Hoofdstad Brasserie (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Nieuwe Doelenstraat 2-14 1012 AC Amsterdam Nederland Kaart
31-205311704

Over restaurant Hoofdstad Brasserie (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Wil je chic lunchen of dineren in Parijse stijl? Kom dan naar Hoofdstad Brasserie, waar traditionele Franse gebruiken een lichte twist en een moderne smaak krijgen. Executive Chef Richard van Oostbrugge is liefhebber van seizoensgebonden specialiteiten. Terwijl je geniet van een stijlvolle maaltijd, bewonder je het spectaculaire uitzicht over de Amstel en het historisch centrum van Amsterdam. Bij het afrekenen begrijp je meteen waarom Hoofdstad Brasserie een Bib-Gourmand prijs heeft gewonnen voor geweldige en betaalbare cuisine.

Meer informatie over restaurant Hoofdstad Brasserie (Hotel De L'Europe Amsterdam)

• : Parkeerplaats & Valet parking

Maandag t/m zondag

Erg voordelig
Erg kort
Martin S.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2016
Afgelopen zondag de lunch genoten in de brasserie middels "Heerlijk"
Als voorgerecht hadden we gekarameliseerde uien. Deze waren mooi op smaak, zoetig en knapperig. Het hoofdgerecht waren 4 hoederpootjes geroosterd. Uitstekend gegaard en mooi op smaak. Het nagerecht was een ondergrond van speculoos en caramel met gepocheerde peer en yoghurt. Alles voor €. 22,50 p.p. Super voor deze prijs. Alle smaken klopte. De entourage in het hotel en de brasserie zijn schitterend! De bediening was uitstekend. Zeer vriendelijk en uitermate correct.
Leonore K.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2016
Heerlijk gegeten, buiten op het terras, direct aan het water. We genoten van het mooie uitzicht en de talloze bootjes en rondvaartboten, er kwamen zelfs enkele roeiboten langs.
Het voorgerecht - ceviche van kabeljauw, appel en een aparte bereiding van avocado - was precies goed van zuurheid en dus heel subtiel. De linguine met inktvis en rode pepertjes was ook erg lekker, evenals de gegrilde dorade met kappertjes en kleine tomaatjes op polenta.
De porties zijn goed, prima prijs/kwaliteitverhouding, al gold dat niet echt voor de prijzen van de dranken, die passen meer bij het hotelniveau.
De bediening was erg vriendelijk en attent. Aanbevolen.
Dan R.
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2016
Wat een heerlijke ervaring! We hebben buiten op het terras gedineerd, 4 gangen voor €39,00. Een geweldige kwaliteit-prijs verhouding. Heerlijke salade met kabeljauw vooraf, linguini met inkt en inktvis als tussengerecht, gegrilde dorade met kappertjes en tomaatjes als hoofdgerecht en limoncello sorbet toe. Alles van een uitstekende kwaliteit. De bediening was ook uitstekend, je ziet aan het personeel dat ze er met veel plezier werken, formeel maar toch ook losjes, een pluim waard in deze tijd! En dan nog eens zo pal aan het water, de Amstel, midden in de stad. Bedankt voor een heerlijke avond.
Gonny V.
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2016
Na een debatavondje even afgezakt naar Hoofdbrasserie en dan Freddy's Bar; en in plaats van te eten, het was al wat later, de heerlijkste cocktail "Magaritha" sinds jaren gedronken. Mooi gemixed en met de stengel bleekselderij was dat mijn "maaltijd". Het was zo lekker dat de tweede echt ook besteld werd. (Oke, een aardige prijs 16 euro per stuk maar het wel waard!) Prettige rustige sfeer en "Freddy" 's smaak van toen is nog steeds juist; prachtige plek. Goede service en heerlijke nootjes!
Thonissen .
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2016
Voor de lunch bib gourmand menu van 36 euro genomen. De ceviche van kabeljauw heel apart, de eendeborst perfect en grote portie, en het dessert verrassend lekker. Daarbij uitstekende bediening. Hier komen wij heel graag terug, zeker in de zomer !
Dwnm .
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2015
Gisteren een high tea in de promenade. Dit tezamen met mijn moeder.
Helaas, het viel tegen. Er werd begonnen met zoet en sandwich. Wat raar, we vroegen om te beginnen met hartig, vervolgens kregen wij de scones met jam opgediend. (?) Afsluitend de hartige hapjes.
Gelukkig hadden wij zelf wat zoet bewaard en konden wij op die manier afsluiten met zoet. Wat overigens het zelfde gebakje is alleen een andere vulling. Daar ik niet van gelei achtige gebakjes houd, vond ik er slechts 1 lekker (de boterkoek, botercake naar mijn idee)

Of het smaakt, dat heeft niemand ons gevraagd. Om iets te mogen drinken hebben wij zelf een medewerker aan moeten schieten. Afrekenen heb ik maar bij de bar gedaan.

