Hoofdstad Brasserie (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Nieuwe Doelenstraat 2-14 1012 AC Amsterdam Nederland Kaart
31-205311704

Foto's van gerechten

Over het restaurant Hoofdstad Brasserie (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Wil je chic lunchen of dineren in Parijse stijl? Kom dan naar Hoofdstad Brasserie, waar traditionele Franse gebruiken een lichte twist en een moderne smaak krijgen. Executive Chef Richard van Oostbrugge is liefhebber van seizoensgebonden specialiteiten. Terwijl je geniet van een stijlvolle maaltijd, bewonder je het spectaculaire uitzicht over de Amstel en het historisch centrum van Amsterdam. Bij het afrekenen begrijp je meteen waarom Hoofdstad Brasserie een Bib-Gourmand prijs heeft gewonnen voor geweldige en betaalbare cuisine.

Meer informatie over restaurant Hoofdstad Brasserie (Hotel De L'Europe Amsterdam)

• : Parkeerplaats & Valet parking

Maandag t/m zondag
Lunch 12:00 - 18:00
Diner 18:00 - 23:00

Jouw recensie over het restaurant Hoofdstad Brasserie (Hotel De L'Europe Amsterdam)

Dustin D.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2018
Het pand en de entree zijn majestueus: waar anders wordt een mens nog begroet door een heer met hoge hoed, en loopt men over een rode loper naar binnen? Door een prachtige foyer loop je zo door naar de brasserie, en met een tafeltje aan het raam heb je de hoofdprijs te pakken: uitzicht over de Amstel, zicht op de Munttoren, en prachtige Amsterdamse panden. Wat een genot om daar te mogen zitten!
Dustin D.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2018
We hebben het 3 gangen Bib Gourmand menu gekozen voor 37 euro per persoon. Zeer royale keuze met een stuk of 5 opties per gang, inclusief meerdere vegetarische keuzes. Als voorgerecht de bisque met gebrande dorade, heerlijk vol van smaak en met prachtige stukjes dorade. Simpel maar elegant gepresenteerd, en gewoonweg super lekker. Het hoofdgerecht viel erg tegen: bot gezegd was dat groenten, vlees en aardappelen met een sausje, zonder enig garnituur en zonder een poging tot opmaak. Alles was perfect bereid en heerlijk van smaak (vooral de zeebaars was voortreffelijk), maar we hadden wel iets meer verwacht qua presentatie, of een bijzondere kooktechniek. Het dessert was echt teleurstellend: de tarte tatin van de dag was een zielig hoopje deeg met een schijfje ananas, vergezeld van half gesmolten ijs. De chocolade opera was geen opera (een uit vele laagjes bestaande cake) maar een kleine bombe; heerlijk van smaak, maar die kun je ook bij de betere patissier kopen, en ook hier was weer verder niets aan opmaak of garnituur gedaan.
De dame van de bediening was fantastisch, maar de heer die ons af en toe hielp was erg teleurstellend: geen woord van toelichting, en bij de thee ging het echt mis. We kregen gloeiend hete metalen potjes en een ingewikkeld zeefje zonder toelichting, samen met wat bonbons met geheimzinnige vulling. We hebben ons bijna gebrand aan de potjes, rommelden wat met de zeefjes, en ontdekten toen ook nog eens dat de thee was verwisseld. Bij de tweede ronde thee ging het beter: toen bleek dat de potjes geserveerd hadden moeten worden met een beschermlapje om het handvat, en toen werd ons ook uitgelegd hoe het zeefje te gebruiken.
Kortom: heerlijk eten, geweldige locatie, maar presentatie en service kunnen nog sterk verbeterd worden.
Rudi K.
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2017
Zeer vriendelijke en attente bediening. Bedienend personeel is vakkundig. Goed eten!
Fred H.
  • Datum van je bezoek: 1 dec. 2017
het enige minpunt zou kunnen zijn dat de terrine als voorgerecht bij het Bib-Gourmand menu op een bedje van sla werd opgediend, waardoor de smaak enigszins verloren ging. Verder prima.
De bediening verdient een groot compliment, uiterst verzorgd!
R.L. L.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2017
Wat een prachtige locatie,inrichting en uitzicht . Wat een vakkundige personeel in de bediening en keuken. Zeer aanbevelenswaardig !
Ineke B.
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2017
prima eten, alleen wijn per glas erg duur
Carla V.
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2017
Voor de 4e keer in korte tijd hier gegeten. Helaas was dit keer de bediening niet goed, we moesten om alles maar dan ook alles vragen, ook de tafel voor ons. Het hoofdgerecht was koud. Toen we daar iets van zeiden, zou de ober het aan de keuken doorgeven, er kwam geen reactie of iets. Toen we bij het afrekenen vertelden dat de bediening deze keer echt niet goed was kwam er een slappe reactie dat het druk was terwijl de helft van de tafels leeg was. Jammer.
Positiv O.
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2017
Al heel lang hier niet meer geweest en toen kwam het er opeens van. De naam is anders. Het heet nu Hèt Terras. Enfin zal wel. Gewoon L'Europe waar wij vroeger ook wel op het terras zaten. En, eerlijk is eerlijk, net zo leuk als al die eerdere keren. Fantastische bediening, absoluut hotelschool of vergelijkbaar, aankleding van de tafels, afstand tussen de tafels, helemaal top. Je zit aan het water, bootjes gaan voorbij, ontzettend gezellig.
En dan zou je zeggen: vast heel erg duur.
En dan kan ik je vertellen: Nee.
Doe maar eens, ook al was de laatste keer net als bij ons lang geleden.

