Over het restaurant Het Prentenkabinet

Restaurant Het Prentenkabinet is gevestigd in een eeuwenoud pand in het centrum van Leiden. Het staat bekend als een van de mooiste en meest karakteristieke restaurants van de Zuid-Hollandse stad. Stijlvol, intieme sfeer en een gevoel van thuiskomen zijn enkele typeringen van Het Prentenkabinet. De gedreven keukenbrigade kookt met aandacht voor kwaliteit, en laat zich inspireren door de Frans, Internationale keuken. De smaakpapillen worden geprikkeld door experimentele en traditionele gerechten. Nieuwsgierig geworden? www.prentenkabinet.nl of kom eten in het Regthuys in Wassenaar www.brasseriehetregthuys.nl of fietsen?
www.fietsculinair.nl

Meer informatie over restaurant Het Prentenkabinet

Uitmuntend
9,1
Rick G.
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2013
Afgelopen zaterdag hier gegeten met vier personen. Hartelijk ontvangst bij binnenkomst, alleen tot mijn grote verbazing was buiten nog niks opgedekt terwijl het al dagen achter elkaar super mooi weer is geweest. We konden toch buiten zitten en de tafels werden a la minute opgedekt, wat eigenlijk het knelpunt voor de rest van de avond is geweest voor de bediening denk ik ! Service rond uit slecht en personeel die continu de fout in ging en totaal niet commutatief vaardig was, had ik het idee. Fles wijn die maar bij de helft van de tafel ingeschonken werd en de rest moest het zelf maar uitzoeken. Ik denk dan als je het niet zeker weet of mensen nou wel of geen wijn willen, vraag het dan en loop dan niet weg zonder iets te zeggen ! De rest van de fles wijn hebben wij de rest van de avond maar zelf ingeschonken, jammer !. Wij hadden tevens een vijf gangen verassingsmenu, wat ik uiteindelijk niet erg verassend vond. Als starter huis gerookte zalm met een salade van roseval aardappel en honing, denk ik kom op zeg kom eens met iets vernieuwends, tussen 1 de tongschaar ging wel maar ook niet spannend genoeg. De eend die wij hadden als gerecht nummer drie was wel tongstrelend. Helaas was dit geen voorzetting van de rest van de avond want de sukade van wagu rund was rond uit taai en niet boeiend genoeg om hier maar iets enthousiast over te zeggen. Dessert wel weer goed. Conclusie na meerdere malen hier gegeten te hebben wat wel altijd goed beviel, voorlopig even geen prentenkabinet meer. Zag dat ook dit restaurant mee doet met de iens dinner acties, erg leuk voor de restaurateurs voor de omzet logisch maar zorg dan wel dat je je kwaliteit kan continueren want ik zie dit bij veel restaurants fout gaan !
Debby G.
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2013
Drie weken geleden hier op een avond weer eens spontaan binnengelopen. Er was nog een plaatsje in de geweldige rustige tuin. Mijn man genoot van het maandmenu met een heerlijke hartige pannacota met asperges vooraf en eend als hoofdgerecht en een heerlijk desert. Ikzelf verrassingsmenu van de chef (geen eenvoudige opgave gezien de lijst van dieren die ik niet eet). Heerlijke klassieke huisgerookte zalm vooraf. En als hoofdgerecht rundvlees, zo mals en goed klaargemaakt, zo smaakvol zo heb ik het nog nooit gehad. Een zomers mangotoetjes als dessert en afgesloten met koffie en eigen theemelange met lekker zoetigs. Top avond waarbij de bediening attent en professioneel correct was.
Nicole H.
  • Datum van je bezoek: 8 mrt. 2013
Onlangs bij Het Prentenkabinet in Leiden gegeten. Heerlijk gegeten, leuke ambiance en goede bediening. Je kunt duidelijk merken dat hier mensen met liefde voor het vak werken.
We hebben ons laten verrassen door de chef en kregen een 5 gangen diner geserveerd. Heerlijke combinaties van smaken en goede verhouding van de porties en bij elke gang kregen we een bijpassende wijn geserveerd. Een absolute aanrader.
Brigitte V.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2013
Wij, Eric & Brigitte hebben (zoals onze traditie is), met Valentijn bij Het Prentenkabinet gegeten. En zoals altijd was het weer geweldig! Het eten, de bediening en de hele entourage was fantastisch! Bij het speciaal gekozen Valentijndiner hoorde ook een uitstekend gekozen rode liefdeswijn, heerlijk! Het bestond uit een 4-gangen diner voorafgaand aan een amuse. Natuurlijk wordt er rekening gehouden met de wensen van de gast en wordt bij iedere gang uitgebreid verteld wat er voor je klaar is gemaakt. We hebben heerlijk genoten van vis maar ook van malse rosbief. Het dessert bestond uit passie(vrucht) en mango-ijs en natuurlijk alle lekkernijen bij de koffie.Wij hebben mede hierdoor weer een heerlijke Valentijn gehad. En bij het naar huis gaan weer verwend met een mooie rode roos! Onze oudste zoon is door ons aangestoken en gaat sinds twee jaar ook met zijn vriendin naar het Valentijn diner bij het Prentenkabinet. Wij kunnen alleen maar zeggen; probeer het zelf ook eens en je zult zien, het is fantastisch!!
