Over het restaurant Het Prentenkabinet

Restaurant Het Prentenkabinet is gevestigd in een eeuwenoud pand in het centrum van Leiden. Het staat bekend als een van de mooiste en meest karakteristieke restaurants van de Zuid-Hollandse stad. Stijlvol, intieme sfeer en een gevoel van thuiskomen zijn enkele typeringen van Het Prentenkabinet. De gedreven keukenbrigade kookt met aandacht voor kwaliteit, en laat zich inspireren door de Frans, Internationale keuken. De smaakpapillen worden geprikkeld door experimentele en traditionele gerechten. Nieuwsgierig geworden? www.prentenkabinet.nl of kom eten in het Regthuys in Wassenaar www.brasseriehetregthuys.nl of fietsen?
www.fietsculinair.nl

Meer informatie over restaurant Het Prentenkabinet

Uitmuntend
Nellekevissers .
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2013

Met mijn gehele team gereserveerd voor een drie-gangenmenu.
We werden gastvrij ontvangen met een welkomstdrankje en een amuse. het laatste bestond uit drie heerlijke hapjes!
Het voorgerecht bestond uit een leisteen waarop diverse vis.
Een prachtig palet wat niet minder smaakte! Heerlijk!
Het hoofdgerecht was voor iedereen verschillend maar voor allemaal even lekker en het grands desserts maakte het helemaal af.
Kortom een culinaire verrassing waar wij nogmaals voor willen bedanken!
Uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding!