Het valt reuze mee
Fred H.
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2017
3 gangen menu goed verzorgd. Bediening wat minder attent ; opgegeven reden: " we hebben het zo druk!
Mireille R.
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2017
heel lekker eten in een toplocatie
afge lopen woensdag hier gegeten
bibgoumandmenu voor 37€, fles wijn onder de 40€
en dat in tophotel met perfecte bediening
en dat alles met mooi uitzicht op water en de Munt.
Martin S.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2016
Afgelopen zondag de lunch genoten in de brasserie middels "Heerlijk"
Als voorgerecht hadden we gekarameliseerde uien. Deze waren mooi op smaak, zoetig en knapperig. Het hoofdgerecht waren 4 hoederpootjes geroosterd. Uitstekend gegaard en mooi op smaak. Het nagerecht was een ondergrond van speculoos en caramel met gepocheerde peer en yoghurt. Alles voor €. 22,50 p.p. Super voor deze prijs. Alle smaken klopte. De entourage in het hotel en de brasserie zijn schitterend! De bediening was uitstekend. Zeer vriendelijk en uitermate correct.
Leonore K.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2016
Heerlijk gegeten, buiten op het terras, direct aan het water. We genoten van het mooie uitzicht en de talloze bootjes en rondvaartboten, er kwamen zelfs enkele roeiboten langs.
Het voorgerecht - ceviche van kabeljauw, appel en een aparte bereiding van avocado - was precies goed van zuurheid en dus heel subtiel. De linguine met inktvis en rode pepertjes was ook erg lekker, evenals de gegrilde dorade met kappertjes en kleine tomaatjes op polenta.
De porties zijn goed, prima prijs/kwaliteitverhouding, al gold dat niet echt voor de prijzen van de dranken, die passen meer bij het hotelniveau.
De bediening was erg vriendelijk en attent. Aanbevolen.
D R.
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2016
Wat een heerlijke ervaring! We hebben buiten op het terras gedineerd, 4 gangen voor €39,00. Een geweldige kwaliteit-prijs verhouding. Heerlijke salade met kabeljauw vooraf, linguini met inkt en inktvis als tussengerecht, gegrilde dorade met kappertjes en tomaatjes als hoofdgerecht en limoncello sorbet toe. Alles van een uitstekende kwaliteit. De bediening was ook uitstekend, je ziet aan het personeel dat ze er met veel plezier werken, formeel maar toch ook losjes, een pluim waard in deze tijd! En dan nog eens zo pal aan het water, de Amstel, midden in de stad. Bedankt voor een heerlijke avond.
Gonny V.
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2016
Na een debatavondje even afgezakt naar Hoofdbrasserie en dan Freddy's Bar; en in plaats van te eten, het was al wat later, de heerlijkste cocktail "Magaritha" sinds jaren gedronken. Mooi gemixed en met de stengel bleekselderij was dat mijn "maaltijd". Het was zo lekker dat de tweede echt ook besteld werd. (Oke, een aardige prijs 16 euro per stuk maar het wel waard!) Prettige rustige sfeer en "Freddy" 's smaak van toen is nog steeds juist; prachtige plek. Goede service en heerlijke nootjes!
Thonissen .
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2016
Voor de lunch bib gourmand menu van 36 euro genomen. De ceviche van kabeljauw heel apart, de eendeborst perfect en grote portie, en het dessert verrassend lekker. Daarbij uitstekende bediening. Hier komen wij heel graag terug, zeker in de zomer !
dwnm .
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2015
Gisteren een high tea in de promenade. Dit tezamen met mijn moeder.
Helaas, het viel tegen. Er werd begonnen met zoet en sandwich. Wat raar, we vroegen om te beginnen met hartig, vervolgens kregen wij de scones met jam opgediend. (?) Afsluitend de hartige hapjes.
Gelukkig hadden wij zelf wat zoet bewaard en konden wij op die manier afsluiten met zoet. Wat overigens het zelfde gebakje is alleen een andere vulling. Daar ik niet van gelei achtige gebakjes houd, vond ik er slechts 1 lekker (de boterkoek, botercake naar mijn idee)

Of het smaakt, dat heeft niemand ons gevraagd. Om iets te mogen drinken hebben wij zelf een medewerker aan moeten schieten. Afrekenen heb ik maar bij de bar gedaan.

