Speciale deals

30% korting op het eten

Niet van toepassing op drankjes.
Niet van toepassing op keuzemenu’s.
Beschikbaar op het gekozen tijdstip.

Over het restaurant Het Prentenkabinet

Restaurant Het Prentenkabinet is gevestigd in een eeuwenoud pand in het centrum van Leiden. Het staat bekend als een van de mooiste en meest karakteristieke restaurants van de Zuid-Hollandse stad. Stijlvol, intieme sfeer en een gevoel van thuiskomen zijn enkele typeringen van Het Prentenkabinet. De gedreven keukenbrigade kookt met aandacht voor kwaliteit, en laat zich inspireren door de Frans, Internationale keuken. De smaakpapillen worden geprikkeld door experimentele en traditionele gerechten. Nieuwsgierig geworden? www.prentenkabinet.nl of kom eten in het Regthuys in Wassenaar www.brasseriehetregthuys.nl of fietsen?
www.fietsculinair.nl

Meer informatie over restaurant Het Prentenkabinet

Missy S.
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2013
Wederom lekker gegeten en gedronken met de Iens dinerdeal. Prijs-kwaliteit verhouding is voor ons vanavond uitstekend geweest. We maken wel vaker gebruik van aanbiedingen van het Prentenkabinet en tot nu toe zijn we steeds tevreden aar huis gegaan. Het tempo lag vanavond alleen wat hoog, de gangen werden snel na elkaar geserveerd waardoor je toch snel door de vijf gangen heen bent. Iets meer tijd tussen de gangen zou prettiger zijn. Verder is de bediening informeel, correct en attent.
Een van de medewerkers in de bediening zou echter met meer met interesse met de klant kunnen communiceren. Hij leek het moeilijk te vinden oogcontact te maken, maakte een nonchalante indruk en leek niet goed te registreren hoe de klant reageert op hem. Verder is de bediening als altijd plezierig.