Al met al een tegenvaller, zeker voor dit bedrag. Wij kregen de indruk dat als je geen hotelkamer hebt dat je dan ook niet boeiend genoeg bent.

Pluspunt: champagne en zijn prijs en de wijn, gelukkig kunnen wij die ergens anders ook drinken, wij komen niet meer.

Met vriendelijke groet.
Alexandra B.
  • Datum van je bezoek: 10 okt. 2015
Zaterdag voor de lunch nog van de laatste zomerdag kunnen genieten op het prachtige terras (verwarmd). Alleen al voor de locatie zou je hier toch een keertje heen moeten gaan. Bib Gourmand menu genomen, bij de voorgerechten waren zowel dorade carpaccio als Steak tartare heerlijk, lam als hoofdgerecht was zeer smaakvol, kabeljauw hoodfgerecht beetje flauw maar verder prima. Na afloop zijn we bij de promenade gaan zitten voor thee/koffie en later (erg dure) cocktails, met de piano in de achtergrond zit dit ook gemoedelijk en ietwat intiemer. Enige minpunt was dat mijn reservering voor een tafeltje daar was vergeten (ondanks dubbele bevestiging mijnerzijds) en we het laatste tafeltje net konden krijgen. Qua service had ik meer verwacht.
Christine B.
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2015
Aanzoek in stijl.
Dineren aan de Amstel met obers in linnen jasjes die uiterst correct en vriendelijk zijn, een decor van bootjes die af en aan varen op het niveau waar je zit af alsof je naar een film kijkt en dan verwend worden met de heerlijkste (vis)gerechten en uitzonderlijk goede wijnen…..dat kan bij Hoofdstad Brasserie, een toplocatie in hartje Amsterdam met een prachtige entree door Hotel de l'Europe. Als gerechten sprongen de kreeftsoep en de ragout van kabeljauw en groene asperges er uit. Maar het fantastische plateau met Fruits de mer is ook absoluut aan te raden. Neem daar die Afrikaanse sauvignon bij en je hebt een romantische top avond! Ik wil het personeel hartelijk bedanken dat ze mijn huwelijksaanzoek, op exact de juiste tijd en op een zeer feestelijke manier hebben gepresenteerd: twee glazen champagne, waarop een door mij overhandigde ansichtkaart en in chocolade een tekst geschreven op het bord! Een onvergetelijk moment, waarvoor ik de hostesse van de avond, Birgitte, zeer erkentelijk ben. De prijzen voor een romantisch top diner op deze absolute top locatie zijn ook heel goed te doen. Vraag voor de zekerheid wel naar een rustig tafeltje, achteraan op het terras.
Taco T.
  • Datum van je bezoek: 18 jul. 2015
Het is natuurlijk zo'n beetje Amsterdams mooiste locatie voor een zomeravond maar wat jammer dat er uitgebreid gerookt mag worden op het terras. Een tafel met 5 heren zorgen eerst met sigaretten dat wij (gelukkig maar) kunnen verhuizen echter zodra ze aan de grote sigaren begonnen kon echt een ieder 'meegenieten': jammer jammer.

Op de gerechten eigenlijk niets dan goede opmerkingen: de kreeftenbisque en de steak tartare zijn beide prima, de chateaubriand super en de dessert even eens. Echter: voor een rekening van ruim boven de 200 euro mag er toch wel een amuse bij; zelfs brood moet apart gevraagd worden; valt toch een beetje tegen.

