Hotel-restaurant Lunia

- Ontbijt 07:00 - 09:30

Jouw recensie over het restaurant Hotel-restaurant Lunia

Corrie B.
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2017
Een restaurant, waar menig restaurateur een voorbeeld aan kan nemen! Voortreffelijk gegeten, Michelinster waardig. Bovendien een mooi gevarieerde kaart, waar ook vegetarisch gerechten ( en zelfs een menuvoorstel) op voorkomen. Bovendien een allervriendelijkste bediening in een prachtige setting! Chapeau!
Bas B.
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2017
Erg vriendelijk ontvangst door een vakbekwame medewerkster die goed op de hoogte was van het menu maar ook de keuze van de wijnen. Het 3-gangen verrassingsmenu was origineel en smaakvol en werd mooi gepresenteerd waarvoor mijn complimenten. Mooi servies alleen jammer van het goedkope bestek, dat past in mijn optiek niet bij het geheel.
Anne L.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2017
Van de 4 personen kozen de heren het "Open stal menu" bestaande uit spinaziesoep met ei en ham, kogelbiefstuk als hoofdgerecht en een dessert. De dames gingen voor het 3 gangen verrrassingsmenu, bestaande uit gerookte zalm en paling op een bedje van zoete aardappelpuree, eendenborst op bonenmix en een dessert met o.a. een brownie.
Op de voorgerechten is niets aan te merken. De heren kregen een bord met ham en ei en keken ernaar, waarop de bediening enigszins vinnig reageerde: ik kom zo terug hoor. Dat kwam ze met een kan met de soep. Vlot volgen de hoofdgerechten. Op de kogelbiefstuk en de eendenborst is niets aan te merken. Maar het bijgeleverde garnituur stelt niks voor. 8 frietjegrootte gebakken polenta staafjes, die nergens naar smaakten en een kommetje met komkommerplakjes (als het 4 eetlepels waren dan was het veel) bestrooid met geraspte kaas?
Nadat onze borden al leeg waren kwam de vraag of het naar wens was. Nou nee, de bijgerechten konden ons niet bekoren. Dit viel duidelijk niet in goede aarde. Reactie enigszins vinnig: wat had u dan
gewild? Nou een goede salade om maar eens wat te noemen. Het zou worden doorgegeven aan de keuken en of we dat nog wilden.
Hdessert liet wel erg lang op zich wachten en op een vraag hierover was het antwoord dat het erg druk was. Eigenlijk heb ik daar als gast geen boodschap aan.
Als ze het hadden gemeld na het afruimen van het hoofdgerecht hadden we nog wel een glaasje wijn genomen.
Op onze vraag waar de de witte wijn vandaan kwam was het antwoord: ik geloof Frankrijk.
Het lijkt een kleine moeite om even de fles te halen toch?

