Over het restaurant Hout

Natuurlijke tinten

Hout is een restaurant gerund door levensgenieters, voor levensgenieters. Er heerst een warme sfeer door lichte natuurlijke tinten waar je fijn tot rust komt. En probeer dan maar eens een keuze te maken uit de tonijntartaar met yuzu, eendenlever met cacao en de anjouduif. In een prachtig stukje Haarlemmerhout nodigen grote ronde tafels staan met wit linnen bedekt uit tot feestelijkheden.

Meer informatie over restaurant Hout

Maandag t/m zondag vanaf 12:00

9,4

Jouw recensie over het restaurant Hout

Simone K.
  • Datum van je bezoek: 15 jan. 2018
Al vaker hier gegeten. Wij zijn vaker in sterren restaurants en denken een beetje verstand van goed eten te hebben. Hout heeft geen ster maar altijd heel fijn en gevarieerd en heel goed eten. Alweer een reservering gemaakt voor een andere keer
Anneke S.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2017
Wij hebben hier op Eerste Kerstdag gegeten, wat waarschijnlijk niet helemaal representatief was. Het restaurant zat helemaal vol, beneden en boven.
Het eten was bijzonder verfijnd en goed, maar het was vrij weinig.
De bediening was vriendelijk als men zich met ons bezig hield, maar we voelden ons verder wat door hen verwaarloosd. We kregen bij binnenkomst een aperitief, maar daarna keek niemand meer naar ons om.We kregen geen kaart en geen uitleg. We moesten na 45 minuten zelf vragen of we konden gaan eten. Toen het proces eenmaal in gang was gezet, verliep het verder goed.
Kuipbar R.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2017
Weinig kerstsfeer. Niet een restaurant waarvan je denkt, hier moet ik nog eens terug komen.
Het gevoel is: ze doen wat ze doen moeten, maar niets meer.
Jammer, zou heel anders kunnen.
Freek K.
  • Datum van je bezoek: 24 dec. 2017
Begonnen met een 5 gangen menu maar over gestapt op 7 gangen.
Heerlijk gegeten met prachtige wijnen.
Zeker de moeite waard
Irene V.
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2017
Heerlijk gegeten, verrassende combinaties. Borden mooi opgemaakt en vriendelijke en kundige bediening. Toetje was gebaseerd op variaties met anijs waar ik eigenlijk niet zo van hou maar wat verrukkelijk was. Ijs op basis van trekdrop, hoe verzin je het en hoe maak je het zo lekker?
Klaas N.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2017
Afgelopen zaterdag (9 december) hier met een Social Deal gegeten. De eigenlijke deal bestond uit een 3-gangen menu van de chef (met aanpassingen vanwege het feit dat mijn partner geen varkensvlees mag eten en ik geen vis, schaal- en schelpdieren lust – bleek geen enkel probleem). Maar wij opteerden voor de mogelijkheid om het diner (tegen betaling uiteraard) uit te breiden met een extra gang. We werden zeer keurig ontvangen en mochten plaatsnemen in een hoek van het restaurant bij twee fraaie ramen, waardoor we mooi zicht hadden op twee straten tegelijk. Onze jassen werden netjes aangenomen en weggehangen.
De inrichting van het etablissement vond ik zeer fraai en modern. De buitenkant klassiek of misschien wel historisch maar gerenoveerd. Mooie grote ramen met daaronder wandbanken en muren met prachtige, immens grote foto’s (waarschijnlijk op canvas geprint) van – neem ik aan – het bos van de Haarlemmerhout. Heel prachtig en sereen. Dit is overigens het oudste stadsbos of -park van Nederland. Het plafond en de bovendelen van de muren werden sfeervol indirect verlicht, hetgeen voor een warme uitstraling zorgde. Natuurlijk waren er ook spotjes in het plafond om voor de noodzakelijke hoeveelheid licht te zorgen. Het plafond was door platen deels verlaagd, hetgeen een frivool brekend effect had. Verder completeerden echte brandende kaarsen de totale ambiance.
Het drankje van mijn lief werd een zoete witte wijn met een grote fles bruiswater en ik had het grote genoegen om weer eens een voor mij nieuw speciaal bier uit te proberen, namelijk Trinitas, een tripel van Jopen, de lokale brouwerij. Een zalig bier, zo bleek.
De avond werd aangevangen met een amuse van ossenhaas van het huis. Een sterke start van een gezellige en heerlijke avond vol van verfijnde smaken en oogstrelende presentaties. Ook van het huis was lekker warm en zacht bruinbrood met boter.