Doe iets aan de amuses en prijzen maar doe vooral iets aan de rokers dan wordt het nog meer een top-plek.
Anand K.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2015
We aten hier voor de tweede maal. Ontvangst is professioneel. Daarna is de bediening soms wat zoek. Je moet wel vragen om het een en ander. Eten is in orde maar niet zeer bijzonder. Wijnkaart goed maar ietwat aan de prijs. Maar wat verwacht je anders van een 5 sterren hotel. Het geheel geeft de indruk van een smooth hoteloperatie en niet een intieme brasserie. Wellicht proberen we nog wel eens het restaurant. Maar voor het eten komen we niet terug. Je zit hier wel mooi op het terras maar er komen er voor mijn smaak ietwat teveel rondvaartboten en dronken luidruchtige Stag-Party 's langs die dan je intieme lunch verstoren. Vandaar een 6 voor het decor.
Dijcksma J.
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2015
Geweldige ontvangst door erg aardige mensen. we kregen een tafel met prachtig uitzicht op de Munt. Aan tafel werd alles qua menu's prima uitgelegd en we werden fantastisch bediend. Het eten was erg smakelijk en mooi opgediend. Ook het desert (kaasplankje) was erg goed en weer goed verteld welke soorten kazen het waren. Ook bij vertrek werden we begeleid naar de garderobe, zo leuk. Het was een prima keuze om hier te gaan eten.
Nathalie T.
  • Datum van je bezoek: 13 jun. 2015
Op een zaterdagavond hebben wij Hoofdstad Brasserie gedineerd. Wij waren in de veronderstelling dat we een reservering hadden bij het restaurant, maar bij aankomst bleek er een miscommunicatie te zijn geweest. Ons werd een drankje in de bar aangeboden en een tafel in de brasserie.

Hier werder wij heel hartelijk ontvangen en kregen wij een mooie plek aan het raam, met uitzicht op het water. Vervolgens hebben wij onzediëetwensen doorgegeven (uienallergie en zwangerschap) en men verzekerde ons hier rekening mee te houden.

Als voorgerecht kreeg ik echter een steak tartare vermengd met ui. En toen mijn tafelgenoot om een alcohol-vrije cocktail vroeg en aangaf dat ze erg van banaan, aardbei en jus d'orange houdt, keek ze nogal vreemd op van de romige creatie met alles behalve deze ingrediënten.