Harry V.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2013
Kadobon van 150 euro gekregen. Dan moeten we echt eens het prentenkabinet proberen! Een viergangen suprise menu. Met wijnarrangement. Na de amuse kregen we een bordje met 4 soorten kleine hapjes vis. De tonijn was mij te koud, waarschijnlijk zo uit de koelkast. Daarna een tussengerecht met scholfilet en een coquille. Redelijk hapje, niet spectaculair. Het hoofdgerecht was ronduit schandalig. Iets met eend. Ik denk dat ik 25 gram vlees op mijn bord had, waarvan de helft vet. Na het hoofdgerecht nog steeds honger, maar het grand dessert moet het dan kennelijk goed maken...Het wijnarrangement viel ook erg tegen. Het waren maar gewone wijntjes...een witte uit spanje, een gascogne uit frankrijk, cabernet sauvignon uit chili, dessertwijn uit zuid afrika. En als je glas leeg is dan laten ze je daar 15 minuten mee zitten, bijschenken wordt pas gedaan als je er om verzoekt. Het glaswerk viel me ook erg tegen. Ik verwacht in een dergelijk restaurant grote mooie wijnglazen, maar deze waren van de Hema. Culinair stelt het helaas allemaal niets voor, eigenlijk zonde van het geld. Voor deze 150 euro had ik prachtige wijnen en smaakexplosies verwacht. Een hoofgerecht van 25 gram vlees heb ik nog nooit meegemaakt. Het is dat ik een kadobon had, anders had ik hier geen genoegen mee genomen. Er zijn in Leiden veel betere en goedkopere restaurants. Het was een teleurstellende avond.
Edgar G.
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2013
Zeer genoten van hun Surprise Menu. Verrassend, fris en met een zeer eigen smaak. In 1 woord genoten!. Voor herhaling vatbaar.
Pjotr V.
  • Datum van je bezoek: 22 dec. 2012
Oubolligheid en stijfheid die als geen ander past bij het klassieke Leiden. Je moet er van houden, maar als je dat niet doet en er toch doorheen kunt kijken of de humor van in kunt zien is het Prentenkabinet een fijn restaurant. Wat aan de dure kant, maar daar krijg je dan ook goede wijnen en goede gerechten voor en de bediening is meer dan correct. Maar je blijft het gevoel houden dat je in Midsomer Murders terecht bent gekomen en er elk moment iemand met een dubbelloops jachtgeweer binnen kan komen, die een pasgeschoten hert op tafel kwakt. Perfect decor voor een moordspel.
Nancy D.
  • Datum van je bezoek: 7 dec. 2012
Wij aten het menu Gastronomique. Dit was toen net nieuw en helaas ging er nog het eea fout. Wij zochten in de gerechten naar componenten op de kaart die meerdere keren anders waren als beschreven of ontbraken. Hierover ging ik meerdere keren in gesprek met de jonge dame in de bediening. Er werden nooit excuses gemaakt. Eerder geïrriteerd gereageerd. Gemiste kans! Verder was het eten vrij goed en ik kom ook zeker nog terug voor een volgende kans. De kwaliteit prijs verhouding is goed en de ambiance eveneens.
Yong L.
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2012
Na de goede recensies op Iens, vandaag hier wezen eten met mijn vrouw, gereserveerd via de heerlijk10daagse actie. Het was wel druk toen we arriveerden, we hoopten beide dat dit niet ten kostte zou gaan van de kwaliteit en service. We werden aangewezen waar onze tafel was (beetje jammer dat ze niet meelopen naar je tafel en gelijk iets te drinken aanbiedt) Om te beginnen kregen we een prima amuse van biologische roomkaas opgerold in ham.
Onze voorgerechten smaakten goed (tonijn sashimi en hertensucade), de huiswijn was prima (een Carbanet-merlot). Wij beide als foodies willen altijd wel de tussengerecht proberen indien dat mogelijk is. We hebben gekozen voor op de huid gebakken zeebaars, was net iets aan de droge kant en een knolselderij gamba crème soep wat heerlijk op smaak was. Als hoofdgerecht hadden we een staartstuk van een rund (goed op smaak en gegaard) en de schol (helaas ook hier iets aan de droge kant). Gezien we tussen de gerechten steeds een tijdje moesten wachten had ik besloten om de tijd in de gaten te houden vanaf het moment dat onze borden werden meegenomen tot het geserveerd werd. We hadden gekozen voor een kaasplankje en een beignet, na 40 minuten gevraagd of ze ons vergeten waren, ober gaf dat het eraan kwam. 15 minuten later was het er nog steeds niet. Dit was voor ons te lang en ons geduld raakten ook op na 55 minuten wachten op het dessert.
Wij begrijpen heel goed dat het druk is, maar dit is geen excuus om je gasten 55 minuten te laten wachten op hen dessert. Daarnaast werd er geen excuses aangeboden. Wij zijn zeer teleurgesteld en zullen door dit incident, het prentenkabinet niet meer bezoeken. Er zijn genoeg anderen restaurants in deze prijscategorie die het wel beter doen.