Het voorgerecht van mijn lief was kabeljauw met o.a. kappertjes en bundelzwammen. Geen idee wat voor bundelzwammen, want er zijn er vele. Misschien dat een mycoloog ze wel op zijn of haar bord zou hebben herkend. Mijn gezellin vond dit voorgerecht heel erg lekker en de opmaak was heel fraai. In mijn voorgerecht was de kabeljauw vervangen door heerlijke serranoham en oogde verder hetzelfde. Een prima aanvang van de avond dus.
De volgende – extra gang – was een rouleau van parelhoen. Zag er ook heel fantastisch uit en smaakte navenant. Natuurlijk kregen we bij iedere gang een goede uitleg, maar die ben ik altijd meteen daarna weer vergeten, als ik wat gezegd wordt, überhaupt al hoor. Het gerecht was echter een visueel kunststukje. Hazelnoot vormde volgens mij een van de ingrediënten.
Het hoofdgerecht – voor zover je daarvan kunt spreken door de tussenvoeging van bovenstaande gang – werd gevormd door USA-steak. Nu weet ik niet precies wat het verschil is met ossenhaas, maar het vlees smaakte net zo goed als een heel goed bereide tournedos. Prachtig van kleur (medium) en hemels lekker. Zeer vol van smaak en ongelooflijk sappig en mals. Het mes was bijna overbodig. Het spreekt voor zich dat er nergens een hard of taai stukje te bekennen was. Gewoon zeer grote klasse. Dit werd door mijn disgenote beaamd. Natuurlijk was de presentatie hiervan ook weer een plaatje om te zien met o.a. romanesco en paarse bloemkool in een crème van kastanje. Natuurlijk nam ik hierbij nog zo’n Jopen biertje.
Het dessert tenslotte draaide om anijs. Je zou haast kunnen zeggen dat het bestond uit diverse bereidingen van anijs. Erg lekker ook weer en natuurlijk opnieuw een fraaie presentatie.
Het bedienend personeel deed zijn werk uitstekend en gaf er door de toelichting bij de gangen blijk van dat het wist wat de keukenbrigade ons voorschotelde. Bij de prijs/kwaliteitsverhouding moet je natuurlijk naar het totale plaatje kijken. Natuurlijk, het restaurant is niet spotgoedkoop, maar je ziet dat de keukenbrigade er alles aan doet om bijzondere combinaties op tafel te brengen. En dan is die verhouding zeer dik in orde. Zij kunnen zich meten met de betere restaurants.
Frits D.
  • Datum van je bezoek: 3 dec. 2017
Wederom vriendelijk ontvangen en heerlijk gegeten. De gerechten worden als ware kunstwerkjes op het bord opgemaakt. Het wijnadvies pakt altijd goed uit. Kortom, in een fijne ambiance genieten van overheerlijk eten met een prima prijs-kwaliteit verhouding!
Ruud B.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2017
Heerlijk a la carte gegeten in een prettige ambiance met uitstekende bediening. Eendelever voor en ossehaas als hoofdgerecht waren verfijnd klaargemaakt, en subtiel opgediend. Prima wijnen. Bescheiden, maar accurate bediening. Heerlijke avond.
Francien S.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2017
Gegeten met zes personen. We hadden het vaste menu van vier gangen. Het was allemaal heerlijk en het zag er mooi uit. Bediening was goed. En heel belangrijk : geen lawaai.
Paul L.
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2017
Origineel en lekker verrassingsmenu gegeten. Was nog beter dan laatste keer dat ik bij Hout gegeten heb ongeveer een jaar geleden. Service was meer dan prima. Enig puntje van kritiek is dat we aandacht kregen van meer dan 1 persoon in de bediening en onderlinge afstemming van bedienend personeel was niet goed waardoor meer dan eens dezelfde vraag werd gesteld
Albert V.
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2017
Zaten buiten. Heerlijke avond en dat helpt natuurlijk ook. Eeten was erg lekker - verrassingsmenu. Echete aanrader
Joke V.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2017
Voor het eerst in Hout gegeten, wat als eerste opvalt is de gastvrije houding, in een informele sfeer. Lekker gegeten, borden mooi opgemaakt met voortreffelijke producten.
Een aanrader.
Mark1213 B.
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2017
Na een lange tijd weer bij Hout gegeten en wat een verrassing !
Ongelooflijk lekker gegeten,mooie opmaak,smakelijke gerechten en deskundig - en gastvrij personeel. We kozen voor een verrassingsmenu
en dat was een verrassing op hoog nivo !!