Al met al een tegenvaller, zeker voor dit bedrag. Wij kregen de indruk dat als je geen hotelkamer hebt dat je dan ook niet boeiend genoeg bent.

Pluspunt: champagne en zijn prijs en de wijn, gelukkig kunnen wij die ergens anders ook drinken, wij komen niet meer.

Met vriendelijke groet.
Alexandra B.
  • Datum van je bezoek: 10 okt. 2015
Zaterdag voor de lunch nog van de laatste zomerdag kunnen genieten op het prachtige terras (verwarmd). Alleen al voor de locatie zou je hier toch een keertje heen moeten gaan. Bib Gourmand menu genomen, bij de voorgerechten waren zowel dorade carpaccio als Steak tartare heerlijk, lam als hoofdgerecht was zeer smaakvol, kabeljauw hoodfgerecht beetje flauw maar verder prima. Na afloop zijn we bij de promenade gaan zitten voor thee/koffie en later (erg dure) cocktails, met de piano in de achtergrond zit dit ook gemoedelijk en ietwat intiemer. Enige minpunt was dat mijn reservering voor een tafeltje daar was vergeten (ondanks dubbele bevestiging mijnerzijds) en we het laatste tafeltje net konden krijgen. Qua service had ik meer verwacht.
Christine B.
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2015
Aanzoek in stijl.
Dineren aan de Amstel met obers in linnen jasjes die uiterst correct en vriendelijk zijn, een decor van bootjes die af en aan varen op het niveau waar je zit af alsof je naar een film kijkt en dan verwend worden met de heerlijkste (vis)gerechten en uitzonderlijk goede wijnen…..dat kan bij Hoofdstad Brasserie, een toplocatie in hartje Amsterdam met een prachtige entree door Hotel de l'Europe. Als gerechten sprongen de kreeftsoep en de ragout van kabeljauw en groene asperges er uit. Maar het fantastische plateau met Fruits de mer is ook absoluut aan te raden. Neem daar die Afrikaanse sauvignon bij en je hebt een romantische top avond! Ik wil het personeel hartelijk bedanken dat ze mijn huwelijksaanzoek, op exact de juiste tijd en op een zeer feestelijke manier hebben gepresenteerd: twee glazen champagne, waarop een door mij overhandigde ansichtkaart en in chocolade een tekst geschreven op het bord! Een onvergetelijk moment, waarvoor ik de hostesse van de avond, Birgitte, zeer erkentelijk ben. De prijzen voor een romantisch top diner op deze absolute top locatie zijn ook heel goed te doen. Vraag voor de zekerheid wel naar een rustig tafeltje, achteraan op het terras.
Taco T.
  • Datum van je bezoek: 18 jul. 2015
Het is natuurlijk zo'n beetje Amsterdams mooiste locatie voor een zomeravond maar wat jammer dat er uitgebreid gerookt mag worden op het terras. Een tafel met 5 heren zorgen eerst met sigaretten dat wij (gelukkig maar) kunnen verhuizen echter zodra ze aan de grote sigaren begonnen kon echt een ieder 'meegenieten': jammer jammer.

Op de gerechten eigenlijk niets dan goede opmerkingen: de kreeftenbisque en de steak tartare zijn beide prima, de chateaubriand super en de dessert even eens. Echter: voor een rekening van ruim boven de 200 euro mag er toch wel een amuse bij; zelfs brood moet apart gevraagd worden; valt toch een beetje tegen.

Doe iets aan de amuses en prijzen maar doe vooral iets aan de rokers dan wordt het nog meer een top-plek.
Anand K.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2015
We aten hier voor de tweede maal. Ontvangst is professioneel. Daarna is de bediening soms wat zoek. Je moet wel vragen om het een en ander. Eten is in orde maar niet zeer bijzonder. Wijnkaart goed maar ietwat aan de prijs. Maar wat verwacht je anders van een 5 sterren hotel. Het geheel geeft de indruk van een smooth hoteloperatie en niet een intieme brasserie. Wellicht proberen we nog wel eens het restaurant. Maar voor het eten komen we niet terug. Je zit hier wel mooi op het terras maar er komen er voor mijn smaak ietwat teveel rondvaartboten en dronken luidruchtige Stag-Party 's langs die dan je intieme lunch verstoren. Vandaar een 6 voor het decor.