Gijs N.
  • Datum van je bezoek: 16 aug. 2013
Hier hebben we de aanbieding “Menu Gastronomique” via Seat Me gegeten. Kort gezegd: het was voor ons de verassing van het jaar, geweldig!. Mabré van Parelhoen met een kreeftensalade en mango vergezeld van Monteluna, 1012; een perfecte combinatie. Voor ons was de grootste verassing de waterkerssoep met een taartje van coquille. Hierbij werd een Mâcon-Chardonnay 2011 geserveerd. Verukkelijk! Dit gerecht werd gevolgd door een een op de huid gebakken rode mul met een risotto en antiboise van tomaat en dragon. Hierbij werd een wijn uit de Provence geschonken, Bailly, 2012. Ook weer erg lekker. Als laatste hoofdgerecht werd er gebraden kalfshaas en geconfijte kalfswang in een botersaus met dragon geserveerd. De Camenere uit Chili deed hierbij wonderen. Het geheel werd afgesloten met een parfait van nougatine crunchi met frambozen en limoncello curd. Eeen Zuid Afrikaanse dessertwijn werd Red Muscatel 2012 van Rietvallei geserveerd. De omstandigheden waren zodanig dat we buiten op het terras konden eten, een parkachtige omgeving. De bediening is er vriendelijk attent en to the point. Het ritme van de keuken was precies goed, niet al te korte en ook niet al te lange intervals tussen de gerechten. Zeker een plek om terug te komen, ook de prijs prestatieverhaouding is voor ons aanleding terug te komen.
ronneke .
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2013
Gisteren 7-08-2013 met mijn zoon hier gegeten. Gekozen voor menu Het Prentenkabinet. Grandioze bisque met duidelijk Hollandse garnaaltjes, heel erg smakelijk. Gekozen voor Harder, deze vis was nieuw voor mij en ik heb er zeker geen spijt van. Op een bedje van puree met spinazie en kokkels heb ik er van gesmuld. Voor het dessert heb ik een kaasplankje genomen met zalige kaasjes. Absoluut pluspunt vind ik de amuse ter inleiding van het diner. Bediening was professioneel en vlot. Waar nodig werd er deskundige uitleg gegeven. Tenslotte ter afsluiting nog een korte rondleiding gekregen door het fraaie pand. Kortom, Zeer geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar.
Raymond P.
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2013
Met IENS dinnerdeal gegeten in de tuin van het prentenkabinet. Super avond met een leuk menu en wijn arrangement. Prijs kwaliteit helemaal super. Ook zonder korting is dit restaurant een topper binnen Leiden. Waarom "maar" een 8 voor eten en service? Ach mijn verwachtingen worden iedere keer omhoog bijgesteld, en weer waargemaakt.
Harry F.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2013
Onlangs gegeten in dir restaurant. Het betrof het 3 gangen menu "prentenkabinet". Het begin was goed: een leuk gepresenteerde en smakelijke amuse gevolgd door een soepje met Hollandse garnalen.
Het hoofdgerecht dat met veel aplomb werd gepresenteerd viel echter flink tegen en bestond uit een paar plakjes eendenborst, gesneden van een eend met de nodige vlieguren, want taai en wat garnituur wat te verwaarlozen was want stelde niets voor. Om daarvan een voorbeeld te geven. Ik miste in eerste instantie iets van aardappel. Bij nadere bestudering bleken er onder een lapje eend twee zalfjes aardappelpuree te liggen ter grootte van een euromunt. De groenten bestond uit een 4 tal kleine paddestoelen en en roosje broccoli. Echt onder de maat, want in feite geen groenten en geen aardappel of pasta, rijst op tafel. Mijn vrouw heeft haar trek nog weten te stillen met een kaasplankje. Het dessert van ijs en verse vruchten was wel weer in orde, zo ook de koffie met koekjes en chocolade.
Conclusie: je zit in een prachtige ambiance en de bediening is goed, maar aan het hoofdgerecht moet echt wat gedaan worden, alvorens wij terugkeren bij het Prentenkabinet.
Vincent V.
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2013
Dit restaurant staat goed aangeschreven in Leiden alleen de prijs valt niet echt binnen ons budget maar wat een top menu op de kaart "Gastronomique" . Eindelijk kwam daar de iens dinerdeal, wij hier een tafel natuurlijk reserveren want dat wilden we wel eens ervaren. met 6 personen het menu waarvan 1 persoon vegetariër. Vanwege het heerlijke weer hebben we een tafel buiten gereserveerd. We druppelden binnen en het welkom was goed (cocktail). Als eerste de amuse daar ging het mis, bij onze vegetarische tafel genoot werd hetzelfde neergezet als bij de rest helaas zat er vis in. dus de bediening hebben we daar op attent gemaakt. reactie: dus ook geen vis??
nee idd. ook geen vis.
Helaas had de helft van de tafel geen bestek om de amuse te nuttigen en de hele tafel had geen servet.

Voorgerecht ging prima... duurde wel effe.
Toen de crèmesoep van waterkers met een taartje van coquilles, helaas werd deze ook aan onze vegetariër geserveerd. (nogmaals de bediening erop attent gemaakt dat deze vegetariër ook geen vis eet. Hierdoor duurde het weer tot dit gerecht vervangen was.

Voor de gebraden kalfshaas moesten we zo lang wachten dat het bijpassende glaasje wijn uit het arrangement nog een keer bijgeschonken kon worden.

Alles bij elkaar kregen we het gevoel dat wij een vergeten tafel waren en de rekening viel ook nog eens tegen.

Dit doen we niet nog een keer over.