De gerechten waren verder heerlijk, we zaten op een mooie plek en de bediening was heel erg vriendelijk, dus we hebben een aangenaam diner gehad. Alleen had men meer oog en oor mogen hebben voor de wensen van de gasten, vandaar een het wat magere cijfer voor de service.
Fleur N.
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2015
Samen geluncht met mijn vriend bij de Hoofdstad Brasserie in Hotel De l'Europe. Wij werden goed ontvangen in zowel het hotel als in het restaurant en mochten plaatsnemen aan een mooi tafeltje aan het raam. Keurig opgedekt, erg chique. Wij begonnen met oesters, waar helaas in sommige een stukje van de schelp zat. Kan gebeuren, wel jammer. Als hoofdgerecht namen wij de Caesar salade en de 'Fish 'n Chips' burger. De kabeljauw, frieten en burger smaakten oké. De Caesar salade viel helaas een beetje tegen. De ansjovis was veel te zout en de dressing was niet bijzonder. Ik heb betere geproefd. Doorgegeven aan de bediening, maar er is naar ons gevoel niet iets mee gedaan. Voor de rest was de bediening wel erg attent en allert, maar helaas werd er niet gevraagd tijdens het eten of alles naar wens was, wat naar mijn ervaring wel een LHW-standaard is. Al met al hier lekker even gezeten in het zonnetje, volgende keer Bord'eau uitproberen.
Nicolecardinaal .
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2015
Onlangs gegegeten bij de Brasserie Hoofdstad. We werden erg goed ontvangen en kregen een mooie tafel met een prachtig uitzicht op de voorbijkomende bootjes. Het eten was goed verzorgd en erg smakelijk. De bediening was vriendelijk, kundig en hulpvaardig in het zoeken naar alternatieven vanwege een allergie. De sfeer was erg plezierig. Wij hebben een bijzonder gezellige avond gehad met heerlijk eten! Bedankt hiervoor!
Mdekuiper09 .
  • Datum van je bezoek: 20 feb. 2015
Recent gegeten bij Brasserie Hoofdstad wat een fantastische avond. Bij binnenkomst in het hotel zeer goed ontvangen.Aangezien ik wat vroeg was voor mijn eetafspraak besloot ik om plaats te nemen in de mooie hal van het hotel waar ik onder het genot van een zeer betaalbaar glas huiswijn aan het wachten was op mijn afspraak. Nadat mijn afspraak gearriveerd was zijn wij zeer goed ontvangen door het personeel van de brasserie.De brasserie heeft een zeer prettige ambiance om een gezellige avond door te brengen. Het eten was geweldig!! Prijs/kwaliteit is hier goed in verhouding. Personeel vroeg of wij interesse hadden om een lekkere fles wijn uit te zoeken voor de avond maar aangezien mijn tafelgenoot niet van de alcohol is en ik niet een hele fles wijn op drink bood het personeel mij de optie aan om bij ieder gerecht een half glasje bijpassende wijn te schenken wat ik een zeer goede service vind. Mijn tafelgenoot en ik hebben een geweldige avond gehad en zullen zeker deze brasserie bij andere vrienden aanraden. Groeten M dekuiper-Hekman
Ko F.
  • Datum van je bezoek: 11 feb. 2015
De Hoofdstad Brasserie is een heel gewoon restaurant op een mooie locatie. Onze verwachtingen werden niet waargemaakt. Waar de Bib Gourmand voor gekregen is, is ons niet duidelijk. De voorgerechten waren OK, zonder echter iets speciaals te hebben. En het pasta hoofdgerecht kun je bij elk Italiaans restaurant/pizzeria minstens zo goed krijgen. En de taartjes kwamen zo uit de koelkast en waren wel erg gewoontjes. Kortom: geen restaurant om nog eens terug te komen. Zeker niet als je naar de prijzen kijkt, die je betaalt.
Rob N.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2014
Gewoon menutje geboekt. Lukte prima. Prettige (jonge) ober die echt zn best deed en dat ook vol hield toen het echt druk was.
Voorgerecht met geitenkaas was heerlijk van smaken (zoet/zuur/milde kaas). Hoofdgerecht vankippetje prima gegaard, niet droog - beetje licht van smaak wat nu heerlijk was. Geen groente erbij maar wel heerlijke roomaardappeltjes. Lepel om op te scheppen was makkelijker geweest maar geen probleem met onze tafelgasten ;) - nagerecht gekozen om alle soorten taartjes te nemen. Alle drie prima van smaak met de appelkruimel als beste voor ons. Koffie na ook goed - juiste hete temperatuur op tafel, goede koffie!. Leuke locatie met zicht - schone tafels en prima zitstoellen. De hotelruimte natuurlijk ook op niveau met prettige kleuren en sfeer. Maar; Wijn fors aan de prijs, simpele Corbiere voor 40+ is gewoon duur. Wel prima wijntje maar te duur. Biertje van Freddie was daar tegenover weer heel goed voor 3 euro. Je zou bijna daarom al de wijn over slaan.
J. B.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2014
Besteld a la carte Zeetong en kalfsribeye met jus ,Eten kwam na een wacht tijd van een uur Sorry een probleem in de keuken,
de zeetong was niet warm , de kalfs ribeye was zeer slecht taai en koud
Ik melde dit bij de ober antwoord zal het de kok vertellen .Bordeaux wijn was koud
in plaats van kamer temp.Kom nooit mweer terug bij dit restaurant
Witkamp .
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2014
is nep chique, over over ijverige obers die obersje gastvrij ontvangen.uitzicht op de amstel is prachtig.eten is bepaald niet duur. Voorgerecht pompoensoep,zo zout, verder weinig smaak.hoofdgerecht, zowel de pasta als vis, zo zout verder weinig smaak. Nagerecht cake, kwaliteit van een betere super markt. Kortom, niet voor de betere proevers geschikt, maar als je van de entourage houdt, tja...er wordt wel voor gekookt.
Walter R.
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2014
Tweede keer in een korte periode gegeten op het terras uitzicht en ambiance is perfect. Eten we bestelden het menu is niets op aan te merken ben met name fan van de steak medium precies goed. Echter de service is beneden van wat je mag verwachten bediening duurt lang (tot over de irritatie grens) en wordt veel vergeten we bestelde koffie als na heb het nooit gezien maar wel op de rekening (duizendmaal excuses) ook is het best makkelijk als je een lepel bij je soep krijgt. Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met het jonger bedienend personeel twee meer ervaren personeelsleden ertussen die de regie en lijnen uitzetten en je bent er.