voor en hoofdgerecht. 1 vast tussengerecht en als dessert zoet of kaas. Kwaliteit gerechten en opmaak echt heel goed. Ik koos runderpastrami met kalfsfilet americain. Tussen poulet noir met zuurkool. Hoofdgerecht entrecote met groente en pastinaakpuree. Kaas toe. Grandioos. Timing ook prima. Heerlijke flessen wijn erbij en water werd steeds aangevuld. Behalve de wat haperende 1e ronde drankjes niets aan te merken op de bediening. prijs zeer acceptabel. Zeer de moeite waard. Ook het pand is bijzonder en straalt sfeer uit.
spvstaveren .
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2016
Lekker buiten een rijke gemixte borrel plate gegeten met een lekker wit biertje. Goede prijs-kwaliteit met verse gerechten, dus een echte aanrader. Kinderen kunnen lekker buiten op het gras spelen.
Chantal V.
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2016
Ik was hier met mijn vriend en we hebben heerlijk buiten op een sofa gegeten. Gezellig naast elkaar met het bord op schoot! Personeel was super, ze weten waar ze over praten en zijn oprecht vrolijk en goed geïnformeerd. Het eten was ook heel goed, vooral de dragonjus en de chocoladetaart met blauwe kaas (echt!). Laatste is echt een aanrader met de dessert wijn, dat had ik nog nooit ergens gehad!
Annemieke S.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Prachtig gebouw en aardige bediening. 2x gegeten, de eerste keer wat mindere maaltijd, viel niet goed op de maag. Bij beide diners om extra patat gevraagd en beide keer niet gekregen. Het zou een geweldig restaurant kunnen zijn maar ze laten wat steken vallen, de potentie is er in ieder geval.
Ad B.
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2016
Zaterdag in het IJkgebouw gegeten. Het restaurant is mooi en sfeervol. De bediening is vriendelijk. Mijn vrouw en ik hebben beide gekozen voor het dagmenu. Het was lekker, smakelijk, en het zag er ook nog eens mooi uit. Maar, helaas geen frietjes of aardappeltjes bij het hoofdgerecht. Het was wel mogelijk om frietjes apart bij te bestellen, maar behoorde niet bij het menu ! ? Gabakken aardappels heeft men niet. Ook geen groente bij het hoofdgerecht gezien. Toch een beetje karig.
hannie58 .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Wij werden heel vriendelijk ontvangen ,personeel was aardig en behulpzaam .
Beiden namen wij een vis, Linda tarbot en ik zelf een scholfilet. De vis was goed bereid en heerlijk van smaak. Ook de desserts zijn een aanrader.De bediening kwam herhaaldelijk vragen of alles naar wens was. Wij zaten in de serre als ware in het Victoriapark. Wij zullen dit restaurant zeker nog eens bezoeken .
Xero .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Met twee vrienden lunch ik bijna wekelijks, meestal na museumbezoek. Deze keer was de keus gevallen op het IJkgebouw, een tamelijk nieuwe Alkmaarse horecagelegenheid in het Victoriapark aan het Noord-Hollands Kanaal.

Qua inrichting en locatie is het IJkgebouw een aanwinst voor Alkmaar, maar als lunchgelegenheid kan het de toets der kritiek niet doorstaan. De kaart is heel beperkt. Eenvoudige klassiekers als uitsmijters, broodje kroket, carpaccio en dergelijke zal je tevergeefs zoeken. Uit arren moede bestelden alle drie dan maar een brioche met gerookte zalm. Als wijn kozen we voor een witte Portugees.

Die kwam snel, maar voorproeven was er niet bij. De drie glazen werden pardoes volgeschonken. Nu is dat proeven vaak verworden tot een loos ritueel, maar in dit geval had het zin gehad. De wijn was namelijk niet goed gekoeld. Gelukkig verdween de fles daarna in een koelemmer met ijs, maar voor een fles van 25 euro mag je toch wat meer service verwachten. De wijn zelf was overigens redelijk en pluspuntje was ook het karafje water erbij.

Het broodje zalm was aan de minimalistische kant. Brioche is een zachte, luchtige, gele cadet die belegd was met een paar plakjes zalm, wat sla, een kwakje misomayonaise en twee stukjes avocado. Vier flinke happen en het was op en dat voor 8 euro.

Conclusie: bij het IJkgebouw is het leuk om iets te drinken. In de serre en op het terras aan het kanaal zit je geweldig, hoewel ze echt iets moeten doen aan die afschuwelijke houten picknick-banken. Maar lunchen liep voor ons uit op een teleurstelling.
Ruud_eet .
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2016
Met goede smaak is de geschiedenis (van ijkgebouw tot jongerencentrum) van het IJkgebouw bewaard in de inrichting. Het restaurant heeft een toplocatie in het Victoriepark aan het water en is in die zin een aanwinst voor deze hoek van de stad.