Rick G.
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2013
Afgelopen zaterdag hier gegeten met vier personen. Hartelijk ontvangst bij binnenkomst, alleen tot mijn grote verbazing was buiten nog niks opgedekt terwijl het al dagen achter elkaar super mooi weer is geweest. We konden toch buiten zitten en de tafels werden a la minute opgedekt, wat eigenlijk het knelpunt voor de rest van de avond is geweest voor de bediening denk ik ! Service rond uit slecht en personeel die continu de fout in ging en totaal niet commutatief vaardig was, had ik het idee. Fles wijn die maar bij de helft van de tafel ingeschonken werd en de rest moest het zelf maar uitzoeken. Ik denk dan als je het niet zeker weet of mensen nou wel of geen wijn willen, vraag het dan en loop dan niet weg zonder iets te zeggen ! De rest van de fles wijn hebben wij de rest van de avond maar zelf ingeschonken, jammer !. Wij hadden tevens een vijf gangen verassingsmenu, wat ik uiteindelijk niet erg verassend vond. Als starter huis gerookte zalm met een salade van roseval aardappel en honing, denk ik kom op zeg kom eens met iets vernieuwends, tussen 1 de tongschaar ging wel maar ook niet spannend genoeg. De eend die wij hadden als gerecht nummer drie was wel tongstrelend. Helaas was dit geen voorzetting van de rest van de avond want de sukade van wagu rund was rond uit taai en niet boeiend genoeg om hier maar iets enthousiast over te zeggen. Dessert wel weer goed. Conclusie na meerdere malen hier gegeten te hebben wat wel altijd goed beviel, voorlopig even geen prentenkabinet meer. Zag dat ook dit restaurant mee doet met de iens dinner acties, erg leuk voor de restaurateurs voor de omzet logisch maar zorg dan wel dat je je kwaliteit kan continueren want ik zie dit bij veel restaurants fout gaan !
Debby G.
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2013
Drie weken geleden hier op een avond weer eens spontaan binnengelopen. Er was nog een plaatsje in de geweldige rustige tuin. Mijn man genoot van het maandmenu met een heerlijke hartige pannacota met asperges vooraf en eend als hoofdgerecht en een heerlijk desert. Ikzelf verrassingsmenu van de chef (geen eenvoudige opgave gezien de lijst van dieren die ik niet eet). Heerlijke klassieke huisgerookte zalm vooraf. En als hoofdgerecht rundvlees, zo mals en goed klaargemaakt, zo smaakvol zo heb ik het nog nooit gehad. Een zomers mangotoetjes als dessert en afgesloten met koffie en eigen theemelange met lekker zoetigs. Top avond waarbij de bediening attent en professioneel correct was.
Nicole H.
  • Datum van je bezoek: 8 mrt. 2013
Onlangs bij Het Prentenkabinet in Leiden gegeten. Heerlijk gegeten, leuke ambiance en goede bediening. Je kunt duidelijk merken dat hier mensen met liefde voor het vak werken.
We hebben ons laten verrassen door de chef en kregen een 5 gangen diner geserveerd. Heerlijke combinaties van smaken en goede verhouding van de porties en bij elke gang kregen we een bijpassende wijn geserveerd. Een absolute aanrader.
Brigitte V.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2013
Wij, Eric & Brigitte hebben (zoals onze traditie is), met Valentijn bij Het Prentenkabinet gegeten. En zoals altijd was het weer geweldig! Het eten, de bediening en de hele entourage was fantastisch! Bij het speciaal gekozen Valentijndiner hoorde ook een uitstekend gekozen rode liefdeswijn, heerlijk! Het bestond uit een 4-gangen diner voorafgaand aan een amuse. Natuurlijk wordt er rekening gehouden met de wensen van de gast en wordt bij iedere gang uitgebreid verteld wat er voor je klaar is gemaakt. We hebben heerlijk genoten van vis maar ook van malse rosbief. Het dessert bestond uit passie(vrucht) en mango-ijs en natuurlijk alle lekkernijen bij de koffie.Wij hebben mede hierdoor weer een heerlijke Valentijn gehad. En bij het naar huis gaan weer verwend met een mooie rode roos! Onze oudste zoon is door ons aangestoken en gaat sinds twee jaar ook met zijn vriendin naar het Valentijn diner bij het Prentenkabinet. Wij kunnen alleen maar zeggen; probeer het zelf ook eens en je zult zien, het is fantastisch!!
