Hoofdstad Brasserie (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Nieuwe Doelenstraat 2-14 1012 AC Amsterdam Nederland Kaart
31-205311704
Wat wordt het? Neem je plaats aan de chef’s table? De gezellige hoge tafel die ideaal is voor een grote groep of een tafel voor twee in de erker? Hoofdstad Brasserie in hotel l’Europe brengt je voor even naar Frankrijk. Chef Sebastian Baquero Garces en zijn team tovert oesters, steak tartare, paté en croûte kreeft, eclairs en meer van dat soort heerlijke Franse lekkernijen voor je neus, maar dan wel in een prachtig jasje. Vanaf de brasserie tuur je zo over de Amstel en zit je in het voorste deel, dan kun je de keukenbrigade aan het werk zien. Hou je van kazen? Vraag dan ook naar hun kazen collectie, want die is wel heel erg fijn om je maaltijd mee af te toppen.

Geschreven door: Susam Pang van BySam.nl
Fotografie door: Susam Pang van BySam.nl

INSIDER tip

Tip van bySam: Zomers op het terras visgerechten snoepen met bubbels of een glaasje wijn. Je zit pal aan de Amstel, dus je kunt je wel voorstellen hoe bijzonder dat is.

Foto's van gerechten

Over het restaurant Hoofdstad Brasserie (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Met invloeden van over de hele wereld is Amsterdam één van de snelst groeiende culinaire steden in Europa. Met een mix van Europese en internationale gerechten op het menu, heeft Hoofdstad Brasserie hier zeker aan bijgedragen. Bekroond met een BIB Gourmand voor de beste prijs-kwaliteit verhouding, biedt Hoofdstad Brasserie een vriendelijke en open benadering aan de brasserie van De L’Europe Amsterdam. Onze creatieve en talentvolle chef introduceert smaakvolle gerechten die Amsterdam keer op keer blijven verrassen. Met ingrediënten vol smaak en intensiteit, doch simpel en authentiek, wordt de perfecte harmonie in elke maaltijd gecreëerd. Watch out Amsterdam, this gem is on a roll.

Meer informatie over restaurant Hoofdstad Brasserie (Hotel De L'Europe Amsterdam)

• : Parkeerplaats & Valet parking (7.50 per uur)