Sjoerd V.
  • Datum van je bezoek: 11 feb. 2017
Vriendelijke ontvangst, fijne wijnen bij mooie gerechten. De ene keer werkt de wijn voor het eten, de andere keer het eten voor de wijn. We kozen voor de 6 gangen en het waren 6 heerlijke verrassingen. De bediening was vriendelijk en kundig. Het was echt een avond uit zoals deze hoort te zijn. Bij vertrek werd gevraagd wat het hoogtepunt van de avond was. Een moeilijk te beantwoorden vraag en met terugwerkende kracht is het antwoord: de eerste gang... en niet alleen om de wijn, maar om alle smaken die fijn samen kwamen.
Pieter G.
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2017
Vanavond in Hout gegeten. Verrassingsmenu, goede kwaliteit. Partner hoofdgerecht Eend, voor mijzelf vis, bijpassend wijnarrangement. Tempo veel te hoog, de gangen volgden elkaar razendsnel op, 10 min extra tussendoor zou fijn of in ieder geval een lijn daarover. Afgerekend euro 111, 25 voor 2 x 3 gangen plus wijnarr plus apero plus koffie. Redelijke prijsstelling. Maar zoals zoveel restaurants met name in de Randstad: de bediening... onder de maat. De jonge man onervaren maar wel uit op het je naar de zin maken. De dame in de bediening druk met tafel ernaast met bekenden, en toen ik afrekende en een fooi van euro 13.75 gaf en het pin apparaat snel op tafel stond een kort 'dank u wel' , meer niet, en direct omgedraaid niet aankijkend weglopend, onbegrijpelijk bot opeens, jassen werden ook niet aangeboden en even snel als de gangen elkaar opvolgden de deur uit. Illustratie: half 7 start en met alles er op en er aan om tien over acht buiten... Keuken doet goed werk, wel alles wat lauw op tafel, bediening hebben wij met name bij afrekenen als ronduit onplezierig ervaren. De jonge man weliswaar onervaren maar wel hartelijk tot het einde... Vreemd gevoel op straat, geen aanrader daarom. Wij komen niet terug op korte termijn, helaas, want wonen op de hoek.
Mark K.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
Super gegeten bij Hout, ,verrassings menu genomen deze zondagavond en was echt fantastisch. Complimenten ook voor uitstekende en deskundige bediening, komen zeker weer terug !
estherveldman .
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2016
Hout is een heel erg leuk restaurant. Je zit prettig en niet te dicht op andere gasten. Eten erg goed. We namen 4 gangen waaronder vis en gevogelte. heerlijk. Mooie uitgebalanceerde gerechten. Goed op smaak en mooi opgemaakt. Wijnen erbij waren ook prima.
Louk D.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2016
Wij hadden een tamelijk snel tweegangen diner alvorens naar het theater te gaan. Mooi voorgerecht van uitstekend op de huid gebakken zeebaars op een heel mooi opgemaakt bord met leuke en smakende groentes. Hoofdgerecht was lamsbout en lamfilet. Mooi opgemaakt met heerlijke groente en beetje aardappel. Prachtige saus. Maar het lam was niet echt mals en helaas te flauw gekruid. Ook met tamelijk veel vet aan het vlees. Heerlijk glas witte wijn bij het voorgerecht en prima espresso macchiato met bonbon. Restaurant is comfortabel en de bediening zeer vriendelijk en efficiënt.
Annemarie V.
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2016
Zo'n twee keer per jaar gaan we naar Hout, waar we altijd het verrassingsmenu van drie gangen nemen. En met Pasen was dat weer een schot in de roos. De amuse - een overheerlijke bisque - was het lekkerste wat ik in tijden heb gegeten, zo verfijnd van smaak. Het voorgerecht - een visje - had ietsje groter en wat zouter gemogen. (Dat laatste is natuurlijk sowieso persoonlijk, dus misschien een idee om zout en peper op tafel te zetten.) Het lamsvlees van het hoofdgerecht was malser dan mals, met een smakelijke jus. Absolute topper was het dessert. Ik ben normaal gesproken geen fan van toetjes, maar dit dessert met rabarber was zo lekker dat ik mijn bord wel schoon had willen likken. Mijn ouders waren erbij, dus ik heb me netjes gedragen. Maar zo lekker was het dus. :)
Frederieke B.
  • Datum van je bezoek: 24 mrt. 2016
Heerlijk eten met hele goede bijpassende wijnen. Het verrassingsmenu is echt een aanrader. Bediening erg goed en enthousiast. Prijs/kwaliteit dik in orde!