Harry V.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2013
Kadobon van 150 euro gekregen. Dan moeten we echt eens het prentenkabinet proberen! Een viergangen suprise menu. Met wijnarrangement. Na de amuse kregen we een bordje met 4 soorten kleine hapjes vis. De tonijn was mij te koud, waarschijnlijk zo uit de koelkast. Daarna een tussengerecht met scholfilet en een coquille. Redelijk hapje, niet spectaculair. Het hoofdgerecht was ronduit schandalig. Iets met eend. Ik denk dat ik 25 gram vlees op mijn bord had, waarvan de helft vet. Na het hoofdgerecht nog steeds honger, maar het grand dessert moet het dan kennelijk goed maken...Het wijnarrangement viel ook erg tegen. Het waren maar gewone wijntjes...een witte uit spanje, een gascogne uit frankrijk, cabernet sauvignon uit chili, dessertwijn uit zuid afrika. En als je glas leeg is dan laten ze je daar 15 minuten mee zitten, bijschenken wordt pas gedaan als je er om verzoekt. Het glaswerk viel me ook erg tegen. Ik verwacht in een dergelijk restaurant grote mooie wijnglazen, maar deze waren van de Hema. Culinair stelt het helaas allemaal niets voor, eigenlijk zonde van het geld. Voor deze 150 euro had ik prachtige wijnen en smaakexplosies verwacht. Een hoofgerecht van 25 gram vlees heb ik nog nooit meegemaakt. Het is dat ik een kadobon had, anders had ik hier geen genoegen mee genomen. Er zijn in Leiden veel betere en goedkopere restaurants. Het was een teleurstellende avond.
Edgar G.
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2013
Zeer genoten van hun Surprise Menu. Verrassend, fris en met een zeer eigen smaak. In 1 woord genoten!. Voor herhaling vatbaar.
Pjotr V.
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2012
Oubolligheid en stijfheid die als geen ander past bij het klassieke Leiden. Je moet er van houden, maar als je dat niet doet en er toch doorheen kunt kijken of de humor van in kunt zien is het Prentenkabinet een fijn restaurant. Wat aan de dure kant, maar daar krijg je dan ook goede wijnen en goede gerechten voor en de bediening is meer dan correct. Maar je blijft het gevoel houden dat je in Midsomer Murders terecht bent gekomen en er elk moment iemand met een dubbelloops jachtgeweer binnen kan komen, die een pasgeschoten hert op tafel kwakt. Perfect decor voor een moordspel.
Nancy D.
  • Datum van je bezoek: 7 dec. 2012
Wij aten het menu Gastronomique. Dit was toen net nieuw en helaas ging er nog het eea fout. Wij zochten in de gerechten naar componenten op de kaart die meerdere keren anders waren als beschreven of ontbraken. Hierover ging ik meerdere keren in gesprek met de jonge dame in de bediening. Er werden nooit excuses gemaakt. Eerder geïrriteerd gereageerd. Gemiste kans! Verder was het eten vrij goed en ik kom ook zeker nog terug voor een volgende kans. De kwaliteit prijs verhouding is goed en de ambiance eveneens.
Yong L.
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2012
Na de goede recensies op Iens, vandaag hier wezen eten met mijn vrouw, gereserveerd via de heerlijk10daagse actie. Het was wel druk toen we arriveerden, we hoopten beide dat dit niet ten kostte zou gaan van de kwaliteit en service. We werden aangewezen waar onze tafel was (beetje jammer dat ze niet meelopen naar je tafel en gelijk iets te drinken aanbiedt) Om te beginnen kregen we een prima amuse van biologische roomkaas opgerold in ham.