Woutvoorschoten .
  • Datum van je bezoek: 3 mei 2013
Het restaurant ziet er zeer verzorgd uit en de jassen worden direct aangenomen! We kozen voor het surprise menu van 4 gangen. Het voorgerecht, terrine van hollandsche asperges en zalm was goed, de tarbot met kreeftensaus verrassend en uitstekend ! De witte huiswijn smaakte prima bij deze gerechten en over een karafje water wordt (terecht) niet moeilijk gedaan. Het geheel werd afgesloten met een grand dessert van aardbeien, een slot van een verwend avondje !
Dvdhorn .
  • Datum van je bezoek: 8 mrt. 2013
Met de restaurantweek hier gegeten met z'n vijfen. Inrichting van het restaurant vond ik eenvoudig, strak maar warm. Personeel zag er heel netjes uit, witte blouse, gilette, nette broek met een sloof daarbovenop. En tevens heel vriendelijk. Ik vond werkelijk alle gangen subliem, al ben ik geen voorstander van ingewanden! Echt héérlijk gegeten en het zag er allemaal uit als een kunstwerk op je bord. De smaken klopten, verse producten en dat proef je gewoon. En we werden volgens de etiketten bediend en hoefden helemaal niet lang te wachten op onze gerechten. In ieder geval, een echte aanrader!!
Nicole H.
  • Datum van je bezoek: 8 mrt. 2013
Onlangs bij Het Prentenkabinet in Leiden gegeten. Heerlijk gegeten, leuke ambiance en goede bediening. Je kunt duidelijk merken dat hier mensen met liefde voor het vak werken.
We hebben ons laten verrassen door de chef en kregen een 5 gangen diner geserveerd. Heerlijke combinaties van smaken en goede verhouding van de porties en bij elke gang kregen we een bijpassende wijn geserveerd. Een absolute aanrader.
Brigitte V.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2013
Wij, Eric & Brigitte hebben (zoals onze traditie is), met Valentijn bij Het Prentenkabinet gegeten. En zoals altijd was het weer geweldig! Het eten, de bediening en de hele entourage was fantastisch! Bij het speciaal gekozen Valentijndiner hoorde ook een uitstekend gekozen rode liefdeswijn, heerlijk! Het bestond uit een 4-gangen diner voorafgaand aan een amuse. Natuurlijk wordt er rekening gehouden met de wensen van de gast en wordt bij iedere gang uitgebreid verteld wat er voor je klaar is gemaakt. We hebben heerlijk genoten van vis maar ook van malse rosbief. Het dessert bestond uit passie(vrucht) en mango-ijs en natuurlijk alle lekkernijen bij de koffie.Wij hebben mede hierdoor weer een heerlijke Valentijn gehad. En bij het naar huis gaan weer verwend met een mooie rode roos! Onze oudste zoon is door ons aangestoken en gaat sinds twee jaar ook met zijn vriendin naar het Valentijn diner bij het Prentenkabinet. Wij kunnen alleen maar zeggen; probeer het zelf ook eens en je zult zien, het is fantastisch!!
Annelotte99 .
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2013
zeer trouw aan het prentenkabinet wat een mooie locatie blijft dit toch in het mooiste deel van Leiden,kwaliteit van het gebodene blijft onveranderd hoog afgelopen zaterdag menu gastronomique gegeten met mooie gerechten en zeer verrassend ook eennvegetarische gerecht erin verwerkt bediening is zeer prettig aanwezig
Harry V.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2013
Kadobon van 150 euro gekregen. Dan moeten we echt eens het prentenkabinet proberen! Een viergangen suprise menu. Met wijnarrangement. Na de amuse kregen we een bordje met 4 soorten kleine hapjes vis. De tonijn was mij te koud, waarschijnlijk zo uit de koelkast. Daarna een tussengerecht met scholfilet en een coquille. Redelijk hapje, niet spectaculair. Het hoofdgerecht was ronduit schandalig. Iets met eend. Ik denk dat ik 25 gram vlees op mijn bord had, waarvan de helft vet. Na het hoofdgerecht nog steeds honger, maar het grand dessert moet het dan kennelijk goed maken...Het wijnarrangement viel ook erg tegen. Het waren maar gewone wijntjes...een witte uit spanje, een gascogne uit frankrijk, cabernet sauvignon uit chili, dessertwijn uit zuid afrika. En als je glas leeg is dan laten ze je daar 15 minuten mee zitten, bijschenken wordt pas gedaan als je er om verzoekt. Het glaswerk viel me ook erg tegen. Ik verwacht in een dergelijk restaurant grote mooie wijnglazen, maar deze waren van de Hema. Culinair stelt het helaas allemaal niets voor, eigenlijk zonde van het geld. Voor deze 150 euro had ik prachtige wijnen en smaakexplosies verwacht. Een hoofgerecht van 25 gram vlees heb ik nog nooit meegemaakt. Het is dat ik een kadobon had, anders had ik hier geen genoegen mee genomen. Er zijn in Leiden veel betere en goedkopere restaurants. Het was een teleurstellende avond.
corinagijsman .
  • Datum van je bezoek: 12 jan. 2013
Heerlijk gegeten, het restaurant is gezellig en sfeelvol romantische als je met zijn 2 eet. Ik heb daar ook gegeten met een groep van 14 pers.met goede overleg word alles piekfijn tot in de puntjes verzorgd.Het personeel is erg vriendelijk en attent. Het eten perfect naar ieders wens complimenten aan de koks.
Edgar G.
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2013
Zeer genoten van hun Surprise Menu. Verrassend, fris en met een zeer eigen smaak. In 1 woord genoten!. Voor herhaling vatbaar.
Pjotr V.
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2012
Oubolligheid en stijfheid die als geen ander past bij het klassieke Leiden. Je moet er van houden, maar als je dat niet doet en er toch doorheen kunt kijken of de humor van in kunt zien is het Prentenkabinet een fijn restaurant. Wat aan de dure kant, maar daar krijg je dan ook goede wijnen en goede gerechten voor en de bediening is meer dan correct. Maar je blijft het gevoel houden dat je in Midsomer Murders terecht bent gekomen en er elk moment iemand met een dubbelloops jachtgeweer binnen kan komen, die een pasgeschoten hert op tafel kwakt. Perfect decor voor een moordspel.
Hanzzz .
  • Datum van je bezoek: 15 dec. 2012
We hebben gegeten een WIld-Menu.
Voorgerecht wild pate (het had ook wat anders kunnen zijn)
Vervolgens soepje (met minuscule stukjes vlees)
Toen een Vis gerechtje !! (gingen we daar voor??)
Hoofdgerecht 3 medaillons wild op een bedje van ...
Tenslotte een dessert (dat vonden we nog het beste)
