Over het restaurant Het Prentenkabinet

Restaurant Het Prentenkabinet is gevestigd in een eeuwenoud pand in het centrum van Leiden. Het staat bekend als een van de mooiste en meest karakteristieke restaurants van de Zuid-Hollandse stad. Stijlvol, intieme sfeer en een gevoel van thuiskomen zijn enkele typeringen van Het Prentenkabinet. De gedreven keukenbrigade kookt met aandacht voor kwaliteit, en laat zich inspireren door de Frans, Internationale keuken. De smaakpapillen worden geprikkeld door experimentele en traditionele gerechten. Nieuwsgierig geworden? www.prentenkabinet.nl of kom eten in het Regthuys in Wassenaar www.brasseriehetregthuys.nl of fietsen?
www.fietsculinair.nl

Meer informatie over restaurant Het Prentenkabinet

nvanhulten .
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2016
Op zich lekker eten. Niet bijzonder.
Bediening onverschillig en ook niet echt gastvrij.
Bij mooi weer is het buiten aangenaam toeven. Daar werden we gastvrij onthaald.
Binnen was echter heel anders. Best teleurstellend.

marianne.tigchelaar .
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2016
Het lekkerste was het voorgerecht, de andere gerechten waren ook goed. Leuke bediening. Komen zeker weer een keer terug.
Cor G.
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2016
Sfeervolle, klassieke ambiance, uitstekende menukaart, voortreffelijk eten, vriendelijke, deskundige bediening. De gasten worden als vorsten bediend in dit historische gebouw in het hart van het oude Leiden.
MarieJosevP .
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2016
Afgelopen zondag weer genoten in dit prachtige restaurant. Gestart met n heerlijke amuse en bubbels. Alle drie de gangen erg lekker gegeten. Als klap op de vuurpijl weer heerlijke verse thee met zelfgemaakte lekkernij erbij. Het was n fijne avond!!
Nina H.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2016
Wij hebben gegeten met een groep collega's. Heerlijk gegeten en netjes bediend. Er werd rekening gehouden met bepaalde eet wensen en er werd zelfs nog iets extra's gedaan voor een collega die afscheid nam. We hebben genoten!
Jeannette54 K.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2016
Na zoveel recensies te hebben geschreven heb ik geen idee hoe ik Het Prentenkabinet moet aanbevelen. Het is het allemaal nét niet en toch is er geen onvoldoende te bekennen in mijn recensie.
Wij hadden de Groupon actie en starten vooraf met een amuse van zalm en een broodmandje met boter. Daarna kwam de aspergesoep met stukjes ham, net als de amuse goed, niets op aan te merken. Na een poosje kwam de spoom, geen idee wat hiermee bedoeld werd? Er hoefde na een amuse en soepje niets geneutraliseerd te worden.

Daarna hebben wij ruim 3 kwartier op het hoofdgerecht moeten wachten. Uiteindelijk bleek dat er grote gezelschappen waren gearriveerd en ons idee was dat mede hierom andere gasten zo lang op hun hoofdmaaltijd moesten wachten.

Het hoofdgerecht bestond uit het kleinste toefje puree wat ik ooit gezien heb, 2 dunne kleine groene asperges, meer voor decoratie dan bedoeld om op te eten, 3 stukjes vlees en 1 witte asperge, welke niet gaar was. Na onze opmerking hierover werden er 2 nieuwe, gare asperges voor ons neer gezet.

Het aardbeiendessert was gewoon lekker.

Het zitten in de tuin was heerlijk en rustgevend.

Alleen kan ik niet precies de vinger op de zere plek leggen wat er nu mis was? Lag het aan de miniscule gerechtjes welke ik niet echt een 4 gangen diner waardig vond? Lag het aan het feit dat wij om 17.00 uur binnen stapte en de bediening zich aan het haasten was om de tafels buiten klaar te maken voor het diner? Lag het aan de niet gare asperge waar je toch wel van een restaurant van dit niveau verwacht dat zij gare gerechten op tafel zetten? Lag het aan de 3 kwartier wachttijd voordat wij het hoofdgerecht geserveerd kregen, maar wel tussentijds elke keer gevraagd werd of wij iets wilden drinken?

Wat ik wel weet is dat ik dit restaurant niet de moeite waard vind om hier nog een keer terug te keren.
Nicholas S.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2016
Gisteravond met grote groep aan het diner. Bediening onvoldoende kennis en niet gepassioneerd, werken zonder glimlach. Gerechten wisselend van smaak, van matig tot heel smakelijk. Weinig complex.