Bas_van_der_Plas .
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2012
Wij, gezelschap van 4 personen hebben ons laten verrassen met een 4 gangen surprise menu met wijnarrangement. Uitstekende keuzen, topkwaliteit, uitstekende service en een prima ambiance goede keuze voor een avondje uit en om je culinair te laten verwennen. Bas
Jan L.
  • Datum van je bezoek: 13 sep. 2012
Het Prentenkabinet is een goed restaurant waar je voor een acceptabel bedrag kan dineren.
De start was, zoals bijna al in elk restaurant gebruikelijk, met 3 amuses van het huis. Die waren uitstekend.
Wij kozen voor huisgerookte zalm en kalfszwezerik als voorgerechten. Beiden waren prima, alleen was de zwezerik net 30 seconden te lang gebakken waardoor die wat droog was.
Als hoofdgerecht dit keer Iberico Varkenshaas met Pata Negra en "Op de plancha gebakken kabeljauw met risotto". De smaken waren ook hier weer goed, maar weer dezelfde opmerking; net even te lang gebakken waardoor de smeuïgheid van de varkenshaas en kabeljauw verdwijnen. We hadden het kunnen melden van te voren maar daar dachten we niet aan en het werd ons ook niet gevraagd... Toe waren het het kaasplankje en het grand dessert. De laatste was zoals je het graag wenst, de kazen vond ik niet bijzonder.
Het was een mooie maaltijd, met een belangrijke wens, maak de gerechten niet te gaar want dat is echt zonde, voor mij in ieder geval wel.
Anita V.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2012
Afgelopen maandagavond hebben wij samen met 4 vrienden echt heerlijk op het buitenterras van Het Prentenkabinet gegeten.
Het eten was helemaal top en verrassend. De aanbevolen wijnen pasten naadloos bij de culinaire gerechten. De bediening was zeer bekwaam. Het gastheerschap is op hun lijf geschreven.We zullen het tussengerecht met de halve kreeft niet snel vergeten en komen hier snel weer terug. Voor wie culinailr verwend wil worden in een prachtige zaak met uitstekend personeel en met een prima prijs-kwaliteitverhouding is dit een echte aanrader!Pelle en Anita
Paul V.
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2012
Prachtig, sfeervol restaurant met een attente bediening. Het eten is gewoon prima en de ambiance is uitstekend. Wel wat prijzig maar je krijgt waar voor je geld!
Niels S.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2012
Tja, wat zal ik ervan zeggen? Het was niet slecht, maar ook niet bijzonder goed. Het lijkt er wel op dat de keuken ambities heeft om topgerechten neer te zetten, maar dat het ze niet lukt om dat op je bord waar te maken. Veel verschillende smaken op 1 bord die waardoor het net teveel een kakofonie wordt. Ohwja, en als je dan een sorbetachtig iets maakt van meloen, dan moeten er echt geen pitjes meer inzitten! Ga ajb terug naar de basis en kleed je gerechten wat meer uit!
De bediening is vriendelijk, maar wel wat houterig. Iets meer flair zou ze niet misstaan.
Marcel V.
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2012
het prentenkabinet is en restaurant met een schitterend pand, hele aparte zaal binnen, ik heb hier geloof ik de lekkerste soep ever gegeten. Je moet rekening houden met de prijs maar dan krijg je ook wat, dat is soms ver te zoeken, met al die groothandel maaltijden als culinaire hoogstandjes vab de chef van tegenwoordig
Jan L.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2012
Altijd een genoegen om hier te eten, in het bijzonder met een gezelschap in een van de twee aparte kamers aan de voorkant. De inrichting is fraai, het pand ademt historie. De speciale arrangementen zijn aan ons niet besteed. De kaart is goed en de gerechten vrijwel zonder uitzondering goed en smaakvol. Vriendelijk personeel, niet uit de hoogte, zoals soms.
Martine R.
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2012
Het Prentenkabinet in Leiden heeft ontzettend leuke arrangementen. Wij maakten gebruik van 'Het Leids Grachtendiner'. Een combinatie van een rondvaart in een sloep met historische uitleg door de schipper en een drie-gangen diner. Het Prentenkabinet zit in een pand met geschiedenis en dat zie je terug in de entourage.

Hoewel de kok een mooie kaart heeft, is er een neiging tot droogte. Onderdelen waren net iets te lang gebakken of gekookt waardoor het net te droog was. Het scheelt een fraktie van de tijd om het perfect te krijgen.

Het personeel is ontzettend professioneel. Je wordt als gast in de watten gelegd en deze jonge mensen begrijpen dat het gastheer/gastdame een volwaardig beroep is en meer dan een studentenbijbaan.