Maandag t/m zondag
Lunch 12:00 - 18:00
Diner 18:00 - 23:00

Jouw recensie over het restaurant Hoofdstad Brasserie (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Hein K.
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2018
Met 4 goed gegeten. Bib gourmand. Lekkere zalm, goede steak tartare. Kaas als desert minder, ook geen uitleg over de soorten. Na nog 1 glas sauvignon besteld. 15 euro op de kaart voor een niet specifiek gevraagde Nieuw-Zeelander. Dat was niet nodig en ongepast.
Nico L.
  • Datum van je bezoek: 31 jul. 2018
Uitstekende gerechten, zakelijke bediening, prachtig terras aan het water. Mooie locatie hartje Amsterdam.
Monique L.
  • Datum van je bezoek: 16 jun. 2018
BiB menu genomen. Voorgerechten waren lekker. De Hollandse nieuwe was ook heerlijk. Maar ja, die kip (onderdeel van het BIB Gourmand). Die was enòrm droog en amper op smaak gebracht. Zelfs mijn tienerdochter kan dat beter. Voor het eerst in mijn leven een gerecht teruggestuurd naar de keuken. De kip daarna was voor de helft iets beter, andere helft nog steeds droog. Absoluut niet Bib-waardig! De salades die erbij hoorden waren ze vergeten en werden pas nadat wij erom vroegen veel later uitgeserveerd (na het eten dus). De nagerechten waren wel lekker en zagen er prachtig uit. Maar omdat ik op dieet was had ik gevraagd wat er bij de aardbeien zat en dat was merengue. Dus neem ik de Yoghurt om erachter te komen dat er merengue (en ijs) zat bij de (overigens wel heel lekkere) yoghurt. Aantal van mijn tafelgenoten hadden de aardbeien (zònder merengue?!).
hans L.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2018
ik was er geweest maar ik was niet echt gelukig en was blij na dat mager eten weg te kunnen gaan naar burger king voor de honger
Gonny V.
  • Datum van je bezoek: 27 apr. 2018
De lunch geserveerd op het terras op Koningsdag 2018 was dit jaar met een ster minder... maar het smaakte naar een Ster; complimenten naar de keuken en het team er om heen om met zoveel gasten, zulke mooie gerechten uit te serveren die verrukkelijk smaakten; rode mul, Noorse coquille, langoustine, zeeduivel, camperlam, met een schitterend toetje van abrikoos, gele biet en geitenkaas! Het enige jammere is dat per jaar de prijs omhoog is gegaan, maar dat heeft dan ook te maken met de prachtige en leuke lokatie...(dit jaar... iets minder qua prijs want de ster is even weg...). Met drank waren we 325 euro, en we denken niet ernstig veel, per persoon kwijt.
R.L. L.
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2018
Vriendelijk en vakbekwaam personeel bracht, na deskundig advies, heerlijke spijzen en dranken en bezorgde ons op discrete en adequate wijze een in alle opzichten een zeer geslaagde avond.
Dustin D.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2018
Het pand en de entree zijn majestueus: waar anders wordt een mens nog begroet door een heer met hoge hoed, en loopt men over een rode loper naar binnen? Door een prachtige foyer loop je zo door naar de brasserie, en met een tafeltje aan het raam heb je de hoofdprijs te pakken: uitzicht over de Amstel, zicht op de Munttoren, en prachtige Amsterdamse panden. Wat een genot om daar te mogen zitten!
Dustin D.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2018
We hebben het 3 gangen Bib Gourmand menu gekozen voor 37 euro per persoon. Zeer royale keuze met een stuk of 5 opties per gang, inclusief meerdere vegetarische keuzes. Als voorgerecht de bisque met gebrande dorade, heerlijk vol van smaak en met prachtige stukjes dorade. Simpel maar elegant gepresenteerd, en gewoonweg super lekker. Het hoofdgerecht viel erg tegen: bot gezegd was dat groenten, vlees en aardappelen met een sausje, zonder enig garnituur en zonder een poging tot opmaak. Alles was perfect bereid en heerlijk van smaak (vooral de zeebaars was voortreffelijk), maar we hadden wel iets meer verwacht qua presentatie, of een bijzondere kooktechniek. Het dessert was echt teleurstellend: de tarte tatin van de dag was een zielig hoopje deeg met een schijfje ananas, vergezeld van half gesmolten ijs. De chocolade opera was geen opera (een uit vele laagjes bestaande cake) maar een kleine bombe; heerlijk van smaak, maar die kun je ook bij de betere patissier kopen, en ook hier was weer verder niets aan opmaak of garnituur gedaan.
De dame van de bediening was fantastisch, maar de heer die ons af en toe hielp was erg teleurstellend: geen woord van toelichting, en bij de thee ging het echt mis. We kregen gloeiend hete metalen potjes en een ingewikkeld zeefje zonder toelichting, samen met wat bonbons met geheimzinnige vulling. We hebben ons bijna gebrand aan de potjes, rommelden wat met de zeefjes, en ontdekten toen ook nog eens dat de thee was verwisseld. Bij de tweede ronde thee ging het beter: toen bleek dat de potjes geserveerd hadden moeten worden met een beschermlapje om het handvat, en toen werd ons ook uitgelegd hoe het zeefje te gebruiken.
Kortom: heerlijk eten, geweldige locatie, maar presentatie en service kunnen nog sterk verbeterd worden.
Rudi K.
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2017
Zeer vriendelijke en attente bediening. Bedienend personeel is vakkundig. Goed eten!
M.W.F. H.
  • Datum van je bezoek: 1 dec. 2017
het enige minpunt zou kunnen zijn dat de terrine als voorgerecht bij het Bib-Gourmand menu op een bedje van sla werd opgediend, waardoor de smaak enigszins verloren ging. Verder prima.
De bediening verdient een groot compliment, uiterst verzorgd!
R.L. L.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2017
Wat een prachtige locatie,inrichting en uitzicht . Wat een vakkundige personeel in de bediening en keuken. Zeer aanbevelenswaardig !
Ineke B.
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2017
prima eten, alleen wijn per glas erg duur
Carla V.
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2017
Voor de 4e keer in korte tijd hier gegeten. Helaas was dit keer de bediening niet goed, we moesten om alles maar dan ook alles vragen, ook de tafel voor ons. Het hoofdgerecht was koud. Toen we daar iets van zeiden, zou de ober het aan de keuken doorgeven, er kwam geen reactie of iets. Toen we bij het afrekenen vertelden dat de bediening deze keer echt niet goed was kwam er een slappe reactie dat het druk was terwijl de helft van de tafels leeg was. Jammer.
Positiv O.
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2017
Al heel lang hier niet meer geweest en toen kwam het er opeens van. De naam is anders. Het heet nu Hèt Terras. Enfin zal wel. Gewoon L'Europe waar wij vroeger ook wel op het terras zaten. En, eerlijk is eerlijk, net zo leuk als al die eerdere keren. Fantastische bediening, absoluut hotelschool of vergelijkbaar, aankleding van de tafels, afstand tussen de tafels, helemaal top. Je zit aan het water, bootjes gaan voorbij, ontzettend gezellig.
En dan zou je zeggen: vast heel erg duur.
En dan kan ik je vertellen: Nee.
Doe maar eens, ook al was de laatste keer net als bij ons lang geleden.