Het dessert was naar behoren, het vlees was goed, maar we rijden niet meer om voor een etentje bij Lunia.
Linda D.
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2017
Aanrader! Geweldig mooie gerechten! Wij kozen voor het verrassingsmenu en het was heerlijk! Chefkok Wilco Aardema en zijn team toverden ontzettend lekkere gerechten op tafel. Het personeel is super vriendelijk! Wij hadden een top avond????
Albert.A K.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2017
En dan ben je ineens in een schilderij beland. De geschiedenis in geteleporteert als onderdeel van het schilderij 'Soo gewonne, soo verteert.' van Jan Havickszoon Steen. Zittend in het restaurant Lunia, mijzelf en mijn gasten wanend in het museum Boijmans van Beuningen. Wat een prachtig menu is er op ons het palet gezet. Van de ene verwondering naar de andere en net als in het schilderij steeds weer nieuwe (smaak)belevingen. Drie uren lang hebben we ons, als in tijdspad van de Gouden eeuw, gelaafd aan heerlijke gerechten. Van een humoristische amuse tot een overheerlijke aspergesoep. Het hoofdgerecht 'Kalfsnek' was voorbij excellent en het nagerecht "broodboterpudding" was een afsluiting die zelfs vrouwe Fortuna uit het schilderij zich alleen maar had kunnen wensen. Kok Wilco en zijn kompaan hebben als kokende meesters een kunstwerk afgeleverd dat niet meer uit ons beeld valt te verwijderen. We zien al uit naar het volgende Lunia-menu.
Marreco .
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2017
Met een goed gevoel ging ik hier op een doordeweekse dag even 'een hapje eten'. Ik was al bekend met het bedrijf, had er al een aantal keren een kopje koffie gedronken maar was er nu op een tijdstip dat ik behoefte had aan meer. Ik kan je verzekeren; daar krijg je geen spijt van.
Een allervriendelijkste en zeer deskundige jongedame gaf mij direct het gevoel meer dan welkom te zijn en had een zeer prettige manier van converseren, anders dan de (vaak) gebruikelijke blabla. Daarvoor kom je in basis niet voor in een restaurant maar het is wel een meer dan prettige (en niet onbelangrijke) bijzaak. Het eten was zonder meer fantastisch. Allereerst een zeer verwarrende, maar evenzo smaakvolle amuse (het zag er uit als een AH zaaipotje, inclusief opkomende kruiden) maar gevuld met Friese aardappeltjes, droge worst en nog meer, inclusief zwarte eetbare 'aarde'. Kom er maar op!
Het hoofdgerecht was een tarbot, maar dan met hoofdletters. Fantasievol bereid en opgemaakt en voorzien van tig veel groentes, zowel warm als in saladevorm en een tweetal aardappel-variaties. Een heel groot compliment voor alle medewerkers van Lunia (Nee, ik heb geen aandelen, ik kan dat niet betalen anders had ik dat zeker overwogen) En dan heb ik het nog niet gehad over de entourage, de omgeving en de prijsstelling. Een vriendelijk verzoek om dit bedrijf vooral te mijden, des te meer blijft het een semi-exclusief gebeuren voor hen die het al kennen. ; - )
GeertjeK .
  • Datum van je bezoek: 11 sep. 2016
Wij hebben hier op 11 september 2016 gegeten. Wat een fantastische plek. Heerlijk buiten gegeten. Vriendelijke bediening, niet te snel en niet te langzaam, gezellig en ontspannen maar ook weer niet te familiair.
We kozen het 'verrassingsmenu': een interessant opgediende amuse met uienschuim, een voorgerecht van huisgerookte wilde zalm met prachtig opgemaakte groenterolletjes, het hoofdgerecht was eendenborst met, opnieuw, een interessante combinatie van garnituren en het dessert was een zeer kleur- en smaakrijk grand dessert. Alles zowel een lust voor het oog als voor de smaakpapillen. En alles zoveel mogelijk lokaal en biologisch. Zelden zo'n ontspannen restaurantavond gehad. Fantastisch!
Maurits S.
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2016
Wij begrijpen de hoge scores die wij tegenkomen en zijn het daar mee eens.
Maar we beginnen bij het begin. Het was prachtig weer, dus we zaten op het terras. De reservering per telefoon ging vriendelijk en gastvrij, de ontvangst idem. De wijnen bij het arrangement waren verrassend en buitengewoon passend bij de gerechten en ... goed op temperatuur. Daar bedoelen wij mee: witte wijn niet te koud.
De voorgerechten (kaascroquetjes): origineel, mooi voor het oog, uienchutney lekker.
Tussengerecht: buikspek met gebrande bloemkool: kreeg van mij een 10, zelden zoiets gegeten.
De hoofdgerechten gaan wij nu niet uitspitten. We zeiden tegen elkaar: dit is niet zomaar een hapje eten maar een belevenis. Dit was een van de zeldzame avonden uit eten waar alles klopte.
De prijs is alleszins redelijk.
Tot gauw.
mariekeeveline .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Erg lekker eten! Bijzonder. Exquise. Ook voor vegetariërs!
En voor hetgeen je krijgt is het niet duur.

De bediening is heel vriendelijk en de ruimte is stijlvol en gezellig.

Zeker een aanrader.
jjms .
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2016
Een aanrader. Uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Mooi terras. Prima diner met twee keer de vraag of we wat extra brood en voortreffelijke polenta frietjes wilden in druk bezocht restaurant. En terecht. Mooie smaakvolle moderne aanbouw met hotelkamers zoals je die graag hebt als je reist, met alles erin en alles werkt. Vanuit kamer mooi uitzicht op tuin met goede glasgordijnen. Een zitje buiten bij kamer. Er is heel goed nagedacht over de opzet en inrichting van de hotelvleugel. En een enthousiast en vriendelijk team maakt het verblijf compleet.
erikjandejong .
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
Gekozen voor het Lunia menu, heerlijke verse gerookte zalm, verrassende soep en botermalse lamsnek begeleid met voortreffelijke wijnen. Uitstekende prijs/ kwaliteit verhouding
Sket .
  • Datum van je bezoek: 15 mei 2016
We kozen voor het vegetarisch 4- gangen menu. Vaak bungelt het vegetarische gerecht order aan de menukaart, maar hier stond het er prominent! Omdat het een verrassingsmenu was kunnen we natuurlijk niet uit de school klappen.
Maar iedere gang was heerlijk , verfijnd en origineel. Ook de wijn smaakte prima.
De bediening was erg vriendelijk en adaequaat! Er heerste een prettige sfeer in een leuke entourage.
Een sterke aanrader!!