Prima gegeten maar in geen vergelijk met de service en keuken van vroeger!
jolandeeradus .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
keurige zaak keurig bediend leuk binnen komen bij prentenkabinet, eten heerlijk . goed van smaak .. een aanrader als je daar wilt eten wij waren heel tevrede
Stefanie V.
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
Voor mijn verjaardag gegeten bij het prentenkabinet. Als vegetariër ben ik aangenaam verrast door de unieke combinaties en smaaksensaties. Ik voelde mij erg in de watten gelegd! Mooie passende wijnen, aangepast op mijn vegetarische gerechten. Wij komen zeker terug!
CuliCas S.
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2016
Ik heb hier nu 3x gegeten. Over het algemeen zeker geen slechte indruk, maar het was het nét niet helemaal. Toch niet helemaal met een voldaan gevoel de deur uit. Dat ligt niet aan de bediening of de keuken, die uiterst correct waren.
De gerechten zijn klassiek en kloppen wel, maar missen net wat creativiteit en finesse in de uitvoering. Alle porties bij elkaar opgeteld net wat aan de kleine kant.
Ook de wijnkaart was weinig verrassend. Als men geen fles neemt, maar een arrangement heeft men niet echt iets speciaals geproefd, wijnen in een lage prijsklasse die elders ook makkelijk verkrijgbaar zijn. Dan voel je je als gast toch niet echt verwend.
Desalniettemin is dit wel een restaurant in Leiden waar je een keer geweest moet zijn, al is het alleen al om de practige locatie.
Het is naar mijn smaak net wat te oubollig allemaal, alsof de tijd heeft stilgestaan. een formule die waarschijnlijk altijd goed heeft gewerkt maar nu wel een kleine update kan gebruiken.
Ik vind dat een restaurants in deze prijsklasse wat meer effort mogen doen om de puntjes op de i te zetten en mij als gast te verrassen.
Michiel J.
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2016
We hebben heerlijk gegeten met asperges en lam helemaal een lentemenu. De bediening is zeer prettig met een combinatie van aandacht correct en een glimlach.
Blijft toch een van mooiste en beste tenten in Leiden
H T.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Gebruik gemaakt van de Heerlijk 10 daagse actie. Menu was heerlijk met een voorgerecht van huisgerookte zalm, hoofdgerecht van gebakken kalfsstaartstuk en als nagerecht aardbeien dessert.
Daarbij een wijnarrangement genomen. Jammer dat je dan maar een klein laagje in je glas krijgt. Als ik dat had geweten, had ik liever een fles genomen.
Het personeel is vriendelijk, maar toch gaven ze mij niet het echte welkom-gevoel. Kregen al nadat we 2 minuten zaten een amuse. Het leek of ze haast hadden. Bij aankomst werd onze jas aangenomen, maar bij vertrek werden we door verschillende medewerkers naar verschillende kapstokken gestuurd, totdat medewerker 3 wist waar de jassen waren.
De locatie is prachtig, midden in Leiden. Gezellige, niet al te grote ruimtes, waar je eet.
HdeVrind .
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Het eten was lekker, maar niet bijzonder. Voor een pretentieus restaurant niet best, voor een bistro goed. De bediening was slecht: vragen om de fles rode wijn te openen werd positie beantwoord. Helaas bleef de daad uit, dus nog maar een keer gevraagd. Ook het krijgen van koffie na de maaltijd was te moeilijk, de thee werd wel geserveerd, de koffie werd vergeten. Ook weer veel moeite moeten doen om een 2e kop koffie te kunnen krijgen. Voor deze prijs geen aanrader.
Auke S.
  • Datum van je bezoek: 17 mei 2016
Met een groep naar het prentenkabinet, maar vond het niets bijzonders. Vooraf een wat saaie aspergesoep met vel, daar iberico lende en achteraf aarbeien dessert. Vond de smaken vooral saai. Op zich aardig personeel maar het is wel duidelijk het type restaurant waar het personeel is geinstrueerd zoveel mogelijk omzet te draaien.
Corrie J.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2016
Wij hebben het 3 gangen keuzemenu gegeten. Zeer vriendelijke ontvangst bij binnenkomst. Een heerlijk aperitief vooral voor mijn tafelgenote (die zwanger is), dus geen alcohol drinkt werd er even meegedacht. Als je zwanger bent is de keuze altijd erg beperkt, frisdrank (zoet). Een heerlijk cocktail van Crodino met verse sinaasappelsap (zag er ook heel leuk uit). Daarna een voortreffelijk voorgerecht, hoofdgerecht en als dessert een Nederlands Kaasplankje. Ook hier werd goed rekening gehouden met mijn tafelgenote. Echt een aanrader dus
Vera P.
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2016
Het kabinet is een hele prettige locatie. Geen achtergrond muziek, en verder ook een goede akoestiek zodat je rustig met elkaar kunt praten. De bediening was erg vriendelijk en het tempo van het eten serveren was ook erg aangenaam niet te snel en niet te langzaam. Het eten was smakelijk met een goede kwaliteit- prijsverhouding.
jan P.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Eten zeer goed, mooi vers producten en leuke smaak combinaties.
Bediening zoals het hoort. Zeer attent maar niet "aanwezig".
Een ouderwetse avond uit eten. 4,5 uur aan tafel gezeten.
Gehele product zeer waar voor je geld. Echt een aanrader.
maleen H.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2016
We komen hier 2 x per jaar met onze verjaardagdagen, weer zeer goed, nu asperges, dat is natuurlijk heerlijk, maar voor 29,50: amuse met gevogeltemousse en tapende, verse aspergesoep met reepjes beenham, Schotse zalm uit de oven met hol asperges en als afsluiting een parade van desserts! Echt top en over een fles ijswater doen ze niet moeilijk! Top
Stefantax .
  • Datum van je bezoek: 4 apr. 2016
Met een groep van 60 personen hebben we een geweldige avond gehad. In de voorbereiding werd goed meegedacht en op de avond verliep alles vlekkelos. Ondanks de grote groep kwamen alle gangen voor alle gasten op hetzelfde moment inclusief de (onmogelijke) dieetwensen. Ook een prachtige locatie dat voor Leiden binnenstad nog redelijk goed bereikbaar is met de auto.
sasja22 .
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2016
We werden vrienelijke ontvangen en naar onze tafel begeleid. De sfeer is aangenaam met een klasieke inrichting. Het voelde lekker huiselijk. Aangename en attente bediening. We gingen voor een vier-gangen verrassingsmenu. Als voorgerecht een trio van zalm met onder andere een marbree ervan, erg lekker. Vervolgends een bisque met garnaaltjes, het was allemaal goed op smaak en de presentatie was mooi. Kortom we komen zeker terug!!!!!