De gerechten waren ook niet echt warm geserveerd.
Wij vonden het allemaal maar erg matig.
Nancy V.
  • Datum van je bezoek: 7 dec. 2012
Wij aten het menu Gastronomique. Dit was toen net nieuw en helaas ging er nog het eea fout. Wij zochten in de gerechten naar componenten op de kaart die meerdere keren anders waren als beschreven of ontbraken. Hierover ging ik meerdere keren in gesprek met de jonge dame in de bediening. Er werden nooit excuses gemaakt. Eerder geïrriteerd gereageerd. Gemiste kans! Verder was het eten vrij goed en ik kom ook zeker nog terug voor een volgende kans. De kwaliteit prijs verhouding is goed en de ambiance eveneens.
GertTeun .
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2012
Jammer dat niet alle nog hangende prenten te bekijken zijn als er meerdere gasten zijn ;-)
Het 3 gangen suprisemenu is verfijnd en samenhangend van smaak. Wel is bediening ietwat kleurenblind, want als je rode wijn uit arrangement bestelt, krijg je wit, wat bij biefstuk niet door iedereen gewaardeerd wordt. Gelukkig vond de sommelier ook dat er een foutje gemaakt is en zorgde voor rood. Ik ken weinig restaurants waar je als digestief uit 4 Marcs kunt kiezen, de Bourgogne, de Champagne, de Corton en nog een die ik vergeten ben. Jammer dat het prentenkabinet bij Iens niet meer in de top 10 van Leiden staat, want het is toch een chique dus vrij dure aanrader.
Yong L.
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2012
Na de goede recensies op Iens, vandaag hier wezen eten met mijn vrouw, gereserveerd via de heerlijk10daagse actie. Het was wel druk toen we arriveerden, we hoopten beide dat dit niet ten kostte zou gaan van de kwaliteit en service. We werden aangewezen waar onze tafel was (beetje jammer dat ze niet meelopen naar je tafel en gelijk iets te drinken aanbiedt) Om te beginnen kregen we een prima amuse van biologische roomkaas opgerold in ham.
Onze voorgerechten smaakten goed (tonijn sashimi en hertensucade), de huiswijn was prima (een Carbanet-merlot). Wij beide als foodies willen altijd wel de tussengerecht proberen indien dat mogelijk is. We hebben gekozen voor op de huid gebakken zeebaars, was net iets aan de droge kant en een knolselderij gamba crème soep wat heerlijk op smaak was. Als hoofdgerecht hadden we een staartstuk van een rund (goed op smaak en gegaard) en de schol (helaas ook hier iets aan de droge kant). Gezien we tussen de gerechten steeds een tijdje moesten wachten had ik besloten om de tijd in de gaten te houden vanaf het moment dat onze borden werden meegenomen tot het geserveerd werd. We hadden gekozen voor een kaasplankje en een beignet, na 40 minuten gevraagd of ze ons vergeten waren, ober gaf dat het eraan kwam. 15 minuten later was het er nog steeds niet. Dit was voor ons te lang en ons geduld raakten ook op na 55 minuten wachten op het dessert.
Wij begrijpen heel goed dat het druk is, maar dit is geen excuus om je gasten 55 minuten te laten wachten op hen dessert. Daarnaast werd er geen excuses aangeboden. Wij zijn zeer teleurgesteld en zullen door dit incident, het prentenkabinet niet meer bezoeken. Er zijn genoeg anderen restaurants in deze prijscategorie die het wel beter doen.
Bas_van_der_Plas .
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2012
Wij, gezelschap van 4 personen hebben ons laten verrassen met een 4 gangen surprise menu met wijnarrangement. Uitstekende keuzen, topkwaliteit, uitstekende service en een prima ambiance goede keuze voor een avondje uit en om je culinair te laten verwennen. Bas
VdHoek12 .
  • Datum van je bezoek: 14 sep. 2012
Weer eens wat anders qua lokatie, het lijkt wat formeel op het eerste gezicht, maar dit valt reuze mee. Het eten was ook nog eens verrassend. Wat wil je nog meer!
Jan L.
  • Datum van je bezoek: 13 sep. 2012
Het Prentenkabinet is een goed restaurant waar je voor een acceptabel bedrag kan dineren.
De start was, zoals bijna al in elk restaurant gebruikelijk, met 3 amuses van het huis. Die waren uitstekend.
Wij kozen voor huisgerookte zalm en kalfszwezerik als voorgerechten. Beiden waren prima, alleen was de zwezerik net 30 seconden te lang gebakken waardoor die wat droog was.
Als hoofdgerecht dit keer Iberico Varkenshaas met Pata Negra en "Op de plancha gebakken kabeljauw met risotto". De smaken waren ook hier weer goed, maar weer dezelfde opmerking; net even te lang gebakken waardoor de smeuïgheid van de varkenshaas en kabeljauw verdwijnen. We hadden het kunnen melden van te voren maar daar dachten we niet aan en het werd ons ook niet gevraagd... Toe waren het het kaasplankje en het grand dessert. De laatste was zoals je het graag wenst, de kazen vond ik niet bijzonder.
Het was een mooie maaltijd, met een belangrijke wens, maak de gerechten niet te gaar want dat is echt zonde, voor mij in ieder geval wel.
Fijnproever6 .
  • Datum van je bezoek: 4 sep. 2012
Heerlijk gedineerd, perfecte ambiance en geweldige service. Na ontvangst ontspannen genoten van de amuse op het buitenterras. Voor het diner begeleidt naar een van de prachtige zalen die het Prentenkabinet rijk is. Wij hebben genoten van de culinaire hoogstandjes.
Anita V.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2012
Afgelopen maandagavond hebben wij samen met 4 vrienden echt heerlijk op het buitenterras van Het Prentenkabinet gegeten.
Het eten was helemaal top en verrassend. De aanbevolen wijnen pasten naadloos bij de culinaire gerechten. De bediening was zeer bekwaam. Het gastheerschap is op hun lijf geschreven.We zullen het tussengerecht met de halve kreeft niet snel vergeten en komen hier snel weer terug. Voor wie culinailr verwend wil worden in een prachtige zaak met uitstekend personeel en met een prima prijs-kwaliteitverhouding is dit een echte aanrader!Pelle en Anita
allrijtcatering .
  • Datum van je bezoek: 21 aug. 2012
heerlijk gegeten in het Prentenkabinet .we hebben genoten van het verrassingsmenu ,prima service en prachtige lokatie .geadviseerde wijnen waren zeer smakelijk bij het menu. wij hebben genoten van de uitdagende en mooi opgmaakte gerechten.het is zeker voor herhaling vatbaar.