03klaas .
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Mijn man en ik hadden ons erg verheugd op een gezellig avondje uit. Aan de buitenkant ziet het er nog best gezellig uit dus we waren vol goede moed. wij hadden deze bewuste avond niet voor het verassings menu gekozen, maar vielen wel van de ene verbazing in de andere. Mijn man koos vooraf voor het "Hongaarswolfsvarken aan tafel getrancheerd" en ik ging voor de Noordzeekrab. Mijn man kreeg een diep bord met een ondefinieerbaar champignon prutje en een gefrituurd balletje. Hij nam aan dat zich daar het vel begeerde Wolfsvarken in schuil hield. Ik kreeg een klein bordje sla met een witte kool salade met krab zo bij de Johma vandaan en stijf van de mayonaise . Het wordt helaas nog erger. Na nog maar wat wijn te hebben besteld, want we zouden onze gezellige avond hier echt niet door laten verpesten kwam voor ons het klapstuk. Er verscheen een dame aan tafel met een gerookte poot, van wat bleek het Wolfsvarken. Zij informeerde vrij ongeïnteresseerd of mijn man nog wat varken bij zijn voorgerecht wilde hebben???! Mijn man was er van uitgegaan dat het Wolfsvarken (zo stond het op de kaart) de hoofdrolspeler was dus knikte vol verwachting van ja. De bewuste dame bleek niet blij met dit antwoord, greep de poot en zette het mes er in. Daarna trok ze de stukken met haar blote handen ( met lange niet schone nagels) van het bot en legde het voor mij man zijn neus. Deze wist niet of hij heel erg hard moest gaan lachen of huilen. Wij hebben de nodige dingen meegemaakt maar dit slaat echt alles.

Wij hebben natuurlijk aangegeven dat we dit niet zo smakelijk vonden, maar hier werd verder niet zo veel mee gedaan. We hadden dan wel niet het genoegen gehad om het Wolfsvarken te proeven, we mochten hem wel afrekenen aan het einde van de avond.

Verder waren de hoofdgerechten ( de diamanthaas en de Kabeljouw) veel te ver gegaard.

Wat een gezellig etentje had moeten worden, werd nu wel een heel erg bijzondere maar vooral slechte ervaring.