Het valt reuze mee
M.W.F. H.
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2017
3 gangen menu goed verzorgd. Bediening wat minder attent ; opgegeven reden: " we hebben het zo druk!
Mireille R.
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2017
heel lekker eten in een toplocatie
afge lopen woensdag hier gegeten
bibgoumandmenu voor 37€, fles wijn onder de 40€
en dat in tophotel met perfecte bediening
en dat alles met mooi uitzicht op water en de Munt.
Martin S.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2016
Afgelopen zondag de lunch genoten in de brasserie middels "Heerlijk"
Als voorgerecht hadden we gekarameliseerde uien. Deze waren mooi op smaak, zoetig en knapperig. Het hoofdgerecht waren 4 hoederpootjes geroosterd. Uitstekend gegaard en mooi op smaak. Het nagerecht was een ondergrond van speculoos en caramel met gepocheerde peer en yoghurt. Alles voor €. 22,50 p.p. Super voor deze prijs. Alle smaken klopte. De entourage in het hotel en de brasserie zijn schitterend! De bediening was uitstekend. Zeer vriendelijk en uitermate correct.
Leonore K.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2016
Heerlijk gegeten, buiten op het terras, direct aan het water. We genoten van het mooie uitzicht en de talloze bootjes en rondvaartboten, er kwamen zelfs enkele roeiboten langs.
Het voorgerecht - ceviche van kabeljauw, appel en een aparte bereiding van avocado - was precies goed van zuurheid en dus heel subtiel. De linguine met inktvis en rode pepertjes was ook erg lekker, evenals de gegrilde dorade met kappertjes en kleine tomaatjes op polenta.
De porties zijn goed, prima prijs/kwaliteitverhouding, al gold dat niet echt voor de prijzen van de dranken, die passen meer bij het hotelniveau.
De bediening was erg vriendelijk en attent. Aanbevolen.
D R.
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2016
Wat een heerlijke ervaring! We hebben buiten op het terras gedineerd, 4 gangen voor €39,00. Een geweldige kwaliteit-prijs verhouding. Heerlijke salade met kabeljauw vooraf, linguini met inkt en inktvis als tussengerecht, gegrilde dorade met kappertjes en tomaatjes als hoofdgerecht en limoncello sorbet toe. Alles van een uitstekende kwaliteit. De bediening was ook uitstekend, je ziet aan het personeel dat ze er met veel plezier werken, formeel maar toch ook losjes, een pluim waard in deze tijd! En dan nog eens zo pal aan het water, de Amstel, midden in de stad. Bedankt voor een heerlijke avond.
Gonny V.
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2016
Na een debatavondje even afgezakt naar Hoofdbrasserie en dan Freddy's Bar; en in plaats van te eten, het was al wat later, de heerlijkste cocktail "Magaritha" sinds jaren gedronken. Mooi gemixed en met de stengel bleekselderij was dat mijn "maaltijd". Het was zo lekker dat de tweede echt ook besteld werd. (Oke, een aardige prijs 16 euro per stuk maar het wel waard!) Prettige rustige sfeer en "Freddy" 's smaak van toen is nog steeds juist; prachtige plek. Goede service en heerlijke nootjes!