Des te jammer dat het eten erg tegenvalt. Ik gaf de keuken het voordeel van de twijfel nadat ik er eerder een keer teleurgesteld wegging. Het konden immers opstartproblemen zijn. Helaas bleek ook nu van alles mis: vis in een voorgerecht verzoop in de crème fraiche, een stuk vlees bleek naar verbrand op de gril. Voor eenderde van het bestede bedrag at ik een dag later veel spannender in een traditioneel, Grieks restaurant. Dan gaat er dus iets mis.

De bediening is wisselend. Dit zegt ook iets. Een duidelijke gastvrouw was er niet, elke gang kregen we iemand anders aan de tafel. De ene dame was vrolijk, gezellig en trots op haar werk, een ander ongeïnteresseerd, onervaren maar pretentieus.

De locatie is te mooi om er niet nog af en toe iets te drinken. Voor een diner met een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit zal ik terug moeten vallen op de befaamde restaurants in de stad.
Bob_58 .
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2016
Voor het eerst met vrienden gegeten bij deze prachtige nieuwe aanwinst voor Alkmaar. Over het menu kan ik kort zijn, de krabsalade, parelhoen en zomers dessert waren gewoon prima, 8,5. Onze vrienden aten à la carte. De mozarella bleek heerlijk, de makreel viel wat tegen, maar onze disgenoot was er vanuit gegaan dat de vis gerookt zou worden geserveerd. Als hoofdgerecht hadden zij de Côte de Boeuf, een prachtig stuk vlees, dat aan de tafel werd gesneden.
De bediening liet wat kleine steekjes vallen, maar dit werd ruimschoots gecompenseerd door enthousiasme en vriendelijkheid.
Al met al een hele fijne avond gehad. Gaan we vaker doen!
Emma W.
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2016
Met 2 personen gereserveerd om 19:30 bij het Ijkgebouw, prachtige inrichting, prettige ambiance en en de serre (kas) is een detail wat niet onopgenoemd mag blijven. Bij binnenkomst werden wij vriendelijk geholpen. Kregen een leuke tafel aangewezen in de kas. Toen wij zaten werden wij al spoedig geholpen. Een lekker glaasje rosé. Wij kregen de kaart en hebben beide gekozen voor de asperge soep voor, gnocci als hoofd en een cheesecake en crème catalana als dessert. De aspergesoep stond binnen 4 minuten op tafel. Voor ons wat te snel. Was vrij waterig, niet hoog op smaak en wij mistte beide zout. De gnocci zelf was flauw, wél geserveerd met heerlijke seizoensgroenten die bedolven waren onder schuim van parmezaan. Hierdoor was het niet gezien wat we aan het eten waren. Ook was het gerecht meer soep geworden dan gnocci. Pompoen (wat wel op de kaart stond) was ook niet te vinden. Jammer. De cheesecake was erg lekker maar voor mijn tafelgenoot te zoet. Mijn crème catalana bevatte in verre wegen geen crème (of iets wat er op leek). Geserveerd in een kom met een bros, cremeux van passievrucht had er best in kunnen zitten maar weer niet kunnen zien vanwege een enorme dot schuim waaronder het bedolven zat. Prijs kwaliteit verhouding is hier helaas absoluut NIET in orde. Ik had er misschien ook meer van verwacht daarom een 5 voor het eten. De service was prima in orde.
preim .
  • Datum van je bezoek: 23 jun. 2016
Voor het eerst bij het IJkgebouw geweest voor een koffie klein hapje lunch en een wijntje op deze mooie lokatie. Het IJkgebouw is geen plek om even snel een gewoon broodje voor lunch te nemen. De kaart omvat wat meer aparte dingen die je niet in elke lunchroom tegenkomt. Dit is dan ook geen lunchroom maargoed. Koffie hebben ze wel gewoon, of zo als jij het wil hebben. Koffie verkeerd besteld. Erg lekker en goed op tempetatuur, waarom dit €3.25 moet kosten begrijp ik echter niet, ook in deze zetting is €2.50 echt wel genoeg. We hadden moeite om iets simpels voor lunch te kiezen. Mijn vrouw nam een frittata en ik een croque monsieur. Deze waren beide lekker. Een apart bordje bij de frittata om het broodje te smeren zou geen overbodige luxe zijn geweest omdat de frittata in een klein houten "kratje" werd voorgezet. Een glas (huis)wijn werd de Quinta do C Fernao Pires. Een heerlijke Portugese wijn. Voor een huiswijn wel iets te hoog aan de prijs. De bediening kon goed uitleggen wat voor karakter de wijnen hadden. Duidelijk is dat het IJkgebouw zich richt op een wat hoger segment klanten. Dat is hun goed recht maar daarom niet mijn eerste keuze.