Huize Lunia, beloofd meer dat het is.
Zeker geen aanrader!
Marion P.
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2016
Twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met dit geweldige, gastvrije hotel-restaurant. Daarna heb ik er meerdere malen heerlijk gegeten. Zowel in groepsverband, als gezellig met z'n tweetjes. Maar ook een super verzorgde high-tea voldeed meer dan aan de verwachtingen. Ik vind het een echte aanrader. Het eten is super, de bediening zeer vriendelijk en gastvrij en de entourage is uniek. Een echte topper!
Greet M.
  • Datum van je bezoek: 9 feb. 2016
Wij gingen met ons vieren op een dinsdag eten bij Hotel-restaurant Lunia. Helaas konden we niet zien waar we beland waren, want het was al donker. Om binnen te komen moesten we door enorme plassen water van de overstroomde jacuzzi, we werden tot aan de enkels nat.
Gelukkig werden we heel hartelijk ontvangen en vergaten we ons leed snel.
We kozen voor een 3 gangen diner met een wijnarrangement - goed passende lekkere wijnen.
Als amuse kregen we komkommer en bleekselderij in een wekflesje met een laagje heerlijke mayonaise. Na 1 beet waren de groentestokjes helaas niet meer lang genoeg om te dippen in het sausje, want het potje was te nauw. Daar moesten we wel wat om lachen. Vervolgens kregen we een heerlijke amuse in een minibloempotje. Details zal ik niet verklappen. Leuk!
Onze biefstuk-tartaar aan tafel klaargemaakt was heeeerlijk! Lekker met de haringkuit en groentetjes. Mooi opgemaakt bord. Mostersoep was heerlijk en ook het voorgerecht met zalm en Friese geeltjessalade. Vooral de gezouten boter bij het broodje viel op.
De hoofdgerechten. 2 van ons kozen voor de skrei, dit is jonge kabeljauw. Ik was blij dat ik het niet had gekozen, want het was ietsje te ver gebakken. Jammer, want anders was het nog lekkerder geweest. Verder hadden we roulade van kip. Dat vond ik ontzettend tegenvallen. Leek wat magnetronnig, maar dat is vast niet het geval. Beetje verpieterd zag het er uit, zoals ze in Friesland zeggen. Maar dat van mij was het allerheerlijkste, ik had turfgerookt en gebakken spek en een stukje sappig mager varkensvlees (fricandeau? ik weet het niet meer) met grapefruit, zoete aardappel en peertjes .Echt super! De bijgerechten waren polenta en Friese boontjes frieten, heerlijk en leuk. Maar de salade (eigenlijk een slaatje) van aardappelen, rundvlees en mayonaise op een blaadje sla vond ik totaal overbodig en echt niet passen bij de hoofdgerechten. Was lekker geweest als lunchgerecht met toast.
Als nagerecht deelden we een grand dessert en een kaasplankje, met port (tegenvaller) en een Muscat wijn (heel lekker). Leuk grand dessert, waar ik niet op in zal gaan, want dan is de verrassing weg en het kaasplankje kon je van de trolley zelf samenstellen. Lekkere verrassende kazen.
De aankleding van het restaurant was smaakvol en gezellig, ook al vond ik de schilderijen niet mooi, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Mijn tafelgenoten waren het niet met mij eens.
De dame in de bediening was uitermate vriendelijk, attent en gepast gezellig.
Hester P.
  • Datum van je bezoek: 7 jan. 2016
Wat een sfeer in dit prachtige pand. Geen grandeur of protserigheid maar warme gezelligheid. Verrassingsmenue was subliem, mooie smaken en perfecte profilering. Bediening uitermate prettig en vakkundig. Wij verbleven twee nachten in het hotel en voelden ons welkom, thuis en verwend.
frans van hoof .
  • Datum van je bezoek: 31 dec. 2015
Wat een schitterende ambiance op het Friese platteland. Een voormalige artsenwoning, verbouwd tot hotel (4 kamers) en restaurant. En in de mooie tuin nog eens 14 kamers met eigen terras en niet te vergeten de intieme sauna met buitenjacuzzi. Een genot om Oudjaarsavond hier te zijn, hoewel het buffet wat aan de sobere kant was. Maar de omgeving, de sauna, het oud en nieuwgevoel in het centrum van het dorp (Oudejaarsploeg) maakte alles goed. En de bitterballen, oliebollen en de bubbels in de eerste nacht van het nieuwe jaar, maakten het alleen maar gezelliger. Absoluut voor herhaling vatbaar ! En binnen drie kwartier sta je in het centrum van Groningen (expo David Bowie!)
LGRK .
  • Datum van je bezoek: 30 dec. 2015
Dit is een restaurant dat ik iedereen kan aanraden. Wilco Aadema kookt de sterren van de hemel! Het is verfijnd en origineel. De bediening is gezellig en de omgeving gemoedelijk, het eten is sterrenwaardig.
wl_iens .
  • Datum van je bezoek: 23 dec. 2015
Het eten was voortreffelijk. Wij hadden het verassingsmenu. Het was een verassing met mooie gerechten waar wij van genoten.
De porties waren goed. Niet te grpot en zeker niet te klein. Tempo was relaxed. We hadden telkens iets tijd rltussen de gerechten. Echt een aanrader.
Patricia O.
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2015
We hebben hier heerlijk gegeten en geslapen sauna en jacuzzi in de tuin. Het hotel en restaurant waren erg goed staf was erg vriendelijk. Huiselijke ambiance gezellig. Het eten was alles behalve saai bijzondere gerechten prachtig en creatief opgediend, erg smaakvol. We hebben hier 3 dagen vertoeft en gegeten elke dag was weer een culinaire verrassing vlees vis wild alles was heerlijk. voor hoofd of na het maakte niet uit alles was super en met veel zorg bereid. Bedankt voor de fijne tijd! Het was heerlijk en relaxt. We komen hier graag nog eens terug en we kunnen het iedereen aan raden om even lekker heen te gaan voor een weekendje. Mooi gelegen tussen natuur gebieden.