Onze voorgerechten smaakten goed (tonijn sashimi en hertensucade), de huiswijn was prima (een Carbanet-merlot). Wij beide als foodies willen altijd wel de tussengerecht proberen indien dat mogelijk is. We hebben gekozen voor op de huid gebakken zeebaars, was net iets aan de droge kant en een knolselderij gamba crème soep wat heerlijk op smaak was. Als hoofdgerecht hadden we een staartstuk van een rund (goed op smaak en gegaard) en de schol (helaas ook hier iets aan de droge kant). Gezien we tussen de gerechten steeds een tijdje moesten wachten had ik besloten om de tijd in de gaten te houden vanaf het moment dat onze borden werden meegenomen tot het geserveerd werd. We hadden gekozen voor een kaasplankje en een beignet, na 40 minuten gevraagd of ze ons vergeten waren, ober gaf dat het eraan kwam. 15 minuten later was het er nog steeds niet. Dit was voor ons te lang en ons geduld raakten ook op na 55 minuten wachten op het dessert.
Wij begrijpen heel goed dat het druk is, maar dit is geen excuus om je gasten 55 minuten te laten wachten op hen dessert. Daarnaast werd er geen excuses aangeboden. Wij zijn zeer teleurgesteld en zullen door dit incident, het prentenkabinet niet meer bezoeken. Er zijn genoeg anderen restaurants in deze prijscategorie die het wel beter doen.
Bas_van_der_Plas .
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2012
Wij, gezelschap van 4 personen hebben ons laten verrassen met een 4 gangen surprise menu met wijnarrangement. Uitstekende keuzen, topkwaliteit, uitstekende service en een prima ambiance goede keuze voor een avondje uit en om je culinair te laten verwennen. Bas
Jan L.
  • Datum van je bezoek: 13 sep. 2012
Het Prentenkabinet is een goed restaurant waar je voor een acceptabel bedrag kan dineren.
De start was, zoals bijna al in elk restaurant gebruikelijk, met 3 amuses van het huis. Die waren uitstekend.
Wij kozen voor huisgerookte zalm en kalfszwezerik als voorgerechten. Beiden waren prima, alleen was de zwezerik net 30 seconden te lang gebakken waardoor die wat droog was.
Als hoofdgerecht dit keer Iberico Varkenshaas met Pata Negra en "Op de plancha gebakken kabeljauw met risotto". De smaken waren ook hier weer goed, maar weer dezelfde opmerking; net even te lang gebakken waardoor de smeuïgheid van de varkenshaas en kabeljauw verdwijnen. We hadden het kunnen melden van te voren maar daar dachten we niet aan en het werd ons ook niet gevraagd... Toe waren het het kaasplankje en het grand dessert. De laatste was zoals je het graag wenst, de kazen vond ik niet bijzonder.
Het was een mooie maaltijd, met een belangrijke wens, maak de gerechten niet te gaar want dat is echt zonde, voor mij in ieder geval wel.
Anita V.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2012
Afgelopen maandagavond hebben wij samen met 4 vrienden echt heerlijk op het buitenterras van Het Prentenkabinet gegeten.
Het eten was helemaal top en verrassend. De aanbevolen wijnen pasten naadloos bij de culinaire gerechten. De bediening was zeer bekwaam. Het gastheerschap is op hun lijf geschreven.We zullen het tussengerecht met de halve kreeft niet snel vergeten en komen hier snel weer terug. Voor wie culinailr verwend wil worden in een prachtige zaak met uitstekend personeel en met een prima prijs-kwaliteitverhouding is dit een echte aanrader!Pelle en Anita
Paul V.
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2012
Prachtig, sfeervol restaurant met een attente bediening. Het eten is gewoon prima en de ambiance is uitstekend. Wel wat prijzig maar je krijgt waar voor je geld!
Niels S.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2012
Tja, wat zal ik ervan zeggen? Het was niet slecht, maar ook niet bijzonder goed. Het lijkt er wel op dat de keuken ambities heeft om topgerechten neer te zetten, maar dat het ze niet lukt om dat op je bord waar te maken. Veel verschillende smaken op 1 bord die waardoor het net teveel een kakofonie wordt. Ohwja, en als je dan een sorbetachtig iets maakt van meloen, dan moeten er echt geen pitjes meer inzitten! Ga ajb terug naar de basis en kleed je gerechten wat meer uit!
De bediening is vriendelijk, maar wel wat houterig. Iets meer flair zou ze niet misstaan.